Özünü axtarıb
tapmaq
Elmira AXUNDOVA
Xalq yazıçısı
“Literaturnıy
Azerbaydjan” dərgisinin 10-cu nömrəsində gənc nasir Kəramət
Böyükçölün bir neçə esse və hekayəsi,
həmçinin, Xalq yazıçısı Elmira
Axundovanın onun yaradıcılığı barədə məqaləsi
çap olunub.
E.Axundovanın məqaləsini oxuculara təqdim edirik.
“Kaspi” və “Mir literaturı” qəzetlərində,
“Literaturnıy Azerbaydjan” jurnalında rusdilli gənc ədiblərin
hekayələrinə tez-tez rast gəlirəm, onları maraqla
oxuyuram. Eyni maraq məndə Azərbaycan dilində yazan gənclərin
nəsrini oxuyarkən də yaranır. Belə
“kiçik” nəsr nümunələri “525-ci qəzet”də
tez-tez dərc olunur, bu, lazımlı və nəcib işdir.
Təəssüf ki, Azərbaycanın rusdilli
yazıçıları da, elə ana dilində yazan ədiblərimiz
kimi bu gün ədəbiyyat məkanının o biri
üzündə baş verənlərdən hər zaman olduğundan
daha çox xəbərsizdirlər: birincilər doğma dillərini
yaxşı bilmirlər, azərbaycandilli gənclər isə
rus dili biliklərini, demək olar ki, itiriblər - hər iki kəsim
ən yaxşı halda tərcümə ədəbiyyatına
üz tutur, çox zaman isə öz qazanlarındaca
qaynamağa üstünlük verirlər.
Bu, gerçəkdən məyusedici haldır,
çünki hansı dildə yazmalarından asılı
olmayaraq, bugünkü “gənclərin” nəsrində
çoxlu təmas nöqtələri var, çoxlu maraqlı
paralellər aparmaq və ölkəmizdəki müasir ədəbi
prosesi səciyyələndirən olduqca maraqlı nəticələrə
gəlmək mümkündür. Düşünürəm
ki, bu, bizim çoxsaylı ədəbiyyatşünas və tənqidçilərimiz
üçün faydalı mövzudur. Mən
yalnız problemi göstərdim.
... Məni
qələmə sarılmağa sövq edən isə gənc
olsa da, ədəbi dairələrdə yetərincə
tanınan Kəramət Böyükçöl adlı nasirin
- hədsiz impulsiv və emosional, gənclərin böyük əksəriyyəti
kimi əsəbləri üzdə olan insanın, epotaj, təxribat,
klassiklərə və ədəbiyyat korifeylərinə
sayğısız münasibət hesabına belə olsa, bir
sözlə, non-konformizm və qiyamçılıqla populyarlıq
qazanmaq istəyən şəxsin
yaradıcılığı oldu...
... Bir dəfə
necəsə Kəramət ona sərbəst mövzuda
müsahibə verməyimi xahiş elədi, onunla bir neçə
saat keçmişdən və gələcəkdən, ədəbiyyatdan
və siyasətdən danışdıq, bu cavan oğlan, bəlkə
öz səmimiyyəti, bəlkə sözə sevgisi, bəlkə
də başqasının mövqeyini dərk etmək,
başqasını anlamaq kimi hissləri ilə məndə rəğbət
oyatdı. Əsl ədib, şübhəsiz ki,
anlamaq istedadına malik olmalıdır.
Sonra isə abunəçisi olduğum “525-ci qəzet”in
yay saylarında Kəramət Böyükçölün bir
yığın gözəl hekayələri ilə
tanışlıq imkanım yarandı. Bu hekayələrin
keyfiyyəti eyni səviyyədə olmasa da, hamısı
adamı necəsə özünə çəkir. Mövzular, bir qayda olaraq, çox şəxsi, hətta
bəzən eksiztensialdır - yaddaşa və dünyadan erkən
getmiş dostun ruhuna müraciət, ironik
özünüaxtarışlar (“Özümü tapa bilmirəm.
Axtarışdayam neçə gündür.
Tapsam, öldürəcəm özümü.
Görəsən, hardan düşdüm, hardan
yıxıldım? Nə qədər
fikirləşirəm, yadıma gəlmir”), intihar baradə
fikirlərindən kimin və necə xilas etməsi barədə
düşüncələr. Yeri gəlmişkən,
bu sonuncu esse özünün amansız səmimiyyəti və
son nəticədə nikbin ovqatı ilə çox qiymətlidir,
mən bu və ya digər mərhələdə Kəramət
kimi eyni fikirlərdən yaxa qurtara bilməyən bütün
gənclərə onu oxumağı tövsiyə edərdim.
Təsadüfi deyil, demək olar ki, hər
gün KİV-dən biz gənc bir oğlanın, ya
qızın intiharı barədə xəbərlər
oxuyuruq. Hərçənd, çox zaman
intiharın səbəbləri çox əhəmiyyətsiz
olur və onları, demək olar, həmişə aradan
qaldırmaq mümkündür. Təəssüf
ki, belə məqamlarda o adamların yanında Kəramət
kimi birisi olmayıb.
Böyükçölün
“Məni intihardan kim və necə xilas
etdi” adlı essesində çox maraqlı bir məqam var:
“Heç kim məni xilas edə bilməyəndən sonra isə
axırda düşündüm ki, özümə müraciət
edim, kömək istəyim. Düzü, qəbuluma
düşmək o qədər də asan olmadı. Qapının ağzında nə qədər
gözlədim və içəri girən kimi özümdən
soruşdum ki, dərdin nədir? Elə
şeylər danışdım, elə şeylər
danışdım, özümə gülməyim gəldi.
Məlum oldu ki, dərdim yoxdur. O mənada
ki, ümumiyyətlə, dünyada intihara səbəb olacaq dərd
yoxdur. Bunu özümə başa salandan sonra
ayağa qalxdım, boynumu qucaqlayıb üzümdən
öpdüm. Və bu
yaxşılığa görə özümə təşəkkür
etdim”. Və bu essenin sonunda həyatsevər bir
çağırış səslənir: “Bir də deyirəm,
doğrudan da, hansı şərtlərlə
yaşadığımıza, bir tikə çörəyimizi
hansı şərtlərlə yediyimizə baxmayaraq, xoşbəxt
olmağın yolunu tapmaq lazımdır. İşıq mənim
üçün dayanmadan xoşbəxt olmağa can
atmaqdır”.
Kəramətin bütün hekayələri, mahiyyətcə,
bu mürəkkəb, anlaşılmaz dünyada
özünü axtarmağa həsr olunub. Hətta yaxınları -
ürək çatışmazlığından əziyyət
çəkən atası, Barış adlı körpə
oğlu, ali məktəbə qəbul
imtahanlarında tanış olduğu kürənsaçlı
qızla maraqlı görüş barədə hekayələrdə
də Kəramət hər şeydən əvvəl
özünün ruh halını, hiss və həyəcanlarını
təsvir edir. Məsələn, hələ
körpə vaxtı o öyrənib ki, tibb elmi ürəkköçürmə
əməliyyatlarına imkan verir. Bundan sonra o, gecə-gündüz
ürəyini atasına vermək barədə
düşünüb: “Gecə-gündüz fikirləşirdim
ki, deməli, mən ürəyimi atama verə bilərəm. Amma bunu evdə deməyə utanır, sadəcə,
sinəmdə atam üçün ehtiyat bir ürək gəzdirirdim.
Hərdən isə öz ürəyimi
atamın sinəsində təsəvvür edir, o saat da təngnəfəs
olurdum, tövşüyürdüm. Elə
bil mənim balaca ürəyimin atamın qanını dövr
eləməyə gücü çatmırdı”.
... Kəramət
Böyükçölün hekayələrinin qəhrəmanları
ona tanış, yaxın, doğma, əziz
adamlardır. O, adi, sıradan həyati situasiyaları qələmə
alır. Amma bütün bu situasiyalar müəllifə
yalnız öz qəlbinin dərinliklərinə səyahət
etmək üçün bir vasitədir. Bəzən gənc
yazıçı öz nəsrində Çexov dərinliyinə
və dəqiqliyinə nail olur, özü də bunu elə
ustalıqla edir ki, hekayəni oxuyarkən az
qala nəfəsin kəsilir. Məsələn,
“Fləş” hekayəsi məni çox təsirləndirdi.
Qısa məzmununu desəm, hekayə onun kənd
ziyalısı, rus dili və ədəbiyyatı müəllimi
olan dayısı haqqındadır. O, çoxdandır
ki, hekayələrini özü üçün yazır,
onları çap eləməyə də
çalışmır. Və bu məqam onu
bizim gözümüzdə ucaldır. Müəllif qeyd
edir ki, dayısının hekayələrindən bəzilərini
oxuyub, amma onların ədəbi keyfiyyətinə görə
uğurlu hesab eləmək olmaz, amma bunu dayıya deyə bilməzsən,
axı hekayələr, əslində, onun bütün həyatıdır,
bəlkə də, onun hamıya məlum olan həyatından
daha vacibdir.
Həyatının
hansısa mərhələsində dayı müasir texniki
nailiyyətlərlə maraqlanmağa başlayıb,
kompüterlə dost olub və uzun illər
yazdıqlarının hamısını elektron formata
keçirib. Sonra isə hekayələri
kiçik fləşin yaddaşında qeydə alıb, bu fləşi
o, səmimi qəlbdən bəşəriyyət tarixindəki
kəşflərin ən möcüzəlisi hesab edir.
Günlərin
bir günündə dayı bütün köhnə əlyazmalarını
yandırır, hesab eləyir ki, onlara heç bir ehtiyac yoxdu,
çünki hamısını fləşə
köçürüb... Fləş isə qəfildən
itir, axı hər dəfə dayı onun yerini dəyişirmiş,
axırda onu hara qoyduğunu özü də unudub.
Novellanın
sonu, bayaq da qeyd etdiyim ki, Çexovvari bitir: “Dayımla da
danışdım. Səsi dəyişmişdi.
Hiss elədim ki, fləşkartı çox axtarmağa qorxur
ki, birdən tapa bilməz”.
“Kölgəsində öpüşdüyümüz
ağaclar” hekayəsini də çox bəyəndim. Hekayə
sevgidən, daha doğrusu, kişinin qadına sevgisindən bəhs
edir. Müəllifin fikrincə, qadın
çətin, bəzən də əzab və sınaq dolu həyat
yollarında kişini sonadək addımlamağa sövq eləyən
yeganə qüvvədir.
“Bəzən sevgini mənasızlaşdırmaq
üçün onu müxtəlif şeylərlə əvəzləyirlər,
ora-bura yozurlar.
Guya əsl sevgi tanrı sevgisidir. Guya əsl sevgi həyata sevgidir, quşa, ağaca, təbiətə
sevgidir. Bunların hamısı
boş-boş şeylərdir. Bu sevgilərin
heç biri insanı sonacan yaşatmır, yarı yolda qoyur,
işlərin ala-yarımçıq qalır.
Əsl sevgi qadına sevgidir. Çünki
qadından başqa heç bir sevgi adamın canını
ağrıtmır. Ağrı necə
gözəldir. Ağrılarınızın qədrini
bilin! Sevirsən, əlin, qolun, sinən
sızıldayır. Sonra unudursan,
canında ağrıları qalır və uzun müddət o
ağrıların hesabına yaşayırsan. Ağrın bədənin bir hissəsinə
çevrilir. Hər gecə ağrılarını əzizləyirsən,
üşüyürsən, yorğana bürünürsən,
yastığı qucaqlayırsan... Yata bilmirsən, yerindən
qalxırsan, siqaret çəkirsən, təzədən
öz məzarına girirsən, yorğanı üstünə
çəkirsən...”
Kəramətin hekayəsi həyatın əsasını
təşkil edən real məhəbbətin himnidir.
Böyükçölün dilindən bu himn bir qədər
paradoksal səslənir (ağrısız can nəyə
lazımdır?! - müəllif sual edir), amma sən
onun fəlsəfəsini daxilən qəbul edir və bu dərdə
şərik olursan.
Öz ədəbi “eqo”su ilə bərabər, Kəramət
Böyükçöl eksiztensial
çıxılmazlıqdan, bulunduğu dərin stressli
emosional və psixoloji durumdan xilas yolu axtarır. Çox zaman
Kəramət Böyükçöl
özü-özünü bu vəziyyətə salır,
çünki xarici mühit, düşdüyü situasiya və
daxili təlatümlər düyünündən bəzən
baş aça bilmir. Və o, yenidən
xilasedici lövbərə - sevdiyi qıza müraciət eləyir,
hər şeyə, yalanlarına, daimi get-gəllərinə,
hətta xəyanət ehtimalına rəğmən ona
inanmasını istəyir. Sevməsini və
inanmasını. Yalnız bu zaman onlar xoşbəxt
olacaqlar (“İçib küçədə qalsam” hekayəsi)...
Yeri gəlmişkən, Kəramətin son hekayələrində
eqosentrizm zəifləyir, özünə əzab vermə cəhdləri
azalır, əvəzində daha böyük məkan, ənginlik,
yeni mövzular və yeni qəhrəmanlar yaranır. Bu mənada onun sinif
yoldaşı, daim futbol yarışlarında qapıda
dayanmaqla məktəbin şərəfini qoruyan və
qapıdan bir top belə buraxmayan Nazim barədə
yazdığı “Qapıçı” hekayəsi səciyyəvidir.
Kəramət universitetə daxil olur, Nazim isə
orduya xidmət eləməyə yollanır. Və oradan geri qayırmır. Kəramət
onun ölümü və ümumiyyətlə müharibə
barədə patetikasız, sadə şəkildə yazır.
Amma elə yazır ki, məktəb
yoldaşının ölümü barədə eşidəndən
sonra bütün gecəni ağrıdan canavar kimi ulayan müəllifə
qoşularaq sən də hönkürmək istəyirsən.
Hətta müəllif kimi ulamaq da istəyirsən.
“Ölümünün səhəri günü qəzetlərdə
xəbər oxudum ki, Nazim qəhrəmancasına şəhid
olub. Yaxın
bir əsgər dostunun nişan
alındığını görən Nazim durduğu yerdən
sıçrayaraq özünü güllənin
qabağına atıb. Güllə düz
ürəyindən dəyib. Nazim əsl
qapıçı idi, son topu sinəsi ilə saxladı,
qoymadı durduğu qapıdan vətənə güllə
keçsin...”
Yeri gəlmişkən, Kəramətin lirik qəhrəmanı
təkcə kədərlənib ağrımır,
özünə əzab vermir, o həm də özünü ələ
salmağı, öz qüsurlarını etiraf eləməyi,
ən adi situasiyalarda (məsələn, Milli Məclisdə
olarkən və ya atası ilə anası arasındakı məişət
davasının gedişində) belə məzəli tərəfləri
görməyi də bacarır. Bu yumor da çexovvari,
işıqlı və mərhəmətlidir...
Əlbəttə, Kəramət
Böyükçölü qarşıda hələ uzun və
ümid etmək istəyirəm ki, ədəbiyyatda uğurlu
yol gözləyir. O, öz fobiya və qorxularından qurtulmalı, hər
şeyi sonadək vərəqə tökməli, öz hiss və
həyəcanlarının darısqal dünyasından
çıxmalı və onu əhatə edən dünyaya
diqqətlə diqqət yetirməlidir. O, hələ
özünü tapmalıdır.
...
Fransız ekzistensializminin banilərindən olan Alber Kamyu bir dəfə
demişdi: “Gec-tez vaxt gələcək, seyr etməklə hərəkət
arasında seçim eləmək lazım gələcək. İnsan olmaq da elə bu deməkdir”.
Düşünürəm ki, Böyükçöl
üçün də artıq seyr etməkdən hərəkətə
keçmək zamanı yetişib. Əks halda, o, Alber
Kamyunun eyniadlı əsərinin qəhrəmanı kimi daim
“yad” olmaq təhlükəsi ilə üz-üzə qalacaq.
Böyükçölün lirik qəhrəmanı
da eynilə özəl, tənha həyat sürür və
müəllifin özəlliyi bundadır ki, o, mühitin, cəmiyyətin
insanlara sırıdığı qanun-qaydalarla oynamır,
özünə və başqalarına yalan danışmaqdan
imtina eləyir. Və bu non-konformizm onu qərib,
cəmiyyət üçün “yad” adama çevirir.
Cəmiyyətdə
yaşayırsansa, demək, ondan azad olmaq mümkün deyil.
Marksizm-leninizm klassikinin bu gerçəkliyini hələ heç
kəs təkzib etməyib. Hərçənd,
çoxları cəhd ediblər.
Kim bilir, bəlkə, kəramətkimilər, nəhayət ki, bunu bacaracaqlar?
Rus dilindən tərcümə
edən: Rəbiqə NAZİMQIZI
525-ci qəzet 2018.- 9 noyabr.- S.14.