Ağbulaqdan əsən
külək
Qəşəm NƏCƏFZADƏ
İlk dəfə mən şəhər
işıqlarını Gorusda gördüm. Axşamüstüydü,
dağdan gəlirdik, Kəlbəcərin "Sarı yer"
yaylağından.
14-15
yaşım olardı, yük maşınında yaylaq
ağırlığının üstündə
üzümü çubuqlara söykəyib yaşıl, ağ, göy, qırmızı işıqlara
baxmaqdan doymurdum. Deyəsən, sürücü yol keçən
bir nəfərdən soruşdu: bura haradı? O da dedi: Gorus
şəhəri.
Biz yol azmışdıq, başqa yolla İmişliyə
gəlməliydik. Mən ilk dəfə yol azmağın
insan üçün dəyərli olduğunu bildim,
çünki biz böyüklü, kiçikli bu şəhərlə
qaynayıb-qarışırdıq, çoxdan itirdiyimiz yurd
yerlərimizlə görüşürdük, çünki
orada dədə - babalarımızın ruhları işıq
selinə çevrilib bizi salamlayırdı. Dağlardan sərin meh əsirdi, meh anam kimi məni
oxşayırdı.
İndi bu gün həmin yurdun, elin, obanın şair
oğlu Təvəkkül Goruslunun şeirləri də həmin
şəhərin işıqları kimi ruhumuza, qəlbimizə
çilənir və itirdiyimiz torpaqların ən şirin
xatirəsi kimi bizi ovundurur. Bu şeirlərdə Ağmanqal, Təpəsidəlik,
Çənlibel, İldırımötürən, Qarquzey,
Ələyəz dağlarının, Göyçəgölü,
Xanlıq, Toxluca, Qurdqalaq, Şahverdilər, Ağbulaq kənd
və digər ərazilərdən xoş sərin meh əsir,
minillik tariximizin qaranlıq sirlərindən bizi xəbərdar
edir. Mən şeirləri oxuduqca yenə həmin
Gorus şəhərindəki meh asta - asta havalanırdı,
Ağbulaq kəndinin ruhu məni özünə çəkib
tarixin dərə yaddaşına aparırdı.
Təvəkkül
Göruslu bu qədim türk ellərinin şair oğludur, istər-istəməz
onun qələmindən bu yerlərin - Zəngəzur vilayətinin
şirin-şəkər folkloru: oxşama, bayatıları
süzülür. Demək, insan harada
yaşamasından asılı olmayaraq, həyatı boyu
doğulduğu məkanı xatırlayır, bütün
işlərində, hərəkət və fəaliyyətində
onun ən dərin cizgilərini canlandırır.
Şairin bu günlərdə çap olunmuş "Məni
misralarda qələm assa da" kitabı yuxarıda dediklərimi
təsdiqləyir. Onun qoşma və gəraylılarında
baş mövzu sevgi olsa da, yenə də vətən, yurd,
torpaq anlayışı bu sevginin başlanğıcı kimi
çıxış edir. Şairin
"Ağbulaq" şeirində olduğu kimi.
Yaman
darıxmışam sənli gün üçün,
Sənli axşamlara həsrətəm indi.
Öləydim
çiçəyin, hər gülün üçün,
Daşını öpəydim, Ağbulaq kəndim.
Bozarıb
qəhərdən rəngi üzünün,
Hədəfi olmuşuq qərib sözünün.
Bulağı
çağlayan, axan gözünün,
Yaşını öpəydim, Ağbulaq kəndim.
"Ağbulaq" kəndi şeirdə Azərbaycanın
tarixi keçmişinin bir parçası kimi göstərilir,
şair onun çiçəyindən, gülündən,
daşından, bulağının gözünün
yaşından nə qədər öpsə də belə, nə
həsrət soyuyur, nə də ki, ürək. Çünki
Ağbulaq kəndi qəriblikdədir, ermənilər tərəfindən
adı dəyişdirilib, məscidi dağıdılıb.
Həmişə vətənin qıraqda qalan
yerləri çox şirin olur və adamın ürəyini
yandırır.
Təvəkkül Goruslu şeirlərində bir
damcı kədərə belə ictimai məzmun verir, deyək
ki, bəzən o böyük bir faciəni şəxsləndirsə
də, kiçik bir kədəri ümumxalq kədərinə
yönəldir. Şeirin verdiyi bu imkanlardan yararlanan
şair yaradıcılığında dərin assosiasiyalar
yaradır.
Sən
demə baharda qış da var imiş,
Sən demə göz yırtan yaş da varmış.
Sən
demə baş güdən daş da var imiş,
Başlar o daşlara dəydikcə dəydi.
Yuxarıda misal gətirdiyim bənddə təsvir olunan
hadisələr bir adamın da başına gələ bilər,
otuz milyonluq bir xalqın da. Bu şeir tarixin
dolanbaclarını əks etdirir, harda daş varsa, orda baş
da var və ya əksinə. Sən demə,
yanaqdan süzülüb gələn yaş gözü
yırtıb gəlirmiş. Baharın
içində qış, qışın içində bahar
yaşayırmış. Həqiqətən
belədir. Şair təbiət hadisələrini
əsas götürərək, cəmiyyət hadisələrini
ictimai problemləri ustalıqla qabardır. Cəmiyyət və təbiət arasında
aparılan paralellik şairin ictimai rəyini orijinallıqla
açıqlayır. "Payız küləyi"
şeirində bu məsələ daha da önə
çıxır. Bu, təkcə
şairin özündən asılı deyil. Ağbulaqdan əsən külək şairin yeni,
orijinal yolunu müəyyənləşdirir.
Yenə
başlamısan səsi, sədanı,
Tökmə üstümüzə dərdi, qadanı.
Sənmi
çəkməlisən ahı, nidanı,
Döymə pəncərəmi payız küləyi.
Payız küləyi təbiət hadisəsi olsa da,
burada ictimai məna kəsb edir. Necə ki, vaxtı ilə
bolşeviklərin Azərbaycana gəlişi Qılman Musayevin
(Qılman İlkin) "Şimal küləyi" hekayəsində
əks olunurdu. Elə bu şeirdə də
pəncərəni döyən külək təbiət yox,
cəmiyyət küləyidir və külək ictimai, sosial
problemləri qırmanc kimi insanların başına vurur.
Müasir şeirimizdə "pəncərə",
"qapı" detalları şəxsi səciyyə
daşısa da, həm də cəmiyyətə
açılan bir vasitə olub. Məsələn: Süleyman
Rüstəm vaxtı ilə deyirdi: "Gecənin
qulağına "səhər gəlir, qaç" dedim,
Günəş doğur, ay sevgilim, pəncərəni
aç dedim". Və yaxud Məmməd
İsmayılın "Ağacdələn, döy
qapımı" şeirində də qapı söhbəti
şeirin onurğasıdır əslində. Təvəkkül
Gorusluda da payız küləyi ilə pəncərə
döyüşməsi və bu ixtilafdan yaranan məna oxucunu məsələnin
məğzindən halı edir: yəni ictimai məzmun oxucunu
tutur.
Şairin başqa şeirlərində də ictimai məzmun
lirik düyğuları üstələyir. Hətta sevgi
şeiri olsa belə. Aşağıdakı
şeirə baxaq.
Budaqları
dərd gülləyən ağacam,
Nə gözəldi çiçəkləri, deyirlər.
Ləçəkləri
butasına yığacam,
Aldanıb da budağımı əyirlər.
Burda da təbiət
misalı və bu mənzərinin
arxasında dayanıb dişlərini üstümüzə
qıcayan sosial problemlər. Özü də
necə, poetik bir şəkildə.
Mən Təvəkkül Goruslunun bundan əvvəlki
kitabların da oxumuşam, internet saytlarında və
dövrü mətbuatda dərc olunan şeirlərini də
imkanım daxilində izləyirəm. Onun qələmində
təbiət şeirləri, xüsusən etüdlər
gözəl alınır. Qabaqkı kitablarında bunlar
adi etüd və təbiət şeirləri idisə, indi
tamamilə fərqli bir məqam: təbiət və cəmiyyət
cizgiləri və bu cizgilərin yerdəyişməsi təbii
şəkildə və ustalıqla meydana gəlir.
Təvəkkül
Goruslunun sevgi şeirlərinin əsas qəhrəmanı min il əvvəl olduğu kimi, yenə öz
sevgilisi yolunda aşiqi-nalandır. Məşuq
onun dünyalar qədər olan sevgisinə etinasızdır.
Yenə də "gül qönçəlikdə
xar ilədir, açılanda bir özgə yar ilədir",
yenə gülün tikanları biçarə
bülbülün köksünü al qana boyayır. Amma hər gələn şair eşq sevdasına
öz möhürünü vurur. Elə
bir möhür ki, heç kəsin dəst-xəttinə bənzəmir.
Bu mənada Təvəkkül Göruslunun
üslubu, dərin lirizmi, şeir stixiyası yalnız
özünə aiddir, çünki o, düşündüklərini
qələmə alır. Ürəyi
yanmasa, bir kəlmə də yazmaz. Fələyin
insafından, dünyanın darlığından,
çiçəyin xarlığından çox yazıb,
çox deyiblər. Amma bütün bunlar
onun şeirlərində yeni çalarla səslənir.
O, öz şeir aləminə başqa rənglər
qatmır, nə varsa özünə məxsusdur. Aşağıdakı şeirə baxaq.
Gəlibdi
tuş kəpənək,
Əğyarın tənəsinə.
Düşərdi
kəssə külək,
Gülünün sinəsinə.
Yenə də külək, özü də zaman küləyi. Məsələn,
kəpənəkləri öz gülündən ayıran
küləklərdir. Bir balaca əsdimi, kəpənəkləri
başqa ünvanlara qovur. Həm həqiqi
mənada, həm də məcazi mənada.
"Su
çərşənbəsi" şeirində vacib dörd
ünsürə: torpaq, od, su və havaya
işarə edilir. Qarı əridən oddur, istidir, əriyən
qar suya çevrilir, su torpağa hopur, yel çiçəklərin,
bağların ətrini hər yana
yayır. Beləliklə, həyat canlanır.
Yel əsir, yaz gəlir, ağaclar,
çiçəklər tozlanır, yenə də külək,
yenə də yel və hərəkət.
Əriyən
qarların suyu sellənir,
Qaçırır dağların, düzün yuxusun.
Havada tərpənir,
xəfif yellənir,
Gətirir bağların çiçək qoxusun.
Mənə elə gəlir ki, dünyanın ilk şeiri
səsdir və səs heç zaman insanı aldatmır, onun
psixoloji məqamlarını dəqiqliyinə qədər ifadə
edir. Söz adamı aldada bilər, amma səs yox. Sən sözü kiminsə sözünə
oxşada bilərsən, amma səs nə cür olsa, öz
sahibini o saat ələ verəcək. Şairin
səslə bağlı şeirləri də maraq doğurur,
artıq burda heç bir anlaşılmazlıqdan söz gedə
bilməz. Yəni səs kimi təmiz, saf şeirlər
öz şairini oxucuya və böyük mənada zamana təqdim
edərək sanki deyir: buyurun tanış
olun.
Milyon səsin
içindən
Seçilib, səs seçilib.
Bu səs
mənim ruhuma
Köynək kimi biçilib.
Və
yaxud
İpəkdəndi
elə bil,
Tanrım,
Duyduğum bu səs.
Yaz - bahar
ətirlidi
Səslə duyulan nəfəs.
Şairin
şəhidlərimizlə bağlı maraqlı, yaddaqalan,
onların döyüş yolunu işıqlandıran,
Xocalı, Şuşa haqqında ürək ağrıdan və
həm də insanları vətən uğrunda mübarizəyə
səsləyən şeirləri olduqca çoxdur.
Verdik əlimizdən bizim olanı,
Tuş etdik yurduma dərdi, bəlanı.
Ələyib gözlərə falçı yalanı,
İllərlə lentlərdə baxıldı Şuşa.
Şair vətən şeirlərində
ürək ağrısı ilə göstərir ki, bəzi
beynəlxalq təşkilatlar, gözlərə yalan
üfürürlər, bizə boş - mənasız ümidlər
verirlər. Əsas məsələ xalqın öz əlndədir,
tarixi torpaqlarımızı, dədə-baba yurd yerlərimizi
ancaq xalqla dövlətimizin sarsılmaz birliyi və həmrəyliyi
qaytara bilər. Yalnız xalqın inamı, gücü sahəsində
Şuşa lentlərdən qopub reallığa çevrilər.
Şair haqlıdır. Özü də min dəfə.
525-ci qəzet 2018.- 20 noyabr.- S.7.