Bakı Dövlət
Universitetinin yaradıcılarından biri - Məhəmməd
ağa Şahtaxtlı
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti-100
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti xalqımızın
dövlət müstəqilliyi tarixində özünəməxsus
yer tutur.
Şərqdə
ilk parlamentli respublika olan bu siyasi qurum az müddət
yaşamasına baxmayaraq mədəni və ictimai-siyasi sahədə
həyata keçirdiyi tədbirlərlə, hər şeydən
əvvəl, kütlələrin şüurunda
yaratdığı milli istiqlal ideyaları ilə Azərbaycan dövlətçiliyi
tarixində əbədiyaşar hadisə kimi mühüm bir
iz qoydu.
XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan Demokratik
Respublikasının yaradılmasını ilk alqışlayan
qabaqcıl ziyalılardan biri də böyük ədib,
naşir, tərcüməçi Məhəmməd ağa
Şahtaxtlı olub. M.Şahtaxtlı bu dövrdə xalqımızın öndə
gələn maarifçi ziyalılarından biri kimi Azərbaycanın
ilk Avropa tipli dövlət qurumunun alovlu müdafiəçilərindən
və təbliğatçılarından biri olaraq yazıb
yaradırdı. Görkəmli ədib
Cümhuriyyəti milli istiqlalın etibarlı dayağı
hesab edirdi. Müəllif bu Cümhuriyyətin
Avropa dövlətlərində olduğu kimi “hürriyyəti-əfkar”ı
müdafiə etdiyini sevinclə vurğulayırdı. O,
universitetin yaradılmasını da “hurriyyəti-əfkar”ın
mövcud olmasının mühüm bir şərti hesab
edirdi.
Bu baxımdan böyük publisistin “Cümhuriyyətimizin
beynəlmiləlcə təsdiqi” adlı məqaləsi diqqəti
cəlb edir.
Müəllif burada cümhuriyyətin beynəlxalq aləmdə
tanınıb dünya dövlətləri tərəfindən
qəbul edilməsi üçün hökumətin
gördüyü işləri şərh edir, cümhuriyyətin
ilk yarandığı gündən Avropada olduğu kimi
maarifin inkişafına ciddi fikir verilməsi, 100 tələbənin
xaricdə oxumağa göndərilməsi, qadınların təhsilə
cəlb edilməsi, unuversitetin təşkil edilməsi
faktlarını əlamətdar hadisələr kimi qeyd edir. Hökumətin öz fəaliyyəti dövründə
gördüyü işlər haqqında mətbuatda nəşr
olunan bəyannaməsinə diqqət çəkən müəllif
bu rəsmi sənədi təhlil edərək göstərir
ki, cümhuriyyətin fəaliyyətini müsbət qiymətləndirmək
lazımdır. Müəllif cümhuriyyətin dünyəvi
dövlət olduğunu isbat edən daha bir amili də sevinclə
qeyd edir: “Müttəfiq dövlətlər tərəfindən dəxi Azərbaycanda rəsmi və ya nimrəsmi
nümayəndələr vardır. Bununla
artıq həyati-beynəlmilələ ayaq
basdığımız isbat olunmaqdadır”.
Qeyd etmək lazımdır ki, cümhuriyyət dövlətini
tanıtmaq üçün hökumətin nümayəndə
heyəti Versal Sülh konfransında iştirak etmək
üçün səfərə hazırlaşırdı. Müəllif
bu məqaləni də həmin səfər ərəfəsində
- 1920-ci ilin yanvar ayında “Azərbaycan” qəzetində nəşr
etdirərək milli istiqlalımızın beynəlxalq aləmdə
dünya dövlətləri tərəfindən
tanınması haqqında arzu və düşüncələrini
ifadə etmişdi.
Böyük
ədib müstəqil respublikanın maarifinin inkişaf
etdirilməsini, Avropadakı kimi ana dilli ali
təhsil müəssisəsinin yaradılmasını
çox mühüm bir vəzifə hesab edirdi. Ona görə də universitet qurulmasının layihəsinin
hazırlanmasında mütərəqqi ziyalılardan biri kimi
fədakarlıqla çalışırdı. Onun bu sahədəki
fəaliyyətlərini, perspektiv planlarını, arzu və istəklərini o
dövr mətbuatında çap olunmuş məqalələri
də aydın şəkildə göstərməkdədir. Alim 1919-1922-ci illər arasında Bakıda
yaşamışdır.
M. Şahtaxtlının tərcümeyi-halı üzərində
tədqiqat aparan akademik İsa Həbibbəyli
arxiv materialları əsasında müəyyən etmişdir
ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə o, yeni
hökumətin maarif, mədəniyyət və mətbuat
işlərinin formalaşdırılmasına kömək
göstərmək üçün əməli addımlar
atmışdır. Hətta Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
parlamentinin Bakıda darülfünun açılması
haqqındakı layihəsinin əsas müəlliflərindən
biri də Məhəmməd ağa Şahtaxtlı idi.
Bildiyimiz
kimi, “Azərbaycan xalqının milli iftixarı və sərvəti
Bakı Dövlət Universiteti” (H.Əliyev) tarixən bütün ali məktəblərimizin
bayraqdarı olmuşdur və bu missiyanı bu gün də
şərəflə daşımaqdadır. Bu universitetin yaradılması 23
aylıq ömrü olmuş milli dövlətimizin nailiyyətidir.
Bu elm ocağının meydana çıxmasında, təşkilində
Məhəmməd ağa Şahtaxtlının da
böyük əməyi olmuşdur. Məhəmməd ağa
Şahtaxtlı Avropa mədəniyyətinə yiyələnmiş
Qərb dövlətlərində maarifin inkişafında
universitetin böyük rol oynadığını və bu məqsədlə
də yeni yaranmış müstəqil dövlətdə
universitetin fəaliyyətə başlamasının çox
zəruri olduğunu israrla qeyd edirdi: “Darülfünun olmazsa nə
olur?...Orta məktəblərimizdə...dərs
verəcək müəllimlərimiz olmaz;
naxoşlarımızı müalicə edəcək təbiblər
məfqud olur. Darülfünunumuz olmasa, ömrünün həpsini
elm fünuna sərf edəcək mücəssəm...professorlar
heyəti millətimizin içində nerədən
çıxar? Darülfünundan əl çəkmək
mədəni həyatdan rugərdan olmaqdır”. Məhəmməd
ağa Şahtaxtlı universitet açmağın zəruriliyini
bir də ən əsas onda görürdü ki, universitet azad
fikir tərəfdarlığının ən bariz göstəricisidir
və bu müəssisə bizim azad fikir tərəfdarı
olmağımızın əyani sübutudur. Universitet
açmaq həm də ona görə lazımdır ki, o,
avropalılara “siz fikir azadlığı (hürriyyəti-əfkar)
tərəfdarı deyilsiniz” demək üçün bəhanə
verməsin.
1919-cu ildə Azərbaycan ictimai fikrində universitet məsələsi,
bu müəssisədə təhsilin hansı dildə
olacağı məsələsi mühüm müzakirə
obyektinə çevrilmişdi. Bəzi ziyalılar
milli kadrların olmadığını, münasib şəraitin
yetişmədiyini bəhanə gətirərək universitet
açılmasına etiraz edirdi. Parlamentdə
universitetin təşkil edilməsi haqqında məsələ
qoyulmuşdu. Cumhuriyyətimizin yaradıcısı Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
universitetin Azərbaycan
üçün zəruriliyi haqqında parlamentdəki
çıxışında deyirdi:
“Elmin vətəni yoxdur, rus dilində hər hansı bir
elmin tədrisi rus işğalı üçün şərait
yaratmır. Rus darülfünunlarında təhsil
edənlərdən zərər görən olmayıb. Ən əsası, bu darülfünun get-gedə
milliləşəcək.Heç bir millət tarixin ilk
addımında milli bir darülfünunə sahib
olmamışdır. Əvvəlcə
özgələrdən istifadə edərək, sonra get-gedə
qüvvət kəsb etmişdir. Darülfünun
hər dildə olsa da olsun, açıb oxumalıyıq.
Çünki bu müəssisə ilə biz bir
ürfan müəssisəsi qururuq və öz gənclərimizi
onun vasitəsi ilə ziyalandırıb, istədiyimiz milli
professorlarımıza tədricən sahib olacağıq”.
Böyük
maarifçi də ziyalılar arasında meydana çıxan
mübahisələrə münasibət bildirərək
göstərirdi ki, daima olmaq üzrə ali təhsilin əcnəbi dildə kəsb
olunacağı işimizə əl verməz. Ancaq
mövcud şəraitdə universitetin ana dilində tədris
aparması mümkün deyil, çünki kadr potensialı
yox dərəcəsindədir. “Ona görə ictimai və
siyasi zərurət
bizdən onu istəyir ki, rus fazillərindən
istifadə edib rusca tədris edəcək
darülfünun açalım”.
Müəllif
şəraiti nəzərə alıb rus dilində
açmağa məcbur olduğumuz universiteti gələcəkdə
mütləq milli kadrlarla təmin etməyin, milliləşdirməyin,
onun türk dilində tədris olunmasını təmin etməyin
vacibliyini israrla
vurğulayır.
Bəllidir ki, milli dil uğrunda mübarizə milli
ideyanın mərkəzi məsələsidir. Elə buna
görə də 27 iyun 1918-ci ildə Cümhuriyyət
hökuməti Azərbaycan dilini dövlət dili elan etdi.
Ana dilinin fəaliyyət dairəsi maarif müəssisələrində
və ordu hissələrində genişləndirilirdi. Bütün bu fəaliyyətləri izləyən və
onu yüksək qiymətləndirən Məhəmməd
ağa Şahtaxtlı universitetin açılmasını zəruri
və təxirəsalınmaz bir vəzifə olduğunu qeyd
edirdi. Universitet məfhumunun dil məfhumu ilə sıx
bağlı olduğunu göstərən müəllif türk dilinin ünsiyyət
üçün çox əlverişli olmasından,
dünya alimlərinin bu dilin istifadə üçün ən
münasib ünsiyyət vasitəsi olduğunu bildirməsindən,
onun qrammatik qanun-qaydalarının müntəzəm
olmasından bəhs edir. Alimin fikrincə,
müstəqillik əldə edən xalqın, suveren dövlətin
əsas atributlarından biri dövlət dili məsələsidir,
dövlət qurumları dövlət dilinin inkişafına
şərait yaratmalı, onun kütləviliyini təmin etməlidir.
Dövlət idarələri, onun fikrincə, kargüzarlıq
işlərini əcnəbi dildə deyil, doğma dildə aparmalıdır. Bu ifadələrlə alim, çox güman ki, o
dövrdə dövlət idarələrində rus dilinin hələ
də əsas ünsiyyət vasitəsi olduğuna işarə
edir və xəbərdarlıq etməkdən çəkinmirdi.
Müəllif göstərir ki, bu işdə
ziyalıların, elm adamlarının üzərinə
böyük vəzifə düşür. Millətin hər bir fərdi fikir və
duyğularını ana dilində izhar etməyi
bacarmalıdır. Müəllim də öz fikrini tələbələrinə
ana dilində bəyan
etməyə borcludur: “O adam isə ki, mən filan fəndə
mütəxəssisəm ədasında bulunur və türkdür, türkcə qonuşur, amma öz elmini öz
dilində tədrisdən izhari
-icz ediyor, onun alim olduğuna inanmayınız. Yolunu bulub bir diploma
alıb aliməm diyə xəlqi aldadıyor”.
Beləliklə,
Azərbaycan parlamentinin gündəliyində də
mühüm yer tutan universitet məsələsinin 1919-cu il avqustun 21-də müzakirəsi
başladı. Parlament müzakirələri
sentyabrın 29-da başa çatdı. Parlament
yetmiş iki maddədən ibarət universitet nizamnaməsini qəbul
etdi. 1919-cu il sentyabrın 1-də Bakı Universiteti
haqqında qanun, sentyabrın 29-da isə nizamnaməsi təsdiq olundu, 10
noyabr tarixində universitetin ilk elmi şurası keçirildi,
burada universitetin professor- müəllim heyəti təsdiq
olundu. 44 müəllimdən ibarət olan bu heyətdə 9 azərbaycanlının
adına rast gəlirik. Bu siyahıda dosent əvəzi kimi
M. Şahtaxtlının da adı
qeyd olunmuşdur.
Onu da qeyd
edək ki, qocaman alim özü də bu universitetin demək
olar ki, ilk azərbaycanlı professoru olmuş və orada milliləşdirmə
işinin həyata keçirilməsinə, azərbaycanlı
kadrların işə cəlb olunmasına var qüvvəsi ilə
çalışmışdır. Doğrudur,
onun milli mübarizəsi Rusiyadan gəlmiş universitet rəhbərliyinin
müqaviməti ilə qarşılaşmışdır.
Lakin Məhəmməd ağa Şahtaxtlı
öz milli mübarizəsindən geri çəkilməmişdir.
Məsələn, arxiv sənədlərindən bəlli olur
ki, universitetdə ərəb-fars dillərini tədris edən
Məhəmməd ağa Şahtaxtlı fakültə
şurasının iclasında Şərq dilləri üzrə
türk dilindən dərs deməyə yerli azərbaycanlı
müəllimlər dəvət etməyi təklif edir. Amma rəhbərlik onun təklifinə heç bir
reaksiya vermir. Digər bir iclasda alim fakültədəki
müsəlmanların tarixini, mədəniyyətini birtərəfli
şəkildə
işıqlandıran rus alimlərinin mövqeyini,
mövcud tədris planını tənqid edərək göstərirdi ki, fakültə
müsəlmanlığı təhqir edir. Böyük
demokrat maarifçinin azad fikirlərinə görə
universitetin şovinist mövqedə dayanan rəhbərləri
onu sevmir, hər vasitə ilə şantaj etməyə cəhd
edirdi. Bunlara baxmayaraq, M. Şahtaxtlı “İttihad” qəzetində
çıxan bir məqaləsində rektor V. İ. Razumovskinin
ruslaşdırma siyasətini, professor-xidmətçi heyətin
ruslardan təşkil
olunmasını, kadr hazırlığı işinin elmi dərəcəsi,
peşəkarlıq səviyyəsi olmayan müəllimlərə
tapşırılmasını, Azərbaycan dili dərslərinin
cədvələ salınmamasını, tədris planına
daxil edilməməsini kəskin
şəkildə tənqid etmişdi.
Görkəmli maarif xadimi unversitetdəki dərsləri
zamanı türk ədəbiyyatı və dilini alovlu şəkildə
təbliğ edirdi. Bu barədə bir məqaləsində müəllif
belə yazmışdı: “Mən türk lisanı tədrisatında
Əhməd Rasimin kitablarını şərh və izahla
oxutdurduqdan sonra Hüseyn Cavidin və Abdulla Şaiqin “Ədəbiyyat
dərsləri” kitabını da eyni minvalla tədris edirəm”.
Amma bütün bu səmərəli fəaliyyətlərinə
baxmayaraq, M.Şahtaxtlı təxminən 1922-ci ilin əvvəllərində
universitetin ilk azərbaycanlı professoru kimi fərdi təqaüdə
göndərildi.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə Məhəmməd
ağa Şahtaxtlı əlifba islahatı ilə də
geniş şəkildə məşğul olmuşdur. Doğrudur,
M.Şahtaxtlı yaradıcılığının ilk
dövrlərində ərəb əlifbasının islah
edilməsinin tərəfdarı olmuşdur. Amma “Şərqi-Rus”
qəzetindən sonrakı dövr
yaradıcılığında o, artıq latın
əlifbasına keçməyin tərəfdarı kimi
çıxış etmişdir. Bu məsələyə
1914-cü ildə Peterburqda çıxan “Mir islama”
jurnalında çap olunan bir məqalədə də işarə
edilmişdir: “Bizcə, cənab Şahtaxtinskinin 5 əlifba
layihəsi mövcuddur.
Bir çap olunmuş broşürada o, hər hərfin
4 müxtəlif işarəsini vermişdir. Bu onun “səsli
əlifbası”ndan ibarətdir ... Lakin cənab Şahtaxtinski
bu əlifba layihələrinə müvəqqəti
münasibət bəsləmişdir. O, Şərq
latın əlifbasına böyük ümid bəsləmişdir”.
Bundan əlavə, o dövrün görkəmli alimlərindən
olan Fərhad Ağazadə Şərqli də öz əsərlərində
böyük maarifçinin əlifba fəaliyyəti
haqqında geniş məlumat vermişdir. O, “Nə
üçün ərəb hərfləri türk dilinə
yaramır” adlı qiymətli əsərində yazının
tarixindən, əlifbanın yaranmasından, mədəniyyətin
inkişafındakı rolundan, ərəb əlifbasının
türklər tərəfindən qəbul olunmasından, bu
yazının türk dillərinin fonetik sistemini, səs
quruluşunu dolğun şəkildə əks etdirə bilməməsindən,
bu istiqamətdə meydana çıxan əlifba hərəkatından,
onun nümayəndələrindən ətraflı və
yüksək elmi səviyyədə
bəhs etmişdir. O, əlifba hərəkatının
tarixində “Məhəmməd
ağa dövrünü” xüsusi olaraq qeyd edir və “bu
dövrün ən böyük heykəli Məhəmməd
ağa cənablarıdır” - deyə bəyan edir. O, “sövti şərq əlifbası”
və “Məhəmməd ağa xətti” layihələrini alimin ərəb əlifbasının
islahı sahəsində mühüm xidməti olduğunu qeyd
etdikdən sonra, “Lakin Qafqaz və Krım qəzetləri Məhəmməd
ağanın üstünə dəhşətli tənqidlər
yağdıraraq imkan vermədilər ki, məslək sahibi məsləkini
axırkı mənzilə kibi yeridə bilsin” - deyə göstərirdi. Daha sonra müəllif
əsərin başqa bir yerində qeyd edir ki, Cümhuriyyət
dövründə hökumət
özü 1919-cu ildə bu
işə müdaxilə edib maarif nəzarəti yanında
komissiya tərtib etmişdi. Bir neçə
şəxsin tərtib etdiyi layihə müzakirəyə
qoyulmuşdu. 17.VI.1919-cu il tarixli
komissiya iclasında Axund Yusif Talıbzadə təklif edir ki,
latın hurufatını təcrübədən keçirmək
üçün bir ilin müddətinə qəbul edilsin.
Buna cavab olaraq Qənizadə cənabları etiraz edir ki, bir
illik təbdilatın mənası ola bilməz.
Əvvəlcə əlifba yaradılmalıdır, sonra məktəb,
sonra da təlim
üsulu. Bunu deyib Qənizadə cənabları
əlifbamızın qüsurlarından bir çoxunu zikr edir.
Sair natiqlər də məsələyə
müdaxilə edir. Bir çox
danışıqdan sonra “hürufatın reforması zamanı
gəlib çatmışdırmı?” - sualına
hamı: “çatmışdır”, - deyir. Bundan
sonra təqdim olunmuş layihələrə baxılır.
Ortalıqda üç layihə var: I. Abdullah bəy Əfəndizadənin
layihəsi, II. M. Şahtaxtinskinin layihəsi,
III. Tağızadə və Seyidovun layihəsidir.
I layihəyə təşxis verilib “Son türk əlifbası”
adi ilə çap edilməsinə izin verilir. Sonra layihənin təsdiq edilib ümum Azərbaycanda
qəbul edilməsi üçün tamam məntəğatı
ilə məsələni parlamana təqdim etmişlər ki, hələ
parlamanda bu məsələnin müzakirəsinə növbə
çatınca, 28 apreldə döndəriş
(çevriliş-Ə.Quliyev) olur. Məsələ
yarımçıq qalıb səktəyə uğrayır.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, hələ
Cümhuriyyət dövründə əlifba məsələsində
ziyalılar iki cəbhəyə ayrılmışdı. Birinci cəbhə
ərəb əlifbasını islah etmək yolu ilə
işlədilməsinin tərəfdarlarından təşkil
olunmuşdu. T. Şahbazi,
C. Məmmədquluzadə, Ü. Hacıbəyli, F. Ağazadə
Şərqli, eləcə də M. Şahtaxtlı, Rza
Ayazlı bir cəbhədə birləşmişdilər və
bunları latınçılar adlandırırdılar.
Onu da qeyd edək ki, Sovet hakimiyyətinin qurulması ilə
latınçıların sırası daha da genişlənməyə,
tərəfdarlarının sayı artmağa başladı.
Beləliklə,
Milli hökumət dövründə xalqın və dövlətin
etimadını qazanmış böyük maarifçimiz sovet
dövründə milli maraqların açıq tərəfdarı
olduğuna, milli mövqeyini dəyişmədiyinə görə
bolşevik rəhbərliyi ona rəğbət göstərmədi,
hətta ona təyin olunmuş fərdi təqaüdün ödənilməsini
də 1925-ci ilin sonlarında dayandırdı. Arxivdən əldə etdiyimiz bir sənəddə
böyük ədib hökumətin ona göstərdiyi
ögey münasibətdən ciddi şəkildə
narazılığını ifadə etmiş və universitet
rəhbərliyinə şikayət ərizəsi
yazmışdı.
Sovet dövlətinin hakimiyyət nümayəndələrinin
müsavatçı kimi M.Şahtaxtlıya ögey münasibəti
böyük mütəfəkkirin ədəbi-publisistik irsinin
öyrənilməsinə də öz mənfi təsirini
göstərmişdi. Sovet ədəbiyyatşünaslığı,
jurnalistikası tarixində uzun müddət
M.Şahtaxtlı irsi öz layiqli qiymətini
almamışdır. Ancaq müstəqillik illərində
böyük mütəfəkkirin irsinin ədalətli
mövqedən öyrənilməsinə münasib şərait
və münbit zəmin yarandı.Bu baxımdan
Naxçıvan Ali Məclisinin Sədri cənab Vasif
Talıbovun 2006-cı il 27 fevral tarixli sərəncamı
böyük mədəni-ictimai əhəmiyyətə malik
olmuşdur. Həmin sərəncamdan sonra
böyük mütəfəkkirin publisistik əsərlərinin
bir qismi nəşr edildi, onun elmi-ədəbi irsi dərindən
öyrənilib ictimaiyyətə çatdırıldı.
Görkəmli mütəfəkkir
M.Şahtaxtlının elmi-publisistik irsinin öyrənilməsi
müstəqilliyimizin verdiyi imkanlar səviyyəsində bu
gün də layiqli şəkildə davam etdirilir.
Əbülfəz QULİYEV
AMEA-nın müxbir üzvü
525-ci qəzet.-2018.-26
may.-S.22.