Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətində
türkiyəli müəllimlər
Əbdülhəmid AVŞAR
XX əsrin əvvəllərində Türkiyə-Azərbaycan
arasında ictimai əlaqələrin yaranması prosesində
rol oynayan əhəmiyyətli faktorlardan biri Azərbaycana
göndərilən müəllimlər və onların
göstərdiyi fəaliyyətlərdir.
Bir
çox elm adamı 1905-ci il Rus
İnqilabını "avtokratizmə qarşı
işçi, kəndli və radikal ziyalıların
inqilabı olduğu qədər, rus olmayanların ruslara
qarşı bir inqilabı" olaraq da xarakterizə edirlər.
Həqiqətən də, 1905-dən sonra yaranan nisbi
azadlıq mühitindən digər rus olmayan xalqlar kimi, azərbaycanlı
ziyalılar da öz
xalqının milli şüurunun güclənməsi
üçün faydalanmışlar.
Əslində, müasirləşmə hərəkatı
olan Cəditçilik xüsusilə, cəmiyyətin təhsilli
təbəqəsində böyük bir təsirə sahib idi. Bu səbəblə,
İsmail Qaspıralının şəhər
burjuaziyasına etdiyi Cəditçiliyi dəstəkləmək
çağırışı ziyalılar arasında daha
böyük əks-səda yaratmış və xüsusilə,
milli dildə təhsili gücləndirmək üçün
səy göstərilməyə
başlanılmışdır. Necə ki,
1905-ci ildən sonra bu cür fəaliyyətləri dəstəkləyən
təşkilat və qurumların sayı da sürətlə
artırdı. Bu təşkilat və
quruluşlar özlərini rus və erməni təşkilatlarından
ayrı tuta bilmək üçün adlarına "Müsəlman"
etiketi qoyurdular.
Müasir üslubda məktəblərdə milli səviyyədə
təhsil verə biləcək müəllim
çatışmazlığı var idi. Buna görə
də bu ehtiyacın Türkiyədən dəvət ediləcək
müəllimlərin vasitəsilə təmin edilməsi
üçün fəaliyyətə başlanıldı.
Bu işi Bakı Cəmiyyəti-Xeyriyyəsi öz
üzərinə götürmüşdü. Bakıdakı müsəlman
məktəbində müəllimliklə bərabər,
"Təzə həyat" qəzetində yazan Yusif Ziya
Talıbzadə, bu məqsədlə 1907-ci ilin avqust ayında
İstanbula göndərildi. Cəmiyyət,
Talıbzadəyə rəsmi olaraq vəzifə verildiyini
göstərmək üçün vəkalətnamə də
təşkil etmişdi. Bu etibarnamədə,
Rusiyada yaşayan müsəlmanların mədəniyyət və
təhsil səviyyələrində inkişafın
müşahidə olunduğu yazılmışdı, ancaq
kafi olmadığı da vurğulanırdı. Əsas akademiyanın təhsili Osmanlı dövlətinin
yardımı üçün lazım idi. Bu vəkalətnaməylə
İstanbula gələn Talıbzadə görüşlərində
təhsillə əlaqədar başlıca bu tələbləri
irəli sürmüşdü:
"Bu günə qədər Qafqaz türkləri
yazışmalarında həmişə fars dilindən istifadə
etmişlər. Bundan sonra farscanın əvəzinə ana dilləri
olan türkcəni istifadə etməyə və inkişaf
etdirməyə kömək edən,
-
Osmanlı türkcəsində dərsliklərin
yazılması,
- Məktəb müdirləri və müəllimlərin
Osmanlı Hökumətinin təsdiqi ilə İstanbuldan gətirilməsi".
Bakı Cəmiyyəti-Xeyriyyənin
bu cəhdindən sonra Türkiyədən Azərbaycana müəllimlər,
din adamları, mətbəə materialları göndərilməyə
başlandı. Beləcə, Türkiyə ilə Azərbaycan
arasında ciddi bir mədəni yaxınlaşmanın yolu
açılmış və "Osmanlı türklərinin
dili və ədəbiyyatları ... milli kütlələrin ən
dərin təbəqələrinə qədər nüfuz etmə[yə]" başlamışdır. Azərbaycana gedəcək ilk müəllimlərdən
biri Müəllim Cövdətdir (İnançalp).
Müəllim Cövdət Bakıya 1907-ci ildə gəlmiş
və bu hadisə yerli xalq arasında əhəmiyyətli bir
təsir doğurmuşdu. Çünki o zamanlarda Bakıda
Osmanlı nümayəndəliyi yox idi və Cövdətin
şəxsində xalq, ilk dəfə rəsmi bir Türkiyə
nümayəndəsi ilə tanış
olurdu.
Cövdət, Bakıda "Füyuzat-ı Darulmuallimin"
adıyla bir məktəb qurmuş, burada ədəbiyyat dərsləri
deməklə bərabər, məktəb müdiri vəzifəsini
də boynuna götürmüşdü. İbtidai
sinif müəllimlərini yetişdirmək üçün
açılmış məktəbin tədris planı onun tərəfindən
hazırlanıb. Bu proqram daha sonra
açılacaq olan oxşar məktəblərə nümunə
olacaq.
Məktəblərdə tədris olunan dərsliklər
İstanbuldan alınırdı. Beləcə,
Türkiyədən gedən müəllimlər vasitəsilə
İstanbul və Bakı kitabçıları arasında
güclü bir əlaqə quruldu.
Müəllim Cövdət bu müddət ərzində
"yaradıcılıq işi kimi" müəllim
yetişdirməyə səy göstərdi. Ona Əhməd
Kamal, Baha Səid və Beşiktaşlı Kiçik Fuad kimi
Türkiyədən gələn digər müəllimlər
də kömək edirdilər. Ən
böyük narahatlıqları Çar Rusiyasının
onları orada uzun müddət qalmağa qoymayacaqları idi.
Qorxduqları başlarına gəldi. Bu baxımdan Müəllim
Cövdət Azərbaycanda bir il müddətində
xidmət edə bildi. Xalqda yaratdığı təsirdən
narahat olan rus rəhbərliyinin təzyiqilə 1908-ci ildə
yerini Əli bəy Hüseynzadəyə verərək
Bakıdan ayrıldı.
Müəllim Cövdət Bakıda çox qısa bir
zaman işləmiş olsa da, özündən sonra əhəmiyyətli
bir iz buraxmışdı. Onun
açdığı məktəb, Azərbaycan türklərinin
milli şüurunun oyanışında ən təsirli təşkilatlardan
biri olacaqdı. Bu təhsil nizamı
içində yetişən müəllimlər nəsli, iki
ölkə arasındakı mədəni əlaqələrin
inkişafında, müsbət bir Türkiyə imicinin milli
şüura yerləşməsində əhəmiyyətli
rol oynayacaqdı.
Cövdətin, açılışına rəhbərlik
etdiyi məktəbdə Türkiyədən təmin edilən
dərsliklərin də təsiriylə Türkiyə türkcəsini
bilən bir müəllim nəsli yetişmişdi. Bu da iki dili
bir-birinə daha yaxınlaşdırdı. Əhməd
bəy Ağaoğlu, Müəllim Cövdətin
ölümünə həsr etdiyi bir yazıda onun Azərbaycanın
mədəni və ictimai həyatına təsirlərinə
toxunaraq bunları qeyd edir:
"... Mərhumun qurmuş olduğu "Füyuzat
"namındaki darulmuallimini özündən sonra Əli bəy
Hüseynzadə icra etdi və bu məktəb Azərbaycan
türklərinin oyanışında ən müəssir bir
amil oldu. Onun yetişdirdiyi tələbə
sayəsindədir ki, azərbaycanca İstanbulcaya yaxınlaşa-yaxınlaşa
bu gün iki ləhcə arasında az qala fərq
qalmamış kimidir".
Mövzuyla əlaqədar o dövrdə, özü də
Bakıda müəllimlik edən, ancaq daha sonra Təşkilati-Mahsusaya
mənsub olduğu bilinəndə rus hakimləri tərəfindən
həbs edilən və edamla mühakimə olunarkən çətinliklə
xilas olan Əhməd Kamalın xatirələri da çox dəyərlidir. Əhməd Kamalı
Türkiyədən gedən müəllimlərin iki ölkə
əlaqələrində oynadıqları rolla bağlı bu
maraqlı mülahizələri var:
"Nəticədə:
1. Gənclər
və xüsusilə uşaqlar osmanlıca danışmağa
başladılar. Hətta iş böyüklər arasında
belə söhbət əsnasında "Osmanlıca bir
söz, bir cümlə demək"lə bir zəriflik etmək
dərəcəsinə qədər çatdı.
2. Şiəlik-Sünnilik
məsələsinə görə bir-birinə salam verməyən xalqın uşaqları birgə
oxumağa başladılar. Bu iki məzhəb tərəfdarlarını
daim ayrı saxlamaq üçün Tiflisdə Şiələrə
məxsus bir Şeyxülislam və Sünnilərə məxsus
bir Müfti vardı. Bunlar çar
Rusiyasının əlində xalqı idarə etmək
üçün bir alət idi".
1907-ci ildə başlayan, Azərbaycana Türkiyədən
müəllim göndərilməsi tətbiqi AXC qurulduqdan
sonra da davam etmişdi.
XX əsrin əvvəllərində, hələ müstəqillik
əldə etmədən Cəmiyyəti-Xeyriyyə tərəfindən
başlanan müəllim yetişdirmək işlərinə
qarşı var olan tablo Cümhuriyyətin ehtiyac duyduğu rəqəmə
çatmaqdan hələ çox uzaq idi. Yeni müəllimlərin
dəyişdirilməsi vacib idi. Bunun
üçün, daha əvvəl olduğu kimi, yenə
Türkiyədən müəllimlər dəvət etmək
və qısa davamlı kurslar təşkil edərək, Azərbaycan
dilində təhsil verə biləcək insanlar yetişdirmək
düsturunun həyata keçirilməsi qərarlaşdırıldı.
Bu səbəblə, hələ Qafqaz İslam
Ordusu Bakıya çatmaq üçün vuruşmaqda ikən
22 İyul 1918-ci ildə, Türkiyədən müəllim və
dərs kitabları təmini gündəmə gətirildi və
Nuri Paşanın siyasi müşaviri Əhməd
Ağaoğlunun vasitəçiliyindən istifadəyə qərar
verildi. Tələbin Osmanlı dövlətində
qəbul edilməsinin bütün ölkədə
böyük bir həyəcan yaratdığını və hər
yerdə Türkiyədən gələcək müəllimlərin
gözlənildiyini görürük.
İlk müəllim heyəti 5 noyabr 1919-cu ildə Azərbaycana
gəldi. Qadınların da daxil olduğu bu müəllimlər
ümumilikdə orta məktəblərdə dərs deyəcəkdilər.
Beləcə, müəllim
çatışmazlığının, Türkiyədən
gələn müəllimlərin yetişdirdiyi yeni kadrlarla
tamamlanması təmin edilmiş, təhsil sahəsindəki
personal qıtlığı müəyyən bir nisbətdə
da olsa düzəldilmişdi. Əslində, AXC qurulduqdan
bir il sonra bütün ibtidai məktəblərdə
Türk təhsilinə başlanıldığı
görünür. Bu dövrdə Türkiyəyə
şagird də göndərilməyə
başlandığı görünməkdədir.
Azərbaycan məktəblərinin kitabxanaları
Türkiyədən təmin edilən kitablarla zənginləşdirilərkən,
dərsliklər və köməkçi kitablar da yenə
İstanbuldan gətirilmişdi.
Digər tərəfdən AXC Hökumətinin Türkiyə
ilə mədəni əlaqələri gücləndirmək
və Azərbaycanı tanıtmaq üçün də səy
sərf etdiyi görülməkdədir. Bunun
üçün bir teatr şirkəti İstanbula göndərildi.
Məsələn, Anadoluda 11 Mart 1919-cu ildə
"Yenigün" qəzetində bu hadisə ictimaiyyətə
açıqlandı və bunlar yazıldı:
"Azərbaycan
Türk Dram-operettası kollektivi bu axşam Bəyoğlunda
Odeon Teatrında saat doqquzda ümumiyə "Arşın Mal
Alan"dörd pərdəlik məşhur operetta,
Ərtoğrul Musiqiyi-Hümayunu və tarzən Hüseyn
Qasımovun iştirakıyla oynanılacaq. Səhəri
gün və gecə Şahzadəbaşı Millət
Teatrında "Əsli və Kərəm"
operası".
Azərbaycanlı
qrup, İstanbulda uzun müddət qalaraq, müxtəlif səmtlərdə
"Arşın mal alan", "Əsli və Kərəm"
"Evli ikən Subay", "Məşədi İbad",
"Pəri cadu", "Ölünün xortlaması",
"Xorxor", "Əl-Mansur", "Əlli
yaşında cavan", "Ac həriflər", "Məhəbbət
qurbanları" kimi müxtəlif opera, komediya və dram
oyunları səhnəyə qoymuş, Azərbaycan rəqslərini
nümayiş etdirmişlər.
Qəzetlərdən izləyə bildiyimiz qədərilə,
1919-cu ilin fevral ayında İstanbula gələrək tədbirlərə
başlayan teatr qrupu son tamaşasını 5 iyul 1919-cu ildə
oynayıb. Bu dövrdə əksər günlər Azərbaycanla
bağlı heç bir xəbər yoxdur, amma
görünür ki, sözügedən kollektiv fəaliyyəti
ilə gündəmdə olub. Azərbaycanlı
aktyroların öz dillərində yazılmış bu oyunu,
uzun müddət davam etdirə bilməkləri iki dilin
bir-birinə nə qədər
yaxınlaşdığını göstərməsi
baxımından da maraqlıdır.
Azərbaycan təhsil sisteminə türkiyəli müəllimlərin
köməyi sosialist rejimin ilk illərində də davam etmişdir. Azərbaycan
SSR Hökuməti də sələfi olan AXC rəhbərliyinin
yolunu izləyərək müəllim ehtiyacını
qarşılamaq üzrə Türkiyəyə müraciət
etmə qərarı aldı. Bu tələb,
sözügedən dövrdə Türkiyənin
özünün də böyük ehtiyacı olduğuna
görə qəbul edildi və 1920-ci illərin ilk illərində
Azərbaycana əhəmiyyətli sayda müəllim göndərildi.
Bunlar arasında professor İsmail Hikmət
(Ertaylan) və yenidən təhsil vəzifəsini qəbul edən
Şövkət Sürəyya Aydəmir kimi
tanınmış şəxslər də vardı.
Professor
Vilayət Quliyev bunun səbəblərini qiymətləndirərkən,
"N.Nərimanovun milli ruhu gücləndirdirməyə və
"Şərqdə nümunəvi bir respublikaya"
çevirməyə çalışdığı Azərbaycanda
ana dilində təhsil verən məktəb və müəllim
çatışmazlığı kəskin şəkildə
hiss olunurdu" sözləriylə Azərbaycan SSR
dövründə də müəllimə ehtiyacın davam
etdiyini vurğulayır və bu yöndə hər şeydən
çox "Türk müəlliminin və
ziyalısının" köməyinə ehtiyac
duyulduğunu deyir.
1 sentyabr 1920-ci ildə Bakıda təşkil edilən
Şərq Xalqları Qurultayına qatıldıqdan sonra yeni
vəzifəsinə başlayan Şövkət Sürəyya
Aydəmir, Azərbaycandakı yeni dövr şagird profilinin əhəmiyyətli
bir xüsusiyyətini vurğulamaqdadır. Buna görə,
"qadınlar, kəndlilər kimi o zamana qədər səhnəyə
çıxmamış olan ictimai təbəqələrdən
bəzi insanlar" da artıq təhsil almağa başlamışdılar.
Bu səbəbdən Türkiyədən gedən
müəllimlərin təsir sahəsi daha da genişlənmiş,
daha çox insana çatmaq imkanı qazanmışlar.
Bu müəllimlərin səylərilə Azərbaycanda
Türkiyəni yaxından tanıyan bir nəsil yetişdi. Məsələn,
1960-cı illərdə Bakıya gələn Zəkəriyyə
Sertel, "burada qadın-kişi kiminlə tanış olsaq,
hamısı Fikrəti, Rza Tofiqi, bəziləri Həmidi və
Rəşad Nurini tanıyırdılar. Və
hər ziyafətdə bizə əzbərdən bildikləri
Türk şeirlərini oxuyurdular"- deyə yazır və
bunu türkiyəli müəllimlərin təmin etdiyini
bildirir. Sertel bu müəllimlərdən
birinin adını da çəkir. Yazdığına
görə, İsmayıl Haqqı adındakı bu müəllim,
Türkiyə, Türk ədəbiyyatını sevdirənlərin
ön sırasındadır. O və Anadoludan gedən digər
müəllimlərin yetişdirdiyi şagirdlər bu sevgini
sonrakılara ötürərək bu maraq və sevginin davam
etməsini təmin etmişlər.
Türkiyə ilə Azərbaycan arasında təhsil sahəsində
əldə olunan bu əməkdaşlıq nəticəsində,
Azərbaycanın ilk müəllim nəsli Türkiyə təsirində
yetişmiştir. Bu müəllim nəslinin Azərbaycan cəmiyyəti
üzərindəki Rusiya və İran mədəni
nüfuzunun qırılması və Türkiyəyə
istiqamətli ictimaiyyətin güclənməsində əhəmiyyətli
rolları olmuşdur. Aydəmirin
mülahizəsi ilə ifadə etsək, göndərilən
müəllimlər yolu ilə azərbaycanlılar arasında
Türklük şüuru daha da yayılmış, milli ruh
güclənmişdir.
525-ci qəzet 2018.-
11 may.- S.4.