“Qaranlıq dünya”
problemi və Mirzə Cəlilşünaslığın yeni
mərhələsi
Mirzə Cəlilin bədii inikas obyektinə
çevirdiyi zamana və mühitə, yaratdığı qəhrəmanlara
elmi münasibətdə sovet ədəbiyyatşünaslıq
inersiyası indi də davam etməkdədir. Lakin məsələnin
bu tərəfi müstəqillik dövrünün ədəbiyyatşünaslığında
Mirzə Cəlil irsinə yeni metodoloji baxış
axtarışlarının olmaması anlamına gəlmir.
Fikrimizcə, sənətkarın
yaradıcılığına yeni baxışın zəruriliyi
ideyası elə müstəqilliyin ilk illərindən ədəbi
dövriyyəyə buraxılmış, Mirzə Cəlilin
yaradıcılığının “fasiləsiz tədqiqi”
probleminin qoyuluşu bunun ifadəsi kimi meydana
çıxmışdır. Y.Qarayev müstəqillik
dövrü araşdırmalarında yazırdı: “Mirzə
Cəlil ideallarını dövrümüzdə həyata
keçirməyin ən yaxşı üsulu onun fasiləsiz tədqiqi,
tədrisi, nəşri və səhnəyə
qoyulmasıdır...” Sənətkarın
yaradıcılığının “fasiləsiz tədqiqi”nin
zəruriliyi fikri sonrakı tədqiqatlarda metodoloji baxımdan
konsepsiya şəklinə salınaraq elmi ifadəsini
aşağıdakı kimi tapır: “Fikrimizcə, Cəlil Məmmədquluzadənin
mükəmməl elmi tərcümeyi-halı yazılmalı,
bədii-publisistik irsi yenidən, milli mövqedən təhlil
edilib araşdırılmalıdır”. Akademik
İ.Həbibbəyli Mirzə Cəlilin “bədii-publisistik
irsinin, yenidən, milli mövqedən təhlil edilib
araşdırılması” məsələsini xüsusi
vurğulamaqla onun irsinə yeni metodoloji yanaşmanın zəruriliyini
önə çəkir. Tədqiqatçı
yaradıcı həyatının “ömür kitabı”na çevrilmiş “Cəlil Məmmədquluzadə:
mühiti və müasirləri” kitabında (I nəşr
-1997; ikinci təkmilləşdirilmiş nəşr - 2009) məqsədini
gerçəkləşdirməyə nail olur. Monoqrafiyada
Mirzə Cəlilin həyatı və
yaradıcılığına, mühiti və müasirləri
ilə bağlı məsələlərə yeni konsepsiya əsasında
elmi həll verilir. Lakin monoqrafiyanın dəyəri
ancaq bununla müəyyən olunmur. Mirzə
Cəlil XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan
ədəbiyyatının böyük nümayəndəsi,
unikal hadisəsi kimi meydana çıxdığı və ədəbi
məktəb yaratdığı üçün onun
yaradıcılığına yeni yanaşma bütövlükdə
bu dövrün ədəbiyyatını tədqiq və təhlilin
elmi-metodoloji açarına çevrilir. Bu
konsepsiyanı istinad mənbəyi kimi alaraq sovet ədəbiyyatşünaslığının
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatına
ideoloji-sosioloji baxış konsepsiyasını dəyərdən
salmaq, ədəbiyyatımızla sovet dövrü ədəbiyyatşünaslığımız
arasında Çin səddinə çevrilən sovet rejiminin
ideoloji siyasətini nəzəri baxımdan zərərsizləşdirmək,
nəticə etibarı ilə ədəbiyyatımızla ədəbiyyatşünaslığımız
arasındakı məsafəni qısaltmaq mümkündür.
Bu konsepsiyanın mahiyyəti nədən ibarətdir?
Birincisi,
İ.Həbibbəyli sovet ədəbiyyatşünaslığının
elmi-ideoloji konsepsiyasının əsasında dayanan
“qaranlıq dünya” probleminə elmi aydınlıq gətirir,
bu problemi obyektiv və
milli mövqedən şərh edə bilir. “Qaranlıq
dünya” ideyasına həm yanlış yanaşmalara tənqidi
münasibətinin, həm də özünün obyektiv elmi
baxışının əsas tezisləri monoqrafiyada
aşağıdakı kimi ümumiləşdirilmişdir:
“Lakin təəssüf ki, bu məqamda elmdə hakim olan
keçmiş tarixə birtərəfli münasibət metodu
həmin mühiti lazımi səviyyədə təhlil edib,
obyektiv qiymətləndirməyə müəyyən dərəcədə
mane olmuşdur. C.Məmmədquluzadənin
özünün də göstərilən mərhələni
“gözümü ömrümdə birinci dəfə
açan kimi dünyanı qaranlıq görmüşəm”
səviyyəsində təqdim etməsi elmi təhlilin onsuz da
birtərəfli olan görkəminə tünd rənglər əlavə
etməyə şərait yaratmışdır. Buna
görədir ki, C.Məmmədquluzadədən bəhs edən
əksər əsərlərdə XIX əsrin 70-80-ci illərinin
mühiti əsasən “qaranlıq dünya” şəklində
təqdim olunmuşdur... Hətta həmin “qaranlıq dünya”
ifadəsindən göstərilən dövrü səciyyələndirmək
üçün “yaxşı bir açar” kimi istifadə
olunmuşdur”.
C.Məmmədquluzadənin
“Xatiratım” memuarında işlətdiyi “qaranlıq dünya”
ifadəsinin kökünə, mahiyyətinə varmaq, məsələnin
bu cür qoyuluşunun obyektiv elmi dəyərini vermək
üçün İ.Həbibbəyli belə bir sual qoyur: “Bəs
C.Məmmədquluzadənin gözünü ömründə
bir dəfə açarkən gördüyü “qaranlıq
dünya” haqqındakı fikirləri haradan meydana gəlmişdir?”
Tədqiqatçı böyük ədibin “xatirə”sində
özünə yer alan bu ifadənin bir
neçə səbəbdən qaynaqlanması ilə
bağlı düşünür: “Birincisi, müəyyən
qədər mübaliğəli olsa da, ictimai mühitin
özündə tərəqqi əlamətləri yenicə
başladığı üçün hələ kiçik
yaşlı uşaq tərəfindən tam və aydın dərk
oluna bilməzdi. İkincisi, bu ifadə diyarda mədəni
tərəqqinin və maarifçilik məsələlərinin
heç olmaması kimi yox, geridə qalması mənasında
şərti olaraq başa düşülməlidir.
Üçüncüsü isə, fikrimizcə, Mirzə Cəlil
“qaranlıq dünya” anlayışını müəyyən
ideoloji təsiri də nəzərə alaraq söyləmişdi...
“Xatiratım” memuarında 50-60 il əvvəlki
keçmiş cəmiyyətin vəziyyəti və mənzərəsi
canlandırılarkən artıq yeni ideoloji sistemə malik
olan 20-ci illərin tələbləri müəyyən dərəcədə
öz təsirini göstərmişdi”. Bu
mülahizələrdə sənətkarın
gözünü açdığı dünyaya yaşlı
vaxtında və dəyişən zamandakı
baxışını şərtləndirən əsas səbəblər
yer almışdır. İ.Həbibbəyli məsələyə
münasibət bildirərkən öz mövqeyini nə qədər
yumşaltmağa çalışsa da, onun mülahizələri
sovet ədəbiyyatşünaslığının mövqeyini təkzib
etməyə istiqamətlənir. Tədqiqatçının
təkzibləri obyektiv elmi mövqe səviyyəsinə qalxa
bilir. Bu “qalxma” təkzibedilməz dəlillər,
faktlar, çox zəngin materialla şərtlənir. Bu məqamda monoqrafiyada əksini tapan polifonik məzmun
haqqında düşünmək lazım gəlir. Söhbət ondan gedir ki, akademikin tədqiqatının
baş məqsədi, əlbəttə, C.Məmmədquluzadənin
yaşayıb-yaratdığı mühitin obyektiv və
dolğun mənzərəsini yaratmaqdır. Lakin bu
“baş məqsəd” monoqrafiyada sanki “cari məqsəd” kimi həyata
keçirilir və bu zaman “cari məqsəd”dən “strateji məqsəd”ə
yol açılır. C.Məmmədquluzadənin fəaliyyət
göstərdiyi
pedaqoji, ədəbi-mədəni və ictimai
mühitlərin obyektiv mənzərəsi Naxçıvan,
bütövlükdə Azərbaycan xalqının XIX əsrin
ikinci yarısından XX əsrin 30-cu illərinin əvvəllərinə
qədərki həyatının elmi ifadəsinə
çevrilir. Bu mənada Mirzə Cəlilin
yaşadığı “qaranlıq mühit” haqqında həqiqi
təsəvvürlər böyük ədibin qaynar bir
maarifçi mühit içərisində
yaşamasının dəlilinə çevrilməklə bərabər,
Naxçıvan və bütövlükdə Azərbaycanda
formalaşan maarifçi mühit haqqında dolğun təsəvvür
və təəssüratın yaranması ilə nəticələnir.
İ.Həbibbəyli
Mirzə Cəlilin ailə, ibtidai və seminariya təhsil
mühitləri, ünsiyyətdə olduğu kiçik və
böyük müasirləri, Naxçıvanda maarifçi
mühitlə ilk təmasları, maarifçi mühitin
maarifçilik hərəkatına çevrilməsində
rolu, maarifçi müəllim, maarifçi hüquqçu,
maarifçi aktyor və rejissor, maarifçi
yazıçı və şairlərlə maarifçilik və
yaradıcılıq əlaqələri zəminində fəaliyyəti
üzərinə gur işıq salır, müasirləri ilə təmasının
hər bir nöqtəsinə, bağına aydınlıq gətirir.
Bu cəhət həm Mirzə Cəlilin İrəvan
və Naxçıvan mühitlərindəki bütün fəaliyyətini
geniş obyektivə gətirməklə bərabər,
adları bizə bəlli olan və olmayan müasirləri
haqqında zəngin faktlar əsasında təfərrüatlı
araşdırmaların ortaya qoyulmasını şərtləndirir.
Nəticə etibarı ilə isə
bütün bunlar Mirzə Cəlilin XIX əsr dünyasına
aid edilən “zülmət”i yararaq, işıqlı bir
dünyaya açılan qapıları bizim də ictimai, ədəbi-mədəni
və elmi düşüncəmizin üzünə taybatay
açır.
Mirzə
Cəlilin həyatı və
yaradıcılığının Tiflis, cənub, Bakı mərhələləri
haqqında sərgilənən zəngin faktların elmi təfsiri
bütövlükdə M.F.Axundzadə ideyalarından
başlanğıc götürən maarifçilik hərəkatının
XX əsrin 20-ci ilinə qədər yüksələn xətlə
davam etməsi, 20-ci illərdə isə siyasi rejimin dəyişməsi
ilə maarifçilik hərəkatının və
maarifçi dünyagörüşünün
daşıyıcılarının üzləşdiyi mürəkkəb
və ziddiyyətli hallar haqqında bitgin təəssürat
yaradır.
“Cəlil
Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri”
monoqrafiyasında Mirzəcəlilşünaslığa, əsl
mənada və bütövlükdə isə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
təqdim edilən konsepsiyanın elmiliyini və həqiqi
metodoloji məzmununu ortaya qoyan ikinci məsələ bura andada
mənsub olduğumuz dinə və din xadimlərinə
münasibətdə tam obyektiv,
milli zəmində və eyni zamanda, ümmətçilik
prizmasından baxışın ortalığa
qoyulmasıdır.
Məlum olduğu
kimi, Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığındakı
tədqiqatlarda İslam dininin təmsilçilərinə (həm də bu və ya digər
dərəcədə dinin özünə) tənqidi
yanaşma elmi dəyərləndirmənin metodoloji prinsipinə
çevrilmişdir. Müstəqillik
dövrünün ədəbiyyatşünaslığında
bu və ya digər tədqiqatda din xadimlərinə, din xadimlərinin
bədii ədəbiyyatdakı obrazlarına münasibətdə
yumşalma meyli nəzərə
çarpsa da, sovet ədəbiyyatşünaslığının
metodoloji inersiyası əsasən qalmaqla davam edir. “Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və
müasirləri” kitabında bu inersiyadan imtina, din xadimlərinə,
onların bədii obrazlarına və bütövlükdə
İslam dininin ictimai həyatımızda oynadığı
rola, dünyagörüşümüzə təsirinə tam
fərqli yanaşma müəllifin
formalaşdırdığı konsepsiyanın üzvi tərkib
hissəsi kimi çıxış edir.
Müəllif
bu metodoloji yanaşmanı dini mühiti sovet ədəbiyyatşünaslığının
“dindar fanatik mühit” kimi mənalandırmasının
qeyri-obyektivliyini, bu mənalandırmanın mühitin obyektiv məzmununu
əks etdirməkdən büsbütün uzaq olduğunu,
müstəqillik dövrünün ədəbiyyatşünaslığının
proqram - məramnaməsinə zidd mahiyyət
daşıdığını uca səslə elan edərək
gerçəkləşdirir: “Cəlil Məmmədquluzadənin
ata və anasının, qohumlarının dindar olmaları,
onun əhatəsində vaxt-bivaxt dini ayinlərin icrası
indiyə qədər tədqiqatçıları bu mühiti
“dindar fanatik mühit” kimi təqdim etməyə sövq
etmişdir”.
İ.Həbibbəyli sovet ədəbiyyatşünaslığının
dini mühiti “dindar fanatik mühit” kimi damğalayıb, ona əxlaqa
pozucu təsir funksiyası verməsinə qarşı bu
mühitin şəxsiyyətin tərbiyəsində, əxlaqının
formalaşmasındakı müsbət rolunu önə çəkir. Bu “rol”un
önə çəkilməsi ciddi məntiqə və həyati
qanunauyğunluğa söykənir. İ.Həbibbəyli
milli varlığın tarixi xarakterindən
çıxış edir. Bu xarakterin mental özünəməxsusluqlarla
bərabər, İslam əxlaqı və
dünyagörüşü əsasında formalaşması
məsələsini qabardır: “Halbuki halal, təmiz müsəlman
adətlərinə əməl olunması, hələ
uşaqlıqdan namaz qılıb, oruc tutan C.Məmmədquluzadə
kimi uşaqların tərbiyəsinə bir çox cəhətdən
müsbət təsir göstərmişdir. Çünki
onlar dini ayinləri icra edə-edə İslam şəriətinin
təsiri ilə “xeyir əməl sahibi” olmağa can
atmışlar... Beləliklə, ata və
ananın dindar olmaları, özünün dini ayinləri icra
etməsi C.Məmmədquluzadənin mənəvi cəhətdən
saf, xeyir əməl sahibi kimi böyüməsinə rəvac
vermişdir”.
Alim dindar mühitin mütləq şəkildə
fanatizmə aparmasına dair söylənən fikirləri qəbul
etmir. Dindar mühitlə maarifçi mühit
arasındakı dialektik əlaqələri aşkarlayıb,
öz məntiqini tutarlı faktlarla əsaslandırması
onun konsepsiyasının tarixin gerçək üzünə
söykənməsinə heç bir şübhə yeri
qoymur. C.Məmmədquluzadənin ailə
mühitində dindarlıqla maarifçilikdən bir-birini
inkar edən əks qütblər kimi yox, bir-birini tamamlayan,
şərtləndirən tərəflər kimi söz
açılır. Monoqrafiyada C.Məmmədquluzadənin
atası Məmmədqulu Məşədi Hüseynqulu
oğlunun simasında “dindar ata” obrazı ilə “maarifpərvər
ata” obrazı bir araya gətirilir. İ.Həbibbəyli
sübut edə bilir ki, atanın dindarlığı ailənin
maarifə, təhsilə, elmə gedən yolunu
bağlamır. Əksinə, dindar ata
öz evindən dünyəvi təhsilə geniş qapı
açır. “Atanın maarifpərvər şəxs
olması Cəlilin və ailənin digər üzvlərinin gələcək
həyat yolunun müəyyənləşməsində əsaslı
rol oynamışdır” qənaətindən
çıxış edən alim dini
dünyagörüşünün dünyəvi təhsili
inkar etmədiyini əsaslandırır və “zülmət
dünyası” kimi qələmə verilən Naxçıvan
mühitindən buna dair əlamətdar faktlar təqdim edir.
Atanın “Cəlilə və daha iki oğluna (Yusif və
Əkbərə) əvvəlcə mədrəsə təhsili
verməsi, sonra onların hamısını “rus məktəbi”nə
qoyması”, qızı Səkinənin “qız məktəbində
oxumasına razılıq verməsi” və s. bu kimi
çoxsaylı faktlara diqqət çəkən alim
İslam dünyagörüşünün insanın daxili
dünyasını zülmətə qərq etməsi, onu
avamlıq və cəhalət pəncəsində saxlaması
ilə bağlı sovet ədəbiyyatşünaslıq və
ictimai düşüncəsinin kökündən
yanlış olduğunu və ideoloji niyyətlərə
hesablandığını xüsusi vurğulayır.
Haqqında söhbət gedən zamanın ədəbi-mədəni,
ictimai, eyni zamanda siyasi şəraitinin düzgün metodoloji dərki
alimi C.Məmmədquluzadənin mollaxana təhsilinə də
obyektiv yanaşmaya istiqamətləndirir: “Mövcud tədqiqatlarda
C.Məmmədquluzadənin təhsil mühiti də layiq
olduğu qiyməti ala bilməmişdir. Çünki
oktyabr devrimindən əvvəlki mərhələdə
yaşamış sənətkarların, o cümlədən,
Cəlilin mollaxana məktəblərində oxumaqları tədqiq
edilərkən əsasən dini təhsilin yeniyetmələrin
taleyindəki “mürtəce mahiyyəti”ndən söz
açılmışdır. Müəllif
tarixi şəraitin qanunauyğunluqlarından
çıxış edərək hətta Mirzə Cəlilin
özünün “Xatirələr”ində mollaxana məktəblərinə
verdiyi xarakteristika ilə razılaşmır. Mirzə Cəlil “Xatirələr”ində
“mollaların həsirli və bitli-sirkəli məktəblərində
üç-dörd il avara olduğu” haqqında məlumat
verir. Tədqiqatçı çox
doğru olaraq böyük ədibin bu sözlərini mollaxana
məktəbinin həqiqi mahiyyətini ifadədən uzaq
olduğunu, zamanın ideoloji siyasətindən
çıxış edilərək söyləndiyini
araşdırmalarının leytmotivinə çevirir.
O, mollaxana təhsilinin bu və ya digər dərəcədə
qüsurlarının olduğunu qəbul etsə də, ədibin
dünyagörüşünün, əxlaqi xarakterinin və
mədəni səviyyəsinin formalaşmasında əsaslı
rol oynadığını düşünür və bunu
aşağıdakı kimi ümumiləşdirir: “Dini təlimin
ikinci pilləsində C.Məmmədquluzadə “Quran”la
yanaşı, digər təlim kitablarını da oxumaq
imkanı qazanmışdır... Cəlil Məmmədquluzadə:
1) Ərəb
və fars dillərini öyrənmiş,
bu sahədəki biliklərini dərinləşdirmiş və
təkmilləşdirmişdir;
2)
İslam tarixi vasitəsilə bütövlükdə Şərq
tarixini öyrənməyə başlamışdır;
3) Şərq
ədəbiyyatı nümunələri ilə ilk dəfə
yaxından tanış olmuşdur;
4)
Mütaliə vərdişlərinə yiyələnmişdir;
5) Əxlaqi qənaətləri müəyyənləşmiş,
xarakteri daha da dərinləşmişdir”.
“Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və
müasirləri” monoqrafiyasında ilk dəfə olaraq mollaxana
məktəbində dərs deyən müəllimdən -
molladan mütərəqqi dünyagörüşünə
malik insan kimi söz açılır. Mirzə Cəlilə
mollaxanada dərs deyən Molla Əli Hüseynzadə və
Hacı Molla Bağır Məmmədovdan həqiqi milli
ziyalılar kimi danışılır. İ.Həbibbəyli
mollaxana məktəbindəki təhsilin Mirzə Cəlil
üçün “bir neçə cəhətdən
faydalı olduğu”nu vurğulayaraq, “bütün bunlarda
Hacı Molla Bağır Məmmədovun özünəməxsus
səyi və xidəmi olduğu”nu xüsusi qabardır.
Söhbət burada qətiyyən ondan getmir ki, Mirzə Cəlilin
müasirləri və onun yetişməsində rolu
olanların içərisində Molla Əli Hüseynzadə
və Hacı Molla Bağır Məmmədovun da adı var.
Burada söhbət cəmiyyətdə, milli tarixi varlıqda
gedən mütərəqqi proseslərdə din xadimlərinin
oynadığı fəal rolun obyektiv şərhindən
gedir. Onların gördüyü böyük
işin dəyərləndirilməsindən, bu istiqamətdə
indiyə qədər qüvvədə qalan mövcud stereotiplərin
sındırılmasından gedir.
Tədqiqatın elmi və metodoloji dəyərini
artıran cəhətlərdən biri də onunla müəyyənləşir
ki, burada ictimai və ədəbi-mədəni
düşüncəmizdə “ictimai yuxarılar”a bəslənən
düşmən (yumşaq desək, mənfi) münasibətlə
bağlı uzun illər boyu formalaşmış stereotiplərə
də son qoyulur. Bu bir həqiqətdir ki, Cəlil Məmmədquluzadə
bütün ictimai, maarifçi, ədəbi-mədəni və
pedaqoji fəaliyyətini həm də “ictimai yuxarılar”ı
təmsil edən böyük bir ziyalı ordusu ilə birlikdə
gerçəkləşdirmişdir. İ.Həbibbəylinin
zəngin arxiv materialları əsasında həyat və fəaliyyətlərinə
aydınlıq gətirdiyi bəy, xan, ağa titullu bu
insanların bir qisminin adını burada verməyi lazım
bilirik: Eynəli bəy Sultanov, Məhəmməd ağa
Şaxtaxtınski, Məmməd bəy Qazıyev, Tağı
bəy Səfiyev, Kərimbəy Əsəd oğlu İsmayılov,
Fərəc bəy Sultanov, Məmmədqulu bəy Kəngərli,
Cümşüd - Paşa İsmayıl bəy oğlu
Sultanov, Mirzə Sadıq Qulubəyov, Məhəmmədtağı
bəy Səfəralıbəyov, Bəhram xan
Naxçıvanski, Kiçik xan Naxçıvanski,
Böyük xan Naxçıvanski və b. Görkəmli alim
Cəlil Məmmədquluzadənin müasirləri və
böyük ədibin başında durduğu maarifçilik hərəkatının
fəal üzvləri olan bu insanların hər birinin vətəndaşlıq
missiyası nöqteyi-nəzərindən və
soydaşlarının maariflənməsi, sosial
hüquqlarının dərki istiqamətində
gördükləri saysız-hesabsız işlərdən
danışır, onların maarifçi-müəllim,
maarifçi-hüquqşünas, ən ümdəsi isə
maarifçi vətəndaş obrazlarını yaradır, əgər
belə demək mümkünsə,
tarixi haqlarını özlərinə qaytarır. İ.Həbibbəyli sübut edir ki, vətən və
millət naminə aramsız fəaliyyətlərində bu
insanları yalnız bəylik, ağalıq, xanlıq
titulları birləşdirmir. Əksinə,
bəylər, ağalar, xanlar millət və vətən
yolunda mübarizə amalı ilə birləşir, bu amalla
sona qədər fəaliyyət göstərirlər. Tədqiqatda önə çəkilən bu fəaliyyət
tarixin sözü və səsi kimi, tarixi gerçəklik
kimi bizim düşüncəmizə daxil olur və oradan bəyin,
xanın, ağanın birmənalı istismarçı,
zalım, tüfeyli obrazını silib atmağa istiqamətlənir.
“Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və
müasirləri” kitabında tarixin gerçək üzü
kimi bəyliyin, xanlığın, ağalığın təmsilçiləri
millətin formalaşmasını şərtləndirən
sosial təbəqələrin müxtəlifliyi fonunda
araşdırma obyekti olur. Burada ən ali
missiya ondan ibarətdir ki, bizim ictimai düşüncəmizdə
“ictimai yuxarılar”ı təmsil edən bu təbəqə
nümayəndələrinin “ictimai aşağılar”a
düşmən olmadığı fikri formalaşsın, bu təbəqələrin
milli birlik, milli tale uğrunda apardıqları mübarizənin
mahiyyəti aydınlaşsın.
İ.Həbibbəylinin haqqında söhbət
açdığı Naxçıvan və İrəvan
ziyalılarının hər birinin milli maarifçilik tarixində
bu və ya digər dərəcədə xidmətləri
olmuşdur. Görkəmli alim bu “xidmətlər” barədə bəqədri-qüvvə
məlumat verməyə, onların vətəndaş
ziyalı obrazlarını yaratmağa
çalışmışdır. Vaxtilə milli
ziyalıların üzərinə düşən vətəndaşlıq
missiyasından danışarkən Əli bəy Hüseynzadə
yazırdı: “Fədai lazımdır, fədai! Yuxarı
sıçrayan murdarlıqlardan qorxmayan fədai! Türk qanlı, müsəlman etiqadlı, firəng
fikirli, Avropa qiyafəli fədai!” Apardığı
ictimai mübarizələrin, içərisində olduğu ədəbi-mədəni
hərəkatın səmərəli nəticələr verməsi
üçün Ə.Hüseynzadə fədai kimi
çalışmağın və fədailər ordusu
yaratmağın zəruriliyini önə çəkirdi.
Maraqlıdır ki, Ə.Hüseynzadənin XX əsrin əvvəllərində
ortalığa atdığı “fədailər ordusu” yaratmaq ideyasını
Naxçıvan və İrəvan ziyalıları öz əməli
işlərində XIX əsrin 70-80-ci illərində
gerçəkləşdirmişdilər. İ.Həbibbəyli
bu dövrdə Naxçıvanda və İrəvanda
yaşayan “türk qanlı, müsəlman etiqadlı, firəng
fikirli, Avropa qiyafəli” bütöv bir maarif ordusu təqdim
edir. Böyük əksəriyyəti bəy,
ağa, xan titulu daşıyan bu insanlar maarifçilik istiqamətində
həm əməli, həm də yaradıcı fəaliyyətlərini
aramsız şəkildə davam etdirirdilər. Həm də onların içərisində elələri
də var idi ki, milli mənafe uğrunda mübarizədə
ölümə qədər getmək əzmini özlərinin
tale yolu kimi qəbul etmiş və elə geniş miqyaslı
fəaliyyət göstərmişdilər ki, onların
adı milli vətəndaşlıq simvolu kimi
tanıdılmağa layiqdir. Məsələn,
Məmmədqulu bəy Kəngərlinin ictimai və
maarifçilik istiqamətindəki fəaliyyəti həqiqi vətəndaş
ziyalının mükəmməl obrazını təsəvvür
etməyə imkan yaradır. “Qafqaz müsəlmanlarının
siyasi hüquqlarını müdafiəsi”ndə onun
ardıcıl fəaliyyəti, qazandığı
böyük uğurlar, erməni terrorizmi təhlükəsinə
rəğmən bu istiqamətdəki işindən geri
çəkilməməsi, vəkil kimi sıravi vətəndaşların
hüquqları uğrunda mübarizədə “nəinki İrəvan
quberniyasında, cəmi Qafqazda, hətta Rusiyada geniş
şöhrət qazanması”, “qızlar üçün
Rus-Azərbaycan məktəbi, oğlanları gimnaziyaya
hazırlayan məktəb-pansion açması”, bu məktəblərin
bütün xərclərini öz üzərinə
götürməsi haqqında İ.Həbibbəylinin elmi
analizdən keçirdiyi materiallar Məmmədqulu bəy Kəngərlinin
nəinki həqiqi bəy obrazını, eyni zamanda, bəyliyə
məxsus milli düşüncəni, bütövlükdə
isə Azərbaycan bəyinin tarixi xarakterini ortaya qoyur, bu barədə
mövcud yanlış təsəvvürləri
dağıdır, obyektiv təsəvvürlərimizi dərinləşdirir
və bütövləşdirir.
Monoqrafiyada
düzgün elmi və metodoloji həllini tapan məsələlərdən
biri də “Molla Nəsrəddin” və “Füyuzat”, Mirzə Cəlil
və Ə.Hüseynzadə münasibətləridir.
Kitabda
Mirzə Cəlilin böyük müasirlərindən biri kimi
Əlibəy Hüseynzadə haqqında ayrıca oçerk
yer alsa da, eyni zamanda, digər füyuzatçılar
haqqında dolğun məlumatlar əsasında bitgin təsəvvür
yaradılsa da və qarşıya qoyulan əsas məqsədi
gerçəkləşdirmək nöqteyi-nəzərindən bu məsələlərin şərhi
tam elmi bir qanunauyğunluğa söykənsə də,
düşünürük ki, C.Məmmədquluzadə və
Ə.Hüseynzadə əlaqələrinin obyektiv mahiyyətini
ortaya qoyan, mənzərəsini yaradan ümumiləşdirmələr
“strateji məqsəd”ə hesablanmaq və tədqiqatın
metodoloji siqlətini artırmaq, “Molla Nəsrəddin” və
“Füyuzat” əlaqələrinin,
ən ümdəsi isə XX əsrin iki nəhəng
milli ədəbi cərəyanının - tənqidi realizm və
romantizmin daha obyektiv elmi əsaslarla öyrənilməsi
istiqamətində perspektivlər açmaq
baxımından ciddi metodoloji dəyər
qazanır. İ.Həbibbəyli yazır: “Təəssüf
ki, son illərədək mövcud cəmiyyətin
ictimai-siyasi tələbləri əsas götürülərək,
reallığı çox da əks etdirmədiyi halda, “Molla Nəsrəddin”
və “Füyuzat”, hətta C.Məmmədquluzadə və
Ə.Hüseynzadə süni şəkildə bir-birinə
qarşı qoyulmuş, əks cəbhələri təmsil edən
ədəbi qüvvələr kimi təqdim edilmişdir”.
Ədəbiyyatşünaslığımız müstəqillik ərəfəsində və
ilk illərində bu iki ədəbi qüvvənin, bu qüvvələrin
baş təmsilçilərinin “süni şəkildə
bir-birinə qarşı qoyulması”nın, onların “ədəbiyyatşünaslıqda
yetmiş iki il vuruşdurulması”nın (Y.Qarayev) rejimin
siyasi-ideoloji və məfkurəvi tələblərindən
irəli gəldiyini başa düşmüş, bu iki tərəfin
“düşmən qüvvələr” kimi təqdiminə tənqidi
münasibətlər də ifadə etmişdir. Bu gün Cəlil
Məmmədquluzadə və Ə.Hüseynzadənin tarixi
münasibətlərinin, onların təmsil etdiyi ədəbi
hərəkatların “əks cəbhələri təmsil edən
qüvvələr” yox, bir-birini tamamlayan ədəbi qüvvələr
olması metodoloji baxımdan ədəbiyyatşünaslığımızda
mübahisə obyekti deyildir. Bu nöqteyi-nəzərdən
monoqrafiyada məsələnin qoyuluşu yox, ona verilən elmi
həll, problemin elmi cəhətdən əsaslı şəkildə
irəli aparılması, bütün tərəf və
istiqamətləri ilə açılması xüsusi maraq
doğurur.
İ.Həbibbəyli
tərəflərin münasibətlərini araşdırarkən
və onlardan “müxtəlif qüvvələr kimi deyil,
müəyyən fikir ayrılığına malik olan
müasirlər kimi bəhs etmək imkanı”nı
gerçəkləşdirərkən metodoloji cəhətdən
tamamilə düzgün bir yol tutur: münasibətlərin
obyektiv tarixi mənzərəsini yaratmaq. Bu isə
o deməkdir ki, müəllif bu münasibətləri
ideallaşdırmaq fikrindən uzaqdır və tərəfləri
birləşdirən cəhətlərlə bərabər,
ayıran cəhətləri də aşkarlamağı zəruri
sayır.
C.Məmmədquluzadənin “Şərqi-Rus”da, Ə.Hüseynzadənin “Həyat” qəzetində çalışdığı vaxtlardan başlanan tanışlığın tarixi yolunu cızan tədqiqatçı ictimai, milli və ədəbi amal uğrunda mübarizədə onların olduqca səmimi tərəf-müqabillər olduğuna, tutduqları sənət yolunda bir-birlərinə qarşılıqlı hörmət, anlaşma və diqqət göstərmələrinə diqqət çəkir, bütün bunları “tarixin sözü” əsasında şərh edir. Bununla belə, İ.Həbibbəyli tam müstəqil düşüncə və dünyagörüşündən asılı olaraq onların hər ikisinin ictimai həyat və ədəbi məsələlərdəki fərqli mövqelərini də şərh etməyi lazım bilir. Alimin axtarışları, ədəbi-elmi dövriyyəyə daxil etdiyi çoxsaylı mənbələr onu belə bir qənaətə gətirir ki, “Cəlil Məmmədquluzadə və Əlibəy Hüseynzadənin baxışlarında yaxın, doğma, ümumi məqamların üstünlük təşkil etdiyini qeyd etmək lazımdır”. Monoqrafiyada bu “yaxın, doğma və ümumi məqamlar” altı tezisdə ümumiləşdirilir, hər bir tezisə geniş şərh verilir. Fikrimizcə, bu tezislər Cəlil Məmmədquluzadə və Ə.Hüseynzadə, eləcə də “Molla Nəsrəddin” və “Füyuzat” münasibətlərinin çoxtərəfli məzmununa obyektiv bir aydınlıq gətirməklə, məsələnin metodoloji baxımdan kifayət qədər irəli aparıldığını söyləməyə əsas verir.
“Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri” monoqrafiyasını ədəbiyyatımızın mühüm bir dövrünün “metodoloji güzgüsü” adlandırmaq olar. Yuxarıda haqqında danışılanlarla bərabər, Cəlil Məmmədquluzadənin sovet dövrü Azərbaycan ictimai-ədəbi mühitindəki fəaliyyətinin “Ümid və inam dövrü (1921-1923-cü illər)” adlı birinci, “Şübhə və sarsıntı mərhələsi (1929-1931-ci illər)” adlı ikinci mərhələləri də bu “güzgü”də yer alır. Düşünürük ki, böyük ədibin sovet dövrü həyatı, bədii yaradıcılığı, ictimai ədəbi-mədəni fəaliyyətinin indiyə qədər ədəbiyyatşünaslıq araşdırmalarından kənarda qalan təfərrüatlarını əks etdirən və ümumiləşdirən təhlillər, eyni zamanda, həyat və yaradıcılığının müəyyən bir qismi sovet dövrünə düşən klassiklərimizin öyrənilməsi üçün də metodoloji başlanğıc rolu oynamaq gücündədir.
Məhz bu metodoloji başlanğıc əsas
verir ki, biz Azərbaycan tənqidi
realizminin nümayəndələrinin
yaradıcılığına fərqli rakurslardan yanaşaq.
Düşünürük ki, bu rakurslar bizə milli tənqidi
realizminin estetikasını indiyə qədərkindən fərqli
məzmunda aşkarlamağa imkan verəcək.
Monoqrafiyanın elmi-metodoloji dəyərini və müasirliyini
də məhz bu cəhət şərtləndirir.
Təyyar
SALAMOĞLU
525-ci qəzet.- 2018.- 17 mart.- S.16-17.