AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASININ PREZİDENTİ 2018-Cİ İLİ -
AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ İLİ ELAN
ETMİŞDİR
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman Şərqində ilk
demokratik respublika - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı
tarixi şəraitdə və hansı sistem üzərində
qurulmuş, yaradılmışdı? Dövrün
mətbuatında mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
ATƏŞ ÇALAN PROMETEY
(Proqram məqaləsi əvəzinə)
26 eylül (sentyabr) 1923, ¹1
İlk nüsxənin baş məqaləsi, ələl-üsul
proqram məqaləsi olmalı idi. Burada, məcmuəmizin təsisi ilə
təqib eylədigimiz məqsəd təşrih olunmalı
idi...
Mövzumuzu
düşünürkən, Qafqasiya, bu gözəl məmləkət
Bəhri-Xəzər ilə Qara dəniz arasındakı bu
tarixi bərzəx (birləşmə xətti), əski yunanilərin
“Altın Yun” (Altın post) deyə təbir etdikləri bu zəngin
ölkə gözümüzün önündə
canlandı: o, pək zəngin mazisi ilə, pək
daşqın halı ilə və hətta çox parlaq
istiqbalı ilə müxəyyiləmiz qarşısında
seri (qiymətli) bir rəsmi-keçid yapdı.
Bəhri-Xəzər sahilindən başlayan ilk mənzərə
qüvvətli bir aydınlıq təşkil ediyordu. Bu, səmalara
doğru yüksələn bir atəş idi. Azərbaycan
isminin müsəmmasını (adını) təşkil edən
atəş... O atəş ki mədəniyyəti-bəşəriyyətə
ilk əvvəl onun yapdığı ocaq başında təəssüs
edilmiş, o atəşi-müqəddəs ki, Prometey kəndisini
çalaraq yer üzünə qaçırdığı
üçün hala əzab çəkməkdə, cəsarət
və üsyanının cəzasını görməkdədir.
Məlum olduğu vəchilə Prometey Apollon mənzuməsindən
əsatiri bir ilahdır. Atəşi səmalardan çalaraq
insanlara gətirdigi üçün Zevs tərəfindən
Qafqasiya dağlarında zəncir-bənd olmuş və bir
siyah qartal kəndisini didməgə mütəvəkkil olmuşdur.
Bu qartal hər gün zavallının
köksünü dələrək ürəgini
parçalarsa da Prometey təkrar kəsbi-afiyət edər və
təkrar parçalanır.
Əsatir,
atəş səriqi (oğrusu) bulunan bu üsyankar ilahı atəş
yurdu Azərbaycana nəzir bulunan Qafqasiya dağlarında degil,
başqa yanda zəncirbənd etmiş olsaydı, onu bulub təkrar
buraya gətirməli idi, çünki Qafqasiyanın tarixini,
son əsrdəki güzəran edən əhvalını və
bilxassə şimdiki vəziyyətini tərmiz etmək
üçün bundan daha mü-nasib bir rəmz bulunamaz.
Zevsin haqqı vardı. Asimanlardan
çalınan atəş yerə gəlincə kəndisinə
rəqib çıxmış, insanlar ona tapınmış,
kəndisini təqdis (müqəddəs) eyləmişlərdi.
Tarixi qədimin
təqdis eylədigi atəşə müməssil əsri-hazırın
ila eylədigi şey petroldur.
Atəşpərəstlik dövrünün ən
böyük atəş-gədələri Qafqasiyada, Azərbaycanda
bulunduğu kibi, petrolpərəstlik əsrinin ən sehrkar
ocaqları da buradadır.
Prometeyi didən xunxar quş qartal idi. Bir əsrdən
bəri Qafqasiyanın köksünü didən və ciyərini
parçalayan Rusiya imperyalizminin tuğrası dəxi bir qartal
degilmiydi?!
Prometey təkrar parçalanıyor, təkrar afiyət kəsb
ediyordu.
Qafqasiya əqvamı da zaman-zaman hərəkətə gəliyor
zindəgi əsəri göstəriyor, təkrar 2
başlı rus qartalına zəbun oluyorlardı!...
Böyük
Şamilin bir rübi-əsr sürən şanlı qəzaları
ilə məğlubiyyəti, şanlı Cavad Xanın
unudulmaz müdafiəsi ilə şəhadəti və ilk
fürsətdə təəssüs edən Qafqasiya
Cümhuriyyətlərinin keyfiyyəti təşəkkülü
ilə şimdiki vəziyyətləri, istiqlal və
hürriyyət yolunda Azərbaycanda, Gürcüstanda və
Dağıstanda vüqu bulan üsyanlar, verilən qurbanlar,
tökülən qanlar işbu Prometey-qartal mücadiləsinin
müxtəlif cilvələrindən başqa bir şey
degildir.
lll
Əsatirdəki atəş səriki ilə qanlı
qartal mücadiləsində, məşhur
Hürmüzd-Əhrimən mübarizəsinə bir növi
müşabihət (oxşarlıq) vardır.
İrani-qədim fəlsəfei-diyanətincə
(dindarlığı ilə) ziya və hürriyyət məbdəi
(mənşəi) bulunan Hürmüzd ilə zülmət və
əsarət məbdəini təşkil edən Əhrimən
arasında ibtidayi xilqəttən bəri davam edən
mübarizə ən nəhayət Hürmüzdün qələbəsilə
tamam olacaqdır.
Bu iki rəmz arasındakı şəklə aid
müşabehəti, mənalarına dəxi təşmil edərsək,
Prometeyin də bir gün gəlib zəncirini
qıracağına və kəndisini didən siyah qartal cəngindən
tamamilə xilas olacağına iman etməliyiz.
Hürmüzdün qələbəsilə dünya nasıl
Yezdanı bir nicata nail olacaqsa, Prometeyin xilası ilə də
Qafqasiya öylə bir səadətə nail olacaqdır.
lll
Bugünkü bolşevik Rusiyanın tövrasını
(rəmzini) artıq qartal degil, çəkiclə oraq təşkil
ediyor. Bunu görənlərdən bir çoxu, ehtimal ki,
zahirə aid olan bu təbəddülə nəzərən,
artıq Rusiya imperyalizminin də qalxdığını və
Qafqasiya vücudunun bir daha didilmədigini təsəvvür edərlər.
Yəqin
ki, Qafqasiya Şuralar Federasyonu namilə təəssüs edən
və Rusiya Federasyonunun bir cüzini təşkil edən
bugünkü Qafqasiya, Yeni Qafqasiya deyə tələqqi edənlər
vardır və ehtimal ki, məcmuəmizin ismi ilə
bugünkü bolşevik Qafqasiya arasında bir münasibət
təsəvvür edənlər olur.
Hər
növi iştibah və sui-təfəhhümlərə mahal
buraxmamaq üçün Yeni Qafqasiyayı kəndimizə
nasıl təsəvvür etdigimizi ərz edəlim:
Rusiya tövqrasının (iqtidarının) dəyişməsindən
Qafqasiyanın yenilənməsinə məsafə daha
çoxdur. Qafqasiyanın hürriyyətini təmin edən
şey rus saldatının qiyafəsindəki yenilik olamaz.
Rus saldatı, Qafqasiya silsileyi-cibalının (sıra
dağlarının) ötəsində bulunma-dıqca, kəndisinə
qızıl belə denilsə, siyah qartal vəzifəsindən
başqa bir rol oynayamaz!
Qafqasiyanın yeniligi ancaq əsrimizə hakim olan və
bunun Şərq millətlərini mütəhəyyic (həyəcanlı)
bulunduran hakimiyyəti-milliyyə və istiqlal fikirlərinin məmləkətdə
dəxi kamilən təəssüs etmələri ilə təmin
olunur.
“Qafqasiya qafqasiyalılarındır” şüarı təhəqqüq
etdigi gündür ki, “Yeni Qafqasiya” vücud bulacaq.
Bugünkü
Qafqasiya “qartal” Rusiyasının degilsə də “oraq”
Rusiyanındır, fəqət qafqasiyalıların degildir.
Azərbaycan,
Dağıstan və Gürcüstan vücudi-milliləri qara
imperyalizmi təmsil edən qartalın qaqası ilə degil,
qızıl imperyalizmin əlamətini təşkil edən
çəkiclə əzilir və oraqla kəsilirsə, bundan
Yeni Qafqasiya naminə nə fayda hasil olur?!.
Çarizm yerinə bu gün Rusiyada başqa bir qüvvət
qaim olmuşdur. Bu qüvvət yalnız qartal degil.
Çarizmin şəkil və zahirə aid bilcümlə əlamətlərini
dəgişdirmişsə də məna və batinə aid
bütün xislətlərini kamilən ibqa (olduğu kibi
saxlamaq) eyləmişdir və nəticədə Çarizm
zamanındakı əski Qafqasiya idarəsi ilə şimdiki
Qafqasiya idarəsi arasında, Qafqasiya millətlərinin həqiqi
hürriyyət və hakimiy-yətləri nöqteyi-nəzərindən,
qətiyyən bir fərq qalmamışdır.
lll
Hərbi-ümumidə iştirak edən Türkiyənin,
kəndi münəqqidlərinə qarşı, müskit (susduran)
bir cavadı vardı. Osmanlı imperatorluğunun tərəkəsini
(mirasını) bölüşmək üçün
zühur edən bir hərbə Türkiyə laqeyd
qalmazdı. Hərbdə iştirak edincə
dəxi, qayət təbii olaraq Rusiyanın bulunduğu bir tərəfi
iltizam edəməzdi.
Osmanlı
imperatorluğu girişdigi bu hərbdə məğlub oldu; fəqət
imperatorluq ənqazı içindən yeni və zində bir
ruhla doğan Türkiyə xalq hökumətinin aləmlərə
dəyər bir qazancı vardı:
Çarizm devrilmişdi. Rusiya, Qafqasiya
dağlarının mavərasına atılmışdı.
Rusiya ilə Türkiyə arasında haili
hökumət olmaq üzrə, Qafqasiya Cümhuriyyətləri
təəssüs etmişdi. Müasir Yəcuc
və Məcuclara qarşı əfsanələrdə
gördügümüz ahənin (dəmir kimi möhkəm) səddin
binası qoyulmuşdu.
Məəttəəssüf
bu set, arzu olunduğu kibi təhkim ediləmədi. Sövqi-tarix, qərib bir cilveyi-talehlə, təkrar
rusları Qafqasiyaya gətirdi.
İstirdad etdigimiz Qars qalası kəndisini Şimala
qarşı müdafiə etmək lüzumuna qane müstəqil
bir Qafqasiya hüdudunda degil, əskərlik
sövqül-ceyş (qoşunu qabağına salıb qovma)
nöqteyi-nəzərindən Rusiya cəbhəsinə
dayanmışdır.
Qafqasiya hökumətlərinin təşəkkülü
və bu hökumətlərin kəndi aralarında
sıxı və səmimi bir ittihadla bağlanmaları
Türkiyənin ən böyük mənafeyi-milliyyəsini təşkil
edər.
Rus əskərini, rus nüfuzunu və rus idarəsini əsatirin
kühi-kafi bulunan Qafqasiya silsileyi-cibalından aşağı
buraxmayan İskəndər Şura Qafqasiyadır ki, bizcə
yeni bir Qafqaz deyə qəbul oluna bilir.
Hali-hazırda
Rusiya ilə sıxı bir vəhdət təşkil edən
Qafqasiya Şuralar Federasyonu Türkiyənin mənafeyi-milliyyə
və həyatiyəsi ilə qabili-təlif bir yeni
Qafqasiyamıdır, yoxsa zahiri bir taqım təbəddülat
ilə bərabər, əvvəlkindən pək də fərqli
olmayan əski
Qafqasiyamıdır?
“Yeni Qafqasiya” iləridəki nəşriyyatı ilə
Türkiyə əfkari-ümumiyyəsinin laqeyd
qalmayacağı bu məsələnin biletiraf tənvirinə
bilxassə həsri-ovqat edəcəkdir.
lll
Türk hərəkati-hürriyyət-pərvəranəsilə
pək mühüm və pək ciddi bağlarla mərbut bulunan
Qafqasiya məsələsi eyni zamanda bütün Şərqi
təhyic edən (həyəcanlandıran) milli-istiqlal hərəkatı
uzmasının dəxi bir cüzüdür. Bu mülahizə
ilə məcmuəmizin mündəricatı “Qafqasiya” kəlməsinin
coğrafi mənası ilə təhdid edilməyib “Yeni
Qafqasiya” məfhumunun mənəvi şümulundan dəxi
mülhəm olaraq tərtib olunacaq, Şərq və Qərbdəki
məsaili-mühümməyi mümkün olduğu qədər
təqib və tənvir edəcəkdir.
“Yeni
Qafqasiya”, 26 eylül (sentyabr) 1923, ¹1
Qeyd: Yəqin
ki, bu məqalənin müəllifi jurnalın redaktoru
M.Ə.Rəsulzadədir.
CÜMHURİYYƏT
BAYRAMI
Yeni
Türkiyənin 2 böyük günü var: 23 Nisan (aprel
1920) istiqlal günü ilə 29 oktyabr (1923) Cümhuriyyət
günü!
23 Nisan səltənət
enqazı altından yeni bir qüvvət və həyatla
yüksələn gənc türk millətinin xaricə
qarşı mövcudiyyət və istiqlalını, 29 təşrini-əvvəl - oktyabrda səltənət
və xilafət müəssisələrinin əcz (acizlik) və
inadına rəğmən əsarət zəncirini qıraraq
kəndi halısını bizzat təmin edən türk
xalqının hakimiyyət və hürriyyətini təsbit
edən 2 mübəccəl (öyünüləcək)
gündür.
Türk inqilabı namilə təbcil olunan Anadolu hərəkatı,
bizcə, Şərqi istila edən milli istiqlal hərəkatının
ən mütəkamil bir nümunəsidir. İki sənə
əvvəl, 29 oktyabr qərarını təhlil edərkən,
“Şərqi istila edən milli hərəkatın xalq hərəkatı
olduğunu, xalq hərəkatının təsis edəcəgi
hökumətin də “məna etibarilə demokrasidən, şəkil
etibarilə də cümhuriyyətdən başqa
olmayacağını” zikr etmişdik.
Demokrasi, bizcə, müxtəlif təbəqati-ictimaiyyəyi
haiz olub, daima haldan hala keçərək, təkamüldə
bulunan cəmiyyətin vaxt və zamanın təsirilə
istehsal işlərini tənzimdəki rolları dəgişən
mütərəqqi zümrələrin səri-kara gəlməsini
qolaylıqla təmin edən idarə sistemidir. Bu sistem, zahiri təşkil
edən bir taqım təmsili-ümumi müəssisə və
mərasimindən (məclislər, intixablar) arayi-ümumiyyeyi
müqtəzi əmanatdan ibarət olmaqla bərabər,
demokrasinin əsil ruh və mənasını təşkil edən
şey, heç şübhəsiz ki, təcrübəyə
bağlı müsbət elmlərlə, tərəqqi fəlsəfəsinə
müstənid mənzumeyi əfkardır. Hətta deyilə
bilir ki, elmin hürriyyətini əqli bəşərin hər
növi qayğılardan azad olunuşunu, fərdin, digərin
hürriyyət və hüququna təcavüz etməmək
surətilə, hər növi hürriyyət və
istiqlalını təmin edəməyən bir idarə
demokrasi müəssisələrinin zahirə aid bütün
şəkillərini məhfuz bulundursa belə, həqiqi
demokrasi degildir. Bunun üçündür ki,
demokrasiyi təsis etmək məqsədi ilə zühur edən
ixtilallarda inqilabçılar ruh və mənayi inqilab tamamilə
təhti-təminə alınmadıqca şəklin, hər cəhətcə
mükəmməl olmasına degil, hər halda müəssir
olmasına baxarlar. Demokrasiyi təsis etmək vəzifeyi
tarixiyyəsi ilə müvəzzəf olan təcəddüd
zümrəsi vəzifəsinin bitdiginə bir türlü qane
olmayan, inqilaba min dürlü əngəllər
çıxa-ran mürtəce zümrələrə
qarşı şiddət göstərmək, xəstəsini
ölümdən qurtarmaq üçün şəfqət və
mərhəmət hissilə mütəhəssis olduqları
mühəqqəq bulunan cərahlar kibi, cəmiyyət
vücudunda konqren halını alan əzayi, bila-aman kəsib
atmaq məcburiyyətindədir.
Milliyyətpərvər Türkiyə iştə
böylə mühüm bir təcrübə ilə məşğuldur. Türk
demokrasisini təsisə müvəzzəf olan tərəqqipərvər
zümrə nə məsuddur ki, zamanın iqtizasını həqqilə
müdrik, inqilabın mexanizminə tamamilə aşina,
milyonları sövq və idarəyə qadir böyük bir rəhbərə
malikdir. Bu rəhbərin nurlu
irşadları ilə zaman zaman ortaya atılan tərəqqi və
təməddün şüarları bizə türk demokrasisinin
müzəffəriyyətini təmin edəcək mənzumeyi-əfkarın
təhəqqüqünü kəndinə ən böyük
və ən müqəddəs bir əməl ittixaz etmiş
qüvvətin, Türkiyə inqilabında amili-müəssir
olduğu haqqında pək böyük ümidlər verməkdədir.
Biz görüyoruz ki, Türkiyə inqilabı demokrasinin
mənəviyyat qisminə aid xüsusatda təəssüb
göstərəcək qədər radikaldır. Ehtimal ki, böyük və əsaslı
inqilabların ruhiyyatına haqqilə vaqif olmayanlar və yaxud
işin bu cəhətini əhəmiyyətlə tələqqi
etməyənlər fəs yerinə mütləqa şapka
geymənin lüzumunu dərk edəməz heyrətdə
qalırlar. Fəqət böylələri
unutma-sınlar ki, inqilabları, mütəfəkkir və
münəvvər zümrə həyat və qanunlar üzərində
icrayi təsir edən fikir və düsturların təbəddülündə
görürsə də, xalq kütləsi, bu təbəddülü
yalnız gözünə girəcək qədər dəyişən
zahirlərlə anlar və yalnız bu kibi hadisələr
üzərinə düşünür. Xalq kütləsinə
nəqllə degil, əqllə qiymət vermənin lüzumlu
olduğunu anlamaq üçün istədigi sərpuşu
(baş örtüyü) geyməkdə məhzur
olmadığını bizzat göstərməkdən daha
müəssir bir propağanda olurmu?...
Mənəviyyatdakı təbəddülləri
onların bir növi-rumuzunu (rəmzlərini) təşkil edən
zahiri qiyafətin dəyişməsilə dərk və bunun
üzərinə düşünəcəgini qəbul etməklə
bərabər, kütlənin, məruf bir görüşə
rəğmən, pək maddi düşünür bir
vücud olduğunu da heç bir vaxt unutmayalım. Başına
şapka geydirdigimiz xalqın yaşayışındakı
şəraiti dəxi şapkaların həyatına bənzədəməz
və bu xüsusla kəndisinə yarın üçün məxsus
bir ümid verməzsiniz və geydirəcəginiz
şapkaların yırtılacağı həmən mühəqqəqdir.
Fəqət nə mutlu ki, hər tərəfdə
böyük təhalüklə şapka geydigi xəbər
verilən Anadoludan bizə əndişəmizi mucib xüsusda
dəxi ümidli xəbərlər gəlməkdədir.
Cümhuriyyət hökumətinin türk
kütleyi-əsliyyəsini təşkil edən Anadolu
köylüsünə istinad eyləmək və bu kütlə
içindən çıxan istehsal nazimi mütərəqqi
bir zümreyi tutmaq siyasəti yürütdügünü
göstərən iqtisadi təşəbbüsləri təşviq
etdigi görülməkdədir. Bunun ən
böyük və ən müsbət dəlili isə
hökumətin dəmiryolları haqqındakı əzmi və
müvəffəqiyyətidir. Türk
köylüsü kəndinə yeni şüarlar, yeni sərpuştlarla
gələn hökumətin kağni (köşk) arabası ilə
degil, “Od arabası”* ilə gəldigini görüyor. Bunun üçündür ki, o, görənəklərinin
yıxıldığını suyi-təfsir edərək kəndisinə
yanaşan müfəttin və mürtəceləri degil, kəndisini
zəfərdən zəfərə yürütən rəhbərlərin
arxasından qoşdu. “Kürdistan
üsyanı” namilə məruf irtica hadisəsində fəsli
mütəəssiblərlə degil, şapkalı münəvvərlərlə
getdi, demokrasinin müvəffəqiyyət və qələbəsini
təmin etdi.
Bu müvəffəqiyyət bizi sevindiriyor. Türkiyə
üçün seviniyoruz. Yalnız
Türkiyə üçün degil, eyni zamanda bütün
Türklük üçün də seviniyoruz.
Milliyyətpərvər demokrat xalq Türkiyəsinin
bütün Şərq, ələlxüsus bütün
Türk dünyası üçün mənəvi və mədəni
bir rəhbər olduğunda şübhəmi var? Türk
dünyasının gərək Türkiyə kibi müstəqil
olan yeganə məmləkəti ilə gərək əsarət
və işğal altında yaşayan digər məmləkət
və qövmləri, zamanımızın sifəti-kaşifəsini
(əmmamə növünü) təşkil edən ixtilal və
inqilab həyəcanları içində çalxanıb
duruyorlar. Bu çalxantının Anadoluda
artıq milli demokrasi hədəfinə doğru salim bir istiqamət
aldığını görüyoruz. Halbuki
başda Azərbaycan olmaq üzrə Sovet idarəsində
bulunan digər türk qövmlərinə tamamilə başqa
bir istiqamət veriliyor. Orada milliyyət və
demokratizmin küfr və daləl (keçmiş) olduğu
fikri tərviç olunuyor. Bu dalələti-ikriyyəyə
qarşı komunizm əsarətindəki türk qövmlərinin
yeganə ümidi demokrasinin Türkiyədəki zəfərinə
mətüfdur (dönüşdür). Qeyri
təbii komunizm idarəsinin bir gün gəlib də rəf
ediləcəginə qane bulunan bu Türkiyə xaricindəki
türklər bir gün gəlib də milli demokrat bir həyat
yaşayacaqlarına qüvvətlə inanıyorlar.
Bu fürsətin kəndilərinə keçdigi
sırada, heç şübhə yoxdur ki, onlar Türkiyənin
təcrübələrindən və demokrat Türkiyə
labaratuvarında işlənəcək milli demokrat hars və
ürfanından kəmaliylə istifadə edəcəklərdir.
Türkiyədə Cümhuriyyət və demokrasi fikir və
ənənəsinin kökləşib tamamilə müzəffər
olmasına Azərbaycan gəncligi bilxassə məmnun olur. Çünki
bu idarənin xaricə qarşı əxz edəcəgi feyzindən
ilk sırada istifadə edəcək bir cəmiyyət varsa o
da Azəri Türklügüdür.
İki qonşu və qardaş cəmiyyət qismi
münəvvərinin başqa başqa məfkurələr
daşıdığından nə kibi zərər gəldigini
Azərbaycan gəncligi bir dəfə təcrübə eyləmişdir. Azərbaycanın
ilk haləsindən kəndi yardımına gələn
Türkiyə dövlətinin bün-yəsindəki səltənətçiliklə
yeni doğan Azərbaycan dövlətinin bünyəvisindəki
cümhuriyyətçilik arasında məfkurəvi
müsadimələr olmuşdur.
Türkiyədəki radikalizmin müvəffəqiyyətilə
əsri Türkiyə Cümhuriyyəti və münəvvər
türk demokrasisi təcəssüs etdikdən sonra, bu təsadümlərin
(toqquşmaların) etimalı aradan qalxaraq türk ellərinin
vəhdəti, səmimiyyət və qardaşlığı
birə on qat daha artmış olur. Bunun
üçündür ki, biz Türkiyə Cümhuriyyəti
bayramını yalnız Anadolu türklərinə degil
bütün türklərə xas böyük və məsud
bir bayram olaraq tələqqi edər və bu bayram münasibətilə
yalnız türkiyəliləri degil, bütün türkləri
təbrik edəriz.
Baş məqalə
“Yeni
Qafqasya”, 1 təşrini-sani (noyabr) 1926, ¹3
Mətüf
- dönüş
DAŞNAKSÜTYUN
FİRQƏSİNİN İFLASI
Bolşevik qəzetələri erməni
Daşnaksütyun firqəsinə aid qayət mühüm xəbərlər
nəşr ediyorlar. “İzvestiya” qəzetəsi
Daşnaksütyun firqəsi liderlərindən sabiq Ermənistan
hökuməti-milliyyəsi rəisi Kaçaznuninin bir
kitabından bəhs ediyordu. “Daşnaksütyun
firqəsinin iflası” namını daşıyan bu
kitabında daşnaqların bu əski və əməkdar
lideri, firqələrinin sənələrdən bəri təqib
eylədigi siyasətin iflasını elan və “Erməni
xalqına hizməti kəndilərinə şərəf ədd
edənləri, mənasız xülyalardan vaz keçərək,
Ermənistana övdətlə Sovet hökuməti tərəfindən
başlanan icad və ehya işinə iştiraka dəvət
ediyormuş.
Keçən sənə Vyanada iniqad edən
Daşnaksütyun konqresində Kaçazuninin bolşeviklərlə
anlaşmaq tezisini müdafiə eylədigini biliyorduq. Görünüyor
ki, o artıq firqəsinin iflasına tamamilə qənaət gətirmiş,
Bakı qəzetələrində oxunduğuna nəzərən,
Ermənistana dönmək və “son sənələrini Sovet
Ermənistanına həsr etmək” istəmişdir.
Ənənəvi daşnaksütyun siyasəti ilə
aşina olanlar bu siyasətin ta ibtidadan iflasa məhkum
olduğunu bilirlərdi. Rusiya imperyalizminin əzəmətinə
güvənərək qonşuları hesabına
“Böyük Ermənistan” xülyalarını daşıyan,
bu əzəmətin çoxluğunu gördükdən sonra
dəxi qaynar bir həyat kibi fışqıran Türk milliyyətpərvərligini
heçə sayıb Sevr Müahidəsinə güvənən
bir siyasətin sonu əlbət ki, iflasdı. Erməni hərəkatının tarixcəsi Rusiya
hesabına çalışmaq, Şimal istilasının Cənubda
kılavuzluğunu yapmaqdan ibarətdir. Hərbi-ümumidə
işbu ənənəvi siyasətlərinin qurbanı olaraq
müdhiş bir üqubətə uğradıqlarına
müqabil, erməni politikaçılarının
bütün ümidi Rusiyanın bu hərbdə qalib
çıxacağına və bu surətlə “Böyük
Ermənistan” təşəkkül edəcəginə
bağlı idi.
Hesab doğru çıxmadı. Rusiya səfi
hərbdən çıxdı, çar ordusu pərişan
oldu. Qafqasya elani-istiqlal ediyordu. Mavərayi Qafqas Seym Məclisinin istiqlal elanına təhsis
etdigi günü xatırlıyoruz. Kaçaznuni
kürsiyə gəldi. Rəngi
qaçmışdı. Dodağı titrəyirdi.
“Tarixi əhəmiyyət və məsuliyyətini tamamilə
dərk edərək biz də bu qərara iltihaq ediyoruz” dedi və
bütün ümidlərini gömmüş bir adam kibi məlul və məhzun kürsüdən
endi.
Kaçaznuni daha o zaman bu “mucəz” (qısa) bəyanı
və bu “həzin” ifadəsi ilə daşnaksütyun siyasətinin
iflasını növ ümmə elan ediyordu. Daşnaksütyun
Rusiyaya dayanacaq, qonşularının arzularına baxmayaraq,
Türkiyə və Azərbaycan (bəlkə də
Gürcüstan) hesabına “Böyük Ermənistan”
olacaqdı. Halbuki, nərədə... “Türkiyənin təzyiqi
və “Müsavat” firqəsinin sövqilə Rusiyadan
ayrılmaya məcbur oluyordu...!
Qafqasiyayı həqiqi surətdə müstəqil
cümhuriyyətlər şəklində təsəvvür
edənlər üçün Rusiyaya istinad qədər mənasız
bir hərəkət təfəkkür olunamaz. Azərbaycan
ilə Gürcüstan bu həqiqəti dərk etdikləri halda,
Ermənistan bunu anlamaqda çox müşkülat çəkiyor,
keçmiş ona rahatlıq vermədigi kibi, istiqbal
haqqındakı xəyalları da buna mane oluyordu. O,
Rusiyanın təkrar gələcəyinə Türkiyənin
təkrar çökəcəginə ümid bağlayıb
duruyordu. Azərbaycan ilə
Gürcüstanın Denikin təhlükəsinə
qarşı əqd etdikləri tədaföi-müahidəyə
Ermənistan bu ümidlə daxil olmayıb. Axarunyan düvəli-müəzzəmə müntəsibləri
cüzündən böyük Ermənistan namına Sevr
Müahidəsini imzalarkən “böyük ümid”in artıq
təhəqqüq etdigini düşünmüşdü.
Halbuki o bir xəyal idi. Həqiqəti isə,
Ağacanyan hökuməti Gümrüdə təsbid ediyordu.
O həqiqət ki, sonra Lozanda bütün cahan tərəfindən
də təsdiq edildi.
Həddi-zatında macəralardan ibarət olan bu xəyal və infirad (təklənmə) politikasının iflasından sonra erməni rüəsasına müqəddəratlarının artıq qonşuları ilə bağlı olduğuna qənaəti-kamilə gəlməli idi. Halbuki nə gəzər... Bu dəfə də çarlıq yerinə qonan Bolşevik Rusiyası idealizə edilməyə başladı. 2 sənə əvvəl daşnak-sütyun “general”larından məşhur Dro və sairlərinin imzası ilə bir bəyannamə nəşr edildi. Bu bəyannamələrində Qafqasiyada qalan daşnaqlar, Ermənistanın yalnız Qızıl Ordu sayəsində himayə olunacaq və erməni xalqının ancaq sovet idarəsi sayəsində tərəqqi və inkişaf edəcəginə qane olduqlarını “bütün cahana” elan ediyorlardı. Bir sənə sonra dəxi erməni Hınçaq firqəsi rəsmən inhilal (ayrılma) və tamamilə komunistlərə iltihaq etti (birləşdi). Və şimdi də Kaçaznunini tövbə-künan (tövbə edən) Erivana dönüyor.
Bolşevik qəzetələrinə inanılırsa Parisdə bulunan erməni heyəti-mürəxxəsəsinin erməni qəzetələrində bir bəyannaməsi nəşr edilmişdir. Bu bəyannamədə deyilirmiş ki:
“Lozan Müahidəsindən sonra “Erməni Məsələsi” binəfsihi (əsl) məna və əhəmiyyətini qeyb etdigindən və sovetlərin Fransa hökuməti tərəfindən təsdiqi dolayısı ilə Sovet Ermənistanının dəxi bilhüquq tanındığından Avropadakı milli erməni heyəti kəndisinin artıq lüzumsuzluğunu dərklə Fransayı tərk ediyor.
Parisdəki erməni heyətinin böylə bir qərar və bəyannaməsi olmuşmudur?... Hər halda “bolşevizya” xaricində çıxan mətbuatda böylə bir xəbərə təsadüf edilməmişdir. Biləks Qafqasya üsyanları münasibətilə Parisdəki heyəti mürəxxəsələrin Sovetlərə qarşı vaqe olan protestolarına erməni heyətinin də iştirak eylədigini biliyoruz. Fransanın Sovetləri təsdiqindən sonra böylə bir dönüklük göstərilmişsə xəbərimiz yoxdur.
Bu dönüklükdən bolşevik mətbuatı bittəbii pək böyük bir məmnuniyyət və nəşə ilə bəhs ediyorlar. “İzvestiya” Kaçaznuninin əqli, fərasəti və cəsarəti-mədəniyyətinə bayılıyor. Bakıda çıxan türkcə “Komunist” dəxi daşnaqların bu hərəkətini Azərbaycan daşnaqları üçün də şayani-təqlid buluyor və “Kaçaznuni tövbəsinin Rəsulzadə Məhəmməd Əmin üçün qüvvətli bir zərbə” təşkil etdiginə hökm ediyor.
Əvvələn ermənilər arasında Kaçaznuni tövbəsində iştirak etməyənlərin dəxi mövcud olduğunu xəbər verəlim. Bunu “Komunist” mühərririnin “İzvestiya”dan nəql etdigi sətirlərdə də görmək mümkündür. Kaçaznuninin “şayani-təqdir cəsarətindən” bəhs edildigi sırada Moskva qəzetəsi “səbəbsiz degildir ki, bu zəki adamın dünki dostları bu gün onu tərzil (rüsvay etmə) ilə mürtəd və dönük - deyə kəndisinə küfr ediyorlar” diyor. Saniyən Rəsulzadələr heç bir zaman “hürriyyət və istiqlalı” qısıq və könülsüz bir səslə tələqqi edən Kaçaznuniləri yol yoldaşı - deyə qəbul etməmişlərdir ki, bu hal müvacehəsində (üz-üzə gəlmədə) inkisari-xəyalə (xəyal qırıqlığına) uğrasınlar. İstiqlal və hürriyyətlərini istihsalə (hasil etmədə) “Azərbaycan daşnaqları” ümidlərini Rusiyadan gələcək bir qüvvətə bağlamamış olsalar da heç bir zaman bu Rusiyaya “ağ olmaq” istəməzlərdi. Rəsulzadələrin düşüncəsi sərihdir (aydındır). Onlar milli hakimiyyət və istiqlal davasını təmsil ediyorlar: Türk hakimiyyəti və Türk istiqlalı. Bu məqsədlərində onlar digər Qafqasya millətləri ilə Dağıstan və Gürcüstanla bərabərdirlər. Bu millətlər istiqlal istiyor, onlar Rusiya istila və vasayətindən qurtarmaq niyyətində müttəhiddirlər. Bu məqsədlərinə nail olmaq üçün onlar Rusiyanın Qafqasya cibalı ötəsinə atılması ilə mənfəətdar bulunan bilcümlə qüvvətlərlə anlaşır, onlarla təşriki-məsai (ortaq iş) etməgi müvafiq görürlər. Keçirdikləri tarixi təcrübədən sonra ermənilərin dəxi sülük (hərəkət) edəcəkləri yeganə səlamət yolu, bizcə budur. Az da olsa ermənilər arasında da böylə düşünənlərin mövcud olduğunu ümid ediriz. Bunun əksini düşünən zat Qafqasya istiqlalçısı olamaz, çünki bu, Rusiya əliylə Rusiyadan ayrılmaq olur ki, qəribədir.
İstiqlalçı Azərbaycan milliyyətpərvərlərinin yolu bəllidir. Onların Rusiyadan bəkləyəcəgi bir şey yoxdur. Kəndi hüdudi-milliyyəsi daxilində qalan Rusiya məsud olsun, fəqət məmləkətimizi, hürriyyətimizi, istiqlal və milliyyətimizi kirli çizmələri altında çeynəyən Rusiyaya düşməniz! Qızıl da olsa düşməniz, bəyaz da olsa düşməniz! İştə istiqlaliyyətçi bir qafqazlının alacağı yeganə vəziyyət! Biz erməninin dəxi bu vəziyyətdə bulunmasını can və dil ilə istəməklə bərabər, xəyal ilə degil, həqiqətlərlə hesablaşan Azəri siyasiyunu heç bir zaman Kaçaznunilərin kəndilərinə “üzəngi yoldaşı” olduqlarını düşünməmişlərdir!
Kaçaznuniyi “baharın ilk qırlanğıcı” - deyə sevinən xainlər, Azərbaycan kaçaznunilərini dəxi kəndilərinə dönəcək deyə bəkləməsinlər... Ənsələrini (qulaqlarının dalını) görəmədikləri kibi, bunu da görəməzlər!...
Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)
“Yeni Qafqasya”, 1 mart 1925, ¹11
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2018.-12 may.-S.20-21.