Ədalətli kişinin portret cizgiləri
- Yazıçı Aqil Abbasın 65 yaşına
“- Ay Elçin, Aqil Abbas deyəndə birinci
ağlına nə gəlir?
- Mərd
adamdı, əli də, ürəyi də açıqdı.
Heç nədən çəkinən deyil,
sözünü birbaşa üzə deyəndi. Kişi adamdı”.
- Ay Mətin,
Aqil Abbas deyəndə birinci ağlına nə gəlir?
-
Yaxşı adamdı, imkanı çatan yerdən hamıya
kömək eləyir. Yaxşı zarafatları
var, onu həmişə xeyirxahlıq eləyən
görmüşəm. Kişidi də”.
Bu gün 65 yaşı tamam olan Aqil Abbas haqqında
yazıya standartlardan kənar başlamaq istədim. Açığı,
onun barəsində standart fikir demək çətindi, bəlkə
də heç mümkün deyil. İstər
“Yeni Azərbaycan” qəzetində uzun illər birgə
çalışdığım Elçin Kazımov, istər
indi bir yerdə işlədiyim Mətin Yaşaroğlu Aqil
müəllimi mənim kimi, bəlkə də məndən də
yaxşı tanıyırlar. 90-cı illərin ortalarında
həm “Yeni Azərbaycan”, həm də Mətinin işlədiyi
“Panorama” qəzetlərinin redaksiyaları Aqil Abbasın
yaradıcısı olduğu “Ədalət” qəzetiylə
birgə “Azərbaycan” nəşriyatının altıncı
mərtəbəsində yerləşirdi. Nəşriyyatın
dəhlizlərində, yeməkxanasında demək olar ki, hər
gün onunla rastlaşır, əsəbləşməyini,
deyib-gülməyini görürdük. Deyim ki, Aqil
müəllim sərt adamdı, düz çıxmaz, deyim baməzə
adamdı, yenə düz çıxmaz, ən
yaxşısını yuxarıda rəyini öyrəndiyim
dostlarım deyir - kişi adamdı, vəssalam.
Qəzetlərin hələ “qoryaçi sexdə”
çıxan vaxtlarında 1995-ci ilin oktyabrında ilk dəfə
nəşriyyata gəldim, altıncı mərtəbəyə
qalxıb redaksiyanı axtardım, bütün qapılar
bağlı idi. Solğun döşəməsi dizellə
silinmiş uzun, alaqaranlıq dəhlizin lap yuxarı tərəfində
cəmi bircə dənə qapıdan işıq
düşürdü. Yaxınlaşıb içəri
boylandım, ağsaçlı kişi
makinaçı qadına sürətlə nəsə diktə
edirdi. Bir az qorxu, bir az untancaqlıqla
soruşdum, “bağışlayın...” Kişi
tələsik üzümə baxdı, elə bil nə istədiyimi
hürkək baxışımdan oxudu “Ədalət”
lazımdı?” soruşdu. “Yeni Azərbaycan”a gəlmişəm”
dedim. “Hə, onda dala
qayıt, liftə çatmamış soldan
üçüncü qapı” deyib dərhal da diktəsinə
davam elədi. Mən dala
qayıtdım, ağsaçlı kişinin dediyi qapıdan
içəri girdim və on il orada işlədim...
Mənim Aqil Abbasla birinci tanışlığım, təbii
ki, əgər buna tanışlıq demək olardısa, bax
belə başladı. Amma “Ədalət” lazımdı” ifadəsi
sözün bütün mənalarında, həyatımın
bütün anlarında məni düşündürən,
öz cazibəsindən və ağırlığından
buraxmayan kəlməyə çevrildi. Hətta
“Körpüdə ümid” romanımın on ikiyaşlı qəhrəmanı
da bu sualın ağırlığını mənimlə
bölüşdü, bütün roman boyu ədalət
axtarışına çıxdı. Deyəsən,
söhbət ədəbiyyatın üstünə gəlir,
onda icazənizlə iyirmi il irəli gedim. İşıq üzü görər-görməz
mənə çox “sürprizlər” yaşadan kitabımı
“Qızıl kəlmə” müsabiqəsinə təqdim eləmək
istəyirdim. Bunun üçün isə
müsabiqədə qalib olmuş yazıçılardan
birinin təqdimatı lazım idi. Torpağın
üzü soyuq olar deyirlər, yalandı, adamlar var ki, sifəti
torpaqdan da soyuqdu. Təqdimat almaq
üçün ağlımdan çoxları keçirdi,
amma inamla müraciət edə biləcəyim adamlar demək
olar ki, yox səviyyəsində idi, necə oldusa yadıma Aqil
Abbas düşdü. Zəng elədim, dərhal da
razılıq verdi, “sən yaxşı
oğlansan, elə sabah təqdimatını hazır edəcəm”
dedi. Etiraf edim ki, bu, mənim üçün
prinsipial məsələ idi, Aqil müəllimin sözlərindən
sonra gözlərimə işıq gəldi, sanki nəşriyyatın
uzun dəhlizindəki bircə dənə açıq
qapısından düşən işıq bu dəfə
yolumu işıqladırdı.
İndiysə
təyyarədə uçuruq... Dolların 78 qəpik,
neftin bir barrelinin 100 manatı haqladığı vaxtlarda
sayılıb-seçilən redaktorlarla bir yerdə Antalyaya
dincəlməyə gedirik. Göyün
yeddinci qatında təyyarədə nasazlıq
yarandığı üzə çıxdı,
yırğalanmağa başladıq, panika bir göz
qırpımında yayıldı. Hərə bir cürə
şüvən salırdı: bir dəstə qələm
dostum hardansa tapdıqları viskini açıb “sonuncu”
sağlıqlarını deyirdilər, kimisi ağlayır,
kimisi yalandan özünü tox tutmağa çalışsa
da, əlləri titrəyirdi. Bu vaxt salonun o biri
başından Aqil Abbas ayaqyalın yanımıza gəldi,
çox həyəcanlı idi, bir-iki qurtum viski içib
yarı zarafat, yarı ciddi “ə, nə pis oldu pulların
yerini uşaqlara deməmişəm” deyib, təzədən
öz yerinə qayıtdı. Bu, bəlkə də indi
gülməli görünər, elə o vaxtı da o ki var
güldük, lakin burada bir “əmma” var. Nəzəri olsa da,
biz həmin vaxtı ölümə gedirdik, bu zaman insan nə
fikirləşə bilərdi ki? Əgər o desəydi ki
“dostlar, heyif romanım yarımçıq qaldı”, təbii
ki, biz buna inanardıq, amma o sözləri deyən adam artıq Aqil Abbas olmazdı. Təyyarəmiz
təxminən beş saatdan sonra çətinliklə eniş
elədi və biz otelə çatanda Bakıdakı bəzi qələm
“dostlarımızın” Facebookda nə qədər
qarğış yazdığını oxuduq, hətta biri elə
belə də yazmışdı “keşkə onlar öləydilər”.
İndi düşünürəm ki, bəlkə
də Allah bizi həmin vaxtı təyyarədə olan Aqil
Abbas kimi bir-iki adammın səmimiyyətinə
bağışlayıb.
Azərbaycan müstəqil mətbuatının
qaranquşlarından hesab olunan “Ədalət” Aqil Abbasın bədii
irsinin davamı, mətbu yaradıcılığının ən
parlaq formasıdır. Rəhmərlik Tofiq Abdinin “Ədalət”in roluna dəqiqliklə
verdiyi qiyməti xatırlamamaq mümkün deyil: “Aqil həqiqətən
daha başqa keyfiyyətə malik istedad sahib olmasını
ifadə edəcək sözü bu gün bəlkə də
tapmaq zordur, amma bu var ki, Aqilin qəzeti bir çox qəzetlərin
yoxa çıxdığı zaman kəsiyində hələ
də ayaqdadır, ayaqda durmaqda davam edir, nəinki davam edir,
Aqil Abbas onu birincilər sırasına
çıxarmağı başarıb”. Qəzet
geniş spektri əhatə edərək bütün zümrələrin
maraqlarını özündə əks etdirəndə daha
dolğun məzmun alır. “Ədalət” çox az sayda qəzetlərdəndir ki, öz yazı
üslubu və intonasiyasını bu vaxta kimi qoruyub
saxlayıb. Qəzetin ədəbiyyatın
meydanının daraldığı vaxtlarda qələm
adamlarına meydan verməsini vurğulamaq lazımdır.
Demək olar ki, həftənin bütün
günləri müxtəlif zövq və
dünyagörüşlərini təmsil edən adamların
buraxdıqları əlavələr heç də birmənalı
qarşılanmırdı. Çoxları
düşünürdü ki, Aqil Abbas yalnız bir xəttin
maraqlarından çıxış edərək tərəf
saxlayacaq, amma əksinə oldu. Həmin
vaxtlarda xüsusən gənc yazarların ocaq kimi
başına toplaşdığı “Ədalət” müxtəlif
fikirliliyə meydan verməklə əslində,
jurnalistikanın təməl prinsipinə söykənirdi və
bu prinsipin adı plüralizm idi.
2002-ci ilin bürküləri təzə başlayan iyun
ayıdı.
Nəşriyyatın yeməkxanasında dostum Elçinlə
bütün qəzetçilər kimi vaxtını
ötürdüyümüz yüngülvari günorta yeməyi
yeyirik - pomidor-yumurta, salat, mineral su... Qarşıdaysa
gecə yarısına kimi uzanan o zaman üçün
ağır, indiysə mənə romantik görünən
“vyoska” prosesi dururdu. Elə bu hində yeməkxananın
qapısı açılır Aqil Abbas təxminən on nəfərə
yaxın haylı-küylü adamla içəri girir “burda yemək
yeyən oğlanların hamısının “şotu” mənlikdi”
deyir, ərtafında gələnlərlər isə bir
neçə masanı birləşdirib otururlar. Hamının üzündən sevinc
yağırdı. Elə-belə iş deyildi, həmin
gün Türkiyə Dünya Çempionatında
üçüncü yerə çıxmışdı,
istinasız olaraq hamı sevinirdi. Təbii ki,
Türkiyənin qələbəsi məni də riqqətə
gətirmişdi, amma həmin anda ürəyimdən başqa
şey də keçdi, bilsəydim “şotu” verən olacaq
pomidor-yumurta əvəzinə langet götürərdim.
Aqil Abbas jurnalistikada nə qədər dəyərli
naşir və publisisdirsə, eyni dərəcədə ədəbiyyatımızın
sayılıb-seçilən imzalarındandır. “Batman qılınc”la nə
vaxt tanış olduğum yaddımda deyil,
amma əsəri oxuduqdan sonra necə təsirləndiyimi indiki
kimi xatırlayıram. Aqil Abbasın məşhur
romanlarından biri
olan “Batman qılınc” Qarabağın
adlı-sanlı əsilzadəsi Məhəmməd bəy
Cavanşirə həsr edilib. Kitabda Qarabağ xanlarının
şəxsiyyəti, xanlığın tarixi, xanlıqlar
dövründə baş verən ictimai-siyasi hadisələr,
o cümlədən, Azərbaycanın dilbər guşəsi
olan Şuşa haqqında maraqlı məqamlar
yer alıb. Əsəri oxuduqca İbrahim Xəlil
xan və Molla Pənah Vaqifin gərgin mübarizə şəraitində
keçən ömrü adamın gözü önündə
canlanır. Düşünürəm ki,
Azərbaycan ədəbiyyatında həmişə aktual olan
tarixi mövzuda roman yaradıcılığından danışarkən
“Batman qılınc”ı yada salmamaq mümkün deyil.
Eyni fikirləri yazıçının digər əsərləri haqqında da söyləmək mümkündür, burada vacib müstəsna hal isə “Dolu”dur. İndi beş il geri qayıdaq - “Nizami” Kino Mərkəzinə “Dolu” filminin ictimai baxışına dəvət almışam. Yazıçının yubileyinə tasadüf eləmiş bu xoş günü onunla bir yerdə qeyd etmək üçün dostlar, həmkarlar yığışıblar. Müharibənin ağır-acısı romanda olduğu kimi geniş ekran əsərində də insana yansıyır, tamaşaçını həyəcansız buraxmır. “Dolu” Qarabağdan çox, Qarabağın adını bildiyimiz Dünyanın Ən Varlı Şəhərinin rekviyemidir! - qələm dostumuz Aydın Canıyev bu fikirləri söyləməkdə nə qədər də haqlıdır. Nümayiş başa çatır, gurultulu alqış sədaları fonunda hamının nəzərləri səbəbkara yönəlir, içi mən qarışıq ora yığışanların əksəriyyəti ilk dəfəydi ki, ağ saçlı kişini gözləri yaşlı görürdük... Əslində, hamı kövrəlmişdi...
Qarabağ müharibəsi mövzusunda yazılmış, iki hissədən ibarət olan “Dolu” həm aktual problemi, həm də bədii strukturu ilə həmişə diqqət mərkəzində olan əsərlərdəndir. Elnarə Akimovanın sözləriylə desək; “Aqil Abbasın “Dolu” romanı müharibə görüntülərini sərgiləyən romandır, həm düşmənə qarşı apardığımız, həm də öz içimizdə gedən iç aləmini görk edən roman”.
Söz və əməl birliyi şəxsiyyətin, xüsusən də yaradıcı insanın portretini tamamlayan ən vacib cizgilərdir. Tez-tez eşidirik, kiminsə haqqında “yaxşı alimdi, ancaq danışa bilmir”, kiminsə haqqında “yaxşı danışır, ancaq yaza bilmir” kimi ifadələr deyirlər. Etiraf etmək lazımdır ki, bu deyilənlərin böyük əksəriyyəti heç də əsassız deyil. Bizim cəmiyyətdə çatışmayan cəhətlərdən biri, bəlkə də elə ən başlıcası öz ləyaqəti ilə nümunə olan adamların sayının azlığıdır. “Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz” hökmü də buradan qaynaqlanır. Mənəvi aşınma nə qədər əzablı, dağıdıcı miqyas alsa da, qənimət adamları tapmaq, tanımaq və qorumaq lazımdır. Ruslar “damazlıq buğaları qorumaq gərəkdir” deyirlər. Mən Aqil Abbası barmaqla göstərilən belə adamlardan biri kimi qiymətləndirirəm. Sözü, əməli, xarakteri bir-birini tamamlayaraq ilahi harmoniya təşkil edən yazıçı istedadla qələmə aldığı əsərlərin demək olar ki hamısında eyni bədii mesajı verir - insanın, torpağın qədrini bilmək, mənəvi dəyərlərin təəssübünü çəkmək. Bizim mənəvi qalamız Qarabağdır, onun incisi, mirvarisi Şuşadır. Aqil Abbas o adamlardandır ki, onun haqqında danışanda yağı tapdağı altında qalan torpaqlarımızı düşünməyə bilmirsən. Bu sətrləri yazarkən onun şirin ləhcəsində qulağımda ilişib qalmış qarabağlı söhbətlər yadıma düşür.
Ümid axırda ölür... bəlkə də
heç vaxt ölmür... İnanıram ki, uzun, qaranlıq dəhlizin
lap sonundakı cəmi bircə dənə qapıdan
süzülən işıq Qarabağa gedən yolu da
aydınladacaq. Bunun üçün ikili standartlar məngənəsində
sıxılan dünyaya çox sadə bir şey, bir vaxtlar
ağ saçlı kişinin dediyi kimi, Ədalət
lazımdı.
Natiq
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2018.- 31 mart.- S.12.