“Cavid Poeziya
Teatrı” kitab-albomu haqqında qeydlər
Elxan YURDOĞLU-MƏMMƏDOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat
İnstitutunun şöbə
müdiri, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Bugünlərdə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Naxçıvan Bölməsinin
İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat
İnstitutun musiqi və teatr şöbəsinin
böyük elmi işçisi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Ələkbər Qasımovun
“Cavid” Poeziya Teatrı” kitab-albomu nəşr edildi.
10 Mart
- Milli Teatr Günü ərəfəsində mənə
verilən bu kitab-albom haqqında bəhs etməzdən əvvəl qeyd edim ki, Ələkbər
Qasımov Naxçıvan
teatr tarixinin, eləcə də muxtar respublikada incəsənət sahələrinin
çox yaxşı bilicisi olmaqla yanaşı, Azərbaycanın
teatr, kino, təsviri sənət və musiqi tarixi haqqında da ensiklopedik məlumat bazasına malik nadir insanlardan biridir. Məhz elə bu mənada tədqiqatçı
alimin yeni əsəri Azərbaycanda
ikinci poeziya teatrının - “Cavid” Poeziya Teatrının öyrənilməsinə və
əhatəli şəkildə
elmi və ictimai mühitə çatdırılmasına xidmət
edən dəyərli
araşdırmadır.
“AFpoliqrAF” mətbəəsində
yüksək poliqrafik
üslub və dizaynla nəşr olunan kitab-albom Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
Naxçıvan Bölməsi
Rəyasət Heyətinin
müvafiq qərarı
ilə nəşrə
tövsiyə edilib. Azərbaycan
Respublikasının əməkdar
incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Əliqismət
Lalayevin elmi redaktorluğu ilə çap olunan nəşrə sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Naxçıvan Bölməsinin
İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat
İnstitutu musiqi və teatr şöbəsinin
müdiri Əli Qəhrəmanov və Azərbaycan Respublikasının
Xalq artisti Kamran Quliyev rəy veriblər.
Ə.Qasımov öz tədqiqatında
1982-1989-cu illərdə Naxçıvan
şəhərində fəaliyyət
göstərən “Cavid”
Poeziya Teatrının
yaradılmasından, formalaşmasından,
inkişafından və
əldə etdiyi uğurlardan bəhs edir. Biz burada 7 il ərzində teatrsevərlərin və
poeziyasevərlərin sevimli
məkanına çevrilən
teatrın fəaliyyəti
dövründə tamaşaya
qoyduğu əsərlər,
onların yaradıcı
heyətləri - rejissorlar,
aktyorlar, rəssamlar, bəstəkarlar və digərləri haqqında
ətraflı və dolğun məlumat öyrənə bilirik. Həmçinin, həmin teatrda
tamaşaya qoyulmuş
12 əsərin hər
biri ayrı-ayrılıqdı
teatrşünaslıq baxımından
təhlil edilib. Kitabın ən maraqlı cəhətlərindən biri
də odur ki, oxucular tərəfindən
daha dolğun təsəvvür formalaşsın
deyə əksəriyyəti
ilk dəfə çap
olunan 40-a yaxın foto öz əksini
tapıb.
Xalqımızın Ümummilli lideri Heydər Əliyevin Hüseyn Cavid haqqında dediyi sözlərdən bir nümunə də kitabdakı girişdə verilib: “Hüseyn Cavid Azərbaycan xalqını,
onun mədəniyyətini,
ədəbiyyatını, elmini
yüksəklərə qaldıran
böyük şəxsiyyətlərdən
biridir. Hüseyn Cavidin yaratdığı
əsərlər Azərbaycan
xalqının milli sərvətidir. Onlar bu gün üçün, gələcək nəsillər
üçün dərslik
kitabıdır. Onun bütün
yaradıcılığı Azərbaycan xalqını
milli azadlığa, müstəqilliyə çağırıbdır”.
Elə bu mənada Azərbaycan xalqının
müstəqillik, azadlıq
eşqilə için-için
alışıb-yandığı bir dövrdə fəaliyyətə başlayan
teatra da məhz böyük romantik ədibin adı verilmişdi. Məhz bu teatrın fəaliyyəti dövründə
Azərbaycanın müstəqillik
arzularının ifadə
olunduğu bir sənət məbədinə
çevrilməsi də
unudulmamalıdır.
Kitaba ön söz yazan Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Naxçıvan
Bölməsi İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun
direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü,
professor Əbülfəz Quliyevin
də qeyd etdiyi kimi, “Ələkbər
Qasımovun “Cavid” Poeziya Teatrı (1982-1989)” adlı kitab-albomu özününü yediillik
fəaliyyətilə milli
teatr tariximizdə unudulmaz mərhələlərdən
birini təşkil edən sənət ocağının təşəkkülü
və tərəqqisi
yollarına məxsusi
işıq salır”.
Daim mədəniyyət
uğrunda çarpışan
Hüseyn Cavidin adını daşıyan
teatr haqqındakı tədqiqatlarına müəllifin
özünəməxsus yanaşması
da diqqətdən yayınmır. Belə ki, öz tədqiqatlarını
ortaya qoymazdan əvvəl görkəmli
dramaturqun aşağıdakı
misralarını epiqraf
kimi verir:
Turana qılıncdan daha kəskin, ulu qüvvət,
Yalnız mədəniyyət, mədəniyyət, mədəniyyət!
Kitab-albomu diqqətlə gözdən keçirəndə məlum olur ki, 1981-ci ildə Azərbaycan KP MK-nın Hüseyn Cavidin 100 illiyinin təntənəli şəkildə qeyd olunması haqqında qərarında Naxçıvan Teatrının ikinci səhnəsi olaraq “Cavid” Poeziya Teatrının yaradılması da nəzərdə tutulmuşdu. Həmin teatr isə 1982-ci ildə yaradılır və fəaliyyətə başlayır. Maraqlı cəhətlərdən biri də budur ki, H.Cavidin adını daşıyan teatrın səhnəsində göstərilən ilk tamaşa da məhz Hüseyn Cavidə həsr olunur. Belə ki, o zaman Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrının ilk ədəbi hissə müdiri, şair-dramaturq Kəmalə Ağayevanın sırf bu teart üçün yeni yazdığı “Mənim tanrım gözəllikdir, sevgidir” adlı mənzum pyesi əsasında respublikanın əməkdar artisti (indiki xalq artisti), rejissor-aktyor Vaqif Əsədovun rəhbərliyilə eyniadlı tamaşa hazırlanır və uğurla səhnəyə qoyulur. Maraq üçün onu da qeyd edək ki, tamaşanın quruluşçu rəssamı muxtar respublikanın əməkdar incəsənət xadimi Məmməd Qasımov, bəstəkarı Ramiz Mirişli, baş rolun ifaçısı - Cavidi canlandıranlar isə rejissorun özü - Vaqif Əsədov və Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrının quruluşçu rejissoru Əliqismət Lalayev olmuşdur.
Kitabda hamımız üçün maraqlı olan cəhətlərdən biri də budur ki, tamaşanın son məşqləri zamanı - 1982-ci ilin oktyabrında ulu öndər Heydər Əliyev oğlu, hazırda ölkə Prezidenti olan İlham Əliyevlə teatrı ziyarət etmiş, məşqi izləmiş, yeni teatrın yaranması münasibətilə yaradıcı kollektivi təbrik etmiş, onlara uğurlar arzulamışdır.
“Mənim tanrım gözəllikdir, sevgidir” tamaşasının premyerası isə H.Cavidin Sibirdən gətirilmiş nəşinin Naxçıvanda torpağa tapşırıldığı gün - 1982-ci il noyabr ayının 3-də göstərilmiş, bununla da teatrın təntənəli açılışı olmuşdur.
Kitab-albomda biz, həmçinin, müxtəlif zamanlarda “Cavid” Poeziya Teatrında səhnəyə qoylumuş Hüseyn Cavidin “Ana” faciəsi, “Azər” poeması əsasında eyniadlı tamaşa, “Uçurum” əsəri, A.S.Puşkinin “Qaraçılar” poeması əsasında eyniadlı tamaşa, C.Məmədquluzadənin “Çay dəstgahı” alleqorik pyesi, Teymur Elçinin “Osvensim” poeması əsasında eyniadlı tamaşa, Məmməd Arazın “Atamın kitabı” poeması əsasında “Azərbaycan - dünyam mənim” adlı tamaşa, Rəsul Rzanın “Bir gün də insan ömrüdür” və “Etiraf” poemaları əsasında “Bir gün də insan ömrüdür” adlı tamaşa, Mikayıl Müşfiqin müxtəlif şeirləri əsasında səhnələşdirilmiş “Yenə o bağ olaydı...” tamaşaları haqqında da ətraflı məlumat alırıq. Tamaşaların rejissorları, bəstəkarları, rəssamları, aktyorları tədqiqatçı dəqiqiliyi və tamaşalar haqqındakı təhlili-tənqidi rəylərlə əks olunmuşdur.
Müəllifin kitab-albomdakı son qeydləri də diqqəti cəlb edir: “Muxtar Respublikanın, xüsusən də Naxçıvan şəhərinin yaşlı və orta nəsil teatrsevərlərinin qəlbində bir nisgil - “Cavid” Poeziya Teatrının yenidən bərpası arzusu yaşamaqdadır. Bu arzunun gerçəkləşməsini və çoxdan vaxtı çatmış məsələnin müsbət həllini iki dahinin - Hüseyn Cavidin və bu teatrın yaradıcısı olan Heydər Əliyevin ruhları da bizlərdən tələb edir”.
Doxsan səhifəlik kitabın yarısı isə məhz “Cavid” Poeziya Teatrının yaradılması, inkişafı, oynanılan tamaşalar, aktoyrlar və s. barədə foto-şəkillərdən ibarətdir. Burada ulu öndər Heydər Əliyevin teatrın binasını ziyarət edərkən çəkilmiş şəkillər, Cavidin nəşinin Bakıya, daha sonra Naxçıvana gətirilməsi zamanı çəkilmiş şəkillər, Naxçıvandakı vida mərasimi zamanı qızı Turan xanımın, eləcə də müxtəlif kollektiv fotoların, tamaşalardan səhnələrin, tamaşaların eskizləri, afişaları, proqramları, ən sonda isə “Cavid” Poeziya Teatrının yerləşdiyi binanın fotoları öz əksini tapmışdır.
Sonda istifadə olunmuş ədəbiyyat siyahısı verilib ki, burada da biz müəllifin araşdırmalar zamanı hansı mənbələrə üz tutduğunu aydınca görə bilirik.
Naxçıvan teatr
tarixinin özünəməxsus cəhəti
ilə seçilən, lakin öyrənilməmiş
bir tərəfinə işıq tutan “Cavid” Poeziya
Teatrı (1982-1989)” kitab-albomu Azərbaycan,
həmçinin, Naxçıvan teatr tarixinin öyrənilməsində maraqlı və
elmi mənbə kimi olduqca əhəmiyyətli bir
tədqiqat əsəridir. Bu
münasibətlə müəllifi və bu
teatrda fəaliyyət göstərmiş
sənət adamlarını təbrik edir,
onlara yeni
yaradıcılıq uğurları arzulayırıq.
525-ci qəzet.-2018.-10 mart.-S.12.