Ərəb
şeirinin janrları
Aida
Qasımova
Professor
Ərəb şeirinin janrları çox rəngarəngdir. V əsrdən
başlayaraq formalaşmış bu janrlar uzun əsrlər
boyu digər Şərq xalqlarının ədəbiyyatına
böyük təsir göstərib.
Ümumiyyətlə, janr anlamı ərəb ədəbiyyatında
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
bildiyimiz mənadan bir qədər fərqli xarakter
daşıyır. Ərəb ədəbiyyatında janrlar
daha çox məzmun kateqoriyasına daxildir. Azərbaycan,
eləcə də, fars və türk ədəbiyyatlarında
janr, həm də forma ilə bağlıdır. Məsələn,
fars və türk ədəbiyyatlarında
qəzəl məhəbbətdən bəhs etdiyi kimi,
başqa mövzuda da yazıla bilər; Füzulinin
"Söz" rədifli qəzəli buna misaldır. Amma ərəb ədəbiyyatında əgər
şeir məhəbbəti tərənnüm edirsə, o,
hansı formada olmasından asılı olmayaraq, qəzəl,
təşbib və yaxud nəsib sayılır. Bununla belə, şeirin janrla adlanmasında çox
vaxt forma amili əsas götürülür. Məsələn, ibn Zeydunun (v. 1071) məhəbbətə
həsr olunmuş məşhur "nuniyyə"si qəsidə
formasındadır. Bu səbəbdən, ərəblər
bu şeirə "nuniyyə qəsidəsi" deyirlər.
Bəzən də həm forma, həm də janr
yanaşı anılır. Məsələn,
ibn əl-Mutəzzin xəlifə Mutəmid Billahı mədh
etdiyi urcuzə. Burada urcuzə şeirin
formasını, yəni qoşa qafiyə sisteminə əsaslanmasını,
mədh isə onun məzmununu bildirir.
Ümumi qəbul olunmuş mülahizəyə görə,
hələ İslamdan öncə ədəbi nümunə
kimi ilkin olaraq səc yaranmışdır. Səc Quran-i
Kərimin üslubuna yaxın qafiyəli, vəznli nəsr
nümunəsidir. Ərəb kahinləri
ekstaz yaşantılarını, dualarını səclə
ifadə edirdilər. Sonrakı mərhələdə
rəcəz şeiri yaranır. Rəcəz
kiçik həcmli (təx.3-7 misra) şeirlərə deyilir.
Vahid qafiyə sisteminə (a, a, a, a...) əsaslanan
rəcəzin ölçü vahidi beyt deyil, misradır.
Rəcəz həm də əruzun bəhrlərindən
biridir. Rəcəzə yaxın forma hər
bir beytin ayrılıqda qafiyələndiyi urcuzə
şeiridir. Buna məsnəvi də deyilir.
Qoşa qafiyə sisteminə əsaslanan (aa,
bb, cc ...) bu şeirlər şairə sərbəstlik verdiyindən,
iri həcmli əsərlər (bəzən 300-400 beytlik) urcuzə
şəklində yazılırdı. Xüsusilə,
təlim və tədrislə bağlı olan bir sıra
şeirlər urcuzə formasında, qoşa qafiyə ilə
yazılmışdır.
Çətin
sənət növü sayılan qəsidə ilə
müqayisədə rəcəz/urcuzə asan təsir
bağışladığından, ərəblər əsl
sənətkarlığı, şairliyi vahid qafiyəyə əsaslanan,
aa, ba, ca sistemi ilə qafiyələnən
qəsidə ilə əlaqələndirmişlər. Ona görə də, onlar qəsidə yazanlara
şair, rəcəz yazanlara raciz deyirdilər. Təsadüfi deyil ki, Əbu l-Əla əl-Məərri
(v. 1057) "Risələt əl-ğufran" əsərində
cənnətin təsvirini verərkən şairləri cənnət
qəsrlərində, racizləri isə cənnətin kənarındakı
komalarda yerləşdirir.
Rəcəz şeirlərinin, xüsusilə onun Cahiliyyət
dövründə yaranan nümunələrinin ərəb
leksikoqrafiyasının inkişafına böyük töhfəsi
olub. Çünki bu şeirlərdə ğarib (arxaik)
sözlərə geniş yer ayrılırdı. Bu səbəbdən, Quranın çətin
anlaşılan sözlərinin izahında da rəcəz
şeirinə xüsusi əhəmiyyət verilir. Rəcəz
və urcuzə də qəsidə və qitə kimi müxtəlif
mövzularda ola bilər.
Urcuzədən
fərqli olaraq, qəsidə və qitələr vahid qafiyə
sisteminə (aa, ba, ca..) əsaslanır. Qeyd edək ki, bütün əsər boyu bir qafiyə
sisteminin gözlənilməsi şairdən böyük məharət
tələb edir və qəsidənin həcmini istər-istəməz
məhdudlaşdırırdı. Bu işdə
şairlərə kömək etmək üçün bəzi
dilçilər lüğətlərini sözün son hərfi
əsasında tərtib edirdilər ki, qafiyə axtaran
şairlər istədikləri qafiyə ilə olan
sözü burada asanlıqla tapsınlar.
Qəsidə ərəb ədəbiyyatında ən
geniş yayılmış şeir formasıdır. Qəsidə
ilə qitə arasındakı fərq onların həcmi ilə
müəyyənləşir; qəsidə daha böyük
olub bəzən yüz beyti belə əhatə edə bilər.
Qitələr daha kiçik həcmlidirlər.
Qitə adətən bir mövzunu əhatə
edən kiçik şeir parçalarıdır. Qeyd etmək lazımdır ki, qitə ilə qəsidənin
sərhəddini müəyyənləşdirən konkret beyt
sayı göstərilmir. Qəsidədə
eyni zamanda, bir çox şeir janrları əks olunur. Bu, politematik sinkretik qəsidədir. Bununla belə, bir mövzunu əhatə edən
monotematik qəsidələr də var.
Qeyd etdiyimiz kimi, ərəb ədəbiyyatında janr məzmunla
müəyyənləşir. Ərəblər janr
anlamını "sənət növü" mənasında
olan fənn və "məqsəd" anlamına gələn
ğarad sözləri ilə ifadə edib. Ən geniş yayılmış janr mədhiyyədir.
Hələ Cahiliyyət dövründən bu
janrın ictimai fikrin formalaşmasına mühüm təsiri
olub. Mədhiyyə janrında şair
müxtəlif şəxsləri tərif edir, onlara bir
sıra gözəl xüsusiyyətlər aid edir. Cahiliyyət dövründə bu xüsusiyyətlər
məkarim əl-əxlaq (əxlaq gözəllikləri) və
muruvva (mərdlik, kişilik) anlamları ilə ifadə
edilirdi. Şair mədhiyyəni öz qəbiləsinin
və yaxud başqa qəbilələrin üzvlərinə həsr
edə bilərdi. İlk vaxtlar mədhiyyə
sidq ürəkdən yazılan bir şeir idi. Zaman-zaman bu janr qazanc vasitəsinə çevrilir.
Mədhiyyə, xüsusilə, saray poeziyasının
əsas janrı olur. Ərəb
şeirinin saraylara hələ İslamdan öncə yol
açması da qeyd olunmalıdır. Ərəbistan
yarımadasında yaranan vassal dövlətlərinin
başçıları öz şöhrətləri
üçün saraylarına onları mədh edən
şairlər dəvət edirdilər. Ləxmilərin
və Ğəssanilərin Hirə və Cəllikdəki
saraylarında Nabiğə əz-Zubyani, Hassən ibn Səbit,
əl-Əşə kimi şairlər toplanmışdı.
Ərəb mədhiyyəsinin inkişafında
məhz bu şairlərin böyük rolu olub. Mədhiyyələrdə hədsiz mübaliğələr
işlədilir, məmduha bir sıra müsbət xüsusiyyətlər
aid edilirdi. Nabiğə əz-Zubyaninin Hirə
hökmdarı Numən ibn Munzir barədə söylədiyi bəzi
obrazlı ifadələr etalon nümunə sayılıb
sonrakı şairlər üçün uzun müddət təqlid
obyekti olur:
Sən bir günəş, başqa hökmdarlar isə
ulduzdur. Günəş çıxanda ulduzlar görünməz
olur.
İlkin İslam dövründə Məhəmməd
peyğəmbərə mədhiyyələr həsr edilir. Bu şeirlər sonradan,
xüsusilə, fars və türk ədəbiyyatlarında,
nət (təsvir) adlanır. Məhəmməd
peyğəmbərə həsr edilən bəzi mədhiyyələrdə
bədii təsvir və ifadə vasitələrinə geniş
yer verilir. Bu cür mədhiyyələrə
bədiiyyat deyilir. Bədiiyyat şeirinin əsas
xüsusiyyəti bütün beytlərdə bədii təsvir
və ifadəyə yer ayrılması, hər bir beytdə
işlənən poetik fiqura həmin beytin özündə
işlənən bir sözlə gizli işarə edilməsidir.
Bu janrda XIII əsr şairləri əl-Busiri və
Səfiyəddin əl-Hilli xüsusi məharət göstəriblər.
Sonrakı mərhələlərdə şairlər
xəlifələrə, vali və əmirlərə xeyli mədhiyyələr
demişlər. Mədh edilən şəxsin
ilk növbədə igidliyi, səxavəti,
doğruculluğu, cəsurluğu, İslam yarandıqdan sonra
isə onun səbri, imanı, təqvası təriflənirdi.
Nüfuzlu şairlər (məsələn,
Nabiğə əz-Zubyani, Mütənəbbi) yalnız
hökmdarları mədh etmələrini bildirir, adi
adamları, bəzən hətta vəzirləri belə tərifləməyi
özlərinə sığışdırmırdılar.
Amma ehtiyac üzündən gənclik illərində
hətta soğan satanlara da mədhiyyə deyənlər olub.
Mədhiyyə janrının bir ədəbi
nümunə kimi əhəmiyyəti onun tarixi hadisələri
əks etdirməsi ilə müəyyənləşir. Məsələn, Əbu Təmməmin (v. 846) xəlifə
Mutəsim Billaha həsr etdiyi mədhiyyələrdə xəlifənin
apardığı bir çox döyüşlərin təsviri
yer alır. Eləcə də, Mütənəbbi
poeziyasını Həmdani əmiri Seyf əl-Dövlənin
hökmdarlıq illərinin tarixi xronikası adlandıra bilərik.
Bu mənada mədhiyyə janrının
böyük tarixi əhəmiyyəti var.
Ərəb alimlərinin fikrincə, bir çox janrlar elə
mədhiyyədən törənib. Məsələn, fəxriyyədə
şair özünü, öz qəbiləsini tərif edir.
Cahiliyyət ərəbinə xas qürur, yekəxanalıq,
başqalarını alçaldıb özünü tərifləmək
kimi xüsusiyyətlər bu janrda əks olunub. VI əsrdə Əmr ibn Kulsum, Əntərə ibn
Şəddad, Şənfəra kimi şairlər bu janra meyl
göstərib. Əsas fəxr mövzusu
igidlik, qorxmazlıq və səxavət idi. Fəxriyyə şeirində şairin qəbiləsinin
tərifi xüsusi önəm daşıyırdı.
Amir ibn Tufeyl öz qəbiləsini belə tərifləyirdi:
Yer üzü Qeys Aylan qəbiləsindən və onun
sakinlərindən ibarətdir. Onun əraziləri,
düzənləri və dağları bu qəbiləyə məxsusdur.
Bizim şöhrətimiz ən uca səmalara
çatıb.
Göylərin aydın üfüqləri də,
buludları da bizimdir.
Fəxriyyə sahibi döyüş meydanında
düşmən qanı tökməsi, acları
doyuzdurması, yetimlərə himayədarlıq etməsi ilə
öyünürdü. Şairlər bəzən də öz sənətkarlıq
qabiliyyətləri ilə fəxr edir, özlərini şair
kimi digərlərindən üstün tuturdular. Mütənəbbinin
yaradıcılığında fəxriyyənin mükəmməl
nümunələrini görürük. Şair öz
poeziyası ilə fəxr edir və qürurla dəhrin (qəzav-ü
qədərin) belə özünün ravisi olduğunu
bildirir:
Dəhr mənim qəsidələrimin ravisindən
başqa bir şey deyil. Əgər bir şeir desəm dəhr
özü onu söyləyər.
Mədhiyyədən qaynaqlanan janrlardan biri də mərsiyə
- risədir. Mərsiyədə tərif və kədər
qoşa addımlayır; burada dünyasını dəyişmiş
şəxsə bir çox təriflər söylənilir,
eyni zamanda, onun vəfatından doğan kədərin
böyüklüyü göstərilir. Adətən, qəm-qüssəyə
qlobal don geydirilir, göylərin, qayaların, dağların
belə ağlamasından söhbət gedir. Cahiliyyət
dövrü poeziyasında şair Mühəlhilin
qardaşı Kuleybə və şairə əl-Xənsanın
qardaşları Saxr və Muaviyəyə həsr etdiyi mərsiyələr
mükəmməl nümunə sayılıb:
Göyərçinin nəğməsini eşidərkən
Saxrı xatırladım. O, kolluqdakı budaqlardan birinə
qonub qəmli səclə nəğmə oxuyurdu.
Mən onu dinləyərək acı göz
yaşlarımı axıdırdım. O, mənə qəlbimi
parça-parça edən (əhvalatları)
xatırladırdı.
Bu nəğmə mənə Saxrı
xatırladırdı. Onsuz dərələr, qayalar, səhralar,
çöllər alt-üst olub.
Görürəm ki, dəhr oxlarını
tuşlayıb insanları vurur; dəhrin sui-qəsdindən hələ
yaxa qurtaran olmayıb.
Bir zamanlar o, səxavətin qayası - Saxr idi. İndi
torpağa qarışdı. Bir zamanlar o da
gah zərərə düşür, gah da mənfəət
tapırdı.
Ləbid
ibn Rabiə, Cərir ibn Atiyyə, ibn ər-Rumi kimi şairlər
bu janrda ailə üzvlərinin vəfatından doğan kədərlərini
ifadə ediblər. Bəzən də,
hökmdarın yaxın adamlarına mərsiyə deməklə
müəyyən mənfəət güdülürdü.
Şairlərin özlərinin vəfatına da
həmkarları tərəfindən çoxsaylı mərsiyələr
deyilirdi. Məsələn, Əbu l-Əla əl-Məəri
dünyasını dəyişərkən, onun qəbri
üzərində 80 şair mərsiyə oxumuşdur
Şauqi Dayfın fikrincə, ərəblərin ilk
söylədiyi şeirlər mərsiyə olub. Onlar çox
vaxt rəcəzdə, bəzən də qitə şəklində
əzizlərinin vəfatından doğan kədərlərini
ifadə edirdilər. İlk şeir
nümunələri sırasında həcvdə qeyd edilir.
Sözün güclü təsir qüvvəsinin
mövcudluğuna inanan ərəblər elə zənn edirdilər
ki, həcv onlara zərər yetirə bilər. Bu səbəbdən, həcvə həcvlə cavab
verirdilər. Həcv mədhiyyənin tam əksidir.
Şair həcvi özünün və öz qəbiləsinin
düşmənlərinə ünvanlayır, düşmənin
qorxaqlığını,
yalançılığını, xəsisliyini həcv
edirdi. Həcvdə bu keyfiyyətlər həqiqəti əks
etdirdiyi kimi, uydurma da ola bilərdi, amma ərəblər
bu janra çox maraq göstərirdi və hər bir kəs həcv
olunmaqdan qorxurdu, çünki həcv dildən-dilə gəzir,
həmin şəxs hörmətdən düşürdü.
Hətta həcvə görə
yaşayış yerini dəyişənlər də olub.
Ərəblər qədim zamanlarda həcvə ayin
xarakteri verirdilər. Bir kəs həcv deyəcəkdisə, kahinlər kimi ağ paltar geyinərdi. Onlar
saçlarını qırxıb başlarını
yağlayar, yalnız bir ayaqlarına ayaqqabı geyinərdilər.
Bu proseslə həcc ayini arasında bəzi
yaxınlıq görürük. Bu, əlbəttə,
həcvin sehrli təsir gücünü artırıb
düşmənə sözün gücü ilə ziyan
vurmaq məqsədi ilə edilirdi.
Əməvilər dövründə həcvin yeni
növü yaranır; bu naqaid şeiri idi. Burada iki
şair bir-birini həcv edir, bir həcv o birinə cavab olaraq
yazılırdı. Naqaiddə həcvlə
yanaşı fəxriyyə və mədhiyyə ünsürləri
də yer alırdı; şair bir şeir daxilində
düşməni həcv edir, özünü və
yaxınlarını tərifləyirdi. Bəzən
gənc şairlər məşhurlaşmaq üçün
adlı-sanlı şairləri həcv edirdilər. Bəşşar
ibn Burd (v. 784) deyirdi: "Mən on yaşımda olarkən, Cəriri
(v. 729) həcv etdim, amma uşaq olduğumdan, o, məni
şair hesab etmədi və cavab vermədi. Cavab
versəydi, mən çox tez şöhrət
tapardım". Həm qəbəli həcvdə,
həm də naqaiddə bəzən söyüş xarakterli
ifadələr işlənirdi. Bu cür
ifadələri şairlər həcv etdikləri dövlət
adamlarına, xəlifələrə aid etməkdən də
çəkinmirdilər. Xüsusilə,
şüubiliyə meylli Dibil əl-Xuzai (v. 860) və ibn ər-Rumi
(v. 896) kimi şairlər Abbasi xəlifələrini təhqiramiz
şəkildə həcv edirdilər. Ərəb
poeziyasında vəfat etmiş şəxslərə
ünvanlanan həcvlər də var. Adətən burada mərhumun
vəfatından doğan sevinc ifadə edilir, onun
günahları yada salınır və yerinin cəhənnəm
odu olması bildirilir.
Ərəb ədəbiyyatı tarixində Mütənəbbinin
Misir hökmdarı Kafura həsr etdiyi həcv - "dəliyyə"
qəsidəsi həcv janrının mükəmməl
nümunəsi sayılır; bu şeirdə şair həcvi
yalnız bir fərdə qarşı ünvanlamayıb, həm
də ictimai-siyasi bəlaların tənqidinə yönəldə
bilir. Digər tərəfdən, Mütənəbbi
özündə həcv elementləri gizlədən mədhiyyə
janrında da məharət göstərir. Belə ki, Kafura həsr etdiyi mədhiyyədə
şair məmduhunu "qara günəş"
adlandırmaqla onun dərisinin qaralığına işarə
edir, bununla da hökmdara bir zamanlar qara dərili bir kölə
olduğunu xatırladırdı. Bu cür
poetik ifadə "məzəmmət məqsədi
güdülən, həcvə bənzəyən mədh"
adlanır.
Ərəb şeirinin mühüm janrlarından biri də
vəsfdir. Vəsfdə insan və təbiət, səhra bitkiləri
və səhra heyvanları, ümumiyyətlə, ətraf təbiət
təsvir olunur. Təbiətin kasıb
olduğu Ərəbistan yarımadasında şairlər bu
janra xüsusi önəm verir, təsvir obyektinin zəifliyini
güclü bənzətmə və metaforlarla kompensasiya
edirdilər. Əntərə ibn Şəddadın
milçəyi təsvir etdiyi aşağıdakı
parça buna misal ola bilər.
Milçək yağışdan gizlənib dayanmadan
vızıldayırdı. Sanki sərxoş
birisi zümzümə edirdi.
Vızıldıya-vızıldıya əllərini
bir-birinə sürtürdü. Elə bil ki, əldən şikəst
bir adam çaxmaq daşını bir-birinə
sürtüb qığılcım yaratmaq istəyirdi.
Vəsfin bir neçə növü var. Ən geniş
yayılmış təsvir növü obanı vəsf edən
dəriyyatdır. Dəriyyatın ilk nümunələri bədəvi
ərəbin tərk edilmiş obasının
qalıqlarının (ətlal) təsvirinə həsr olunub.
Bir qayda olaraq ərəblər qəsidəni
belə bir təsvirlə başlayırdılar. Bu qalıqlar bəzən döymə
naxışlara (tatu), bəzən də Zəbur, İncil kimi
müqəddəs kitabların yazısına bənzədilirdi.
Dəriyyat şeirinin sonrakı inkişaf
prosesində memarlıq abidələri, qəsrlər, saraylar
təsvir edilir. Bu janrın ən mükəmməl
nümunələri Buhturi (v. 897) tərəfindən yaranıb.
Gül-çiçəyi təsvir edən şeirlər
zəhriyyat və ya raudiyyat adlanır. Bu janrın əsas
nümunələrini ərəblər qəzavatın
ardınca İraq, Suriya kimi gül-çiçəkli
diyarlarda məskunlaşdıqdan sonra yaradıb. Əbu
Nuvas (v. 813) nərgiz gülünü belə vəsf edir:
Yer üzərindəki bu bitkilərə bax və hər
şeyin Sahibi olan Allahın yaratdıqlarının izlərini
gör.
Nərgiz gülünün gözləri sanki
gümüş həlqəyə alınmış
qızıla bənzəyir.
Onlar zümrüdə bənzər budaqcıqları ilə
Allahın şərikinin olmamasına şəhadət edirlər.
Əbu Nuvasın bu beytləri barədə maraqlı rəvayət
söylənilir. Deyilənə görə, şairin vəfatından
sonra onu yuxuda görən dostlarından biri o dünyada
halının necə olduğunu soruşur. Şair məhz yuxarıdakı şeirə görə
Allah tərəfindən günahlarını
bağışlandığını bildirir. Çünki şair burada bir çiçəyin təsviri
ilə Yaradanın qüdrətini nümayiş etdirir. Raudiyyat-zəhriyyat janrında ibn əl-Mutəzz (v.
908) və əs-Sanaubəri (v. 945) də gözəl nümunələr
yaradıb. Gözəl təbiətli
Əndəlusun şairləri də bu janra biganə
qalmayıb.
İsti səhra şəraitində ərəblər həsrətində
olduqları yağışa, bulaqlara xüsusi ehtiyac duyurdu. Su ilə
bağlı vəsflər məiyyat adlanır. Qəzavatdan sonra yağış və bulaqların
vəsfinə çarhovuzların, çay və dənizlərin
vəsfi əlavə olunur. Buhturinin xəlifə
əl-Mutəzzin Hasnə çarhovuzuna həsr etdiyi şeir
bu janrın gözəl nümunəsidir.
Hələ Cahiliyyət dövründən ov ərəbin
həyatında mühüm yer tuturdu. Heyvandarlıqla
yanaşı, ov da bədəvilərin azuqə əldə
etmək vasitəsi idi. Sonrakı dövrlərdə
ov əsas əyləncə vasitəsi kimi təsvir obyekti
olur. Bu janr, yəni ov səhnələrini
təsvir edən şeirlər tardiyyat və ya taradiyyat
adlanır. Bu şeirlərin çoxu rəcəz
formasında yazılırdı. Tardiyyat
şeirində ovlanan heyvanların, ov itlərinin, ov şahinlərinin
təsviri mühüm yer tutur. Bu janr
Abbasilər dövründə daha da inkişaf edir, qəsidədən
ayrılır və ayrıca tardiyyat şeirləri
yaranır. Janrın mükəmməl
nümunələrinə Əməvilər dövründə
əl-Şəmərdalın, sonrakı dövrlərdə
isə Əbu Nuvasın, İbn əl-Mutəzzin, Kuşacimin
yaradıcılığında rast gəlirik.
Ərəb alimləri qadın gözəlliyini təsvir
edən şeirləri də mədhiyyənin bir növü
sayırlar. Bu şeirlər ya nəsib, ya da təşbib
adlanır. Qadınla eşqbazlıq
mövzusunda yazılan şeirlər qəzəl
adlanırdı. Bu şeir növünə
hələ Cahiliyyət dövründən Muraqqaş əl-Əkbərin,
İmruu l-Qeysin, Ləbid ibn Rabiənin, Əntərə ibn
Şəddadın və başqa şairlərin
yaradıcılığında rast gəlinir. İmruu
l-Qeys deyir:
Ey Fatimə,
bu naz-qəmzəni bir yana qoy! Məni
öldürmək istəyirsənsə, öldür!
Əgər
xasiyyətim xoşuna gəlmirsə, onda məni qəlbindən
çıxar at!
Özün də bilirsən ki, sənin eşqin məni
öldürür. Qəlbimə nə əmr etsən, onu da
edəsidir.
Cahiliyyət dövründə qəzəl kimi janrlar adətən
qəsidənin tərkibində verilirdi, amma onun qitə -
kiçik şeir parçası kimi müstəqil
formasına da rast gəlinirdi. Əməvilər
dövründə oturaq əhali və köçəri bədəvilər
bu janrın iki fərqli növünü yaradır. Qəzəl
qəsidənin tərkibindən çıxıb Taif, Məkkə,
Mədinə kimi şəhərlərdə yaranan və real
təsvirləri ilə seçilən hadari qəzəl və
bədəvi ərəblər arasında, xüsusilə, Bənu
Amir, Bənu Uzra kimi qəbilələrdə yaranıb romantik
məhəbbəti tərənnüm edən üzri qəzəl
kimi iki qola ayrılır. Şərq ədəbiyyatında
"Leyli və Məcnun" poemaları üzri qəzəl
şairi Qeys ibn Mulavvahın həyat hekayəti əsasında
yaranıb.
Abbasilər dövründə qəzəlin başqa bir
növü də yarandı. Bu, müzəkkər
qəzəl idi ki, buna qılmaniyyə də deyilir. Bu janrda oğlan uşaqlarının tərifi və
onlara olan məhəbbət öz əksini tapıb. Əbu Nuvasın ayrıca qılmaniyyat silsilə
şeirləri də olub. Muslim ibn əl-Valid,
Əbu Təmməm, Buhturi və bir çox başqa şairlər
bu janrda qələmlərini sınayıblar. Ayrıca olaraq, Müdrik Şeybaninin (X əsr)
xristian gəncinə həsr etdiyi romantik şeirlər bu
janrın mükəmməl nümunəsi sayılır.
Muslim ibn əl-Valid yeniyetmə gənci belə təsvir edir:
Ey dostum! Sevgidə heç bir eyb görmürəm. Məni abırsız sayıb danlamayın.
Qəlbi
eşqdən az qala qanad açıb
uçan necə səbr edə bilər?
Gözləri qara, dişləri
parıltılıdır. Yanaqları sanki nar
çiçəyinə bənzəyir.
Mən şərab içirdim, bu qara gözlü ceyran
da mənə həmbadəlik edirdi. Lap uşaq idi. Mən uşaqları çox sevirəm.
Bu janr sonradan şərq ədəbiyyatında şəhraşub
şeirlərinin yaranmasına təkan verib. Qılmaniyyə
janrının sufi poeziyasına da
böyük təsiri olub. Xüsusilə fars
və türk ədəbiyyatlarında rast gəlinən
şahid-bazi ənənəsi bu janrdan bəhrələnib.
Qəzəllə bağlı iki məsələni də
qeyd etmək lazımdır. Bəzən şairlər
öz düşmənlərinin qızları və
bacıları barədə qəsdən
açıq-saçıq şeirlər yazıb onları dilə-dişə
salırdılar. Bu cür qəzəli həmin
qızın qohumları qeyrətlərinə
sığışdırmayıb, özlərinə
qarşı yönəlmiş həcv hesab edirdi. Hassən
ibn Səbitin oğlu Abd ər-Rəhman ibn Hassən xəlifə
Muaviyənin qızı, Yəzidin bacısı Ramləyə
açıq-saçıq şeir həsr edir:
O, qəvvasın
dəniz dibindən çıxardığı mirvari kimi ağ və parlaqdır. O, sanki gizli bir mirvaridən
xəlq edilmişdir.
Əgər
onu kimə isə bənzətmək istəsən, şərəf
və şöhrətdə heç bir nəcabətli ailənin
qızı ona tay ola bilməz.
Yaşıl qübbəli bir evdə onu ağuşuma
aldım. O, mərmər
döşənmiş yerdə nazla yeriyirdi.
Rəvayətə
görə, Ramlənin əxlaqını şübhə
altına alan axırıncı beyt Muaviyəni
olduqca əsəbləşdirmiş, o, hətta şairin qətlə
yetirilməsi barədə düşünmüşdür.
Qadına həsr olunan şeirlərlə bağlı
digər bir cəhət isə qəzəlin əksi olan məzəmmət
ən-nisə janrının yaranmasıdır. Dibil əl-Xuzainin (v. 860)
öz kənizi Ğəzələ, İbn Zeydunun
keçmiş sevgilisi Vəlladəyə həsr etdiyi
şeirlər buna misal ola bilər. Məzəmmət
ən-nisə şeirləri arasında əl-Hutayənin
(v.674) anasını həcv etdiyi şeir çox məşhurdur:
Ey qoca
qarı! Allah cəzanı versin! Övladların üzünə
ağ olsun!
Sanki bir xəlbirsən!
Sənə sirr deyən kimi dərhal səpələyirsən.
Söz-söhbət yayanları ocaq
başına yığansan.
Övladlarının işlərinə
qarışıb onları elə pis hala saldın ki, suyu
süzülmüş dəyirmana döndülər (dəyirmanda
üyüdüldülər).
Sağkən həyatın pisliklə doludur. Barı
ölsəydin, insanlar dincələrdi.
Qeyd edək ki, əl-Hutayənin bu şeiri bəyənilməmiş,
şairə bu cür bir şeir yazdığı
üçün lənətlər
yağdırılmışdır.
Alqamə
əl-Fəhl qadınları məzəmmət janrında
deyir:
Əgər məndən qadınlar barədə
soruşsan, onların dərd-sərini bir həkim kimi bilirəm,
deyərəm.
Əgər bir kişinin saçı ağarıb mal
dövləti azalarsa, üzünə belə baxmazlar.
Onlar,
bildiyimiz kimi, varlı kişi istərlər.
Cavan oğlanlardan xoşlanarlar.
Abbasilər
dövrünün mucun adlanan açıq-saçıq həyat
tərzi, kef məclisləri başqa bir janrın da qəsidədən
ayrılıb müstəqil inkişaf etməsinə təkan
verdi. Bu şəraba həsr
olunmuş xəmriyyə şeiri idi. İslam
şərabı qadağan etdiyindən, şərab
istehsalı və ticarəti xristianların, qismən də yəhudilərin
monopoliyasında idi. Ona görə də xəmriyyə
şeirlərində bir qayda olaraq monastrların adı çəkilir,
xristian oğlanların saqi qismində təsviri verilir. Qeyd etmək lazımdır ki, bu janr ərəblərə
hələ İslamdan əvvəl məlum idi. Cahiliyyət dövründə Əmr ibn Kulsum öz
mualləqəsini oba qalıqlarının təsviri ilə
deyil, şərabın vəsfi ilə başlayır. Həmin dövrdə əl-Əşə,
sonrakı dövrdə isə əl-Əxtal və Valid ibn Yəzid
bu janrın gözəl nümunələrini yaradır.
Bir çox hallarda şərabın vəsfi
daha geniş müstəvidə verilir; şərab məclisləri,
həmbadələr, saqilər. müğənni
və rəqqasələr də xəmriyyənin təsvir
obyektinə çevrilir, xəmriyyə janrının qəzəl
və qılmaniyyə ilə sinkretik vəhdətindən ibarət
şeirlər yaranır. Xəmriyyə şeiri sonradan sufi poeziyasına da təsir edir; belə ki,
burada şərab ilahi eşqin rəmzi sayılır. Həllac
Mənsur, ibn əl-Farıd, ibn Ərəbi kimi sufi şairlər bu janrdan mistik məstlik
halını tərənnüm etmək üçün bəhrələnirlər.
Cahiliyyət dövründə bu janrın
ustası əl-Əşə olub. Əl-Əşənin
vəfatından sonra içki düşgünləri
şairin məzarı başında şərab məclisləri
düzənləyir, onun xəmriyyələrini söyləyir,
içdikləri şərabdan qəbrinin üstünə
tökməyi də unutmurdular. Əl-Əşə bu
janrın ilk nümunələrindən şərabı dar
çərçivədən çıxarır; onun
şeirlərində şərab deyil, şərab məclisi,
daha geniş mənada isə dünyəvi nemətlərə
meyl təsvir və tərənnüm olunur:
Badənin rəngi təzə ətdən tökülən
qan kimi idi. Onun ləzzətini səhər-səhər
daddım və başqa şərab həvaskarları olmadan
istəyimi söndürdüm.
Qara-qırmızı rəngə çalırdı. O qədər tünd idi ki,
az qala saxlandığı tuluq
cırılacaqdı.
Onu içmək üçün sahillərini Fərat
sularının yuduğu, şərab içilən kəndlərdən
birinə gəldim.
Əgər könlündən şərab keçirsə,
bil ki, səhər içilən şərab axşam
içilən şərabdan fərqlidir.
Səhər şərabı qəlbimizi sıxır,
bizi qəmləndiir, qayğılarımızı
artırır, bitməz əziyyət verir.
Axşam içilən şərab isə bizə ləzzət
verir. Bu şərabın nəşəsi səhər də
duyulur.
Şərabı hər cür insanla içmişəm;
həm zəngin, həm də dilənçi-yolkəsən həmbadəm
olub. Mən ondan doyan deyiləm.
Şərabı bizə gətirən saqi tuluğunu
daşın üstünə qoyub (badələrimizə) saf
şərab süzdü.
Abbasilər
cəmiyyətinin ikili xarakteri - bir yanda mucun adlanan ifrat sərbəstliyin,
eyş-işrətə əsaslanan həyat tərzinin, o biri
yanda isə ifrat dindarlığın mövcudluğu ikincinin
təzahürü kimi zuhdiyyə şeirinə rəvac verdi. Zuhdiyyə şeirində tərkidünyalılıq
təbliğ edilirdi. Qəbirlərin təsviri,
ölümə müraciət, qəzav-ü qədərin
amansızlığı bu şeirin əsas motivini təşkil
edir. Zuhdiyyə şeirinin ən gözəl
nümunələrini Əbu l-Atəhiyə
yaratmışdır. Abbasilər
dövründə inkişaf mərhələsini yaşayan bu
şeir hələ Cahiliyyət dövründə yaranan hikmət
şeirləri ilə sıx bağlı idi; hər iki poeziya
nümunələrində talenin amansızlığı,
ölümün labüdlüyü bildirilir. Hikmət şeirlərində hikmətamiz fikirlər,
həyat fəlsəfəsi, müdriklik təbliğ olunur.
Zuhdiyyələrdə isə tərkidünyalılıq,
həyatın faniliyi, ölümün labüdlüyü, bədbinlik
əsas yer tutur. IX əsr şairi İbrahim ibn Abbas əs-Suli
(v. 857) deyir:
Dünyaya, insanlara görə kədərlənib təəssüf
hissi keçirmə. Şübhəsiz ki, ölüm
hamımızı fani edəcək.
Kimi ki, dünya neməti maraqlandırır, bir gün
yığdığı sərvətdən əl çəkməli
olacaq.
İnsan nə qədər sərvət toplasa da, nəfsi
doymaz. Halbuki yaşayış üçün ona ən zəruri
olan şeylər bəs edərdi.
Sən keşikçisi Rizvan olan Bəqa evi
üçün çalış. Elə bir ev ki,
sahibi mərhəmətli Allah, qonşusu isə Əhməddir.
Əsas şeir janrlarından biri olan həmasə qəhrəmanlıq,
igidlik şeirləridir. Bu, ərəbin ruhuna olduqca yaxın bir
şeirdir. Janrın ən gözəl
nümunələrini ərəblərin əfsanəvi cəngavər
şairi Əntərə ibn Şəddad yaradıb. Bu şeirlərdə döyüş səhnələri
təsvir olunur, düşmənin sel kimi axan qanından, təşviş
içində qaçmasından bəhs edilir, qılınc və
qalxanların cingiltisi eşidilir, nizələrin
parıltısı təsvir olunur.
Qəsidədə bu janrların bir çoxunun üzvi
şəkildə birləşdiyini görürük. Qəsidənin
vahid qafiyəyə əsaslanan bir şeir forması
olmasını qeyd etmişdik. Onun
ölçü vahidi, iki misradan ibarət beytdir. Həcmcə böyük olan qəsidə çox
zaman politematik olub özündə bir çox janrları birləşdirir.
Bununla yanaşı, monotematik qəsidələrə
də rast gəlinir. Məsələn,
Buhturinin "Siniyyə" qəsidəsi dəriyyat
janrında olub Mədain xərabələrinin təsvirini
verir. Eləcə də ibn Zeydunun
yuxarıda qeyd etdiyimiz "Nuniyyə"si də monotemaik qəsidədir.
Politematik qəsidəyə gəlincə, Orta əsr ərəb
filoloqu ibn Quteybə onun quruluşunu belə təsvir edir:
Bəzi filoloqlara görə, şeir obaların (tərk
edildikdən sonra), orada qalmış izlərin təsviri ilə
başlayır. Şair göz yaşları
axıdır, taleyindən şikayətlənir, oba
qalıqlarına müraciət edir. O, yol
yoldaşlarından (tərk edilmiş obanın
xarabalıqları üzərində) ayaq saxlamağı
xahiş edir ki, bir zamanlar burada yaşayanları yada
salsınlar. Bu sakinlər bir zaman burada həyat
sürsə də, sonra obanı tərk etməli olmuşlar;
onlar su hövzələri, yağışdan sonra
yaranmış otlaqlar axtararaq bir yerdən o biri yerə
köçürdülər.
(Oba qalıqlarının təsvirindən sonra)
şeirin nəsib hissəsi gəlir. Bu hissədə
şair eşqinin şiddətindən,
ayrılığın ələmindən, hədsiz
şövq və ehtirasından bəhs edir. Bununla da o, (dinləyicilərin) qəlbini şeirinə
cəlb edir, onları maraqlandırır, oxucu bu şeiri dinləməyə
həvəslənir. Çünki eşq,
məhəbbət insan qəlbinə yaxın hissdir, insan
ruhunun ayrılmaz hissəsidir. Allah
özü insanın xislətinə məhəbbət
salmış, onu qadınlara meylli etmişdir. Çox az adam tapılar ki, hər hansı bir səbəbdən,
bu hissləri duymasın, istər halal, istər yasaq tərzdə
bir eşq yaşamasın.
Şair oxucunun diqqətini cəlb edib, dinlənəcəyinə
əmin olduqdan sonra özündən bəhs edir; şairin
fikrincə, onun özündən bəhs etməyə
haqqı vardır. Şair gecələr yuxusuz qalıb səyəhət
etməsindən, yol yorğunluğundan, gündüzün
istisindən, dəvəsinin əldən düşməsindən
şikayətlənir.
Bu hissədən, yəni yol boyu üzləşdiyi
pislik və çətinliklərin təsvirindən sonra o,
artıq mükafatlanmağın vaxtı
çatdığını düşünür. Bu yerdə mədhiyyə,
qəsidənin əsas hədəfi olan hissə gəlir.
İbn Quteybə göstərir ki, şair məmduhun tərifində
mübaliğələr işlədir, onu göylərə
qaldırır, onun digər insanlarla müqaysədə
çox şərəfli olduğunu bildirir. Ədibin
fikrincə, bütün bu hissələri söyləyərkən,
məharətli şair mövzular arasındakı mütənasibliyə
ustalıqla riayət edir. O, oxucunu yorub bezdirməmək
üçün, heç bir hissəni uzatmamalı,
vaxtlı-vaxtında bir mövzudan digərinə keçməyi
bacarmalıdır. Amma o, həm də oxucunun
marağını təmin etmədən bir mövzunu kəsib
başqasına keçməməlidir. Şeirdə
bu ənənə qorunmalıdır. İbn
Quteybə göstərir ki, yeni dövrdə, yəni Abbasilər
dövründə yaşayan şairlər də bu ənənəyə
riayət etməlidir. Onlar dəvə əvəzinə
mindikləri eşşəyi, səhranın bulanıq
suları əvəzinə çayları, tikanlı kaktusun əvəzinə
güllü-çüçəkli bağları təsvir
etməməlidir.
XI əsrdən
başlayaraq ərəb şeirində fars
rübaisinə bənzəyən du-beyt şeirlər meydana gəlir.
Xüsusilə, dini-mistik yönümlü
şairlər (məsələn, ibn əl-Farıd) bu janra
müraciət edirlər. Bu janrın fars
rübailərinin təsiri altda yaranmasını zənn etmək
olar.
Ərəb poeziyasında çox da geniş
yayılmayan şeir formalarından biri də musammatdır. Musammat
"sapa düzülmüşlər" anlamına gəlir.
Musammat qəsidə və urcuzədən fərqli
olaraq bənd əsasında yaranan (srtrofik, stanzaik) şeir
növüdür. Musammatın geniş
yayılmış qafiyə sxemi belədir:aaaa,
bbb a, ccc a, ddd a.
Bəndlərdəki
misraların sayı dörd olduğu kimi beş
(bbbb a, cccc a,) və ya altı (bbbbb a, ccccc a,) da ola bilər.
Bu şeir növü fars və türk ədəbiyyatlarındakı
mürəbbe, müxəmməs və müsəddəd
şeirlərinə çox yaxındır. Musammat
formasında mədhiyyə, qəzəl, xəmriyyə və
b. şeirlərə ras gəlinir. Ərəb
ədəbiyyatında musammatın ilk nümunəsi Əbu
Nuvasa aid edilir. Xəmriyyə janrında
olan bu şeir 14 bənddən ibarətdir. Bu cür şeir formasına ibri ədəbiyyatında
da rast gəlinir. Ərəb şeirinin
formaya əsaslanan janrları içərisində Əndəlusda
yaranmış muvaşşah və zəcəlin də
xüsusi yeri vardır. Bu şeirlərin
Avropanın trubadur nəğmələrindən və
musammatdan törədiyini zənn etmək olar. Bu janrlarda da şeir bəndlər üzərində
qurulur və bəndlər arasında nəqarətlər olur.
Bu baxımdan, muvaşşah bir növ tərcibənd
və tərkibbənd şeirlərini xatırladır.
Məzmununa görə bu şeirlər müxtəlif janrlarda
ola bilsə də, əsas
üstünlük qəzəl və mədhiyyəyə
verilirdi. Həm muvaşşah, həm də zəcəldə
xərca adlanan son beytə xüsusi önəm verilirdi.
Bəzən bu beyt dialektdə, başqa bir dildə (məs. yəhudi
dilində) olur, bəzən də xərcada söyüş və
s. kəskin ifadələr işlənirdi.
Janr bəhsimizin
sonunda qeyd etmək istərdim ki, ərəb ədəbiyyatı,
xüsusilə, qəsidə fars və
türkdilli ədəbiyyatlar, o cümlədən, Azərbaycan
ədəbiyyatı üçün daim bir model, nümunə
olub, bu ədəbiyyatları mövzu, forma və ideyalarla təchiz
edib. Bununla belə, qəsidə fars və
türkdilli ədəbiyyatlarda həm linqivistik, həm də
sosial durumdan irəli gələn bir sıra yeni xüsusiyyətlər
kəsb edib. Fars və türk şairləri ərəb
qəsidəsinin oba qalıqlarının təsvirini verən
hissəsini baharın (bahariyyə), payızın (xəzaniyyə)
ayrı-ayrı cisim və təbiət hadisələrinin (qələm,
su, yağış, qızıl gül və s) təsviri ilə
başlayır və yaxud şair qəsidənin nəsib hissəsini
hikmətamiz-aforistlik parça ilə əvəz edirdilər.
Fars və türk ədəbiyyatlarında geniş yer alan rədif elementinə klassik ərəb
şeirində rast gəlinmir. Ərəb qəsidələrindən
fərqli olaraq, fars-türk qəsidələrinin son beytində
(məqtə) şairlər bir çox hallarda öz təxəllüslərini
verirlər. Onlar bəzən qəsidələrin
giriş hissəsini təcdid-i mətlə, mətlə-i
dovvom, mətlə-i sovvom (mətlənin yenilənməsi,
ikinci mətlə, üçüncü mətlə) adı
altında bir neçə hissəyə bölürlər.
Məs. Xaqani Şirvani, fars divanına
daxil etdiyi ərəb qəsidələrində bu cür bir
metod işlədir; Bağdadın tərifli vəsfinə həsr
etdiyi qəsidədə şair təcdid-i mətlə, mətlə-i
dovvom adı altında iki başlanğıc verir. Qəsidənin giriş hissəsinin bu cür hissələrə
bölünməsi Azərbaycan şairlərinin yeniliyi idi.
Bu yenilik onlara vahid qafiyə sistemindən
yayınıb bir şeir daxilində müxtəlif qafiyəli
parçalar işlətməyə imkan verirdi.
Fars-türk zəminində ərəb qəzəli də böyük dəyişikliklərə uğrayır. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, fars və türk qəzəllərinə forma ünsürləri (məqtə, mətlə beytlər, təxəllüs, beyt saylarının məhdudluğu) daxil olur. Gözəl anlamının Sufizmin təsiri ilə abstraktlaşması konkret ərəb adlarını (Hind, Suad, Zeynəb, Meyy və s.) mücərrədləşməyə müvafiq "həbib", "büt", "sənəm", "huri", "dilbər" sözləri və ya "o" ilə əvəz edir. Qəzəl məhəbbət şeiri olmaqla yanaşı, başqa mövzuları da əhatə edir.
Nə qədər qəribə səslənsə də, ərəblərin köçəri həyatı, xeymə və alaçıqları ilə poeziyaları arasında bir sıra bənzərliklər və ortaq sözlər olduğunu görürük. "Beyt" həm evi, həm də şeirdə iki misradan ibarət vahidi bildirir. Əbu l-Əla əl-Məərri deyir:
Gözəllik iki şeydə zühur edir:
Şairlərin beytində və dəvə tükündən
tikilən beytdə.
"Misra"sözü "qapı tayı" anlamındadır. Ərəb şeirinin əsas vəzni olan "əruz" həm də alaçığın ortasına vurulan dirəyi bildirir. Əruzla bağlı "vətəd" və "səbəb" kimi sözlər də bədəvi ərəbin alaçıq qurarkən işlətdiyi həlqə və kəndirləri bildirir. "Ev tikmək" mənası olan "ənşəə", "inşa" həm də "söz qoşmaq", "inşa yazmaq" anlamında işlənir. "Şeir" sözü ilə xeymələrdə işlənən dəvə tükü "şər" eyni kökdən (şin, ayn, ra) ibarətdir. Amma "şeir", "şair" sözlərinin mistik və fövqəltəbii yönümünü də unuda bilmərik. Şin, ayn, ra kökünün "duymaq", "hiss etmək" mənasına əsaslanan İbn Raşiq əl-Qayravanı deyirdi: "Şair ona görə "şair" (yəni duyan) adlanıb ki, o başqalarının hiss etmədiklərini duyub hiss edir".
Bu qədər...
525-ci qəzet 2018.- 13 noyabr.- S.7-8.