Yazıçı və oxucu:
fərddən kütləyəcən
Daha çox
hansı kitablar oxunur? Hansı mövzuda, hansı
üslubda romanlar çox satılır?
Günümüzün ən çox eşidilən suallarıdır
bunlar. Müasir ədəbiyyatın kütləyə hesablanmış
roman nümunələri uğurlu
satışı ilə
kitab mağazalarına
olan marağa, bu sahibkarlığın inkişafına yüksələn
xətlə təsir edir.
“Kitab rəflərində adları çəkici gələn romanlar nə qədər özünü doğruldur”
sualı bir az mübahisəlidir.
Arxa qapaqdan annotasiyanı, ya da rəyləri
oxuyub seçmisinizsə,
bu da bir
o qədər doğru
seçim olmaya bilər. Kiminsə ilk yüzlüyündən, onluğundan, “ölmədən
əvvəl mütləq
oxunmalıdır”larının içərisindən də
bir kitab seçib oxumaq olar.
İstənilən halda, yeni bir müəllif, yeni bir ədəbiyyat
nümunəsi və yeni bir təxəyyül
hadisəsi ilə tanış olmuş olursunuz. Ədəbiyyat sevdalısı olmasanız
belə, zamanınızı
dünyanın ən gözəl işi ilə dəyərləndirirsiniz
- oxumaqla, mütaliə
etməklə. Lakin bütün
oxucular bir-birinə bənzəməz və bütün kitablar sonadək oxunmaz.
Yazıçı və oxucu arasında
bəlli bir əlaqənin yaranması
belə halda şərtdir. İlk cümləsindən sevdiyimiz, marağımızı,
diqqətimizi çəkən
romanları yazan yazıçı, görəsən,
bunu şüurlu şəkildə edir?
Məsələn, bir mətnə
başlayanda ilk cümləni
neçə dəfə
pozur, bilmirik. Mövzu kütləyə hesablanmış
romanlar deyil, xeyr. Ciddi ədəbiyyatın nə qədər kütləviləşməsidir. Bir cəmiyyətin azı on fərdi (statistik deyil) özünü bir mətnin içərisində tapa bilirsə, onu uğurlu saymaq olar, məncə.
İnsanı güzgü kimi özünə göstərən
romanlar daha çox sevilir. Daha çox
oxunur. Çünki adamlar onlar haqqında danışılan
hər şeyi dinləməyə hazırdırlar.
Bir gəncin nə hiss etdiyini anlayan və anlamaqla qalmayıb onu bir hekayəyə
çevirən naməlum
bir yazıçı
o gənc üçün
maraqlıdır.
Oxucunun yazıçını
anlamasını gözləmək
çətindi. Coysun əsərləri niyə kütləvi deyil? Ona görə kütləvi
deyil ki, onları oxumaq üçün ingilis dilini yüksək səviyyədə bilmək
belə köməyimizə
gəlmir. Bütün mifologiyaları,
tarixi, coğrafiyanı,
fəlsəfəni bilsək,
bəlkə nəsə
alınar. Bu da mütaliə üçün illər tələb edir. Adama elə gəlir ki, qırx yaşına
qədər oxuduğu
bütün kitabları
Coysu, Ekonu anlamaq üçün oxuyub.
Yazıçı ayrılıqda fərddir və onun yazı
yazarkən içərisində
sadəcə özünün
düşündüyü obrazlar olan dünyası
vardır. O, bu obrazlar üçün istənilən taleyi qələmlə bir anda poza, yenidən
çizə bilər.
Yazarın masasındakı
obrazların həyatı
bizim taleyimizlə bərabər ola
bilir, hətta bərabərdir. Biz eyni şeyləri yaşayırıq. Bunu necə
təqdim etməkdən
asılı olaraq romanlar insanlar üçün fərqli
zövq hadisəsinə
çevrilir.
Yazıçı özündən çox
oxucunun nə düşündüyünü anlamaq məcburiyyətində
deyil, həm də oxucunu razı salacaq romanlar yazmağı da şərtdir. Bütün illərini
öyrənməyə həsr
edib, sonra intellektual bir mətn yazıb, onu simvollarla şifrələmək nəyə
lazım?!
Son dövrlər mükafatlar
almış bir neçə romanın mövzusuna və populyarlığına baxıb
anlamaq olur ki, kifayət qədər ciddi, eyni zamanda, hər
kəsin də sevəcəyi əsərlər
yazıla bilər. Müəllifin
hər kəsi maraqlandıran və ya hər kəsin
yaşaya biləcəyi
hadisələri yazması,
onun fərdi üslubunu da buraya əlavə etməsi romanın uğur formulu ola bilir.
“Sarı ədəbiyyat”
nümunələri dünyanın
hər yerində ən çox satılanlar sırasında
birinci olur. Dedektiv əsərlər bunlara misaldır. İstisna müəlliflər və yazılar da var təbii. Bu romanların
çox oxunmasının
səbəbi axıcılığı
və hadisələrin
lego oyuncaqları kimi yığılmasıdı.
Oxucu həyəcanla növbəti
səhifədə nələrin
olacağını gözləyir.
Ya da bu gün
sosial şəbəkə
platformaları üzərindən
reklam olunan, statuslar şəklində
qısa yazılan romantik kitablar dedektivləri üstələyir.
Ancaq bir məsələ var ki, yazıçı qarşısında dayanan ucsuz-bucaqsız kütlə üçün kitab yazarkən özünün deyil, onların düşündüklərini daha vacib sayır və beləcə bir-birinə bənzəyən yüzlərlə roman yazılır. Fikir orijinal olmur, yazıçı öz təhkiyə üslubunu kəşf edə bilmir və ya buna çətinlik çəkir. Ədəbiyyat tarixinə düşə bilməyən, axara təsir edə bilməyən bu cür kitabların olması mütaliə alqoritminin qurulması üçün vacibdir. Ciddi ədəbiyyatın ilk nümunələri ilə tanış olan zaman dedektivlərin sadə quruluşlu cümlələri ilə tanışlığımız bizə əlimizdə tutduğumuz əsərin fərqini hiss etdirir. Və bu daha çox zövq verir.
Nobel mükafatına layiq görülən, ədəbiyyat tarixində yer alan, ciddi şəkildə roman sənətinə təsir edən, eyni zamanda da oxucuların sevgisini qazanan yazıçıların yazmaq prosesinə, yazı hazırlığına diqqət edəndə görünür ki, onlar özləri də sadə, kütləyə hesablanmış romanları oxuyaraq ümumi məğzi və ən əsası, kütlənin psixologiyasına necə əsərlərin işlədiyini öyrənirlər. Orhan Pamuk, Kazuo İşıquro, Elis Munro, Patrik Madiono və başqaları bu siyahıda ola bilər.
Yazıçının “saf
və düşüncəli” tərəfi burada
aydın olur. O, həm özündən,
həm də oxucudan nələrsə əlavə
edə bilirsə mətnə, o mətn uğurlu alınacaq. Oxucunu özünə güzgü kimi göstərmək
klassiklərdən qalan adət olsa da, müasir
dünyada bu güzgü də bir az dəyişməli və yeni
erayla ayaqlaşmalıdı. 21-ci əsrin
gəncinə içərisində Şopenin
adı çəkilən roman maraqlı ola bilər, amma metal-rok qruplarından birinin
adı çəkilsə, o kitaba daha çox
bağlanacaq və özünü
ən azı o qrupun
dinləyicisi kimi kitabda
hiss edəcək. Bu mənada
mütaliə zövqü cəmiyyətin
inkişafı ilə, ədəbiyyat isə mütaliə zövqü ilə düz
mütənasib yola getməlidir.
Rəvan
CAVİD
525-ci qəzet.- 2018.-3 noyabr.- S.24.