Həmzət bəy
Qəbulovun "Molla Nəsrəddin"dəki
yazıları
Həmzət bəy Qəbulov-Şirvanlı
haqqında bir neçə söz
Həmzət bəy Həbibulla bəy oğlu Qəbulov-Şirvanlı
1884-cü ildə Zaqatala dairəsinin Qax kəndində anadan
olub. O, ilk təhsilini
Qaxda aldıqdan sonra Stavropol gimnaziyasında oxuyub, sonra isə
təhsilini Kiyev hərbi məktəbində davam etdirib.
Təhsilini bitirib Tiflisə dönən Həmzət bəy
bir müddət burada dövlət vergi idarəsində
işləyib.
Ancaq bu cansıxıcı iş mənəvi cəhətdən
onu qane etməyib. Rəsmi dövlət
qulluğunu birdəfəlik buraxaraq publisistika ilə məşğul
olmaq istəyib. Tez-tez mətbuatda
ayrı-ayrı məsələlərə öz münasibətini
bildirib, ictimai işlərdə, mədəni tədbirlərdə
fəal iştirak edib. Publisistikaya
marağı onu əbədi olaraq mətbuata bağlayıb.
O, Tiflisdə rus dilində nəşr olunan "Zakavkazye"
qəzetində (1906-1914) 1908-ci ildən "müsəlman
şöbəsi"nin müdiri vəzifəsində
işləməyə başlayıb.
Həmzət
bəyin "Zakavkazye" qəzetində
çalışmağa başlaması Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyəti ilə bağlı ən
yaxşı nümunələrin bu qəzetdə dərc edilməsinə
təkan verdi. Bu illərdə "Zakavkazye"
qəzeti Azərbaycan mövzusuna daha geniş yer verdi. Yalnız onu demək yetər
ki, Vaqifin məşhur "Bəh, bu bağın nə əcəb
sərvi-dilaraları var" müxəmməsinin rusca ilk
poetik tərcüməsi, C.Məhəmmədquluzadənin
"Ölülər" komediyası haqqında ilk rəy,
M.F.Axundzadənin rusca ilk tərcümeyi-halı və
başqa bir çox yazılar məhz Həmzət bəyin
sayəsində bu qəzetdə dərc edilib.
Mətbuatdakı işi Həmzət bəy Qəbulovu
yalnız mənəvi baxımdan təmin edirdi,
özünü bütünlüklə xalq işi uğrunda
mübarizəyə həsr edən bu görkəmli
ziyalının maddi durumu isə əsla ürəkaçan
deyildi. Bir kasıb komada yaşayır, əskimiş paltar
geyir, daimi ehtiyac içində yaşayırdı.
Ruhca idealist olan, dünya nemətlərindənsə mənəvi
qidanı üstün tutan Həmzət bəyin nimdaş
sürtukunun altında xalqına sonsuz məhəbbət dolu,
qaynar bir ürək çırpınırdı; elə bir
ürək ki, onun yiyəsi yurduna, elinə xidməti
dünyanın hər cür naz-nemətindən üstün
tuturdu.
H.Qəbulov mətbuatdakı
çıxışlarında başlıca diqqəti
xalqının mədəni tərəqqisinə, maarifə,
klassik irsin, yeni ədəbiyyatın təbliğinə, ana
dili, qadın azadlığı məsələlərinə
və başqa sahələrə yönəldir, hər dəfə
maraqlı fikirlər irəli sürürdü.
Həmzət bəy mədəni inkişaf uğrunda
mübarizənin əsas vəzifələrindən birini ana
dilinin saflığını yad təsirlərdən qoruyub
saxlamaqda görürdü. O deyirdi ki, xalqla heç kəsin
başa düşmədiyi ərəb-fars tərkibləri ilə
deyil, təmiz ana dilində, onun başa düşdüyü
dildə danışmaq lazımdır. Onun
fikrincə, bu məsələ həll edilməsə,
aparılan mübarizə istənilən nəticəni verməyəcək.
Görkəmli mütəfəkkir M.F.Axundzadənin 100
illik yubileyinin keçirilməsinin ilk təşəbbüsçülərindən
və əsas təşkilatçılarından biri H.Qəbulov
olmuşdu. Onun bir çox ən yaxşı məqalələri
M.F.Axundzadəyə həsr edilib.
Həmzət bəy beynəlmiləlçi publisist idi. Başqa
xalqların da ədəbi-mədəni nailiyyətləri onu
sevindirirdi. O, müsəlman Şərqinin məşhur
sənətkar və filosoflarından biri olan əl-Qəzali
haqqında geniş fikir söylədiyi, çeçen
teatrı və əlifbasının yaradılmasını
alqışladığı kimi, gürcü sairi Akaki
Seretelinin 50 illik yubileyini də ürəkdən təbrik
etmişdi. Onun bu münasibətlə göndərdiyi
təbrik məktubu Azərbaycan-gürcü ədəbi əlaqələri
tarixi üçün də qiymətli sənəddir.
Bütün ömrünü xalqının tərəqqisi
uğrunda işə həsr etməyi düşünən
H.Qəbulovun sağlamlığı onun arzularının tam
gerçəkləşməsinə imkan vermədi. Tələbəlik
illərindən başlanmış xəstəlik M.F.Axundzadənin
yubileyi ərəfəsində daha da şiddətləndi.
Onun səhhəti o dərəcədə zəiflədi
ki, hətta yubilyar haqqında hazırladığı məruzəni
təntənəli gecədə oxumağa belə taqəti
olmadı, həmin məruzəni Tiflis Xeyriyyə Cəmiyyətinin
katibi M.F.Əfəndiyev oxudu.
Ağır
xəstəliyinin müalicəsinə vaxt da, maddi vəsait də
tapa bilməyən H.Qəbulov Axundzadənin yubiley təntənəsindən
cəmi bir ay sonra - 1912-ci il yanvarın 9-da
Tiflisdə Haqqın dərgahına qovuşdu. Onun vaxtsız vəfatından
iki gün sonra - 11 yanvar 1912-ci ildə "Baku" qəzetində
Hüseyn bəy Minasazov yazırdı: "Daim millətin mənafeyi
keşiyində duran cavan bir jurnalistin ölümü hiss ediləcək
itkidir. Bu itki adamı bir də ona görə
yandırır ki, mərhum Həmzət bəy kimi səmimi,
təmiz qələm sahibləri bizim aramızda azdır".
Həmzət bəyin publisistik irsi, təəssüf ki,
indiyədək toplanaraq kitab halında xalqa
çatdırılmayıb. Biz onun "Molla Nəsrəddin"
məcmuəsində 1909-1910-cu illərdə "Sofi Zənbil"
gizli imzası altında dərc edilmiş 15
yazısını bir yerə yığaraq "525-ci qəzet"in
oxucularına təqdim edirik.
(Əvvəli ötən
sayımızda)
KAL YEMİŞ
("Molla Nəsrəddin", 7 iyun
1909-cu il, ¹ 23)
Raviyani-əxbar və naqilani-asar tutiyi-xoşgüftar
gözəl şəhərdir Car (hə, Molla əmi, deyəsən,
şer oldu). Belə rəvayət edirlər ki, musullu Abdulla Mustafa
oğlu sağlığında öz mülkündən bir
qitə yer məscidə vəqf və bir qədər əmlak
bir varisinə nəzir eləmişdi. Bir
müddət keçəndən sonra Abdulla nam mərhum olur.
Bunun bir qeyr varisi gəlib qazı Seyidovu
görür. Seyidov da bunu görür və bu, Seyidovdan
bir nəzir kağızı alır, ermənilərin dəftər
hesabı nisyələrini agent Molla Məhəmməd şeyx
oğlu Qarasu müsəlmanlarından qaçaq hədəsilə
zornan alan kimi... "Hə, mətləb
bizdən uzaq düşdü. Müxtəsər,
bu nəzir kağızını nahiyə qazısı
imzalayıb göndərir Tiflis Müfti cənablarına.
Müfti cənabları da görür ki, bu nəzir
kağızı qazinin saxta bostanından
üzülmüş bir yemişdir, ancaq... çox kaldır.
Qazinin dişləri qamaşmasın deyə, bu
kağızı Müfti cənabları dərhal dala
qaytarıb bunun şəriətə müvafiq və həqiqətə
mütabiq surətdə həll olunmasını qazilərə
tövsiyə edirsə də, cənab qazi kömür
ağdır deyə durur... Xülasə, bu zikr
olunan nəzir kağızı uşaq oyunu kimi iki dəfə
Tiflisə gedib genə təzədən baxılmağa Cara
qayıdıbdır. Indi isə
"Koroğlu uçə kimi" məsələsinin
mövcibincə qazi üçüncü dəfə olaraq
genə o kağızın əvvəlki halında
qalmasını xahiş edir. Müfti cənabları
şəriət və millət xatirəsi üçün
car müsəlmanlarının nahiyə qazisinin əlindən
alınmasına bir iqdar eləsə, çox böyük
yadigar qoymuş olur...
Sofi Zənbil
"LAX YUMURTA"
("Molla Nəsrəddin", 14 iyun
1909-cu il, ¹ 24)
A Molla əmi, doğrusu, heç səndən baş
açmaq olmur. Bir tərəfdən deyirsən: A camaat, daha
aldanmayın, üzünüzü açın,
gözünüzü örtün. Ağzınızı
açın, dilinizi bağlayın.
Qulağınızı pənbəliyin, ayağınız
yalın olmaqdan eyib olmaz... Bığın
qabağını aldırın, saqqal həmişə
varlıda olsa fikir yoxdur. Zahirdə
çoxlu namaz qılın, batildə bitli də olsanız,
dinin dirəgi yıxılmaz. Saç
qoymayın. Ancaq bir medala Vətəni və milləti
satsanız da yarar... Təharət alanda, ayaq yerə
döyməyi tərk etməyin, yxüvvət şərtini tərk
etsəniz, əzim savab edərsiniz. Yaşı
çox, özü cahil himar olsa da yarar. Ancaq filosofi zəmanə
olub yaşı az olsa yaramaz. Uşkola gedib elm, təhsil
etməyin, "Baba Heydər məclisə gedən" kimi
pirə getsəniz düzələr. Seyidlərdən
və şeyxlərdən etiqadınızı kəsməyin.
Mərdimazar olsanız da, zərər yoxdur.
Qeyri millətlər sizi alverdə-filanda tovluyub pulunuzu
alırlar alsın... Xülasə. Və bir tərəfdən cənabınız bir
qırıq kağıza qurbağa, çaqqal filan şəkli
çəkib fəqir camaatın cibində şeyxlərdən
və mollalardan artıq qalan qəpikləri tovluyub alver təriqilə
alırsınız. Hə, alver dedim fikrimə Hacı
Molla Qəni Əfəndinin alveri düşdü. Molla əmi, and olsun Sadıqov, İsmayılov və
Ciqayev Cabbarın canına. Əmbərçi
kəndində Hacı Molla Qəni Əfəndi Dibir ilə
onun bacanağı Əfəndi Dibir oğlu təzə bir
alver tapıblar. Onların kəşf
etdiyi ticarət üsulu Kolumbun kəşfindən hünərlidir.
Bunların Mahmud ağa deyilən bir nəfər
də baldızı var. Neçə kərə bu müqəddəs
əfəndilər məskurə övrəti tovlayıb
öz yanlarına qanırıb, hər səfər də
Mahmud ağadan bir neçə manat alıb yenə ona veriblər.
Axırda Mahmud ağa da həcəmət yeri
olmadığından digər bir Mahmud ağaya satmaq
üçün məskurə övrəti tovlayır ki,
filankəs və filankəs şahid yazıb nahiyə suda
şikayət ver ki, Mahmud ağa məni boşayıbdır.
Filankəslərin yanında, ancaq məni azad
etməyir. Məskurə övrət bu
fitva mövcibincə nahiyə suda ərizə verir. Xülasə, ərizəni və məruzi söylədəndən
sonra şahidlərdən soruşur. Bu
işdən siz nə bilirsiniz? Bunlar cavab
verirlər ki, bizim xəbərimiz yoxdur. Sud bir qədər
məşvərətdən sonra fitva sahiblərinə məlum
edir ki, “Yaxşı basdırmamısınız, yumurta lax
çıxdı..."
Sofi Zənbil
VIVESKA
("Molla Nəsrəddin", 28 iyun
1909-cu il, ¹ 26)
Molla əmi!
Bağışlıyasınız, bir balaca
nağıl danışacağam. Biri var
idi, biri yox idi, Allahdan başqa kimsə yox idi. Bir Car bazarı var idi. Bir günü xəbər
çıxdı ki, bazarın filan yerində təzə bir
bağlı mağazanın qabağında bir böyük
vıveska asılıb və çox gözəl xətt ilə
yazılıbdır: füruş olunur:
İncu,
mərcan, kəhrəba, yaqut,
İpək, qumaş, zər, əba, mahut.
Vıveskanın bu məzmunu mağazanın
qabağına cəm olan məxluqu ziyadə şövqləndirib,
hər kəsə bəqədri-qüvvə mal almaq əfkarilə
mağazanın açılmağına müntəzir elədi. Xülasə,
bir növ ilə mağazanı açdılar; bir də
gördülər nə?
Köhnə
süpürgə, köhnə çarıq, qurbağa,
Köhnə çuval, köhnə çanaq,
tısbağa.
Köhnə
başmaq, köhnə cəhrə, bir oraq,
Köhnə çaxmaq, köhnə dəhrə, qır
çıraq.
Müxtəsər, vıveskanın zahiriylə batinində
çox da fərq yox imiş. Hə, vıveska dedim nə fikrimə
düşdü? Madaxlı Molla Həmid ilə bəzzaz Sofi
Vahid hələ məzlum kəndlilərin haqlarını da
vermiyib özləri şıxlarnan durub-otururlar deyə, saqqal
vıveskasilə avam camaatı şeyxlərə mürid
olmağa dəvət edirlər ki, özlərinə də bir qədər
komissiyalıq haqqı çatsın...
İndi,
a Molla əmi! And verirəm səni Şeyx oğlu Molla Məhəmmədin
əlini öpüb ona pul verən Car mahalının müsəlmanlarının
müvəqqət imanlarına ki, tezlik ilə məcmuəniz
vasitəsilə bir xəbər verəsiniz. Əvvələn,
sofilər özlərindən asan saqqal vıveskaları ilə
yuxarıda zikr olunan vıveskanın çoxmu fərqi? Saniyən, bu vıveskalı sofilər behiştə
daxil olanda bəs Vartaşen sofiləri necə olacaqlar?
Sofi Zənbil
XEYİRXAH
("Molla Nəsrəddin", 2
avqust 1909-cu il, ¹ 31)
Cənab
Molla əmi! Çoxdan bəri mən fikir edirəm
ki, insanların arasında olan firqələrin hansı mütərəqqi
və qüvvətlidir? Əlhəmdülillah,
bu sirri dəxi zəmanə bizə bildirdi. Dünyada ən
mütərəqqi və qüvvətli iki firqə var imiş: biri
müsəlmanların içində olan xeyirxah rəislərin
firqəsi, digəri avropalıların içində olan bədxah
rəislərin firqəsi. Ancaq Allaha
şükür ki, bizim xeyirxah rəislərimizin işləri
Avropa rəislərinin bədxah işlərindən mütərəqqidir.
Əzon cümlə Almalıda Paşa Molla
Şəfi oğlundakı xeyirxah sifətini heç kəsdə
görməmişəm. A kişi, dord yüz ev
Almalı camaatında heç bir adam müsəlmanca da olsa, qəzetə
gətirib oxumur ki, gözlərini qara aparar (yəni beş nəfərdən
qeyri, doğrusu, müsəlmanca bilən də yoxdur). Hələ
bir para adamların təvəqqəsilə iki ildir ki, divan
çalışır bu kənddə bir məktəb bina
edib üsuli-cədid üzrə müsəlmanca və hələ
rusca da kənd uşaqlarını oxutsun... A canım, bizə rusca nəyə
lazımdır? Çox olsa həftədə bir dəfə
divan tərəfindən bir pavestka gələcək, cəhənnəm,
o vədə otuz verst nə yoldur ki, gedib Carda oxudub mətləbini bilmiyək.
Hazır bizim ermənilər kimi
hammallarımız var, həmişə bizə kağız
oxumağa və yazmağa borcludurlar. Xülasə, az
qalmışdı bir para adamlar da məktəb binasına
kömək edib işi meydana çıxardalar. Ancaq iki mərtəbə qırmızı
saqqalına qurban olduğum Paşa dayı camaatın
uşaqlarını əsirgəyib onların gözlərini
xarab olmaqdan və bəlkə də axırda onları rus
olmaqdan saxladı. Allah belə meymin rəislərin
papaqlarını saxlasın. Amin, amin deyən dillər
lal olmasın! İndi, a Molla əmi! And verirəm səni
almalılar şüşələrə doldurub Zəmzəm
hesabında irəflərdə saxlıyan Hacı Şoyüb
əfəndinin kəramətli dəstamaz suyuna; hansı sudan
ki, almalı Musa Molla Mustafa oğlunun naxoş övrətinə
vermişdilər ki, şəfa tapsın, məzlumə
övrət sudan iyrənib altı ildir ki, naxoşluğu daha
da şiddətlənib. Məcmuəniz vasitəsilə bir xəbər
verin görək biz müsəlmanlara Markoflar,
Purişkeviçlərmi çox xeyirxah olar, yoxsa onların
siğə qardaşı Paşa dayılar? Əgər bu məsələni
həll edə bilsən, Legit kəndində olan Şeyx
Əbdülvahab əfəndiyə yetişən
toyuq, cücə, yumurta, düyü və qeyri daxodların
nisfini ənqərib hava vaporilə xidmətinizə bərat
edəcəyəm.
Əhvalat bir az bərəkətsiz
oldu, əfv edəsiz.
Sofi Zənbil
HƏRİF
("Molla Nəsrəddin", 23
avqust 1909-cu il, ¹ 34)
Keçmişdə mağıl xeyir-bərəkət
var idi. A kişi, görürdün birdən bir naqqal səsi
gəlir. Məxluq dərhal bir meydana cəm olub
gözlərdilər ki, görsünlər nə var nə
yox. Bir də görürdün müqəddəs
hacılarımız əl çala-çala iki nəfər
mömin müsəlman qardaşları şövqləndirib
meydana saldılar ki, bunlar güclərini sınamaq
üçün bir-birilə qurşaq tutsunlar. Bir yandan əl
çalmaq həvəsi, bir yandan nağara gurultusu və bir
yandan "maşallah" sədası meydana girən millət
mücahidlərini həvəsləndirib üç-dörd saat yek-digərilə
çırpışmaga vadar edərdi. Axırda
bunların hansı artıq olsaydı, ona "hərif"
deyərdilər ki, hər yerdə məşhur olsun. Hər
bir camaat arzu elərdilər ki, nə olaydı onların
içində bir belə hərif olaydı ki, onlarla fəxrlənəydilər...
Ancaq belə nemət hər camaata nəsib olmazdı.
Allaha şükür olsun ki, Car müsəlmanlarını
Allah-taala belə əzim nemətdən məhrum etməyib.
Car bazarında necə ki, məlumdur, neçə
illərdir ki, Məhəmməd əfəndi Seyidov adında
bir hərif peyda olub. Bu hərif qurşaq
tutmaq elmində çox mahir olduğundan bir yerdə
özünə bir meydan açmışdı; hərçəndi
neçə kərə Car bazar məscidinin məhəlləsidə
bu xüsusda manevra eləmişdi, ancaq müəzzəm
Hacı Musadan fürsət tapa bilmədiyindən məscidin
içinə girə biməyib ruzü şəb arzuda
qalmışdı. Cənab Seyidov öz hərifliyində
daha da məşhur olmaq üçün bir fitnə ilə
müəzzəm Hacı Musanı həmin məsciddən
qaçırtdı ki, məscidin içində də bir
qurşaq məşqi başlasın. Ona görə də
bu keçən iyul ayının 24-cü cümə
günü imamlıqdan xaric olandan sonra bu vaxta kimi məscidə
gəlmiyən Seyidov gəlib məscidə girib mehrabın
yanında əyləşib gözlüyür ki, həmin məscidin
imamı Nurullah
əfəndi cümə namazına duranda birdən onu
yığışdırsın. Camaat namaza qamət
eliyir; Nurullah əfəndi qabağa keçir imam olmağa.
Bu halda Seyidov əvvəlcə imamın qolundan tutub "filan şüdə,
niyə mənə təklif eləmirsən?" deyib camaata dəxi
belə xitab eliyir: "Mən razı deyiləm bu, məsciddə
namaz qılsın". Camaat Seyidovun qurşaq məşqinə
mane olmaqla bir növ onu sakit eliyirlər. İndi, a Molla əmi!
Rica edirəm möhtərəm məcmuəniz
vasitəsilə Mədəliyə məlum edəsiniz ki,
camaatı qırmaq bir hünər deyil, əgər hərif
isə gəlsin Car bazar məscidinin içində Məhəmməd
əfəndi Seyidov ilə qurşaq tutmağa. Yox, hərif deyil isə, degilən çox da öz
pirinə fəxr eləməsin.
Sofi Zənbil
(Ardı var)
Abdurrəhman
QABULZADƏ
525-ci qəzet.-2018.-2 may.-S.6.