Naxçıvan peşəkar teatrı və mədəni inkişaf prosesi
Teatr
mədəni inkişaf üçün mühüm nailiyyətlərdən
biridir. Azərbaycanda ilk peşəkar teatrın
yaranmasından 10 il sonra böyük mədəniyyət və
ziyalılar yurdu olan Naxçıvanda da tərəqqipərvər
ziyalıların fəallığı ilə ilk peşəkar
teatrın əsası qoyulub.
Beləliklə,
uzun əsrlər öncə xalqımızın xalq
teatrları ilə başlatdığı
teatrçılıq mədəni nailiyyəti peşəkar
səhnə teatrı ilə əvəzlənərək
böyük bir mədəni inkişaf və intibaha vüsət
vermişdir.
Ümumiyyətlə,
teatrşünas İlham Rəhimlinin fikirlərinə
qoşularaq demək olar ki, teatrın öz tarixini xalqın
müxtəlif dövrlərdə yaratdığı və
yaşatdığı xalq teatrı ənənələrindən
alması birmənalıdır. Ancaq peşəkar teatr da xalq
teatrı ənənələri üzərində inkişaf
etməklə bərabər müxtəlif xalqların mədəni
nailiyyətlərindən istifadə yolu ilə də zənginləşmişdir.
Hələ milli teatrımız üçün layiqli əsərlər
yazan və bu ideyanı irəli sürən görkəmli
dramaturq Mirzə Fətəli Axundzadə teatr haqqında bəhs
edərkən yazırdı: "...Teatr nə olan şeydir?
Teatr - uca və geniş bir salondan ibarətdir ki, içərisi
üç tərəfdən divarlara bitişmiş olur,
altlı-üstlü lojaların üzü salonun
dördüncü tərəfinə baxır". Bu mənada
milli teatrın yaranması maarifçilik ideyalarının
yayılması, genişlənməsi, milli oyanışın
əldə olunması üçün mühüm nailiyyət
idi. Buna görə də görkəmli elm adamı akademik
İsa Həbibbəyli yazırdı ki: "Maarifçilik hərəkatının
ideya-mənəvi beşiyi məktəb, əsas silahı, hərəkətverici
qüvvəsi, təsir vasitəsi isə teatrdır. Buna
görədir ki, milli-ictimai ədəbi fikirdə teatr
"bir növ məktəb" kimi qiymətləndirilmişdir".
Eləcə də böyük dramaturq, yazıçı,
ictimai xadim Nəriman Nərimanov: "Teatr böyüklər
üçün bir növ məktəbdir. Necə ki
uşaqlar məktəbdə gözəl şeylər əxz
edirlər, elə də bizlər teatrdan gözəl sifətlər
əxz edirik", Azərbaycan dramaturgiyasının
ağır sütunlarından olan nəhəng ədəbiyyat
xadimi Cəlil Məmmədquluzadə: "Millətin mədəni-mənəvi
tərəqqisi bundan çox asılıdır. Teatr tərbiyə
ocağı, artist də tərbiyə edəndir" - deyə
bəhs etmişlər.
Naxçıvanda maarif və elmin, mədəniyyətin yayılması və təbliğində Eynəli bəy Sultanovun, Cəlil Məmmədquluzadənin, Məhəmməd Tağı Sidqinin, Əliqulu Qəmküsarın, Məhəmmədəli Sidqinin və başqa ziyalıların çox böyük və misilsiz xidmətləri olmuşdur. Naxçıvan ziyalıları teatrın rolunu düzgün dəyərləndirərək Naxçıvanda peşəkar teatrın formalaşmasına bütün qüvvələri ilə çalışmışlar. Çünki teatr səhnələrində xalqın həyatı, problem və qayğıları öz əksini tapır, xalqı avamlığa, fanatizmə, elmsizliyə vadar edən qüvvələr tənqid və ifşa olunur, xalq milli oyanış və maarifə dəvət olunurdu. Bu minvalla da səhnədə oynanılan hər bir əsər öz tərbiyəvi əhəmiyyətilə insanların əxlaqının və xarakterinin islah olunması və kamilləşməsinə öz təsirlərini göstərirdi. Necə ki, böyük ustad, dramaturgiyamızın banisi və müəllimi Mirzə Fətəli Axundzadə dram və teatr sənətindən bəhs edərkən göstərirdi: "Drama sənətinin məqsədi insanların əxlaqını yaxşılaşdırmaq, oxucu və qulaq asanları ibrətləndirməkdir". Böyük ustad Cəlil Məmmədquluzadə də Naxçıvanda teatr tamaşasının göstərilməsi hadisəsini xatırlayaraq yazırdı: "Miladi tarixinin 1893-cümü, dördüncümü illərində Naxçıvanda teatr həvəskarları, bəndə də onların içində teatr oynayırdıq. ...O vədə Naxçıvanda teatr nümayişləri üçün tək bircə yerdə kiçik bir səhnə var idi... Naxçıvanda o vaxt səhnədə göstərilən pyeslər Mirzə Fətəlinin "Hacı Qara", "Məstəli Şah" və "Kimyagər, "Xan Sərabi" komediyaları idi. Burda mənim söhbətim "Kimyagər" komediyası barəsindədir ki, bir gün o pyesi biz həvəskarlar haman səhnədə mövqeyi-tamaşaya qoyurduq. ...O günü Naxçıvanın şəhər məktəbinin və məhəllə məktəblərinin cəmi şagirdləri tamaşanın müftə olmağını qənimət bilib gəlib dolmuşdular teatra. Belə ki, iki, bəlkə üç yüz şagirdi səhnənin zalına ancaq yerləşdirə bildik. Tamaşa ...pis də keçmədi. Şagirdlərə böyük təsir bağışladı. Səhnə ustadı Mirzə Fətəlinin nadir qələmindən törəyən ləzzətli komediya və duzlu və zərif məzhəkələri uşaqlara o qədər xoş gəldi ki, nümayiş qurtarandan sonra bunlar teatr həyətinə və sonra küçəyə çıxa-çıxa bir ucdan virdi-zəban eləyib çığırışırdılar:
- Molla Həmid, körüyü bas!
Bir neçə dəqiqənin içində şəhər, küçə və bazarın hər yerində elə uşaq idi ki çığırırdı:
- Molla Həmid, körüyü bas! Paha vaveyla!
Naxçıvanın mollaları
məscidlərdə namaz
və ibadətə məşğul olduqları
yerdə uşaqların
bu fəryadını
eşidirlər: "Molla
Həmid, körüyü
bas!" Balam, bu nə qiyamətdir? Necə
Molla Həmid, kimdir körüyü basan Molla Həmid?
Axırda
məlum olur ki, körüyü basan Molla Həmid
teatr nağılı
imiş... Bir dəstə növcavan müsəlman müəllimləri
teatr oyunu qurublar ki, ...mollaları lağa qoysunlar. Bu nə qiyamətdir,
bu nə rüsvayçılıqdır? Elə bu səbəbdən
də camaat ...şəhərin mollası
Axund Molla Tağının yanına
cəm olurlar. Qərar qoyurlar Naxçıvan naçalnikinə şikayət
edib belə nümayişlərin bundan
sonra qadağan olunmağını iltimas
etsinlər".
Naxçıvanda ilk peşəkar teatrın yaranması tarixi tədqiqatçıların qeydlərinə
görə, 1883-cü ilə
təsadüf edir. Belə
ki, mənbələrdə
göstərildiyi kimi,
E.Sultanov, C.Məmmədquluzadə
və onların "huşyar dostları"nın cəhdləri
sayəsində fəaliyyət
göstərmiş "Naxçıvan
Müsəlman İncəsənəti
Dram Cəmiyyəti"nin təşəbbüsü
ilə 1883-cü ildə
ilk teatr tamaşası
göstərilmişdir. Bu barədə
bəhs edən teatrşünas Əli Qəhrəmanov yazır:
"...Naxçıvanda teatrın
əsasının 1883-cü ildə qoyulması ilk peşəkar dünyəvi
Azərbaycan teatrının
yaradılmasının 10 illiyinə
təsadüf edir.
...o dövrdə Naxçıvanda
fəaliyyət göstərən
"Naxçıvan Müsəlman
İncəsənəti Dram Cəmiyyəti"nin nümayəndələri
M.F.Axundovun "Müsyö
Jordan və Dərviş
Məstəli şah"
əsərini tamaşaya
hazırlamış və
İrəvana xalq məktəbləri inspektoru
Tselovalnikova ...teleqram göndərmişlər. ...Teleqrama
razılıq alındıqdan
sonra tamaşa
1883-cü ilin may ayında
(15-də) Hacı Nəcəf
Zeynalovun evində göstərilir. ...Aparılan
tədqiqatlar aydınlığı
ilə sübut edir ki, 1883-cü ilin may ayında M.F.Axundovun "Müsyö
Jordan və Dərviş
Məstəli şah"
əsərinin tamaşası
ilə Naxçıvan
teatrının təməli
qoyulmuşdur".
"Cəmiyyət"in fəaliyyəti gücləndikcə
teatrın repertuarları
da genişlənmişdir. Teatr tamaşaları
sıxlaşdıqca xalqın
antiteatr münasibəti
də get-gedə avazımış, mühafizəkarlığı
qırılmış, tamaşalara
baxmaq üçün
cəmiyyətin müxtəlif
təbəqələrindən olan insanlar tamaşalara
can atmışlar. Bu barədə fransız şərqşünası Lusyan
Buvanın "Müsəlman
aləmi" jurnalındakı
qeydləri də olduqca maraq doğurur.
O yazır ki: "Naxçıvanda həvəskar
artistlər tərəfindən
Azərbaycan və rus dillərində tamaşalar göstərilir.
Bu tamaşalara baxmaq üçün cəmiyyətin təbəqələrinə
mənsub olan adamlar gəlirdilər".
Beləliklə, Naxçıvanda
teatr fəaliyyəti getdikcə güclənmiş,
"qaranlıq dünyanın"
köhnəlmış sütunları
yıxılmağa, maarif və elmə olan münasibət dəyişərək yeni
müstəviyə keçməyə
başlamışdır.
Artıq teatrın fəaliyyətinin
güclənməsi, cəmiyyətin
müxtəlif təbəqələrini
əhatə etməsi
və nüfuzu altına alması mədəni oyanışın
bütün səviyyələrdə
gerçəklənməsinə təkan vermişdir. Bir tərəfdən
mətbuat, bir tərəfdən də teatr və müxtəlif
ictimai-mədəni təsirlər
qadınların cəmiyyətdəki
mövqeyinin artmasına
və fəallaşmasına
da səbəb olmuşdur. Naxçıvan qadınlarındakı bu ictimai fəallıq
hətta teatr xadimlərinin özünü
də heyrətdə buraxmışdı. Xalq
artisti Mirzağa Əliyev öz xatirələrində yazırdı
ki: "1911-ci ilin yay fəsli idi. Ü.Hacıbəyovla bir truppa düzəldib İrəvan,
Naxçıvan şəhərlərinə
qastrola getdik. ...Qadınlar üçün
iki dəfə gündüz tamaşası
verdik. Bu iş məni çox sevindirdi. Çünki o zaman Azərbaycanın heç bir şəhərində qadınların
kollektiv surətdə
teatra gəlmələrini
görməmişdim..." Qadınlar arasındakı bu ictimai-mədəni oyanışın
və intibahın nəticəsi idi ki, 1917-ci ildə Naxçıvanda ilk qadın
müəllimə Nazlı
xanım Tahirovanın
rəhbərliyi ilə
qadınlardan ibarət
dram dərnəyi yaradılmışdır.
Həmin dərnəyin iştirakçılarının
fəallığı və
təşəbbüsü ilə ilk dəfə olaraq öz repertuarlarında Ü.Hacıbəyovun
"Arşın mal alan"
musiqili komediyası tamaşaya qoyulmuşdur. Beləliklə, ziyalılığın artması nəticəsındə
mədəni səviyyə
xeyli yüksəlmiş,
o dövrdə "Şərq
qapısı" qəzetinin
də yazdığı
kimi, "Naxçıvan
teatrı... artıq mədəni inqilab ocağına" çevrilmişdi.
Naxçıvan teatrı böyük bir mərhələni təşkil edən mədəni oyanış
və inkişaf epoxası ilə yaxından bağlıdır. Naxçıvan teatrının yaranması
və inkişafı ilə Naxçıvanda böyük bir ziyalı, aktyor və rejissorlar nəsli yaranmışdır.
Naxçıvan Dövlət Musiqili
Dram Teatrı öz peşəkar səhnə
fəaliyyətində böyük
ədib və dramaturqların əsərlərinə
müraciət etmiş,
M.F.Axundzadə, C.Məmmədquluzadə,
H.Cavid, C.Cabbarlı, İ.Əfəndiyev və
başqa ədəbiyyat
və sənət xadimlərimizin əsərlərini
səhnələşdirmişlər.
Öz repertuarları ilə Naxçıvanın mədəni
inkişaf və yüksəlişində birbaşa
böyük xidmətləri
olan Naxçıvan teatrı və onun aktyorları xalqımız və onun Ümummilli lideri Heydər Əliyev tərəfindən
həmişə yüksək
qiymətləndirilmişlər. Ümummilli lider Heydər Əliyev teatrın xalqın mədəni inkişafındakı
rolunu qiymətləndirərək
deyirdi: "Teatr müqəddəs yerdir, tərbiyə ocağıdır.
Orda çalışan
insanlar fədakardırlar,
fədaidirlər..." Bu gün
ictimai-mədəni həyatımıza
xüsusilə diqqətcil
olan ümummilli liderimizin siyasi məktəbinin ləyaqətli
davamçısı hörmətli
Prezidentimiz İlham Əliyevin 10 martın Azərbaycanda Milli Teatr Günü kimi təsis edilməsi və milli peşəkar teatrımızın yubiley
tədbirlərinin keçirilməsi
sahəsindəki misilsiz
xidmətləri Azərbaycanın,
habelə onun müxtəlif bölgələrini
əhatə edən teatrların inkişafına
mühüm stimul vermişdir. Naxçıvan Muxtar Respublikasında
da böyük uğurla həyata keçirilən quruculuq və yenilənmə tədbirləri teatr və mədəniyyət
sahəsini də ardıcıl olaraq əhatə etmiş, teatrın inkişafına
və hərtərəfli
təminatına təkan
vermişdir. Bəli, bu
gün bütün yerlərdə fəaliyyət
göstərən mədəniyyət
müəssisələri dövlətimizin
qayğısı ilə
xalqımızın mədəni
inkişafına uğurla
xidmət göstərir
və böyük inkişaf yolu keçir.
Ramiz QASIMOV
AMEA Naxçıvan
Bölməsinin əməkdaşı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet 2018.- 30 may.- S.6.