Cavidşünaslıqda yeni mərhələ
Azərbaycan ədəbiyyatında elə
yaradıcı şəxsiyyətlər, elə bədii
düşüncə sahibləri var ki, onların öz bədii
əsərlərində təqdim etdikləri estetik ideallar, sənətkarlıq
məqamları ətrafında nə qədər tədqiqatlar
aparılsa da, az görünür, bir sıra hallarda yeni yanaşmalara,
yeni interpretasiyalara ehtiyac duyulur.
Hüseyn Cavid tamamilə özünəməxsus
elə bir yaradıcılıq məktəbinin sahibidir ki, bu məktəbin
bədii davamçıları bir yana, onun tədqiqatçıları
da hər yeni zaman çağında, yeni sözə, yeni
yanaşmaya ehtiyac duyulan tarixi anda bu yaradıcılığa
qayıtmağı, onu yeni rakursda, yeni ideoloji məqamın
imkanları şəraitində bir daha elmi tədqiqata cəlb
etməyə cəhd göstərirlər. Burada "yeni
zaman", "yeni ideoloji məqam"
anlayışlarını nahaqdan işlətmirik. Hüseyn
Cavid sovet ideologiyasının ağır basqıları
altında yazıb-yaratmış, bu basqıların -
repressiyanın ədalətsiz, allahsız, qanunsuzluq
aktlarının qurbanı olmuşdur. Repressiyanın haqsız
qurbanlarının bəraətindən sonra - 1950-ci illərin
sonundan onun haqqında müəyyən dərəcə (!)
obyektiv söz deyilmiş, tədqiqatlar
aparılmışdır. Ancaq bu tədqiqatların da əksəriyyətində
hələ sovet ideologiyasının təsiri duyulmuş, ədibin
xalqa, millətə, milliliyə bağlı
yaradıcılıq dünyasını tam açıqlamaq
mümkün olmamışdır. Ta o zamana qədər ki,
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev sovet
ideologiyasının ən kəskin vaxtında bu böyük
millət fədaisinin qəbrinin uzaq Sibirdən
Naxçıvana gətirilməsinə nail olmuşdur. H.Cavid
şəxsiyyətinə yaraşan bu tədbirdən sonra onun
haqqında yüzlərlə məqalə və elmi əsər
ortaya çıxmışdır. Azərbaycanın yeni
müstəqilliyi və bu müstəqilliyin ortaya qoyduğu
azərbaycançılıq ideologiyası bu gün H.Cavid
yaradıcılığına bu
yaradıcılığın tam mənası ilə layiq
olduğu milli kontekstdən yanaşmanı labüd etdi.
Bu dövrdən onun
yaradıcılığına yeni baxış
özünü tam şəkildə göstərdi. Belə tədqiqatlar
sırasında Azərbaycan klassik irsinə böyük vətəndaşlıq
sevgisi ilə yazıb-yaradan, azərbaycançılıq
ideologiyasının mükəmməl tədqiqatçısı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, şair, nasir və
publisist Sona Vəliyevanın "Hüseyn Cavid sənətinin
qüdrəti" adlı fundamental monoqrafiyası çox
mühüm yer tutur. Etiraf edək ki, istər bədii, istərsə
də elmi tədqiqat obyekti kimi seçilən
yaradıcılıq faktı elə-belə - göydəndüşmə
olmur. Böyük Səməd Vurğun "Vaqif" pyesində
ağır repressiya çağında hökmdar - sənətkar
münasibətlərini qələmə almaqla hökmdara -
1930-cu illər bolşevik ideologiyasına üsyan etdi. Mirzə
İbrahimov "Böyük dayaq" romanı ilə şəxsiyyətə
pərəstişin cəmiyyətə vurduğu yaraları
göstərdi. Rəsul Rza "Qızılgül olmayaydı"
poeması ilə Müşfiqə göstərilmiş
haqsızlığı hədəfə aldı və s. Sona
xanım Vəliyeva klassikadan böyük dərs almış
bir tədqiqatçı kimi Hüseyn Cavidi araşdırma
obyekti seçdi. Həm də bu fundamental monoqrafiyadan əvvəl
ona məqalələr həsr etdi, ədibin 135 illik yubileyi ərəfəsində
özünün vətəndaşlıq layihəsi olan
"Kaspi nəşrləri" seriyası formatında bu tədqiqat
obyektinə sevgisini ifadə edən "Hüseyn Cavid-135"
adlı kitab nəşr etdirdi. Antologiya formatında olan bu
kitabda da H.Cavid barəsində söz deməyə hər kəsdən
artıq haqqı olan Heydər Əliyevin Sərəncamı,
onun özünün təşəbbüsü ilə ədibin
məqbərəsi üstündə qoyulmuş abidənin
açılışı mərasimindəki
çıxışı, ədibin ev-muzeyinin
açılış mərasimindəki nitqi, bu mərasimdə
Heydər Əliyevin Turan Cavidlə yaddaşlarda iz
salmış dialoqu, Ulu Öndərin H.Cavidin nəşinin Vətənə
qaytarılması, məqbərəsinin ucaldılması və
ev-muzeyinin açılması ilə bağlı tarixi xidmətlərini
əks etdirən tarixi fotoların təqdimi, Sona
xanımın kitaba ön söz kimi yazdığı
"Tanrının sevdiyi səma şairi" adlı
böyük bir məqaləsi və şairə həsr
edilmiş müsabiqə şeirləri yer almışdır.
Sona xanımın rəhbərliyi ilə nəşr
edilmiş foto-albomlar və digər materiallar artıq bizə
vəd edirdi ki, günlərin bir günü bu tədqiqatçı
mütləq Hüseyn Cavid yaradıcılığına
kompleks baxışı ortaya qoyacaqdır.
Monoqrafiyanın maraqlı bir kompozisiyası var.
Altı mühüm bölmədən ibarət olan kitabın
ilk bölməsini Azərbaycan Respublikasının sabiq
Prezidenti Heydər Əliyevin və onun milli
ideologiyasının davamçısı, müasir Prezidentimiz
İlham Əliyevin böyük ədibimiz haqqında sərəncamları
təşkil edir.
Əslində, belə kitablar təkcə
bugünkü nəsil üçün deyil, daha çox
sabahkı nəslə - ictimai fikrə, yaradıcı şəxsiyyətlərə
tarixin çeşidli zaman mərhələlərindən
baxmaq arzusunda olacaq sabahkı nəslə ünvanlanır. Ona
görə də Hüseyn Cavid kimi işıqlı
ziyalıların haqq yoluna müstəqil dövlətimizin və
onun ən yüksək eşalonunda dayanan rəhbərlərin
qayğı və diqqəti təkcə bugünkü nəslin
deyil, həm də sabahkı nəslin yaddaşına
çökməlidir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin hələ
2002-ci il oktyabrın 23-də imzaladığı Sərəncamda
Hüseyn Cavid yaradıcılığı belə qiymətləndirilir:
"Hüseyn Cavid klassik milli ədəbiyyatın ənənələri
ilə yeni dövrün bədii və fəlsəfi
axtarışları arasında vəhdət yaradaraq XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında
misilsiz rol oynamış qüdrətli sənətkarlardandır.
Dünya romantizm poeziyası ilə qırılmaz tellərlə
bağlı olan Hüseyn Cavid yaradıcılığı
öz bədii-estetik qaynağını Azərbaycan mədəniyyətinin
dərin tarixi qatlarından alır". Hörmətli Prezidentimiz
İlham Əliyev də H.Cavidin 125, 130 və 135 illiyində bu
yubileylərin ümumxalq mədəni hadisəsi kimi
keçirilməsini qərara alan sərəncamlarında bu
dahi sənətkarın yaradıcılığını
yüksək qiymətləndirmiş, onu "son dərəcə
dərin məzmunlu yaradıcılığı ilə
çoxəsrlik Azərbaycan ədəbiyyatı xəzinəsinə
tarixi-mədəni dəyərlər bəxş etmiş
qüdrətli söz sənətkarı" kimi xarakterizə
etmişdir. Prezidentin 2017-ci il oktyabrın 24-də
imzaladığı Sərəncamdan belə bir abzası
yazımıza köçürməyə bilməzdik:
"Azərbaycan xalqının dahi oğlu Heydər
Əliyevin şəxsi təşəbbüsü ilə
Hüseyn Cavidin nəşinin hələ 1982-ci ildə uzaq
Sibirdən vətəninə gətirilməsi və
Naxçıvanda məzarı üzərində möhtəşəm
məqbərənin ucaldılması milli ruhun dirçəlişi
və azərbaycançılıq məfkurəsinin təntənəsi
baxımından müstəsna əhəmiyyətə malik
misilsiz bir hadisədir".
Monoqrafiyanın müəllifi Sona Vəliyeva
Hüseyn Cavid yaradıcılığına elmi
yanaşmanın bütün məqamlarında dahi
şairimizin yaradıcılığına dövlətin iradəsinin
ifadəsi olan bu tezisləri əsas götürmüş,
tamamilə yeni və orijinal bir tədqiqat əsəri ortaya
qoymuşdur. Tədqiqatın bu yeniliyini və
orijinallığını kitaba qısa, lakin çox məzmunlu
bir ön söz yazmış AMEA-nın müxbir üzvü,
Əməkdar Elm Xadimi Kamran Əliyev tamamilə haqlı qeyd
edir ki, "Hüseyn Cavid yaradıcılığının
yeni istiqamətdə tədqiqinə başlamaq bir sıra
çətinliklərlə üz-üzə qalmaq deməkdir".
Görkəmli ədəbiyyatşünas alim bu çətinliyi
üç mühüm faktorla əsaslandırır: birincisi,
"görkəmli sənətkarın bədii irsinin orijinal ədəbi
hadisə olmasıdır", ikincisi, ədibin mürəkkəb
ictimai-tarixi şəraitdə - "XX əsrin əvvəllərinin
Azərbaycan bədii düşüncə sistemində təşəkkül
tapıb formalaşan romantizm ədəbi cərəyanının
ən görkəmli nümayəndəsi"
olmasıdır, üçüncüsü, ədəbi-tənqidi
fikrin və ədəbiyyatşünaslığın
Hüseyn Cavid estetikasına çoxtərəfli
yanaşması və bu yanaşmalarda filoloji elmimizin, sənətşünaslıq
və fəlsəfənin çoxspektrli alimlərinin
birbaşa iştirakıdır. Və ümumiləşdirdiyimiz
bu elmi həqiqətlərdən sonra Kamran Əliyev belə
bir nəticəyə gəlir: "Hüseyn Cavid yaradıcılığına
yanaşmanın bu cür çətinliklərinin məlum
olduğu bir vaxtda filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Sona Vəliyevanın "Hüseyn Cavid sənətinin
qüdrəti" adlı monoqrafiyası qələmə
alınıb. Monoqrafiyanın ilkin özəlliyi H.Cavid
yaradıcılığının bütün nümunələrinin
- şeir, poema, mənzum faciələr, mənsur pyeslər, hətta
ədəbi-publisistik məqalələrinin
hamısının bir yerdə sistemli şəkildə tədqiqata
cəlb edilməsidir. Belə bir yanaşma onun ədəbi
irsini bütöv anlamda öyrənməyə imkan
yaratmışdır. Şübhə yoxdur ki, hər hansı
bir sənətkarın bütün faktlarının nəzərə
alınması ilə irəli sürülən nəticələr
daha elmi xarakter daşıyır. Bu mənada monoqrafiya tədqiqat
obyektinə hərtərəfli yanaşmaq baxımından
ondan əvvəl H.Cavid yaradıcılığı ilə
bağlı yazılmış bir çox kitablara da üstün
gəlir".
Əlbəttə, monoqrafiyanın müəllifi
XIX əsrin II yarısı və XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ictimai-ədəbi fikrini özünün digər
tədqiqat əsərlərində
araşdırmışdır və onu Hüseyn Cavid
yaradıcılığına məhz bu araşdırmalar gətirmişdir.
Azərbaycan oxucusu Sona xanım Vəliyevanın Azərbaycan
sevgisinə və bu sevgini yaşamış sənətkarlara
ehtiramına onun bundan əvvəlki əsərlərindən
yaxşı bələddir. Bu mənada oxucu onu Həsən bəy
Zərdabiyə həsr olunmuş "İşığa gedən
yol" romanından, ayrı-ayrı klassik ictimai xadimlərimizə
həsr olunan "Ruhun yaddaşı" kimi fundamental məqalələr
toplusundan, "Kaspi nəşrləri" layihəsinin rəhbəri
kimi çap etdirdiyi saysız-hesabsız kitablarından
tanımaqdadır. S.Vəliyevanı ən çox
maraqlandıran yazıçı, şair və alimlərin Vətən
sevgisi ilə yoğrulan yaradıcılığıdır.
Onun tədqiqat əsərlərinin obyektləri millət və
xalq yolunda ölüm-dirim mücahidləridir. Hüseyn Cavid
isə bu idealın zirvəsində parlayan bir mücahid kimi
Sona xanımın ən çox müraciət etdiyi sənətkardır.
Tədqiqatçının uzun müddətdən bəri
öyrəndiyi H.Cavid bu əsərdə bütöv şəkildə
təhlilə cəlb olunur. Əsərin "Poeziyadan
dramaturgiyaya" adlı bölməsində H.Cavid ilk növbədə
romantik bir şair kimi təqdim olunur və onun
yaratdığı gözəllik obyektinin aydın
konturları təsvir edilir. Bu yerdə poeziyanın romantik
faktlarını dilə gətirərkən tədqiqatın
elmi üslubu, qanunauyğun olaraq, bədii-publisistik üslubla
birləşib aydın bir sinxronluq təşkil edir:
"Caviddə gözəllik axtarışı həqiqət
axtarışı ilə birləşir. Harada həqiqət
varsa, o, İlahi sevgidir. Romantik sənətkarın İlahi
sevgisi olmasaydı, şair bu gözəlliyi olduğu qədər,
o səviyyədə bizə çatdıra bilməzdi.
H.Cavidin həqiqət axtarışı onun ruhunda və təbiətindədir.
Tanrı insanı yaradanda ilahi sevgi də onunla birgə
doğulur. Romantik sənətkarın bir rəsm
qarşısında - həqiqi gözəllik önündə
heyrəti İlahinin şairin qəlbinə bəxş elədiyi
heyrətdir". Tədqiqatçı H.Cavidin "Bir rəsm
qarşısında" şeirini bu tərzdə təhlil
edir. Və bu təhlildən sonra adam bir daha qayıdıb o
şeiri bütöv olaraq oxumalı olur. Ümumiyyətlə,
Sona xanım Cavid romantikasını daha çox Tanrı və
İlahi anlamları ilə birləşdirir və təhlilin
bir çox məqamlarını bu tandemdə təqdim edir.
"Gözəlliyin romantikası" bu təhlillərdə
ən adi oxucuya da çatır və təqdim olunan nümunələr
onu yenidən həmin əsərə ünvanlayır.
Bölmənin "Adəmin Yerə enməsi", "Qoca
türkün monoloqu", "Romantik şeirdə dialoq",
"Monoloq və dialoqların vəhdəti", "Azər",
"Janrın imkanları", "İlk "Şeyx Sənan"
kimi hissələri H.Cavid yaradıcılığına yeni
elmi baxış faktları kimi diqqəti cəlb edir. Bu
bölmə bütövlükdə H.Cavidin ilk
yaradıcılıq kredosunu müəyyənləşdirir və
onun ədəbi janrlara keçid mərhələsini
aydınlaşdırır. Həqiqətən də H.Cavid ədəbi
yaradıcılığın bütün janrlarında əsərlər
yaratmış nadir sənətkarlardandır və bu
janrların heç biri onun üçün eksperiment xarakteri
daşımayıb. Çünki "bir sənətkar kimi
onun üçün bir janrdan başqasına keçmək
yeni yaradıcılıq üfüqlərinə üz tutmaq,
yaradıcılıq genişliyi baxımından çox cazibədar
idi". Biz dünya ədəbiyyatında maarifçiliyin
intişar tapdığı mərhələlərdə həqiqi
sənətkarın xalqa söz demək istəyindən
doğan janr müxtəlifliyinə müraciətini də
çox görmüşük. Rusiyada A.Çexovu, Fransada
O.Balzakı, Yaponiyada Kobo Abeni, Azərbaycanda C.Məmmədquluzadəni,
Ə.Haqverdiyevi, B.Vahabzadəni belə görmüşük.
Monoqrafiyada Cavidşünas tədqiqatçıdan gətirilən
aşağıdakı sitat böyük ədibin janra
şüurlu və yaradıcı münasibətini dəqiq
ifadə edir: "Ədəbiyyatımıza ilk mənzum dram əsərləri,
yeni janr xüsusiyyətləri, mövzu, məzmun fərqlilikləri,
mürəkkəb ideyalar sistemi, möhtəşəm obrazlar
qalereyası, yeni vəzn keyfiyyətləri, Avropa poeziya
janrları gətirən H.Cavid bədii
yaradıcılığın imkanlarının, fəaliyyət
məqsədinin daha geniş və müqəddəs
olduğunu sübut etdi".
S.Vəliyeva H.Cavid
yaradıcılığından gətirdiyi çoxsaylı
misallarla sübut edir ki, "janr etibarı ilə çoxsahəli
istiqamətdə yazıb-yaradan ədib istər
şair-dramaturq, istər filosof, publisist, maarif və elm xadimi
kimi cəmiyyətə lazım olan, günün vacib tələbi
ilə səsləşən fikirlərini fərqli forma
axtarışlarında ifadə edirdi". Bundan sonra tədqiqatçı
dərin elmi yanaşma ilə təhlil etdiyi "Şeyx Sənan"
dramatik-mənzum faciəsinə keçidin mənasını
anladır. Maraqlı faktdır ki, monoqrafiyanın
"Əfsanə və romantik düşüncə" kimi
ciddi təhlillər tələb edən hissəsində tədqiqatçı
xalqın qəlbində, şifahi düşüncədə əsrlərdən
bəri qərarlaşmış əfsanələrin
yazılı ədəbiyyata transformasiyasını N.Gəncəvinin
və M.Füzulinin "Leyli və Məcnun" poemaları
ilə yada salır, amma bu, sadəcə yadasalma formatında
deyil, ciddi elmi təhlillər əsasında baş verir ki,
yalnız bundan sonra H.Cavidin "Şeyx Sənan" əsərinə
keçid alır. Müəllif ilk növbədə
böyük tənqidçi və ədəbiyyatşünas
Yaşar Qarayevin belə bir tezisinə söykənir ki,
"Şeyx Sənan" aşiqanə - fəlsəfi faciədir.
Hüseyn Cavid yaradıcılığının "Leyli və
Məcnun"udur". Və müəllif özü belə
bir elmi həqiqəti postulat səviyyəsinə
qaldırır ki, "hər üç əsərdə əfsanə
ilə romantik metodun vəhdəti vardır". Və müəllifin
ehtimalına görə, bu da H.Cavidin klassikaya, xüsusilə
Nizami və Füzuli ənənələrinə sədaqətindən
irəli gəlmişdir.
Ayrıca qeyd etməyi lazım bilirik ki,
monoqrafiya müəllifinin bu bölmədəki qənaətləri
cavidşünaslıqda çox yeni elmi tapıntılar
sırasına daxil edilməlidir.
H.Cavid yaradıcılığında şifahi
ədəbiyyata, xüsusilə mifoloji aləmə münasibət
əsərin "Mif və reallıq" bölməsində
təhlil olunur. Müəllif
burada belə bir maraqlı sual qoyur: "Allah insanı nə
üçün yaratdı və onun Yer üzündə rolu
nədən ibarətdir? Öz nurundan verib şərəfləndirdiyi
insan onu daim azdırmaq, çaşdırmaq istəyən
İblisə hansı böyük əməlləri ilə
qalib gələ bilər?" Və tədqiqatçı
özü də deyir ki, bu suallara cavab onun bütün əsərlərində
görünməkdədir. Burada Sona xanımın çox
maraqlı bir müşahidəsi var: "Cavid
yaradıcılığında ciddi bir ənənə
mövcuddur. Belə ki, əvvəlcə "Şeyx Sənan"
adlı şeir, sonra isə "Şeyx Sənan" faciəsi
yazılıb. Əvvəlcə "Hübuti-Adəm"
şeiri, sonra isə "Peyğəmbər" pyesi qələmə
alınıb. Əvvəlcə "Hərb və fəlakət"
şeiri, "Müharibə və ədəbiyyat" məqaləsi,
sonra isə "İblis" əsəri meydana
çıxıb. Bunlar H.Cavidin monumental mövzuya mərhələ-mərhələ
gəlməsinin sübutudur. Müəllif mövzuya belə
bir yanaşmanı H.Cavidin özünün fərqli və təkrarolunmaz
yaradıcılıq kredosu kimi qiymətləndirir.
Burada mifoloji iblis obrazı və bütövlükdə "İblis" faciəsi H.Cavidin yaşadığı mühitin xarakterini açmaq üçün istifadə edilən bir fakt kimi araşdırılır. Həqiqətən də XX əsrin I yarısı Azərbaycan ictimai-siyasi mühiti bir tərəfdən dağıdıcılıq funksiyasını yerinə yetirən İblis, yəni dövrün şər qüvvələri, digər tərəfdən bu şər qüvvələri rəhmə, ədalətə çağıran Mələk. Bu əsər heç vəchlə bir məkanın, bir xalqın faciəsini deyil, bütövlükdə bəşəriyyətin faciəsini ortaya qoyur ki, bu həm də dünyanı odlara qalamaq istəyən müasir güc dövlətlərinə, nüvə hədələrinə bir çağırışdır.
Monoqrafiya müəllifi əsərdə
çox maraqlı bir kompozisiya təqdim edir. Bir az əvvəl
iblisin dünyanı, insanlığı məhv etmək hərəkəti,
sonrakı bölmədə isə "Peyğəmbər və
əxlaqi dəyərlər" sistemi. Bu yerdə müəllif
Məhəmməd Peyğəmbər haqqında alman ədibi
və filosofu Hötenin də əsərini xatırladır,
onun maraqlı bir fikrini qeyd edir: "Biz avropalılar mədəni
imkanlarımıza rəğmən, Həzrəti Məhəmmədin
ən yuxarısına qalxdığı pilləkənin ilk
pilləsindəyik. Şübhəsiz ki, bu yarışda
heç kim onu qabaqlaya bilməyəcək". Sona xanımın
Hötedən gətirdiyi bu qiymətli fikir Şərq
dünyasına söykənib bu mədəniyyət mənbəyinə
həqarətlə baxan müasir Avropaya bir
xatırlatmadır.
Hüseyn Cavidin "Peyğəmbər"i
mütləq mükəmməl alınmalıydı ona
görə ki, ədib bu obrazın dünya ədəbi təcrübəsinə
və böyüyüb boya-başa çatdığı
Naxçıvan mühitinə yaxşı bələd idi.
Ona görə də ədib "Peyğəmbərin
Tanrı eşqi", "Peyğəmbər və Şəmsa",
"Humanist qəhrəman - Səlma", "Mühitin faciəsi
- Maral", "Xəyanətin qurbanı - Afət"i kimi
problemləri yaradıcılığının şah əsərində
böyük ustalıqla cəmiyyətə təqdim
etmişdir.
Monoqrafiyanın "Hüseyn Cavid sənətinin
qüdrəti" adlanan sonuncu bölməsi ədibin tarixi
mövzulardakı əsərlərini təhlil edir. Tədqiqatçı
belə bir dəqiq qənaətə gəlir ki, H.Cavidin
"hər bir əsərində keçmişlə gələcək,
tarixlə müasirlik ideya və sənətkarlıq
baxımından qovuşur. Dövrünün mövcud rejimdən
gələn tələblərinə, populist və gurultulu
şöhrət çağırışlarına məhəl
qoymadan o, öz yolu, öz dəsti-xətti ilə sənətin,
ədəbiyyatın "Hüsnü - Xuda şairi" zirvəsinə
yüksəlməklə Cavidliyini- əbədiyaşarlığını
təsdiq etdi".
Sona Vəliyeva dediyi hər bir sözü, hər bir fikri sübut edən illüstrativ faktlara söykənir. H.Cavid zamanın heç bir hədəsindən çəkinməyərək tarixi həqiqətlərə bədii münasibətdə həmişə fakta sədaqətlə yanaşmışdır. Ədib ən çətin ideoloji məqamlarda qələmə aldığı "İblis", "Peyğəmbər", "Səyavuş", "Xəyyam" kimi fundamental yaradıcılıq nümunələri ilə bu fikrin əsaslı olduğunu sübut etmişdir. Türkçülüyə bolşevik münasibətinin ən kəskin çağlarında yazdığı və əsasən elə bu əsərlərə görə repressiya qurbanı olduğu "Maral", "Şeyda", "Azər", "Ana", "Şeyx Sənan", "Səyavuş" kimi əsərləri ilə sanki haçansa "İki dövlət, bir millət" (Heydər Əliyev) loqosunun müstəqil Azərbaycan və müstəqil Türkiyənin qürurverici ifadəsinə çevriləcəyini o zamandan hiss etmişdi. H.Cavid yaradıcılığında tarix və müasirliyin elmi şərhini verən tədqiqatçı sonda belə bir qənaətə gəlir ki, "Göy şairi - "Hüsnü - Xuda şairi" olaraq tarix yaratmaq H.Cavidin yaranış xisləti, İlahi görəvi idi. Üçüncü minilliyin əvvəli - çağdaş dünyamızın qloballaşan dövründə bizi gözləyən təhlükə, bəla və reallıqları bizə zamanında çatdıran H.Cavid Qərbə, eləcə də dünya siyasətinə münasibətin ən optimal düsturunu əsərləri vasitəsilə bizlərə ərmağan etdi. H.Cavid keçmişin, bu günün və gələcəyin tarixini, bədii dastanını yaradıb". Tədqiqatçının bu yerdə elmi üslubdan essevari üsluba keçidi böyük ədibin göylərdən gələn və yerdə qərar tutan bədii dünyasının tələbindən doğur. Bu bölmədə, əlbəttə, Türk dünyasının real və bir az da mifik hökmdarı Topal Teymurla, sərkərdə qəhrəman Səyavuşla, şair qəhrəman Xəyyamla bağlı əsərlər təhlilə cəlb olunur. Bu təhlillər belə bir tezis üzərində qurulur ki, H.Cavid "romantizmin hüdudlarını tarixi mövzulara qədər genişləndirə bildi və təkrarsız bir potikanın yaradıcısı oldu".
O da məlumdur ki, H.Cavidin adıçəkilən
əsərləri, xüsusilə "Topal Teymur"
yarandığı dövrün, hətta ondan sonrakı
çağların sərt ideoloji qınaqlarına tuş gəlmişdir.
Sona Vəliyeva H.Cavid yaradıcılığına
bolşevik yanaşmaları üzərində xüsusi
dayanaraq çox maraqlı polemika formatı yaradır. Belə
yerlərdə tədqiqatçının kontent-analizlərə
müraciəti həm araşdırmaya cəlb olunan əsərləri,
həm də tədqiqatın əsas məğzini daha
aydın anlamağa imkan verir, məsələn, ziddiyyətli
Teymurun "əsl hökmdar, əsl şəxsiyyət və
əsl fateh kimi" mükəmməl obrazı oxucuya daha
yaxından görünür. "Qüvvətli sosial məzmunlu
faciə kimi" (Y.Qarayev) qiymətləndirilən "Səyavuş" əsəri
bütün zamanlarda dünyanın Tanrı təmizliyini
qoruyub saxlayan kənd mühitini və şər yuvası olan
Şah saraylarının xarakterini açır, insanı
saflığa, sədaqətə, sevgiyə səsləyir.
Ədibin "Xəyyam" əsəri üzərində
elmi müşahidələrini ümumiləşdirən tədqiqatçının
fikrincə, "H.Cavid "Xəyyam" əsəri ilə
tarixə yeni, təkrarsız bir sənət nümunəsi ərmağan
etdi. Yaradıcılığının kamillik dövründə
yazılan bu əsərlə irfan elminin, irfan
romantikasının tarixi sınaqlardan qalib
çıxacağına həm müasir, həm də illər
sonrakı oxucularını inandıra bildi. H.Cavid tarixi
dövlətçilik və milli məfkurə qaynaqlarına,
elm və dünyanın dərki məsələlərinə
fəlsəfi baxış bucağından yanaşaraq, irfan
elminə söykənərək zəngin poetikaya malik "Xəyyam"
əsərini yaratdı". Tədqiqatçının
konkret bir əsər haqqında gəldiyi bu nəticəni
H.Cavidin bütün yaradıcılığına şamil
etmək olar.
Nizami
CƏFƏROV
Filologiya üzrə
elmlər doktoru, akademik
Cahangir
MƏMMƏDLİ
Filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet 2018.- 1 noyabr.- S.7.