Düşündürən
musiqi
Firəngiz ƏLİZADƏ
Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri, Xalq artisti, professor
"Sənətkarları
gəmilərə bənzətmək olar: bəziləri
geniş, sahilsiz, fırtınalı və həmişə
yeniliklərlə dolu olan dənizə çıxır,
başqaları isə qasırğa və təhlükədən
uzaq, sakit limanda lövbər salıb dayanır..."
Bu poetik sətirlər Qarayevə aiddir. Qara Qarayev, şübhəsiz,
o sənətkarlara mənsub idi ki, qorxu bilmədən o
zamanın musiqisinin "fırtınalı və sonsuz" dənizinə
çıxmışdı. O dövrün hər bir yeniliyi
ilə maraqlanan sənətkar, geniş
dünyagörüşünə malik ziyalı olan Q.Qarayev XX
əsrin ikinci yarısının musiqisində baş verən
bədii mühiti və hadisələri həssaslıqla dərk
edirdi. Bütün humanitar aləmi sarsıdan
informasiya axını, elmi-texniki inqilab, ictimai həyatın
qaynarlığı - bütün bunlar müasir sənətkardan
öz yaradıcılığına yeni təfəkkür tərzi
ilə yanaşmağı tələb edirdi. Zamanın ab-havasından kənarda qalmaq isə yeni
ideya və cərəyanlarla mübarizədə
özünün intellektual imkansızlığını
etiraf etmək sayıla bilərdi.
Bununla belə, Q.Qarayev həmişə özünü
Azərbaycan milli mədəniyyətinin nümayəndəsi,
onun zəngin musiqi ənənələrinin varisi
sayırdı.
Azərbaycan musiqisinin üç məhsuldar
qolu - muğam, aşıq yaradıcılığı və
xalq mahnıları - Qarayev sənətini tədriclə
qidalandıraraq ona həyat nəfəsi verirdi. Ancaq bu əlaqə deklarativ xarakter
daşımırdı. Bəstəkar
dünyaduyumu intəhasız qatlarından dərk olunaraq
aşkara çıxır. Bu ənənələrdən
ayrılmaq öz kökündən, torpaqdan ayrılmaq, öz
mənlyini itirmək olardı.
Beləliklə, Q.Qarayev 60-cı illərdə çox
çətin bir dilemma qarşısında
dayanmışdı və həmişə olduğu kimi
"tapdanmamış cığırlarla" getməyi daha
üstün tutdu. Ancaq bu yeganə düzgün
seçilmiş yol idi ki, onunla getmək xəncərin iti tiyəsi
üzərində yerimək kimi bir şey idi. Bu, sintez
yolu idi: dünya musiqi mədəniyyətinin ən son nailiyyətlərini
yığıb, onu sənətkarlıq süzgəcindən
keçirərək doğma musiqi sənətinin qədim, zəngin
ənənələri ilə vəhdətini tapmaq yolu idi.
Yeni üfüqlərə doğru öz gərgin
axtarışlarını bəstəkar ilk dəfə
"Üçüncü simfoniya"da təcəssüm
etdirdi. 1965-ci ildə onun yaranması təkcə Azərbaycan
musiqisində yox, bütün musiqi aləmində dönüş
nöqtəsi oldu - desək, bizcə, yanılmarıq. Çox saylı fəxri nişanlara layiq
görülmüş tanınmış bəstəkar Qara
Qarayevin Avstriya bəstəkarı A.Şönberqin icad etdiyi
dodekafon texnikasına müraciəti böyük hay-küyə
səbəb oldu. O dövrün
musiqişünaslığında dodekafon musiqisinə
"burjua, modernist, düşkün" kimi damğalar
vurulduğunu nəzərə alsaq, ömrünün əlli
illiyi ərəfəsində belə cəsarətli və
riskli addım atmış bəstəkarın vəziyyətini
başa düşmək olardı.
Hər
bir yeniliyə, qeyri-adiliyə siyasi rəng verməyə
çalışan "üzdəniraq" tənqidçilərin
"dəlil" və "sübutlarını" bir kənara
atsaq, ciddi və mühakiməli musiqiçilərin
mübahisələrini iki əsas sual ətrafında cəmləşdirmək
olardı: milli musiqi məktəbinin başçısı
olan azərbaycanlı müəllifin bu texnikaya müraciəti
qanunauyğundurmu? Bu yol musiqinin inkişaf etməsi
üçün perspektivlidirmi?
O vaxtdan
50 ildən çox keçir və zaman bu suala öz aydın
cavabını verib: "Üçüncü simfoniya"nın 60-cı illərin emosional və fəlsəfi
fikrini ifadə edən böyük əsərlər
sırasına daxil edilməsi, sənətkar
axtarışlarının və riskinin qiymətləndirilməsi
idi.
Hər bir insanın həyatında elə bir vaxt gəlib
çatır ki, onun bir günü "bir əsrdən uzun
çəkir", hər bir dəqiqəsi isə bir ilə
qədər uzanır. Böyük sənətkarın musiqisində
də belə anlar mövcuddur. Qarayev "Üçüncü
simfoniya"sında artıq söz və təmtəraqlı
ibarələr işlətmədən, qızğın və
inandırıcı surətdə yalnız ən əsas məsələlər
haqqında danışır. Hər bir intonasiya, bir not
qeyri-adi həcmə və çəkiyə malik olur: fikir
emosiya kvintessesiyası kimi, güclü intellektual həyəcanın
nəticəsi kimi çıxış edir...
- Həyatın
mənası nədədir? - Yaradıcılıqda.
- Hər bir
insanın qiyməti nədədir? - Təkrarolunmaz mənəvi
aləmində.
- Xoşbəxtlik
nədədir? - Xeyirxahlığa və gözəlliyə
can atmaqda...
Simfoniyanın
qəhrəmanı ilə birlikdə biz bu sadə, lakin
çətin həqiqətləri dərk edirik və hər
dəfə də mənəvi təmizlənmə,
aydınlaşma yolundan keçirik...
Sənətin böyük mənası bunda deyilmi?
Simfoniyanın forma cizgilərinə diqqətlə baxan hər
bir kəs, onu təşkil edən bütün xüsusiyyətlərinin
incə, daxili əlaqəsini görər, mükəmməl
surətdə cilalanmış kristala rast gələr. Təsadüfi deyil ki, tacik
bəstəkarı F.Bahor deyirdi: "Bu simfoniya nəhəng
bir zirvə kimi onun sadə, kasıb
"qonşularının" üzərində yüksəlir!"
Tanınmış bəstəkar, Polşa Bəstəkarlar
İttifaqının sədri K.Meyer isə "Sovetskaya
muzıka" jurnalına verdiyi müsahibədə deyirdi:
"Mən əminəm ki, bu əsər 60-cı illərin ən
gözəl simfoniyalarından biridir".
"Üçüncü
simfoniya"nın ilk ifası 1965-ci ilin
aprelində P.İ.Çaykovski adına Moskva
Konservatoriyasının Böyük Konsert salonunda baş tutdu.
Simfoniya həmin ildə də Bakıda
keçirilən "Zaqafqaziya baharı" festivalı
günlərində ifa olundu. Hər iki
konsertdə simfoniyanı R.Barşayın idarəsilə Moskva
Dövlət Kamera Orkestri ifa etdi. 1968-ci ildə isə
Qara Qarayevin 50 illik yubileyi təntənəsində
"Üçüncü simfoniya" N.Rzayevin idarəsində
Azərbaycan Dövlət Kamera Orkestrinin (indi bu orkestr Qara
Qarayevin adını daşıyır) ifasında səsləndi.
70-ci illərin ikinci yarısından etibarən
bu simfoniya bizim və xarici ölkələrin kamera orkestrlərinin
repertuarına daxil edilmişdir.
Açılmayan cığırla addımlayan Qara
Qarayev getdikcə daha çox dərinliklərə baş
vurur, sənət və onun qanunauyğunluqlarını yeni
ideyalar aləmində axtarır. Görkəmli skripkaçı
Leonid Koqanın sifarişilə yazdığı "Skripka
konserti"ndə (1967) yüksək bədii sənətkarlıq
və psixoloji doğruluğa meyl özünü bariz göstərir.
...
İşıqlı kədər və keçmiş həyatın
romantikasına həsrət, həyatın fənalığı
haqqında acı düşüncələr, faciəli aqibətin
hiss olunması, bütün bunlara dözmək ümidi,
mümkün olmayanı mümkün etmək arzusu...
"Skripka
konserti"nin mövzusunun zərifliyi və
gözəlliyi, dramatik münaqişənin əsaslandırılmış
təzadları, orkestr palitrasının rəngarəngliyi bu
musiqini ən gözəl instrumental konsertlər
sırasına daxil edir.
İlk dəfə
bəstəkarın 50 illik yubileyi münasibətilə Moskva
Konservatoriyasının Böyük zalında keçirilən
təntənəli gecədə L.Koqanın ifasında
Y.Svetlanovun rəhbərliyi ilə Dövlət Simfonik Orkestri
tərəfindən ifa edilmiş bu əsər qeyri-adi
coşqun emosiya ilə qarşılandı. Məşhur
skripkaçı Qidon Kremer konserti dəfələrlə
dünyanın müxtəlif ölkələrində
böyük müvəffəqiyyətlə ifa etmişdir.
Qara Qarayev adına "XX əsrin
musiqisi" I Festivalın (Bakı-1986)
açılışında isə konsert beynəlxalq
müsabiqələr laureatı Andrey Korsakovun ifasında səsləndi.
O vaxt bəzən
belə bir fikir yürüdülürdü ki, məhz Qarayev
yaradıcılığının son dövrlərində
milli intonasiyadan xeyli uzaqlaşır. Bununla əsasən
razılaşsaq da, xatırladaq ki, musiqidə millilik təkcə
intonasiyada yox, bir çox başqa ünsürlərdə də,
mələsən, konsepsiyada, formada, ifadə vasitələrində
və s. özünü göstərə bilər. Bütün bu vasitələrdən Qarayev
bütövlükdə istifadə etmişdir. Bəstəkarın son dövrlərdə
yazdığı partituralar Şərq miniatürləri kimi nəfis,
incə boyalarla işlənmiş və hər bir səs və
ifadə vasitəsinin tutumu isə - Şərq beytlərinin dərin
çoxmənalılığına bənzəyir.
"Üçüncü simfoniya" və "Skripka
konserti"nin təkrarolunmaz, gözəl,
nadir xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, bəstəkar burada əsərlərin
dərinliyindən gələn xalq müdrikliyi ilə
müasir həyatın həyəcanlı, narahat fikirlərini
üzvi surətdə birləşdirməyə nail
olmuşdur.
Qara Qarayev gərgin zəhmətlə, qayğılarla
dolu, maraqlı hadisələrlə zəngin və gözəl
həyat yaşamışdır. O, çoxlu ölkələr gəzmiş,
XX əsrin musiqi mədəniyyətinin ən görkəmli
nümayəndələri ilə ünsiyyətdə
olmuşdur. Bunlardan İ.Stravinski, S.Barber, A.Sayqun, L.Nono, Niyazi,
A.Balançivadze, R.Şedrin, E.Svetlanov, K.Meyer və
başqalarını göstərmək olar.
Qara Qarayevin parlaq və qeyri-adi şəxsiyyəti təkcə
musiqiçiləri deyil, başqa peşə sahiblərini -
yazıçıları, alimləri, şairləri, rəssamları,
rejissorları da özünə cəlb edirdi.
Bəstəkarın fərdi yaradıcılıq
üslubunun formalaşmasında XX əsrin iki görkəmli bəstəkarı
- Üzeyir bəy Hacıbəyov və Dmitri
Şostakoviçin çox böyük təsiri olmuşdur. Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin banisi və böyük simfonist - bu iki dahi
şəxs Qarayevin müəllimi, həyat və
yaradıcılıq məsələlərində ən yaxın məsləhətçisi
olmuşlar. Yenilik həvəsini, həyatı
müdrikcəsinə dərk etməyi, insanlarla səmimi
münasibəti, gözəl müəllimlik istedadını
Qarayev onlardan əxz etmişdir. Xalqının
sevincinə, dərdinə həmişə şərik olan
Qarayev bütün yaradıclığı, həyatı boyu
ölkəmizdə baş verən ictimai hadisələrin mərkəzində
durmuş və onun fəal iştirakçısı
olmuşdur. Təsadüfi deyil ki, onun həyatında
baş verən hadisələr Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
quruculuğunun mərhələləri ilə üzvi surətdə
birləşərək onun inkişafının əsas təmayüllərini
belə həssaslıqla əks etdirir.
60-cı illər Qarayevin tərcümeyi-halında təkcə
yeni axtarışlar üçün üfüqlər
açmadı, bu illər həm də onun uzaq səyahətlər
illəri oldu.
Onun tale gəmisi üç dəfə
okeanı keçərək gah Qərbə, gah Şərqə,
gah da qitənin dərinliklərinə üz tutdu. Beynəlxalq aləmdə yaranan iqlimin nisbətən
yumşalması xarici ölkələrdəki həmkarlarla
daha sıx yaradıcılıq əlaqələri
yaratmağa imkan verirdi. Mədəniyyətimizi
ilk təmsil edən nümayəndələr arasında
Qarayev ABŞ, Kanada, Livan, Efiopiya, Misir, Yaponiya və
İspaniyaya səyahət edir.
Musiqi sənətində
yeni axtarışlar, kəşflər... Məgər
Q.Qarayevin özünün də
yaradıcılığının əsas qayəsi bunda
deyildimi? Musiqidə məhz bu yenilik axtarışları
onu nəzəriyyəçi Şefferin kitablarını alman
dilindən tərcümə etməyə və Vebernin
kantatalarını dəfələrlə tədqiq etməyə
və nəhayət Üzeyir bəyin ilki - "Leyli və Məcnun"un sehrli qüvvəsini dərindən dərk
etməyə sövq edirdi.
Q.Qarayevin
daima yeni üfüqlərə can atması rəssam T.Salahovun
çəkdiyi bəstəkarın portretində bütün
cizgilər ilə öz əksini tapmışdı. Biz bu rəsmdə Qara Qarayevi sanki ən dərin
yaradıcılıq xəyalına dalmış halda
görürük. Bu tabloda rəssam
şüurlu surətdə əhəmiyyətsiz detallardan
imtina edərək, əsas diqqətini bəstəkarın
simasında və əllərində cəmləşdirmişdir.
Və bütün gücünü əsas məqsədə
yönəltmək Q.Qarayevin özünün də
yaradıcılıq prinsiplərinə uyğun gəlirdi.
Bu xüsusiyyətlər portreti bütöv və
təsirli edir. 50 ildən çoxdur ki, bu
portret Dövlət Tretyakov Qalereyasının
ekspozisiyasını bəzəyir. Portretin
tamamlanması ilə bəstəkarla rəssamın
dostluğu və yaradıcılıq əməkdaşlığı
başlayır. Tahir Salahov bu barədə deyir:
"Yaradıcılıq dostluğu davam edirdi... Mən böyük məmnuniyyətlə Qara
Qarayevin Azərbaycan Dövlət Akademik Dram Teatrının səhnəsində
"Hamlet" və "Antoni və Kleopatra"
tamaşaları üzərində işləyirdim. Qara Əbülfəz oğlu sənətində
olduğu kimi yoldaşlığında da etibarlı və səmimi,
xeyirxah və böyük ürək sahibi idi. Qara Qarayev özündə yaradıcı müstəqilliyinin
elə yüksək enerjisini cəmləndirirdi ki, onunla
qarşılaşan hər bir şəxs öz qəlbində
dərin və əhəmiyyətli yenilik duyğusu hiss edirdi.
Köhnəlmiş qanun və stereotiplərə
heyrətamiz dərəcədə təravətli və yeni nəzərlərlə
baxmaq qabiliyyətinə malik olan Qarayev bacarığı
müxtəlif əqidəli və
dünyagörüşlü adamların ona bağlanmasına
səbəb olurdu".
Həyatının son illərində Qarayevin
yaradıcılıq imkanları dairəsi xeyli genişlənir. Bəstəkarın tədqiqatçıları
hələ neçə dəfə özlərinə belə
bir sualla müraciət etməli olacaqlar ki, bəstəkarın
təxəyyülündə "Coşqun Qaskoniyalı"
romantik müziklinin obrazları ilə 12 fuqanın son dərəcə
yığcamlığı, "Zəriflik"
monooperasının incə akvarel boyaları ilə orqan
üçün "Prelüd və fuqanın" sərt-mərdanə
dünyası bir-biriləri ilə necə
uyğunlaşdılar? Bütün bunlar ona dəlalət
edir ki, bəstəkarın beyni yorulmadan
çalışır, ən uzaq və ölçüyəgəlməz
şeyləri də əhatə edərək, axtarır və
seçirdi. Bu daim yaradıcılıq
axtarışları özündə necə böyük məna
kəsb edirdi! Lakin acı tale bu axtarışlar
üçün ona nə qədər az
vaxt və nə qədər çox ağrı və
ehtiraslar nəsib etmişdi!
O, işləməkdə
davam edirdi. Ağır xəstəliyinə
baxmayaraq, yazıb-yaradırdı. Bütün iradəsini
toplayaraq, ağrılara güc gələrək, hər bir
yeni iş gününü xəstəlikdən zorla
qoparırdı. Günlər isə getdikcə
azalırdı. Sonra zaman saatlarla
ölçülməyə başladı. Saatlar da tamamlandı, zaman dayandı. Bəstəkarın son səfəri də bitdi.
Bu, 13 may 1982-ci ildə baş verdi.
Dahilik həmişə zaman keçdikcə dərk
olunur. Ola bilsin
ki, hələ biz Qara Qarayevin yaradıcılıq hünərini
və şəxsiyyətini
bütün əzəməti ilə təsəvvür
etmirik. Lakin bundan sonra Azərbaycan musiqisi öz
nəbzini Qarayev sənətinin yüksək meyarı ilə
ölçəcək. Və Qara Qarayevin
ulduzlu yollarının işığı hər zaman əbədi
olaraq Azərbaycan musiqisi üzərinə nur saçacaq.
525-ci qəzet 2018.-
31 may.- S.7.