“Bizi deyib gələn”in
yeni təntənəsi
MİLLİ ELMLƏR AKADEMİYASININ
HAZIRLADIĞI “MOLLA NƏSRƏDDİN”
ONCİLDLİYİNİN NƏŞRİ MÜHÜM
MƏDƏNİ-İCTİMAİ HADİSƏDİR
Şahanə MÜŞFİQ
Düz
112 il öncə əlində əsası,
ağ saqqallı, nurani simalı qoca bir jurnalın üz
qabığından “bizi deyib gəlmişdi”. O kəsləri
deyib gəlmişdi ki, onlar onun söhbətini
xoşlamayıb, bəzi bəhanələrlə ondan
qaçıb gedirlər, “məsələn, fala
baxdırmağa, it boğuşdurmağa, dərviş
nağılına qulaq asmağa, hamamda yatmağa və qeyri
bu növ vacib əməllərə... Çünki hükəmalar
buyurublar: “Sözünü o kəslərə de ki, sənə
qulaq vermirlər”.
Həmin
nurani qoca da düz 25 il sözünü məhz
ona qulaq verməyən kəslərə gah dedi, gah
pıçıldadı, gah da hayqırdı... Bəs heç olmasa səsini eşitdirə bildimi?
Azacıq da olsa cəmiyyətdə
yaxşıya doğru fərq yarada bildimi? 112 il sonrakı cəmiyyətimizə nəzər
salanda bu suala cavab verməkdə çətinlik çəkirəm...
1906-cı
il aprelin 7-də Azərbaycan mətbuat və
ədəbiyyat tarixinə “Molla Nəsrəddin” adlı bir
günəş doğdu. Bu günəş cəmiyyətin və
insanların daxilindəki qaranlığı aydınlatmaq
üçün böyük mütəfəkkir,
yazıçı-dramaturq Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin
və görkəmli ziyalı Ömər Faiq Nemanzadənin
ağır zəhməti, alın təri hesabına “Qeyrət”
mətbəəsindən doğmuşdu. Mirzə
Cəlilin baş redaktorluğu ilə jurnal müəyyən
fasilələrlə 1906-1918-ci illərdə Tiflisdə,
1920-1921-ci illərdə 8 nömrə ilə Təbrizdə, 1922-1931-ci
illərdə isə Bakıda nəşr olunur. Ömər
Faiq Nemanzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Əbdürrəhman
bəy Haqverdiyev, Əli Nəzmi, Əliqulu Qəmküsar kimi
yazıçılar və jurnalın ilk saylarının rəsmlərini
çəkmiş rəssam Şmerlinq, Rotter, Əzimzadə və
digərləri jurnalın əsas yaradıcı heyətinə
daxil idi.
Satirik
jurnal olan “Molla Nəsrəddin” təkcə Azərbaycanın
deyil, eləcə də böyük Türk dünyası və
İslam Şərqinin tarixində misilsiz əhəmiyyətə
malik, mövzu seçdiyi sosial-ictimai, mədəni, psixoloji, mənəvi
problemlərlə, gözəl ədəbi nümunələrilə
bu gün də yüksək dəyərini saxlamaqdadır.
Bir
neçə gün öncə Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının hazırladığı, “Şərq-Qərb”
nəşriyyatında yenicə işıq üzü görən
“Molla Nəsrəddin” jurnalının kitab halındakı
toplusunun dörd cildi ilə tanış
oldum. Təbii ki, əksər nömrələri ərəb əlifbası
ilə işıq üzü görən jurnalın mətninin
Azərbaycanda gedən əlifba islahatlarından sonra əski
qrafikanı bilməyənlərə və eləcə də
gənc nəsilə çatdırılması
üçün latın qrafikasına
transfoneliterasiyası bir filoloq-jurnalist kimi məni sevindirməyə
bilməzdi.
Qəribədir ki, yeni nəşri vərəqləyərkən
“Molla Nəsrəddin”in bir əsrdən də çox zaman
sonra yenidən “bizi deyib gəldiyi” fikrinə qapıldım.
Əlbəttə, hələ Sovetlər dövründə
jurnalın mövcud qrafikaya keçirilməsi ilə
bağlı bir çox işlər
görülmüşdü. Sovet hökumətinin
Azərbaycan milli irsinə qarşı bəlli münasibəti
nəticəsində 12 cilddə çapı nəzərdə
tutulan jurnalın cəmi bir cildi işıq üzü
görmüşdü.
Azərbaycan
dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra isə
1996-2011-ci illərdə jurnalın tam mətni latın
qrafikasına çevrilərək çap olunmuşdu. Ancaq “Molla Nəsrəddin” elə bədii irsdir ki,
onun 700-1000 tirajla çapı on milyonluq bir xalq
üçün çox azdır.
Bütün bunları nəzərə alaraq, AMEA yenidən
bu nəcib işi davam etdirmək, daha da genişləndirmək
naminə keçən ildən etibarən jurnalın on cildlik
toplusunun nəşrinə başlayıb. Onlardan
haqqında danışacağımız dörd cildi artıq
hazırdır.
Nəfis
tərtibatda hazırlanan yeni nəşrin redaktorları
AMEA-nın vitse-prezidenti, AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru,
akademik İsa Həbibbəyli və akademik Teymur Kərimlidir.
İ.Həbibbəylinin Mirzə Cəlil
yaradıcılığı və “Molla Nəsrəddin”
jurnalı ilə bağlı ayrı-ayrı dövrlərdə
nəşr olunan müxtəlif məqalələri,
araşdırma yazıları bu mövzuya olan
marağının, sevgisinin və dövrlə bağlı zəngin
biliyinin bariz nümunəsidir. Onun jurnalın yeni nəşrinə
Ön söz əvəzi daxil edilən məqaləsi isə
bu mövzu ilə bağlı hərtərəfli və
sanballı araşdırmadır. “Cəlil Məmmədquluzadə,
“Molla Nəsrəddin” jurnalı və Mollanəsrəddinçilik”
adlı məqalədə müəllif Mirzə Cəlil
yaradıcılığının “Molla Nəsrəddin”
dövrü, jurnalın nəşr ili, əhatə dairəsi,
öncül əməkdaşları və Azərbaycan mətbuatına
təsiri ilə bağlı əhatəli məlumatlar və
maraqlı faktlar önə sürür.
O, məqalənin
əvvəlində jurnalı belə xarakterizə edir:
“Geniş mənada türk-müsəlman dünyasında da
“Molla Nəsrəddin” jurnalı ilə satirik mətbuatın və
ədəbiyyatın, demokratik ictimai fikrin əsası
qoyulmuş, bu sahələrin inkişafına ciddi təkan
verilmişdir. Şərq aləminə satira
günəşi ilk dəfə “Molla Nəsrəddin”dən
doğmuşdur. Məhkum Şərqin
oyanışı, dirçəlişi və istiqlalı
uğrunda geniş, sistemli və ardıcıl mübarizə
“Molla Nəsrəddin” jurnalı ilə
başlanmışdır”.
“Molla Nəsrəddin”
jurnalı Azərbaycan xalqının milli azadlıq və
dövlət müstəqilliyi uğrunda apardığı
mübarizənin ədəbiyyatda və mətbuatdakı sərkərdəsidir”-
deyən akademik, məqalənin sonrakı abzaslarında fikrini
jurnaldan gətirdiyi misallarla əsaslandırır, jurnalın
Tiflis, Təbriz və Bakı nəşrləri haqqında
ayrıca bəhs edir.
İ.Həbibbəylinin
nəşrə daxil edilən məqaləsinin bir özəlliyi
də odur ki, burada müəllif yalnız jurnal haqqında
danışmaqla kifayətlənməyib, eyni zamanda, onun mövcud olduğu dövrün ədəbi,
ictimai mənzərəsini daha aydın təsvir etmək
üçün həmin dövrdə çap olunan
“Füyuzat” jurnalı, “Həyat”, “İrşad”, “Tərəqqi”
və s. kimi qəzetləri də yad edir, onları
sözügedən mətbu orqanla
qarşılaşdırır, eyni zamanda, jurnalın əsas
yazarlarının yaradıcılıqlarına işıq
tutur.
Məqalənin
sonunda İ.Həbibbəyli jurnalın yeni nəşrinin
yaranma ehtiyacından danışır və bu nəşrin gələcək
nəslin milli-mənəvi şüurunun,
dünyagörüşünün inkişafında misilsiz rol
oynayacağına inandığını vurğulayır:
“Molla Nəsrəddin” jurnalının yeni nəşrləri
təzə epoxanın yeni nəsilləri üçün ibrətamiz
tərbiyə və özünüdərk məktəbidir.
Mollanəsrəddinçilik - müstəqil dövlətçilik
idealına və azərbaycançılıq məfkurəsinə
sədaqətlə xidmət etmək deməkdir.
Mollanəsrəddinçilik - daim hərəkətdə
və inkişafda olan əbədiyaşar ictimai fikir və ədəbiyyat
təlimidir.
“Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin azərbaycançılıq
idealları müstəqil Azərbaycanda milli dövlətçiliyin
daha da möhkəmləndirilməsinə ədəbi-ictimai
fikrin inkişaf etdirilməsinə xidmət göstərir”.
İlk üç cilddə “Redaktordan”
başlığı ilə akademik Teymur Kərimlinin jurnal və
onun müvafiq cildi haqqında fikirləri və məlumatları
əks olunub.
O, birinci cildə yazdığı Ön sözündə
“Molla Nəsrəddin” haqqında deyir: “Elə ilk sayından
baş redaktorun ön sözü ilə məqsəd və məramını
ifadə edən jurnal aydın, sadə, oxunaqlı, eyni zamanda,
üstüörtülü eyhamlarla insan psixologiyasının
dərin qatlarına, hətta şüuraltına belə
nüfuz edə bilmək qabiliyyətini ortaya qoymuşdu.
...
Oxuculara təqdim ediləndən bir qədər də iri
formatda, 8 səhifə həcmində nəşr olunan hər
bir nömrənin 4 səhifəsi yazıdan, 4 səhifəsi
isə şəkildən ibarətdir. Adətən,
2-ci, 3-cü, 6-cı və 7-ci səhifələrdə mətn,
1-ci, 4-cü, 5-ci və 8-ci səhifələrdə isə
şəkil (əksər hallarda mövzusu Cəlil Məmmədquluzadə
tərəfindən verilərək, rəssamın çəkdiyi
karikatura) yerləşdirilir. Əksər
hallarda şəkilaltı sözlər mətləbi daha
açıq şəkildə oxucuya çatdırmağa
yardımçı olur. Bir neçə
nömrədə senzuradan keçməyən şəkillərin
yeri boş saxlanmış və “Bizdən asılı olmayan
səbəblərə görə bu yer boş qaldı”
izahı verilmişdir”.
Oxucuların ixtiyarına verilən 600 səhifəlik
birinci cildə 1906-cı ilin 39, 1907-ci ildən isə 40
nömrə olmaqla cəmi 79 nömrə salınıb. “Birinci nömrədən
başlayaraq, jurnalda müxtəlif rubrikalar altında Azərbaycan
cəmiyyətinin, İslam aləminin, güc kultuna tapınan
dünyanın ağrılı, həlli vacib ictimai-siyasi-mədəni
problemləri, eləcə də müxtəlif şəhər
və bölgələrdən daxil olan xəbərlər,
satirik şeir və hekayələr öz əksini
tapmışdır”.
Oncildliyin
ikinci cildində jurnalın 1907-ci ilin son 9 sayı (¹- 41-49),
1908-ci ilin 52 sayı və 1909-cu ildən 11 nömrə var.
Burada oxucular jurnalın cəmi 72 sayı ilə tanış
ola biləcəklər. 652 səhifəlik bu cilddə
də jurnalın mütərəqqi ənənələri
davam etdirilmiş, yeni yazarlar və yeni rubrikalar hesabına onun
ictimai-siyasi kəsəri daha da gücləndirilmişdir.
Üçüncü cild 1909-1910-cu illərdəki
nömrələrin bir qismini əhatə edir. Buraya 1909-cu
ildən 52, 1910-cu ildən isə 19 nömrə daxil edilib.
652 səhifəlik bu cild jurnalın cəmi 71
sayını özündə toplayıb.
Toplunun hələlik nəşr olunan sonuncu -
dördüncü cildi isə 1913-cü ilə qədərki
nömrələri əhatə edir. Belə ki, buraya 1910-cu
ilin 20-42-ci sayları, 1911-ci ilin 47 və 1912-ci ilin 9
sayının hamısı, eləcə də 1913-cü ilin
ilk (1) sayı daxildir. Digərləri kimi nəfis
tərtibatda hazırlanan dördüncü cild 644 səhifədən
ibarətdir.
Nəşrin
buraxılışa məsul şəxsi Sevil
İsmayılova, dizayneri Zaur Abbasov, baş redaktoru Gültəkin
Cəfərova, texniki direktoru Xaqani Fərzəliyev, nəşriyyat
direktoru Kəmalə Qarayevadır.
Cildlərin
hər birini ayrı-ayrılıqda vərəqlədikcə,
oradakı yazılar və şəkillərlə,
karikaturalarla tanış olduqca, onların əsl
mahiyyətinə vardıqca o dövr insanının,
ziyalısının düşüncəsinə, hadisələrə
yanaşma tərzinə, ifadə şəklinə heyrətlənməmək
əldə deyil. Bu jurnalı Azərbaycan milli-mənəvi
düşüncəsinin öndəri adlandırmaq fikrimcə,
ona verilən ən layiqili qiymətlərdən biri olardı.
Heç mübaliğəsiz demək olar ki, əgər
Cəlil Məmmədquluzadə “Molla Nəsrəddin”dən
başqa heç bir yaradıcılıqla məşğul
olmasa və başqa bir şey yazmasaydı da bu jurnalla Azərbaycan,
Türk və İslam Şərqi tarixinə adını əbədi
həkk etmiş olacaqdı.
O
dövrün ziyalılarına çağdaş
dövrün ziyalılarının doğru-düzgün və
yerində qiyməti isə xüsusi minnətdarlıq
mövzusudur. Azərbaycanın milli-mənəvi sərvətini,
ədəbi irsini qoruyub, gələcək nəsillərə
ən yüksək şəkildə ötürməyi hər
daim qarşısında məqsəd və ən ümdə
vəzifə olaraq görən AMEA və onun rəhbərliyi,
əməkdaşları isə gördükləri bu ali işlə - “Molla Nəsrəddin”
jurnalının nəfis nəşri ilə adlarını
növbəti dəfə tarixin qızıl səhifələrinə
yazdırmağı bacardılar. Oncildliyin gələcək
cildlərinin ən qısa zamanda hazırlanması və
ictimaiyyətə təqdim olunması işində zəhmətkeşlərə
uğurlar arzulayırıq!
İnanırıq ki, bu nəşr gələcək nəslin
sağlam və milli ruhda tərbiyəsinə çox
böyük təkan olacaq. Eləcə də bu oncildlik gələcək
filoloqların, jurnalistlərin, tədqiqatçıların,
tələbələrin elmi araşdırmalarında çox
gözəl və zəngin mənbə rolunu oynayacaq!
525-ci qəzet 2018.- 12 may.- S.14.