Unudulmaz on gün
MOSKVADAKI İLK AZƏRBAYCAN MƏDƏNİYYƏTİ VƏ İNCƏSƏNƏTİ DEKADASINDAN 80 İL KEÇİR
Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan
bəstəkarlıq məktəbinin
bünövrəsini qoyduğu
kimi bu məktəbin
yetirmələrinin tanınmasında
da böyük rol oynayıb. Belə ki,
gənclərin yaradıcılığının
respublika daxilində, eləcə də xaricdə təbliği məhz bu böyük
ustadın adı ilə bağlıdır.
1938-ci ildə Moskvada
keçirilən Azərbaycan
mədəniyyəti və
incəsənəti ongünlüyünü
xatırlayaq. Bu sənət
bayramında Azərbaycanın
700-ə qədər mədəniyyət
və incəsənət
xadimi öz əsərlərini və
ifalarını o zamankı
paytaxt tamaşaçılarına
təqdim ediblər.
Həmyerlilərimiz geniş tamaşaçı
auditoriyası qarşısında
bir növ hesabat veriblər. Həmin əlamətdar hadisədən artıq 80
il keçir.
Moskvadakı dekada günlərinin
Azərbaycanda təşkilatçısı,
bədii rəhbəri
Üzeyir bəy Hacıbəyli olub.
O, manhı və rəqs ansamblının təşkili işlərinə
rəhbərlik edən
komissiyanın sədri
idi. Üzeyir bəy həm də rəqqaslar,
rəqqasələr, artistlər
üçün tikilən
milli paltarların
forma, biçim, naxış
və bəzəyinə
də çox diqqət yetirirdi. O, Azərbaycan milli geyimlərinin gözəlliyinin
Moskva tamaşaçılarına
daha yaxşı təqdim olunmasına çalışırdı.
Ongünlükdə Azərbaycanın
ən istedadlı solistləri və ifaçı kollektivləri
- başda Üzeyir Hacıbəyli olmaqla Bülbül, Şövkət
Məmmədova, Hüseynqulu
Sarabski, Həqiqət
Rzayeva, Cabbar Qaryağdıoğlu, Qara
Qarayev, Niyazi, Hacı Xanməmmədov, Mirzə İbrahimov, Qurban Pirimov, İsmayıl Hidayətzadə,
Əşrəf Həsənov,
Ağabacı Rzayeva, Qəmər Almaszadə, Hüseynağa Hacıbababəyov,
Gülağa Məmmədov
və başqaları,
eləcə də Səid Rüstəmovun rəhbərliyi ilə Xalq çalğı alətləri orkestri, Dövlət xoru, qədim Şəki şəhərində yaradılmış
nəfəsli alətlər
ansamblı, xalq aşıqları, görkəmli
rəqs ustası Qəmər Almaszadənin
rəhbərliyi ilə
Milli Rəqs Ansamblı çıxış
edirdilər.
1938-ci il aprel
ayının 5-i on gün
davam edən, əks-sədası isə
illərlə yaddaşlardan
silinməyən musiqi
bayramının başlanğıcı
oldu.
Azərbaycan nümayəndələrini Kursk vağzalında Moskva teatrlarının artistləri,
ictimai təşkilatların
nümayəndələri böyük
hərarətlə, gül-çiçək
dəstələri ilə
qarşıladılar. O dövrdə
paytaxt mətbuatı
- "Pravda", "Komsomolskaya pravda",
"Sovetskoye iskusstvo"
və başqa qəzet və jurnallar bu dekadaya
hazırlıq işlərinə
həsr edilmiş xüsusi yazılar dərc etdirirdilər.
Məsələn, Moskvanın "Muzqiz"
nəşriyyatı dərc
etdiyi iki toplusunda "Koroğlu"
operasından parçalar
- iki aşıq mahnısı, Nigarın ariyası, "Leyli və Məcnun" operasından iki xor, "Arşın mal alan" operettasından
fraqmentlər dərc etmişdi.
SSRİ Xalq artisti, Böyük
Teatrın bədii rəhbəri Samosud bu ongünlük haqqında belə yazırdı: "Azərbaycan
incəsənəti nümayəndələrinin
Moskvaya gəlişi sovet incəsənətinin
həyatında böyük
hadisə və ümumxalq bayramıdır".
Samosud Azərbaycan musiqisinə layiqincə qiymət verərək deyirdi: "Azərbaycan xalq mahnı və rəqsləri bəstəkarlar və baletmeysterlər üçün
tükənməz mənbədir".
Aprelin
9-da Üzeyir Hacıbəylinin
"Arşın mal alan" operettası Moskvada səhnəyə qoyuldu. Əvvəlindən sonuna qədər
hədsiz incə lirizmlə zəngin operettanın professionallıqla
ifa olunan ariyaları, ariozaları tamaşaçılar tərəfindən
sürəkli alqışlarla
qarşılandı. Moskvalılar
Müslüm Maqomayevin
"Nərgiz", Reynqold
Qliyerin "Şahsənəm"
operasını da böyük hərarətlə
alqışladılar. Əlbəttə ki, ən böyük
uğuru "Koroğlu"
operası qazandı.
Gözəl səsinə
görə Bülbül
adını qazanmış,
Koroğlu rolunun mahir ifaçısı Murtuza Məmmədovun ifa etdiyi "Koroğlunun ariyası"
isə paytaxt tamaşaçılarının böyük rəğbətinə
səbəb oldu.
Möhtəşəm incəsənət bayramının
yekun nömrəsi isə Azərbaycanın gənc bəstəkarı
Qara Qarayevin gənc şair Rəsul Rzanın sözlərinə yazdığı
"Könül nəğməsi"
adlı kantata idi. Məhz bu kantatadan sonra həmin dövrdə 20 yaşlı
Qara Qarayevin adı bütün İttifaqda məşhurlaşdı.
Aprelin 17-də Üzeyir
Hacıbəyliyə SSRİ Xalq artisti fəxri
adı verildi. Bəstəkara bu mükafatı SSRİ
Ali Soveti Rəyasət
Heyətinin sədri M.İ.Kalinin şəxsən
təqdim etdi. Uğurla başa çatan ongünlükdən
sonra həmçinin,
Bülbül, R.Qliyer,
ilk qadın vokal ifaçımız Şövkət
Məmmədova da
SSRİ Xalq artisti adına layiq
görüldülər. Bu möhtəşəm dekada
günlərində Azərbaycan
xalqının şanlı
oğlu Üzeyir Hacıbəyli Lenin ordeni ilə də təltif edildi.
Dekada günlərinin
birində İ.V.Stalin
M.Bağırovu rəsmi
görüşə dəvət
edərək "Koroğlu"
operası haqqında yüksək fikirlərini
və bu operaya yenidən baxmaq arzusunu ona bildirmişdi. Ölkə rəhbərinin
bu arzusunu nəzərə alaraq həmin günlərdə
azərbaycanlı artislər
"Koroğlu" operasını
üç dəfə
paytaxt səhnəsində
nümayiş etdirmişdilər.
Böyük uğurla başa
çatan bu tamaşaları dövlət
rəhbəri Stalin ayaq
üstə alqışlayırdı.
Bütün bunlar Azərbaycan
incəsənətinə, mədəniyyətinə,
folkloruna, ədəbiyyatına
və bunların fövqündə dayanan Üzeyir bəyə verilən böyük qiymət idi.
Moskva dekadası haqqında dirijor, pedaqoq, Azərbaycanın xalq artisti Əşrəf Həsənovun xatirələrində
oxuyuruq: "...Ongünlüyə
hazırlıqla əlaqədar,
Üzeyir Hacıbəyov,
incəsənət işləri
idarəsinin rəisi Ruhulla Axundov və operanın direktoru Müseyib Şahbazov Moskvaya gəlmişdilər. Mən Moskva
Konservatoriyasının son kursunda
oxuyurdum. Moskvada Üzeyir
bəylə görüşdük.
Görüş zamanı
Üzeyir bəy mənə dedi ki, - "Əşrəf,
ongünlüklə əlaqədar
yaxşı olar ki, Bakıya gələsən və
"Koroğlu" operasını
yenidən hazırlayasan.
Operanın ongünlükdə dirijorluğunu sənə
tapşırıram". Mən Bakıya gəldim və böyük həvəslə məşqlərə
başladım. Nəhayət, opera Moskvada, Böyük Teatrın səhnəsində
çox böyük müvəffəqiyyətlə üç dəfə tamaşaya qoyuldu".
Paytaxt tamaşaçılarının yaddaşından uzun zaman silinməyən bu dekada günləri istedadlı rus rəssamı, professor Mixail Aleksiçin çəkdiyi dostluq şarjında da təcəssümünü tapıb. İlya Repinin "Burlaklar Volqada" əsərinə nəzirə olaraq çəkilmiş bu rəsmdə M.Aleksiç arxa fonda Moskvanın məşhur Böyük Teatrını təsvir etmişdir. Binanın üstündə teatrın bədii rəhbəri və baş dirijoru Samosud əyləşmişdir, qarşıda isə Sovetlər dövrünün ən məşhur bəstəkarları - Qliyer, Şaporin, Muradeli, Prokofyev və başqaları təsvir olunmuşlar. Professor Aleksiç bu pleyadanın ən önündə dahi Üzeyir Hacıbəylini verməklə dövrünün ən öncül bəstəkarının məhz Üzeyir bəy olduğunu ifadə edib.
Gülnarə ƏLƏSGƏROVA
Üzeyir Hacıbəylinin ev muzeyinin şöbə müdiri
525-ci qəzet.- 2018.- 3 may.- S.7.