Bir özgə əlindədir...
PƏRVİN
Həftəsonu İçərişəhərin dolanbaclarından keçib
“Marionet” teatrına çatmaq və binaya daxil olan
kimi o mühiti hiss etmək ayrı bir zövqdən müjdə idi əslində.
Üzeyir bəyin musiqisini, Füzulinin sözünü
indi də ayrı, fərqli bir təqdimatda anlamaq imkanım olacaqdı. Ümumiyyətlə, İçərişəhər
hər dəfə bir cür təsir
edir insana. Bəzən çox adamsız, kimsəsiz görünür.
Amma hərdən də az
qala bir-birinə söykənən eyvanların
altından keçdikcə
nə zamansa bu evlərdə yaşayan qonşuları düşünürəm, bu
qədər yaxın məsafədə insanların
heç bir sirri, gizlin sözü
olmayıb yəqin... İçərişəhərdə hamı böyük
bir ailə kimi yaşayırmış.
Ən mehriban qonşuların uşaqları da birgə böyüyürlərmiş.
Bəs sevgi? Görəsən, bu qədər
açıq, ovuc içi kimi aydın bir məkanda sevgilər necə yaşanırmış?
Məgər sevgi məkana
və şəraitə
baxır? Nə isə, elə bu düşüncələrlə
“Marionet” teatrına daxil olanda özümü
qəribə bir nağıl estetikası içərisində hiss etdim...
Binanın qədimliyi, üstəgəl,
dizaynda gözlənilən
qeyri-adilik, millilik və kuklalar. Bütün bunlar bir neçə
metr aşağıda
olan müasir və yeni şəhərdən
çox-çox uzaqlara
aparır adamı.
Sanki üç küçə aşağıdakı
tıxaclar da, başı buludlara çıxan göydələnlər
də çox uzaqda qalır. Bəlkə əslində, elə bu teatrın əsas niyyəti də budur. Əsrarəngiz musiqi və
kuklaların oyunundan savayı, həm də bu ab-hava
ilə insanları çağdaş zamanın
xaosundan almaq, uşaqlığa, nağıllara
qaytarmaq. Tamaşanı
gözlədiyimiz vaxtda
elə hey nağıllarımızı
düşünürəm... Sanki bütün nağıl
qəhrəmanlarımız elə buraların sakinləridir. Hətta
bir az
da dərinə gedib xəyal edirəm, bəlkə almaların dalınca gedən Məlikməmməd
də, ögey anasının zülümlərindən
bezən Göyçək
Fatimə də elə burda yaşayırmış? İndicə “Kim yatmış, kim oyaq?” - deyə
çağırsam, “Hamı
yatıb cırtdan oyaq” - deyə cavab verən balaca cırtdan çıxacaqmı daşların
arxasından?! Bax belə
qəribə fikirlər
və arzular yaratması ilə mistikdir “Marionet” teatrı. Çox keçmir ki,
zala daxil oluruq. Nəzarətçilər
israrla xahiş edirlər “mobil telefonlarınızı tamam
söndürün...” Bəli,
niyyət müasir adamı keçmiş zamana aparmaqdı: heç bir çağdaş texnikanın
olmadığı dövrə,
insanların bir-birini sadəcə ani baxışdan, ötəri
sözdən anladığı,
sevdiyi məkana... Heç bir konkret zamandan və məkandan söhbət getmir. Sadəcə eşq adlı
əraziyə keçirik.
Burda kuklalar da dillənib sevgidən danışacaq,
burda aşiqlərin ipləri başqalarının
əlinə keçəcək...
Və başlanır!
Üzeyir bəy Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun”
operası əsasında
hazırlanan tamaşanın
quruluşçu rejissoru
və rəssamı Tərlan Qorçudur. Musiqi aranjimanı
Salman Qənbərova aiddir. Əlbəttə, bu imzalar artıq çox şeyi deyir. Səhnədə hər şey
şərtidir. Leyli ilə
Məcnun görüşməzdən
əvvəl təbiət,
quşların nəğməsi,
işıldaböcəklərin uçuşu gözlərimiz
önündə canlanır.
Hər şey bu böyük, əfsanəvi sevginin yaranacağından, doğulacağından
xəbər verir.
Axı, sevgi bütün fəsillərdə
bahar kimi gəlir... Ona görə də
müəlliflər bu
üsulla Leyli ilə Məcnunun sevgisinin doğulmasını
göstərirlər.
Kuklaların dizaynında qeyri-adilik duyulur. Qəribədi ki, Leyli də Məcnun da nədənsə hamımızın düşüncəsində
kasıb, səfil, səliqəsiz qalıb.
Bəlkə o dərdin
böyüklüyündən, bəlkə hicranın ağırlığından bilmirəm...
Amma “Marionet” teatrı həm Leylinin, həm də Məcnunun kuklalarının
dizaynında zənginliyi,
zahiri parıltını
da göstərməyə
çalışır. Həm də burda hər
şey şərtidir.
Və bu şərtilik özü də insanı sevgi və onun mahiyyəti
haqqında düşündürür.
Tamaşaya baxdıqca, Füzulinin
böyüklüyünü, dahiliyini bir daha anlayırsan. Bu gün çağdaş
dünyanın hələ
indi-indi dərk etdiyi marionet ideyasını o zamandan deyibmiş. Sevgisi uğrunda mübarizə aparmağa çalışan
Leylinin həmdəmi,
həmdərdi yoxdur,
“Namusuna layiq işmidir bu?” deyən anasından tutmuş özgələrə
kimi hamı əleyhinədi bu sevginin... Və onda Leyli dərdini şamla, pərvanə ilə, ayla, buludla, dəvə ilə bölüşür. Çexovun
“Qüssə” hekayəsində
dərdini bölüşməyə
adam tapmayıb
oğlunun faciəsini
ata danışan faytonçusunu necə yada salmayasan burda?! Zaman gedir, zahiri formalar dəyişir, amma insan elə
həmənkidi, onun mahiyyəti olduğu kimi qalır deməli.
Beləliklə, Leyli dəvə
ilə dərdləşəndə:
Mən kimi yox əldə
İxtiyarin,
Bir özgə
əlindədir Məharin. -
deyir...
Təbii, Füzuli bununla Leylinin hüquqsuzluğunu
göstərir, obrazlı
şəkildə çatdırır. Amma “Marionet”
teatrının tamaşasında
“özgə əlində
olan” iplər tamam ayrı mənanı, ideyanı çatdırır. Axı,
doğrudan da sevgi gəlincə heç nə insanın özündən,
iradəsindən asılı
olmur, sanki hardansa Yuxarıdan idarə edilir hər şey... Hansısa bir İlahi qüvvə əlindəki ipi boş buraxmaqla nəfəs dərməyə
imkan verir, sonra yenidən çəkir ipləri və az
qala boğulmağa başlayırsan. Hələ
üstəgəl, qadağalar,
olmazlar... Bütün bu sadaladıqlarım
Leyli ilə Məcnunun faciəsidir.
Əslində, hər birinin
“məharı” özgə
əllərdədir, heç
birinin ixtiyarı özündə deyil, təəssüf.
Heç şübhəsiz ki, Üzeyir bəyin musiqisi, Mənsum İbrahimovun, Günay İmamverdiyevanın ifaları
tamaşanın uğuruna
qarantdır. Nədənsə kimsənin bu
operaya, bu ifalara biganə qala biləcəyinə inanmıram. Amma məhz
kuklaların oyunu bu əsərə ayrı yöndən baxmağa sövq edir.
Leyli Məcnundan elə ilk görüşündə soruşur:
“Bilirsən?” o da “Bilirəm” - deyə cavab verir. Bununla
hər şey deyilir əslində... Hər ikisi hər şeyi bilir. Sözə ehtiyac yoxdu, Qeysin valideynlərinə etdiyi etiraf da,
“ata-ana, eşqin havası məni Məcnun edəcəkdir”
- deyə sızlaması
da bütün gələcək faciələrdən
xəbər verir.
Və kuklaların vasitəsiylə
bütün bunları
çatdırmaq sadə
məsələ deyil.
Tamaşanın quruluşunda həzinlik, zəriflik duyulur. Narıncı zərif parçaların
vasitəsiylə səhra
ab-havası, mavi ipəyin oyunu ilə gecə estetikası yaradılır.
Hiss, həyəcan isə sadəcə hərəkətlərin aramlılığı,
yaxud sərtliyi vasitəsiylə çatdırılır.
Və yəqin ki, burada ən
çətini aktyorların,
kuklaları idarə edənlərin (Fərizə
Babayeva, Əli Allahverdiyev, Aysel Bədəlova, Tatiana Terentyeva,
Nazim Hüseynov, Nəsrin Vüsal, Hikmət Aydınoğlu) emosiyalarına hakim kəsilməsidir.
Son dərəcə ciddi və nəzərə
çarpmayan, qara geyimdə olan, kölgəyə çəkilən
aktyorlar yalnız yüngül əl hərəkətlərini qabardırlar. İşıq effektləri vasitəsiylə
əllərin kəpənəyə
toxunurmuş kimi zərif rəqsi görünür. Amma məsələn,
Leyli ilə Məcnunun ölüm səhnəsində emosiyanı
necə idarə edəsən?
Tamaşanın ən böyük uğuru məhz o əsas ideyanı çatdıra bilməsidir. İnsan dara
düşüncə İlahi
qüvvənin ətəyindən
yapışır, ona
tapınır. Leyli son sözlərini
deyir və aktyor kuklanın başını dizinin üstünə qoyur, Məcnun də eynən o cür aktyorun dizinin üstünə başına
qoyub canını tapşırır. Bax bu, bütün o sevginin insanı saldığı
halları dəqiq ifadə edir. Məharın özgə əlindədir,
əlacın yoxdu, yenə ona üzünü
tutub rəhm, imdad diləyirsən və heç bir çıxış yolu tapmayanda başını ətəyinə
qoyub gözlərini yumursan.
14 kiçik etüddən ibarət olan tamaşa belə bitir:
Qovuşa
bilməyib, azıb zülmətdə,
Murada yetişmişlər əbədiyyətdə...
Bununla da bir daha başa düşürük
ki, əsl sevgi, gerçək eşq heç vaxt itmir, ölmür,
şəklini dəyişmir.
Əbədiyyətdə də olsa
mütləq murada çatacaqlar...
525-ci qəzet.-2018.-10 mart.-S.14.