Ağdamı
xatırladan adam
Noyabrın 5-də Qarabağ nisgilli, Ağdam həsrətli
daha bir ziyalımız - yazıçı-publisist Surxay Xasay
oğlu Əlibəyli haqq dünyasında qovuşdu. Yeri behişt olsun! Çox işıqlı və maraqlı insan idi.
Doqquz il əvvəl - 2009-cu ildə, 60 yaşının
tamamında onun haqqında yazdığım və hər
ikimiz üçün əziz olan "525-ci qəzet"də
dərc etdirdiyim yazını dünən arxivimdən
tapdım. Və Surxay müəllimin unudulmaz xatirəsinə
ehtiramın ifadəsi kimi, həmin yazının yenidən dərc
olunmasını istədim...
***
Ağdamı
xatırladan adam... Bu bənzətməni
yersiz sayanlar tapılacaq, bəlkə də... Biz
sözbazıq axı... "Ə, o kimdir ki,
Ağdamı xatırlatsın?" - deyənlər
olacaq. Elə mən də bu yazıya başlıq fikirləşəndə
belə bir bənzətmənin ağlıma necə gəldiyinə
təəccüb etmişdim... Əvvəlcə
özümə də namünasib görünmüşdü.
Amma məhz onun son on altı ildə doğma
Ağdamımızı ən çox xatırladan və
xatırlayanlardan biri, bəlkə də birincisi olduğuna əminliyim
başlığa çıxardığım sözlərin
ağlıma heç də təsadüfən gəlmədiyini
təsdiqləmişdi.
Surxay
Əlibəyli... Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü, "Ağdamım - qibləgahım"
adlı üçcildlik, ensiklopedik səciyyəli nəşrin,
bir neçə publisistik kitabın müəllifi.
Özü və imzası çağdaş mətbuat aləmində
yaxşı tanınan qələm adamı... Ölkə teleməkanının
çox istedadlı, bənzərsiz idman şərhçisi
Altay bəyin atası... Bütün bunlardan da ötəsi:
Qarabağın əsl söz savaşçısı. Bu
doğma yurda aidiyyatı olan kim və nə varsa,
hamısı uğrunda hər yerdə, hər an davaya
hazır olan, zəif vücuduna tən gəlməyən
böyük bir cəsarətlə sinəsini qabağa verərək,
Qarabağla bağlılığı olan yaxşının
da, pisin də müdafiəsinə qalxmağı özünə
borc sayan, bəzən buna görə haqlı-haqsız
qınaqlarla üzləşən, amma dediyindən dönməyən
inadkar ziyalı, publisist...
Altmış
yaşının tamamında bu təqdimat onun halalca qismətidir...
Otuz
yaşının tamamında isə mən onu bir az başqa cür tanımışdım...
Həmişəyaşıl
küknar və çinar ağaclarının əhatəsindəki
birmərtəbəli, iki yanı aynabəndli geniş binada
yerələşən "Bədii emalatxana"
"Ağdam mədəniyyət evi" adlanan, azsaylı
işçi heyəti olan idarənin bir bölməsi
sayılırdı. Mən ali məktəbə
ilk uğursuz qəbul cəhdimdən sonra, staj toplamaq
üçün buraya işə düzəlmişdim. Surxay müəllimi də ilk dəfə bu
emalatxanada gördüm. Bizim müdirimiz idi... Amma müdirlik zəhmi yox, səmimi yoldaşlıq,
həmkarlıq münasibəti göstərirdi hamıya.
Gündə bir neçə dəfə baş çəkdiyi
bu emalatxanada onun Bakıdakı ali məktəb
həyatı, çox gənc yaşlarında
çalışdığı Elmlər Akademiyası ilə
bağlı maraqlı söhbətlərini tez-tez eşidərdim
Sonralar
biləcəkdim ki, Surxay müəllim Azərbaycan Dövlət
Universitetinin flilologiya fakültəsində təhsil
aldığı və Akademiyada işlədiyi illərdə
milli azadlıq uğrunda mübarizəyə qoşularaq, hətta
gizli təşkilatın üzvü olmuş, həmfikirləri
ilə birlikdə təqiblərə məruz qalmış,
dövlət təhlükəsizliyi orqanlarında "profilaktika"dan
keçmiş, elə buna görə də atasının təkidi
ilə Bakıda işdən çıxaraq, Ağdama
qayıtmışdı...
... Bədii emalatxanadakı staj mənim Azərbaycan
Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsinə daxil
olmağımda önəmli rol oynadı. Surxay
müəllimlə səmimi münasibətlərimiz isə
otuz ilin daşlı-kəsəkli yollarından keçərək,
bu günə qədər davam edir.
Ağdamlı
günlərimizi yaddaşımda canlandırmağa
çalışıram...
Surxay
müəllim mədəniyyət evindəki müdirlikdən
Ağdam mədəniyyət və istirahət parkının
direktoru vəzifəsinə dəyişiləndən az sonra şəhərin böyük əraziyə
və sıx yaşıllığa malik Üzeyir Hacıbəyov
adına parkında sakinlərin istirahəti və əyləncəsi
üçün yaxşı şəraitin
yaradılmasına nail oldu. O vaxtlar müxtəlif əyləncə
qurğuları və avadanlıqları olan belə bir parka
rayon mərkəzlərinin çox azında rast gəlmək
mümkün idi... Bakıda yaşayıb-işləyən və
doğma yurda yolu düşən ağdamlı
ziyalıların daim toplaşdığı ən
böyük çayxana da həmin parkda idi...
"Dostluq"
kinoteatrının arxasında, ucaboylu çinarların
yaşıl çətiri altında əyləşib,
Zeynalın dəmlədiyi pürrəngi çaydan dadıb, ətrafına
yığılmış savadlı-savadsız dostlarına
Bakıdakı böyük yazıçı və şairlər,
dövrün ədəbi mühiti və nümunələri
barədə özünəməxsus ehtirasla söhbət
açan indiki çox hörmətli millət vəkilimiz
Aqil Abbasın Surxayı özünün müəllimi
adlandırdığını da ilk dəfə elə o
çayxanada eşitmişdim. Mənim yaşıdım və
məndən yaşı az olan
ağdamlı yazı-pozu adamları üçün o vaxtlar
da, indi də Aqil Abbasın necə böyük nüfuz sahibi
olduğunu söyləməyim artıqdır. Aqil müəllimin
hər yerdə Surxay Əlibəyliyə öz müəllimi
və ağsaqqalı kimi hörmət-izzət göstərməsi
şəxsən mənim üçün həmişə
örnək olub. Aqil müəllim bu ehtiramını
müasir Azərbaycan ədəbiyyatının sanballı
nümunələrindən sayılan məşhur
"Dolu" romanında da ifadə edib: bu əsərdəki
obrazlardan birinin prototipi Surxay müəllimdir...
1980-ci illərin sonunda - Qarabağda erməni separatizminin
baş qaldırdığı və bu düşmənçiliyə
qarşı mübarizə zəminində Azərbaycanda milli
azadlıq hərəkatının üzə
çıxıb genişləndiyi bir vaxtda Surxay müəllim
Ağdamda milliyyətçi düşüncənin və
ideologiyanın cəsarətli təbliğatçısı
kimi özünü göstərdi. Onda mən "Lenin
yolu" adlanan rayon qəzetinin məsul katibi və redaksiya-mətbəə
ilk partiya (keçmiş Kommunist partiyası) təşkilatının
katibi idim.
"Ağdam"
adlı müstəqil bir qəzet nəşr etdirib yaymaq
ideyasını kimin ortaya atdığını indi dəqiqliklə
xatırlamıram... Amma bu işdə üç nəfər
olduğumuz dəqiq məlumdur: Surxay müəllim, Salman
Alıoğlu (hazırda "Respublika" qəzetinin
Qarabağ bölgəsindəki müxbiri) və mən... Əvvəlcə, Surxay müəllimin hesabına
"restoran şəraiti"ndə yığışaraq,
hansı mövzularda yazacağımızı müəyyənləşdirdik
və qısa müddətdə materialları çapa
hazırladıq. Təbii ki, bu yazılarda
xalqımızın azadlıq arzuları, milli
maraqlarımızın qorunması, ermənilərin xəyanətkarlığına
qarşı mübarizənin vacibliyi, üstəlik də,
mövcud cəmiyyətin yaramazlıqları öz əksini
tapmışdı. Bir az ezop
dilində olsa da, o dövrün senzurasından keçməsi
namümkün olan, ideoloji təxribatçılıq
sayılacaq qədər kəskin və hirsli yazılar idi...
Amma "perestroyka"nın təsiri
altında dövlət və partiya nəzarətinin bir qədər
yumşalması bizi öz niyyətimizi gerçəkləşdirməyə
ürəkləndirmişdi. Mən redaksiya və
mətbəədə səlahiyyət sahibi olduğumdan qəzetin
texniki məsələlərinin həllini öhdəmə
götürsəm də, etiraf edim ki, yazdıqlarıma
açıq imza qoymaqdan çəkinmişdim. Deyəsən, Salman öz yazılarının bəzisinə
açıq imza qoymuşdu. Son səhifədəki
buraxılış məlumatlarında qəzetin redaktorunun
kimliyini göstərmək məsələsinə gələndə
isə tərəddüsüz bu adı və soyadı
yazdıq: Surxay Əlibəyli. Qəzetin çapı gizli
sayılsa da, yayımı çox sərbəst oldu və
Surxay müəllim onun nüsxələrini qoltuğuna vurub
öz parkındaca açıq-aşkar payladı... Sözün düzü, bu dissident nəşrin hər
hansı inzibati-hüquqi araşdırmalara əsas
yaradacağını düşünsək də,
yanılmışıq. Repressiyaya-zada
ürcah olmadıq. Surxay müəllimin açıq
redaktorluğu və bizim gizli müəllifliyimizlə
"Ağdam"ın bir neçə sayı çapdan
çıxdı...
Bu hadisədən
az sonra Surxay Əlibəyli imzası müstəqilləşmə
yoluna çıxan milli mətbuatımızın
"Ədalət", "Qarabağ", "525-ci qəzet",
"Təzadlar" və s. kimi populyar, nüfuzlu nümunələrində
özünə ünvan tapdı.
Gənc
yaşlarından qəlbində və ağlında gəzdirdiyi,
uğrunda cəsarətlə mübarizəyə
qoşulduğu müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyi
ideyasının gerçəyə çevrildiyini görmək,
yeni cəmiyyətin danılmaz nailiyyətləri və həllini
gözləyən problemləri barədə təsirli söz
demək üçün ömrünün yetkin
çağında fəal jurnalistika ilə məşğul
olmaq, publisistikada yaradıcılıq uğurları qazanmaq, məncə,
Surxay müəllim üçün böyük xoşbəxtlikdir.
... Amma
Ağdamsız, doğma yurd-yuvasız bu xoşbəxtliyin də
onun üçün yetərli olmadığını deməliyəm.
Surxay müəllim Bakıda məskunlaşmış
ziyalı həmyerliləri arasında Ağdamın
işğal altında olmayan yerlərinə, səbəbli-səbəbsiz,
müntəzəm gedib-gəlməyi özünə peşə
eləmiş nadir şəxslərdəndir. Məsələn,
səhər tezdən "Əcəmi" metrostansiyası həndəvərində
rastıma çıxıb, gecə qələmə
aldığı məqaləni qəzet redaksiyalarından
birinə apardığını söyləyərək becid
addımlarla uzaqlaşırsa, artıq günortaüstü
mobil telefonuma zəng edib, Quzanlıda - Ağdam icra hakimiyyəti
aparatının binası qarşısında
dayandığını və vətən havasıyla nəfəs
aldığını bildirir... Geri qayıtması da ən
azı beş-on gün çəkir... Sonra yenə eyni əhvalat
təkrarlanır.
Bu bahar,
Novruzqabağı Ağdama gedib-gələndən sonra
yazmışdı: "On altıncı ildir ki, bahar yurdumuza
Qarabağsız, Şuşasız, Ağdamsız qədəm qoyur.
Əslində, o torpaqlar heç yerə gedib-eləməyib.
Bizlər Qarabağdan aralı düşüb,
həsrəti ürəyimizi deşsə də, müxtəlif
bölgələrə səpələnmişik. Baharsa bizli də, bizsiz də Qarabağa gəlir.
Novruzgülü də açır, bənövşə
də. O gülləri də Aşot üzüb
Haykanuşa verir. Bakıda isə biz bir-birimizə
söz veririk. Bomboş söz! Torpağa
qayıtmağın yalançı sözünü... Məncə,
dünyada bundan da böyük acizlik, maymaqlıq yoxdur. Səsin çatan yerə əlin yetməyə. Yurd yeri səni çağıra,
"gəl-gəl" deyə, getməyə kişiliyin, qeyrətin,
cəsarətin çatmaya". Bu, ömrünün
altmışını haqlamış, ağsaqqallıq,
müdriklik çağına vətən, yurd, torpaq həsrətilə
yetişən, bütün itkilərə görə
özünü də, başqalarını da günahkar
saymaqdan, söyüb-yamanlamaqdan başqa heç nəyə
gücü çatmayan bir insanın harayıdır,
çağırışıdır...
Yox...
Surxay müəllim bədbin adam deyil.
Yeniyetmə bir ağdamlının teleefirdə səslənən
"Segah"ından yaşıl gözləri nəmlənəcək
qədər duyğusal, kövrək olsa da, həyatın
gözəlliklərindən ürək dolusu zövq
almağa da qadir nikbin, realist bir azərbaycanlı
kişisidir... Keçmişə qapılıb xiffət
çəkən deyil, gələcəklə
yaşayan, hər ötən gün sabah üçün
planlar quran, nə yazacağını, haraya gedəcəyini,
kiminlə görüşəcəyini irəlicədən
müəyyənləşdirən və nəinki həmyaşıdlarının,
hətta özündən xeyli cavanların da həsədinə
rəğmən bütün bunları tükənməz
enerjisi ilə mütləq gerçəkləşdirən,
yorulmağa vaxtı çatmayan bir adamdır... Surxay müəllimi
uzun illərdən bəri tanıyan bir xanım həmkarımız
mənim onun haqqında yazacağımı eşidəndə
ilıq bir təbəssümlə "yaz ki, həyatın nəbzini
tutan adamdı" dedi... Yazdım da... Bu nüansın ailəcanlı,
həyat yoldaşı və övladları üçün
hər cür fədakarlığa qatlanan altmış
yaşlı həmkarımı bir az
naqolay vəziyyətə sala biləcəyindən ehtiyatlanaraq
yazdım... Çünki Surxay müəllimin cılız
vücudunda sirli-sehirli, hüdudsuz və böyük bir
dünya yaşayır...
... O,
Ağdamı xatırladır - özünün daxili
dünyası və qürur doğuracaq əməlləri ilə,
yaradıcılıq istedadı və
yazıb-yaratdıqları ilə, səxavətliliyi, mərdliyi,
cəsarətliliyi və digər məziyyətləri ilə...
Ağdamı xatırlatmaq - təkcə Ağdama oxşamaq
deyil, həm də Ağdamı yaddaşlarda
yaşatmaqdır... Məhz Surxay Əlibəyli kimi...
Elşən
ƏLİYEV
525-ci qəzet 2018.- 7 noyabr.- S.8.