Ömrün nəsrdəki mənzərəsi:
zirvədən geriyə baxanda...
Xəyalə ƏFƏNDİYEVA
(Əvvəli ötən
sayımızda)
"Qaçhaqaç" Seyran Səxavətin
ömür yolunu işıqlandıran olduqca koloritli roman
olmaqla yanaşı, həm də bizə ədibin
yaşadığı tarixi-ictimai dönəm, şərait
haqqında xeyli informasiya vermiş olur.
Romanda Seyran Səxavətin gəncliyi, tələbəliyi
ilə bağlı maraqlı bir hadisə diqqəti cəlb
edir. Azərbaycan Dövlət Universitetinin Şərqşünaslıq
fakültəsində oxuduğu zaman bir müəllim Seyran Səxavətə
haqsız yerə töhmət verir. Bu
haqsızlıq Seyran Səxavəti bərk narahat edir.
Şair təbiətli gənc başını
aşağı salıb "Töhmət" adlı bir
şeir yazır və altdan qeyd edir ki, Bəxtiyar Vahabzadənin
"Gülüstan" poemasına ithaf edirəm:
Bəs mənim
xalqıma kim töhmət verib
Xalqım hansı dərsi pozub görəsən?!
Növbəti dərsdə - "Azərbaycan tarixi"
dərsində tələbə yoldaşları şeiri
oxuyarkən dəftər əldən-ələ gəzir və
həmin şeir tarix müəllimi Şamil Məmmədbəylinin
əlinə keçir. Şamil müəllim şeiri oxuyur və
deyir ki, "dərsdən sonra evə getmə, sənə
sözüm var". Seyran Səxavət
yazır ki, o dövr elə bir dövr idi ki, belə şeir
yazdığına görə adamın atasını
yandırardılar. Amma Şamil müəllim o cür
çətin, hamının bir-birindən ehtiyat etdiyi, soyuq
suyu üfürə-üfürə içdiyi bir vaxtda dedi
ki, oğlum, mən də sənin fikrindəyəm. Amma yenə də belə şeylər yazanda,
danışanda çox ehtiyatlı ol.
"Qaçhaqaç"
romanı gerçək olayların, həyat müşahidələrinin
yazıçı istedadı, bədii təxəyyülü
ilə qovuşmasından, birləşməsindən
yaranmışdır. Müəllif romanda
fərdi yaşantıları ilə yanaşı,
yaşadığı dövrün mühüm ədəbi-ictimai,
sosial-mənəvi problemlərini də işıqlandırmağa,
həmin problemlərə ayna tutmağa
çalışmışdır. İncə
yumorla, xoş ovqatla yazılmış bu əsərdəki
bir sıra epizodlar oxucunun gözləri qarşısında o
dövrün ədəbi mühitini canlandırmış
olur. Seyran Səxavətin
yaradıcılığının kamil cəhətlərindən
biri də odur ki, yazıçı öz əsərlərində
keçmişi müasirlik qədər yaşada bilir,
tarixiliklə müasirliyin harmoniyasını yaradır,
yaşanmış hadisələrə, keçmişə bədii
ekskurs etmək, ona bu günün gözüylə baxmaq Seyran
Səxavətin mövzu dairəsinin genişliyindən,
mürəkkəbliyindən və zənginliyindən xəbər
verir.
"Qaçhaqaç"
romanının müxtəlif fəsillərində Seyran Səxavətin
müasiri olan, zəmanəsinin böyük şəxsiyyətlərindən
- Yusif Səmədoğludan, Ramiz Rövşəndən, Nəsir
İmanquliyevdən, Oljas Suleymenovdan, Andrey Bitovdan, Yevgeni Yevtuşenkodan
və başqa görkəmli simalardan söhbət
açılır.
Böyük şəxsiyyətlər
yaşadıqları zamana və mühitə sığmaz,
onlar hər daim zamanın fövqündə dayanar. Şəxsiyyət
zamanın qəliblərinə boyun əyməz, qəliblərə
oturmaz, əgər belə olarsa, o da adi adamlardan - xorda oxuyan
sıra nəfərlərindən birinə çevrilər.
Adi insanı şəxsiyyət səviyyəsinə
ucaldan məhz onun bu bənzərsizliyidir. Şəxsiyyət
zamanla əlbəyaxa olan, azad ruhunu zamanın
hörümçək toruna bənzəyən qanunlarına
tabe etdirməyəndi.
Seyran Səxavət özü olduqca azad
düşüncəli olduğundan əsl insan olmaq, şəxsiyyət
kimi formalaşmaq üçün birinci meyar azadlıq ruhunun
olduğunu qeyd edirdi. Elə "Qaçhaqaç"
romanının Yusif Səmədoğluya həsr olunmuş fəsli
də bunu birbaşa sübuta yetirir. Mərhum
yazıçı, böyük insan Yusif müəllim o
zamanlar "Ulduz" jurnalının baş redaktoru olanda
Seyran Səxavət jurnalda nəsr şöbəsinin
müdiri vəzifəsində
çalışırmış. Ədibin
"Allahın mənə verdiyi paydı Yusif Səmədoğlu"
adlandığı roman içində povest şəklində
qələmə aldığı hissədə Yusif müəllimin
necə yüksək insani keyfiyyətlərə sahib
olmasından, uşaqla uşaq, böyüklə böyük
kimi rəftarından, ülfətindən, məhəbbətindən
söhbət açılır. O, bütün
işçilərinin "qağa" deyə müraciət
etdiyi və doğma qağa kimi sevdiyi, hörmət etdiyi bir
şəxsiyyət idi. Əsərin əvvəlindən
sonunacan yazıçı Yusif Səmədoğlunun ruhani
azadlığından böyük şövqlə söhbət
açır, hətta kommunist rejiminin ən kəskin
vaxtlarında belə onun daxili azadlığını
heç nəyə dəyişməyən "demokatiya
nümunəsi" olduğunu vurğulayır...
Otto Veyninger "Cins və xarakter" əsərində
bir məqama toxunur ki, böyük şəxsiyyətlərin
yaşadıqları zamanla çox vaxt heç bir
bağlılığı olmur. Sanki o zamanın həmin
adama aidiyyəti olmur.
Bu məqamı
"Kütlə psixologiyası" əsərində bir az daha dəqiqləşdirən Qustav Le Bon
yazır ki, yüksəklərdə yaşayanlar kütlənin
tələblərindən xəbərsiz olurlar və onlar
heç vəchlə kütləviləşə bilmirlər.
Yusif Səmədoğlu
da yazıçı Seyran Səxavətin qeyd etdiyi kimi,
heç zaman kütləviləşməyən, milyonlarla
eyniyyətin arasında öz içindəki fərdiyyəti
və bənzərsizliyi qoruya bilən adam
idi. Söhbətlərin birində Səməd
Vurğunun kiçik oğlu Vaqif Səmədoğlu deyir ki,
Yusifin heç vaxt uşaqlığı olmayıb, onun
uşaqlığı kitabların arasında keçib.
Seyran Səxavət əsərdə buna olduqca mükəmməl
bir cavab tapır, bəli, Yusif təbiətdə bir adamın
uşaqlığı ola bilməzdi.
"Xalq kütləsi olduğu kimi kütləvi
uşaq kütləsi də mövcuddur. Uşaq kütləsinə
məxsus olmayan xalq kütləsinə də məxsus ola bilməz - Yusif Səmədoğlu məhz
belə adam idi. O, nə uşaqlığında, nə də
yaşlı vaxtlarında kütləviləşdi, fərd
olaraq qaldı. Zaman, zamanın içində
mühit, mühitin içində yaşam tərzinin
içindəki sapmalar onu kütləyə çevirə
bilmədi və Yusif Səmədoğlu bütün
bunların mərkəzində dikəlib bir fərd olaraq boy
göstərdi".
Roman boyu
xatirələrini ağ kağıza köçürdükcə
"ötən günə gün çatmaz, calasan
günü günə" düşüncəsilə köks ötürən Seyran
Səxavət Yusif Səmədoğlu ilə ən sevincli
günləri paylaşdığı kimi, ən kədərli
anların dərd ortağı olduğunu da dilə gətirir.
Yazıçı atası Əsgər
kişinin son nəfəsində Yusif müəllimin onun
yanında olmasını, bu ailəni tək qoymamasını
sanki bu ağır günlərdə arxasında bir dağ
dururmuş kimi qiymətləndirir.
Bu fəsildə
müəllif Şuşada Səməd Vurğunun 80 illik
yubileyini keçirmək üçün Bakıdan
Şuşaya yola düşən qatarda işıqlı
insanlarla - Cabir Novruz, Elçin
Əfəndiyev, Tofiq Bayram, Cəmil Əlibəyov, Söhrab
Tahir, Məmməd Araz, İsa İsmayılzadə, Əhəd
Muxtar, Fikrət Sadıq, Vaqif Cəbrayılzadə, Taleh Həmid,
Nurəngiz Gün, Zakir Fəxri ilə olan yol
yoldaşlığından, səfər xatirələrindən
də söz açır.
Seyran Səxavət
bəzən xatirələrdən ayrılaraq ədibin
özünü və bütövlükdə cəmiyyətimizi
narahat edəcək taleyüklü məsələlərə
də toxunur, münasibət sərgiləyir...
Romanın
"Allah istəsə" adlı fəslində
yazıçı "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində işlədiyi illərdən və o zaman
jurnalda onunla birlikdə çalışan Camal Yusifzadə,
Yusif Əzimzadə, Sabir Əhmədli, Sirus Təbrizli, Davud Nəsib,
Ayaz Vəfalı, İsa İsmayılzadə, Sabir Almazov, Sabir
Məmmədov, Abbas Abdulla, Məmməd Əkbər və digər
həmkarlarından məhəbbətlə söhbət
açır. O adamların hərəsini bir xüsusiyyəti
ilə: Ayaz Vəfalını həddindən artıq
ehtiyatlı olması, Davud Nəsibi həlim, xoşxasiyyətliliyi
və yaxşı "vurmağı", Sabir Əhmədlini
ciddiliyi, ağsaqqal kimi yerində,
ölçülü-biçili olması, İsa
İsmayılzadəni istedadı, vətənpərvərliyi,
"Türkmənçay-Gülüstan" müqavilələrinə
görə oğlunun adını Araz qoyması, Camal Yusifzadəni
nəcibliyi, alicənablığı, Məmməd Əkbəri
isə heç zaman köhnəlməyən kişilərdən
olmağı ilə xatırlayırdı.
"Məmməd
Əkbərə köhnə kişi demək olmazdı,
çünki o, heç zaman köhnəlmədi, ona qədim
kişi demək daha düzgün olardı və Allaha da
xoş gedərdi, o redaksiyamızın,
paytaxtımızın, ölkəmizin yox, dünyanın ən
azad adamlarından idi və bu dünyanın, bu aləmin ona qətiyyən
dəxli yox idi".
Cənubi Koreya rejissoru Çan Don Linin "Poeziya"
adlı maraqlı bir filmi var. Filmdə ədəbiyyat,
şeir, poeziya həvəskarı olan insanlara
yaradıcılıq kursu keçirlər. Kursun dinləyicisi
olan bir qadın müəllimə deyir ki, şeir yazmaq necə
də çətindi.
Şair-müəllim
isə cavabında ona deyir: "Şeir yazmaq çətin
deyil, o şeiri adama yazdıracaq ürəyə sahib olmaq
çətindir. Gözəl, maraqlı yaza bilmək
üçün saf, sevgi ilə dolu böyük ürəyə
sahib olmalısan. Yazar əlinə qələm
götürməmişdən və masanın üstündəki
çırağı yandırmamışdan əvvəl
ürəyini yandırmalıdır".
Dahiyanə cavabdır. Həqiqətən də,
şairin, yazıçının qələminin məhsulu
olan hər bir möhtəşəm əsər zəngin
yaradıcılıq təcrübəsinin, böyük ürəyin,
ağır zəhmətin məhsuludur. Bu
mənada, Seyran Səxavətin hekayələrindən, esselərindən
tutmuş romanlarınacan bütün əsərləri
gözünün və qəlbinin nurundan
yaranmışdır və bu əsərlər sözün həqiqi
mənasında oxucunu mənəvi işığa doğru
yönəldir. Haqqında bəhs etdiyimiz
"Qaçhaqaç" romanı da məhz belə əsərlərdəndir.
Ümumiyyətlə, söz adamının,
sözün missiyası insanın daxili aləmini müsbətə
doğru dəyişdirmək, onu daha kamil, üstün mərtəbəyə
qaldırmaqdır. Seyran Səxavət də
bu işin öhdəsindən sözün həqiqi mənasında
şərəflə gəlməkdədir.
Marina Svetayevanın
maraqlı bir fikri var: əsl, həqiqi sənət əsəri
böyük gərilmənin məhsuludur. İstedad
nə qədər yazmağı yox, nə qədər "gərilməyi
bacarmaq"dır. Əgər hər
hansı bir əsəri "gərilmədən" rahatca
yazsan, cild-cild kitabların olacaq, lakin yazdıqlarının
heç biri sənət nümunəsinə çevrilə
bilməyəcək. Əsərə əbədiyaşarlıq
qazandıran da bu "gərilmə"dir. Bu mənada, Seyran
Səxavətin əsərlərinin heç biri sakitcə
masa arxasında yazılan əsərlər deyil,
Svetayevanın qeyd etdiyi kimi, böyük gərilmənin məhsuludur.
Seçilmiş insanın - şəxsiyyətin hər
hansı mühitə uyğunlaşmaması,
yaşadığı məkana və zamana
sığmaması təkcə bizim dövrümüzdə
deyil, tarixin bütün mərhələlərində həllini
tapmayan problem olmuşdur. Belə adamlar cəmiyyətin
ayaqlaşdığı yaşam şərtlərinə
uyğunlaşa bilməz, çərçivələri
darmadağın edər.
Bu mənada Seyran Səxavət zamana
sığışmayan, yaşadığı cəmiyyətin,
zamanın və mühitinin fövqündə dayanan sənətkardır.
Yazıçının əsərləri arasında hələ də öz oxucusunu tapmamış nümunələr çoxdur. Biz bunu müəyyən mənada sevindirici məqam kimi qəbul edirik. Çünki əsərlərdəki gizlinlər oxucunu daha çox düşünməyə, mütaliə etməyə və axtarışlara vadar edir. Bu mənada, Seyran Səxavət oxucusunu öz ideyalarının arxasınca aparmağı və axtarışlara yönəltməyi bacaran yazıçılardandır.
Ədibin demək istədikləri bir çox
hallarda əsərlərin alt qatlarında kodlar və
ştrixlər şəklində gizli qalır. Bu isə onu
söyləməyə əsas verir ki, sirri
açılmamış məqamlar hələ də öz
zamanını gözləyir. Və biz
inanırıq ki, Seyran Səxavət yaşadığı cəmiyyətin,
zamanın və mühitin fövqündə dayanan azad
düşüncəli bir şəxsiyyət, ustad
yazıçı, nasir, şair, dramaturq, publisist, vətəndaş
mövqeyi olan bir ziyalı kimi gələcəkdə daha
düzgün qiymətləndirəcək.
525-ci qəzet 2018.- 14 noyabr.- S.6.