Gilyotinin ağzında bitən həyatlar
YAXUD QAZAXDA "BİR EDAM
MƏHKUMUNUN SON GÜNÜ"
Şahanə MÜŞFİQ
Dahi
fransız yazıçısı Viktor Hüqo ölüm ərəfəsində
yaradıcılığına yekun vuraraq özü
haqqında deyir: "Mən öz kitablarımda, dram, nəsr əsərlərimdə
kiçik və bədbəxt adamları müdafiə
etmişəm, təlxəyin, nökərin, məhbusun da
insan hüququ olduğunu göstərmişəm".
Heç
şübhə etmirəm ki, bu fikrin fonunda Hüqo
yaradıcılığı ilə tanış
olan hər kəsin yaddaşında ədibin əsərləri
və o əsərlərdən müxtəlif obrazlar
canlanır. Məsələn, "Səfillər",
"Paris Notrdam kilsəsi", "Bir edam məhkumunun son
günü", "Gülən adam" və s.
Məncə, Hüqonu özəl edən səbəblərdən
biri də onun mövzularının həyatın ən sərt
reallığından gəlməsidir. Bunu əsərlərindən
əlavə, onların fərqli və maraqlı yaranma tarixçələri də
sübut edir. Məsələn, bir gün dostu
ilə Paris küçələrində gəzişərkən
meydana toplaşmış böyük bir izdiham 25-26
yaşlı Viktor Hüqonun diqqətini çəkir.
Yaxınlaşdıqda bir müttəhimin edam
olunduğunu görən gənc yazıçı bu hadisədən
çox təsirlənir və dərhal oradan uzaqlaşır.
Məhz gördüyü bu sarsıdıcı
mənzərənin təsirilə özünün ilk romanını-
"Bir edam məhkumunun son günü" əsərini qələmə
alır. Roman yazıçının ən az tanınan əsərlərindəndir.
1829-cu ildə
iyirmi altı yaşında yazdığı bu romanda Hüqo
adsız qəhrəmanın dilindən edam
hökmünün bir insana necə təsir etdiyini olduqca
mükəmməl bir dillə təsvir edir. Öləcəyini
bilən bir insan hansı hissləri keçirə bilər?
Bu çətin sualın altından, yəqin
ki, ancaq Hüqo kimi dahi yazıçı qalxa bilərdi.
"Bir edam məhkumunun son günü"
romanını "Səfillər" kimi nəhəng bir əsərin
uvertürası da hesab etmək olar. Əsərin
mühüm özəlliklərindən biri də dünya ədəbiyyatında
təhkiyəsi birinci şəxsin təkində, daxili monoloq
şəklində deyilən ilk roman olmasıdır.
Əgər
bu gün dünyanın əksər ölkələrində edam hökmü ləğv olunubsa, bunda
mütləq Hüqonun payı vardır.
İllər
öncə oxuduğum və ilk dəfə yediyim fərqli bir
yemək kimi "dadı damağımda" qalan, təsiri,
günbəgün dəyişən, bu dinamik həyatın
içərisində bir-birinə qarışmış hisslərimin
gözdənuzaq küncündə mürgüyə dalan
romanı bu yaxınlarda Qazax Dövlət Dram teatrı yenidən
yadıma saldı.
Bu ay teatrın 80-ci mövsümü gözəl bir
tamaşanın premyerasına qucaq açdı. Kollektiv
Hüqonun haqqında bəhs etdiyim əsərini səhnələşdirmişdi.
Rejissor Allahverdi Musayevin hazırladığı səhnə
əsərinin əsas obrazını teatra dəvət olunan
peşəkar aktyor Mehman Dilqəmoğlu (Piriyev)
canlandırırdı. Tamaşadakı digər rolları aktyorlar Hacı
Hacıyev, İlqar Hacəliyev, Yusif Qoca, Arif Almədədov,
Aydın Orucov, Nəsimi Aşpazov, Əminə Musayeva ifa
edirdilər. Tamaşanın quruluşçu rəssamı
Səyyat Məmmədovdur. Əsəri
dilimizə gənc şair Hikmət Orhun
uyğunlaşdırıb.
Hələ premyeradan çox öncə məşq
prosesləri zamanı Mehman müəllimlə tamaşa
haqqında danışarkən bizi fərqli və ağır
səhnə işinin gözlədiyini bilirdim. Məni həyəcanlandıran
əsas məsələ isə aktyorun elə hey təkrar etdiyi "o
obrazda özümü görürəm"- sözləri
idi. Axı edama məhkum olunmuş və
ölümünün saatına qədər belə dəqiq
vaxtını bilən bir məhbusla illərini sənətə,
teatra, televiziyaya həsr etmiş, bir-birindən dəyərli
obrazlar yaratmış, hər kəs tərəfindən
tanınıb, sevilən bir aktyoru nə birləşdirə,
hətta eyniləşdirə bilərdi ki? Bunu onun özündən soruşmağımın
bir nəticə verməyəcəyini bilirdim. Ona görə də susub tamaşanı gözləyirdim.
Mənə qaranlıq qalan bütün bu sualların
tamaşada cavab tapacağına olan qəribə əminliklə...
Mənim bu susqunluğum həm də bir yaradıcı
adamı özünü sözlərlə ifa etmək məşəqqətindən
xilasım idi bəlkə də...
Düzünü desəm, vaxtilə kitab səhifələrindən
roman kimi oxuduğum əsərin səhnədə necə
alınacağı mənimçün çox maraqlı idi. Özü də
əyalət teatrının belə bir çətin, məsuliyyətli
işi öz üzərinə götürməsi bir tərəfdən
həyəcanverici olsa da, digər tərəfdən
böyük bir qürur idi. Demək ki, mədəniyyətimiz,
incəsənətimiz yalnız paytaxt Bakıda deyil, ondan
yüzlərlə kilometr uzaqdakı əyalətlərimizdə
də inkişaf etməkdədir.
Nəhayət, çoxdan gözlənilən gün gəlib
çatdı və premyera böyük bir coşğuyla,
uğurla baş tutdu. Tamaşa başlar-başlamaz məni
özünə cəlb edən ilk detal səhnə tərtibatı,
dekorasiya oldu. Tamamilə qaranlığa qərq
olmuş səhnədə işıq balaca bir hücrəni
aydınladırdı. Üç tərəfdən
barmaqlıqla bağlı olan hücrədə kiçik bir dəmir
çarpayı, bir də balaca masa var. Üzünü tük
basmış, səfil və yazıq
görünüşlü bir məhbus (Mehman Piriyev) hücrənin
içərisində var-gəl edir. Bu gənc
adamın üst-başından və hərəkətlərindən
dəhşətli çarəsizlik tökülür.
Onun bu çarəsizliyini fonda
eşitdiyimiz dialoq daha da şiddətləndirir. Fonda iki səs eşidilir. Söhbətdən
birinin həmin bu qarşımızda özünə yer
tapmayan məhbus, digərinin isə onun vəkili (aktyor Yusif
Qocanın səsi ilə) olduğunu anlayırıq. Məhbus
bütün ümidi və inamı ilə vəkildən onu edam cəzasından xilas etməsini diləyir. Vəkil isə bunun yalnız ömürlük
"avarçəkmə" cəzasına çevrilməsi
tələbi ilə mümkün olduğunu deyir. Amma məhbus qətiyyətlə avar çəkməkdənsə
yüz dəfə ölümə razı olduğunu deyir.
Bu söhbətdən sonra məhkəmənin səsini
eşidirik.
Burada da vəkil onun cəzanın ömürlük
"avarçəkmə" ilə əvəzlənməsini
təklif etmək istəsə də, məhbus onun
sözünü ağzında qoyur və... Məhkəmə
qərarını qəbul edir! Məhbusun başı gilyotinlə
kəsilsin! Apelyasiya məhkəməsi isə məhbusun
şikayətini altı həftə ərzində
cavablandıracaq (təəssüf ki, o dövrün məhkəmə
sistemində apelyasiyanın edam məhkumunun
lehinə qərar verməyi isə görülməmişdi).
Deməli,
qəhrəmanımızın cəmi beş,
ən yaxşı halda altı həftəlik ömrü
qalıb.
Dialoqlar
bitdikdən sonra səhnə tamamilə işıqlanır və
bayaq hücrəsində var-gəl edən edam
məhkumu indi olduqca sakit, bitkin bir halda kağıza nələrsə
yazır. Onun nə yazdığını isə biz yenə də
fon səsi vasitəsilə öyrənirik.
Müəllif elə ilk cümləsilə əsərdəki
hadisələrə öz damğasını vurur:
"İndi Bisetr zindanındayam. Başımın
gilyotinlə kəsiləcəyi günü gözləyirəm!"
..."Ölüm haqdır" - deyirlər. Hər bir
canlı bir müddətdən sonra, vaxtı çatanda
ölümü dadacaq. Hər bir dini
inancda və ayrı-ayrı sivilizasiyaların
düşüncəsində ölümə fərqli mənalar
verilsə də, bunları birləşdirən tək
gerçək məhz ölümün özü, onun
varlığıdır. Amma taleyindən xəbərsiz
insan ölümün nə vaxt, hansı şəraitdə
onu yaxalayacağından xəbərsizdir. Əsər
bu xəbərsizliyin insana "əta edilmiş ən gözəl
hədiyyə" olduğunun ən təsirli və dəqiq
sübutudur. Hamımız
ölümün varlığını və bir gün bizi də
yaxalayacağını bilsək belə, insan psixologiyası
bunu özünə yaraşdırmaz. Heç
zaman ölməyəcəkmiş kimi həyatına davam edər.
Ölüm isə öz bildiyini eliyər: birini yolda, birini
işdə, birini gülərkən, birini yemək yeyərkən,
birini xəstə yatağında, birini isə asudə yuxusunda
tapar, aparar...
Bir də ölümünü gününə,
saatına qədər dəqiq bilən bədbəxt insanlar
var (bilməyənlərin xoşbəxt olduğunu iddia etmirəm). Qəhrəmanımız edam məhkumu kimi. O, düz altı həftədən
sonra öləcəyini yaxşı bilir. Və
hər insan kimi o da ölümdən qorxur. Müəllifin onu qəhrəman, cəsarətli, fərqli
təqdim etmək, bu ölümə layiq olub-
olmadığını aydınlaşdırmaq fikri yoxdur.
Ona görə də yazıçı əsərində məhbusun
cinayətini araşdırmır, onun nə üstündə edam olunacağını demir. Tamaşada isə
rejissor buna bəzi eyhamlar vurur: işsiz, pulsuz, evində
çörəyi belə qalmayan, qızı xəstə olan
gənc adam çörək və dərman
pulu tapmaq üçün soymaq istədiyi adamı təsadüfən
öldürür. Beləcə, edam cəzasının,
xüsusən gilyotinlə baş kəsilməsinin geniş
yayıldığı ölkədə xalqın böyük
həvəs göstərdiyi növdən ölümə məhkum
edilir.
Tez-tez
bunu xatırlayan məhbus heç cür özünün edam olunmaq qərarını anlaya bilmir. Axı o nə etmişdi? Təsadüfən adam öldürmüşdü. Ac
qalmamaq, kiçik qızına dərman pulunu tapmaq
üçün. Axı onun pis bir niyyəti
yox idi. Dövlət ona şərait
yaratsa, o da işləsə, pul qazansa, soyunçuluq etmək
istərdimi?! Bəs niyə hakim dairələr,
məhkəmə icraçıları ona qarşı bu qədər
qəddar idilər? Lap tutaq ki,
günahı vardı. Kimisə qəsdən
öldürmüşdü. Ondan qabaq o
hücrədə yatan, atasını, qardaşını,
dostunu öldürən və gilyotinlə başı kəsilən
cinayətkarlar kimi. Axı onları belə
bu cür qəddarcasına cəzalandırmağa kimsənin
haqqı yoxdur. Ümumiyyətlə, həyatda
heç bir günahın, cinayətin
qarşılığı öz ölümünü
gözləmək olmamalıdır. Elə götürək
edam məhkumunun öldürdüyü
adamı. O adam səhər evindən
çıxarkən çox rahat və sakit idi. Çünki öləcəyini bilmirdi. Təsadüf... və o, artıq yoxdur. Onu bilmədən
öldürən adam isə bu gün bir həbsxana
küncünə qısılıb öləcəyi
günü, hətta saatları sayır. Məhbusun bununla
bağlı hissləri çox səmimi və təsirlidir:
"İnsanın ölüm gününü, saatını
bilməsindən iyrənc heç nə yoxdur. Qatil
də olsa, bu əzaba məhkum olmamalıdır. Mən öldürdüyüm adama əzab verməmişdim".
Halbuki bir
az öncə onun özünə təsəlli
verməyə, bu edamı qəbul edə bilmək
üçün səbəblər uydurmağa
çalışdığını görmüşdük:
"Edam məhkumu! Bəs niyə olmasın?
İnsanlar-buna hansı kitabda
rastladığımı bilmirəm, ancaq, yalnızca gözəl
şeylərdən bəhs edən bir kitabda, bütün
insanlar, günü məchul bir edama məhkumdurlar deyə oxuduğumu
xatırlayıram. Bəs, o zaman mənim vəziyyətimdə
dəyişən nə idi axı?" Bu sualın
cavabını sonradan özü bir neçə dəfə
verir...
Bütün
əsər boyunca biz də edam məhkumuyla
birgə addım-addım ölümə
yaxınlaşırıq. Hər addımda onun
hisslərinin, duyğularının, qorxularının,
çarəsizliyinin ən yaxın şahidinə
çevrilirik, düşüncələrindəki dəyişikliyi
görürük. Məsələn, əsərin
əvvəlində ömürlük avar çəkmək cəzasından
kəskin şəkildə imtina edən və edamı
üstün tutan məhbus, bir zamandan sonra bu qərarından
şübhəyə düşür, sonra isə tamamilə
peşman olur və "ömrüm boyunca avar çəkməyə
razıyam, yetər ki, nəfəs alım"-deyir. Artıq elə bir məqama çatır ki, kənardan
bircə ümid, bircə təsəlli umacaq vəziyyətə
düşür. Gözətçidən,
onun yanına gətirilən öncədən avar çəkməyə
məhkum edilmiş başqa bir "gilyotin məhkumu"ndan
ölümün ondan daha yaxşı olduğunu və qərarında
yanılmadığını eşitmək istəyir. Bu anlarda qəhrəman gözümüzdə daha da
kiçilir, acizləşir. Günahı
nə olur olsun, halına acımamaq mümkün deyil.
Daxili monoloqlar sayəsində bir növ
monotamaşanı xatırladan səhnə işində
M.Piriyevin fərqli və təsirli rolunu gözardı etmək
olmaz. Onun qəhrəmanının daxili aləminə,
keçirdiyi qeyri-adi hisslərə, psixoloji durumuna və
düşdüyü situasiyalara uyğun
çıxışı tamaşaçıda hadisənin təbiiliyinə
şühbə yeri qoymur. Hətta bu əsəri dilimizə
çevirən gənc şair Hikmət Orhun tamaşa
sonrası aktyorun oyununu şərh edərkən zarafatyana:
"Əgər Mehman müəllimi sonradan kulisdə görməsəydim,
onun həqiqətən də başının kəsildiyinə
inanacaqdım" - deyir.
Tamaşanı izlədikcə bir tərəfdən də
aktyor Mehman Piriyevin özünü niyə bu qəhrəmanda
tapdığını anlamağa
çalışırdım. Və deyəsən, anladım...
Edama məhkum
edilmiş adam son günlərində
yalnız anası, həyat yoldaşı və üç
yaşlı körpə qızı haqqında
düşünür, bəzən hətta özünü
unudaraq, onların halına acıyır. Xüsusən,
körpə qızının taleyi onu çox narahat edir.
Bu zamanlarda o, ölümə məhkum insan yox,
qızını onsuz qoyub getməyə məcbur qalan ata olur.
Özümüzü
əzizlərimiz, sevdiklərimiz yolunda qurban verməyimiz...
Bunun özü də bir növ edam, ya da
başqa adla intihar deyilmi? Həyatımızın müəyyən
dövrlərində sevdiyimiz, istədiyimiz nələrdənsə
sırf çevrəmizdəkilərin xətrinə vaz
keçərkən o sevdiyimizə,
arzuladığımıza edam,
özümüzə isə intihar yaşatmış olmuruqmu?
Gərək elə gilyotinlə başımızmı
kəsilə?!
Bu mənada
o məhkumda təkcə Mehman müəllimdən deyil, hər
birimizdən az da olsa nələrsə
var...
Tamaşanın
yaddaqalan səhnələrindən birisi ölümünə
5-6 saat qalan qəhrəmanımızın bir başqa edam məhkumu ilə olan söhbətidir. Həmin
adamın da altı həftəlik ömrü qalıb və
söhbət əsnasında "taledaşına"
müraciətlə deyir: "Dostuq?" O da
razılaşır və dost olurlar. Cəmi 3-4 saatlıq... Bu
səhnədə bir azca ümid, bir "çimdik" inam,
bir əlçim xəyal var... Yenə də haqqında
danışdığımız insan psixologiyası:
ölümü özünə yaraşdırmır...
Məhkəmədən gələn səlahiyyətli
şəxslə (Yusif Qoca) söhbətdə isə məhkum
hələ də bütün bunların bitəcəyinə,
məhkəmənin, kralın, ya da elə xalqın onu xilas edəcəyinə
inanır. Axı, o, onların heç birinə pislik etməmişdi.
Və çox güman ki, onun haqsız edamı
hər kəsi narahat edirdi. Məhkum belə
düşünürdü... Həqiqəti isə həmin o
səlahiyyətli şəxs deyir: "Sənin gilyotinlə
başının kəsilməsi adi xəbərdir. Həftədə
2-3 belə edam olur. Adamlar əvvəlki
kimi zövq ala bilmirlər".
Bu
cümlələrlə müəllif həmin dövrün
yalnız qanunlarının deyil, bütün cəmiyyətin
azğınlaşdığını, vəhşiləşdiyini
göstərir...
Əsərin ən təsirli səhnəsi fikrimcə,
atanın günlərdir adını sayıqladığı
qızı ilə görüşüdür. Son saatlarında
qızını görən, dəmir barmaqlıqlar
arxasından onun kiçik əllərini, üzünü duz
kimi yalayan, öpüşlərə qərq edən, qoxusunu
son dəfə hərisliklə ciyərlərinə çəkən
ata edam qərarından ən ağır zərbəni
məhz o anda alır. Ona dərman ala bilmək
üçün adam öldürməyə
məcbur qalan və nəticədə altı həftədir
ölümünü gözləyən, gilyotinin
ağzındakı atasını balaca qızcığaz
tanımır. Ondan atasını soruşanda
"atam ölüb" deyir. Bundan sonra bütün
ümidləri sönən, xəyalları yıxılan,
arzuları puç olan adam ölümə
daha asanlıqla gedir.
Son səhnə isə böyük ustalıqla
yaradılıb. Romanda hadisələr məhkumun dilindən
danışıldığından biz sonda onun edamı haqda
bir şey bilmirik. Yəni, hadisə o, edama
aparılan yerdə bitir. Tamaşada isə
rejissor bütün hadisələri sona qədər
canlandırır. Gilyotinin ağzına gətirilən
məhkumun bitkinliyi, bədənini bir yarpaq kimi əsdirən
qorxusu, ölüm əzabı bütünlüklə
gözümüzün önündədir. Həyat
eşqi, ya da ölüm qorxusu onu son anına, son saniyəsinə
qədər etiraz etməyə, qərarın dəyişiləcəyinə
ümid etməyə məcbur qoyur... Və son! Daha bir həyat
bağırtılarla, çığırtılarla,
yalvarışlarla gilyotinin ağzında sonlanır... Həmin
dövrdə bitən çox həyatlar kimi...
525-ci qəzet.-2018.-15 may.-S.7.