Tanımadığımız Qacar
Hər zaman tarixi bədii ədəbiyyatın tarix elmindən
daha yaxşı, dolğun təsvir etdiyinə
inanmışam.
Yəqin elə buna görədir bir dövr haqqında
tarixi kitablarla yanaşı, bədii ədəbiyyatı da
oxuyub öyrənmək marağım. Bir də var tarixi
canlı-canlı izləmək... Yox, söhbət
yaşadığın dövrün tarixindən getmir, əlbəttə...
Özündən illər, əsrlər öncənin
tarixindən gedir. Sözsüz ki, bu
işdə köməyimizə ya tarixi filmlər, ya da tarixi
mövzudakı teatr tamaşaları çatır.
Elə
martın 10-da Akademik Milli Dram Teatrının geniş və
doğma döşəməsini uçan xalçaya
çevirib çıxdığım 18-ci əsr səyahəti
kimi...
Yeni tamaşalar axtarışı ilə “vərəqlədiyim”
saytların birində qarşıma çıxan elan bir
anlıq əl saxlamağıma səbəb oldu. “Martın
10-da “Şah Qacar” tamaşasının premyerası
keçiriləcək”. Əli Əmirlinin
Qacar haqqında pyesi Xalq artisti Azərpaşa Nemətovun
quruluşunda əvvəllər də eyni səhnədə dəfələrlə
nümayiş olunub. Həmin vaxtlarda izləyə
bilmədiyim üçün xeyli təəssüflənirdim.
Yəni anlayacağınız bu cür fürsəti
“göydə axtarırdım, Milli Teatrda əlimə
düşmüşdü”, qaçırmaq olmazdı.
Həm də
əsər tarixdən adı çox yaxşı tanış olsa da, həyatı həmişə
qarışıq və qaranlıq qalan Ağa Məhəmməd
şah Qacar haqqında idi.
Qacar deyəndə
çoxları kimi mənim də ağlıma tarix
kitablarında qısa bioqrafiyası verilən, Səməd
Vurğunun “Vaqif” dramında isə bütün
zalımlığı, əzazilliyi ilə sərgilənən,
qan həvəskarı, kəllələrdən qala ucaldan, “Mən
Qacar nəsliyəm, şahlar şahıyam, Mən də yer
üzünün bir allahıyam” deyən, xalqın sevimlisi
olan bir şairin dilini kəsdirməyi rəva görən o qəddar
hökmdar gəlir. Təbii ki, dramın
yazıldığı dövrü nəzərə alsaq,
müəllifin onu bu cür təqdim etmək səbəbləri
gün kimi aydın olacaqdır. Bunu ona irad
tuta bilərikmi? Əlbəttə, yox! Axı,
tarixi şəxsiyyətlər heç zaman olduqları kimi
görünmürlər. Onlar təsvir
edilmir, hər dəfə yenidən yaradılır. Yəni tarixi şəxsiyyətlər hər qələmdə
təzədən doğulurlar. Onu necə
yaratmaq isə müəllifin özünün və
dövrünün maraqlarından asılıdır.
Həm də Səməd Vurğunun yaratdığı
Qacar, “Deyirlər şirindir busənin dadı, O da kor bəxtimə
qismət olmadı”- deyə bəxtindən gileylənən
bir obrazdır.
Bu ikili xarakter onu daha da maraqlı edir.
Əslində isə Ağa Məhəmməd şah
Qacar kimdir? Bunu bilirikmi? O, Azərbaycanın xanlıqlara
parçalandığı, ayrı-ayrı xanların hakimiyyət
üstündə bir-birini diddiyi, hərc-mərcliyin baş
alıb getdiyi bir zamanda meydana çıxıb ölkəni
vahid ad altında birləşdirməyə cəhd edən bir
sərkərdə idi. Tarix bizə bunu deyir.
Bədii əsər isə Qacarın bir insan
kimi portretini çizir. Bu portreti bir dəfə
Səməd Vurğun yaratmışdı və uşaqdan
böyüyə hamımızın təxəyyülünə
həkk etməyi bacarmışdı. Dramaturq
Əli Əmirli isə o portreti “bir kənara qoyub”, öz qələmi
ilə başqa bir Qacar yaratdı, adını da qoydu
“Bütün deyilənlərə rəğmən və ya
Ağa Məhəmməd şah Qacar”. Nə
idi o deyilənlər? Yəqin ki, müəyyən
qədər təsəvvürümüz yarandı.
Nə Səməd Vurğun öz əsərində
tarix yaratmışdı, nə də Əli Əmirli buna cəhd
göstərib. Bu da danılmaz bir faktdır ki, hər
ikisi tarixdəki Qacardan istifadə edərək gözəl
bir sənət əsəri ortaya qoyublar.
Keçək
əsas məsələyə...
Əməkdar
incəsənət xadimi Əli Əmirlinin “Bütün deyilənlərə
rəğmən və ya Ağa Məhəmməd şah
Qacar” pyesi əsasında hazırlanan səhnə əsərinin
müəllifi, quruluşçu rejissoru və rəssamı
Xalq artisti Azər Paşa Nemətov, rejissoru Anar Babalı, bəstəkarı
Xalq artisti Siyavuş Kərimi, işıq rəssamı Rafael
Həsənov, elmi məsləhətçisi akademik
Çingiz Qacardır. Tamaşa Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin sifarişi əsasında
hazırlanıb.
İki
hissəli səhnə əsərində Əməkdar artist
Abbas Qəhrəmanov (Ağa Məhəmməd şah Qacar),
xalq artisti Laləzar Mustafayeva (Ceyran xanım), əməkdar
artistlər Sabir Məmmədov (Sadıq xan), Anar Heybətov (Cəfərqulu
xan), Aslan Şirin (Şeyx Cəfər Tonkabani), Kazım
Abdullayev (Əli xan Cocuq), Elşən Rüstəmov (Əli
xan Şambatayi), Ayşad Məmmədov (Axund Hacı Babək),
aktyorlar Elnar Qarayev (Kərim xan Zənd), Mətləb Abdullayev
(Məhəmməd Əli xan Bəylərbəyi), Samirə
Xanlarova (balaca qız), Canəli Canəliyev (Balaca Qacar), Fəridə
Şahbazova və Xədicə Novruzlu (Yeniyetmə qız) və
İmran Əli Qurban (Yeniyetmə Qacar) çıxış
edirlər.
Tamaşanı Ceyran Həsənli idarə edir.
Hiss olunur
ki, müəllif öz əsərində Şah Qacarı
İnsan Qacar kimi açıb göstərməyi
qarşısına məqsəd qoyub. Bu məqsədinə də
uğurla nail olub deyə bilərik. Hələ tarixi faktlarla
çıxış edib əminliklə söyləmək
olar ki, Ağa Məhəmməd şah Qacar həyatı,
şəxsiyyəti, yaşantısı ilə hər kəs
üçün maraqlı olan nadir adlardan biridir. Məsələ o deyil ki, o, dövrünün
tanınmış sərkərdəsi olub. Məsələ odur ki, o, xədim şahdır.
Bəlkə də onu ən çox tanıdan və
yada salan da elə onun xədimliyidir. Tamaşanın
ilk dəqiqələrində ona nifrət bəsləyən
xanların da bu nifrətə göstərdikləri əsas səbəb
elə budur. Bəli, hakimiyyət və xacəlik
onu taxtdan salmağa çalışanların əsas arqumentləridir.
Birincisi, Qacarlar taxtda olmamışdı, ikincisi, bu Qacarın
vəliəhdi olmayacaqdı, üçüncü və ən
ümdəsi isə idarəçilik kişi
işi idi. “Bu boyda böyük məmləkətdə bir kişi tapılmadımı ki, bir xədim
şah oldu?!”
Göründüyü kimi, tamaşa xacə şaha nifrət
edən xanların ona qarşı sui-qəsd planı ilə
başlayıb, bunun gerçəkləşdirilməsi ilə
yekunlaşır. Bütün proses boyunca isə biz yepyeni bir Qacarla tanış olmaq imkanı əldə edirik. Bu Qacar nə bizim tarixdən
tanıdığımız, nə də Səməd
Vurğun qələmi ilə yaddaşımıza yazılan
Qacardır. Bu Qacar özünün böyük dərdinə
görə iztirab çəkən, tənələrdən
utanan, təngə gələn, köləlik həyatını
ən ağır şəkildə yaşayan və utanc verici
bir səbəb üzündən (xədim olduğu
üçün şah ola bilməz, yəni
təhlükə kəsb etmir) həyatı
bağışlanan taclı zavallıdır. İnsan
da öldürülmədiyi üçün utanarmı?
Onu öldürməyənə nifrət edərmi?
Amma Qacar edir. Çünki
onu bir insan kimi saymayaraq sağ saxlayıblar. O isə onu
təhlükə kimi görməyənlərin ən qorxulu
kabusuna çevrilməyi bacarır.
Dramaturq peşəkar priyomlarla Qacarın bu günü
ilə keçmişini vəhdətdə təqdim edir. O, Qacarın sümüklərini
ayaqlarının altında basdırdığı Kərim
xan Zəndlə xatirəsini canlandırır. İçində
nifrət bəslədiyi, nəhayət, heyfini alıb
öldürtdüyü Kərim xan Zənd xatirəsində
belə Qacardan yuxarıda gəzir, ona yenə də
yuxarıdan aşağı baxır. Demək
ki, o, hələ də şahın düşüncəsində
onu əsir saxlayan, aşağılayan insandır. Aktyor Elnar Qarayevin həyat verdiyi Kərim xan Zənd
yenə də acı gülüşləri,
öldürücü sözləri, saymazyana
davranışı ilə Qacarı aşağılayır.
Elə məhz bununla o, əsirlik zamanı onu
öldürmür, amma bir ölüdən betər hala gətirir.
Bu dirilik əslində, mənəvi
ölümdür. Və bu ölüm hər
xatirədə yenidən onu cənginə almağı
bacarır. Bəlkə də o, Kərim
xana onu bir dəfə deyil, hər dəfə
öldürdüyü üçün nifrət edir. Bu zaman bir insanın sümüklərini
ayaqlarının altında basdıran şah
tamaşaçıda nə qorxu, nə də ikrah yaradır.
Tamaşaçı sadəcə ona
acıyır.
Bununla da içi soyumur. Çünki onun böyük
şövqlə üzərində oturduğu par-par yanan taxt,
başındakı qızıl, brilyant işləməli tac, əynindəki zər-xara belə
içindəki qaranlığı aydınlatmağa yetmir.
Özünün də dediyi kimi, axı o, bu qüsurla
doğulmamışdı, axı o da atasının kişi övladı idi. Onun həyatını
bu cür zülmətə çevirənlər,
ömürlük xoşbəxtlikdən, könül dincliyindən
məhrum edənlər isə sevdiyi qızın ailəsi
olur. Heç bu özü də fakt deyil,
sadəcə Kərim Xan Zəndin irəli sürdüyü bir
versiyadır. Yəni bununla müəllif
işarə edir ki, onun da qadın təmasının istisinə
qızındığı zamanlar olub. Elə
o özü də ilk və son sevgisini tez-tez xatırlayır.
Əməkdar artist Abbas Qəhrəmanov Qacarı
ucalığı ilə bərabər, məhz bu
iztirabları ilə də tamaşaçıya təqdim edir. Qacarın
daşlaşmış ürəyi aktyorun mimikasız
üzündə əks olunur. Tamaşaçı
uzun müddət bu şahın hisslərindən bir şey
anlamır. Yalnız tez-tez yerə dikilən,
insanlardan qaçan baxışlar onu ələ verir. Və o əzəmətli şah, anası Ceyran
xanımın yanında sevgiyə, qayğıya möhtac
uşağa çevrilir. Yalnız
anasının dizlərinə yatanda bu əzablar bütün
səmimiyyəti ilə aktyorun simasında görünür.
Bir insanın anadan doğma kimi var ki? Axı şah da olsa, qul da olsa hər kəs
anasına uşaqdır. Elə Şah Qacar da... Həm də
onun qüsurunu üzünə vurmayan, onu əsl kişi hesab edən tək insan anasıdır.
İnsafla desək, axı Qacar bütün mənəviyyatı,
dəyanəti, iradəsi, xarakteri ilə kişidir.
Amma o, həm də amansızdır, zülmkardır, qəddardır. Nədir bu qəddarlığın
səbəbi? Qadınsızlıq, vəliəhdsizlik,
daim xor görülmək, aşağılanmaq, utanmaq, zəiflik,
gülüş hədəfinə çevrilmək,
atasının kəsik başını qucaqlamağa məcbur
qoyulmaq... Bunların hər biri bir daş olub asılıb onun
sinəsindən ürək əvəzi...
Şah
Qacar özünü tez-tez tülkü ilə müqayisə edir:
ov zamanı tutub öldürmədiyi, boynuna zınqırov
taxıb buraxdığı tülkü ilə. O
zınqırov tərpəndikcə tülkü
başqalarını ürküdüb qaçırır, nə
ov edə bilir, nə də cütləşə. Beləcə aclıqdan və tənhalıqdan
ulaya-ulaya ölür. Bax, onu da
öldürməyənlər onun başına bu cür
“zınqırov” keçiriblər. İndi də nə
ölə bilir, nə də yaşaya... Hələ
bu azmış kimi, özü də öz başına ikinci
zınqırovunu - şahlıq tacını keçirib.
Beləcə o, əbədi tənhalığa
məhkumdur. Ən dəhşətlisi isə
onun özünün bunu ən son zərrəsinə qədər
bütün varlığı ilə dərk etməsidir.
O da həmin tənha tülkü kimi ulaya-ulaya öləcək.
Şahlar qohumdan, qardaşdan da yalnız olarlar, yenə bu taxtın tək sahibi olmaq üçün. Qacar da hakimiyyət uğruna qardaşlarını öldürüb. Sonuncu qardaşı Cəfərqulu xan isə onun ən real rəqibidir. Və deməli o da ölməlidir. Onu da öldürtdürür. Qacar həm də qardaş qatilidir. Özü də bunun əzabını çəkən bir qatil. Amma Ceyran xanımın da dediyi kimi, “hökmdar qatil olmaz”.
Ümumiyyətlə, Qacar bütün ömrü boyunca əzab çəkir: danışanda, düşünəndə, susanda, qələbə qazananda, ağlayanda, güləndə, təbəələrinə əmrlər yağdıranda, xainləri cəzalandıranda da. Sanki bu əzab onun bütün vücudunu, ruhunu öz ağuşuna alıb. Onun mayası elə bu əzabla yoğrulub. O, elə sağlığında faciənin tam ortasındadır. Həm dramaturq, həm rejissor, həm də aktyor bu faciəni ən sonuncu damlasına qədər tamaşaçıya ötürə bilirlər.
Səhnə əsəri sadə, amma göz oxşayan, tarixin qədimliyini əks etdirən dekorasiyası, rəngarəng və dəqiq işıqlandırılması, peşəkar aktyor oyunu ilə də təqdirəlayiqdir.
Beləcə iki hissəli faciə ağır templə sona yaxınlaşır. Gərginlikdən oturacağın qoluna sıxdığım əllərimin keyləşdiyinin sonda fərqinə varıram. Əllərimin içi qızarıb. Bir anlıq sanki Qacarın öldürdüyü insanların və Qacarın özünün qanı əlimə hopmuş kimi hiss edirəm. Bir tərəfdən də iki saatlıq tamaşanın ağır tempini fikirləşirəm. Əslində, hər iki müəllifə də xasdır bu ağırlıq. Bu, lənglik deyil, hadisələrin aramla, amma dinamik axarı pozmadan tamaşaçıya çatdırılmasıdır. Düşünürəm ki, bu cür ağır psixoloji, fəlsəfi dramların bu tempdə axarı daha məqsədəuyğundur. Axı hadisələrin də həzm olunmağa ehtiyacı var.
Gur alqışların, tamaşaçı heyranlığının fonunda faciə yekunlaşır.
Teatrı tərk edəndə beynimin içində
bir sual mənə savaş açır: hər qələbəsində
qan izi olan, nəfəsi belə qan qoxan Ağa Məhəmməd
şah Qacar həqiqətənmi mənfi obrazdır? Faciənin
ruhuma yüklədiyi təsirin ağırlığından
baş qaldırıb bu suala cavab axtarmağa taqətim yoxdur.
Gərginlikdən qızarmış əllərimi fikirlərimi
qovarcasına yelləyirəm, həmin an əllərim
Qacarın qana bulanmış təslim bayrağını
xatırladır...
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 17 mart.- S.13;24.