Erməni məsələsi
AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASININ PREZİDENTİ 2018-Cİ İLİ -
AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ İLİ ELAN
ETMİŞDİR
Müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika -
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı tarixi şəraitdə
və hansı sistem üzərində qurulmuş,
yaradılmışdı? Dövrün mətbuatında
mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
ERMƏNİ
MƏSƏLƏSİ
Bəhs edəcəgimiz şey bu günlərdə mətbuat
səhifələrini işğal edən məruf məsələ
degildir, əsil erməni məsələsidir. O erməni məsələsi
ki, türklük üçün pək böyük əngəlləri
mövcib olmuşdur. O məsələ ki, türk-rus
mücadileyi-tarixyyəsində pək məşum bir rol
oynamışdır. Türk dünyasına zərər
yetirmişdir. Ermənilər
üçün də mövcibi fəlakət olmuşdur.
Bolşeviklər iddia ediyorlar, ehtimal bəziləri də
inanıyorlar ki, çarizmin qullandığı siyasəti
bolşevizm artıq tətbiq etmiyor. Milli məsələləri
tamamilə başqa bir yolda həll ediyor. Demək
ki, erməni məsələsi də başqa türlü həll
olunuyor. Halbuki, dəyişən yalnız
rəng və ünvandır. Qızıl
Rusiya tətbiq elədigi siyasətdə, dönə-dolaşa
qara və yaxud bəyaz Rusiyanın üsullarını
qullanıyor.
Lozan konferansı əsnasında son təşəbbüs
edilmiş “Erməni yurdu” haqqında bir qeyrət daha göstərilmişdi. Bu təşəbbüs
boşa çıxınca Çiçerin erməni mürəxxəslərinə
Rusiyada bir “yurd” təklif eyləmişdi. Bu yurd Don nəhri həvalisində təsəvvür
olunuyordu. Don vilayətinin mərkəzini təşkil
edən Rostov şəhəri yaxınında Naxçıvan
namində bir şəhər vardır. Bu şəhər
ermənilərlə məskundur. Bu ermənilər
əski sənələrdə hərbi-ümumidə
olduğu kibi yenə Rusiya tərəfindən Türkiyə əleyhinə
qiyama sövq olunan və nəticədə yersiz-yurdsuz qalan
mühacirlərdir. Demək ki, tarix təkərrür
ediyor. Vaxtilə çarizmin yerləşdirdigi
erməni mühacirləri şimdi də bolşevizm tərəfindən
himayə olunuyor. Çarizm yalnız Don vilayətində
erməni qəsəbəsi vücuda gətirməklə
qalmamışdı. Mavərayi-Qafqasyadakı
erməniligi dəxi təqviyə eyləmişdi. Türkiyədən hicrət edən erməniləri
burada yerləşdir-mişdi. Çarizmin
Qafqasiyada istinad eylədigi millət ermənilər idi. Rus kapitalizminin, rus kolonizasyonunun yol
başçısı erməni ürəfası və erməni
möhtəkirləri idi. Çarizmin
müavinət və himayəsilə onlar gərək Tiflis və
gərək Bakıyı erməniləşdirməkdə
idilər. Şimdiki halda dəxi
bolşevik “Çeka”sının, Moskva trestlərinin, komunist
müəssisələrinin ən sadiq ajanları ermənilərdir.
Erməni partiləri, ictimai təşkilat
müəssisələri tmamilə rus ağuşuna
atılmışlardır, nicatlarını Rusiyadan
görüyorlar. Daşnaq-saqanların rəsmən
inhilal edib Komunist firqəsinə iltihaq eylədikləri bir əmri-vaqedir.
Bunların rəislərindən və məfkurəçilərindən
bulunan Kaçaznuni bir risalə nəşr eyləmişdir.
Bu risaləsində o, Rusiyadan və komunizmdən
başqa erməniləri qurtaracaq bir nicat yolu
qalmadığını isbat ediyormuş. Amerikada,
Bolqariyada və s. məmləkətlərdə intişar edən müxtəlif erməni qəzetələri
bolşevik Rusiya ilə anlaşmayı tərvic ediyorlar. Daşnaqlardan bir qismi Ermənistan istiqlalı üzərində
hala israr ediyormuş. Bunlar şimdi bir əqəliyyət
təşkil ediyorlar. Amerikada
çıxan erməni “Paykar” qəzetəsi bu məsələyi
izah ediyordu. Diyordu ki, “Rusiya əleyhində
olmaq üçün bolşevik sisteminin müvəqqəti
olduğunu iddia eyləmək kafi degildir. Bolşevizm
müvəqqəti ola bilir, fəqət
Rusiya daimidir”.
Bu millət nə qədər talesizdir ki, rəisləri
kəndisini qonşuları ilə vuruşdurdular. Rusiyaya güvəndilər.
Hadisələrin fəcayətli və fəlakətli
cərəyanına tərk edilərsə də
ayılmadılar. Yalnız türklərin
degil, gürcülərin dəxi ədavətini qazandılar.
“Mühacir ermənilərə yurd vermək insani bir təşəbbüsdür. Bunun çar
icraatına bənzəməsi heç bir şeyi ifadə etməz.
Suri bənzəyişlərin mənası
başqa-başqa ola bilir” deyinə bilir. Fəqət
sovet hökumətinin erməni məsələsində eylədigi
tərzi-hərəkət bu qabildən degildir. Tədqiq olunarsa, görülür ki, bu şəbahət
yalnız nəticələri təsadüfi bənzəyişdən
ibarət qalmaz.
1918-ci sənədə oktyabr ixtilalını mütəaqib,
daha Petroqradda ikən sovet hökuməti, Mavərayi-Qafqasiya
baş komissarlığına Stepan Şaumyan namında bir erməniyi
təyin eylədi. Bunun da bir əsəri təsadüf
olduğu iddia oluna bilir. Fəqət biz bu
iddiayı qəbul etməməkdə məzuruz. Aşağıda dərc etdigimiz mühüm bir vəsiqə
bu üzürümüzün nəyə istinad eylədigini
göstəriyor. İştə vəsiqə:
Xalq
Komisarları Şurasının dekreti 13-Türkiyə Ermənistanı
haqqında:
“Əmələ
və əskəri mürəxxəsləri məlumatı” ¹
1
1
kanuni-sani (yanvar) 1918
Xalq Komisarlar Şurası, erməni xalqına elan ediyor
ki, Rusiya tərəfindən işğal olunan Türkiyə ərazisindəki
erməni xalqının istiqlalı tam elan etmək surətiylə,
kəndi müqəddəratını təyinə səlahiyyətdar
olduğunu qəbul edər. Xalq Komisarlar Şurası, erməni
xalqının tam bir hürriyyətlə bəyani rəy edə
bilməsi üçün
1)
Türkiyə Ermənistanı daxilində bulunan əskərlərin
ixracını mütəaqib erməni xalqının əmniyyəti-şəxsiyyə
və ümumiyyəsini təmin üçün erməni
xalqı millisinin təşkilini;
2)
Dünyanın müxtəlif tərəflərində pərakəndə
bulunan erməni mühacirlərinin Türkiyə Ermənistanına
gəlmələrini;
3) Hərbi-ümumi
zamanında məmləkətin içərilərinə təhcir
olunan ermənilərin təkrar Türkiyə Ermənistanına
gətirilməsi (bu xüsusda Sovet hökuməti Türkiyə
ilə icra edəcəgi müzakirat əsnasında bilxassə
israr edəcəkdir);
4) Sovetlər
və Erməni komitəsi şəklində olaraq Türkiyə
Ermənistan hökuməti müvəqqətəsinin təşkili
kibi tədaviri əvvəliyyənin təminini lazım bilir.
Fövqəladə Qafqasya komisarı təyin olunan Stepan
Şaumyana 2 və 3 maddələrin qüvvədən feilə
gətirilməsi üçün Türkiyə Ermənistanı
əhalisinə hər növi müavinətdə bulunmaq və
oradakı rus əskərlərinin müntəzəmin
ixracı məqsədi ilə məhəlli komisiyonlar təşkili
üçün səlahiyyəti kamilə veriliyor.
Qeyd:
Türkiyə Ermənistanının hüdudu, erməni əhalisinin
müməssilləri ilə həm hüdud bulunan digər əhalinin
(müsəlman və sairə) müməssilləri və
Qafqasya fövqəladə komisarının iştirakı ilə
təyin olunur.
Xalq
Komisarları Şurası Rəisi Ulyanov Lenin
Millətlər
İşləri Xalq Komisarı Çuqaşvili Stalin
Türkiyə Ermənistanı haqqındakı bu dekret
Sovet siyasətinin müstəsna cilvəsi degildi. Bu dekret
Çarizmdən təvarüs edən bir məsələyi təsviyə
etmək istiyordu. Hərbi-Ümumidə
Petroqrad hökuməti erməni ixtilal komitələrini kəndi
lehinə qullanmışdı. Vətənləri
Türkiyəyə qarşı icra eylədikləri xəyanətə
müqabil Ermənistanın istiqlalı ermənilərə vəəd
edilmişdi.
Qafqasya daha bolşevik ixtilalını
tanımamışdı. Burasını təsəllütünə
keçirmək istəyən yeni rus hökuməti erməni
təşkilatından istifadə yolunu düşündü.
Daşnak-saqan təşkilatlarının təvəccöhünü
cəlb üçün Türkiyə Ermənistanı
haqqında yuxarıdakı dekreti nəşr eylədi. Bu dekretlə Lenin hökuməti Nikolay hökumətinin
vədini tutmuş oluyordu. Nikolayın vədini
tətbiq edəcək zat, erməni təfərdarı Voronsov
Daşkov idi. Leninin dekretini isə erməni
Şaumyan tətbiq edəcəkdi. Erməni
olması həsəbiylə Şaumyan gərək daşnak və
gərək sair erməni təşkilatları ilə daha
ziyadə anlaşa bilirdi. Nitəkim oylə
də oldu. Ermənistana istiqlal vəsiqəsi gətirən
bu adam Bakıda ermənilərlə
bolşeviklərin ittifaqını təsis eylədi. Bu ittifaq o zaman muxtariyyat almaq təmayülündə
olan Azərilərə qarşı qətliam yapdı.
Görülüyor ki, Qafqasyaya təyin olunan fövqəladə
komisar hər şeydən əvvəl Türkiyə Ermənistanıın
müqəddəratını təyin eyləmək vəzifəsi
təvcih edilmişdir. Şu surətdə Qafqasya
komisarının erməni olması təsadüf əsəri
olmayıb siyasi bir hikmətə müstəniddir.
Bunun bir təsadüf degil, Çarizmdən təvarüs
edərək təqib edilmək istənilən bir siyasət
olduğu sonradan müşahidə olunan vaqeələrlə də
isbat edilmişdir. Rıza Nur Bəyin yeni intişar edən kitabından
öyrəniyoruz ki, Ankara hökuməti tərəfindən
ilk dəfə olaraq Moskvaya göndərilən heyət “Van və
civarının Ermənistana tərki təklifi” ilə övdət
eyləmişdir (səh. 207). Bu heyət məlum
olduğu üzrə 1920-ci sənədə Azərbaycan
istilasından sonra getmişdi.
Yusif Kamal Bəy təhti-rəyasətində gedən
2-ci heyətlə əqd olunan Moskva müahidəsi ermənilərin
protestosuna mucib olmuşdu. Sızlayan erməni komitələrinə
təsəlli verən Moskva qəzetələrinin nəşriyatı
dəxi calibi-diqqəti “Pravda” erməni “yoldaşlara” mətanət
və təhəmmül tövsiyə ediyordu. Diyordu
ki, müahidə dəxi Brest Litovsk müahidəsi kibi müvəqqətidir,
tənəvvüs üçün yapılmış bir
şeydir.
“Pravda” qəzetəsinin bu sözləri “mütəəssir”
erməniləri təskin üçün söylənmiş
boş bir təsəlli deyə tələqqi edilməsin. Şimdiki Sovet
İttihadını təşkil edən bütün
cümhuriyyətlərlə Rusiya sovetlərinin əvvəlcə
birər müahidəsi vardı? Nə
oldu? Qars müahidəsi nərədədir?
İlk fürsətdə Qars müahidəsini keenlemyekun
hökmünə gətirən bolşevik siyasəti əski
rus siyasətinə doğru getmişdir. Nasıl ki,
bugünki hadisat belə bunu göstərməkdədir.
Sovetlərin erməni məsələsindəki istiqaməti
dəxi Rusiyanın əskidən bəri məruf olan siyasətidir.
Azəri
(M.Ə.Rəsulzadə)
“Yeni
Qafqasiya”, 15 mayıs 1924, ¹ 16
Keenlemyekun
- heç olmamış kimi
Azəri
(Bax: M.Ə.Rəsulzadə. “Yeni Qafqasiya”
yazıları (1923-1927) Türk Tarix Qurumu. Ankara, 2017, səh.95-98)
MART
FACİƏSİ
(30-31
mart, 1 aprel 1918)
Azərbaycan təşəkkülü tarixində fəcaət
ilə seçilən günlərindən biri də 30
martdır. “Mart faciəsi” namiylə məşhur olan və bu
tarixdən başlayan 3 günlük qital, başı bəlalı
Bakının keçirdigi pək qara və məzlum günlərini
təşkil edər.
İl 1918 idi. Şaumyan mərkəzi Rusiyada hökuməti əlinə
alan bolşevik rəisi Lenin tərəfindən
bütün Qafqasiya fövqəladə komisarlığına
təyin olunmuş. Türkiyə Ermənistanının
muxtariyyət və istiqlalını təmin üçün
əlinə bir fərman (dekret) dəxi verilmişdi. Bu dekret kəndisinə erməni siyasi və milli təşkilatları
ilə bərabər hərəkət etmək
üçün fövqəladə səlahiyyətlər bəxş
ediyordu.
Şaumyan,
Qafqasiya komisarı sifətilə Tiflisə getmiş ikən,
kəndisinə müxalifət edən Mavərayi-Qafqas
Komisarlığı hökumətinə müqabil,
menşeviklərin əlində olan Tiflis sovetlərində
istinadgah bulamayaraq, yaxayı ələ vermədən bir təvirlə
sivişmiş, təkrar Bakıya dönmüşdü.
Şaumyanın bu surətlə Bakıya
dönüşü üzərinə bolşeviklər
artıq Bakıda yerləşib buradan Tiflisə qarşı ələni
bir müxalifət və mücadilə cəbhəsi
açmaq lüzumuna qəti surətdə qərar vermişlərdi.
Bu qərarın qövldən felə gətirilməsi
üçün bolşeviklər İran cəbhəsindən
dönərək Bakıda toplu bir halda bulunan rus ordusu
soldatlarını min türlü iğfal təşviqlərlə
məmləkətlərinə getməkdən
sapındırdılar, onları siyasi məqsədləri
üçün qullanmaq istədilər. Bu xüsusda
bir tərəfdən dəxi Moskvadan erməni təşkilatları
ilə bərabər çalışmaq üçün aldıqları
əmr, digər tərəfdən dəxi rəislərinin
milliyyət etibarilə erməni oluşu bolşevikləri,
erməni daşnaqsütyun firqəsi ilə anlaşmaya
sövq ediyordu. Bilxassə ki, Bakıda birikib qalan
saldatlar arasında bir qaç alay erməni
əskərləri var idi.
İştə
hökuməti Bakı Soveti ələ alıb komunist
diktaturasını təsis etmək üçün
salifüzzikr (yuxarıda deyilmiş) amillər təsirilə
bolşevik firqəsinin Qafqasiya Komitəsi, erməni
daşnaqsütyun firqəsilə siyasi və əskəri bir
ittifaq əqdinə müvəffəq olmuş, şimdi
artıq iş təcavüzə keçmək
üçün bir bəhanə aramağa
qalmışdı. Təcavüzün Bakı
türklərinə qarşı icra ediləcəgi kəndiligindən
məlum. Həm qolay bir müvəffəqiyyət
istehsalı üçün bu cəbhəyə təcavüzdən
daha münasib bir tərzi-hərəkət bulunamazdı.
Çünki vaxtında rus çarizmi tərəfindən
mükəlləfiyyəti-əskəriyyəyə tabe
tutulmayan türk xalqı, əskəri təşəkkül
nöqteyi-nəzərindən pək zəif bir halda idi.
Bəhanə bulundu. Milli türk əskərlərinin
təşkilinə məmur olub Tiflisdən Bakıya göndərilən
əskəri heyətin bir qaç gün əvvəl
tövqif edilməsi səbəbilə zatən elektriklənmiş
bir halda bulunan türk əhalisi ikinci bir hadisə ilə dəxi
ziyadə həyəcana verildi.
Lənkəranda
təşəkkül etməkdə olan türk milli
alayından bir qrup qəzaən vəfat edən
arqadaşlarının cənazəsini Bakıya təşyi
ilə geri dönmək istəmişlər, Sovet müstəhfəzləri
tərəfindən limandan bir istimbota minmək üzrə ikən
mühasirə edilmiş, yatışdırılmaq, tərki-silah
etmələri kəndilərinə təklif olunmuş, rədd
cavabı alınınca atışma başlamış, milli
türk təşkilatının əzmkar müdaxiləsilə
hadisə biz bir zamanla yatırılmaq üzrə ikən
sayğısız bir taqım cahilənin qərəzkar
müfəttinlərinə alət olması ilə fitnə təkrar
alovlanmış, zatən günlərdən bəri qitala
hazırlaşmış bulunan bolşevik-erməni
qüvveyi-müsəllihəsi müharib bir vəziyyət
alaraq şəhərin müsəlman məhəlləsini
bombardman etməgə başlamışdı.
Bu təərrüz qarşısında istər-istəməz
müdafiəyi-nəfs etmək zərurətində qalan
türklər təchizat və təşkilatlarının
qeyri-kafi olmasına rəğmən, bilzərurə
silahlarına sarılmışlarsa da qeyri müsavi bir
müqatilədə bittəbii məğlub olmuşlardır. Türk əhalisi
3 gün tamam müdhiş bir qitala uğramış, şəhərin
müsəlman hissəsi dini, milli və ictimai müəssisatına
varıncaya qədər atəşə verilmişdir.
Bu surətlə başlayan mart faciəsinin nə kibi bir
vəhşət və kin mənzərəsi təşkil eylədigini
təsvir edə bilmək üçün əlimizdə
bulunan bir vəsiqəni iqtibas edəlim. Bu vəsiqə
mart hadisəsini təhqiq və tədqiqə məmur komisyon əzasından
biri tərəfindən tənzim edilmişdir.
“Kulka namını daşıyan bu zat milliyyətcə
türk və müsəlman olmayıb xristian olduğundan kəndisini
türklər lehində mübaliğə ilə ittiham etmək
caiz olamaz.
İştə bu bitərəf mühəqqiq mart faciəsinə
aid təsvir etdigi lövhələrdən birər parça:
“...
Münhəsirən müsəlman əhali tərəfindən
iskan olunan məhəllələrə girib əhaliyi
öldürüyor, şəmşirlərlə
parçalıyor, süngülərlə dəlik-deşik
ediyor, evlərə atəş veriyor, çocuqları bu atəşlərə
ataraq diri-diri yaxıyor, 3-4 günlük südəmər
çocuqları isə süngülərə
taxıyorlardı...”
“Hadisatı mütəaqib toprağa
gömülmüş 57 islam nəşi bulundu. Bunların qulaqları,
burunları qoparılmış, qarınları
yırtılmış, əzaları kəsilmişdi”.
“Öldürmədikləri qadınların
saçlarını yek-digərinə bağlayaraq üryan
bir halda soqaqlarla sövq və kəndilərini tüfəng
dibçiklərilə zərb ediyorlardı”.
“Kimsəyə rəhm edilmiyordu. Çocuqlara rəhm
edilmədigi kibi, ixtiyarlara da aman yoxdu. Məsəla,
Əlizadə Hacı Əmirin evində 80 yaşlı
anası, 60 və 70 yaşlı qadınları
öldürülmüş və 25 yaşındakı təzə
gəlini diri-diri divara çivillənmişdi...
Kulka əfəndi, divara çivillənmiş yavrularla
körpələr tərəfindən gəmirilməkdə
bulunan çoluq-çocuq nəşlərinin fotoqraflarla təsbit
olunmuş canhiraş vaqeələrdən də bəhs ediyor. Fəqət
bu vaqeələri biz burada tamamilə təfsil edəcək
degiliz. Qarelə-rimizin zatən mütəəssir bulunan
əsəbini daha fəzlə əzmək istəməyiz! Mart hadisəsi günlərində Qızıl Rusiya
müməssillərilə rus siyasətinin zavallı aləti
olan bir qisim erməni xalqının Azərbaycan
türklügünə qarşı nə müdhiş bir kin
və ədavət bəstələdigini göstərmək
üçün bu qədərini söyləmək dəxi
kafidir.
Bu ədavət, türk xalqının mövcudiyyəti-təbiiyyəsinə
olduğu kibi mənəviyyəsinə dəxi tövcih
edilmişdi.
3 gün zərfində 15 min islam öldürülmüş,
türk mücəssəsati milliyyəsinin sarayını təşkil
edən İsmailliyyə binası ilə “Açıq
söz” və “Kaspi” mətbəələri atəşə
verilmiş, Bakının ən böyük camii top mərmilərilə
dəlik-deşik edilmişdi.
Əvət, Ermənistan muxtariyyət və
istiqlalının fərmanını cibində daşıyan
Şaumyanın qəzetəsi “Bakinski raboçi” milliyyətçi
azərbaycanlılara “muxtariyyat degil, xarabazar bulursunuz”
demişdi. Həm 30-31 mart - 1 aprel günlərində əldə
etdigi qolay müvəffəqiyyəti mütəaqib Şaumyan
diktaturası bu vədini tamamilə ifaya qoymuşdu.
Bakıdan sonra sıra Qubaya, Lənkərana və nəhayət,
Şamaxıya gəlmişdi. Şamaxıda islam
məhəlləsinin daşı daş üstündə
qalmamış, ərəb fatehləri zamanından qalan,
müdhiş Şirvan zəlzələlərinə dayanan,
bir qaç əsrin mədəniyyət şahidi bulunan Camii-Kəbirə
belə acımamış, bütün şəhəri atəşə
vermişlərdi.
Bolşevik-daşnaqsütyun ittifaqının vəsiqələrlə
təsbit edilmiş o günki hərəkəti möhtəməl
Türkiyə təcavüzünə qarşı hər
növi tədabir görmək, Qafqasya cəbhəsini tərk
edən mütəlaşi (tələsən) rus ordusu yerinə
yeni qüvvətlər qoymaq lazımdı. Bu məqsəd
ilə idi ki Lenin Şaumyan naminə yazdığı dekretdə
Türkiyədən çəkilən rus ordusunun yerinə
erməni alaylarının təşkilini əmr ediyordu.
Ermənilər Türkiyə əleyhdarı
olduqlarından iltizam, azərbaycanlılar isə lehdar
olduqlarından rəd və qəhr olunuyorlardı. Nitəkim
mənhus mart günlərinin nəticəsində əqd
olunan “müsəlləhə” (silahlanma) mərasimindən
sonra iniqad edən Sovet ictimaində “Müsavat” firqəsinin
bayrağını çeynəyən bir bolşevik
komisarı Suxartsev “Türkiyənin Bakı cəbhəsi
alındı” deyə elani-sürur eyləmişdir.
Anadolulu
böyük qardaş, fədakar Məhmədcikin tarixi
yardımı ilə Bakını istirdad edən Azəri
xalqı heç şübhəsiz ki, Türkiyənin degilsə
də, türklügün Bakı cəbhəsini düşmənlərdən
təmizləmiş, Azərbaycan istiqlalını təmin eyləmişdi.
Heyhat ki, sui-taleh bu milli cəbhəyi təkrar
düşmənlər əlinə keçirmişdir. Biz bu gün o fəci mart
günlərini xatırlarkən bu əlim faciənin hala davam
etməkdə olduğunu görməkdə dağdarız!... Fəqət eyni zamanda əməlpərvər
Azərbaycan gəncliginin bu mənhus istila hökuməti ilə
barışmaz bir mücadiləyə girişdigini görməklə
də mütəsəlliyiz. Bu təsəlli bizə
türklükdə pək mühüm bir cəbhə təşkil
edən Azərbaycan Cümhuriyyətinin təkrar hürriyyət
kəsb edəcəgini və istiqlalını istirdad ilə
çəkdigi bu acıların mükafatına haqqı ilə
nail olacağını qüvvətli ümidlərlə təlqin
edər.
Azəri
“Yeni
Qafqasiya”, 31 mart 1924, ¹ 13
Müstəhfəz
- mühafizəçilər
31 MART
Yeni Azərbaycan
tarixində fəcayətilə tanınan qanlı Bakı
hadisəsinin 11-ci il dönümü!... 11
il əvvəl rus çarlığına təvarüs edən
(varis olan) Lenin və onun Komunist partiyası ilə başda
Stepan Şaumyan, Avakyan, Lalayev, Arakelyan v.s. olmaq üzrə Azəri
istiqlal hərəkatını öldürmək
üçün Bakıda başladıqları vəhşətin
11-ci ildönümü!.. Bir il
dönümü ki, onu heç bir Azəri unutmayacaqdır.
1918-ci ildə 31 mart faciəsini təqib edən 28 Mayıs
elani-istiqlal günü ilə 15 eylül (sentyabr) zəfərlərinin
böyüklüyünü anlamaq və yaşamaq
üçün 31 mart faciəsini unutmamalıdır. Milli
oyanışımız, çarlığın süqutundan
sonra siyasi zəfərlərimiz müştərək milli diləgimizin
“Azərbaycan istiqlalından” ibarət oluşunun arayi
ümumiyyə ilə anlaşılması, elani istiqlal və
istiqlal üçün icra edilən qanlı mücadilənin
şanlı və parlaq zəfərləri bizə nə kibi
qurbanlara mal olmuşdu? Bunu anlamaq
üçün “31 mart” kibi sadə bir sözün ifadə
etdigi fəci mənayi qavramaq lazımdır.
31 mart
1918-də, Bakının o möhtəşəm
saraylarına, Azəri türkünün elm və ürfan
müəssisələrinə, sənət və mədəniyyət
abidələrinə, cami və məktəblərinə nədən
od vurularaq yandırılıyordu?
Əsrlərdən bəri min bir millətin
axınına qarşı durmuş olan azəriligə bir
çox şairlər, alimlər, mütəfəkkirlər
verməsilə iftixar etdigimiz o gözəl Şirvan nədən
yer ilə yeksan ediliyordu?
Azərbaycan nədən xarabazara döndəriliyordu?
Bu
sorğuların cavabları aşikardır: Azəri
türkünə qurtarmaq, hürriyyət və istiqlal həyatına
nail olmaq imkanını verməmək üçün...
Bu məqsədlə
idi ki, qızıl rus cahangirləri Velikorus siyasətinin daimi
aləti olan erməni şovinistlərilə bərabər Azəri
milli mövcudiyyətini tamamilə aradan qaldırmaq
üçün 31 martda məsum yavruları, südəmər
körpələri süngülərə taxıyor, əsir
edərək götürdükləri qızların
namuslarına qıyıyorlardı. Heç də türk
olmayan Kulkanın o günlərə aid xatirələrinə
görə:
“Münhəsirən türk və islamlarla məskun məhəllələrə
girib əhaliyi öldürüyor, şəmşirlə
parçalıyor, süngülərlə dəlik-deşik
ediyor, evləri atəşə veriyor, çocuqları bu atəşlərə
ataraq yaxıyor, 3-4 günlük südəmər
çocuqları isə süngülərə
taxıyorlardı”.
“Hadisatı mütəaqib toprağa
gömülmüş 57 islam ölüsü bulundu. Bunların
qulaqları, burunları qoparılmış, qarınları
yırtılmış, əzaları kəsilmişdi”.
“Öldürmədikləri qadınların
saçlarını yekdigərinə bağlayaraq üryan bir
halda soqaqlarda sövq və kəndilərini tüfəng
dibçiklərilə vuruyorlardı. Kimsəyə rəhm
edilmiyordu. Çocuqlara rəhm edilmədigi
kibi, ixtiyarlara da aman yoxdu. 80 yaşlı qadınları
da öldürüyor, 20-25 yaşlarında gənç gəlinlərin
diri-diri divara çiviləndigi Bakının bir çox yerlərində
görülmüşdür....”
Kulka
divara ciyilənmiş yavrularla köpəklər tərəfindən
gəmirilməkdə olan çoluq-çocuqların,
çocuğunu əmizdirər bir vəziyyətdə yerlərə
sərilən zavallı qadın ölülərinin daha bir
çox fəci mənzərələr təşkil edən
cinayətlərin fotoğraflarla təsbit olunmuş canxəraş
(ruha əziyyət verən) vaqeələrindən də bəhs
ediyor....”.
Və bütün bunlar, istiqlala doğru gedən Azəri
milli hərəkatından qorxan və bu hərəkatı
daha ibtidasında qanlarda boğmaq üçün qeyri-insani vəhşətlərə
müraciət edən qızıl Moskvanın qanlı siyasətini
bizə xatırlatmaqdadır. Bir siyasət ki, şu
və ya bu şəkildə davam etməkdədir.
Millətimizin
və yurdumuzun sinəsində izləri heç bir zaman
unudulmayacaq dərin yaralar açan 31 mart faciəsini, o faciənin
ifadə etdigi mənayi, o günün qəhrəmanlarını,
şəhidlərini, məzlumlarını və qanlı
müsəbbiblərini (səbəbkarlarını) daimən
xatırlamalıdır. Onlar daimən xatırlanmalıdır
ki, milli mövcudiyyətimizin, milli hürriyyət və
istiqlalımızın tarixi düşmənlərinə
qarşı bəslədigimiz kin və intiqam
duyğularımız daimi və əbədi olsun!
M.B.Məhəmmədzadə
”Odlu
Yurd”, nisan (aprel) 1929, ¹
2
MİLLİ
TƏLƏBLƏR
“Kamsko-Voljskaya reç” nam Kadet qəzetəsi Kazanda
müsəlman qurultaylarının qərarlarından
xoşlanmamış, narazı qalmışdır. Millətlərin
milli arzu, dilək və tələbləri məzkur qəzetənin
xoşuna getmiyor, acıqlanıyor. Xüsusən
müsəlman qurultayının qərarları kadet mühərrirlərini
hirsləndiriyorlar.
“K.V.Reç”
mühərrirlərindən Bernşteyn “Milli tələblər”
ünvanilə yazdığı bir məqalədə
ukraynalılar ilə finlərin böyük inqilab
dövründə inqilabın meyvələrindən bəhrəmənd
olaraq milli hüquqlarını tələb etdiklərinə
qarşı narazılıq bəyan etdikdən sonra müsəlman
qurultaylarına söz köçürərək yazıyor
ki:
“Böylə böyük milli hərəkətlər
müqabilində sair milli hərəkətlər hələlik
əhəmiyyətsiz görünüyorlar. Fəqət
bunları da nəzərdən qaçırmamalıdır.
Zira odu yanmağa qoymamalıdır. Çünki hərəkətin ibtidasında
asanlıq ilə ləğv oluna biləcək şey,
artıb nəşvü-nüma edərsə, ciddi tədbirlər
görülməsini tələb edər.
Xüsusi olaraq bizim nəzər diqqətimizi cavan, fəqət
istiqanlı zabit Alkinin sədarəti altında keçmiş
olan müsəlman əskəri qurultayının ibraz etdigi
Kazan “infraqçuluğu” cəlb etməlidir. Müsəlmanların
xüsusi milli alaylar təşkil etmək tələbi və
bu tələbi hökumət razı olmasa biizn icra etmək təhdidləri
Rusiya üzərində yalnız müvəqqəti hökuməti
yeganə səltə deyə qəbul etmələrilə əsla
həmahəng degildir. İki şeydən biridir: ya
hökuməti-müvəqqətə tam səltəniyyə
malikdir və bu vəqt xəlqin müxtəlif qismləri,
millətlər, siniflər və sairləri hökumətin
siyasətinə icrai-təsir etməgə çalışa
bilərlər; fəqət öz başlarına, daha
doğrusu bolşeviklər kibi güc ilə iş görməgə
cəsarət etməzlər. Yainki müvəqqəti
hökumət səltənəyi-tamməyə malik degildir.
O vəqt müsəlman qurultayının müvəqqəti
hökumətə tabe olmaq həqqindəki sözləri saxta
və qeyri-səmimidir.
Doğrudan da bu necə tabe olmaqdır ki, xoşuma getməyən
qərardadı poza bilərəm və mən edilməgə
diqqət verməm. Bu - pozğunluq, pərişanlıq və
dağınıqlıqdır ki, hazırda buna qarşı cəbhədə
mübarizə ediliyor və arxada mübarizə
başlanıyor. Şübhəsizdir ki, müsəlman
əskəri qurultayının hədələri müvəqqəti
hökumətin iradəsinə qəti əməl etməklə
qarşılanmalıdır.
Biz
güman etmiyoruz ki,müsəlman
qurultayı başçıları ciddən Rusiya həyatını
pozmaq fikrində olsunlar. Biz biliyoruz ki, siyasi cəhətdən
geri qalmış olan güclü müsəlman əhalisi əski
hökumət dövründə belə kərrətlə
özünün mühafizəkar olduğunu bildirmiş və
IV Q.Dumanın həpsində müsəlman məbusları bəzən
Kadet firqəsindən də sağda durmuşlardır. Güman ediyoruz ki, bu qərarnamə ümumiyyətlə,
məmləkətdə möhkəm hökumət
yoxluğundan iləri gəlmişdir və müsəlman
qurultayı bu qərarı çox gec vermişdir. Zira imdi böylə şüarların qiyməti
yoxdur və əskəri işlərə pozğunluq salmaq təşəbbüslərini
məhv etmək üçün hökumətin tez və
güclü təsir edən qüvvəsi tapılar.
Amma müsəlman vətəndaşlarımız bunu
unutmamalıdır ki, nəticəsi dostları itirmək olan
siyasətdən yaman bir şey yoxdur. Bir çox milyonluq
müsəlman əhalisinin ixtiyarı var ki, Məclisi-Müəssisanda
öz işlərində geniş muxtariyyət alsın və
məmləkət ədalət və şərəf borcu olan
bu işə açıq ürəklə qol çəkər.
Amma istiqanlı cavanlar özlərini böyük
siyasiyun hesab edərək böyük taktikasızlıq (ədəbsizlik)
etdikdə öz millətlərinə pis xidmət göstəriyorlar. Xəlq
pişrovu olmaq əvəzinə bunlar millətin ittihadına
mane oluyorlar və mühüm, lazımlı təşkilat əvəzinə
hirs, azart və.... ən həqli işə risk salıyorlar.
Böyüklər bu cavan “siyasi-yunu”
dayandıraraq fəaliyyətlərinin nə qədər ciddi
olduğunu göstərməli idilər.
Bədə
bu misallar ilə Rusiya gəmisinin hərəkəti
sualtındakı daşların təhdidi altında
olduğunu qeydlə Bernşteyn diyor ki: Son vəqt hökumətin
ümumi tərzi-fəaliyyəti - möhkəm kurs
götürməsi - əsasilə ümidvar olmalıdır
ki, hökumət Ukrayna ilə də, Finlanda ilə də,
Kazan ilə də danışa biləcəkdir. Əgər infraqçuların təfsirilə
hökumət onların diləklərinə əməl edə
bilməsə, onlar ilə hesablaşmaq lazım gələcəkdir.
Yenə
haman qəzetənin digər bir mühərriri Samsonov Kazan
qurultaylarının qərardadlarından bəhslə müsəlmanlara
böhtan və iftira deməkdən belə çəkinməyərək
tələblərimizi taminati-hüquq degil, bəlkə bir
növ xüsusi imtiyazlar tələbi hesab ediyor; bunu da Finlanda
və Ukrayna infraqçuyana hərəkatının təsiri
adlandıraraq yazıyor ki: Biz müsəlman siyasət
kişilərinin hərəkətini Ukrayna və
finlandalıların hərəkəti hesab etmək istəmiyoruz.
Fəqət dövlət içində dövlət
kibi məmləkət müdafiəsi üçün təhlükəli
və dövlət nöqteyi-nəzərindən əfv
olunmuyacaq hərəkəti qeyd etməyə bilməriz.
Məsələn, xüsusi müsəlman
alayları təşkilinə qarşı
narazılığımızı bəyan etməyə bilməriz.
Həmçinin daimi qoşunun milisiyaya əvəz
edil-məsi həqqindəki layihəsi vəqtli və yerli
hesab edəmməz. Zira hazırda bu iş onsuz da
pozulmuş orduya pərişanlıq yetirər. Bir
də müsəlman qurultayı tələb ediyor ki, əhalisinin
4-də bir hissəsindən ziyadəsi müsəlman olan yerlərdə
hökumət komissarı mütləq müsəlman
olmalıdır. Necə oluyor ki, müsəlmanlar
bir tərəfdən seçkilərdə bütün
müsəlmanların millətçilik bilməyən
sosialistlər ilə bir yerdə getməsini tələb
ediyorlar; bir tərəfdən də öylə millətçilik
ibraz ediyorlar ki, bunun üçün hətta sair millətlərin
hüququnu ayaq altında almaq istiyorlar. 25
faizdən ziyadə olan millətin imtiyaza həqqi olduğunu tələblə
yerdə qalan 65-70 faizi bu imtiyazatdan məhrum ediliyor. Məsələn, bir yerdə 65 faiz rus, 35 faiz
müsəlman olursa hakim millət müsəlmanlar
olmalıdırlar. Rus sosialist və tərəqqipərvər
demokrat firqələrindən heç biri böylə tələbatda
bulunmayaraq biləks ümumvətəndaşların
müsavat hüquqa malik olması prinsipini qəbul ediyorlar.
Yeni məmləkətdə qeyri-rus yoxdur. Ancaq Rusiya vətəndaşı var. Azad məmləkətdə
millətlərin həpsi qanunca təmin olunaraq dövləti
və ictimai müəssisələrdə layiq olduqları
yeri tutub qüvvələrini göstərmək imkanı
veriləcəkdir. Xudanəkərdə
Rusiya taleyi bəlaya uğrarsa, millətlərin həpsinə
fəna olacaqdır. Binaənileyh
ayrı-ayrı millətlərin infraqçulığı
öz yerini ümumi məsələyə, Rusiyayı
almanların qələbəsindən azad etməgə
buraxmalıdır. Azad məmləkətin
tam hüquqa malik vətəndaşı olmaq istəyən
millətlərin həpsi bu məsələyə iştirak
etməlidir. Ona görə özünə çox
hüquq və imtiyaz qazanıb da sair millətlərə az vermək fəlakəti xəta, zərərli
və dövlət ziddinə olan bir hərəkətdir.
Biz ruslar bu hərəkətdən böyük ibrət dərsi aldıq. Çünki daxildəki pozğunluq, ordudakı binizamlıq haman bundan nəşət etmişdir ki, bəzi siyasilərimiz bütün məmləkətin mənafeyini bir sinfin mənafeyinə tabe etmək istədilər.
Müsəlmanları da bu yola sövq edən haman rəislərdir ki, müsəlmanları sosializm xəyalatı təpəsinə çıxarmaq, rusların bütün məmləkətdə sosiallıq üsuli-idarəsi tətbiq etmək istərkən aldıqları fəlakətli nəticə kibi fəlakət çıxara biləcəgini unutuyorlar.
Sosializm xəyalının puç olduğunu isbat edən fəlakətli dərsdən ibrət alınmıyorsa, məmləkəti ehtizar halında çarpışdıran, qulaq tutan patıltıdan sonra da haman səhv və xətaları təkrar edən rəislər tapılıyorsa, bircə ümidimiz buna qalıyor ki, ümumiyyətlə Rusiya və xüsusən müsəlmanlar yeni böylə bədbəxtliklərdən xilas olarlar. Ümidimiz də bunadır ki, inanıyoruz müsəlmanların əqli qoymaz böylə rəislərin sövq etdikləri yol ilə getsinlər.
İnanıyoruz ki, bir çox milyonluq müsəlmanlar böyük anamız olan Rusiyanın ümumoğullarilə əl-ələ verərək böyük və həşəmətli Rusiya cümhuriyyəti təşkili və dövlət abadlığı yoluyla gedərlər.
“Açıq söz”, 25 avqust 1917, ¹ 550
İnfraqçu - ultra qırmızı
Ehtizar - can vermə, axır nəfəs
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2018.- 31mart.- S.20-21.