Zamana məxsus sənətkar...
Məryəm ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq doktoru,
professor
Azərbaycan
mədəniyyətinin tarixi inkişaf yoluna nəzər
salanda belə bir qanunauyğunluq üzə çıxır:
qos-qocaman mədəniyyətimiz söz üzərində bərqərar
olunub. Və buna görə də sözün
özəl çəkisi bütün başqa meyar və səciyyələrdən
daha ağır və tutarlıdır.
Azərbaycanlı mentalitetində hər nə varsa,
sözə bükülür, sözlə
qıfıllanır, sözlə açılır, söz
sözü izah edir, “söz-sözü çəkir”. Bu baxımdan, əsl tarixi
ötən əsrin əvvəllərində başlayan Azərbaycan
peşəkar teatrının da (1873-cü il)
sözə bağlanması təəccüblü
görünmür. Azərbaycan milli teatr tarixinin
inkişafının bütün mərhələlərində
məhz dramaturgiya - səhnə ədəbiyyatı teatrın
inkişaf istiqamətini, meyl və tərcihlərini
köklü şəkildə müəyyənləşdirib
və buna görə də teatr tariximizi “nizamlamaq”dan
ötrü “M.F.Axundov teatrı”, “N.B.Vəzirov teatrı”,
“Ə.B.Haqverdiyev teatrı”, “H.Cavid teatrı”, “C.Məmmədquluzadə
teatrı”, “C.Cabbarlı teatrı” ifadələrini həm də
dəqiq sənətşünaslıq termini kimi qəbul
edirik.
XX əsr Azərbaycan teatr tarixində “İlyas Əfəndiyev
teatrı” ifadəsi, anlayışı və praktiki təzahürü
danılmaz kulturoloji faktdır. “İ.Əfəndiyev
teatrı” anlayışında 60-cı illərdə Azərbaycan
teatr poetikası, Azərbaycan teatrının bədii-estetik
prinsiplər cədvəli öz əksini tapır.
1954-cü
ildə “Atayevlər ailəsində” adlı ilk orijinal pyesi ilə
dramaturji fəaliyyətə başlayan İ.Əfəndiyev
teatr tariximizin dördüncü sırf xalis dramaturqu olaraq
(M.F.Axundov, H.Cavid, C.Cabbarlı) kəmiyyət və keyfiyyətcə
zəngin dramaturji irsə malik sənətkar kimi
özünü realizə edən, sözün əsl mənasında,
söz adamıdır. Burada bir daha dəqiqləşdirək
ki, söhbət təyinin elmi korrektliyindən gedir və əsas
ədəbi peşəsi ilə (yazıçı)
yanaşı, dramaturgiya ilə məşğul olan sənətkarların
teatr prosesindən ötrü əhəmiyyəti inkar edilmir.
Bu təyinin müəyyənləşdirilməsində
isə korrelyat kimi Şekspir, Molyer, Lope de Veqa, İbsen,
Metterlinq, Çexov və bu kimi sırf dramaturji fəaliyyətdə
özünü realizə edən dünya
dramaturgiyasının ünlü adlarından istifadə
edilib.
Azərbaycan
milli teatrını proses kimi götürdükdə, hətta
onun təsisatlı (institusional) mərhələsini belə
donmuş, statik hadisə kimi deyil, zaman içində bir hərəkət
kimi təhlil etmək bu gün səmərəli və
faydalıdır. Bu mənada, milli
teatrşünaslıq elmi Azərbaycan teatrında konkret zaman
kəsiyində İ.Əfəndiyev amilini və ya fenomenini məhz
prosesimizin əbədi hərəkəti kontekstində
araşdırmaq mərhələsindədir.
Yeni elmi düşüncənin əsaslarında duran
Kvant fəlsəfəsi qeyri-səlis məntiqlə izah olunur,
açılır və fövqəladə yeni, gözlənilməz
qənaətlərə gəlməyə imkan verir. Çağdaş
elmdə məhz bu yeni açılan perspektivlər
teatrşünaslığı İ.Əfəndiyevin
yaradıcılığını ənənəvi ədəbiyyatşünaslıq
və ənənəvi teatrşünaslıq mövqeyindən
deyil, “Zaman içində dalğa” fenomeni kimi
araşdırmağa sövq edir. Odur ki, bununla
bağlı tezisləri bəyan edərək, mətləbə
keçməzdən öncə bir şeyi tam əminliklə
və tam məsuliyyətlə demək olar:
İ.Əfəndiyevin şəxsiyyəti, ədəbi
və dramaturji yaradıcılığı, əsərlərinin
teatr təcəssümü və onlardan qaynaqlanan mətləblər
İ.Əfəndiyev dramaturgiyasına məhz yeni elmi
konsepsiyaların araşdırma üsulları ilə
yanaşmaq imkanını verir. Ən əvvəl ona
görə ki, bu görkəmli yazar yaşadığı
dövrün, yəni onun payına düşən zaman kəsiyinin,
demək olar ki, əksəriyyətinin bədii-estetik, fəlsəfi,
mənəvi-əxlaqi inikasını yaradıb və bu
inikas, yəni pyeslərinin səhnə təcəssümü
müasirlərinin düşüncə-duyğularını
formalaşdırıb. Bu fakt aksiomdur və
teatrşünaslığın məhz bundan
çıxış etməsi qənaətbəxş
sayıla bilər.
Çağdaş
tələblərə cavab verən konsepsiyanın I tezisi
aşağıdakı ola bilər:
- İnsan varolmasının dördüncü
ölçüsü, boyutu olan Zaman
özü-özlüyündə paradokslardan və fenomenlərdən
ibarətdir. Zamanın bir neçə təzahür formaları
var. Bunları düşündükcə, çox tez dəqiq
elmi düşüncədən bədii-yaradıcı
düşüncəyə keçməli olursan. Fiziki zaman, astronomik zaman, təqvimi zaman, psixoloji
zaman, nisbi (relyativ) zaman, fərdi zaman, mücərrəd zaman.
Paradoks elə burdan başlayır ki,
bütün bu sadalanan anlayışlar bir sözdə -
hamının rahatca istifadə etdiyi Zaman, vaxt söz-anlayışında
birləşir. İstənilən sənət
fenomenini məhz və yalnız Zaman anlayışını
paradoks kimi qəbul edəndə cüzi də olsa, anlamaq
mümkün olur.
“İ.Əfəndiyev
fenomeni”ni açıqlamaq
üçün bir sillogizm quraşdıraq:
1.
İlyas Əfəndiyev mədəniyyət və incəsənətimizin
fenomenidir.
2. Bu
fenomen artıq paradoks kimi qəbul etdiyimiz Zamana məxsusdur.
3. Deməli,
İ.Əfəndiyevin özünü, sözünü,
yaradıcılığını, konkret əsərlərini
və bütövlükdə əhəmiyyətini paradoks
çərçivəsində araşdırmaq gərəkir.
Nəzərə alınsa ki, “paradoks” sözünün
lüğəti mənası ilk baxışdan qəribə
olan nə isə deməkdir, aydın olmalıdır ki,
İ.Əfəndiyev irsinə bu rakursdan yanaşma da yalnız
ilk baxışdan qəribə kimi dəyərləndirilə
bilər.
İ.Əfəndiyevin dramaturji əsərlərinin
adlarına müraciət edib, onları təklif olunan rakursdan
analiz etmək kifayətdir ki, irəlidə açılan yeni
məzmunların məna tutumunu açıq görək. Misal: “Sən həmişə
mənimləsən” və yaxud “Boy çiçəyi” (əbədi
zaman), “Məhv olmuş gündəliklər” (yazıya həkk
edilmiş günlər), “Unuda bilmirəm” (yaddaş
zamanı), “Bizim qəribə taleyimiz” (mistik zaman), “Atayevlər
ailəsində” (nəsillər-zaman), “Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı” (infernal (o tay) zaman),
“Büllur sarayda” (dondurulmuş zaman) və s.
İlyas Əfəndiyevin bütün pyeslərinin
adlarını sadalamağa ehtiyac yoxdur, aydındır ki, bu
material göstərilən aspektdən analiz üçün
son dərəcə səmərəlidir, məhsuldardır.
I tezis:
Yuxarıda göstərildiyi kimi, İ.Əfəndiyev parlaq ədəbi
debütünə rəğmən (roman və s.)
özünü dramaturgiyaya həsr edən və sözün
bu mənasında, ötən əsrin ikinci yarısında
yeganə xalis dramaturqdur. O da məlumdur ki, dramaturji əsərin
bütün məziyyətləri, ideya və duyğuları
teatr səhnəsinin konkret zaman-məkanında realizə
olunur. Bu baxımdan çağdaş
teatrşünaslığı maraqlandıran ikinci məsələ
“İ.Əfəndiyev fenomeni”nin xronotop - yəni
zaman-məkan vəhdətinin göstəriciləridir. Bu göstəriciləri müəyyənləşdirmək
birinci məsələdən nisbətən asandır. Çünki İ.Əfəndiyevin
dramaturgiyasında milli düşüncəmizdə mövcud
olan bədii xronotopların əksəriyyəti (kənd,
şəhər, dağ, aran, meşə, kabinet və s.)
öz əksini tapıb. Milli
teatrşünaslığın bugünkü tələblərini
nəzərə alanda İ.Əfəndiyevin
dramaturgiyasındakı xronotop məsələsinə müxtəlif
rakurslardan yanaşılma məhsuldar olan
teatrşünaslıq problemi kimi dəyərləndirilməlidir.
II tezis bilavasitə İ.Əfəndiyevin
yaradıcılıqla məşğul olduğu konkret tarixi
dövrlə bağlıdır. XX əsrin ikinci
yarısında Azərbaycanda, SSRİ-də və dünyada
baş verən mənəvi xassəli problemlər
İ.Əfəndiyevin dramaturgiyasında öz əksini
tapıb. Sirr deyil ki, bu dövrdə zatən
istedadlı və ləyaqətli sənətkarlar, obrazlı
desək, “düz sözü” ya zarafata salıb deyirdilər,
ya da dövr haqqında deyilən düz sözü qorumaqdan
ötrü onun ətrafında yayındırıcı
şirmalar qururdular. İndi dövr yetişib və biz
İ.Əfəndiyevin dramaturji əsərlərində
quraşdırıcı şirmaları aradan
götürüb, əsərlərinin “xalis mahiyyəti”ni, dərin fəlsəfi mənalarını
adekvat, yəni necə var açıqlaya bilirik.
Sözügedən bu əməliyyatların nəticəsində,
əminəm ki, oxucu-tamaşaçıların gözü
qarşısında hardasa yeni, bəlkə də gözlənilməz
İlyas Əfəndiyev canlanmaqdadır...
A.Çexovun rus teatrı üçün dəyəri
hansı siqlətdədirsə, heç şəksiz ki,
İlyas Əfəndiyevin də Azərbaycan teatrı
üçün dəyəri məhz o miqyasdadır.
Azərbaycan
dramaturgiyasında “lirik-psixoloji təmayül”ün yaradıcısı,
bununla da milli teatrımızda lirik-psixoloji istiqamətin
inkişafına təkan verən İlyas Əfəndiyev
dövrünün görkəmli rejissoru Tofiq Kazımovla
iş birliyi sayəsində yeni aktyor və rejissor nəslinin
yetişməsinə də güclü bir zəmin
yaratmış oldu.
İ.Əfəndiyevin, əslində, gələcəyə
ünvanlandırdığı mesajlar bu gün
tamaşaçı tərəfindən həssaslıq və
dəqiqliklə qəbul edilməkdədir. Bu işdə
isə Azərbaycan teatrının, ilk növbədə,
rejissorların üzərinə böyük məsuliyyət
düşür.
İ.Əfəndiyevin əsərləri yalnız Azərbaycan
oxucularına və seyircilərinə deyil, həmçinin,
dünya xalqlarının ədəbiyyatsevər nümayəndələrinə
də yaxşı məlumdur. Müəllifin nəsrinin
və dramaturgiyasının əcnəbi dillərə tərcümə
tarixi keçən əsrin 50-ci illərindən
başlayır. İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının
işığını, poetikasını, bədii-estetik
siqlətini, İlyas Əfəndiyev dünyasının mənəvi
parametrlərini bütövlükdə özündə əks
etdirə bilmiş ən bariz, xarakterik örnəklər
ingilis, rus, alman, tacik, ispan, fransız, çex, eston, slovak,
Litva, gürcü dillərində nəşr olunmuşdur. Hətta
kumik ədəbiyyatında
da İlyas Əfəndiyevin tərcümə edilmiş əsərləri
özünə layiqli yer almışdır.
Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra isə
İlyas Əfəndiyev sözün əsl mənasında
dünya masştabında, dünya çapında tanınan
bir yazar, şöhrətli bir dramaturq olmuşdur.
İlyas
Əfəndiyevin yazdığı 20 pyesdən düz 19-u Azərbaycanın
və eləcə də dünyanın müxtəlif teatrlarının səhnəsində
uğurla oynanılmışdır. Azərbaycan
Milli Dram Teatrının müasir tarixi isə birbaşa şəkildə
onun adı ilə bağlıdır. İlyas Əfəndiyevin
bu teatrın səhnəsində son 70 il ərzində
tamaşaya hazırlanmış “İşıqlı yollar”
(1947), “Bahar suları” (1948), “Atayevlər ailəsi” (1954), “Sən
həmişə mənimləsən” (1964), “Unuda bilmirəm”
(1968), “Məhv olmuş gündəliklər” (1969), “Mahnı
dağlarda qaldı” (1972), “Qəribə oğlan” (1973),
“Xurşidbanu Natəvan” (1981), “Büllur sarayda” (1983), “Bizim qəribə
taleyimiz” (1988), “Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı” (1989), “Hökmdar və qızı” (1994), “Boy
çiçəyi” (2011) və başqa pyesləri
çağdaş teatr təfəkkürünün inkişafına
güclü təsir göstərmişdir. Məhz
lirik-psixoloji dram janrının nəzəri-estetik prinsipləri,
bədii qayəsi bu pyeslərin poetikası, arxitektonik
quruluşu əsasında ədəbiyyatşünaslıq və
teatrşünaslıq tərəfindən müəyyənləşdirilərək
öyrənilir.
“Sən həmişə mənimləsən” (1964) pyesi
müəyyən bir dövrün, epoxanın, zamanın
simvoludur, rəmzidir, 60-cı illərin məişət
romantikasının, lirik-psixoloji münasibətlər şəbəkəsinin
güzgüsüdür, adi insan yaşantılarının
teatral poeziyasının ifadəsidir. Bu pyes dünyanın
60-cı illər mənzərəsində azərbaycanlı mənəviyyatını,
türk əxlaqını əks etdirən bədii bir sənəddir.
Müasir azərbaycanlı psixologiyasının
ekzistensional mündəricəsinin öyrənilməsi yolunda
ilk bələdçi məhz “Sən həmişə mənimləsən”
pyesidir. Bunlardan əlavə, “Sən həmişə mənimləsən”
pyesi Azərbaycan teatr mədəniyyətində yeni estetik mərhələnin
başlandığını müjdələyib, yeni
rejissuranın, yeni aktyor ifaçılığının
meydana gəlməsini şərtləndirib, Azərbaycan milli
dramaturgiyasının çağdaş
axtarışlarının dəyərli təzahürü
kimi əlamətdar olub, teatrımızın həm repertuar
siyasətinin istiqamətlənməsinə kömək edib, həm
də onun sonrakı inkişafı üçün
mühüm estetik koordinatları müəyyənləşdirib.
Elə 1964-cü ildəcə bu pyes əsasında
hazırlanan tamaşanın fantastik uğuru onu müasir Azərbaycan
teatrının özünəməxsus “Qağayı”sına
çevirdi. Müəllifin pyeslərinin
uğurlu səhnə taleyini Azərbaycan teatr tarixində
konkret bir dönüş, konkret bir mərhələ
olduğunu dərk edən teatrşünaslıq isə
“İlyas Əfəndiyev teatrı” terminini elmə daxil edir.
“İlyas Əfəndiyev teatrı”
anlayışında 60-cı illərdə Azərbaycan teatr
poetikası, Azərbaycan teatrının bədii-estetik prinsiplər
cədvəli öz əksini tapır.
İlyas Əfəndiyevin nəsri də Azərbaycan ədəbiyyatının
zirvələrindən biridir. Ilyas Əfəndiyevin ədəbi-bədii
irsi XX əsr azərbaycanlısının təfəkkürünün,
düşüncələrinin, psixologiyasının,
ictimai-sosial həyatının, məişətinin,
yaşantılarının, duyumlarının aynasıdır,
problemlərinin, ağrı və acılarının,
iztirablarının, iftixarının və
günahının arxividir, öyrənc yeridir. Rəsmi şəkildə 1939-cu ildən ədəbiyyata
gələn müəllif ta dünyasını dəyişənə
qədər yazıb-yaratmış, qələmini yerə
qoymamışdır. Odur ki, İlyas
Əfəndiyev haqlı olaraq ədəbiyyatımızın
fəxri sayılır. Təsadüfi deyil
ki, bu gün İlyas Əfəndiyevin nəsri,
dramaturgiyası, teatr fəaliyyəti barəsində ədəbiyyatşünaslıqda
və teatrşünaslıqda yazılmış məqalələri,
resenziyaları, esseləri, bədii-publisistik oçerkləri,
monoqrafiyaları, elmi-tədqiqat araşdırmalarını
bir yerə toplayıb ayrıca kitabxana yaratmaq
mümkündür. Belə
yazıların sayı 1000-i çoxdan keçmişdir və
maraqlısı budur ki, İlyas Əfəndiyevin zəngin bədii
irsinin öyrənilməsi və tədqiqatı hələ də
davam edir, edəcəkdir də.
lll
Bir daha
vurğulamaq istəyirəm ki, indi dövr yetişib və bu gün biz
İ.Əfəndiyevin əsərlərindəki quraşdırıcı
şirmaları aradan götürüb, onların “xalis mahiyyəti”ni,
dərin fəlsəfi mənalarını adekvat, yəni necəvar
açıqlaya bilirik. Amma onu da etiraf edim ki, bu istər
teatrşünas, istərsə də rejissorlar
üçün o qədər də sadə əməliyyat
deyil...
Azərbaycan
teatrında ilk dəfə bu mürəkkəb sənət əməliyyatını
rejissor Azər
Paşa Nemət realizə etdi və Yeni Zamanın
tamaşaçılarını gözlənilməz İlyas
Əfəndiyevlə (klassikin gücü də hər dəfə
yeniləşməyə qadir olması ilə
ölçülür!) görüşdürə bildi.
Sözügedən görüş, söylədiyim kimi,
İlyas Əfəndiyev dünyasının mənəvi
parametrlərini bütövlükdə özündə əks
etdirən “Boyçiçəyi” (iki hissəli lirik dram)
tamaşası konteksində baş verdi. Azər
Paşa parlaq teatr hadisəsinə çevrilən bu
tamaşası ilə bir daha təsdiqlədi ki, İlyas
Əfəndiyevin şəxsiyyəti, ədəbi və
dramaturji yaradıcılığı, əsərlərinin
teatr təcəssümü və onlardan qaynaqlanan mətləblər
onun dramaturgiyasına məhz yeni teatr konsepsiyalarının
üsulları ilə yanaşmaq imkanı verir. Gəlin
görək, milli dramaturgiyamızın
yaraşığına çevrilən bu pyes Azər Paşa
kimi qüdrətli rejissorun YENİ ZAMANı güzgüləyən
teatr düşüncəsini necə qidalandırdı?
Heç
şəksiz ki, “Boy çiçəyi” pyesi insan
varolmasının dördüncü ölçüsü
olan ZAMAN və onu güzgüləməyi bacaran rejissor
üçün cazibəli görünməyə bilməzdi.
1964-cü ildə ustad
rejissorumuz Tofiq Kazımov tərəfindən hazırlanan “Sən
həmişə mənimləsən” tamaşasının əfsanəvi
uğurunun bu günə qədər əsl sənət
nümunəsi şöhrətini itirməməsi və onun
müasir Azərbaycan teatrının həm özünəməxsus
“Qağayı”sına, həm də ətrini əbədi
qoruyan boyçiçəyinə çevrilməsi faktı
da, görünür ki, Azər Paşanı cəlb edən
“sirlər”dəndir. Və bir də görünür ki,
sadaladığım və yaxud sadalaya bilmədiyim bir
çox mətləbləri, gizli qatları ilə “Sən həmişə
mənimləsən” Azər Paşanı cəlb etdi və o,
“İlyas Əfəndiyev fenomeni”ni milli teatr prosesinin əbədi
hərəkət kontekstində araşdırma məqamının
yetişdiyini duydu. ...Beləliklə də, Azər
Paşanın rejissor düşüncəsi artıq paradoks
kimi qəbul etdiyimiz
Zamana məxsus
olan “İlyas Əfəndiyev fenomeni”ni
“Boyçiçəyi”
müstəvisində (ƏBƏDİ ZAMAN), irəlidə
açılan yeni məzmunların məna tutumu konteksində
görümlü etməyə yönəldi...
lll
XXI əsr,
Akademik Milli Dram Teatrı, 2 noyabr 2011-ci il. Tamaşanın müəllifi, rejissoru və rəssamı
Azər Paşa Nemət. Yeni “Boyçiçəyi” əfsanəsinin
yaranma tarixi...
Pyes iki dəfə
doğulur: bir yazıldığı gün, bir də ki,
premyera günü... Nə qədər
özümüzü inandırsaq da ki, pyes teatrsız, səhnəsiz
də yaşaya bilər, görünür, bu inamımız
özümüzü aldatmaq istəyindən doğur.
2 noyabr
2011-ci il biz milli teatrımızda “Sən həmişə
mənimləsən”in 1964-cü ildən sonrakı ikinci
möhtəşəm doğuluş tarixini qeydə aldıq
(hərçənd ki, bu pyes həm milli, həm də xarici
rejissorlar tərəfindən dəfən-dəfən səhnələnib...).
“Sən həmişə
mənimləsən” pyesi Azər Paşanın quruluşunda
özünün teatral - zaman “geyimi”ni
sonsuzluğa qədər dəyişmək potensialını
bir daha ortalığa qoydu... XXI əsr öz yeni teatr
qanunlarını diktə etdi və Azər Paşa çağdaş teatr mədəniyyətinin
və sənətkar şəxsiyyətinin (həm rejissor, həm
də aktyor) masştabının inkişaf dərəcəsini
parlaq biruzə verən bu
tamaşada özünün düşüncə-konsepsiyasını
dəqiq rəsm edən rejissor qrafikasını da sərgiləyə
bildi.
Beləliklə
də, Azər Paşanın və aktyorların səmimi,
sevgi dolu münasibəti yeni, naməlum, haradasa daha sərt
İlyas Əfəndiyevi XXI əsrə gətirdi və “Sən həmişə mənimləsən”ə
(“Boyçiçəyi”) ikinci dəfə əsl teatral
yanaşma, yozum baş verdi.
İnanıram
ki, Azərbaycan teatrı XXI əsrdə İlyas Əfəndiyev
dramaturgiyasına əsl teatral yanaşmaları ilə teatr
tariximizi zənginləşdirməkdə davam edəcək...
İ.Əfəndiyevin ədəbi istedadının
genetik kökləri milli ədəbiyyatın ən dərin
qatlarından “şirələnərək” institusional mədəniyyətin
faktı olan teatr sənətinin ədəbi əsasına,
dramaturgiyaya hikmətli sözün enerjisini ötürməyə
müvəffəq oldu. XX əsrin II yarısında yaşayan
soydaşlarımız İ.Əfəndiyevin səhnədən
söylədiyi monoloqları və dialoqları dinlədi,
düşündü, əxz etdi. Bu
monoloqların mənəvi əhatə dairəsində
formalaşan dramaturgiyamızın yeni nəsli öz
yaradıcılıqları ilə inkişaf prosesinin
dialektikasını təsdiqləmiş oldu. Mədəniyyətimizin zaman zəncirbəndinin
qırılmazlığını məhz bu cür münasibət
təmin edir.
Odur ki,
sözlü adam İ.Əfəndiyevin
sözləri bu gün də eşidilməkdədir və
heç şəksiz ki, sabah da eşidiləcəkdir.
525-ci qəzet.-2018.-26
may.-S.14.