Elçinin teatr planeti
Məryəm ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq doktoru,
professor
Elçin Azərbaycan xalqının
yazıçısıdır, özü də Dərbənddən
Zəncana qədər geniş bir ərazidə məskunlaşmış
böyük bir xalqın sevimli yazıçısıdır. Çünki xalq sadəliyi,
yaşantıların həqiqiliyini, təhkiyənin
axıcılığını, personajların bir-birilə,
dünya ilə isti, diri münasibətinin təsvirini sevir,
sevir ki, ona xoş, pozitiv duyğular, ovqatlar
bağışlasınlar, onu doğruluğun, ədalətin,
xeyirxahlığın, kişiliyin, ləyaqətin və
yaxşı adamların hələ də tükənmədiyinə
inandırsınlar...
Elçin həmişə xalqın istədiyini,
arzuladığını yazmağı bacarıb, yazdığını
əla yazmağı, xalqın şah damarını tutub
yazmağı bacarıb.
Elə buna görə də Elçin Azərbaycan ədəbiyyatının
fenomenidir, milli ədəbi-bədii düşüncənin
fenomenidir, müasir Azərbaycan teatr qavrayışının
fenomenidir.
Bir anlamda fenomen hadisənin, təzahürün
duyğusal müşahidəsidir. Başqa bir anlamda isə fenomen
artıq hamıya bəlli, məlum bir hadisəni, bir təzahürü
işarələyir, nişan verir. Hərçənd ki, bu hadisə, bu təzahür
müəyyən antropoloji, sosial-psixoloji, fəlsəfi-kulturoloji
bilgi sistemlərinə uyğun olsa da, onun dərki çətindir.
Elçin öz yaradıcılığında hər dəfə
yeni bir ədəbi missiyada, yeni bir ədəbi formatda gündəmə
gəlir. O, əgər
dünən hər hansı bir pyesi bir mütəfəkkir
jesti, bir filosof zövqü, bir dramaturq fantaziyası ilə
sona yetirib nöqtələyibsə, bu gün qəfildən
dönüb uşaqlaşır, uşaqlaşıb sadəliyin,
səmimiliyin son həddinə çatır və balaca
cocuqlar üçün bir nağıl yazır, ertəsi
gün isə sanki əllərinə döyüş əlbəsələrini
geyinib gözlənilmədən iri bir məqalə ilə əsl
debatçı əzmində ədəbi diskussiyaya
qatılır, birisi günə isə daha hansısa bir ədəbi
ideyanı nəsrdə reallaşdırmağı
planlaşdırır. Lakin bütün hallarda
Elçin öz duyğular və düşüncələr
dünyası ilə oxucusunu və seyrçisini əfsunlayıb
onun qəlbini ələ ala bilir.
“Elçin və fenomen” mövzusunun koordinatlarında
mülahizələrimi davam etdirərək söyləyim ki,
dahi alman filosofu Edmund Qüsserl fenomenə tamam fərqli bir
yöndən yanaşır. Onun fəlsəfi
paradiqmasında fenomen təkcə nəsnələrin keyfiyyətinin
müşahidəsi kimi qiymətləndirilmir, həm də
hadisənin məzmun birgəliyi kimi dəyərləndirilir.
Fikrin daha
aydın və sadə izahı baxımından Azərbaycanın
görkəmli ədəbiyyatşünas-alimi, akademik Nizami Cəfərovun
2005-ci ildə Elçinin “Seçilmiş əsərləri”nin
nəşri münasibətilə yazdığı məqalənin
preambulası olduqca konkret və simptomatik görünür. Hətta
N.Cəfərov kimi bir alim etiraf edir ki, Elçin
“yaradıcılığını ona layiq bir səviyyədə
təhlil edib dəyərləndirmək,
qaldırdığı ictimai-ideoloji problemlərin
“coğrafiya”sını tələb olunan şəkildə əhatə
eləmək, bədii idrakının özünəməxsus
texnologiyalarını, ritmini, intonasiyasını az-çox
elmi interpritasiyanın predmetinə çevirmək o qədər
də asan deyil”. Mən də bu fikri dəstəkləyirəm.
Lakin bununla yanaşı, N.Cəfərov həməncə
öz nəzəri bilgilərinin müstəvisində dəqiq
analitik bəyanatla çıxış edir: “Elçinin hər
bir əsəri - hekayədən romana, publisistik məqalədən
monoqrafiyaya qədər -məhdudlaşmayan, onunla tükənməyən
bütöv (intəhasız!) bir
yaradıcılıq metafizikasının təzahürüdür.
O, bu və ya digər əsərinin müəllifi
olmaqdan daha çox həmin əsərlərdə zühur edən
tarixi ədəbi istedadın (və ya missiyanın!) müəllifidir”.
Bax, budur fenomen... okean və damla... Bir damla
okeanın bütün xassələrinin təcəssüm
modelidir. Bir qar dənəciyi kainat suyunun
şəklidir. Gerçəklikdə su
adi sudur, qar dənəciyini isə qavrayış möcüzə
bilir. Hərçənd ki, qar dənəciyi də elə
həmin su damlasıdır ki var...
Sənətkarın
özü və təcrübəsi bəlli bir zaman nöqtəsinə
çatanda artıq mədəniyyətin tədqiqat predmeti
kimi formalaşmış təkzibedilməz faktına
çevrilir: bu faktda bir damcı suda olduğu kimi milli mədəniyyətin
bütün atributları, tanış
cizgiləri öz əksini tapır. Elçin
yaradıcılığı isə bir tablodur və bu tablodan
ən müxtəlif masştablarda, ən müxtəlif rəng
çalarlarında Azərbaycanın özü, azərbaycanlıların
özləri və mədəniyyətləri
görünür.
Elçin məhz öz ədəbi-bədii
yaradıcılığının məzmun birgəliyi
baxımından fenomendir. Odur ki,
Elçin-yazıçını Elçin ədəbiyyatşünasdan,
Elçin-ədəbiyyatşünası Elçin-dramaturqdan
ayırmağı, onların yerini müxtəlif fəaliyyət
sahələrinə görə müəyyənləşdirməyi
heç də düzgün saymıram. Çünki
onsuz bu yoxdur, bunsuz da - o. Bir də... Elçin nə
yazırsa yazsın, fərqi yoxdur ki, bu hekayə, povest,
roman, dram, publisistik oçerk, tənqidi
məqalə, yaxud ədəbi xülasə olsun, o, həmişə,
hər yazısında müasirini tanımağa, onu anlamağa,
dərk etməyə çalışır, müasirinin yaşantılarında, portretində
dövrü, zamanı təcəssüm etdirməyə
çalışır. Elçin
çalışır ki, müasirinin köməyilə
öz içinin dərinliklərinə yol tapsın, öz
dünya modelini qursun, insan batininin qaranlıqlarını
işıqlandırsın. Çünki o
da Sinoplu Diogen kimi gündüzün günorta
çağı əlində məşəl tutub insanı
axtarır.
Hər dəfə
Elçin yaradıcılığına müraciətim
Elçin fenomenini Azərbaycan mədəniyyəti kontekstində,
insani dəyərlər kontekstində öyrənmək,
dövrün ictimai-siyasi proseslərinin, təbəddülatlarının
müstəvisində təhlil etmək, onun
yaradıcılığının sal qaya kimi
bütövlüyünü teatr və dramaturgiya
materialına söykənərək ortaya qoymaq cəhdimdən
irəli gəlir. Yaradıcılığın
bütövlüyü isə xarakterin, xislətin
bütövlüyüdür, şəxsiyyətin
bütövlüyüdür, özünə sədaqətin
bütövlüyüdür.
Digər tərəfdən isə Elçinin
dramaturgiyası, bütün yuxarıda deyilənlərə
baxmayaraq, Elçin dünyası içində özəl
bir dünyadır, hətta haradasa ada təəssüratı
yaradan bir dünyadır. Elə bir ada ki, o ada elə bil gəmi kimi Elçinin
proza okeanında sərbəstcəsinə üzüb
arzuladığı sahilə yan ala bilir, istədiyinə istədiyi
kimi və həməncə reaksiya verə bilir... Belə ki,
bu ada lirik-psixoloji yaşantıların, poetik
düşüncələrin, sonsuzluğa söylənilmiş
monoloqların səhnəsi də ola bilir,
homerik gülüşlərin, satirik öcəşmələrin,
sarkastik şəbədələrin meydanı da... Bu ada
absurdun beşiyinə dönüb dəlixananı da
xatırlada bilir, adi bir ailənin məişət dramı
oynanılan mənzilini də... Başqa sözlə,
Elçinin dramaturgiya adası intensiv metamorfozlar, yəni dəyişmələr,
çevrilmələr dünyasıdır və burada hər
bir insan özünü kənardan görüb tanımaq
imkanına malikdir. Çünki Elçin
yad planetlilərdən yazanda da, əslində, elə bizdən,
bizim həyatımızdan, bizim ağrılarımızdan, dərdlərimizdən,
məişətimizin, düşüncəmizin problemlərindən,
qavrayışımızın streotiplərindən yazır,
bəzən də bizi hətta inanılmaz, qeyri-adi dramatik
situasiyalara salıb yazır.
Ona görə Elçin dramaturgiyasını öyrənmək,
tədqiq eləmək xüsusi maraq doğurur. Bu
marağı şərtləndirən birinci səbəb
dramatik vəziyyətlərin orijinallığı, onların
fantastika ilə gerçəklik sərhədində yerləşməsi
və haradasa qeyri-adi səciyyə daşımasıdır.
İkinci bir səbəb də ondan ibarətdir ki, Elçin
dramaturgiyasından Azərbaycan teatrının son 20-30 il ərzində yaşadığı tarixin mənzərəsi
açılır və nəinki təkcə Azərbaycan
teatr tarixinin mənzərəsi... Üçüncü
səbəb budur ki, Elçinin pyeslərində güclü
tənqidi ruh var. Komediya, gülüş həmişə tənqiddir,
nəinsə təftişidir, sınağa çəkilməsidir,
yoxlanılmasıdır, inkarıdır və eyni zamanda, bu, nə
qədər qəribə səslənsə belə, ümidin
təsdiqidir. Çox zaman deyirlər ki, həyatda
ən axırıncı ümid ölür. Məncə, bu deyimdə bir balaca boşluq var,
çünki ümid heç vədə ölmür. İnsanlığın bütün ümidləri
yaşayır və ta sonuncu insan yer üzündən yox olana
qədər yaşayacaq. Bu mənada, ümid insan deməkdir,
insan - ümid... Hətta belə bir fikri də
dilə gətirmək olar ki, ümid sözdür, enerjidir,
antimateriyadır və hər cür yaşam fövqündədir,
zaman dışındadır. Elçinin də
bütün əsərlərinin sonunda mütləq şəkildə
bütün hadisələrin fövqündə qərarlaşmış
bir ümid işığı yanır.
Yeri gəlmişkən, onu da qeyd edək ki, Elçin
dramaturgiyası milli dramaturgiyamızda indiyə kimi rast gəlmədiyimiz
yeni mövzuları, gözlənilməz süjet
kombinasiyalarını, düşüncə və hisslərin
stereotipdən uzaq bir formada ifadə edilməsilə fərqlənən
yeni insan tiplərini, obrazlarını yaratdı. Bu pyeslərdə dramaturqun
“mövcudluq effekti”nin parlaqlığı,
maraqlı dramatik, lirik, komik subyektlərin varlığı,
aktual mənəvi konflikt-qarşıdurmalar,
çağdaş dövrə xas davranış tipi və ona
adekvat dünyaduyumu yüksək peşəkarlıqla bir-birinə
hörülüb. Şrtixləri, detalları,
intonasiyaları, süjet xətlərini mükəmməl
şəkildə seçən dramaturq gah məişət motivlərilə
xəyali romantik çırpıntıların bir-birinə
bağlandığı komediyalar yazır, gah da mənəviyyatını,
ruhunu qoruma instinktini itirən insan obrazlarını yaradır.
Elçin
dramaturgiyasına marağı çəkən
dördüncü məqam görkəmli teatrşünas-alim
Aydın Talıbzadənin təbirincə desək, “Elçin
öz nəsrində elə bil ki Abşeronun qum
teatrını yaradıb: onun prozasının plastikası o qədərdir
ki... o qədərdir burada işıq-kölgə effekti ki,
ovqatlar, personajlar, siluetlər, görüntülər həməncə
anbaan dəyişir, ilğımlaşır, birindən digərinə
transformasiya olunur”. Müşahidənin
özü və onun sözlə ifadəsi dəqiqdir. Amma mən buraya bir mühüm cəhəti də əlavə
etmək istərdim. Elçinin
dramaturgiyası da işıq və kölgənin bir-birilə
əvəzləndiyi sərhəddə təzahür eləyir.
Onun, demək olar ki, əksər pyesləri yuxu
ilə, xəyal ilə, fantaziya ilə gündəlik məişət
təkrarlarının sintezində,
qarışığında əmələ gəlir. Bu əsərlərin fakturasında hər iki
dünya - təsəvvürlə reallıq
yanaşıdırlar və onların arasına nazik bir
tül pərdə atılıb. Birindən
digərinə keçid cəmi bircə anın məsələsidir.
Heç də təsadüfi deyil ki, Elçin
pyeslərində personajlar tez-tez xəyalların oyunu ilə
gerçəkliyi səhv salırlar, gerçəklikdən
ayrılıb ya ilğımlarla yaşayırlar, ya da
gerçəkliyin özünü
ilğımlaşdırırlar. Hətta
onların yaşadıqları məkanın özü belə
haradasa yırğalanan, dayanıqsız qumları
xatırladır. Əgər personajlar bu qumların
üstündə aşırı ləngisələr, o andaca
qum dənizində yoxa çıxarlar. Mən bunu Elçin dramaturgiyasının çox
özəl, nadir xüsusiyyəti kimi dəyərləndirirəm.
Elçin dramaturgiyasına mənim marağımı cəlb
edən beşinci səbəb isə onun pyeslərinin səhnə
üçün hədsiz dərəcədə effektli
olmasıdır, canlı xalq dilində yazılmasıdır,
dramatik vəziyyətlərin dinamikliyi və mütəhərrikliyidir. Bu
dinamikanı, mütəhərrikliyi təmin edən nəsnə
isə Elçinin öz pyesləri üçün
seçdiyi absurd formatıdır. Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının ən parlaq
simalarından biri Yaşar Qarayev heç də əbəs
yazmırdı ki, “Elçin dramaturgiyamızda ilk dəfə
olaraq xaosun, hərc-mərcliyin obrazını yaradır!
Onların əsasında duran mənəvi, əxlaqi,
ideoloji streotipə, normativ düşüncə və rəftar
tərzinə ən müasir, ayıq, oyaq, ədəbi,
estetik münasibət ifadə edir”. Xaosun
obrazı - hər növ fantaziya üçün, fantaziya əlvanlığı
üçün, təxəyyülü oyatmaq
üçün olduqca təsirli bir qıcıqdır. Xaosu hərə bir cür görür, bir cür təsəvvür
edir və bir cür modelləşdirir. Lakin
Xaos həm də o nəsnədir ki, içində dünyaya
yer verir, dünyanı öz sahmansızlığından
doğurub sahmana gətirir. Elçinin
pyesləri də sanki xaosun parametrlərsiz məkanında
strukturlaşır. Ona görə
rejissorlar belə bir məkanda özlərini tam azad, tam sərbəst
hiss eləyirlər, öz improvizə etmək qabiliyyətlərini
heç nə ilə məhdudlaşdırmırlar. Aktyorlar barəsində də bunları demək
mümkündür. Onların Elçin
pyeslərində aldığı rollar birmənalı şəkildə
aktyor improvizəsini şərtləndirir. Çünki Elçin aktyora obrazı yox,
obrazın kodunu, şifrəsini təqdim edir. Aktyor məhz bu koda, bu şifrələrə əsasən
obrazın səhnə həyatını, onun daxilini və
plastik rəsmini, bir sözlə, bütövlüyünü
yaratmalıdır. Ona görə də hər
bir aktyor Elçin dramaturgiyasında oynadığı rolu
öz improvizəsinin gücünə söykənərək
yaradır. Bu da ondan irəli gəlir ki,
Elçinin pyeslərində statik, daşlaşmış, dəyişməz
heç nə yoxdur. Elçinin dramaturji mətnləri
improvizələrə, yozumlara, innovasiyalara, müxtəlif
modulyasiyalara açıq ədəbi mətnlərdir.
Hər məqaləmdə bu pyesləri bircə-bircə
araşdırmaq, onların səhnə təcəssümündən
danışmaq, Elçindən Elçinə danışmaq,
baxmayaraq ki, o, bunları məndən daha müfəssəl və
daha mükəmməl bilir, mənə son dərəcə
zövq verən bir məşğuliyyət kimi
görünür.
Azərbaycanın
görkəmli söz adamı, ədəbiyyatşünası,
ictimai xadimi, çoxsaylı hekayələr, povestlər və
romanlar müəllifi
Elçin kimi çox
uğurlu bir yazıçı 90-cı illərin əvvəllərində
daha fəal bir surətdə dramaturgiya ilə, absurd pyeslər
yazmaqla məşğul olur, özü də o dərəcədə
böyük həvəslə, entuziazmla məşğul olur
ki, dramaturgiya tədricən Elçin
yaradıcılığında önə keçib avanqard
mövqelərdə dayanır. Burada mən
“avanqard” kəlməsini gəlişi gözəl söz kimi
işlətmədim. Elçin, həqiqətən,
Azərbaycan dramaturgiyasına və teatrına münasibətdə
avanqard bir mövqe tutmuşdur. Fikrimin təsdiqi
onun pyesləri, pyeslərinin strukturu və bu pyeslər əsasında
hazırlanan tamaşaların keyfiyyətindədir.
Elçinin avanqardçılığı daha çox
onun absurd pyesləri üçün səciyyəvi bir
xüsusiyyətdir. Elçin absurd çərçivəsində
maraqlı şəxsi, fəlsəfi, sosial konstruktlar qurmaqdan
həzz alır, öz personajlarını həm müəyyən
konstruktların, həm də müəyyən dramaturji vəziyyətlərin
içinə atıb onların necə davranacağına
tamaşa edir: hərdən nəzarəti gücləndirir, hərdən
də zəiflədir. Bu konstruktlar kontekstində
Elçin personajı yox, personaj öz-özünü
yazır, öz-özünü yaradır. Elçinin “Ah, Paris, Paris”, “Mən
sənin dayınam”, “Dəlixanadan dəli qaçıb”, “Mənim
ərim dəlidir” komediyalarında “sosrealizm nəzəriyyə”sinin
qəlibləri əsasında “büt”ləşmiş qəhrəman
tipajı illyuziyası darmadağın edilir, “sosrealizm
estetikası”ndan heç bir əsər-əlamət
qalmır, absurd hüdudlarında bütün izmlər,
bütün ifadə boyaları ustacasına bir-birinə
qarışdırılır, sosialist realizmi atmosferin
sürrealizmi ilə əvəzlənir, hətta bəzən
hiperrealizmin ordan-burdan baş qaldırdığı belə nəzərə
çarpır, bəzən impressionist ovqat personajları
öz içinə alıb somnambulik valsa dəvət edir, bəzən
acı kinayə emosiyalar lirizmini qabağına qatıb
romantik yaşantıları uçurub dağıdır, bəzən
isə gerçəkliyin mahiyyəti qəddarlıq
maskasında görünür. Bunun əsəs
səbəbi, məncə, Elçinin bir dramaturq kimi
güclü bədii təxəyyülə, fantaziyaya və
improvizator keyfiyyətlərinə malik olmasıdır. Elçin öz absurd pyeslərində “fristayl”
üslubunda çəkdiyi tabloları heç vaxt sonacan
doldurmur. O, bu lövhələrdə müəyyən mənalı
boşluqlar saxlayır ki, onlar da fantaziyanın, təxəyyülün
qıcıqlandırıcıları kimi yozula bilər. Məhz bu “boşluqlar” çoxsaylı improvizələrə
yol açır. Absurd pyeslər “heçnə
haqqında heç nə” və ya “hər nə istəsəniz”
prinsipinə riayət etmək baxımından improvizə əsasında
formalaşırlar ki, burada hər məqam, hər ifadə istənilən
kimi yozula bilər. Lakin bu heç də o demək
deyil ki, absurd pyes struktursuz pyesdir. Xeyr, bəlkə
də əksinə. Absurd improvizə ilə
bərabər hər bir sözün dəqiq müəyyənləşdirilmiş
yerini tələb edir.
Elçinin 90-cı illərdə yazdığı
absurd pyeslərdən zamanın, gündəlik həyatın,
məişətin, iddiaların, şüarların, sarsaq niyyətlərin,
vəzifəpərəstliyin, mənasız didişmələrin,
yaltaqlığın absurdu fışqırır.
Teatr bir oyun növüdür, dram oyundur, poeziya oyundur.
Komediya isə daha çox oyundur,
çünki başqalarından fərqli olaraq
özünün qeyri-ciddiliyini öncədən elan edir.
Ona görə absurd özünü əksər
hallarda komediya janrında tanıyır, komediya ilə
identifikasiya eləyir. Hər bir komediyada absurd
rüşeymi var, hətta dahi Aristofanın “Lizistrata”sında,
“Buludlar”ında, “Arılar”ında absurdun izlərini, cizgilərini
asanca aşkarlamaq mümkündür. Elçinin
öz yaradıcılığının 90-cı illər mərhələsi
üçün komediya yazması, komediyanı öz fikirlərini,
duyğularını ifadə etməsi üçün daha məqbul,
daha perspektivli, daha məqsədyönlü sayması da bu
baxımdan heç təsadüfi deyil. Hətta
mən bir qədər dərinə gedib onu deyərdim ki,
Elçinin absurda meyllənməsi, komediya janrı ilə
gündəmə gəlməsi sözün əsl mənasında
kulturoloji və ədəbi-bədii aksiya idi. Elçin
risk eləyirdi, çünki 90-cı illərə qədər
Azərbaycanın ədəbi ictimaiyyəti onu son dərəcə
ciddi nasir, yüksək intellektli yazılar müəllifi kimi
tanıyırdı və Elçin nəsrində rəğbət
və sevgi ilə yoğrulmuş yumor sərhəddindən kənara
çıxmağa özünə yol vermirdi.
90-cı
illərdən bu yana isə Elçin teatr
üçün absurd oyunlar yazırdı, bu oyunların
içini komediya ilə, gülüşlə, zarafatla, kinayə
ilə, sarkazmla bəzəyirdi. O, gülüş parametrlərində
qurduğu müxtəlif oyunlarda adi olanı qeyri-adiyə
çevirirdi, fantastik olanı isə adiləşdirirdi, mahircəsinə
romantikadan şəbədəyə, kinayədən lirizmə
adlayırdı, yəni sərhədləri tamamilə
götürürdü, gerçəkliyi oyun modelində təqdim
edirdi, oyun içində məxfiləşdirirdi.
90-cı
illər ədəbi ictimaiyyətə yeni Elçini təqdim
etdi, dramaturq Elçini, komedioqraf Elçini təqdim
etdi. Elçin 1994-cü ildə “Literaturnaya qazeta”nın
müxbiri Elmira Axundovaya verdiyi müsahibəsində heç
də əbəs demirdi ki, “1990-cı ilin yanvar hadisələri
həyatımı ikiyə böldü”... Rica eləyirəm,
fikir verin: o, demir ki, yaradıcılığımı, deyir
ki, həyatımı. Bu onu bildirir ki, 1990-cı illərdən
sonra o, özünü də, dünyanı da, ətrafını
da, hadisələri də artıq tamam başqa cür görməyə
başlayır, tamam başqa cür qiymətləndirir və
bütün bu duyğularını, emosiyalarını ifadə
etməkdən ötrü yeni yazı metodologiyaları və
texnologiyaları arayır. Onun bu müsahibəsi
Elçinin 90-cı illər
yaradıcılığının tədqiqindən
ötrü bir epiqraf kimi götürülə bilər,
çünki bu epiqrafda həm dövr, həm şəxsiyyət,
həm sənətçi ovqatı və həm də
yazıçı axtarışları öz əksini
tapır. Və hətta bundan əlavə
Elçinin bu müsahibəsi mənə çox simptomatik
psixoloji bir durumun xəritəsi və həmin durumdan azad
olmaq, çətin sarsıntıdan çıxa bilmək
resepti, düsturu, yolu kimi görünür.
Bu müsahibə Elçin düşüncəsinin həyatında
mühüm bir not, bir mesaj kimi çox dəyərlidir. Yazıçı,
mütəfəkkir, ziyalı və adi vətəndaş
Elçin burada əslində, bir ruh adamı kimi, bir söz
adamı kimi öz xilasından danışır. Belə
ki, məhz komediya ona 20 yanvar hadisəsinin ruhi
sarsıntısından qurtulmağa, danışmağa,
özünü, yaşantılarını tam ifadə etməyə
imkan verib, Elçin üçün təzədən
yaradıcılığa qayıtmağa bir təkan, bir impuls
olub.
Bir qayda olaraq, Elçinin komediyalarında müsbət qəhrəman yoxdur və ya qəhrəmanının müsbət keyfiyyətlərini dramaturq məharətlə örtüyə bürüyüb arxa plana atıb, yəni o da başqalarından heç nə ilə fərqlənmir. Böyük masştabda götürdükdə, Elçin pyeslərində heç mənfi personajlar da yoxdur, əgər cəmiyyət xəstədirsə, dəlilik yaşam norması kimi qəbul olunursa, insanları - personajları müsbət və ya mənfi qütblərə yığmağın, müsbət və ya mənfi qütblərdə qruplaşdırmağın mənası varmı?
Bir də axı, Elçinin yazdığı pyeslərin əksəriyyəti absurddur! Absurdda müsbət və ya mənfi personaj axtarmağın özü mənasızdır, çünki onlar bu absurd içində yaşamağa məhkum adamlardır, dəlilik və intihar sərhədində dayanmış adamlardır. Bu insanların yaxşılığı və pisliyi ancaq şərti və nisbidir. Absurd pyeslərində həmişə yalnız bir müsbət personaj, bir müsbət sima olur ki, bu da dramaturqun özüdür. Əgər daha dəqiq olmağa çalışsaq, deməliyik ki, bu, müəllifin gülüşüdür. Absurd pyeslərində müsbət rolda məhz “Cənab Gülüş” çıxış edir. Hərçənd ki, Elçin öz absurd pyeslərində həmişə oxucusu-tamaşaçısı üçün qaranlıq tunelin sonunda mütləq bir işıq yandırmağa çalışır. Lakin elə məqamlar olur ki, heç müəllifin özü də bu işığın yandığına inanmır və başlayır öz içində bu işığa da xısın-xısın gülməyə...
Elçin zirvədən zirvəyə addımlayır, bir zirvəni fəth edən kimi yenisini axtarır və həmin o zirvəyə qalxmağa hazırlıq görür. Di gəl ki, artıq öz 75 yaşının fövqündə dayanmış Elçin zirvədən zirvəyə yüksəldikcə təngimir, yorulmur, enerjisi tükənmir, elə hey getdikcə gedir, sanki ədəbiyyatın, sənətin sonsuzluğu içində əbədi səyahətə çıxıb...
Elçin söz adamıdır...
Elçin teatr adamıdır...
Elçin Azərbaycan mədəniyyətinin hadisəsidir...
Elçinin teatr haqqındakı fikirləri, müasir teatr prosesilə bağlı dedikləri, yazdıqları, qeyd etdikləri Azərbaycan teatrşünaslığı üçün mötəbər bir məxəzdir, Azərbaycan teatrının inkişafına bir təkandır.
Elçinin pyesləri Azərbaycan dramaturgiyasının yeni bədii-estetik üfüqüdür, yeni bədii-estetik paradiqmasıdır. Bu paradiqmada absurd faciə ilə, komediya dramla, tragikomediya siyasi pamfletlə qonşulaşır, magik realizm satira ilə, sürrealizm kinayə ilə, bədii şişirtmə eksklüziv reportajla qarışır. Ona görə Elçinin pyesləri teatr qarşısında geniş hüdudlar açır, rejissor fantaziyası üçün səhnədə müxtəlif variasiyalar qurmaq imkanı yaradır.
Lakin bütün bunların əsasında Azərbaycana xidmət, Azərbaycan vətəndaşına xidmət missiyası durur. Amma bu heç də o anlama gəlmir ki, Elçin yalnız azərbaycanlılar üçün yazıb yaradır. Xeyr! Elçin yalnız İNSAN faktorunu düşünərək yazır, millilikdə bəşəri olanı axtarır, bütün insanları birləşdirən sosial, psixoloji, kültürəl və duyğusal amilləri bir araya gətirir.
Nasir Elçinin xoşbəxt taleyi olduğu kimi, dramaturq Elçinin də xoşbəxt teatr taleyi var. Bu taleyi o, öz teatr dünyasını yarada-yarada, öz teatrını yaza-yaza gerçəkləşdirib, gerçəkliyin bədii modelini qura-qura gerçəkləşdirib. Bu dünya çoxsakinlidir, çoxsəslidir, rəngarəngdir və bu dünya, əslində, Elçinin teatr planetidir.
Bu gün Elçinin pyesləri nəinki Azərbaycan teatrlarının repertuarını bəzəyir, həmçinin, dünya teatrlarının repertuarını dolaşır. Onun dramaturgiyasını xarici ölkələrdə tanıyırlar, sevirlər və böyük maraqla səhnədə oynayırlar. Təqdir olunası haldır ki, bu tendensiya gün-gündən artmaqda, şaxələnməkdədir...
Bu düşüncələrlə də Azərbaycan dramaturgiyasında özünün bəlli bir “yeri-yurdu” olan Elçinin pyesləri, ONUN TEATR DÜNYASI barəsində düşüncələrimi, mülahizələrimi yekunlaşdırıram...
Amma yox... Heç şəksiz ki, bu düşüncələr də Elçinlə, Elçin teatrı ilə, Elçinin teatr planeti ilə yanaşı yol getməkdədir...
525-ci qəzet.-2018.-5 may.-S.10-11.