Daşla ruh arasında...

 

Şair Adil Həsənoğlunun "Daşlaşmış haray" poeması haqqında düşüncələr

 

1980-ci illərdə görkəmli şair  Əliağa Kürçaylının  daşla bağlı silsilə şeirlərini oxumuşdum. O dövr üçün həmin şeirlər ədəbi tənqidin  diqqətindən yayınmadı və uzun müddət daşlara bağlı düşüncəni  müasir ədəbi prosesə  çevirə bildi.

 

Şair Adil  Həsənoğlu iki ay öncə mənə "Daşlaşmış  haray" poemasını oxumaq üçün  verdi  və poemanı oxuyandan  sonra  yenidən həmin  illərə qayıtdım. Qənaətim hamının bildiyi  bir fikrin  üzərində cəmləşdi. Hər şeirin üzərində  yazıldığı zamanın möhürü vurulur.  İstər Əliağa Kürçaylının, istərsə də Adil Həsənoğlunun  yazdığı daşla bağlı  şeirlərdə dövrün, zamanın  təsdiqi mətnin orijinallığnı  önə çıxarır.

 

Əli Kərimin  "Daş" şeirindən tutmuş (Məmməd Arazın  daşla bağlı şeirləri, Musa Yaqubun "Bu dünyanın qara daşı göyərməz", Ramiz Rövşənin  "Göy üzü daş saxlamaz" şeiri daxil olmaqla),  bu günün  gənc şairinin  yazdığı "Daş" şeirinə  qədər nəyimiz var, hamısında  dövrün ictimai  siyasi hadisələri iştirak edir, daş  obrazı   yaşadığımız zamanın  abı-havasını, ədəbi-bədii, ictimai-siyasi iqlimini  şərtləndirir.

 

Adil Həsənoğlu   "Daş harayı" poemasına  maraqlı bir quruluş verib. Şübhəsiz ki, hər bir şair  yazdığı şeirin  rejissorudur və dostum Adil də  bu məsələni ustalıqla həll eləyib.

 

Poema 9 hissədən ibarətdir: proloq, Şuşa (Brilyant), Laçın (Süleyman daşı), Kəlbəcər (Mirvarı), Ağdam (Zümrüd), Füzuli (Sapfır), Qubadlı (Rubin), Zəngilən (Topaz) və epiloq  hissələri  ayrı-ayrılıqda müharibənin cəmiyyətə, bütövlükdə  insan mənəviyyatına,  vurduğu zərbənin  nəticələrini ifadə etsə də, bu faciənin baş cümləsi daş, budaq cümlələri isə  işğal edilmiş rayonlarımızdır.

 

Poemanın proloq hissəsi  müəyyən ədəbi- bədii təcrübənin, müşahidənin məhsulu kimi dəqiq faktlara əsaslanır  və bu faktların üzərində cəmləşən  orijinal fikirlər aydın, səlis təhkiyyə üsulu ilə ifadə olunur. Misralar dolu sünbül kimidir. Bəndlər bütövdür, samballıdır. Misranın   bədii yükü yetərincədir.   Fikir verək:

 

Gülləyə tuş gələni var,

Köksü çoxdan yaralıdı.

Yeri, yurdu olur daşın,

Bilməlisən haralıdı.

Daş var, göydən yerə yağıb,

Zülm ərşə dayananda.

Daş var, yerdən  atılıb,

Göyə inam azalanda.

 

Daş haqqında məlum informasiylar daha dərin qatlara enir. İnam azalanda daşların  göyə atılmağı, üsyançıların son silahı, köksünün  yaralı olmağı və  digər sıralanan əlamət və keyfiyyətlər imkan verir ki, ardını sən özün söyləyəsən.  Mətnin gücü odur ki, müəllif sənə bu imkanı verir. Və sən  mətndən sonra yeni abzas başlaya bilirsən.  Başlayan anda qarşına çıxan  bu misra səni çox düşündürür.

 

Daş var - hələ doğulmayıb.

 

Doğurdanmı, belədir? Deyək ki, sinəmizə nə vaxtsa qoyulacaq  daş hardasa var.  Amma biz onu tanımırıq. Bir dəfə  dərin və iti axan çayın  yatağında bir daş gördüm, ağlımdan keçdi ki, o mənim sinə daşım ola bilər.  Amma nə vaxt və  harda? Demək,  hələlik sinə daşım deyilsə,  o daş doğulmayıb.  Başqa bir şəkildə mövcuddur, amma əsas missiyanı  yerinə yetirməyib.   Yuxarıdakı misra  imkan verir ki, deyim: hələ dünya və kainat yaranmaqda davam edir.  Bir cism ayrı-ayrı formalarda  bir neçə dəfə yaranır. Bu,  kainatın dialektikasıdır.

 

Sarsılmayan əbədiyyət,

Yuxulara dalıb burda.

Bəd dualar, xoş niyyətlər,

Daşlaşıban qalıb burda.

Səma altda, daş müzeydə,

Bir ulu millət yaşıyır.

Sevgi dilin bilir daşlar,

Burda ilk heyrət yaşıyır.

 

 Doğrudur, daş heyrətin ilk şahididir. Harda iri kiçik daş görmüşəmsə, ilk dəfə qışqıran heyrətim olub.

 

Poemada daşlar haqqında müxtəlif ədəbi - bədii cizgilər verilir. Əsas  məsələ o cizgilərin sənin yadına deyilməyənləri yazılmayanları  yada salmasıdır. Bax, burda  mətn başlanır.

 

Burda nəfəslər dayanır,

Gəlir bircə daşın səsi.

Daşlara burda verilir,

Vətəndaşlıq vəsiqəsi...

O, daşın hər tilişkəsi,

İlişibdi yaddaşıma .

O, daş yuxumdan sallanır,

O, daş dönüb baş daşıma.

 

Poemanın süjeti  şairin anasının qəbirüstü daşından başlayır. Əsas başlanğıc bu küləkmi, qasırğamı  ananın adı,  soyadı yazılmış daşı yerə salır. Şair həmin daşı  evə gətirir ki, ustaya  düzəltdirsin. Daş düzələnəcən Qarabağ müharibəsi başlayır.  Ermənilər  dədə - baba torpaqlarımızı işğal edirlər. Ananın qəbri adsız - ünvansız   düşmən tərəfdə qalır. Ad, soyad yazılmış başdaşı isə bizim tərəfdə, şairin evində. Çox qəribə bir paradoksdur. Şair deyir ki, qorxuram anamın qəbrini tapa bilməyəm.  Əlbəttə, bu, sözgəlişi deyilir. Vətən torpağında  ana qəbri itə bilməz. Ə.Vahid demiş ananın da ünvanı elə vətəndir.  Sonra gözəl bədii bir ümumiləşdirmə: mən anamın  məzarını itirdim, Xocalıda  qədər  analar şəhid oldu.

 

Əsas məsələ evdə qalan  adı, soyadı yazılmış ananın  başdaşıdır. Demək,  həmin daş ruh, həyat,  müharibə, psixologizm, ədəbiyyat, mənəviyyat əxlaqdır. Ananın adı, soyadı yazılmış o daş  vaxt  o məzarın üstə qoyulacaqsa, onda  birdəfəlik müharibə bitəcəkdir. Faciə daşların ayrılması aralarındakı əlaqələrin itməsidir.

 

Yeddi ədəd zərim itib,

Yeddi dağın ətəyində.

Yeddi qara ilan yatır,

Yeddi arı pətəyimdə.

 

Yeddi olsaq əzilməzdik,

Yağı düşmən qabağında.

Bizi tək-tək qopardılar,

Bir ağacın budağından.

 

Şair poemada  təkcə  qəbirüstüdaşdan yox (bu daş başlanğıcdır), başqa  daşlardan da   bəhs edir . Artıq bu daşlar  dünya üçün gözəllik, sağlamlıq  mənəviyyat simvoludur.  Şair Brilyant, Süleyman,  Mirvari, Zümrüd, Almaz, Sapfır, Rubin Topaz daşlarını  məntiqi şəkildə   işğal olunmuş rayonlarımızın adı ilə bağlayır. Məsələn Şuşa - Brilyant, Laçın - Süleyman daşı, Kəlbəcər - Mirvari, Ağdam - Zümrüd, Cəbrayıl - Almaz, Füzuli- Sapfır, Qubadlı - Rubin   Zəngilan - Topaz  daşları ilə səciyyələnir.  Maraqlıdır ki, işğal olunmuş  bölgələrinin ruhunda həmin daşların  siqləti, bir-biri ilə  əlaqəsi, dünyasını dəyişmiş insanlarla bu gün  səngərlərdə keşik çəkən əsgərlərimizlə dərin bir anlaşması var.  Daşların xarakteri  həmin bölgələrin əhvalına üyğundur. Necə ki, böyük Füzuli deyir: söz əhvalımcadır. Brilyant, Süleyman daşı, Mivari, Zümrüd, Almaz, Sapfır, Rubin Topazın  insanların ruhuna təsir etmək, onları xoşbəxt eləmək, qəzəbi azaltmaq, sevgini artırmaq  iksiri var. Bu daşlar  həmin yerlərin gilində, torpağında daşındadır. İnsanları   xəstəliklərdən, ağrı-acılardan, fəlakətlərdən  xilas edən bu daşlar  poemada  mənəviyyata, təfəkkürə əxlaqa çevrilir.  Bu daşlar mənən  ana məzarının daşı ilə əlaqələnir, gözləgörünməyən, ilahi duyğu şifrələri ilə bir-birinə informasiyalar ötürür. Poemanın  fəlsəfi  qatı bu informasiyalarda sərgilənir. Bu informasiya tarixlə  ünsiyyətə  girir, həmin bölgələrin adət-ənənələri, yer-yurd, kənd adları, toponimləri  ilə, bir sözlə, ruhları ilə birləşir, yeni məcrada, yeni ilahi mətnlə özünü müasir ədəbi prosesə təqdim edir.

 

Qəşəm NƏcƏfzadƏ,

Şair, "Qızıl kəlmə" mükafatı laureatı

 

525-ci qəzet 2018.- 30 mart.- S.8.