Azərbaycan teatrı və kinosunun Şərifzadə
fenomeni
Abbas Mirzə Şərifzadə, heç şübhəsiz,
Azərbaycan teatr və kino tarixinin ən görkəmli
nümayəndələrindəndir. Tamaşaçılar
Şərifzadəni daha çox “Hamlet”, “Şeyx Sənan”,
“İblis” obrazlarıyla tanıyıb və seviblər.
Teatrdakı romantik axının Hüseyn Ərəblinskidən
sonra ən tanınmış siması, faciə aktyoru,
rejissor, teatr xadimi, kino sənətimizin inkişafında, təşəkkül
tapmasında müstəsna xidmət göstərən Abbas
Mirzə Şərifzadə 9 mart 1893-cü ildə
Şamaxıda doğulub. Seyid Əzim
Şirvaninin açdığı yeni “Üsuli-Cədid” məktəbində
dərs deyən atası Mirzə Rəsul Şamaxının ən
hörmətli müəllimlərindən
sayılırmış. 1902-ci ildə
Şamaxıda baş verən dəhşətli zəlzələdən
sonra bir çoxları kimi onlar da Bakıya üz tuturlar.
İlk təhsilini
evdə, atasından alan Abbas 1903-cü ildə
ikinci rus-tatar məktəbinə daxil olur. Üç il burada oxuyandan sonra Üçüncü
Aleksandr adına kişi gimnaziyasına qəbul edilir.
Əlaçı Abbas gimnaziyaya yenicə daxil olan
vaxtlarda keçirilən tədbirlərin birində müəlliminə
yaxınlaşıb, şeir demək istədiyini bildirir. Müəllim
Abbasın sözünü yerə salmır. Səhnəyə çıxan Abbas əvvəlcə
çaşsa da, özünü toplayır, Lermontovun
“Şairin ölümü” şeirini şövqlə ifa edir.
Sonralar özü bu haqda belə deyirdi: “Şeiri söyləyəndə
elə bilirdim, dilim ağzımda şişib. Bədənim
gah qızıb, gah soyuyurdu. Ancaq
bütün diqqətim şeirin sözlərində, məna
və məzmunundaydı. Bu məni bir tərəfdən
sakit edir, bir tərəfdən daha da coşdururdu.
Yavaş-yavaş hiss etdim ki, tamaşaçılardan çəkinmirəm”.
İşlər oxumağa, təhsil almağa xüsusi
marağı olan Abbasın düşündüyü kimi getmir,
ağır xəstəlik ucbatından gimnaziyanı tərk
etmək məcburiyyətində qalır.
Sağalandan sonra böyük qardaşı Qulamrzanın
yanında alverə başlayır, imkan tapanda onunla teatr
tamaşalarına gedir. Hüseyn Ərəblinskini də elə
bu tamaşalar əsnasında tanıyır, onun sənətinə,
ustalığına vurulur. Beləcə,
aktyorluğa mehr salan Abbas bu sənətin incəliklərinə
yiyələnməyə başlayır. Nəhayət,
1908-ci ildə Müsəlman Dram Artistləri dəstəsinin
hazırladığı Molyerin “Zorən təbib”
komediyasında Lal qız rolunda ilk dəfə peşəkar səhnəyə
çıxır. “Nicat”, “Səfa” mədəni-maarif
cəmiyyətlərinin teatr truppalarında aktyor, rejissor kimi fəaliyyət
göstərir.
Bir
maraqlı faktı da qeyd etmək olar ki, aktyorluğa
başladığı ilk illərdə tamaşaların məramnamələrində
qardaşı “Şərifzadə-1”, Abbassa “Şərifzadə-2”
yazılıb.
Beləliklə, atasının çinovnik, ya da ticarət
işçisi görmək istədiyi Abbas o vaxtlar
aşağı peşə sayılan aktyorluğun sehrinə
aludə olur.
Nə qədər dünyagörüşlü
olsa da, cəmiyyətin mühafizəkarlığından
çəkinən Mirzə Rəsul oğlunun bu istəyini qəbul
etmək istəmir. Abbassa nə atasının
etirazlarına, nə cəmiyyətin basqısına fikir
verir...
Abbas Mirzənin ilk rol sınağı uğursuz
alınıb.
9 yaşında tamaşa anlayışı ilə ilk dəfə
əmisi Mirzə Məmməd Tağının sayəsində
tanış olub. Teatrı sənətini
sevən Mirzə Məmməd dini tamaşalar
hazırlayırmış. Günlərin
birində “Şəbeh” tamaşasında əsir qız
uşağı rolunu qardaşı oğlu Abbasa
tapşırır. Özüsə
Şümürü canlandırır. Tamaşanın
kulminasiya nöqtəsində əlində qılınc
üstünə yeriyən Şümürü görən
Abbas Mirzə qışqıra-qışqıra bir kənarda
toplaşıb, bu səhnəyə baxan qadınların
arasındakı anasının qucağına qaçır.
Dindarların mərasimini pozan uşağa camaat
möhkəm qəzəblənir. Amma əmisinin
də səyi ilə uşaqlığını nəzərə
alıb onu bağışlayırlar.
1917-ci ildə artıq tanınmış sənətkara
çevrilən gənc Şərifzadə Azərbaycan Artistlər
İttifaqını yaradır, qurumun sədri olur. İttifaqda
lkiilik aktyorluq kursu yaradılır. İlk
teatr məktəbinin qığılcımları da elə bu
kursla gözə dəyir. İttifaqın əsas
idarə heyəti “İsmailiyyə” binasında yerləşir,
hazırladıqları tamaşaların əksəriyyəti
də orada göstərilirdi.
1918-ci ilin mart soyqırımında erməni
daşnakları “İsmailiyyə” binasını da
yandırdılar, beləcə, ittifaq fəaliyyətini
dayandırmalı oldu. Şərifzadə məcbur qalıb Volqa
boyunca uzunmüddətli qastrola çıxdı. Payızda yenidən vətənə qayıdan teatr
xadimi 1919-cu ildə “Zülfüqar bəy və Üzeyir bəy
Hacıbəyov qardaşlarının müdiriyyəti” dram və
opera truppasında baş rejissor kimi fəaliyyətə
başladı. 1920-ci ilin iyununda isə
Bakıdakı bütün teatr dəstələri Birləşmiş
Dövlət Teatrosu yaratdılar. Birliyə
müxtəlif dillərdə fəaliyyət göstərən
truppalar, eləcə də Akademik Milli Dram Teatrı daxil idi.
Dram Teatrı iki il sonra birlikdən
ayrılaraq müstəqil şəkildə yoluna davam etməyə
qərar verdi. Teatrın baş rejissorusa Şərifzadə
oldu.
A.Şərifzadə Bakı Türk İşçi
Teatrında, Kino Fabrikində işləsə, Opera Teatrına
baş rejissor təyin olunsa da, yaradıcılığı
Milli teatrla bağlıdır. Sənətkar Azərbaycan
teatrını dünyada tanıtmaq üçün çox
işlər görüb. İrana, Aşqabada, Həştərxana, Tiflisə,
Batuma, İrəvana qastrollar təşkil edib. Hər dəfə müxtəlif tamaşaları səhnəyə
qoyub.
Tamaşalarının heç birinin lenti qorunub
saxlanılmasa da, sənətkar ilk rejissorlarımızdan
sayılır.
Abbas Mirzə “Şeyx Sənan”, “Oqtay Eloğlu”, “Aydın”,
“Ağa Məhəmməd Şah Qacar”, “Qaçaq Kərəm”
əsərlərini səhnələşdirib, “Leyli və Məcnun”,
“Əsli və Kərəm”, “Aşıq Qərib”, “Şah
İsmayıl” operalarının quruluşçu rejissoru olub.
Azərbaycan kinematoqrafiyasında onun adı
birincilər sırasındadır. “Bismillah”, “Hacı
Qara”, “Gilan qızı”, “Məhəbbət oyunu” filmlərini
çəkən Abbas Mirzə ilk milli kino rejissoru kimi tarixə
adını yazıb.
“Hacı Qara” filminin taleyi elə rejissorunun öz taleyi
kimi olub. Film
də “repressiya”ya məruz qalıb. Mirzə Fətəli
Axundzadənin eyniadlı komediyasının motivləri əsasında
iki dəfə ekranlaşdırılsa da, bəxt heç
birinin “üzünə gülməyib”.
İlk
film 1928-ci ildə, ilk azərbaycanlı kinodramaturq Cəfər
Cabbarlının ssenarisi əsasında çəkilib. O
vaxtlar artıq Şərifzadə və digər maarifçi
ziyalılar üzərindəki buludlar sıxlaşmağa,
repressiyanın ilkin əlamətləri görünməyə
başlamışdı. Maddi vəziyyət
ürəkaçan deyildi. Bütün
bunlara rəğmən Mirzağa Əliyev, Sidqi Ruhulla,
Ağasadıq Gəraybəyli kimi aktyorlar çəkilişə
məmnuniyyətlə razılıq veriblər.
Rəngsiz, səssiz, dramaturji xətaları bol olan
“Hacı Qara” ümidləri doğrultmur. Sözügedən
xətalara görə Cəfər Cabbarlı ilə Abbas Mirzə
arasında gərginlik yaranır. Film
yarımçıq qalır. Çəkilən
hissələr isə sonradan it-bata düşür. Bəzi mənbələrdə qeyd olunur ki, hazır
lentlər bilərəkdən məhv edilib, yaxud gizlədilib.
Cəmi bir parçası günümüzə
qədər gələn film müasir mütəxəssislərdə
də xoş fikir yaratmır.
İkinci versiyanın çəkilişlərinə
müstəqilliyimizin ilk illərində, 1993-cü ildə
başlanılır. Ssenarinin üzərində
yazıçı İsi Məlikzadəylə rejissor Cahangir
Mehdi işləyirlər. “Aydın”
İstehsalat Birliyi filmə sponsorluq edir. Lakin
birlik çətinliklə üzləşdiyindən çəkilişlərə
maddi yardım ayırmaqdan imtina edir. Nəticədə
“Hacı Qara” yenidən yarımçıq qalır. Aktyorlar və texniki heyət təmənnasız
işləməyə razı olsa da, rejissor
razılaşmır. 10 il sonra, o
vaxtkı mədəniyyət naziri Polad Bülbüloğlunun
işə qarışmasıyla çəkilişlər
başa çatır. Cahangir Mehdi sözügedən
filmə əvvəlki şövqlə
yanaşmadığından nəticə istənilən kimi
olmur. Filmi rejissorun oğlu Elnur Mehdi tamamlamaq qərarına
gəlir... Amma ekran əsəri uğursuz zolaqdan çıxa
bilmir...
1938-ci ilin martında “xalq düşməni” kimi həbs
edilən sənətkarın güllələnmə vaxtı
dəqiq bilinmədiyindən ölümü bir müddət
həbs olunduğu aydan hesablanıb. Bəzi mənbələrdə
qərarın 1943-cü ildə icra edildiyi göstərilir.
Əslində A.Şərifzadə 1938-ci ildə,
noyabrın 16-da güllələnib. Stalinin
ölümündən sonra isə bəraət verilib, hətta
1963-cü ildə 70 illik yubiley keçirilib.
Teatrın estetik prinsiplərini, poetik xüsusiyyətlərini
dərindən bildiyindən, bunu öz oyununda ustalıqla sərgilədiyindən
romantik-dramatik obrazların ən kamil ifaçılarından
hesab olunur. Yumor baxımından bir qədər “xəsis” olan
aktyor buna rəğmən komik rolların öhdəsindən
bacarıqla gəlir, özünəməxsus dəsti-xətti
qoruyub saxlayırdı.
Abbas Mirzə Şərifzadənin orta səviyyəli, hətta
kölgədə qalan rolları da olub. Ancaq aktyor o
personajları da içdən, səmimi şəkildə
bütün enerjisini ortaya qoyaraq canlandırıb.
Dahi
Üzeyir bəy 1928-ci ildə yazdığı məqalələrindən
birində Şərifzadə haqqında bu fikirləri qeyd
edir: “Elm və məktəb yolu ilə deyil, öz cidd-cəhdi
ilə, həvəs və görüb-götürmək
qabiliyyəti sayəsində Türk səhnəsi xadimləri
arasında mühüm bir mövqe qazanmış olan Abbas Mirzə
Şərifzadənin aktyor və rejissorluq xidmətlərini təqdir
edən zaman başlıca olaraq dramamızın irəliləməsi
rolundakı səy və qeyrətini qeyd etməliyik. Abbas Mirzə Şərifzadə opera tamaşası
quruluşlarının zənginləşdirilməsi yolunda da
çox xidmətlər göstərmişdir.
Kino və teatr işlərində çalışmaqla
Abbas universal səhnə xadimi olmaq dərəcəsinə
çatmışdır.
Böyük sənətkara alqışlar!”
Azərbaycan səhnəsində Otello və Hamletin ilk
ifaçısı olan Şərifzadə Maqbetə də
milli səhnəmizdə mayak olub. Bu rolun digər
yaddaqalan, həm də kədərli cəhəti sənətkarın
sonuncu rolu olmasıdır. 1937-ci ilin 3
dekabrında Şərifzadə “Maqbet” kimi son dəfə səhnəyə
çıxıb.
Elə həmin
gün Azərbaycan SSR Dövlət Təhlükəsizliyi
İdarəsi 3-cü bölməsinin rəis müavini
baş leytenant Borisov arayış tərtib edir: “Əldə
edilmiş məlumatlara görə, Şərifov Abbas Mirzə
Rəsul oğlu bir xarici dövlətin xeyrinə casusluqda
ifşa olunur. Qeyd olunanlara əsasən, Şərifov
Abbas Mirzə Rəsul oğlu həbsə salınıb Azərbaycan
SSR CM-in 68-ci maddəsi ilə məsuliyyətə cəlb
edilməlidir”.
Dekabrın 4-də sənətkar həbs olunur. Evində axtarış aparılır, bir teatr qılıncı və iki teatr tapançası müsadirə edilir.
1937-ci ilin dekabr ayının 9-da Şərifzadə birinci dəfə dindirilir. Bu dindirmədə, o, İran konsulu Vafi ilə gizli görüşməkdə ittiham olunur. Dekabrın 17-də baş tutan ikinci dindirmədə Abbas Mirzə Şərifzadə deyir: “Mən tamamilə Sovet hökuməti və Kommunist Partiyasının tərəfdarıyam. Onların tapşırıqları mənim üçün qanundur”.
Dekabr ayının 25-də üçüncü dindirilmə zamanı Hüseyn Cavidlə görüşməkdə, konsertlərdə və radioda öz repertuarına Mikayıl Müşfiqin, Əhməd Cavadın, Hüseyn Cavidin əsərlərini salmaqda ittiham olunur. Lakin ifadəsinin sonunda qətiyyətlə vurğulayır: “Məni heç kəs heç bir təşkilata cəlb etməyib və belə təşkilatın olması ilə bağlı mənə heç bir şey bəlli deyil”.
... 10 ay çəkən istintaqın yekunu olaraq 1938-ci ilin oktyabrının 19-da Azərbaycan SSR XDİK Xüsusi Üçlüyün iclasında qərara alınır: “Şərifov Abbas Mirzə Rəsul oğlu casusluq fəaliyyətinə görə güllələnsin, əmlakı müsadirə olunsun”.
Qərar 1 ay sonra - noyabrın 16-da icra olunur. Yalnız 17 il
sonra, 1955-ci il sentyabrın 17-də Şərifzadənin
ittihamına dair işə SSRİ-nin Ali Məhkəməsinin
Hərbi Kollegiyası tərəfindən yenidən
baxılır, cinayət tərkibi olmadığı
üçün xitam verilir.
Cavid
QƏDİR
525-ci qəzet.- 2018.- 17 noyabr.- S.23.