Saqanı sevirsinizmi?
“SALAM, KƏDƏR”İN
MÜƏLLİFİNƏ FRANSA ƏDƏBİ
MƏTBUATININ YENİ BAXIŞI
Seyfəddin Hüseynli ruscadan
çevirib
Bir vaxt böyük qalmaqala səbəb olmuş “Salam, kədər”
adlı yığcam romanın yaranmasından
65 il keçir.
Bu romanı kimsənin
tanımadığı, hələ
18 yaşı tamam olmayan bir qız
1953-cü ilin yayında
cəmi 6 həftəyə,
özü də şagird dəftərinə
yazmışdı. Yetkinlik
yaşına çatmadığı
üçün onun yerinə naşirlərlə
müqaviləni valideynləri
imzalamış, qonorarını
da onlar almışdılar: hər
addımında böyüklərinin
razılığı tələb
olunurdu.
Romanın adını o, lap uşaqlıqdan
şeirlərinə valeh
olduğu Pol Elüardan götürmüşdü. Təxəllüsü isə çox sevdiyi Prustdan. “İtirilmiş zamanın...”
qəhrəmanları olan
varlı, qayğısız,
bildikləri kimi yaşamağa alışmış
ər-arvaddan “borc götürdüyü” bu
təxəllüsün arxasından
gənc yazıçının
əfsanəvi gələcəyi
boylanırdı.
“Füsunkar balaca
bədheybət” - Fransua
Moriak onu belə adlandırmışdı. Saqanın ilk romanında dövrün əxlaqi meyarlarına tam biganəlik, bir də seksual azadlıq şövqü
hakimdir. Romanın
yeniyetmə qəhrəmanı
- Sesil əlini ağdan-qaraya vurmaq istəmir, təkcə öz burjua mühitinin ideallarını
yox, feministlərin də əxlaq anlayışını rədd
edir, nə işləməyə, nə
də oxumağa meyli var. O, bugünü yaşayır, sabah haqqında qəti düşünmür.
Mühiti
qəzəb bürümüşdü:
“Rəvadırmı ki,
avaragorluğa, tənbəlliyə,
seksual azadlığa beləcə bəraət
qazandırılsın?!”
Sesil tək deyildi. Kolettin 20-ci yüzilin
əvvəllərində yaratdığı
Klodinanı saymasaq
(“Salam, kədər” elə
Kolettin öldüyü
il çıxmışdı
deyə, çox adam Saqanı onun davamçısı kimi görürdü), İkinci Dünya Müharibəsinə qədər
romanlarda yeni nəsli, əsasən, oğlanlar təmsil edirdi. Savaşdan sonrakı illərin nəsrində isə yeni qəhrəman obrazı peyda oldu: açıq-saçıqlığa
meyilli yeniyetmə qız! Simona de Bovuarın “Qonaq”ında,
Sartrın “Kamillik yaşı”nda, Marqaret Dürasın “Sakit okeana qarşı bənd”ində olduğu kimi. “Salam, kədər”in
ardınca isə gənc qadınların etiraf məzmunlu yazıları axına çevrildi.
Bu romanda sərbəst ifadə üslubunun ənənəvi təhkiyə
tərzi ilə uzlaşması qəribə
görünür: çünki
həmin dövrdə
hakim olan “yeni roman” anlayışı oturuşmuş
nəsr normalarını
rədd edirdi. Saqan sonralar etiraf etmişdi ki, forma xatirinə yazılan mətnləri oxumaq onu ölümünə darıxdırır. Buna görə modernizmi yox saymış, axıra qədər də heç bir cərəyana qoşulmamışdı. Onu sıxışdırıb hansısa
“dəyərlər sistemi”
çərçivəsinə salmaq istəyənlərdən
uzaq duran, mövzu, janr, üslub seçimində sərbəstliyini qoruyan Saqanın bu davranışı, təbii
ki, qıcıq doğurmaya bilməzdi.
Saqanı əvvəlcə
yalnız “varlı, kefikök adamların dünyası”na baş vurmaqda qınayırdılar. Mövzunu
dəyişib “balaca adam”dan (“Süləngi”,
1980) söz açanda
isə tənqid onun üstünə düşürdü ki, niyə “bələd olmadığı mətləblər”ə
girişir?
Saqanın ilk romanının uğur qazanmasına Parisdəki iki nüfuzlu naşirin - Qallimarla Jülliar arasındakı
rəqabət də təkan vermişdi. Birincinin bəlli
bir üstünlüyü
vardı, Jülliara isə mübarizədə
önə keçmək
üçün yeni qüvvələr, yeni istedadlar gərəkdi.
“Salam, kədər” tam vaxtında gəlmişdi.
Qallimar onu elə-belə, candərdi oxuyur, hövsələsiz qız
da əlyazmasını
geri alıb Jülliara aparır, o isə romanı cəmi iki ay sonra - 5 mart 1954-cü ildə
çapa imzalayır.
İki yüz minlik tiraj həmin ilin sonunacan tükənir. Saqan əfsanəsi
belə yaranır.
Jülliar bu əfsanəyə
yol açmaqla qalmır, jurnalistləri də cəlb edib onu ustalıqla
dəstəkləyir.
Saqan öz qəhrəmanları ilə
çiyin-çiyinə duran,
həm də məşhurluğuna görə
mediaya çox borclu olan ilk fransız yazarlarındandır. Yaradıcılıqda
“bestseller fabriki”nə çevrilmiş
olsa da, kütləni onun romanlarınınmı, yoxsa
qalmaqallı həyatınınmı
daha çox cəlb etdiyini demək çətindir.
Sen-Trope, havaya sovrulan pullar, kazino, alkoqol, narkotik... Arsız adamların qayğısız
həyatı... Saqan, özü
demişkən, yalnız
pullardan, maşınlardan,
viskidən bəhs edən bir komiksin
qəhrəmanına çevrilmişdi.
“Keyfim kök
olanda bu halım mənə ləzzət verir. Əhvalım pozulanda isə
qıcıqlandırır...” - radioya 1956-cı ilin avqustundakı açıqlamasındandır
bu sitat. Medianın gətirdiyi şöhrət
ona çox böyük tiraj qazandırır. Yeni
bir romanı çıxdısa, son model “Ferrari”nin pulu hazırdır. İş bununla bitmir.
Narkotik üçün də pul lazımdır. 1957-ci ildə ağır
maşın qəzasına
düşəndən sonra
xəstəxanada morfiyə
dadanır, ömrünün
axırına qədər
də tərgitmir (xəstəxana gündəliyini
1964-də “Zəhərli” adıyla
nəşr etdirib).
1962-ci ildə Rene Jülliar
ölür, Saqan başqa nəşriyyatla anlaşır. Amma onun “harınlamış
varlıların darıxmağı”ndan
söz açan yeknəsəq romanlarına
maraq öləzimişdi,
tirajı düşürdü.
Fransızlar özlərinə yeni “bütlər” tapmışdılar. 1968-in
may hadisələri isə
cəmiyyəti təpədən-dırnağa
titrədib, insanları
yeni məsələlər,
yeni ideyalar barədə düşünməyə
sövq etdi. Əfsanələşmək də
mumiyalanmaq kimidir: qurudub qaxaca döndərirlər. Saqan
haqqında ədəbi
tənqid öz rəyini biryolluq vermişdi, heç vaxt da dəyişmədi:
bəlli ölçüdə
istedad, yüngül akvarel üslubu, incə psixologizm, ancaq son dərəcə səthi, dayaz düşüncə... Tezbazar
xərclənən naşir
avanslarını doğrultmaq
xətrinə yazılan
ortabab romançalar...
Elə bil müəllif, yazdığını tezcə
bitirməyə çalışır
ki, qələmi yerə qoyub avara dostlarının keyf məclisinə qoşulsun. Yazıçılıqla
bir araya sığmayan həyat tərzi... Ciddi yazıçıdan çox,
“şirin həyat” ovqatlı bir personaj...
Bəziləri ömür boyu şedevr yaratmağa doğru gedirlər, Saqanın isə yolu şedevrdən başlanmışdı. O, öz
şöhrətini “uzun
sürən təsadüf”,
romanlarını isə
“əlüstü yazılan
xoş əhvalatlar” adlandırırdı. Sürətlə, həm də asanlıqla yazır (ikinci romanı olan “Tutqun təbəssüm”ü
ikicə aya bitirmişdi), haqqında deyildiyi kimi, özünün “səssiz
musiqi”sini ləzzət
içində bəstələyirdi.
Yazanda özünü
xoşbəxt hiss edirdi.
“Gərək bu işi sevəsən,
onda yazmaq istəyi hər şeyi üstələyir”
- bunu da 1956-dakı radiosöhbətdə demişdi.
Uzun illər sonra avtobioqrafik kitabı “Mənim ən gözəl xatirələrim”də
Saqan bir də vurğulamışdı
ki, həyatının
ən mühüm keyfiyyəti ədəbiyyatdır,
yazıçılıqdır.
Yaradıcılığının ən sərt tənqidçisi elə Saqan özü idi. 1998-ci ildə çıxan son yazılarının
birində iyirmiyə qədər əsərini
yenidən oxuyub təhlil etmiş, onların yarandığı
dövrdəki mühiti,
insanları xatırlamış,
amma qətiyyən özünü təmizə
çıxarmağa cəhd
göstərməmişdi.
Fiziki zəifliyinə, nizamsız
həyat tərzinə,
alkoqol və narkotikə düşkünlüyünə
rəğmən, Fransuaza
Saqan 69 il
yaşadı. İyirmi roman, on pyes, mahnı mətnləri (Jülyett Qreko ilə Conni Holidey üçün)
yazdı. Ölümündən indi 15 ilə yaxın vaxt keçən Saqanın kitabları, demək olar, daha satılmır,
pyesləri çoxdan
oynanılmır, mahnıları
da unudulub. 2008-ci ildə onunla
bağlı bioqrafik
film ekrana çıxdı.
Ancaq onun qəhrəmanı hansı
Saqandır: gerçəkmi,
uydurmamı?
Oğlu
Denis 2010-cu ildə Fransuaza
Saqan adına ədəbi mükafat təsis edib, amma Sen-Jermendə yayılmış tərəfkeşlik
mərəzi üzündən,
münsiflər heyətini
hər il dəyişməyə, üstəlik,
son dəqiqəyəcən də gizli saxlamağa
qərar verib.
Əfsanədən nə qaldı? Həyata yelbeyin münasibət... Saqan özlərinə heyfi gəlməyən, uzun yaşamağa can atmayan, doğruya-yanlışa baxmayıb mümkün qədər “cavanlıq etmək” istəyən insanların ifratçılığı zövq mənbəyi, həyatın mənası bildikləri və artıq arxada qalmış bir dövrün təcəssümüdür. 1987-ci ildəki bir müsahibəsində o deyirdi: “Həyatın gözəlliyi bundadır ki, ifratçılıq üçün daima yeni imkanlar açır”. Oğlu isə Saqanın ölümündən sonra belə demişdi: “Fransuaza iri burjuaziyaya mənsub idi və onu xilas edən də bu oldu”. Başqa sözlə, Saqanı yaxşı tərbiyə alması və yaxşı zövqə sahib olması xilas etmişdi. Pula saymazyana münasibəti - pul insana xidmət etməlidir, insan pula yox - də bundan irəli gəlirdi, ölçü-biçini sevməməsi də. Müasir yazıçıların az qala hər romanda mütləq özlərindən dəm vurmaq şakəri də məhz bu səbəbdən Saqana yad idi. Onun aləmində, “yazmaq özünü unutmaqdır!”
Tənqidçilər Fransuaza Saqanı ədəbiyyatda da, həyatda da zəriflik timsalı sayırlar. Onun ilk romanı - “Salam, kədər” isə, hər necə olsa da, fransız ədəbiyyatında öz yerini tutub.
*Yazının başlığı Fransuaza Saqanın “Bramsı sevirsinizmi?” əsərindən gəlir.
Sim-sim.az
525-ci qəzet.- 2018.-3 noyabr.- S.19.