Don Kixano...
PƏRVİN
Elm çox sadə bir tərif verib, bircə sözlə
ifadə edib, adını “altruizm” qoyub. Alter - başqaları demək
imiş.
Özgələr üçün yaşayan,
özünü düşünmədən ömrünü
başqaları yolunda fəda edən adamı “altruist”
adlandırırlar. Eqoistin antonimidir. Bu
izahların nə qədər bəsit olduğunun fərqindəyəm.
Elmin termin kimi, nə bilim düstur, formula kimi
üç-beş kəlmə ilə ifadə etdiyindən sənət
ölməz bir əsər yaradır və bu əsər
yüz-yüz illər boyu insana, insanlığa təsir
göstərir. Görünür, sənətin
gücü məhz bundandı; dünyanı öz dilində,
öz üsulları ilə öyrətməkdə! Bunun üçün nə tələb olunur?
Peşəkarlıq, istedad, zəhmət, dünya duyumu və
müşahidə qabiliyyəti, bütün bunlar
aydındır... Amma başqa səbəb də var məncə:
hikkə! “Sizə göstərərəm” -
düşüncəsi, “Mən elə mənəm!” - bəyanatı... Dərinə gedəndə
bəlkə heç kiməsə nə isə sübut etməyə
ehtiyac da yoxdur. Sadəcə
özünü anlamaq, bildiyini, bacardığını
özünə nümayiş etdirmək, bir də boşuna
yaşamadığına inanmaq üçündür hər
şey.
Migel de Servantesin özünü, istedadını
sübut etmək istədiyi “başqaları” çox idi. Nə qədər paradoksal
səslənsə də, gücünü rəqiblərinə
göstərmək üçün “altruizm” simvoluna
çevrilən qəhrəman yaratdı... Əfsanəvi Don
Kixotu dünyaya bəxş etdi!
Uşaqlığından çətin və məhrumiyyətlərlə
dolu həyat yaşayan, maddi problemləri mənəviyə,
fiziki ağrıları ruh əzablarına qatan Servantesin
yazmaqdan savayı yolu yox idi. Düzdü, hərbidə
qulluq edirdi, ailəni çətinliklə də olsa
dolandırırdı, hələ arabir sənədləşmələrdə
etdiyi səhvlər ucbatından həbsə də
düşürdü. Amma bununla belə
bir-birinin ardınca uğursuz pyeslər yazır, yaxud
yumşaq desək, “Qalateya” kimi şöhrət gətirməyən
əsərlər ortaya qoyurdu. Onu belletrist
hesab edən, hətta qrafoman adlandıranlar da
tapılırdı. Bu da azmış kimi,
Migelin sağalmaz ruh böhranları yaşadığı
zamanda müasiri və həmyerlisi Lope de Veqa bir-birinin
ardınca uğur qazanırdı. Özü də zahirən
çox sadə, asan yolla: teatrda pivə çəlləyinin
üstündə oturub bir yandan içir, bir yandan
yazırdı, elə ordaca, məşq gedə-gedə qəhrəmanların
dialoqlarını dəyişir, hətta yeni personajlar daxil
edirdi əsərə. Lope de Veqa təxminən 1800 səhnə
əsəri yazmışdı ömrü boyu, bunlardan 80-i
klassik pyes kimi qəbul edilmişdi və müəllifinə
şöhrət gətirmişdi.
Beləliklə,
ardıcıl uğursuzluqlar, həmkarın kinayəsi,
oxucunun etinasızlığı, şəxsi həyatdakı
ürək açmayan mənzərə, hələ üstəgəl,
“azadlığın məhdudlaşdırılması”,
bütün bunlar hikkələndirdi Migel de Servantesi, dedi ki - mən
sizə göstərərəm və özünə qədərki
üslub və mövzuları darmadağın etmək qərarı
verdi! Və nə qəribə, dünyanın ən kədərli
hekayəsini, ən yumşaq adamını, sağalmaz
altruistin yaratdı: Lamançlı Don Kixotu!
OXUCU...
CƏNGAVƏR, YOXSA?
Migel de Servantesin qəhrəmanı sadə dillə desək,
oxumaqdan ağlını itirib. Adi, gündəlik həyatda kifayət
qədər səviyyəli bir adam olan Don
Kixano yüzdən çox roman oxuyandan sonra cəngavərlik
eşqinə düşüb. Daha doğrusu,
düşünür ki, dünyanı, məzlumları,
köməksizləri xilas etmək onun missiyasıdır.
Əslində, “Don Kixot” ilk postmodernist əsərdir,
çünki klassik cəngavər romanlarına ironiya olaraq
yazılıb. Hətta Bayron belə
Servantesi günahlandırırdı, Don Kixotla cəngavərliyə
son qoydu - deyirdi. Amma tarix, zaman hər
şeyi yerbəyer edir, hətta Don Kixotun yerini,
missiyasını belə.
Migel de
Servantesin “Lamançlı Don Kixot”u ilə eyni vaxtda dünyaya
ikinci bir dahiyanə əsər də gəlmişdi, Vilyam
Şekspirin “Hamlet”i... XIX əsr rus ədəbiyyatının
klassiklərindən biri, rus cəmiyyətinə Avropa
düşüncə tərzi ilə yanaşmağa
çalışan Turgenev “Hamlet və Don Kixot” əsərində
bu iki qəhrəmanı müqayisə edirdi və məqaləni
dönə-dönə oxuyanda qəribə bir rus
romantikası gözdən yayınmır. Turgenev deyir ki,
Hamlet də Don Kixot da yel dəyirmanını görürlər,
Don Kixot heç düşünmədən onu zalım sehrbaz
bilib hücuma keçir, əzab çəkir, yaralanır,
amma yolundan dönmür, Hamlet isə düşünür,
baxır bunun dəyirman, yoxsa zalım olduğunu
götür-qoy edir və bir azdan bilinir ki, o, doğrudan da
insanlığa ziyan vuran qəddar varlığmış...
Bir sözlə, Turgenev Hamleti eqoist, Don Kixotu isə bunun əksi
kimi təhlil edir:
“Onda eqoizmin izi də yoxdur, o, öz qayğısına
qalmır, təpədən dırnağa özünü fəda
edir - bunu dəyərləndirin. O inanır, möhkəm və tərəddüdsüz
inanır. Qəlbən sakit və dinc olsa da, ruhən
çox böyükdür və cəsarətlidir;
dindarlığı onun azadlığını məhdudlaşdırmır;
şöhrətpərəstlik ona yaddır, özünə,
öz gücünə, missiyasına, hətta fiziki
bacarığına şübhəsi yoxdur. İxtiyar
onundur... Eyni məqsədə qulluq etmək onun fikirlərini
birmənalı, ağlını birtərəfli göstərir;
bəli, o, az bilir, axı çox bilmək
lazım da deyil, əsas odur ki, dünyada nə
üçün yaşadığını yaxşı
bilir, ayrı nəyəsə ehtiyac da yoxdur!”
Rus romantikası deyirəm, amma Turgenevin məqaləsindən
parçanı çevirdikcə, onu da düşünürəm
ki, məgər bu, sadə bir insanlıq resepti deyil? Axı qəribə adam kimi qəbul olunan, yel dəyirmanı ilə
vuruşan, hansısa xəyali qadına vurulan, ondan
ötrü yaşayan, özündən cəngavər
“düzəldən” Don Kixot sadəcə adamlıq etməyə
çalışır. Və elə onu
“baş-ayaq” göstərən də budur. Təəssüf
ki, hələ XVI əsrdən belə imiş... Yəni biz
zamanın insanlığı, insanlıq qanunlarını
sıradan çıxarmasından gileylənirik, texnikanın
ilahi hisslərə qənim kəsildiyini deyirik, amma elə o
vaxt da yaxşılıq qəribə
görünürmüş adamlara, yoxsa Servantesdən
üç əsr sonra Dostoyevski “Don Kixot”u dünya
üçün, insan üçün sonuncu bəraət
hesab etməzdi:
“Bu ən kədərli kitabı insan qiyamət
günü özü ilə götürməyi unutmayacaq. Ordakı dərin
və məşum insanlıq sirrini göstərəcək.
İnsanın dahiyanə gözəlliyinin,
müdrikliyinin, qəlb saflığının, kişiliyinin,
nəhayət, böyük ağlının - çox vaxt (təəssüf
ki!) heç nəyə çevrilməsini, insanlığa
faydasız keçib getməsini, hətta gülüş hədəfi
olmasını göstərəcək. Bəli, bu
yalnız ona görə belədir ki, zəngin istedad bəxş
edilmiş insanın həyatında Dahi
çatışmır, bütün bunları yönləndirən,
düzgün yoluna qoyan, bu gücü insanlığın
faydası üçün istifadə edən Dahi...”
O qədər
qəliz və dərindir ki, Dostoyevskinin bu ideyası. Bəsit
şəkildə izah etsək, belədir; insan qiyamət
günündə, sorğu-sual qarşısında olanda bu
kitabı göstərib soruşacaq, sual verənlə cavab verənin
yeri dəyişəcək və o, böyük yaradanla,
Dostoyevskinin dediyi Dahi ilə haqq-hesab çürüdüləcək...
Yaxşılığından qalma, özün
üçün yaşama, pislikdən uzaq qaç, sev, həris
olma, yalnız özünü düşünmə deyirsən
və bunlara əməl edən adama hamının
gülməsinə yol verirsən! NİYƏ?
Məncə,
bu suala heç kəsin cavabı yoxdur, heç Servantesin də...
Dünyada Bibliyadan sonra ən çox tərcümə və
çap olunan əsər - “Lamançlı Don Kixot”
bircə cavab verir: Özün ol! Ədalətsizlik görsən
də, yıxılsan da, əzilsən də, dar
ağacından asılsan da, çarmıxa çəkilsən
də, özün ol!
DON
KİXOT! SANÇO! VƏ BƏHRAM OSMANOV!
Bəhram
Osmanov məşq edir... Servantesin romanı əsasında
özünün səhnələşdirdiyi “Don Kixot”
tamaşasını qurur. Bir yandan dekorlar
düzülür, o biri tərəfdən aktyorlar yeni vəziyyətə
alışmağa, yaratdıqları obrazın xarakterini
anlamağa, ifadə etməyə çalışırlar... Nəfəs çəkmədən baxıram və
sənətin qəliz, hətta dözülməz tərəflərini
düşünürəm. Xəstəsən,
ağrıyırsan, əsəbisən, yorğunsan, həvəssizsən
- dəxli yoxdur, bu səhnə, bu da sən... Sənət
boşluqları bağışlamır, səhnə heç
nəyi başa düşmək istəmir,
tamaşaçıya şəxsi problemlərin maraqlı da
deyil... Və bütün bunları nəzərə almaq, hər
havada, hər ovqatda, hər halda səhnəyə
çıxmaq özü də bir az Don
Kixotluqdur. Bəli, zamanla Don Kixot təşbehə,
təyinə çevrilib. Daha çox fədakar
adamı ifadə edir. Bu da gerçək sənətlə
yaşayan hər adama aid edilə bilər. Axı Don Kixot özü də mahiyyət etibariylə
yazıçı idi, öz romanını yazırdı, daha
doğrusu, yaşayırdı. Bu mənada
Lamançlı Don Kixotun, Don Kixanonun romanı hələ də
yazılır. Və elə bu tamaşa da
həm romanın səhnədə uğurlu həlli, həm də
Don Kixot taleyinin davamı kimi qavranır. Xalq artisti Qurban İsmayılovun Don
Kixotu, əməkdar artist Şövqi Hüseynovun Sanço
Pansası, Bəhram Osmanovun rejissor işi - qəribə bir
üçbucaq yaranır, yeni bir Don Kixot təqdim olunur tamaşaçıya.
Axı əslində, elə Servantesin də ideyasına
görə Sanço Don Kixotun “məişət” tərəfidir,
onları bir-birindən ayırmaq mümkün də deyil.
Bəhram müəllim həmişəki kimi minimalizə
olunmuş dekorasiya ilə, şərtiliklə deyir hər
şeyi. Mərhəmətin, səxavətin, insanlığın
ölməməsini sübut etməyə
çalışır. Qurban
İsmayılov bircə hərəkətlə xarakter, ovqat
yaratmaq məharətini bu tamaşada da göstərir. Hələ məşq zamanı Don Kixotun qəfəsə
salınması məqamında bu bircə hərəkətin
nə qədər dərin təəssürat
yaratdığının şahidi oluram. Qurban müəllim
birdən qollarını geniş açır,
başını yana əyir. Vəssalam!
Bu da İsa Məsih!
Tamaşaya baxdıqca rejissorun əsas ideyasını,
aktyorların çatdırmaq istədiyini məhz bu kontekstdən
başa düşürəm. Çarmıxda belə
əqidəsindən, sözündən dönməyən,
“onları bağışla” deyən İsa ilə yel dəyirmanına
hücum edən Don Kixot arasında elə ciddi fərq yoxdur məncə.
Və Bəhram Osmanov Don Kixotu evə qaytarmaq üçün
hər şeyə hazır olan, kitabları yandıran,
yaşlı adamı zəncirləməkdən belə
çəkinməyən adamları elə İsanı
qamçılayan, döyən vəhşilər kimi göstərir...
“İsa Məsih” filminin müəllifi Mel Gibson
müsahibələrində sanki çəkilişlərin
hardansa yuxarıdan idarə olunduğunu deyirdi. “Don Kixot”
tamaşasının da bu cür mistik tərəfi var. Məsələ
burasındadır ki, Migel de Servantesin hərbidə
aldığı zərbədən sonra sol qolu işləmirdi,
yalnız sağ əli ilə idarə edirdi hər şeyi...
Və Qurban İsmayılov da Azərbaycan səhnəsində
ilk Don Kixotu birəlli yaratmalı oldu, sol əli gipsdə,
sağ əli ilə “oynadı” rolunu... Amma bu məhdudiyyətin
özü belə Don Kixotu Azərbaycan
tamaşaçısına sevdirməsinə, anlatmasına,
Don Kixotun vasitəsiylə insanları yaxşı əməllərə
dəvət etməsinə mane olmadı. Bəli,
Qurban İsmayılov üçün qəmxar cəngavər,
ya da sadə bir pinəçi olmaq çətin deyil,
çünki bütün bu adamları içindən
keçirməyi, onların durumunu anlamağı və
peşəkarlıqla ifadə etməyi bacarır.
Son
vaxtlarda ardıcıl tamaşaları ilə sənətsevərləri
təsirləndirən, yaxşı mənada təəccübləndirən
Şövqi Hüseynov isə yaratdığı Sanço
Pansa ilə bir yandan Don Kixota rəhmi gələn, bir tərəfdən
ona inanan, amma həm də real həyatla yaşayan adamı
göstərir. Doğrusu, bu teatr
mövsümü başlayandan Şövqi Hüseynovun
kontrabasçısından tutmuş, Məşədi
İbadına kimi, Riçardına kimi,
canlandırdığı bir neçə qəhrəmanına
baxmışam. Ən çox sevindirən
odur ki, hər xarakteri özünəməxsus, fərqli
yaradır. Amma bununla belə, mənə
görə Sanço yeni bir mərtəbədir. Və aktyor Sançonun bir-birinə zidd
ovqatlarını, gah qorxusunu, gah təəssüfünü,
gah bəsitliyini, gah dərinliyini o qədər dəqiq
çatıdırır ki, sadəcə bu cütlüyə
ürəyin ağrıyır. Niyyət nədir, fərqi
yoxdur; bu adamlar dünyanı xilas etməyə, insanları qəddar
Frestondan qorumağa çalışırlar, onların
başına gələnlər son dərəcə kədərlidir!
Tragikomediya janrında qurulan tamaşa ictimai mesajlarla
doludur. Bu
mesajların bəziləri Sançonun dilindən verilir: “Bizi
ələ salan adi adamları idi, senyor”. Bəli,
heç bir qəddar Frestona, zülmkar sehrbaza ehtiyac yoxdur,
bütün qəddarlıqlar və zalımlıqlar
insanların içərisindədir. Amma hardasa uzaqda
Dülsineya varsa, döyülmək də, söyülmək
də, qolu-qanadı sındırılmaq da, əzab çəkmək
də olar... Təki Dülsineya Don Kixotun qəhrəmanlıqlarından
xəbərsiz qalmasın.
Tamaşada Dülsineya (Mehriban Hüseynova) Don Kixotun
qarşısına müxtəlif qadınların simasında
çıxır. Gah qulluqçu Aldonsa kimi, gah zadəgan xanımı
Altisidora kimi, gah da mehmanxana xidmətçisi kimi... Amma Don Kixota bu real nazəndələr yox, xəyalındakı
qadın - Dülsineya lazımdı, o, “qəlbinin
qadınını sevir”. Mehriban Hüseynova bu müxtəlif
qadınları fərqli priyomlarla çatdırır,
amma məqsəd birdir, Don Kixotun xəyalındakı
qadını yerə endirmək... Tamaşa boyu
bütün dəhşətlərdən keçəndən
sonra belə Don Kixot fikrindən dönmür, yenə qəlbinin
qadınını sevir, ona sitayiş edir.
Çarmıxda da əqidəsindən dönməyən
İsa kimi!!!
Bəli, “bir
nəfər hamıya qarşı... hamı bir nəfərə
qarşı” ideyasını tamaşanın hər anında,
hər dəqiqəsində hiss edirsən! Əməkdar artist
Elşən Çarhanlı, aktyorlar Mehriban Hüseynova, Təhminə
Məmmədova, Xalidə Şərifova, Ədalət
Əbdülsəməd, Elnur Hüseynov, Elşən
Hacıbabayev, Vüqar Məmmədəliyev, Ramil Məmmədov,
Rövşən Abbasov, İlham Əsədov, İradə Rəşidova,
Gülbəniz Mustafayeva, Elgün Yəhyayev, Bəhram Həsənov,
Xaliq Bəkirov və Tahir İsmayılovun yaratdığı
adi adamlar bir nəfərə, başqa olan, onlardan olmayan Don
Kixota qarşıdır. Və bu aktyorların məharəti,
ustalığı sayəsində bu adi söylədiyimiz
adamların bəsit həyatını, dayaz düşüncəsini,
qəddarlığını açıq-aydın
görürük. Bunların, adilərlə qeyri-adinin arasında
qalmış Sanço isə sadəcə gələcək
Don Kixotdur... O, “qızıl” dəbilqəni miras almış
biridir.
Tamaşanın bəzən yüngül, rahat qavranan
komediya, bəzən də ağır, təsirli drama kimi
qurulması, polifonik olması, rəqslər, karnaval
estetikası ideyaya xidmət edir. Və əgər Qara
Qarayevin “Don Kixot” simfonik qravürlərindən istifadə
olunmasaydı, bu ideya yarımçıq qalardı.
Axı bir vaxt “Don Kixot” filminin rejissoru Qriqori Kozintsev Qara Qarayevə
bu təkrarsız musiqi haqqında məktub
yazmışdı: “Dünən bizdə televizorla “Don Kixot”u
göstərirdilər. Mən bu yolla öz filmlərimə
baxmağı xoşlamıram və ümumiyyətlə,
köhnə filmlərimə baxmağı çox da sevmirəm.
Ekranda artıq sağ olmayan çoxlu adam.
Filmlər bəzi səbəblər
üzündən bitməmiş görünür. Lakin bu səfər axıradək otaqdan getmək istəmədim.
Səbəbi də ən çox sizin musiqiniz
idi. Mən əvvəl də onu xoşlardım.
Artıq çox illər keçmişdi, indi o
mənə daha gözəl göründü. Siz öz musiqinizdə romanın əsl mahiyyətini
qəribə bir güclə və dəqiqliklə
duymusuz.Bundan yaxşı heç bir şey düşünmək
olmazdı.Yəqin ki, bu, daxilinizdən gələn nə iləsə
uyuşub, yoxsa bu cür yaratmaq mümkün olmazdı”.
O qədər
dəqiqdir ki: “daxildən gələn nə iləsə
uyuşmaq...” Görünür, məhz “daxildən gələnlə
uyuşduğu üçün” Bəhram Osmanov da bu
mövzuya, həm də Qara Qarayev musiqisinə müraciət
edib!!! Və Don Kixotun sondakı sözləri... Dülsineya ona
“ölməyin” deyəndə, ölməyi qadağan edəndə,
cavabı! İnsanlıq, mərhəmət qalib gələcək
- mesajı! Axı doğrudan da Don Kixot ölsə, mərhəmətin
qalib gələcəyinə inam qalmasa, dünyanın sonu
çatar! Və İNSAN “Lamançlı Don Kixot” romanını
götürüb qiyamət sorğu-sualına gedər!!!
HƏYATIN
RƏQSİ...
İohan Hötenin “Faust” romanının qəhrəmanı
Mefistofel - “Mən pislik etməyə çalışıram,
əksinə yaxşılıq alınır” - deyir. Mənə görə, Don
Kixotun vəziyyəti bunun əksidir... O, yaxşılıq
etmək istəyir hər zaman, amma alınmır. Elə tamaşanın sonunda da yeganə yaxşılıq
edə bildiyi insan - Andres (Ramil Məmmədov) “Bir də
heç vaxt mənə yaxşılıq etməyin” - deyəndə
məhz bu, aydın olur. Folkner də Don Kixot xarakterini həmin
yöndən yozurdu: “Bu, əbədiyaşar, qəmli və
komik obrazdır. Don Kixot köməyə
ehtiyacı olmayan insanlara yardım etməyə
çalışaraq gülünc vəziyyətə
düşür. Yardım sevərlik insan
qəlbinin ən gözəl xüsusiyyətidir. Ümid edirəm ki, bu xüsusiyyət hər zaman
insan qəlbində yaşayacaqdır”.
Bəstəkar Lyüdviq Minkus “Don Kixot” baletində
məhz Don Kixotun yaxşılığını, bu
yaxşılığın insanlara fayda verməsini göstərməyə
çalışıb. Opera və balet
teatrında zal dolusu tamaşaçı ilə birgə bayram
kimi, karnaval kimi qəribə bir həyəcan yaradan, insanı
real dünyadan qoparan baletə tamaşa etdikcə elə bu
yaxşılıq və onun bütün zamanlarda itməməsi
haqqında düşünürdüm. Ümumiyyətlə,
Don Kixot xarakterinin rəqslər, balet vasitəsiylə
ifadəsi son dərəcə maraqlıdı... Servantesin
romanı əsasında M.Petipanın yazdığı libretto
çox sadədir əslində. Kitri və Bazil bir-birlərini
sevirlər. Kitrinin atası onların sevgisinə,
evliliyinə qarşı çıxır, kiçik bir hiylə
ilə kişini yumşaldırlar və Don Kixot hörmətli
bir adam kimi atanın cavanlara xeyir-dua verməsini istəyir, onu
yola gətirir. Çox bəsit şəkildə təsvir
etdiyim bu hekayə səhnədə necə görünür,
rəqslərin vasitəsiylə nə cür ifadə
olunur, bax bu, əsas məqamdır.
Böyük rus xoreoqrafı, baletmeysteri Yuriy Qriqaroviçin bu haqda dəqiq fikirləri yerinə düşür. O söyləyirdi ki, balet sadəcə həyatdakı rəqsləri göstərmir, o həyatın özünü, hissləri, eşqi, ayrılığı, mərhəməti, əzabı və xoşbəxtliyi rəqslər vasitəsiylə çatdırır. İndi də bu təsirli hekayənin bədən dili ilə ifadəsinə, Minkus musiqisinin sədaları altında necə canlandırılmasına baxdıqca Don Kixotun ölməzliyi haqqında düşünürəm. Kitablar, təhlillər, teatr tamaşası, balet, kino... Görünür, hələ yüz-yüz illər keçsə də, Don Kixot, yaddaşımızda mərhəmətli bir insan kimi qalmış Don Kixano sənəti düşündürəcək və həyatını bu cür davam etdirəcək!
525-ci qəzet 2018.- 9 noyabr.- S.16-17.