Nağılçı
Şahanə olanda...
Şəfa VƏLİ
İyirmi
iki yaşımda həyat fəlsəfəm bu idi: "Həyat
nağıl deyil, amma nağıllarsız da həyat
yoxdur"... Hələ də hərdən bu
cümləni xatırlayıram.
"Qırmızı don"dan başlayıb
"Əmrahın nağılı"nadək bütün
nağılları sevirəm; oxumağı da, söyləməyi
də, söylədikcə Göyçə ləhcəsini
işə salıb özümdən bir-iki epizod
uydurmağı da. Mən çoxdan kəşf etmişəm
nağılçı olmağın sirrini-bu sirr sevginin
özüdür...
... Şahanə deyirdi kitabım çıxacaq, elə
bilirdim, adı "Bir qızım gələcək
dünyaya" olacaq. Axı, kitablarımız da bizim
oğlumuza-qızımıza taydı... Amma Şahanə də
nağılçıymış... Özü də onun
nağılları mənim bildiyim nağıllardan bir az fərqliymiş; qafiyəli, hecalı,
ölçülü-nizamlı...
"Şahanənin nağılı"nda divlər nə
qara deyil, nə yaşıl, rəngsizdilər. Axı, ayrılıqlar rəngsiz
olur... Onu kim necə yaşayırsa, o rəngə
də boyayır. Məlikməmməd qırx
arşın qaranlıq quyunun dibinə düşmür burda;
o, sadəcə, Şahanəni Bakıya tapşırıb
gedir. Şahanə isə sehrli sözləri sehrsiz
güzgüsünə pıçıldayır:
Yoluna səpilib
gözümün nuru,
Yoxluğun içində de necə durum?!
Qoruya
bilirsən, qal, özün qoru,
Axı,
atıb getməz sevən-sevəni,
Bakıya
əmanət eyləmə məni...
Və
nağıl olmayan bir həyatın gerçəyi budur ki, gedənlər
qayıtmır... Elə getdiyi kimi də heykəlləşir
yolunu gözləyənin yaddaşında...
"Şahanənin
nağılı"nda bir də əllər var. Şahanənin
əlləri...
... Gəncədə "Əllərin yanı",
"Əllərin kruqu" deyilən bir yer var, Bakıdan gələn
bütün avtobusların təyinat nöqtəsidir o yer.
Hətta yolçular taksi sifarişi edəndə də bu yeri
nişan verir. İllər əvvəl
o yerdə qoşa əl heykəli vardı. Elə
hüznlü görünürdü ki... Elə bil üzü
Bakıya tərəf Gəncəni tərk edənlərə
"gedişin mübarək" deyirdilər... İndi o heykəl yoxdur, əllərin yeri boşdur.
Amma heç kəs o əlləri unutmur, unuda
bilmir. Həmin əllər öz xatirəsini
bütün əllərdə qoyub gedib sanki... Xatirələrin
yaddaş kartına çevrilən əllər nəyi unuda
bilər ki?!
Şahanə nağılındakı İrəm
bağının-sevən ürəyinin hər bir guşəsinə
səpələyib əllərin mistikasını. Gah deyir: "Əlimdə
şehlənib əlinin izi..." Yəni Məlikməmmədin
əlinin izi Şahanənin ovcunda gülə dönüb, sevən
və yol gözləyən gözlərin dolmuş buludu isə
yağış yağdırmayıb, sadəcə, bu
gülün üstündən bir dan üzü ötüb
keçib. Gül şehlənib...
Gah da Şahanə nağılının qəhrəmanı
olmadan açılacaq sabahdan qorxur. Ümumi bir ehtimalı məchulluğun
"boynuna yıxır", qorxusunu etiraf etmək istəmir,
amma titrəyişini anlatmaq cəhdindən də əl
çəkmir:
Deyir, sabah qar yağacaq,
Əlin
ver, geyim əlimə...
Şahanəyə
elə gəlir ki, əlini ona doğma olan ovucda gizlətsə,
qorxuları yox olacaq, çiyinlərindən betər daha
ürəyi titrəməyəcək... Bax, budur, bir əlin
ümumidən xüsusiyə çevrilməsi...
"Bakı
küləyi" şeirində Şahanənin əllərinin
dərdi "ozan dərdi"dir... Düzdür, Bakı
heç vaxt küləksiz olmayıb, düzdür,
Bakının yaraşığıdı küləklər,
amma... Məsələ elə bu "amma"dadır... Sevən və yol gözləyən bir qadın
üçün hər şey öz ilkin mənasını
itirə, bəzən adiləşə, bəzən də
mürəkkəbləşə bilir. Bu şeirdə
Bakının küləyi Şahanə üçün
nağılının "bədxah" padşah oğluna
çevrilib, sevdiyi əllərin yerini tutmağa
çalışır:
Bir vaxtlar
əllərində itən əlimdən
İndi
külək yapışıb...
Şahanənin əlləri bir tacir karvanından
düşüb susuz səhrada qalan gül şitilidi. Karvan mənzil başına
çatanda tacir baxıb görür ki, padşahın
qızına gətirdiyi sehrli gül şitili yoxdur... Ölkənin dörd bucağına səs
düşür, igidlər atlanır, hamı padşah
qızının könlünü almaq üçün o
gülü tapmağı qarşısına məqsəd
qoyur. Təbii ki, bu məqsədə
çatmaq-şahzadənin könlünün sevdiyi olmaq
yalnız bir nəfərə qismət olur; igidlərin bəxti
oyaq olanına! Şahanənin nağılındakı Məlikməmmədə...
Amma bu nağılın başqa nağıllardan daha qəmli
olması bütün divlərin yatdığı vaxtda Məlikməmmədin
özünün "oyaq olmamasıdır"... Elə ona
görə də Şahanənin əlləri Məlikməmmədin
yoxluğunu intihar fürsəti kimi yaşayır:
Əllərin
elə düşüb ki,
saçlarımın könlünə...
Gəl,
nolar, gəl,
Yubanma...
Yoxsa
asacaq saçlarım özünü
Əllərinin
yoxluğundan...
Bir də
küpəgirən qarıların-yalançı təsəllilərin
bu əlləri aldatması var. Təbii ki, divi, şah
qızı, İrəm bağı olan bir nağıl küpəgirən
qarıdan kasad ola bilməz! Bu qarı
öz küpünə girib yol aşağı yuvarlandıqca
qopardığı tozanaq iki sevəni ayırmağa yetir də,
ordan o yana keçir də... Geridə
yalnız təsəllilər qalır:
... üşüyəndə
Axtarır
əlinin istisini
Sağ əlim
sol əlimdə...
Şahanənin
"İki əl" şeiri isə ayrıca bir
nağıldı... Bu nağılı bir axşam sevdiyinə
oxumaq, Adəmi aldadıb alma yedirtmək
kimidir. Amma nağıllarsız da həyat yoxdur!
Bəzən
yorğun həyatların
Qurumuş
dodaqlarına
Bir cibdə
qovuşan iki əl
Xəfif
təbəssüm qondurar,
Yağışdan
gizlənmək üçün
Kiçik
komaya sığınan
Bir
cüt sevgilini andırar...
O dar məkanda
sarılar bir-birinə
Titrək
barmaqlar
İllərin
həsrətlisi kimi...
Qışın
şaxtasından donan əllərin
Qovuşması
ilə,
Dəri
gödəkçənin kiçik cibinə
İlıq
bir nəfəs yayılar
Yaz nəfəsi
kimi...
Bu bir
neçə dəqiqəlik təmasda
Yaşanar
hər şey;
Bəşərin
ən məsum sevgisi-
Gözlərdən
uzaq,
Baxışlardan
oğrun...
"Şahanənin
nağılı"nda bütün xalqların folklorunda ana xətt
hesab olunan "Ay və Gün" əfsanəsinin izləri
də var. Türk dünyasının böyük alimi Sədnik
Paşa Pirsultanlı özünün "Azərbaycan eposunun
əfsanə qaynaqları" (Gəncə-2013) adlı
kitabında bu əfsanəni olduqca gözəl tədqiq edib.
Əfsanənin qısa məzmunu belədir: "Ay və
Gün bir-birini sevən iki aşiq-məşuqdurlar. Gecə də Günəşi sevir, amma Günəş
ona məhəl qoymur. Odur ki, Gecə girir
onların arasına, Günəş qaçır-Ay qovur,
Günəş qaçır-Ay qovur, elə
çathaçatda Gecə girir araya. Haçan
onlar bir-birinə yetişsə, day Gecə olmayacaq, Ay və
Gün bir-birinə qovuşacaqdır. Dünya,
aləm həmişə işıq olacaqdır".
Qeyri-adi məqam odur ki, Şahanə bu nağılda
özünü Günə yox, Aya bənzədir. O, sevən bir qadının
öz sevgisinin uğrunda nələri fəda etdiyini, vüsal
həsrətilə gecə-gündüz dayanmadan "yol
getdiyini" anladanda Ay olmaqdan qorxmur... Yeganə şərt Yer
üzünün Ayın göz yaşlarında
boğulmasıdır ki, bu da insanların bütün ruh
hallarında səmaya üz tutduqlarının poetik
simvolikasıdır...
Əgər
biz ayrılsaq;
Nakam
Ayın göz yaşları
Ulduz-ulduz
yağar bu yer üzünə...
Ayın
ulduzlar içindəki şahanəliyidir Şahanənin
qüruru... Bu qüruru anlatmağa da söz tapıb
nağılçı qız:
"Qarışıqlığın olmamasıdır tənhalıq..."
Sonra isə bir Dan üzü qovuşmaq ümidilə sevdiyinin
"başına dönən" Ayın nakam
pıçıltılarını oxuyuruq "Şahanənin
nağılı"nda:
Min illər
yol gəldik bir-birimizə,
İşə
bax, ayrılıq günü görüşdük...
Nağıldan qopub həyatın özünə
atılanda isə Şahanə "beş günlük
dünyada" elə beşinci gün ömrünə gələnin
faniliyini anlayır. Deyir ki:
Dünyanın
sinəsində
Bir nəfərlik
qəbir axtarışıdır
Yaşamaq...
Bundan
sonra sevdalı qızın özünə
qayıdışının şahidi oluruq kitabın vərəqlərində...
Burda Şahanənin nəyə
inandığını, nəyə güvəndiyini tapmaq
müşkülə çevrilir. Sanki o, bütün
şeirlərini elə ona görə yazıb ki, dərdini
unutsun: "Yazmaq dərdi azaltmır, Elə-belə baş
qatır..."
...
Bakıda harda kimin sevinci varsa, yanında Şahanənin
gülüşü var, kimin dərdi varsa, orda Şahanənin
bir cümləlik "hər şey yaxşı olacaq,
can!" deməsi var. Amma Şahanə dərdini hər adama
danışmır. İstəyir ki, Çexov
demiş, "həmdərdləri" onu bircə
baxışdan anlasınlar. Məncə, anlayırlar...
Anlayırıq... Və bu
anladığımızı Şahanə də bilir. Elə
ona görə əminliklə deyir: "Şairlər qəm
çəkir gözümdən"...
Bu gözlər Şahanənin ürəyində gizlətdiyi
Məlikməmmədi "gedər, gəlməz"lərə
sevdirə bilib. Hə, nağılın bütün yol
ayrıclarında tək bir işarə var Şahanənin
kitabında; hamısı da "gedər, gəlməz"...
Heç
zaman gəlmədiyin yollar
Gözlərimdən
tanıyır səni...
Nə
olsun ki, Şahanə öz sevgi romanını
nağılın "biri vardı, biri yox"una
büküb?! Nə olsun ki, o, heç vaxt
Bakıya əvvəlki ürəklə qayıtmayacaq Məlikməmmədin
yolunu Ay obrazında gözləyir?! Nə
olsun ki, o, öz nağılındakı sehrli xalçaya
oturub bu dünyadan baş götürüb qaçmaq istəyir?!
Deyir:
Gəl, sənə nağıl danışım;
Alım, götürüm səni bu dünyadan,
Bu dünyada nə var ki?!
Nə olsun axı?! Əsas o deyilmi ki, Şahanə
bütün dünyanı xilas edəcək anlamın Sevgi
olduğunu anlayır?! Bəli, o, xoşbəxtdir
ki, bunu anlayır. Yoxsa nə "Tanrının ən
gizli sirridir sevgi" deməzdi, nə də hər səhər
sonuncu göz yaşını sol əliylə silib
üzünü səmaya tutmazdı:
Tanrım,
bu günahkarı
Sevgisinə
bağışla...
Sevginin
möhtəşəmliyinə bağışla bu səhəri,
Şahanə! Və unutma, "göydən düşən
üç alma"dan birini Gəncədə
gözləyən var...
525-ci qəzet 2018.-
7 noyabr.- S.7.