Mir Cəlalın milli
tərəqqi idealları
Nizami CƏFƏROV
Hər
bir millətin tərəqqisinin (və nəticə etibarilə,
dünya millətləri içərisində bu və ya digər
dərəcədə nüfuz qazanmasının) ilk mənbəyi
həmin millətin ziyalılarının, mütəfəkkirlərinin
milli ideallarıdır.
Milli
ideallar milləti səfərbər edir, onun hisslərini,
düşüncələrini hərəkətə gətirir,
qarşıya çıxan müxtəlif xarakterli iqtisadi,
ictimai-siyasi, mənəvi-mədəni problemləri həll etmək
üçün etibarlı (və perspektivli) yol göstərir.
Böyük
sələfləri Mirzə Fətəli, Həsən bəy
Zərdabi, Cəlil Məmmədquluzadə, Sabir kimi Mir Cəlal da heç bir
şübhə etmir ki, Azərbaycan
xalqı fitrətən istedadlı,
dünyagörüşlü, ünsiyyətcil və
yaradıcı xalqdır. Lakin yeni tarixdə baş vermiş
bir sıra ictimai-siyasi hadisələr, xüsusilə bu
xalqın əsrlər boyu mövcud olmuş dövlətçilik
ənənələrindən məhrum edilərək ikiyə
parçalanması, əsarət altına düşməsi
onun bir millət olaraq tərəqqi imkanlarını son dərəcədə
məhdudlaşdırmışdı.
Və
təbii ki, millətin mənəvi köləlikdən
qurtarması üçün ən mühüm şərt
savadlanması, öz dilində məktəbləri, mətbuatı, elm-təhsil müəssisələri
olmasıdır ki, hər kəs oxuyub öyrənsin, dünya
işlərindən baş çıxarsın, xeyir- şərini
anlasın. Cəsarətlə demək olar ki, avamlığa
qarşı mübarizə özünün ən müxtəlif
təzahürlərində Mir Cəlalın əsas
amallarından biri, hətta birincisi olmuşdur. Böyük sələfləri
kimi o da yaxşı bilirdi ki, avam bir cəmiyyət
özünü dərk edib tərəqqi, inkişaf yolunu tapa
bilməz, irəli getmiş cəmiyyətlərin əlində
əsir-yesir qalar... Və ilk gənclik illərindən müəllimlik
sənətini seçməsi, həm
yazıçılığında, həm də alimliyində ilk növbədə böyük
bir müəllim olması təsadüfi deyildi.
Ancaq
Mir Cəlalın (eləcə də onunla yaşıd
ziyalıların) bir fərqi vardı ki, mübarizələrini
"inqilablar dövrü"ndə aparırdılar. Və
bu inqilablar nə qədər
xaricdən idxal edilmiş olsa da, Azərbaycan şəraiti
üçün də ümumən müsbət rol
oynayır, bütün
siyasi-ideoloji konyukturlarına,
xüsusilə sinfi ziddiyyətlər amilini
aşırı dərəcədə qabardıb çox
hallarda süni şəkildə vətəndaş müharibəsi
effekti yaratmasına baxmayaraq, ictimai şüuru silkələyir,
insanların gözlərini açır,
şüurlarını hərəkətə gətirirdi.
Özünü
fəqir-füqəra hökuməti elan etmiş şura
hakimiyyəti, əslində, həmin funksiyanı kifayət qədər dəqiq (və operativ)
yerinə yetirirdi. Lakin həyatda inqilab, məişətdə
inqilab, şüurlarda inqilab... (Cəfər Cabbarlı) elə
bir start almışdı ki, çox zaman vasitə
hüdudlarını aşıb məqsədə çevrilirdi. Ona görə də
Mir Cəlal kimi dərin düşüncəli Azərbaycan ziyalılarının,
həqiqətən, tarixi sayılacaq bir vəzifəsi də
inqilabi hərəkatın köhnə dövrün avamlarından daha təhlükəli
olan yeni dövrün avamlarının əlinə keçməməsi
idi. Çünki yeni dövrün avamları inqilabi dəyişikliklərin
mahiyyətini başa düşmədikləri, yaxud ondan
öz şəxsi mənafeləri
naminə istifadə etmək məqsədi güddüklərindən
ziddiyyət olmayan yerdə də ziddiyyət yaradır,
insanları üz-üzə qoyur, siyasi nüfuz qazanmağa
çalışır, əsl inqilabçı
olduqlarını göstərməkdən
ötrü xalqın yüzillər boyu mövcud olmuş (və
bundan sonra da mövcud olacağı heç bir şübhə
doğurmayan) mənəvi dəyərlərinə belə
qarşı çıxırdılar... Təsadüfi deyildi
ki, həmin illərdə Səməd Vurğun "Azərbaycan"ı,
Mir Cəlal "Füzulinin
poetik xüsusiyyətləri"ni, Mikayıl Müşfiq
"Oxu, tar"ı... yazmışdı. Və bu əsərlərin
meydana çıxması o demək idi ki, gənc Azərbaycan
ziyalıları inqilabın fəlsəfəsini kifayət qədər
dərindən dərk etməklə onun avamlar əlində
intihar silahına çevrilməsinə qarşı
çıxırlar.
Əlbəttə,
inqilab özünün bütün
təzadları, ağrıları, fəciələrilə
birlikdə Azərbaycan
xalqının həyatına çoxdan gözlənən
mütərəqqi yeniliklər gətirdi. Bu yeniliklərin (və onu müşayiət edən təzadların,
ağrıların, faciələrin...) nədən ibarət
olduğunu "Bir gəncin manifesti" sosial-psixoloji həssaslıqla
əks etdirir. Məsələn, romanın qəhrəmanı
Mərdan kənddə rəncbərlərin
keçmiş ağalarının artıq onlara verilmiş torpaqlarına yiyə
durmaqdan, onu əkib-biçməkdən
imtina etdiyini görəndə
yeni öyrəndiyi siyasi ifadələrlə onları
başa salmağa çalışır ki, torpaq
varlıların əlinə məhz rəncbərlərin
istismarı hesabına
keçib. Ancaq başqasının əmlakını mənimsəməyi
haram sayan rəncbərlər etiraz edirlər. Və təcrübəsiz
(eləcə də bisavad) inqilabçı pis vəziyyətdə
qalır... Həmin iclasda
iştirak edən, şəhərdən gəlmiş (və
ziyalı) artistlər Mərdanı başa salırlar ki, sən gərək camaatla o dildə
yox, Sabirin dili ilə danışıb böyük şairin
sözlərini misal gətirəydin:
İş
rəncbərin, güc öküzün,
yer
özününkü,
Bəyzadələri,
xanları neylərdin,
İlahi?!
Əgər
belə desəydin, camaat səni başa düşər, dediklərinə inanardı.
Çünki xalq Sabiri (yəni inqilabın
şüarlarını yox!)
daha yaxşı anlayır.
Mir Cəlal
heç vaxt ateist olmamışdır, ancaq xürafatı,
mövhumatı da qəbul etməmiş, dini fanatizmin istər
bir insan, istərsə də bütöv bir xalq miqyasında
törətdiyi faciələri
kəskin tənqiddən çəkinməmişdir. Hələ
gənclik illərində Gəncədə qələmə aldığı
"Məhərrəmlik mövhumatı kimin əsəridir?"
("Yeni fikir" qəzeti, 7 iyul 1926-cı il) məqaləsində
məhərrəmliyin tarixi barədə
müfəssəl məlumat verərək mərasimin
hansısa mənəvi tələbatdan yox, məhz siyasi
nüfuz, maddi gəlir üçün
düşünülmüş konyuktur məqsədlərdən
irəli gəldiyini göstərir...
"...Şiələr
hər sənə məhərrəm və ərbəin
zamanı yüzlərlə Kərbəlaya
ziyarətə gedir və bunlardan İraq çarvadar və hətta
ticarətçiləri lazımi mənfəətbərdar
olur idilər. Qaibən meydana çıxan bu böyük gəlir
mənbəyini mühafizə etmək və bəlkə, daha
da genişlətmək üçün İraqın gərək
vəüma, gərəksə adi camaatı var qüvvələrilə
çalışmağa başlayır və məhərrəmlik
mövhumatına bir qaç yeni "bidətlər" daha əlavə edirlər...
Kəndi
mənfəətləri üçün məhərrəmliyin
ilərləməsi uğrunda ağıla gələn hər
növ təzvir və hiylələrə müraciət edən
iraqlılar birinci növbədə cürbəcür uydurma mərsiyələr
və Kərbəla vaqiəsinə aid müstöfriq (qeyri-təbii)
hekayələr yazıb, bu yazıların fars və türk
lisanına keçməsinə də artıq
çalışırlar ki, az zamanda bu təsir farslara
keçib. Onlarda da bir çox mərsiyə və növhə
yazan "nazim"lər yetirdisə də, fəqət
türklərə ən çox zamanlar (17- 18-ci əsr)
keçib, Dərbəndli Qumri, Dəxil, Raci və Dilsuz kibi
nazimlər meydana çıxardı".
"Gəncədə
bəhai fəaliyyəti" ("Zəhmət" qəzeti,
4 aprel 1927-ci il) məqaləsində isə gənc publisist bəhai
təbliğatının güclənməsindən
narahatlığını bildirərək yazır:
"Riyakar
mübəlliğlərin dəvəti üzərinə bəhailərə
qarışan bədbəxt avam kütlə bu kəsafət
yükünü omuzlarına alaraq tarix gedişinə
qarşı olan "təriq"ə bəmeyl edirlər. Həftədə
bir dəfə laf- kəraf
yığıncağının
qurulması mədəniyyətdən bixəbər
olan binəvaları öz kəsbü
karından qoyaraq onları tiryək
nəşəsindən ərş-əlaya ərvac edənlər
kibi "səadət" xülyaları və "cənnət"
sövdaları ilə qanadlandırır".
Və
məlum olur ki, bu narahatlığın başqa bir səbəbi
də vardır:
"Qəribə
burasıdır ki, avam camaatdan bəziləri bəhai təriqətinin
hökumətimiz proğramına uyğun olduğunu zənn
edirlər. Bu yanlışlıqların da səbəbi İslam dinində
mövcud olub da bəhai təriqətçiləri tərəfindən
qaldırılan (?) bəzi bidətlərin hökumətimiz təşəbbüsü
ilə də qaldırılmaq
istənilən bidətlərə uyğun
olmasıdır. Məsələn: evlənmək, hicab və
başqa bu cür qaydaları hökumətimiz rədd edir. Bəhailər
və avamlar buradan hökumət proğramı ilə bəhailərin
dediyini bir-birinə müvafiq
hesab edirlər. Halbuki burada məsələ
başqadır".
Mir Cəlal
gənc yaşlarından başlayaraq, demək olar ki,
bütün mülahizələrində, mühakimələrində,
prinsip etibarilə, səmimi bir analitik olmuşdur. Ona görə
"səmimi" deyirik ki, sosial- siyasi proseslərə aid
çoxsaylı təhlillərində həmişə çalışmışdır
ki, hansısa ideoloji mövqe naminə həyatın əbədi
qanunlarına, bəşərin təbii inkişaf qanunauyğunluqlarına əks
müddəlar söyləməsin. Bu cür səmimiyyətə
(və analitizmə!) 30-cu, 40-cı, 50-ci illərdə sonacan
riayət etmək nə qədər çətin idisə, həmin
cəhdlərin hansı məhrumiyyətlər hesabına
başa gəldiyini təsəvvür etmək də bu gün
o qədər çətindir.
Və bunun bir mühüm təzahürü də odur ki, Mir
Cəlal bütün yaradıcılığı (və həyatı!)
boyu mütəvaze (və fəlsəfi!) təmkinlə
konyuktur ictimai-siyasi proseslərin "fövqündə"
dayanmağı bacarmış,
məşhur təbirlə desək, mükafatını
vicdanından almağa üstünlük vermişdir.
Millətin
tərəqqisi uğrunda mübarizə ideallarına Mir Cəlal 60-cı, 70-ci illərdə
də sadiq qalmış, guya hər
şeyin qaydaya düşdüyü, sovet-sosialist həyat tərzinin
hökm-fərma olduğu, tənqidə yer
qalmadığı illərdə də milli tərəqqi
üçün təhlükə təşkil edən
halları nəzərə çarpdırıb kəskin
(lakin yenə də analitik, humanist) mövqedən (və cəsarətlə)
tənqid etməkdən çəkinməmiş, öz
ideallarına sadiq qalmaqla millətinə, xalqına sonacan
mütəvaze bir məsuliyyətlə xidmət etmişdir.
525-ci qəzet 2018.- 30 mart.- S.7.