Azərbaycan prezidenti 2018-ci ili - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti İli elan etmişdir
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman Şərqində ilk
demokratik respublika - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı
tarixi şəraitdə və hansı sistem üzərində
qurulmuş, yaradılmışdı? Dövrün
mətbuatında mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Cümhuriyyət
Məclisi-Müəssisan yığışdıqda
Rusiya məmləkəti üçün hanki üsuli-idarəni
qəbul edəcək?
İştə, bu gün əfkari-amməni
düşündürən bir məsələ. Bu məsələnin qəti
cavabını əlbəttə ki, Məclisi-Müəssisan
özü verə biləcəkdir. Fəqət
əhvalın nə yolda cərəyan etdigini və xəlq əfkarının
nə mərkəzdə dolandığını görərək
bu xüsusda imdidən dəxi bir taqım təxminlərdə
bulunmaq mümkündür.
Bilməlidir ki, cümhuriyyət əsası ta əskidən
bəri Rusiyada demokratik və sosialist firqələrin
qırmızı bayraqlarında yazılmış bir
şüar idi. Bu gün o bayraqlar kəmali-hürriyyətlə
ortaya çıxmış, üzərində “Var olsun
cümhuriyyəti-ənam!” şüarı
yazılmışdır.
İstibdadın əvvəlinci günlərində
öylə təsəvvür olunuyordu ki, bu şüar ancaq əmələ
qismini, demokratiyanı ruhlandırar və bayraq altına
yalnız sosialistlər toplaşarlar. Fəqət ildırım surətilə
gedən günlər əsrdidə binaları alt-üst eləyən
il əhəmiyyətli saətlər
keçdikcə monarxiya əsasına yanaşan məhfillərin
yıxıldığı meydanə
çıxmışdır. Degil, əmələ
vəkilləri şurası, sosial-demokratlar,
sosialist-revolyusionerlər, məşrutiyyətli padşah tərəfdarı
olduğunu bildirmişdir. Guman olunuyordu ki,
ordu bəlkə əski ənənəsinə mərbut
qalıb da yeni bir tacdar istəsin. Fəqət
ordu naminə cümhuriyyət əsası aşkara elan
olunmuyorsa da, bu əsası elan edənlərə qarşı
heç bir növlə narazılıq da göstərmiyor.
Biləks, əmələ vəkillər şurası ilə
soldat vəkillər şurası arasında sıx bir rabitə
və əlaqə mövcud olduğu hiss olunuyor.
Rusiya çarizmi nə çürük bir zəmin
üstündə dayanıyor, nə özəksiz bir qoz təşkil
ediyormuş ki, ən şiddətli tərəfdarları belə
bu gün “monarxizmə” yanaşmaq istəmiyorlar. Tanrının
“Novoye Vremya”sı belə cümhuriyyəti daha müvafiq hal
buluyor.
Nədir bu əqlləri heyran buraxan inqilab? Əvət,
bu böyük inqilabdır. Fəqət təsəvvür
olunduğu kibi gözlənilməz bir şey dəxi degildir.
Əvvəlcə tərəqqipərvər rus cəmaət
xadimləri arasında məşrutiyyətli padşah fikri
qüvvətli idisə, səbəbi o idi ki, sülaləni
yıxmaq, padşahı taxtdan salmaq müşkül
olduğunu bilir, daha yaxın və daha müvafiq bir yol olmaq
üzrə ancaq məsuliyyətli vəzarətə qane oluyorlardı.
“Ədu şod səbəb xeyr əgər xuda xahəd”*. Əgər Nikolay bir az əqilli
olsa, əgər müqəddərati-hökuməti Rasputin
kibi şöhrətpərəst bir dərbədərin əlinə
verib də, Protopoviç kibi bir macəraçıya
tapşırmasa idi, məmləkət nümayəndələrinin
yalvara-yaxara istədiklərinə əməl etsəydi,
heç şübhəsiz ki, yerində qalacaq, işlər bu
şəkildə bitməyəcəkdi.
Fəqət:
“Gələndə
çün qəza quş damı görəməz,
Gözünü kor edər, əncamı görəməz”.
Rusiya
cümhuriyyəti haman o zaman təmin
olunmuş idi. Tarixi bir zaman keçirdigimiz bu
böyük, bu dəhşətli günlərdə səri-hökumətdə
“əncamı görəməz” iradəsiz bir çar
otuyurordu.
“Nahaq” qandan, “lüzumsuz” həyəcandan qorxan və
yalnız buna görə məşrutiyyətli padşah əsasına
tərəfdar olanlar üçün artıq təğyiri-məslək
etməgə bir hail qalmamışdır.
Əksəriyyət köhnə padşahdan keçə
bilmədigi üçün cümhuriyyət istəmiyordu. İmdi
köhnəsi yox. Tazə padşah
seçəcəginə rəisi-cümhur seçmək daha
iyi degilmidir?
Demokrasiya nöqteyi-nəzərindən Rusiyada yaşayan
və çarizmin təcavüzkar siyasətinə məruz
qalan sinif, silk və millətlər üçün
cümhuriyyətdən daha münasib bir üsuli-idarə təsəvvür
olunamaz. Fəqət cümhuriyyətdən cümhuriyyətə
də fərq var. Cümhuriyyət öylə əsaslar
üzərinə qurula bilər ki, yenə ənamın məhkum
millətlərin hüququnu tamamilə təmin etməyib xəlqin
mümtaz qismi mənafeinə uydurulsun, biistilah cümhuriyyəti-xass
olsun. Ola da bilər ki, bu gün müvəqqəti
hökumət tərəfindən elan olunan əsaslar üzərinə
ümumi, müsavi, gizli və doğru surətdə icra olunan
seçkilərin iqtiza elədigi hürriyyətlərə
bina olunub amməyi-xəlqin (ənamın) mənafeini gözətsin,
qanun nəzərində xassi-əvam görməyib
cümhuriyyəti-ənam şəklini alsın.
Məhkum
sinif və millət gözü ilə baxıldıqda
işıqlı istibdad qarasından, məşrutiyyət
işıqlı istibdaddan: cümhuriyyət məşrutiyyətdən,
cümhuriyyəti-ənam da cümhuriyyəti-xassdan daha faidəli
və daha müvafiq məramdır.
Fəqət Rusiya bugünkü dərəcəyi təməddün
və tərəqqisi ilə cümhuriyyətlə idarə
olunacaq bir halə gəlmişmidir. Dünyanın ən
böyük istibdadını, ən kiçik bir zərbə
ilə devirən bir cəmaətin özünü idarəyə
hazır olub-olmadığı həqqində şübhələnmək
insafsızlığın ən böyügüdür.
Rusiya xəlqi o dərəcəyə gəlmişdir
ki, istədigi üsuli-idarəni qura bilsin, istərsə
cümhuriyyəti-ənam da paydar edə bilər.
Var olsun
cümhuriyyəti-ənam!
M.Ə.Rəsulzadə
"Açıq
söz", 17 mart 1917, ¹426
Cümhuriyyəti-ənam
- xalq cümhuriyyəti
Mərbut
- bağlı
Dərbədər
- avara
Hail - maneə
Polyak millətinə
xitabnamə
Bu ünvan ilə dünki teleqrafnamələr müvəqqəti
hökumətin polyaklara milli istiqlal vermək həqqində
bir xitabnamə nəşr etdigini bildirdilər. Polyaklarla
imdiki hökumət heyəti çoxdan bəri polyaklar həqqində
iləri sürdügi poqramını daha geniş bir əsasla
qövldən-felə gətirməgə başlamış
oluyor. Polyaklara dair onsuz da kadetlərin
proqramında muxtariyyət idarə maddəsi var idi. Bu surətlə polyakların milli mətləbləri
müəyyən bir proqram dairəsində məlum olduğu
halda, yalnız müsəlmanların milli və siyasi dilək
və arzuları hökumət tərəfindən heç
bir proqram dairəsinə idxal edilməmiş. Hətta əski istibdad idarəsi müsəlmanların
idarəsi müsəlmanların özləri tərəfindən
tərtib olunan proqramın da varlığı ilə
yoxluğu arasında əsla bir təvafüt qoymamış
idi. Fraksiyanın dedigi kibi on sənəlik
“məşrutiyyət” dövrəsində bir danə olsun
müsəlmanlar mətləbinə əsla qulaq
asılmadı və qövldən-felə gətirilməsinə
çalışılmadı.
Bu dəfə
hökumət heyəti bütün nazirlərin imzasilə
polyaklara xitabən nəşr etdigi müraciətnamədə
böylə diyor:
Polyaklar!
- Rusiyanın bizim və sizin əsirlik və ayrılıq mənbəi
olan əski hökumət və idarə üsuli əbədi
olaraq yıxıldı. Azadlanmış Rusiya məmləkəti
sələtayi-kamiləyə malik bulunan müvəqqəti
hökumət vasitəsilə sizlərə qardaşcasına
təbrik və səlamla müraciətə məsarreət
eliyor və sizi yeni həyat və hürriyyətə dəvət
ediyor. Əski hökumət sizə
riyakaranə vədələr veriyordu. Fəqət
bu vədələri ifa etməgə qadir olduğu halda
ifasını istəmiyordu. Orta Avropa
hökumətləri bu hökumətin səhvlərindən
istifadə edərək, yalnız Rusiya və onun müttəfiqlərilə
mübarizə üçün sizin ölkənizi zəbt elədi.
Onlar sizə xəyali dövlət
hüquqları verdilər. Fəqət vədə
bütün Lehistan ölkəsinə olmayıb, yalnız onun
bir qisminə, düşmənlər tərəfindən zəbt
olunan qisminə verdilər. Bu məqsədlə
onlar ömürlərində heç bir zaman mütləqiyyət
tərəfdarı olmayan bir millətin qan bahasını
istibdal etmək istədilər. Polyak milləti
bundan sonra da hürriyyəti çeynəmək uğrunda
vuruşmaya getməyəcək və kəndi ölkəsini əsirləşmiş
düşmənin komandası ilə iki parçaya
ayırmaya razı olmayacaqdır.
Polyak
qardaşlar! Sizin üçün dəxi böyük qərar
dəqiqələri hülul edəcəkdir! Və
Rusiya sizləri millətlərin azadlığı uğrunda
mübarizə edən fədakarlar sırasına dəvət
ediyor. Üzərindən istibdad və
mütləqiyyət boyunduruqlarını sıyırıb
atmış olan rus xəlqi qardaşı polyak millətinin də
öz baş yazısını özü bəlləmək
həqqini tanıyor. Müttəfiqlərin müahidəsinə
sadiq olan cənkpərvər cermanizma ilə mübarizə həqqindəki
planların birliginə sadiq qalan müvəqqəti hökumət
əksəri polyak millətləri ilə məskun olan
Polşanın üç qitəsindən mütəşəkkil
və müstəqil bir Lehistan dövləti ehdas etməgin iləridə
yeniləşən Avropanın sülh və səlamını
mühafizə üçün mətin bir zamin və rəhin
olacağını ümid ediyor. Rusiya ilə
bağlanan sərbəst bir ittifaqnamə ilə birləşəcək
Lehistan dövləti, Orta Avropa dövlətlərinin
slavyanlıq üstünə saldırmasına qarşı
möhkəm bir sədd və bənd olacaqdır.
Azad və müttəhid polyak milləti
özünün üsuli-idareyi-dövlət və hökumət
həqqində fikrini, Lehistan paytaxtında
çağrılacaq və ümumi intixab üsulilə
seçiləcək Müəssisan Məclisi vasitəsilə
bəyan edər. Rusiya inanıyor ki, Polşa ilə əsrlərdən
bəri həyat və məişət keçirməklə
bağlı olan millətlər Lehistanda özlərinin milli və
mülki varlıqlarına sağlam və mətin təminat
alacaqlardır. İləridə
Rusiyanın Müəssisan Məclisində polyaklarla yeni və
qardaşcasına ittifaq əhdnaməsi əqdü-təşbiət
olunacaq və bununla bərabər, bu gün bir-birindən
ayrı olan Polşanın hər üç qitəsindən
bitişik Lehistan vücudə gətirmək üçün
lazım olan torpaq təbəddülatına Rusiyanın
rizalığı veriləcəkdir. Polyak
qardaşlar, bu gün siz azad Rusiyanın uzatdığı bəradəranə
əlini qəbul ediniz. Mazinin təamül
və ənənatını sədaqətlə mühafizə
edən sizlər bu gün tarixinizin parlaq və rövşən
bir gününü, Polşanın diriləcəgi
günü, qarşılayacaqsınız. Varsın bizim
dövlətlərimizin ittifaqında, sizlərlə sabiqdəki
şanlı həqtələb qəhrəmanlar yenərək
“əl-ələ, omuz-omuza bizim və sizin
azadlığınız uğrunda mübarizə
üçün iləri!” dəvətləri bu gün yeni və
basılmaz bir qüvvə ilə təninəndaz olsun!”.
“Açıq
söz”, 20 mart 1917, ¹428
Məsarr
- sevinclər
İstibdal
- dəyişiklik, təbəddülat
Ehdas -
meydana gətirmə, yaratma
Zamin - zəmanət
verən
Təamül
- işin adi surətdə baş tutması
Təninəndaz
- uğuldayan
Qəflət
zamanı degil!
Bu gün seçki günü barəsində hər
uçastokda ictimailər olacaq, orada ayın 21-də
uçastok komitələrindən və onların tərzi-təşkil
və intixabından bəhs ediləcəkdir. Vətəndaşlar! Hamınız o ictimailərə gəlməli, dinləməli,
fəqət tamam zehin və fikriniz ilə dinləməlisiniz.
Məsələ xeyli mühüm məsələdir.
Bu ictimailərdə bir çox məsələlərdən
danışılacaqdır.
Müsəlman arvadlarının seçki həqləri
və onların tərz və təşkili barəsində,
seçkilərin nə cür olması barəsində və
digər bir çox məsələlərdən bəhs ediləcəkdir.
Əvvəla, bu seçkilərdə mütləq
arvadlarımızın seçkidə iştirak etmələrini
tələb etməlidir.
Müsəlman arvadlarından ötrü xüsusi bir mənzildə
və yainki kişilərin seçki seçdikləri mənzillərində
kişilərdən iləri və ya sonra seçki
icrasına nəzarət edənlərin də arvad
olduqlarını tələb etməlidir. Bizim imdiki məhəllə
seçkisi üsulu ilə Bakıda əhalinin əksəriyyətini
təşkil etdigimiz halda əqəliyyət də
qalmağımızın qorxusu vardır. Əgər
arvadlarımız da iştirak etməzsə, o zaman səsimiz
heç dərəcəsinə enəcək, bundan sonra həm
məhəllə komitələrində və həm də
şəhər upravasında əksəriyyət degil, əqəliyyətin
ədna dərəcəsində qalacağız. Gələcəkdə əqəliyyətdə
qalmamaq və işimizin ixtiyarı əlimizdən
çıxmamaq üçün bundan sonra ediləcək
seçkilərdə nisbəti gözləməlidir. Yəni hər millət öz sayına görə səs
verməlidir. O zaman bir yerdə yaşayan millətlərin
heç birinin hüququ itməz. Hər kəs
öz miqdarına, öz hesabına görə öz
seçdigi adamlarını verər və heç kəsin də
ürəgi qalmaz və heç kəsin də hüququna təcavüz
edilməz. Bu üsul Avropanın ən demokratik hesab edilən
İsveçrə məmləkətində də icra ediliyor.
Hərgah Rusiya doğrudan da arvadlara hüquq verəcək
əndazə demokrat məmləkəti cümləsinə
girmişsə, cəmi Rusiyada bu demokratik nisbi
(proportsionalnı) seçki qaidəsini icra etməlidir, ta ki
Rusiyada yaşayan hər bir millət ədalət üzrə
özünün payına düşən adamları bundan
sonrakı Rusiyanın dövləti və məhəlli idarələrinə
verə bilsin.
Rusiya kibi
müxtəlif millətli məmləkətdə bu seçki
üsulundan başqa ədalətə və həqqaniyyətə
layiq heç bir seçki üsulu ola bilməz.
Buna görə də biz bugünki seçkilərdə
imdiki məhəllə seçkilərinin nisbi
(proportsionalnı) olmasını və bundan sonra cəmi
Rusiyada seçkinin nisbi olmasını və
arvadlarımız üçün də kişilərdən
ayrı seçkilərdə iştirak etmək həqqini istəməliyiz.
Bu bizim həqqimizdir və bizim bu demokratik həqqimizi
Rusiyanın azad hökumətindən tələb etməlidir. Əgər bu
tələbimizdə ciddiyyət göstərsək, guşəginlik,
boşluq göstərməsək, yəqin edirəm ki, bu həqqi
bizə verərlər və buna məmaniət göstərməzlər.
Vətəndaşlar!
Unutmayınız, sabah ictimailərə
külliyyətlə gəliniz və bu arzularınızı
o ictimailərdə bir tələb surətində bələdiyyə
idarəsinə veriniz.
Bizim milli ehtiyaclarımıza bu iki şey çarə
edə bilər.
Əvvəlincisi seçkilərdə
arvadlarımızın kişilərdən ayrı iştirak
etməsi, ikincisi öz sayımıza nisbət bizə
seçki həqqi verilməsi. Arkadaşlar! Arvad məsələsində
cahilanə təəssüb etməyiniz. Çünki
bu təəssüb nəinki müsəlmançılığımıza
və millətimizə xidmət etməz, bəlkə bizi
seçkidə əqəliyyətdə buraxmaq ilə
ixtiyarımızı əlimizdən alar ki, bu da ki nə
şəriətə və nə də millətə
müavinət degil, zərər yetirər və bu da bizi
şəriət və milliyyətimiz qarşısında məsul
və xəcil edər. Biz də böylə
məsuliyyətli və tarixi zamanda bu məsuliyyəti və
bu xəcaləti öz öhdəmizə götürməməliyiz.
Arvadlı kişili seçkilərdə iştirak etməli
və öz işlərimizin ixtiyarını öz əlimizə
almalıyız.
“Açıq
söz”, 12 may 1917, ¹471
Ədna -
aşağı, çox az
İranda
rus çarizmi
“Utro
Rossii” qəzetəsinin rus-İran işlərinə və
1909 sənəsində İran inqilabı zamanında Azərbaycan
və Tehranı gəzmiş olan mühərriri Ardov Rusiya
diplomasi nümayəndələrinin İranda nə qədər
fənalıqlar yapdığını, Rusiya çarizminin
İranı nə qədər əzdigini təsviredici bir məqaləsində
yazıyor ki:
İnqilabdan sonra İranda rus konsullarının dəgişməsi
rus nümayəndəliginin yox dərəcəsinə gətirilməsi
ilk nəzərdə bəlkə həqarət sanılar;
böylə də olmalı idi - fəqət əgər biz
adi qomşu kibi dolanmış olsaydıq. Halbuki həqiqətdə
əhval öylədir ki, biz buna qarşı etiraz etməyib,
hətta şad olmalıyız. Çünki
inqilabdan sonra yeni xariciyyə vəzarəti özü bu
konsulları dəgişdirməli idi. Rusiyanın
mənafeyi bunu tələb ediyordu. Zira
bizim siyasi mazimizdə Rusiyanın “İran siyasəti”ndən əqlsiz,
rüsvay bir şey olamaz.
Bir vəqt tarix Rusiyanın İran siyasətini tamamilə
açar. O
zaman “Rusiyanın milli siyasətindən” hamı heyrətə
gəlib konsullarımızın az bir
zamanda dost məmləkəti düşmənə döndərib
Rusiyanın adını mənfur etdiklərini və Azərbaycanda
əskərlərimizin qan axıtmasını tələb edən
vəziyyət hazırladıqlarını görər.
Rusiya
çarizmi öz xəfif qorxaqlığını İrana
da gətirərək etimadına açıqcasına mədəniyyət
gözləyən Azərbaycanı Qərbdən hücuma
qarşı gözəl bir bufer (hail) etmək əvəzinə
biləks haili pozub dağıtdı, İranı iqtisadən
güclü, siyasətən dost etmək əvəzinə
fitnə, fəsad, rüşvət, təcavüz, hətta qətl
və sairə kibi məlum vasitələr ilə İranı
daha zəif saldı; onların müqəddəsatını,
vətənpərvərlik hissini ayaq altına aldı.
Rusiya təbələrinin
mənafeyini mühafizə naminə Təbrizdə icra
edilmiş olan qırğın Təbrizdə “dövlət
xainləri” adı ilə məşhur müctəhidlər,
mollalar və sairlərinin asılması, Məşhəddə
müqəddəs məscidlərin top qumbaraları ilə atəşə
tutulması və hədsiz-hesabsız cəbrlər, zülmlər,
həbs və təqidlər, təcavüz və tovhinlər
heç vəqt unudulmaz.
Bir
çox illərdən bəri Rusiyanın böylə siyasətini
diqqətlə təqib edərkən bən bu “siyasəti”
sükutla keçə bilməyib bəzi vəqt həqiqəti
açmaq istiyordum, fəqət Petroqrad teleqraf agentəligi həmişə
onu məharətlə gizliyordu.
Rusiya isə həmişə İrandan uzaq qalıb İranı
əsla tanımıyor, anlamıyordu, Rusiyanın fikrinə
yerləşdirilmişdi ki, “İran binizamlıq və
quldurluq məmləkətidir”. Rusiya öylə
aldanmışdı ki, heç yerdən səs
çıxarılmıyordu. Biz də məcbur
oluyorduq ki, Rusiyanın adını qan və palçıq
içinə salmış olanlar müqabilinə İngiltərə
və Fransa mətbuatı vasitəsilə mübarizə edək.
Rusiyada heç şeydən xəbərləri
olmuyordu, güman ediyorlardı ki, Rusiya İranda “sülh və
müsalimətlə” özünə yer açıb mədəniyyət
yolunda işliyor, iranilərin protestolarına “vəhşilər”
xəyalı kibi baxıyorlardı. Halbuki
eyni zamanda bütün dünyanın qəzetələri
rusların İrandakı vəhşilikləri həqqində
bütün sütunlar, səhifələr dolduraraq məqalələr
dərc ediyorlardı.
Bu şeylər xariciyyə vəzarətinə təqdim
ediliyordu. Fəqət o vəqtki xariciyyə vəzarəti
özünə zəhmət verib öz siyasətinə bir nəzər
salmaq istəmiyordu. Biləks İranda rus diplomasi
nümayəndəsi olan “çarcığaz”lara
geniş meydan veriyordu.
Nəticəsi də pək fəna çıxdı. Rusiyanın
nüfuzu bilmərrə məhv oldu, Rusiyaya qarşı nifrət,
almanlara, türklərə qarşı məhəbbət
hasil oldu. Hətta rusun qırmancı
iranlıların hissiyyatını belə öldürdü.
Bu
müharibə vəqti də haman siyasətdən
dolayı bir çox əskər qanı axdı. Nəhayət, bir dərəcəyə yetişdi
ki, rus siyasi nümayəndəliginin adı belə
iranlılar üçün nifrətamiz bir surət aldı.
Fəqət ruslar nə siyasəti dəgişmək
istədilər, nə siyasətçiləri.
İmdi inqilabdan sonra ruslar ilə iranilər
uzlaşdı, anlaşdı və rus konsullarını
çıxararaq yerlərinə konsulxana əvəzinə
icra komitələri təsis etdilər. Bəlkə
burada bəzi nöqsanlar görülər. Fəqət bu işdə də təqsir bizim
hökumətimizdədir.
“Açıq
söz”, 9 may 1917, ¹468
Hail - maneə,
hasar
Mazi -
tarix, keçmiş
Təbid
- uzağa sürgün etmə
Tovhin -
töhvə
Nərəyə gediyoruz?
Özümüzünkülər, yaxud başqaları
“müsəlmanlar (türklər) qabili-tərəqqi degil,
çalışqan degil, hürriyyətə layiq degil...”
dedikdə gücəniyoruz, darılıyoruz. Fəqət
azacıq düşünməli, motərezlərimiz pək də
həqsizmi?
Hürriyyət elan edildi. Hər kəs, hər millət
iş başına yügürdü. Vəzifəyə
şəncə qoşdu. Bin dürlü təsisat, təşkilat
yapdı, hər növ maddi, mənəvi dərdlərinə
əlac aradı.
Fəqət bizimkilər?
Təbii
bizimkilər də geri durmayıb bir iş yapmaq istədi.
Lakin təbii hiss ilə, mədəni tərbiyə ilə, həqiqi
iqdamat degil, yalnız görənək üzərinə, təqlid
üzərinə hər kəs yerindən
qımıldadı, qımıldamaq istədi. Məsələn,
qomşu bir millət bir təşəbbüsdə bulunur,
çalışıb çabalar, kəskin və
sarsılmaz addımlarla bir həqiqətə, bir nura, bir
ideala qoşmaq istər. Baxırsan bizimkilər
də qomşularını yamsılayaraq dərhal gurultulu
seçkilərə başlandı. “Sən
degilsən, bənəm” - deyə hər kəs kəndini
seçdirməgə müvəffəq oldu. Həm də bir cəmiyyətə, bir heyətə
degil, bir çox mühüm mövqelərə ihza intixab
olunmaq şərəfinə nail oldu. Fəqət iki
gün sonra!?
İştə,
məsələnin ən nazik, ən mühüm nöqtəsi!...
Əvət, iki gün sonra bir də baxarsan ki, filan əfəndi,
filan ağa özünü seçdirmək üçün
həftələrlə boğazını yırtmış
olduğu halda, artıq gözə görünməyərək
bin türlü bəhanələrlə ortadan sovuşdu. Bəzi yerlər bəlkə
müstəsna ola bilir. Fəqət
bir çox şəhərlərdən alınan xüsusi məlumata
görə tamamilə eyni sönüklük, eyni gövşəklik,
eyni vəzifəsizlik hökmfərma olmaqdadır.
Əcəba, bu təəssüf olunacaq halə səbəb
nə?!
Təbii,
səbəblər pək aydın... Əvvəla, hərif gecə-gündüz
yalnız bir şey sayıqlayordu, o da seçilmək, ad qazanmaq,
bir çox yerlərdə sandaliyə qapanmaq!
İştə,
sandaliyəyi buldu, arzusuna nail oldu...
Təşəbbüs, fəaliyyət?!
Zatən
o, sonraki bir məsələ!.. Yaparsan da olur, yapmazsan da olur. İkinci səbəb:
tərbiəyi-mədəniyyədən, cəsarəti-mədəniyyədən
məhrum bulunmamızdır. Çünki böylə işlərə
öncədən hazırlığı olmayan bir millət
istədigi şeyə nail olsa belə təbii, böyük
bir şaş-qınlığa düçar olur, nə
yapacağını bilməz. Üçüncü səbəb
- ki, ən mühüm də budur - bir iş üçün
bir həqq təyin edilməmək məsələsidir. Bir çox şəhərlərdə icraiyyə
heyətləri, bələdiyyə əzaları seçilir.
Fəqət həpsi pulsuz, parasız... Çünki
millət işidir. Millət yoludur. İştə, bu adət ata-babadan bizim kəmiklərimizə
işləmiş və bu dilənçilik təbiəti
yalnız bizim dərvişlərdə, dilənçilərdə
degil, hər sinfimizdə, hər fərdimizdə kökləşmiş
bir nəqisədir. Və bunun
üçün də seçdigimiz əfəndiləri
heç bir işdə məsul tutamayız, xidmət edəməyiz.
Çünki hərif pulsuz, parasız olaraq “fəxri”
çalışıyor. Halbuki o
dürlü məccani, fəxri, ən nəhayət ya xəyanət,
yaxud gövşəklik və etinasızlıqla nəticəpəzir
olur. Fəqət bu nəticələrdən - yarınki
gün duyacağımız bir duyğu var isə, o da
müdhiş və acı bir fəryaddan başqa bir şey
olmasa gərək...
Gələlim məarif işlərimizə?!
Dövrani-istibdadın pəncəyi-mənhusində
tırmalanıb gedən məktəblərimiz, daima
hüquqsuzluq ruhundan gizli-gizli fəryadlar qopararaq, nə
yapacağını bilməyərək
bütün-bütünə pusuləyi
şaşırmışdı.
Fəqət şimdi?!...
Şimdi
hürriyyətə nail olmaqla bərabər nə
yapıyoruz? Nərəyə gediyoruz?
Qafqasiya qurultayı yapıldı. “Milli lisan,
milli məktəb” - deyə qərarlar verildi.
Tələbələr qurultayı da eyni qərara gəldi
və bütün Qafqasiyadakı türk şəriət
müəllimlərindən milli ruhu, milli hissiyyatı
inkişaf etdirəcək dərslər tələb
olunacağı təhti-qərarə alındı. Lakin ya in: “kəndiniz nə
istiyorsunuz, yapınız” - denildikdə nasıl ki öylə
də deniliyor və öylə də olacaq. Əcəba,
müəllim əfəndilər hanki proqram ilə dərs verəcəklər?
Və nasıl bir qərarə gəlmişlər?..
Əcəba, iştiraki-arayi ilə tənzim edilmiş
proqramlarımız, seçilmiş kitablarımız nərədə? Yoxsa yenə onlar da
olduğu kibi müəllimlərimiz bir-birindən bixəbər,
hər kəs sapa bir yolu, əgri bir cığırı kəndi
milləti üçün bir şahrah tərəqqimi zənn
edəcək?!.. Yenə də bir şəhər
digər şəhərdən, bir köy digər köydən
xəbərsiz olaraq müxtəlif qayələr, müxtəlif
ideallar arxasıncamı qoşulacaq?!..
Hələ
müəllimlərimiz, mütəllimələrimiz?..
İştə,
onların halı daha fəna, daha acınacaq bir hal!..
Zavallı cocuqlarımız - intibah naminə olaraq - evlərindəki
xortdan, damdabaca masallarından qurtulmaqda ikən, məktəblərdə,
tərbiyə ocaqlarında pulkalara rast gəldilər və o
kibi bir yığın mənasız, münasibətsiz
etibarlara düçar oldular. Gündən-günə
milli adətlərdən uzaqlaşaraq yabançı çərçivələrin,
yabançı əllərin qorxunc təzyiqləri altında
sıxılmağa, əzilməgə başladılar. Təbii bu hallar, kokutmalar ilə iftixar edən ailələr
üçün pək də şayani-təəssüf
olmaya bilər. Lakin bu hal kəndi millətini,
kəndi bənligini düşünənlər
üçün, şübhəsiz ürəkləri
dağıdar edəcək müdhiş bir zərbə deməkdi.
İştə, məzkur zərbələrdən,
o qorxunc nəsnələrdən hasil olacaq yaraları
sağaltmaq üçün bəzən xüsusi və səmimi
fəryadlar qopurdu. Yeganə mane olaraq
yalnız mühit, mühitdəki gövşəklik və
istibdad ortaya sürülüyordu. Şimdi
artıq istibdad devrildi. Əcəba, yenəmi
abdalca, şaşqınca bir nəzərlə durub
baxacağız?
Əcəba, “ana şəfqət qucağı” deyə
pərəstiş etdigimiz həmşirələrimizi
şappalaq və kokutluqdan başqa bir şey ögrənməyən
zəif və sönük proqramları izləməgəmi təşviq
edəcəgiz? Halbuki qadın həyatı
üçün, ana yetişdirmək üçün
yapılacaq proqramlar, yazılacaq kitablar daha başqadır,
daha əhəmiyyətlidir.
Fəqət
o kitablar, o proqramlar nərədə?!..
Ruslar, fransızların örsələnmiş,
çürük, münasibətsiz, hoppaca tərbiyələri
sayəsində kəndilərini unutdular, kəndi bənliklərini
qeyb edəcək bir halə gəldilər.
Rus alimləri, rus mütəfəkkirləri bu sui-təsirdən
şikayətlənib də daima fəryadlar qopardılar,
şimdi də qoparıyorlar. Halbuki biz əsla
bunları duymuyoruq, düşünməyirik. Daima hissiyyatə qapılıyoruz, həm də
başqalarının yuvarlanmaqda olduğu uçurumlarda məhv
olub getmək istiyoruz. Şübhəsiz bu
qüsurları aramızda dərk edənlər az degil. Fəqət çarə
arayanlar yox hökmündədir, desək də xəta etməmiş
oluruz.
Əvət, qadın həyatı son dərəcə
dolanbaclı və kolay-kolay həll edilməz bir məsələdir. Həm də
son dərəcə diqqət ediləcək bir məsələdir.
Bunun üçün də əsaslı mənbələr
bularaq, gecəli-gündüzlü çalışmaq,
alman-ingilis kibi ciddi millətlərin qadın tərbiyəsi həqqində
yazmış olduqları bir çox kitabları gözdən
keçirərək və onlardan alacağımız fikri kəndi
milli ruh, milli adətimizlə aşılayaraq əsaslı
proqramlar, istifadəli kitablar vücudə gətirməliyiz.
Yoxsa bu xüsusda azacıq müsamihə edəcək
olursaq, əmin olmalı ki, gələcəgimiz
keçmişimizə nisbətlə daha əsəfnak, daha
qorxunc bir şəkil almış olur.
İştə,
bugünki vəziyyət meydanda?!..
Bugünki zərbədən mütəəssir
olmayanlar, yarın üçün kəndi əllərilə
kəndi məzarlarını qazımış olurlar.
Əvət,
bugünki seçki məsələsində qadınlarımızın
bizdəki qadın həyatının sönüklügü
iyicə anlaşılsa gərək... Və
onların həyati-ictimaiyyəmizdə doğuracağı təhlükə,
kəndi simasını, simai-zəif və yetimanəsini
göstərməgə başladı. İştə,
həyati-mədəniyyəmizin nə halda olduğunu şu
ilk addımlar isbat etdi. Artıq gələcəkdə
bugünki kibi gülünc təcrübələrə bir
daha rast gəlməmək üçün ayılmalı, iləri
atılmalı, həqiqəti aramalı, dörd gözlə
aramalı, həm də yorulmadan, usanmadan qoşmalı və
daima qoşmalıdır.
Millətimiz yarın bir fəlakətə uğrarsa, səbəb
qadınlardır. Qadınlardakı məarifsizlikdir. Türk övladı yarın cəval, fəal
addımlarla şəhrahi-tərəqqi və mədəniyyətdə
ilərilərsə, yenə səbəb qadınlardır.
Onlardakı məarifpərvərlikdir. Milli və mədəni işlərimizdə hər
hanki məsələyə ətfi nəzər etsək - əmin
olmalı ki, - ilk baxışda, ilk addımda
analarımızı görəcəgiz. Onunçun
hər şeydən əvvəl qadın məsələsinə,
tərbiyəsinə, qadın məarifinə baxmalı,
xanım qızlarımızı ciddi, sabit, sarsılmaz bir fəaliyyətlə
məarif və tərəqqi üfüqlərinə doğru
sövq etməli, yüksəltməli və hürriyyət
günəşindən kəcbi-nur etmələrinə daima səy
və qeyrət etməlidir. Və bunu da əsla
unutmamalı ki, pəriyi-hürriyyətin ruhəfza təbəssümlə-ri,
şəmsi-hürriyyətin həyatpərvər şölələri
hər kəs üçün, əvət, bütün
insanlar üçün müsavidir. Yalnız
üç firqə var ki, o hariqəmunis nuri, o nuri-səadəti
dərk edəmməz.
İştə,
onlar da korlar, yatmışlar və sərxoşlardır?!.. Artıq düşünməli,
düşünməli ki: nə yapıyoruz? Nərəyə
gediyoruz?!..
“Açıq
söz”, 19 may 1917, ¹477
Motərez
- tənqidçi
Ruhəfza
- ruhlandıran, könül açan
Müsamihə
- səhlənkarlıq, başısoyuqluq
Əsəfnak
- heyfsilənmək, təəssüf etmək
Pulka -
preferans və başqa qumar oyunlarında bir əl oynama
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-10 mart.-S.20-21.