AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASININ PREZİDENTİ 2018-Cİ İLİ -
AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ İLİ ELAN
ETMİŞDİR
Müsəlman Şərqində ilk
demokratik respublika - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı
tarixi şəraitdə və hansı sistem üzərində
qurulmuş, yaradılmışdı? Dövrün mətbuatında mötəbər
şərhləri nəzərdən keçirək.
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
28 MAYISA DOĞRU!..
Çarlıq Rusiyanın süqutundan təqribən bir
ay sonra, 1917 sənəsi nisanın ortalarında Bakının
məruf “İsmailiyyə” binası salonunda toplanmış
olan ümumi Qafqasiya islamları qurultayı yeni Rusiyanın
şəkli-idarəsini müzakirə ediyordu. Rusiyada
yaşayan 30-35 milyonluq türklərin milli
inkişaflarını təmin üçün hankı bir
üsuli-idarəyə ehtiyac vardır? Rusiyada
yaşayan türklər nə kibi bir proğramla meydana
çıxmalıdırlar?
Şübhəsiz ki, yeganə yol istiqlal
yolu idi. Hər
millət kəndi müqəddəratına hakim olmaqladır
ki, milli varlığını, milli harsını və milli
xüsusiyyətlərini mühafizə və inkişaf etdirə
bilir. Fəqət Rusiyanın o əsrididə
təhəkkümü altında boğulan, inkişaf və hazırlıqdan
nisbətən məhrum olaraq çıxmış olan
türklər bu istiqlala yavaş-yavaş, Rusiyadakı digər
məhkum millətlərlə birlikdə yürüyəcəklərdi.
Onun üçün qurultayda hakim bulunan Azəri
milliyyətpərvərlər firqəsi “Müsavat” Azərbaycan,
Türkistan, Qırğızıstan, Başqırd, Kazan,
Krım türkləri üçün milli-məhəlli
avtonomi və buna görə Rusiyanın federasyon əsası
üzərinə qurulmasını təklif ediyordu.
Bu tezisə qarşı sağ və sol
cinahlarda, yalnız dini və harsı avtonomilə iktifa eyləyən
Rusiya mərkəziyyətçiləri vardı.
Bilaxirə qurultayın qəbul etdiyi “Müsavat” tezisini
eyni sənənin mayıs ayında Moskvada açılan
bütün Rusiya türklərinin konqrasında “Müsavat”
lideri Məhəmməd Əmin Rəsulzadə müdafiə
edərkən, Qafqasiya qurultayında olduğu kibi,
qarşısına sol mərkəziyyətçilər
çıxmış, Rusiya mərkəziyyətini müdafiə
edərək ədəmi-mərkəziyyətin istiqlala,
tamamilə ayrılmağa götürən bir yol olduğunu
və bunun da yeni ixtilalçı Rusiya demokrasisinə xəyanət
olacağını isbata çalışıyorlardı. Fəqət Qafqasiya qurultayının qərarı
bu böyük türk qurultayı tərəfindən dəxi
davamlı alqışlarla qəbul edilmişdi.
Azərbaycan və digər türk millət
sevənlərinin vəzifələri bununla bitmiyordu. Biləks, sağından
tutmuş soluna qədər bütün Rus siyasi partilərilə
o zamanki ixtilal hökumətinin tamamilə quduzlanmasını
mücib olduğundan türklərdə başlayan bu hərəkata
qarşı təzyiq və hücum artmağa
başlamışdı. Bir tərəfdən
bu hücumlara və təzyiqlərə qarşı durmaq, digər
tərəfdən fövqüzzikr müqərrəratı (qərarları)
həyata keçirmək üçün milli qüvvətləri
milli təşkilatlar ətrafında toplamaq, bu təşkilatların
kəndisini vücuda gətirmək, məzkur təşkilatlar
vasitəsilə Rusiyanın gələcək müqəddəratını
təyin edəcək Məclisi-Müəssisana hazırlanmaq
lazım gəliyordu.
Azərbaycan millətsevənləri bu, təşkilat
dövrü vəzifələrini, müvəqqəti ixtilal
hökumətinin yaratdığı bütün
müşkülata rəğmən, tam bir müvəffəqiyyətlə
ifa etdilər. Vaqe olan
ümumi, müsavi, xəfi və müstəqim seçkilərdə,
qadın və ərkəgin müsavi iştirakları ilə
Azərbaycan mərkəzi və məhəlli “Milli
Şuraları” “Müsavat” firqəsilə milliyyətpərvər
demokrat qurupun tam müzəffəriyyəti altında təşəkkül
eylədi.
Milli Şura bir tərəfdən Azərbaycan məhəlli
idarəyi əlinə almağa çalışırkən
digər tərəfdən Rusiya Məclisi-Müəssisanına
icra edilən seçkilərə hazırlanıyor, eyni
zamanda türklərlə olduğu kibi Rusiyanın digər məhkum
millətləri olan Ukrayna, Leh, Fin, Eston, Latış, Litva,
Gürcü v.s. ilə bir birlik yapmağa və müştərək
bir cəbhə yaratmağa çalışıyordu. Bu məqsədlə Ukraynanın mərkəzi olan
Kiyev şəhərində, Azərbaycan müməssillərinin
iştirakı ilə açılan konqre gələcək
Rusiya Məclisi-Müəssisanında millətlərin
hürriyyətini tələb eyləmək üçün
rus olmayan bütün millətlərin müştərək
hərəkət eyləməsinə qərar vermişdi.
Böylə bir hazırlıq və vahid cəbhə
ilə, Azərbaycan və onun hürriyyəti
şüarı ilə Məclisi-Müəssisan seçkilərinə
girişən Azərbaycan millətsevənləri Azərbaycan
xalqının 95 faizinin rəyini qazanmağa müvəffəq
olmuşdu.
Fəqət bu zaman Rusiya ixtilalı tarixində
bir dönüm anı başladı. Təşrini-sani (noyabr) ayının
başlanğıcında 1917 sənəsində Mərkəzi
Rusiyada hakimiyyəti bolşeviklər əllərinə
aldılar və açılmaq üzrə olan Məclisi-Müəssisanı
dağıdaraq diktator-luq elan etdilər. Rusiyayı
tam bir anarşi bürüməyə başladı. Qafqasiya ilə Rusiyanın irtibatı tamamilə kəsildi.
Yeni bir vəziyyət və yeni bir şərait
vücuda gəldi ki, ona görə də yeni bir taktik qəbul
etmək icab ediyordu. Rusiyada şubat (fevral)
ixtilalından sonra Qafqasiyada əski çar nayibligi əvəzində,
türk, gürcü və ermənilərdən mütəşəkkil
bir Mavərayi-Qafqasiya (Zaqafqasiya) komisarlığı təsis
edilmişdi. Mərkəzi Rusiyada bolşevik hökuməti
təəssüs etdikdən sonra Zaqafqasiya
komisarlığı bolşevik hökumətini qəbul etməməgi,
müvəqqətən hökumət şəklini almayı
qərara alaraq 28 noyabr 1917-də Zaqafqasiya millətlərinin
milli təşkilatlarının iştirakı ilə Y.Qeqeçkorinin
rəyasətində təşəkklül edən bu
hökumət Zaqafqasiya millətlərindən Rusiya Məclisi-Müəssisanına
seçilmiş məbusların iştirakilə Zaqafqasiya
Seymi (Parlamentosu) dəvət eyləməgi qərara aldı.
Y.Qeqeçkori 1918 sənəsinin 25 fevralında Tiflisdə
açılan türk, gürcü, erməni və rus məbuslarından
ibarət olan Seymə komisarlğı təslim etdikdən
sonra Yeni Qeqeçkori hökuməti təşəkkül
etdi.
Zaqafqasiya Seymində siyasi firqələr
deklarasiyonlarını elan edərkən Seym məzbətələrindən
(protokollarından) görüldügü vəchilə,
yalnız “Müsavat” fraksiyonu idi ki, bütün millətlərin,
o cümlədən, Azərbaycan dəxi müstəqil
olması məqsədini güddüklərini və bunun
üçün çalışdıqlarını elan
ediyordu.
Fəqət Seym qarşısında o zaman
daha həyati məsələ duruyordu. Rusiyada iş başına gələn bolşeviklər
Almaniya-Türkiyə ilə əqd etmiş olduqları məruf
Brest-Litovsk müahidəsi mövcibincə Türkiyə Batum,
Qars və Ərdəhan tərəflərini işğal
ediyordu. Rusiyanın əski Qafqasiya hərb cəbhəsinin
tamamilə ləğv edilməsi lazım gəliyordu. Türkiyə ilə mütəqabil münasibəti
təyin eyləmək lazım idi. Fəqət
Türkiyə Qafqasiyayı Rusiyanın bir hissəsi halında
bildigindən onunla müstəqil bir hökumətlə
olduğu şəkildə qonuşmuyordu. Brest-Litovsk
qərarının Qafqasiyaya görə tətbiqi əleyhində
olan Seym əksəriyyəti hüquqən Rusiyanın bir qismi
olmaq həsəbilə Brest-Litovsk müqərrəratını
qəbul eyləmək, Türkiyənin Qars və Batuma girməsinə
mane olmamaq məcburiyyətində idilər. Brest müahidəsinin tətbiqindən sonra belə
Türkiyə ilə müstəqil bir dövlət şəklində
anlaşmaq mümkün olmayacaqdı. Çünki
Qafqasiya kəndisini rəsmən Rusiyadan ayrı olaraq elan etməmişdi.
Böylə bir vəziyyət
qarşısında Zaqafqasiya Seymində və onun Türkiyə
ilə müzakirə üçün göndərdigi heyət
içərisində bir vəhdət olmadığı
meydana çıxmışdı.
Qars-Batumu Türkiyəyə vermək istəmiyən
əksəriyyət fraksiyonları Qafqasiyanın müstəqil
elan edilməsində dəxi tərəddüd ediyorlardı. Halbuki azərbaycanlılar hər
şeydən əvvəl Qafqasiyanın müstəqil elan
edilməsini, Türkiyənin təkliflərini qəbul edərək
anlaşmayı, ondan sonra Erivan tərəflərində və
Azərbaycanda qətliama məruz bulunan türk xalqının
qurtarmasına baxmağı istiyorlardı.
Türkiyənin Batuma və Qarsa girmək
üçün irəliləməyi davam eyləməsi
bütün Zaqafqasiyanın müqəddəratını
meydana qoyurdu. “Müsavat”
firqəsi rəisi Rəsulzadə Məhəmməd Əmin bəyin
həratərli müdafiəsindən sonra Seym 9 nisan 1918-də “Zaqafqasiyanın müstəqil
xalq cümhuriyyəti” olduğunu elan eylədi.
Fəqət Zaqafqasiyanın Azərbaycan
qismi və ümumiyyətlə türklərlə məskun
yerlər atəş içərisində yanıyordu. Bakıdakı rus əmələsi, rus əskəri
qüvvəti və cəbhədən dönən erməni əskəri
hissələrinə istinad edən və Şaumyanın idarə
etdigi bolşevik firqəsi Bakıda 14.000 türk əhalisini kəsdikdən
sonra Şamaxı, Lənkəran, Səlyan tərəflərini
işğal edərək, Gəncəyi işğal
üçün Kürdəmir və Hacıqabulda duran bir
ovuç milli Azərbaycan alayını mühasirə
altına almaq üzrə bulunuyordu. Şərqi
Azərbaycan bolşevik-daşnaq atəşi içərisində
yanmaqda ikən İrəvan vilayətində dəxi yüzlərlə
türk köyləri imha ediliyordu. Zaqafqasiya
hökumətini təşkil edən millətlər hərə
kəndi başını qurtarmaqla məşğul
bulunduğundan bu hökumətdən Azərbaycana felən bir
yardım olmuyordu.
Bu surətlə daxili və xarici siyasətdə
daha müştərək bir proğram tənziminə müvəffəq
olmayan Seym 26 mayısda aşağıkı qərar ilə kəndisini
ləğv edərək milli vahidlərə ayrıldı.
“Müstəqil
Zaqafqasiya Cümhuriyyətini təşkil edən millətlər
arasında hərb və sülh məsələsində
ixtilaf rəy görüldügündən, bundan dolayı
bütün Zaqafqasiya naminə səlahiyyətdar bir hökumət
təşkili mümkün olmadığından, Seym,
Zaqafqasiyanın parçalandığını bir əmri-vaqe
kibi tələqqi edərək kəndi səlahiyyətini tərk
ediyor”.
Eyni gündə Seymin gürcü fraksiyonu
Gürcüstanı Müstəqil Cümhuriyyət elan edərək
Türkiyə ilə ayrıca müzakirəyə
başladı. Fəqət Türkiyə artıq Batuma girmiş və
Qarsa sahib olmuşdu.
Azərbaycan kəndi müqəddəratını
kəndisi təyin eyləmək, atəş içərisində
olan məmləkətdə nizam və asayiş qurmaq,
paytaxtını qurtarmaq kibi böyük və tarixi imtahanlar
qarşısında bulunuyordu. Ordusu, parası, dövlət makinası
olmayan bir millətin bütün bu tarixi vəzifələri
ifa etməgə qalxması xariqüladə bir hadisə
olacaqdı. Azərbaycan Milli Şurası, Azərbaycan Məclisi-Məbusanı
toplanancaya qədər bu tarixi məsələləri həll
etmək təşəbbüsünü kəndi öhdəsinə
alaraq Mayısın 28-də 1918 sənəsində Cənubi və
Şərqi Zaqafqasiyadan ibarət Azərbaycanın, bu gündən
etibarən tam hüquqlu müstəqil bir dövlət
olduğunu və bu müstəqil Azərbaycan dövlətinin
şəkli idarəsi Xalq Cümhuriyyəti olduğunu elan eylədi.
Həziranın (iyunun) 4-də Azərbaycan
Cümhuriyyəti Türkiyə ilə ilk beynəlmiləl
müahidəsini əqd ediyordu. Bu müahidələr içərisində
ən mühümini təşkil edən əskəri
müqavilə mövcibincə Türkiyə Azərbaycana əskəri
yardım göndərməgi vəd ediyordu.
Müştərək Türkiyə-Azərbaycan
ordusu eylülün (sentyabrın) 15-də Bakıyı
daşnak-bolşevik qüvvətlərindən təmizlədi
və hökumət Gəncədən Bakıya
köçdü. Təşrini-saninin
(noyabrın) 16-da, tariximizdə pək qiymətli və pək
müqəddəs işlərilə şərəfli səhifələr
tutacaq bu Şurayi-Milli son ictimaini yaparaq mövqeini 1918 sənəsi
7 kanuni-əvvəldə (dekabrda) açılan Azərbaycan Məclisi-Məbusanına
tərk etdi.
Bu istixlas və mücadilə
dövrünün sonu, mədəni quruluş və daxili fəaliyyət
dövrünün başlandığı demək idi.
Əgər bu hürr və müstəqil
yaşayışımıza, bu mədəni quruluş və
fəaliyyətimizə, hər bir bitərəf
avropalının belə etiraf eylədigi üzrə, əgər
bu heçdən yaratdığımız bir varlığa
fasilə verilmişsə, əgər biz 12 ildən bəri o
məsud və altın dövrümüzü yenidən
qaytarmaq üçün bütün varlığımız
ilə çarpışıyoruzsa, bu 28 Mayısın
tarixi-mizdə, bəlkə Azərbaycanın ilk Türk
Cümhuriyyəti olması etibarı ilə bütün
türk tarixində açdığı böyük və
parlaq dövrün əhəmiyyətini qətiyyən
azaltmaz. Bəlkə bugünkü fədakarlıqlar,
bugünkü israr, inad və mücadilə kəndi qüvvətini,
kəndi ilhamını həp o 28 Mayısdan almaqdadır.
Millətimizin varlığını, hakimiyyətini və
hürriyyətini elan edən, ona milli bir bayraq, milli bir məfkurə,
müstəqil bir dövlət həyatı verən 28
Mayısın ikinci bir 15 eylül təmin edəcəgi
şübhəsizdir.
M.B.Məhmədzadə
”Odlu-Yurd”, 28 Mayıs 1930, ¹16
Əsrididə - əsrlər
görmüş, qoca, köhnə
Xəfi - gizli
Qeyd: Məhəmmədzadə Mirzə Bala (1898
Bakı-Zirə kəndi - 1959 İstanbul) Azərbaycan milli
istiqlal hərəkatının görkəmli xadimi, publisist,
yazıçı, tarixçi. (Geniş bax.
AXC (1918-1920) ensiklopediyası. II cild, Bakı, 2005, səh. 191-193)
“İstiqlal”
İnsanların istiqlalına hürriyyəti-şəxsiyyə,
millətlərin hürriyyəti-şəxsiyyəsinə
istiqlal deyilir.
Hürriyyəti-şəxsiyyə nə qədər
müqəddəs isə, şəxslərin məcmui olan
millətlərin istiqlalı da o nisbətdə müqəddəsdir.
Demokratik firqə proqramlarının
hamısında hürriyyəti-şəxsiyyə əsas
olduğu kibi, millətlərin istiqlalı da əsldir.
Böyük Dünya müharibəsi
Böyük Rusiya inqilabını doğurdu. Böyük Rusiya
inqilabı isə millət hüququnu bütün genişligi
ilə meydana atdı.
Müharibə bitmək üzrə ikən
millətlərin azadlığı ilə “Cəmiyyəti-Əqvam”
fikri günümüzün ən məşhur və ən məqbul
şüarını təşkil elədi.
Böyük Fransa inqilabı hürriyyəti-şəxsiyyəyi
başqa bir təbirlə, bəşərin hüququnu elan eləmişdi.
Dünya inqilabından başqa bir şey
olmayan aləmşümul mühari-bə dəxi istiqlalı,
başqa bir sözlə millətin hüququnu elan elədi.
Bu həqqi qazanmaq, bu hüquqdan hissəyab
olmaq üçün Azərbaycan dəxi elani-istehqaq eləmişdir.
Azərbaycan istiqlalı!
İştə bir şüar ki, firqəmiz onun ilk ələmdarı
olmaq şərəfilə iftixar eylər!
Ah Azərbaycan! Biz sənin həqqini tələb etmək
degil, yalnız adı-nı söyləmək
üçün nə qədər müarizlərə rast gəldik,
nə töhmətlərə mə-ruz qaldıq!
Azərbaycan muxtariyyəti diyorduq,
soldan-sağdan hər növ hücuma məruz qalıyorduq.
Biz Azərbaycanın topraqlarını qızdıran
atəşi-müqəddəsi kökslərimizdə bəsləmək
istiyorduq. Bizə Moskvada yanacaq
“məşəli” nişan veriyorlardı.
Biz aləmi-mədəniyyətə kəndi dilimizin, kəndi
mədəniyyətimizin ruh və rəngi ilə pərvərdə
edilmiş bir millət çıxarmaq istəyirdik: Bizə
Ərəbistanı göstəriyorlardı.
Biz muxtariyyət diliyorduq, bizə xərabəzar
vəd ediyorlardı.
Bizimlə onların arasında az
zaman içində çox mübahisə, müna-qişə
və mübarizələr oldu. İki əvvəlincilər
mülzəm, üçüncülər də məğ-lub
oldular.
Vəqt vardı “Müsavat” azərbaycançılığı
üçün xəlq düşməni, türkçiligi
üçün nəuzübillah islam
kafiri ədd olunuyordu.
Fəqət imdi onu başqalarından təfriq
edən şüar bu degildir. Çünki Azərbaycanın
istiqlalı yalnız Müsavatın degil, sosialistlə-rimizin
də, islamçılarımızın da “göz bəbəgi”
kibi saxlamağa əhd etdikləri ülvi bir məqsuddur.
Bu məqsudi tərsim edən üç
boyalı Azərbaycan bayrağını yüksək tutmaya
artıq bütün azərbaycanlılar əhd etmişlərdir.
Azərbaycan fikri yalnız son günlərə
qədər onu inkar edə gələn digər türk olmayan
partiyalar tərəfindən də qəbul edilməkdədir.
Bir sosial-demokrat qəzetəsi Azərbaycan
istiqlalını xarici nüfuz və hülulə
qarşı azərbaycanlılardan daha ziyadə bir şiddətlə
müdafiə edəcəgindən bəhs eləmişdi. Bu vəqtə qədər
etina edilmək istənilməyən parlamana şimdi istidalarla
girmək istiyorlar.
İngilislərin paytaxtımıza
vürudi əndişələrlə tələqqi
edil-mişdi. Bu gün isə istiqlalımıza müəyyən
və müzahir olacaqlarını rəsmi lisanlardan ögrəndik.
Əvvəlcə firqəmizə məxsus
olan bir fikir, bu gün millətin şərik olduğu bir məqsəddir.
Bizim mənəvi zəfərimiz ruhani qələbəmizdir. Bu qələbəyə biz bilnisbə az bir zaman içərisində gəldik. Fəqət
bu az zaman içərisində çox
böhranlar keçirdik, zaman oldu ki, tamamilə məhrum
oluyorduq. Vəqt oldu firqə tamamilə
yalnız qaldı. Fəqət çox
çəkmədi firqəyi yalnız buraxanlar nə qəbahət
işlədiklərini anladılar.
Azərbaycan məfkurəsini firqə türk
demokratiyasının idraklı qisminə istinad edərək
irəlilətmişdi, bu düşmənlərimizin dedigi
kibi xan, bəy və ağa fikri degil, türk
demokratiyasının böyük idealı idi!
Bakı, Azərbaycan atəşgədəsinin
ocağı olduğu kibi Azərbaycan fikrinin də mənbəyi
idi.
Bolşeviklərlə daşnaqlar bu
ocağı söndürmək, bu mənbəyi qurutmaq istədilər,
mart hadisəsi meydana gəldi.
Fəqət Azərbaycanın atəşi
kibi fikri də söndürüləməz idi.
Çünki:
Xuni-ərbabi-həmiyyət qərq edər zalimləri,
Məşəli-əfkari-əhraranə sönməz
xunilə!
İştə bu qanlarla
söndürüləməyən və bu gün hər kəsi
kəndisini tanımaya vadar edən, yolunda dönməz bir əzmlə
cihad etdigimiz Azərbaycan istiqlalını müdafiə
üçün “İstiqlal” nəşrə başlayır.
“İstiqlal” firqənin əvvəlcə nəşr
etmiş olduğu mətbuatın get-digi yolu təqib edərək
hökumətimizi xəlqin ehtiyacını anlamaya, xəlqimizi
də hökumətin müşkülatını dərk etməyə
çağırmaqla istiq-lalımızın beynəlmiləl
bir təsdiqə müvəffəq olmasını
hazırlayacaq-dır.
Bu xüsusda tutacağımız yol isə bittəbii
Türk Ədəmi-Mərkəziyyət “Müsavat” yoludur ki,
lisani-Tofiqdə:
“Millət yoludur, həqq yoludur tutduğumuz yol,
Ey həqq yaşa, ey sevgili millət
yaşa, var ol!” deyə tərif edilmişdir.
M.Ə.Rəsulzadə
”İstiqlal” qəzeti, 4 şubat (fevral)
1919, ¹1
Bu günün ilhamı
28 MAY!.. İştə idealist Azərbaycan
nəslinə ilham verən bir gün!..
Hürriyyət və istiqlal günü!
Əsrin ən qiymətli şüarını təşkil
edən milliyyət prinsipi və milli istiqlal haqqında
bilistifadə bundan 11 il əvvəl kəndi istiq-lalın elan
edən Azərbaycan xalqı 28 May Bəyannaməsilə bir
milliyyət olaraq əsrlərdən bəri təəzzüv
edən və sənələrdən bəri genişlənərək
nəhayət, siyasi şüur və milli ehtiyac halına gələn
davasını təsbit ilə mədəni millətlər
ailəsi içində bir millət olaraq yaşamaq əzmində
olduğunu bütün cahana elan etdi.
Bu gündən etibarən 28 May Azərbaycan
xalqının həyatında siyasi ən mühüm bir amil
oldu.
Hər hansı bir müəssisədə olduğu kimi,
fıkir müəssisələrinin də sənəlik
blanço günləri var. 11 sənədən bəri milli
Azərbaycan fıkri yaşadığı həyat
blançosunu 28 Mayda yoxlar və kəndi ilhamını bu
tarixi gündən alır.
28 May, müasir Azərbaycan cəmiyyətinin dahi Mirzə
Fətəlilə başlayan milli tərəqiyyat və harsi
inkişaf seyrini icmal edərək, ona yaşadığımız
milli istiqlal məfkurəsilə məşbu böyük
dövr ilə mütənasib bir şəkil və istiqamət
vermişdir;
Bu şəklin hansı ümidlərə
istinad etdiyilə bu istiqamətin hansı hədəflərə
doğru getdiyini bilmək istəyənlər ilk səhifəmizdə-ki
Bəyannaməni oxusunlar. Bu Bəyannamə milliyyət, cümhuriyyət,
demokratik və müasirlik kimi dörd böyük
rüknün üzərinə qaim bir fikir mənzuməsindən
mülhəmdir.
Öylə bir ilham ki, bu gün ən Uzaq Şərqdəki
Çindən tutmuş, Qərbin ən son nöqtəsindəki
İrlandiya, cənubdakı Hindistandan tutmuş Şimaldakı
fin kaymalarına qədər dünyanın hər tərəfindən
böyük hərəkətlər yaradır, insan kütlələrini
xətir və xəyala gəlməyən bir enerji ilə tərəqqi
və inkişaf yoluna sövq edir.
18-ci əsrin sonları və 19-cu əsrin əvvəllərindən
etibarən mədəniyyət dünyası tarixində ən
böyük rol oynayan bu ilham verən fıkir, milliyyət
ümdəsi, 20-ci əsrin hülulu ilə daha ziyadə
qüvvət almış, Avropa və Amerika hüdudunu
aşaraq, Yaxın və Uzaq Şərq məmləkətlərini
dəxi kəndi təsirilə sarmışdır.
Cahanı içindən gəmirən təzadların
zəruri çarpazlaşmasından vücuda gələn
böyük müharibə əsasında bu böyük
qüvvətin icra etdiyi təsiri gördük. Cahan hərbi kəndisini
doğuran böyük təzadları tamamilə həll edəmədi.
Bu, tamamilə həll edilməyən məsələlər
miyanında milliyyət məsələsi də var. Fəqət
bu məsələ tamamilə həll edilməmişsə də,
qismən həll olunmuş, qismən də həlli
önünə keçilməz bir inad və israrla vəz
edilmişdir. Bu üzərində israr edilən
məsələlərdən biri də 28 Mayda vəz olunan Azərbaycan
məsələsidir.
İslam dünyasında ilk dəfə olaraq təəssüs
edən bir türk cümhuriyyətinin istiqlalını təsbit
etmiş 28 May Bəyannaməsi, Böyük Millət Məclisinin
Türkiyə Cümhuriyyətinin hürriyyət və
istiqlalını təzəmmün edən “Misaqi milli”
növündən bir vəsiqədir. Bu vəsiqə,
böyük Fransız ixtilalı, böyük Amerika istiqlal hərbi,
böyük Almaniya istixlası, böyük italyan ittihadı
kibi hürriyyət və milliyyət hərəkatlarında əsas
təşkil edən və nəhayət, Vilsonun 14 maddəsində
yer bulan və Millətlər Cəmiyyəti fikrinin əsasını
təşkil edən böyük fikir müqtəziyatının
Azərbaycan xüsusiyyətilə imtizac etdiyini göstərən
bir vəsiqədir.
Milli istiqlal davası mədəni millətlər
ailəsi miyanında kən-dinə məxsus bir evə, bir
yuvaya malik olmaq davası deməkdir. Cahan millətlərindən mühüm
bir qismi bu sərih haqqına malik deyildir. Bunlardan
bir qismi bu haqqını qazanmaq, bir qismi də onu idarə etməklə
məşğuldur. Azərbaycan xalqı
ikinci növə daxildir.
Əvət, 11 sənə əvvəl biz
bu haqqımızı iqtisab etmiş, kəndi yuvamızı
qurmuş, kəndi həyatımızı kəndimiz idarəyə
başlamışdıq. Bizim böylə bir haqqa malik olduğumuzu
və özümüz-özümüzü idarəyə
layiq olduğumuzu mədəniyyət dünyası da qəbul
eyləmiş, Azərbaycan Cümhuriyyətinin istiqlalı
böyük dövlətlər tərəfindən dəxi
tanınmışdı.
Fəqət, sözdə millətlərin kəndi
müqəddəratlarını bizzat hələ haqlı
olduqlarını qəbul edən bolşeviklər, işdə
təvarüs etdikləri rus imperializminin ənənəsinə
sadiq qalaraq, o zamankı siyasi vəziyyətdən istifadə
edərək böyük bir qüvvə ilə Azərbaycan
hüdudunu keçərək hürriyyət və
istiqlalımıza təcavüz etdilər, milliyyət,
cümhuriyyət və demokrasi ümidlərini təhqir ilə
milli müqəddəsatımızı kirli ayaqları
altında çeynədilər.
Onlar bu ani zərbə ilə həyatı
durdurmaq, tarixi çevirmək istədilər. Fəqət bihudə!..
Tətbiq olunan bütün məzalimə,
təcrübə olunan şeytani sistemlərə rəğmən,
Azərbaycan həyati-müstəvili bolşevizmin deyil,
xilaskar millətçiliyin hədəfi üzərində
inkişaf etməkdədir. Kommunizm ixtilalının ixfal
şüarları ilə aldadılaraq mücadilə həyatına
cəlb etdiyi xalq kütlələri həqiqi əsasdan ari
olub, xəyal-lar üzərində qurulan sistemin iflası nisbətində
tarixin təbii yolun-dan getməyi bolşeviklərə rəğmən
öyrənir, milli müqavimət gündən-günə
qüvvətlənir. Qismi-məxsusumuzda təsbit
edildiyi kimi, millət başına çökən bu kabusa
müsəlləh qiyamlar, siyasi mücadilələr və
harsi müqavimətlərlə qarşı gəlir.
Belə ki, müqəddəs cidalın 11-ci
ildönümünə aid blançonu yaparkən bax nələri
qeyd edə biliyoruz:
Köylülər əkin sahələrini
azaldır, hökumətə ərzaq satmaq istəmirlər;
sovet seçkiləri bolşeviziyada hökmfərma olan o
müdhiş terrora rəğmən, sovet əleyhində bir
nümayiş şəklinə girir. Kommunistləri öldürürlər,
komisiyonları basırlar, köylü kommu-nistlərin verdiyi
vərəqdəkiləri deyil, öz adamlarını
seçdirmək istəyir.
Gənclər milliyyət ruhu ilə
mütəhəssisdir. Bu ehtisas gənc-liyə qarşı tətbiq olunan təqibat
sistemilə məkusən mütənasib olaraq artır. Komsomollar belə milliyyətçi olurlar. Nə sürgünlər, nə həbslər, nə
də qətllər bu gəncliyi milli məfkurəyə məcburiyyətdən
qopara bilmir. Böyük qafilə şəklində
Şimali Rusiyaya sürülən mücahidlər
“Yaşasın Azərbaycan!” - deyə
vaqonlara atılır və arxasınca ağlayan gəlinə
“türk qızı ağlamaz!” bağırırlar!..
İstiqlal qüvvəsi gün
keçdikcə sistemin həyatın canlı qüv-vətlərilə
mücadilədə olduğunu görür və öz istinad
etdiyi qüvvə-lərdən də şübhələnməyə
başlayır. Nəticədə biz qızıl ordu nəfər-ləri
arasında dəxi həbslər, sürgünlər və qətllər
icra edildiyini xəbər alırıq. Duyuruq
ki, kommunistlər hələ silahlarından təcrid olunurlar.
Əvət, zaman milli istiqlal fikrinin lehinə
işləyir. Qəlb-lərini bu qayəyə bağlayan və cəhdlərini
bu uğurda sərf edən azərbaycanlılar hər sənə
28 Mayda keçdikləri cidal yolunu seyr edir, hədəfə
varacaq məsafəni tədqiq edirlər. Hərəkatın
aktiv və passivini ölçərək illik blançonu
yapdıqdan sonra yeni bir qüvvət və ilham ilə
mücadiləyi davam etdirirlər!
Bu gün bizə nə ilham ediyor? On bir illik mücadilə nəti-cəsində
nə görürük?
Mücadilə əzm və iradəsi mətinləşən
bır millət görürük ki, hər dürlü maneələrə
rəğmən, bir dəfə təsbit olunan böyük hədəfə
doğru durmadan yürüyür. Cahan tarixinin təcrübəsindən, milliyyət
fikrinin qüvvətindən və türkün əzəli
qabiliyyətindən ilhamlanan bu yürüş rnütləqa
zəfərə nail olacaq, bu gün “Çeka”nın qapalı zirzəmilərində,
Sibiriyanın günəş görməyən
tunduralarında, mühacirətin səfalət və məhrumiyyətə
dolu şəraiti daxilində hürriyyət, istiqlal və vətən
eşqi və həsrətilə döyünən həzin qəlb-lər,
çox çəkməz vətənin ağuşunda yerləşər,
istiqlal və hürriyyət bayramını müzəffər
bir surətdə qeyd edərlər!
Hər 28 Mayı dərk etdikcə biz
arzuladığımız günə bir az
daha yaxınlaşdığımızı hiss edir, bu
böyük gündə çarpan qəlblərin
müştərək duyğusundan qüvvət və ilham
alaraq yeni həmlələrlə yolümuza davam edəriz!
Bəli, vətəndaşlar, yürüyəlim,
durmadan, yorulmadan, sarsıl-madan daim yürüyəlim, məqsədə
çatacağımız gün yaxınlaşır!..
İştə bü günün ilhamı, onu həqiqətə
çevirəlim!
“Odlu Yurd”, 28 may 1929, ¹ 4
Təəzzüv - danışılan
Məşbu - doymuş
Müqtəziyat - lazımi şeylər
İmtizac - uyğunluq
Təvarüs - varies olma
İxfal - gizli, örtülü
Məkus - bir şeyin tərsi, əksi
(Ardı var)
525-ci qəzet.-
2018.- 19 may.- S.20-21.