Qədim
Basqal nurlu sabaha doğru
Qafar CƏBİYEV
Əməkdar jurnalist, tarix elmləri
doktoru
Azərbaycanda bir neçə iri yaşayış məntəqəsi
mövcuddur ki, onlar orta əsr şəhər mədəniyyəti
elementlərini bu gün də özündə yaşadır.
Həmin yaşayış məntəqələri
Bakı (İçəri şəhər), Şəki,
Ordubad, Lahıc və Basqaldır. Onlardan da tarixi baxımdan ən az öyrəniləni
məhz Basqaldır.
Doğrusu, ayrı-ayrı müəlliflər tərəfindən
Basqalın tarixinə dair elmi-kütləvi xarakterli bir
neçə kitab yazılıb. Amma Basqalın ən
azı orta əsrlər mənzərəsini öyrənmək
və yenidən mümkün qədər canlandırmaq
üçün orada hələlik nəinki əsaslı,
heç kəşfiyyat xarakterli tədqiqat işləri də
aparılmayıb. Ona görə də
Basqalda şəhər mədəniyyəti elementlərinin nə
vaxtdan etibarən mövcud olduğu barədə indiyədək
söylənilənləri və yazılanları ən
yaxşı halda fərziyyə kimi qəbul etmək olar.
Oxucu sual edə
bilər ki, bəs onda "şəhər mədəniyyəti
elementləri" deyəndə biz nələri nəzərdə
tuturuq? Birincisi,
Basqalın nisbətən qədim və iri yaşayış
məntəqəsi olmasını. İkincisi,
iri yaşayış məntəqəsi olmaq etibarı ilə
onun qala divarları ilə əhatə olunmasını.
Xatırladaq ki, Basqalın "Qalabaşı" məhəlləsi
ərazisində qalınlığı bir metrə çatan
qala divarlarının izləri bu günədək
qalmaqdadır.
Bəzi müəlliflər həmin qala
divarı qalıqlarını XIV əsrə aid edir. Amma
nə üçün məhz XIV əsrə aid edildiyini hələ
ki, elmi cəhətdən əsaslandıran da yoxdur.
Xatırladaq ki, Qala divarlarının mövcuduğu bu və
ya digər yaşayış məntəqəsinin məhz
şəhər tipli yaşayış məntəqəsi
olmasını təsdiqləyən çox mühüm əlamət hesab
olunur. Bu baxımdan Azərbaycan folklorunda
geniş yayılmış olan "şəhər olmaz
qalasız" deyimi də zənnimizcə elə-belə
yaranmayıb. Üçüncüsü,
bəlkə də ən önəmlisi, Basqal yüzilliklər
boyu çox mühüm sənətkarlıq, daha doğrusu,
ipəkçilik, boyaqçılıq və dəmirçilik
məmulatları istehsalı mərkəzi olub. Basqal ustalarının istehsal etdiyi ipək məmulatı
Azərbaycan sərhədlərini aşaraq uzaq Hindistana,
İtaliya və Fransaya qədər gedib
çıxmışdır. Dördüncüsü,
Basqalın bu günə qədər qismən də olsa
qalmaqda olan arxitekturası - daş döşənmiş
küçə və meydanları, cərgə ilə
düzülən emalatxana və dükanları, su və
kanalizasiya şəbəkəsi onun orta əsr şəhər
mədəniyyəti elementləri ilə kifayət qədər
zəngin olduğundan xəbər verir. Məhz bu əlamətləri
Basqalın həqiqətən də Azərbaycanın orta
şəhər tipli
iri yaşayış məntəqələrindən
biri olduğunu təsdiqləyən çox ciddi arqumentlərdir.
Basqalın
çox hörmətli və elmli ziyalılarından olan Miryavər
Hüseynov "Ulu vətənim Basqal" adlı
kitabında mərhum akademik Ziya Bünyadov və sənətşünas
alim Qəzənfər Əlizadəyə istinadən
"Basqal" toponiminin mənşə etibarı ilə
türk sözü olduğu və "qala bas", "qala
qur", "qala yarat", "qala ucalt" ("bas
qala") mənası ifadə etdiyini yazır. Bu mülahizələrin müəlliflərinə
olan rəğbət və ehtiramımızdan asılı
olmayaraq mən belə hesab edirəm ki, yuxarıda söylənilənlər
sözsüz ki, "Basqal" toponiminin izahı ilə
bağlı yekun qənaət kimi dəyərləndirilə
bilməz. Ən azı ona görə ki, elmi ədəbiyyatda
"Basqal" toponiminin tamamilə fərqli yozumları da
mövcuddur. Məsələn,
araşdırıcılardan bir qrupu "Basqal"
sözünün "Pəsqala" (yəni "gizli
qala") sözündən əmələ gəldiyini
bildirir. Bəzi
araşdırıcılar isə bu toponimin türk
dillərindəki "basqı" (mənbə və ya bulaq
mənasında) və "yal" (yəni dağ yalı)
sözlərindən ibarət olmaqla "yaldakı bulaq" və ya "bulaq olan yal" mənası
bildirdiyini söyləyiblər.
Doğrusu, bu yozum Basqalın təbii-coğrafi
şəraitinə daha çox uyğun gəlir. Bununla
belə, hesab
edirik ki, bu yozumun da hələlik son qənaət kimi qəbul olunması tezdir.
Fikrimizcə, tarixçilər, dilçilər, toponimika ilə
bilavasitə məşğul olan mütəxəssislər
"Basqal" toponiminin elmi cəhətdən izahı barədə
qəti sözü hələ bundan sonra söyləməli olacaqlar.
Basqalın
yerləşdiyi coğrafi məkan özü onun erkən
çağları barədə istər-istəməz
müəyyən təsəvvürlər yaradır.
Şamaxı ilə Qəbələni birləşdirən qədim yolun üstündə olması, ətraf
ərazinin 2000-2400 illik, bəzi yerlərdə isə daha qədim
tarixə malik abidələrlə (Gürdüvan, Uzunboylar,
Nüydi, Lahıc, Qırlartəpə və s.) zənginliyi,
bilavasitə ona bitişik ərazidə Xankəndi, Fit və
Niyal abidələrinin mövcudluğu
özü-özlüyündə Basqalın da bir
yaşayış məntəqəsi olmaq etibarı ilə qədimliyi
barədə düşünməyə məntiqi əsas
verir. Təbiidir ki, yüksək dərəcədə
inkişaf edən ənənəvi sənət sahələri
və özünəməxsus memarlığı ilə məşhur
olan Basqal kimi iri bir
yaşayış məntəqəsi birdən-birə,
özü də boş yerdə yarana bilməzdi. Xatırladaq
ki, Basqalın cənub
tərəfində "Qalalar" adlanan ərazidə
arxeoloq Fazil Osmanov tərəfindən 60-70-ci illərdə
aparılmış kəşfiyyat xarakterli axtarışlar
zamanı orada eramızın I-II əsrlərinə aid
yaşayış izləri olduğu müəyyən edilmişdir. Bununla da Basqal və
ona bitişik ərazilərdə təqribən 1800-2000 il bundan əvvəl qala və ya şəhər
tipli yaşayış yeri - istehkam olduğu barədə
ehtimallar gündəmə gəlmişdir. Yerli
sakinlərin dediyinə görə, uzun illər ərzində
Basqal və Zeyvə camaatı "Qalalar" ərazisində
üzə çıxan tikinti daşından istifadə ediblər.
Basqalın, necə deyərlər, beş
addımlığında yerləşən Xan kəndinin orta
əsr tikintiləri də təəssüf ki, uzun illər yerli sakinlər
tərəfindən sökülərək şəxsi məqsədlər
üçün istifadə olunmuşdur.
Basqallılar,
adətən, qonşu
yaşayış məntəqələrinin camaatına "kəkki" (yəni
kənd adamı) deyirlər. Dəcəlliyi,
davakarlığı ilə ad çıxarmış Basqal uşaqları sanki
bununla da özlərinin şəhərli olduğunu büruzə
vermək istəyirlər. Əlbəttə, bu
münasibət də heçdən yaranmayıb.
Basqalın şəhər tipli yaşayış məntəqəsi
olduğu, daha dəqiq desək, şəhər mədəniyyəti
elementlərinə malik olduğu orta əsr müəlliflərinin
qeydlərində və yerli əhalinin yaddaşında da
müvafiq izlər qoymuşlar. XIX əsrin
sonıarında orada olmuş rus şərhçisi Lebedev Konstantin "Qafqaz"
qəzetinin 1882-ci il 310-cu sayında dərc edilmiş qeydlərində
yazır: "Basqal şəhərinə
qəza mərkəzi Şamaxıdan Rusiya atlarından
kiçik, lakin zərif və iti yerişli kəhər atla gəldik.
Basqal şəhərinə axşam vaxtı
yetişdik. Neft lampaları evlərin eyvanını, həyətlərini
kifayət qədər işıqlandırırdı. Melodik səs ruhumuzu oxşadı. Çarvadar Məşədi
Əzim kişi bu səsin məscid minarəsindən
gəldiyini mənə başa saldı. Məscid işçisi şam azanı
verirdi".
Müasir Basqal iki əsas hissədən ibarətdir. Yerli əhalinin
Basqalın "O tay" adlandırdığı hissəsi əsasən
son 50-60 ildə salınıb. Ötən əsrin
70-80-ci illərində orada gecə-gündüz
şaraqhaşuraq işləyən ipək emalı sexləri
vardı. Həmin sexlərdə toxunan Basqal kəlağayısı
Yaxın və Orta
Şərq ölkələrinə ixrac edilirdi. Artıq neçə
illərdir ki, o sexlər daha işləmir. "O
tay"dakı ilk evlər də elə kəlağayı sexləri
yanında tikilmişdi. Sonralar dağların
döşünə doğru yeni-yeni evlər və villalar
peyda oldu. İndi Basqalın bir ucu Həsənxan
bağı, bir ucu Əmrəkinin ətəyi, bir ucu da qədim
"Qalalar" ərazisinə qədər gedib
çıxır. Bakıda, Gəncədə, Moskvada,
Kazanda, Səmərqənddə yaşayan və əslən
Basqaldan olan bir çox imkanlı insanlar son illər burada
çox gözəl və təmtəraqlı
imarətlər ucaldıblar.
Ərazinin relyef xüsusiyyətləri və
insanların nəfsi ucbatından Basqalın yeni evləri
bir-birindən çox uzaq
düşüb. Qədim Basqaldan fərqli olaraq burada elə
adam var ki, bəlkə də, bir hektara yaxın ərazi zəbt edib. Amma nə fayda?
İndi o həyətlərin çoxusunu nə əkən, nə
də becərən var. Evlərin çoxusunda yalnız
yaydan-yaya insan hənirtisi
eşidilir. İlin 8-9 ayı isə
qapıları qıfıllı qalır.
Basqal çayının sol sahili qədim Basqaldır. "O tay"dan fərqli olaraq burada
az qala bir qarış torpağa sahib durmaq üstündə rəqabət
duyulur. Lahıcda
olduğu kimi, burada da həyətlər həddən
artıq kiçikdir. Elə bu səbəbdəndir
ki, burada evlər sanki bir-birinin üstünə minib. Qarşıdakı evin damı demək olar ki,
arxadakı evin həyətidir.
"O
tay"ın üstü ağ dəmirli
müasir evlərindən fərqli olaraq qədim Basqalda daha
çox örtük kimi kirəmit və ya
vaxtaşırı olaraq qırmızı rənglə rənglənən
qara dəmirdən istifadə ediblər. Küçələrə,
həyətlərə, meydanlara başdan-başa daş
döşənib. Küçələr darısqal olduğundan
onların xeyli hissəsində nəqliyyat hərəkət
edə bilmir. Basqalın baş küçəsi bazar meydanından başlayaraq
çay qırağı ilə Kəlfərəc yolunadək
uzanır. Bu küçə sakinlərinin əksəriyyəti
toxucu və boyaqçılıq sənəti ilə məşğul
olub. Basqal özünün mükəmməl
kürəbəndi-kanalizasiya şəbəkəsi ilə də
məşhurdur. Deyilənlərə görə, Basqalın bu
gün də qüsursuz işləyən kanalizasiya şəbəkəsinin
ən azı 6-7 əsrlik tarixi var.
Əsası XIX əsrin tanınmış maarifçisi
Məmmədəli Nəsibzadə tərəfindən qoyulan Basqal məktəbinin
isə 110 ilə yaxın yaşı var.
Basqal 1932-1933-cü illərdə rayon mərkəzi olub.
Rayonun bütün dövlət idarəçiliyi
orqanları orada cəmləşib. 1990-cı
ildə Azərbaycan SSR Ali Sovetinin qərarı ilə Basqala qəsəbə
adı verilib. 1989-cu ildə Basqal Azərbaycan hökumətinin
qərarı ilə
tarix və mədəniyyət qoruğu elan edilib. Təəssüflər olsun ki, həmin qərar uzun
müddət kağız üzərində qalaraq icra
olunmayıb. Yəni Basqalın qoruq kimi fəaliyyəti
üçün əməli tədbirlər görülməyib.
Təsəvvür edin, Respublika Nazirlər Kabinetinin 2 avqust
2001-ci il tarixli qərarı ilə Azərbaycan ərazisində
dövlət mühafizəsinə
götürülmüş tarix və mədəniyyət abidələrinin
siyahısına Basqaldan cəmisi iki obyekt (XVI əsrə aid
hamam və məscid binaları) daxil
olmuşdur. Bu qərardan belə
çıxır ki, Basqal bu iki obyektə görə tarix və
mədəniyyət qoruğu elan edilib. Müqayisə
üçün bildirək ki, Lahıcdan həmin siyahıya
82 obyekt, o cümlədən,
60-dan çox memarlıq əhəmiyyəti olan şəxsi
ev daxil edilib. Məgər, Basqalda belə evlər
azdır?! Az olmağına az deyildir.
Sadəcə olaraq aidiyyatı orqanlar zamanında həmin tarixi yadigarları
görüb dəyərləndirə bilməyiblər.
Basqalda hər
birinin özünəməxsus tarixi və xüsusiyyətləri
olan neçə-neçə ictimai bina, məhəllə və
bulaq var. Dəmirçibazar, Qoşabulaq, Qəlibgah, Xarabiyan,
Qalabaşı, Dərəməhəllə... Hər birinin nəinki
daşında, divarında, hətta adında belə
böyük və incə mənalar uyuyan həmin məhəllələr
bu gün də Basqalın qədim tarixinə şahidlik edir.
Maraqlıdır,
Basqal məhəllələrindən görəsən,
hansı daha qədimdir? Əlbəttə,
məntiqlə yanaşası olsaq, onda yəqin ki, Xarabiyan məhəlləsi
üzərində gərək dayanaq. Çünki burada nə
vaxtsa həyat olub, sonra
sönüb və nəhayət, müəyyən
dövrdən sonra yenidən
canlanıb. Elə bu səbəbdəndir ki, yerli sakinlər demək
olar ki, hər dəfə Xarabiyan ərazisində quyu və
bünövrə yerləri qazarkən daha qədim dövrlərə aid maddi-mədəniyyət
nümunələri üzə çıxır.
Qəlibgah
məhəlləsinin də öz tarixi və yozumu var. Orta əsrlərdə
bu məhəllədə daha çox boyaq-bəzək
istehsalı üzrə ixtisaslaşmış sənətkarların
cəmləşdiyi
güman edilir. Məlum olduğu kimi,
ipək kəlağayılar üzərindəki bəzək-ornamentlər
xüsusi qəliblərlə vurulur. "Qəlibgah"
sözü də görünür, elə buradan yaranıb.
Əslində, təkcə elə bu terminin özü
Basqalın əsrlər boyu çox mühüm sənətkarlıq
mərkəzi olduğu
barədə düşünməyə əsas
verir.
Bəli,
Basqal həqiqətən əsrlər boyu Şirvanın, bütövlükdə
Azərbaycanın çox mühüm ipək məmulatı
istehsalı mərkəzindən biri olub. Görkəmli Azərbaycan tarixçisi Sara
Aşurbəyli yazır ki, hələ XII-XIII əsrlərdə
Şirvan şəhərləri, xüsusilə də Şamaxı özünün ipək
məmulatı və ətraf kəndlərdə yetişdirilən ipəyi ilə
şöhrət qazanmışdı. Burada istehsal olunan xammal və ipək
məmulatı daxili
ehtiyacları ödəməkdən başqa, həm də
Qafqazın başqa şəhərlərinə,
habelə Şərq ölkələrinin bazarlarına
çıxarılırdı. XVIII əsrdə isə
Şirvan ipəyi
artıq İtaliya və Fransaya da ixrac olunurdu.
Fikrimizcə, Basqal məhz elə o vaxtdan Azərbaycanın
çox mühüm ipək istehsalı mərkəzi kimi tarixə düşüb.
Yəni o vaxt Şamaxı ətrafında Basqaldan savayı bu
funksiyanı öz üzərinə götürə biləcək ikinci bir
mühüm sənətkarlıq mərkəzi yox idi. 1293-cü ildə İranda və
Azərbaycanda olmuş venesiyalı səyyah Marko Polo
yazırdı: "Burada şəhər və qalalar olduqca
çoxdur, çoxlu ipək var. Burada ipək və zər-xara
parçaları toxunur, belə gözəl parçaları
dünyanın heç bir yerində görməzsən". İtaliyalı səyyahın bu təsviri çox
güman ki, Şirvana aiddir. Şirvanda isə ipək və
zərxara
istehsalı mərkəzi məhz Basqal olub.
Ümumiyyətlə,
orta əsrlər dövründə ipəyi ilə
Azərbaycanı məhşur edən Şirvan olub. Şirvan deyəndə isə başlıca olaraq
Şamaxı şəhəri nəzərdə tutulub.
Lakin ədalətlisi odur ki, özünün zəngin ipəkçilik
ənənələri ilə Şirvanı da, Şamaxını da məşhur
edən məhz Basqal olub.
Basqalda olan ustalar, tacirlər və iş adamları sonralar Azərbaycanın,
bütövlükdə Qafqazın bir çox başqa yerlərində də ipəkçiliyin
intişartapıb
yayılmasında təşəbbüsçü
olublar.
Şirvanın
maddi-mədəniyyət tarixini araşdırmış görkəmli etnoqraf alim Arif
Mustafayevin tədqiqatlarında Basqalda ipək
istehsalının təşkili ilə bağlı olduqca dəyərli
məlumatlar var. Onun yazdığına görə, qonşu
Mücü kəndi və Basqal Şirvanda karxana
şarbaflığının əsas mərkəzlərindən
olub. Basqal sənətkarları xam ipəyi əsasən
Şəki, Qaraməryəm, Bığır, Vəndam, Qəbələ,
İsmayıllı, Ordubad, Kutaisi və Səmərqənddən
alırdılar. Mütəxəssislərin
rəyinə görə, Qəbələ və Qaraməryəm
baraması sap çıxımı cəhətdən daha
qiymətli hesab olunurdu.
Azərbaycanın hər yerində olduğu kimi, Basqalda
da barama əsrlər boyu ibtidai üsullarla boğulub. Yalnız XIX əsrin
sonlarında buxarla işləyən sexlər bunu əvəz
edib. "Qafqaz" qəzeti özünün 1854-cü il saylarından birində ipək sarıma
texnikasından bəhs edərək belə yazır: "Bu
iş xüsusilə peşəkar ustalar tərəfindən
görülürdü. Onlar yay
mövsümündə kələfaçanı və mis
tiyanı heyvana yükləyib kəndbəkənd gəzdirirdilər.
1841-ci ilin məlumatına görə,
Şirvanda 74 ipək karxanası olduğu bildirilir. Başqa bir mənbənin xəbər verdiyinə
görə, 1863-cü ildə Şamaxıda 13 ipəksarıma
karxanası olub. Lakin XIX əsrin ikinci
yarısında ipəkçiliyin qismən tənəzzül
etməsi ilə əlaqədar karxanaların sayının
xeyli azaldığı bildirilir. Bununla belə,
K.A.Satuninin yazdığına görə, 1895-96-cı illərdə
Basqalda 11 ipək karxanası qalmaqda idi. N.A.Abelovun
verdiyi məlumatda göstərilir ki, ipək karxanalarından
hər birində təqribən 10-a qədər dəzgah
olurdu.
Basqalda hər bina, hər döngə
özü bir tarixdir. Fərqi yoxdur, istər hamam olsun, istər
məscid, istər bulaq, istərsə də dükan və ya
şəxsi mülklər. Basqalı həmin tikintilər
olmadan necə təsəvvür etmək olar?! Söhbət o
tikintilərdən gedir ki, onlardan bir çoxunun ən azı
3-5 əsrlik tarixi var. Onlar Basqalın, doğma Azərbaycanımızın
canlı tarixidir. Bəli, Basqal Azərbaycanda orta əsr şəhərsalma
tarixini öyrənmək baxımından həqiqətən
çox qiymətli abidədir. Bu tarixi yadigarı əsrlər
boyu əzizləyə-əzizləyə qoruyublar,
yaşadıblar. Elə bugünkü nəsil də onu
qorumağa və yaşatmağa borcludur.
Doğrudur, uzun illər ərzində
Basqalın bir çox elə problemləri olub ki, həmin
problemlər ucbatından Basqal əhalisinin qoynunda dünyaya
göz açıb boya-başa çatdığı o abidələr
barədə, ümumən Basqalın tarixi dəyərləri
barədə, onları əmanət olaraq gələcək nəsillərə
çatdırmaq zərurəti barədə düşünməyə
nə vaxtı, nə imkanı, nə də həvəsi olub.
Köhnə iqtisadi əlaqələrin
dağıldığı, mülkiyyət münasibətlərinin
büsbütün dəyişdiyi bir vaxtda, Azərbaycanın
ipək sənayesi nəhəngi olan Şəki ipək
kombinatının işləmədiyi, Sumqayıt, Gəncə,
Mingəçevir kimi iri şəhərlərin,
çoxsaylı sənaye müsəssisələrinin fəaliyyətsiz
qaldığı o dönəmdə Basqal neyləyə bilərdi?!
Bu şəraitdə Basqalın kəlağayi sexləri və
ya ipək məmulatı istehsal edən ənənəvi
karxanaları necə işləyə bilərdi?! Əgər
bu sexlər, karxanalar işləmirsə, onda Basqalda əhzli
neyləməli idi?! Axı, ətrafdakı
yaşayış məntəqələrindən fərqli
olaraq, Basqalda əsrlər boyu sırf şəhər
mühiti olub. Əsrlər boyu ancaq sənətkarlıqla məşğul
olmuş Basqal camaatının nə tərəvəz əkməyə
yeri var, nə mal-qara saxlamağa örüşü, nə də
bütün bunlar üçün gərəkli olan vərdişləri.
Beləliklə, 80-ci illərin sonu - 90-cı illərin əvvəlində
məşğuliyyət sahəsi olmadığından
basqallılar dolanacaq ardınca ora-bura getməli oldular. Amma
bununla belə, gedənlər də, qalanlar da çox
yaxşı bilirdilər ki, Basqala olan belə biganə
münasibət heç də uzun müddət davam edə
bilməz. Əmin idilər ki, vaxt gələcək, Basqal yenidən
gur-gur guruldayacaq. Orada tikilmiş yaraşıqlı villalarda
şənlik və toy-büsat səslərindən qulaq
tutulacaq. Xarici turistlər və qonaqlarla dolan otellərdə,
hostellərdə, küçə və meydanlarda orta əsrlrdə
olduğundan daha böyük izdiham və canlanma yaşanaq.
Ölkə prezidenti cənab İlham Əliyevin bugünlərdə imzaladığı "Basqal Dövlət Tarixi Mədəniyyət Qoruğu haqqında" sərəncamı Basqal camaatının doğma yurdun işıqlı sabahına olan inamını daha da artırdı. Çoxsaylı İsmayıllı ziyalılarının bir nümayəndəsi olaraq deməliyəm ki, son vaxtlar Cənab Prezidentin Lahıc qəsəbəsi və İsmayıllı rayonu ilə bağlı vermiş olduğu silsilə sərəncamlardan az sonra qədim Basqala aid belə bir sərəncam imzalaması bütövlükdə rayon ictimaiyyəti tərəfindən sonsuz sevinc və minnətdarlıq hissi ilə qarşılandı. Dövlət başçısının imzalamış olduğu bu sərəncam Basqalın sosial-iqtisadi inkişafına və tarixi-mədəni irsinin layiqli səviyyədə mühafizəsinə, təbliğinə, bərpa və konservasiyasına göstərilən dövlət qayğısının birbaşa təzühürüdür. Sərəncamda qeyd olunduğu kimi, son dövrlər "Basqal Dövlət Qoruğu"nun inkişafı ilə bağlı bir sıra tədbirlər həyata keçirilmiş, o cümlədən, qəsəbə təbii qazla təmin olunmuş, Basqal çayı üzərində yeni körpü tikilmiş, abadlıq işləri görülmüş, qədim küçələr qismən də olsa çay daşı ilə döşənmiş, bulqalarda müəyyən bərpa işləri aparılmışdır.
Bununla belə, sərəncamda o
da qeyd olunur ki, hazırda qoruq ərazisində mövcud olan
tarix və mədəniyyət abidələri üzərində
bərpa-konservasiya, rekonstruksiya işləri
aparılmasına, mühəndis-kommunikasiya təminatı
sisteminin və xəttinin, yol-nəqliyyat infrastruktunun təmiri
və yenidən qurulmasına, ənənəvi xalq sənətkarlığı
növlərinin dirçəldilməsinə, istirahət və
turizm infrastrukturu obyektlərinin və xidmət sahələrinin
yaradılmasına, yeni iş yerlərinin
açılmasına xüsusi diqqət yetirilməsi zərurəti
yaranmışdır. Sərəncama əsasən,
Dövlət Turizm Agentliyi bir ay ərzində qoruq ərazisində
yaranmış vəziyyəti dərindən və hərtərəfli
araşdırmaqla onun uzunmüddətli qorunması,
konservasiyası, bərpası ilə bağlı
konsepsiyasının və fəaliyyət proqramının
layihələrini işləyərək ölkə
Prezidentinə təqdim etməlidir. Bütün bunlar da, necə
deyərlər, qədim Basqalın bəxtinin
açıldığından, onun nurlu sabahının
çox da uzaqda olmadığından xəbər verir.
525-ci qəzet 2018.- 7 noyabr.- S.4.