Müdrikliyin özü və sözü
İsa Həbibbəyli
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
Azərbaycan cəmiyyəti Milli Məclisin deputatı,
yazıçı-publisist, Əməkdar jurnalist və bir
neçə kitabın müəllifi İmamverdi
İsmayılovu, hər şeydən əvvəl, özünəməxsus
vətəndaşlıq mövqeyinə malik yaradıcı
ziyalı kimi qəbul edir.
Mətbuatda
az yazıb, xitabət kürsülərindən
az danışmasına baxmayaraq, ictimai-siyasi və ədəbi
mühitdə onun sabit, dəyişməz mövqeyi hər kəsə
bəllidir. Bu tanınmış Azərbaycan
ziyalısı ölkəmizdə dövlət müstəqilliyinin
bu günü və gələcəyinin xalqımızın
taleyində xüsusi rolu olan Heydər Əliyev - İlham
Əliyev milli dövlətçilik təlimi və
strategiyası ilə üzvi surətdə bağlı
olduğunu dərindən bilir və bu idealın daha da
möhkəmləndirilməsi və inkişaf etdirilməsinə
ürəkdən dəstək verir.
Bu mənada cəmiyyətdə gedən proseslərə
təmkinli və məsuliyyətli münasibəti
İmamverdi İsmayılovun obyektiv azərbaycançı
mövqeyinin ifadəsidir.
5 çağırış ardıcıl Milli Məclisin
deputatı kimi İmamverdi İsmayılov ictimai-siyasi
mühitdə sabit mövqe nümayiş etdirməklə
proseslərin irəli aparılmasına təkan verir.
Onun həmkarları və dostları arasında mehriban və
səmimi dialoq qurmaq istedadı Milli Məclisdə iclasdankənar
faydalı və səmərəli ünsiyyətin
formalaşdırılmasına, həyat və cəmiyyətlə
bağlı işgüzar müzakirələrə şərait
yaradır.
İmamverdi İsmayılov Milli Məclisin daxili ictimai
mühitində həmişə ön mövqedə
dayanır. Onun obyektiv münasibətləri ifadə edən
fikirləri, yığcam və sərrast sözləri plenar
iclaslardakı müzakirələrin əsas tezislərini
tamamlamağa və daha da möhkəmləndirməyə xidmət
edir.
Hamı etiraf edir ki, Milli Məclis mühiti
üçün çox zəruri, aktual olan gündəmi dərhal
və dərindən hiss etməkdə, tənzimlənməyə
köklənməkdə də deputat kimi İmamverdi
İsmayılovun özünəməxsus yeri vardır.
Həmkarları yaxşı bilirlər ki, onun
yarızarafat-yarıciddi dediyi sözlərin,
açdığı dialoqun arxasında açıq və
gerçək, həm də sərt bir baxış var.
İmamverdi İsmayılovun ətrafında cərəyan edən
dialoq mühiti adamların açıq ürəklə, səmimi
şəkildə özünüifadəsinə ton verir. Bu isə son nəticədə
ictimai-mənəvi mühitdə sabit mövqeyin
formalaşmasına, qarşılıqlı münasibətlərin
möhkəmlənməsinə xidmət edir.
İmamverdi İsmayılov ictimai-siyasi arenaya ədəbi-maarifçi
mühitdən, söz dünyasından gəlmişdir. Onun Azərbaycan Dövlət
Universitetini, Bakı Ali Partiya Məktəbini bitirdikdən
sonra elm və maarifçilik, dil və ədəbiyyat sahəsindəki
fəaliyyəti yeni cəmiyyət quruculuğu məsələləri
ilə əlaqədar olub, regionda ictimai-siyasi proseslərin
inkişaf etdirilməsi qayğılarını əhatə
etmişdir. Lap gənclik illərindən rayon və
ölkə mətbuatındakı dərin həyati məzmunlu
cəlbedici, düşündürücü yazıları ilə
o, ictimai-mənəvi münasibətlərin tarazlı
inkişafına, ziyalı sözünün xalqa
çatdırılmasına əmək sərf etmişdir.
Bu, İmamverdi İsmayılovun maarifçilik
ağırlıqlı siyasi baxışlara malik ziyalı kimi
formalaşmasında mühüm rol oynamışdır.
Maarifçi və ədəbi mühitdə olduğu
kimi, ictimai-siyasi düşərgədə də onun hadisələrə,
proseslərə təmkinli münasibəti və hazırcavab
ziyalı kimi yanaşması həmişə ümumi
gedişatın xeyrinə olmuşdur.
Ümumiyyətlə, xeyirxahlıq və
bütövlük İmamverdi İsmayılovun özünəməxsus
simasını müəyyən edir.
İmamverdi İsmayılovun dövri mətbuatı,
gündəlik qəzet və jurnalları ardıcıl olaraq
mütaliə etməsinin, bədii ədəbiyyata maraq
göstərməsinin də cövhərində
maarifçilik dayanır. O, həyatda da, mətbuatda da
günün son xəbərlərinin fonunda imkan daxilində ən
azı yaxın ətrafında süni sensasiyalara və
şayiələrə aydınlıq gətirməyə,
mühitin obyektiv reallıqlarının diqqət mərkəzinə
çəkilməsinə səy göstərir.
Maarifçilik istiqamətindəki fəaliyyətində
İmamverdi İsmayılov jurnalistika ilə yanaşı, bədii
yaradıcılığa da xüsusi üstünlük verir. Müşahidə
olunan əsas cəhət odur ki, o, özünəməxsus qəzetçilik,
jurnalistika məşqləri, televiziya və radio dərsləri
- həm də böyük həyat məktəbi keçdikdən
sonra daha çox publisistika yaradıcılığı ilə
məşğul olmuşdur.
İmamverdi İsmayılovun imzası Azərbaycanda
müasir publisistikanı yaradanların ön
sıralarındadır.
Onun publisistikasında hadisələrin və faktların
təqdimatı yox, analitik şərhlərin və qiymətləndirmənin
xüsusi çəkisi var.
Bundan başqa, İmamverdi İsmayılovun
publisistikası obrazlı cümlə quruluşu, bədii təsvir
vasitələrindən yaradıcı istifadə kimi fərqli
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə malikdir.
Bu o deməkdir ki, İmamverdi İsmayılov Azərbaycan
bədii publisistikasının inkişaf yollarında
ardıcıl olaraq təmkinlə yol gedən müəlliflərdəndir.
Sovet
dövrünün özünəməxsus stereotipləri,
keçilməz sədləri mühitində hər əlinə
qələm alan öz yazılarını
qəzet və jurnallarda dərc etdirə, hər jurnalist
tanına, jurnalistika sahəsində qəbul oluna, respublikada məşhurlaşa
bilməzdi. Bədii yaradıcılığa tələbkarlıq
o qədər yüksək idi ki, gənc yaşlarında
respublika mətbuatına çıxanlar barmaqla sayılacaq qədər
olardı.
İmamverdi İsmayılov da həmin dövrün
yaradıcı istisnalarından sayılmışdır. Hələ tələbəlik
illərində - Azərbaycan (indiki Bakı) Dövlət
Universitetinin Jurnalistika fakültəsinin II kursunda oxuyarkən
qələmə aldığı “Təqaüd” hekayəsi ilə
az vaxtda tələbələrin sevimlisinə
çevrilmişdi. “Əzrayıl” povesti isə
dövrün ədəbi mühitində böyük rezonans
doğurmuşdu. Ədəbi fəaliyyətinin
lap başlanğıcından tənqidin diqqətini cəlb
etmiş, neçə-neçə tanınmış tənqidçi
onun yaradıcılığına toxunaraq haqqında xoş
sözlər, təriflər səsləndirmişdir.
“Azərbaycan”, “Ulduz” jurnallarında müntəzəm
şəkildə bədii-publisistik yazıları
çıxmış, jurnalistika sahəsindəki
uğurları da diqqətçəkən olmuşdur. Sovet Azərbaycanında cəmi
bir televiziya kanalının - indiki AzTV-nin fəaliyyət
göstərdiyi illərdə böyük yaradıcı
kollektivi olan bu mötəbər qurumda İmamverdi
İsmayılovun bu yaşında “Gənclik” Baş
Redaksiyasının Baş redaktoru vəzifəsinə irəli
çəkilməsi, dövrün qaydalarına görə,
qeyri-adi təyinat kimi sensasiya doğurmuşdu.
Bu sadə
və müdrik ziyalının bütün
uğurlarının mayasında zəhmətkeşliklə bərabər,
çox mühüm bir amil də dayanır: İmamverdi
İsmayılovun istedadı, dərin müşahidə
qabiliyyəti və sarsılmaz iradəsi vardır. Bunlardır dünən gənc, bu gün
oturuşmuş qələm sahibini sevdirən və məşhurlaşdıran
əsas amillər.
İmamverdi İsmayılovun bədii əsərlərində
- hekayə və povestlərində də publisistikanın
özünəməxsus yeri vardır.
Daha doğrusu, İmamverdi İsmayılov publisistika
ağırlıqlı hekayəçidir.
Publisistikaya üstünlük vermək jurnalistikadan gəlməklə
bərabər, həm də İmamverdi İsmayılovun
xarakterindəki həyat hadisələrinə obyektiv
münasibət bəsləmək, gündəmə
müdaxilə etmək kimi xasiyyətlərin də əks-sədasıdır. Publisistikasında
günün ovqatını zamanın nəbzi kimi, özünəməxsus
fərdi bir obrazlı üslubla ifadə etməyi bacaran
İmamverdi İsmayılov oxucunun üfüqlərini
açır, onu reallıqlara doğru çəkməyə
işıq salır.
Bədiilik onun publisistikasının emosional səviyyəsini
qüvvətləndirir, cəlbedici, oxunaqlı edir və təsir
gücünü artırır. Bədii əsərlərindəki
dərin müşahidə, incə ştrixlər, oxunaqlı
axıcı dil və yumor notları isə təxəyyülün
məhsulu olan hekayələrinə həyatilik gətirir.
Buna görədir ki, İmamverdi
İsmayılovun ən yaxşı publisistik məqalələri
də bədii əsər, lirik hekayə təsiri
bağışlayır. Onun konkret fəaliyyət
sahəsinin aparıcı simalarına həsr edilmiş hekayələri
oçerk təəssüratı yaradır.
Düşünürəm ki, bu xüsusiyyətlərə
malik olan bədii publisistika və publisistik hekayəçilik
orijinal yoldur və İmamverdi İsmayılovun üslubunun fərdi
özünəməxsusluğunu şərtləndirir.
Son illərdə ön mövqeyə
çıxmış siyasi publisistikasında da İmamverdi
İsmayılov bədiilik xüsusiyyətlərinə əməl
etmək məharəti nümayiş etdirir. Siyasi
publisistikada bədiilik keyfiyyətinə nail olmaq mənasında
xüsusi professionallıq göstərən İmamverdi
İsmayılov müraciət etdiyi mövzunu və şəxsiyyəti
daha aydın və cazibəli, parlaq və dərindən əks
etdirməyə nail olur.
Onun Azərbaycan xalqının Ümummilli lideri Heydər
Əliyevə və Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevə həsr olunmuş silsilə publisistik əsərləri
siyasi proseslərin reallıqlarının və perspektivlərinin
obyektiv inikası ilə birlikdə, həm də təsirli təsvirləri
və oxunaqlı üslubu ilə yaddaşlara dərin iz
salır.
Tərəddüd etmədən demək
mümkündür ki, İmamverdi İsmayılov ən yeni
dövr Azərbaycan siyasi publisistikasının yaddaqalan,
uğurlu nümunələrini yaradan
yazıçılarımızdan biridir.
Son illərin
bir çox orijinal siyasi publ
isistika
nümunələri məhz İmamverdi İsmayılovun qələmindən
çıxmışdır. Siyasətçi-publisistin
bir neçə məqaləsi müsbət mənada
ictimai-siyasi və ədəbi mühitdə ciddi əks-səda
doğurmuşdur. Bir çox hallarda o,
parlamentdə deməyə borclu olduğu sözü siyasi
publisistikası vasitəsilə geniş oxucu auditoriyasına
çatdıra bilmişdir.
Fikrimizcə, çoxcəhətli fəaliyyətindəki
maarifçi mövqe, publisistikasında və hekayələrindəki
obrazlı düşüncə, xarakterindəki
hazırcavablıq və yumor, habelə zəngin həyat təcrübəsi
İmamverdi İsmayılovun müdrik düşüncələrinin
formalaşmasında mühüm rol oynayır.
Həyat məktəbi olan publisistika və hikmət xəzinəsi
sayılan bədii yaradıcılıq, həmçinin,
içərisində olduğu mühitə ayıq-sayıq
münasibət onun müdrik aforizmlərinin əsas ilham mənbəyidir.
Ona görə də, Məntiqi ardıcıllıqla
oxuculara təqdim olunan aforizmlər İmamverdi
İsmayılovun zəngin həyat təcrübəsi ilə
yanaşı, həm də publisistikası və hekayələrində
səslənən müdrik düşüncələrinin məntiqi
davamı kimi meydana çıxır.
Bu aforizmlər
- yazıçı-siyasətçinin cəmiyyətə dərk
olunmuş münasibətinin ümumiləşdirilmiş ifadəsidir...
Bu
düşüncələr - keşməkeşli həyat
yolundan, yazıçı-publisist müşahidələrindən
doğan hikmətamiz aforizmlərdir...
Təsadüfi
deyil ki, İmamverdi İsmayılovun müdrik
düşüncələrinin bir çoxu həyatda
yaşamış real insanların - atası, anası,
babası, əmisi, dayısı kimi yaxın adamlarının
adından “onlar deyərdi ki” təhkiyəsi əsasında
formalaşdırılaraq yaşanmış həyati proseslərin
ümumiləşdirilmiş ifadəsinə çevrilir.
Məsələn:
“Anam deyərdi ki, kəsiyin çörəyini kəsməzlər...”
“...Dədəm qonşusuyla deyib-gülərdi: Sən elə
tərsməssəb adamsan ki, hər şeyin tərsinədir. Pul verəndə canın
çıxır, danışanda da pulun...”
“...Əmimin sözləridir: həpənd köpəkoğlu,
dalıma minməyin cəhənnəm, ta ürəyimdən
niyə sallanmısan?!”
“Nənəm
ölə bilməyən, ağır can verən insanı
görəndə deyərdi ki, zalımın balasının
dalında çox qarğış var deyən belə zillət
çəkir...”
“...Əmim
deyərdi ki, sən elə bir nəsildənsən ki,
yaxşısından yaxşısı, pisindən də pisi
yoxdur...”
“...Bir
dostum yaxşı deyir: “Yeznə - əlavə dəyər
vergisidir...”
İmamverdi
İsmayılovun bəzi müdrik düşüncələri
həm də miniatür hekayələridir:
“Qonşu kəndin bir toyunda bərk dava düşür. Bir mərdimazarın
sol gözünü vurub çıxarırlar. Bunu
görən əmim başını yelləyib gülür:
- İki gözünlə bu dünyanı yaxşı görə
bilmirdin, ay yazıq, di get, bir gözün də bəsindir...”
Və
yaxud:
“Mən səni sevmək istədim, bir ömrə
çatdıra bilmədim. Kaş bunu biləydin.
Gəlib qəbrimin üstündə tökəydin göz
yaşlarını...”
İmamverdi İsmayılovun atalar sözləri kimi sərrast
səslənən fikirlər də vardır. Bu aforizmlər folklordan yox,
həyatdan, təcrübədən gəlir:
“Tumurcuqlamayan
ağac - odundur...”
“...Çörəyini
böl, özünü bölmə!”
“...Ağıl
- ətraf ağıllı olanda görünər...”
“...Etdiyin
yaxşılıqlar rəfə yığılan kitab kimidir:
vədəsi gələndə oxunacaq...”
“...Dağın
dərəsi olmasa, yelini kim çəkər?”
“...Qisməti
axtarmırlar...”
“...Ölüm
ayağındakı müdriklik kimə lazımdır?”
“...Sədaqət
- sədəqə deyil...”
İmamverdi İsmayılovun aforizmlərlə zəngin
bu düşüncələrində, demək olar ki, həyatın
bütün sahələrinə aid müdrik sözləri
verilib.
Aforizmlər onun müəllifinin müdrik
düşüncələrinin ümumiləşdirilmiş
toplusudur.
Yeri gəlmişkən, burada bir kiçik haşiyə
çıxmaq istəyirəm.
İmamverdi
İsmayılov şəxsi ünsiyyət yaradanda duzlu
söhbət edir və
belə söhbətlər zamanı da aforizmlərdən,
müdrik sözlərdən çox ustalıqla istifadə etməyi bacarır. Xalqımıza məxsus belə deyimlər, əslində,
fikrin daha dəqiq və sərrast ifadəsinə kömək
edir. Fərq ondadır ki, - o, daha çox
məhz özünün müdrik deyimlərinə
üstünlük verir. Hərdən elə
təsəvvür yaranır ki, bəzi fikirlər İmamverdi
İsmayılovun dilində daha hikmətamiz səslənir,
yaxud o, sözün mahiyyətindəki müdrik mənanı
başqalarından daha yaxşı tapıb qabardır.
Qiymətli kəlamların bir qismi İmamverdi
İsmayılovun dostlarının əhatəsində, konkret
hadisələrlə bağlı meydana gəlmiş və həm
də çox dəqiqliklə yerinə düşmüşdür.
Fikir
vermişəm ki,
həmkarımız mübahisə edən tərəfləri
sərrast və məqamında söylənmiş fikirlərlə
“barışdırmağı”, sülh yaratmağı da
yaxşı bacarır.
Ona görədir ki, çoxumuz onu “barışıq
simvolu” kimi dəyərləndirir və sevirik.
Görünən odur ki, müdriklik onun təkcə sözündə deyil, özündə, rəftarında və münasibətlərində də vardır...
Proloq kimi düşündüyü “Öncə söz qalandır” başlanğıc sözü İmamverdi İsmayılovun sadəcə müqəddiməsi deyil, proqramıdır.
“İllər... Fəsillər... İnsanlar...” İmamverdi İsmayılovun müdriklik xəzinəsinin xalqa, oxucuya açılan pəncərəsidir: “Evindəki səmimiyyəti işinə də gətirsən, yaxşı olar”; “Hər qapını açana ürəyini açma!”; “Yollar qovuşanda ümid artır”; “Eynin açılmasa, dilin də açılmaz”; “Nə gözünü döy, nə özünü öy...”
İmamverdi İsmayılovun “Sədaqət - sədəqə deyil...” fəlsəfəsi “qalan söz”ün qalın bir fəslidir.
“Yetkinlik yaşda, müdriklik başda” - müasir düşüncələr serialının dərin və hikmət dolu əlavəsidir.
“Ölümün vədəsi gələndə...” fəsli “qalan söz”ün kulminasiya nöqtəsidir: “Küləklər əsməsə, kainat səslənməz, dünya kar olar”; “Mühit - qorxulu müəllimdir”; “Zamanın ölçüləri dünyanı ovutmaq üçündür”; “Dünyanın ən təlatümlü zəlzələsi insanın içində olur...”; “Qabaqda getmək heç də hamını və hər şeyi qabaqlamaq demək deyil”; “Pulu kim verirsə, şərtləri də o diktə edir”; “Yerdə yeriyərlər, göydə uçarlar...”
Bu müdrik kəlamlar toplusunda “Tanrı hüzurunda” motivi bəxtlə, tale ilə yanaşı, həm də haqqa çağırışdır: “Kimsəni endirirsənsə, özünü qaldıra bilməyəcəksən”; “Dualarının eşidilməsi üçün əməlin düz olmalıdır”; “Qalx ki, qaldırasan...”
“İmanım... Gümanım... İnamım...” müdrik düşüncələrin mükəmməl finalıdır: “Hünərini vaxtında və yerində göstər”; “Savab işin qapısını dualar döyər...”
Bütün bunlarla bərabər, eyni zamanda, aforizmlər yazıçı İmamverdi İsmayılovun özünün müdrük sözün əbədiyyətinə qəti inamını ifadə edir: “Ən böyük təam - sözdür”; “Ağıllı adamın özü uzağa gedə bilməsə də, fikirləri gedər...”; “Ümid bir dərmandır, söz bir dərman...”
Belə bir sanballı, yüksək zövqlə hazırlanmış və peşəkar tərtibatla işlənmiş bu kitabdakı çox çətinliklə araya-ərsəyə gələn şəkillər oxuculara təqdim olunan aforizmlərə həyatilik gətirir, müdrik kəlamları aydınlaşdırır və tamamlayır. Eyni zamanda, müxtəlif mənbələrdən toplanmış bu fotoşəkillər kitab müəllifinin yüksək zövqünü, bənzərsiz romantik-fəlsəfi baxışlarını da oxucuya çatdırır. Sərrast müdrik kəlamları kimi, bu şəkillərin də mütləq əksəriyyəti yaradıcılıq axtarışları nəticəsində tapılıb, peşəkarlıqla seçilib paylanmışdır.
İmamverdi İsmayılov yüksək zövqlə tərtib olunan aforizmlərinə özü də çox uğurlu yekun vurur: “Yetkinlik yaşda, müdriklik başda!..”
Fikrimin sonunda deyim ki, təqdim olunan aforizmlər çələngi İmamverdi İsmayılovun formalaşdırdığı müdrik fikirlərin geniş dünyasında əlaqələndirici funksiya daşıyır və müəyyən boşluqları doldurmağa kömək edə bilir.
Bəli, əminliklə deyə bilərəm ki, İmamverdi İsmayılovun “Sonuncu fəsil” aforizmlər toplusu müdrikliyin özü və yaddaqalan təsirli sözüdür!..
Ömrünün bu ucalıq çağında millət vəkili, yazıçı-publisist İmamverdi İsmayılovun müdriklik və müasirlik ruhu ilə yaşayıb-yaratmaq yolunu ürəklə davam etdirməsi ibrətamiz örnəkdir.
Ömrün də sözün kimi həmişə belə NURLU olsun, əziz qələm dostum!..
525-ci qəzet 2018.- 10 mart.- S.10-11.