Milli ədliyyə sistemi və
müasir çağırışlar
2018-ci il ölkəmiz üçün bir sıra mühüm hadisələrlə, ən başlıcası isə milli dövlətçiliyimizin 100 illik tarixinin qeyd olunması ilə yadda qaldı.
Şübhəsiz ki, milli dövlətçilikdən
danışarkən ədliyyə sistemini nəzərdən
qaçırmaq olmaz. Milli ədliyyə sistemininin tarixi dövlətçiliyimizin
siyasi həyata qədəm qoyduğu gündən
başlanır. Ədliyyə sisteminin
yaradılmasını hüquqi dövlətçiliyin təməli
hesab edən Cümhuriyyət qurucuları dövrünə
görə əhəmiyyətli addım ataraq Ədliyyə
Nazirliyinin yaradılmasına nail olmuş, 22 noyabr 1918-ci ildə
nazirliyin əsasnaməsi qəbul edilmiş, dövrün gərgin
siyasi vəziyyətinə baxmayaraq, ədliyyə sisteminin
yaradılması istiqamətində inamlı addımlar
atılmış, ədliyyə idarələri, məhkəmələr
təsis edilmiş, hüquq ədəbiyyatı kitabxanası
yaradılaraq kadr potensialını formalaşdırmaq
üçün qısamüddətli kurslar təşkil
olunmuşdu. İnsan hüquqlarının ən
yüksək səviyyədə təmin olunduğu 23
aylıq müstəqillik dövründə qarşıya
çıxan bütün hüquqi məsələlər ədliyyə
müstəvisində öz həllini tapmışdı.
Lakin məşum
aprel işğalı bütün bu işləri
yarımçıq qoymuş, İnqilab Komitəsinin 13 may
1920-ci il tarixli qərarı ilə
Ədliyyə Nazirliyi ləğv edilmiş, əvəzində
Xalq Ədliyyə Komissarlığı
yaradılmışdı. 1930-33-cü illər
komissarlığın ləğv edilərək səlahiyyətlərinin
müxtəlif qurumlar arasında bölüşdürülməsi,
sonra yenidən ayrıca qurum kimi yaradılması ilə
müşayiət olundu. 1937-ci ildə Xalq
Ədliyyə Komissarlığının səlahiyyətləri
məhdudlaşdırıldı, nəticədə, onun əsas
fəaliyyət sahəsi məhkəmə və notariat
orqanlarının işinin təşkili və onlara rəhbərlik
etməklə məhdudlaşdırıldı. 1959-cu ildə yeni ədliyyə islahatı həyata
keçirilərək funksiyalarının bəziləri Ali Məhkəməyə
həvalə olundu, Ədliyyə Komissarlığının
səlahiyyətləri bir sıra dövlət orqanları
arasında bölündü. Sovet Azərbaycanı
dövründə ədliyyə sistemi üzərində
aparılmış bu lüzumsuz islahatlar heç şübhəsiz,
ədliyyə sahəsinin nüfuzdan düşməsinə,
dövrün tələbinə uyğun olaraq onun siyasi rejimin
cəza alətinə çevrilməsinə gətirib
çıxardı, ədliyyə orqanlarından repressiya vasitəsi
kimi istifadə edilməsi onu siyasiləşmiş dövlət
orqanına çevrilməsi ilə nəticələndi.
Bu prosesə 1969-cu ilin iyulunda Ümummilli lider Heydər
Əliyevin partiya rəhbərliyinə gətirilməsi ilə
son qoyuldu, onun təşəbbüsü ilə qısa vaxtda ədliyyə
sistemi yenidən formalaşdırıldı. Azərbaycan SSR Ali Sovetinin qərarı
ilə 1970-ci il oktyabrın 27-də
Ədliyyə Nazirliyi təsis olundu, onun məhkəmə
orqanlarına təşkilati rəhbərliyi təmin edildi, əhaliyə
göstərilən hüquqi xidmətlərin səviyyəsi
dövrün şərtləri prizmasında daha da
yaxşılaşdırıldı, həyata
keçirilmiş tədbirlər ədliyyə fəaliyyətinin
inkişafı üçün zəmin yaratdı.
Ümummilli lider xalqın tələbi ilə 1993-cü
ildə yenidən hakimiyyətə qayıdandan sonra ədliyyə
sisteminin daha da gücləndirilməsini xüsusi diqqətdə
saxlayaraq köklü islahatlar həyata keçirərək
nazirliyin müasir dövrün tələblərinə
uyğun fəaliyyətini təmin etdi. Bu gün milli ədliyyə
sistemi vətəndaşlıq vəziyyəti
aktlarının dövlət qeydiyyatının
aparılması, notariat fəaliyyəti, xarici qeyri-kommersiya
hüquqi şəxslərin nümayəndəlik və
filiallarının dövlət reyestri, sahibkarlıq sahəsində
aparılan yoxlamaların vahid məlumat reyestri, Azərbaycan
Respublikası əhalisinin dövlət reyestri, qanunvericiliyə
uyğun müvafiq məhkəmələrin fəaliyyətinin
təşkilati təminatı, məhkəmə qərarlarının
icrası, penitensiar müəssisələrin fəaliyyətinin
təşkili və nəzarəti, bələdiyyələrin
işinin təşkilinə kömək və onlara metodoloji
yardımların göstərilməsi,
qanunvericiliklə müəyyən edilmiş hallarda cinayət
işləri üzrə ibtidai istintaqların aparılması
kimi çoxsaylı funksiyaları yüksək peşəkarlıqla
həyata keçirir. Bundan əlavə, Nazirlik hüquqi
dövlət quruculuğunun təməli olan hüquqi maarifləndirmə
işini həyata keçirir, hüquq sahələrinə
dair elmi tədqiqat işlərini reallaşdırır, məhkəmə
ekspertizalarının keçirilməsini təşkil edir,
hakimlərin, ədliyyə işçilərinin, vəkillərin
əlavə təhsilini, habelə müxtəlif sahələrdə
çalışan işçilərin hüquq peşəsi
üzrə əlavə təhsilinə təminat yaradır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin xüsusi diqqəti nəticəsində
son illər ədliyyə sistemi daha da inkişaf edir. Bu illər ərzində
ölkəmizdə gedən sürətli sosial-iqtisadi
inkişaf, dövlət idarəçilik mexanizmlərinin
müasirləşdirilməsi və demokratik təsisatların
möhkəmləndirilməsi paralel olaraq ədliyyə sisteminin
daha da inkişafına, onun beynəlxalq standartlara uyğun
qurulmasına da rəvac verirdi. Hüquq
sistemində aparılan islahatlar, qəbul edilmiş
qanunvericilik aktları ədliyyə orqanlarının fəaliyyət
istiqamətlərini genişləndirərək qarşıya
yeni və məsul vəzifələr qoyur.
Ədliyyə
sahəsində dövlət idarəçilik mexanizmlərinin
müasirləşdirilməsi keyfiyyətcə yeni dəyişikliklərin
həyata keçirilməsini, Ədliyyə Nazirliyinin
işinin və strukturunun daha optimal şəkildə təşkil
edilməsini, əhalinin hüquq institutlarına və
hüquqi yardıma tələbatının ödənilməsi
üçün yeni regional və yerli qurumlarının
yaradılmasını şərtləndirir. Dövrün tələbinə
uyğun olaraq vətəndaşların ədliyyə
orqanlarına müraciət imkanlarının
asanlaşdırılması, hüquqi-fiziki şəxslərin
dövlət qeydiyyatının, notariat və müvafiq sahələrdə
göstərilən hüquqi xidmətlərin müasir tələblər
səviyyəsində qurulması, penitensiar müəssisələrin
və məhkəmə icraçılarının işinin,
qanunyaradıcı fəaliyyətin təkmilləşdirilməsi,
hüquqi maarifləndirmənin və yeni texnologiyalar tətbiq
edilməklə informasiya təminatının
yaxşılaşdırılması, yüksək peşəkar
mütəxəssislərin hazırlanması və digər
istiqamətlər üzrə ədliyyə orqanlarının
inkişafını təmin etmək dövlət siyasətinin
başlıca istiqamətinə çevrilib.
Ədliyyə sistemin müasir dünya tələblərinə
cavab verməsi, xidmət səviyyəsinin daha da yüksəldilməsi
məqsədi ilə 2006-cı ildən başlayaraq
çoxsaylı qərarlar imzalanıb, zəruri addımlar
atılıb.
Dövlət başçısının 18 aprel 2006-cı il
tarixli fərmanı ilə Ədliyyə Nazirliyi haqqında
Əsasnamə təsdiq edilərək ona hüquq mühafizə
orqanı statusu verilib, "Ədliyyə orqanlarında qulluq
keçmə haqqında" Azərbaycan Respublikasının
Qanunu qəbul olunub və "Ədliyyə orqanlarının
inkişafı haqqında" xüsusi fərman imzalanıb.
Prezidentin 6 fevral 2009-cu il tarixli sərəncamı
ilə təsdiqlənmiş "Azərbaycan ədliyyəsinin
inkişafına dair 2009-2013-cü illər üçün
Dövlət Proqramı" uğurla həyata keçirilib.
Dövlət proqramının icrası ilə yanaşı, məhkəmə
hakimiyyətinin müasirləşdirilməsi istiqamətində
ölkə başçısı tərəfindən müvafiq
sərəncamlar imzalanıb, vətəndaşların məhkəmələrə
müraciət imkanlarının artırılması, onlara
göstərilən hüquqi xidmətin
yaxşılaşdırılması məqsədilə
regionlarda apellyasiya və inzibati-iqtisad məhkəmələri
təşkil olunub, "2006-2011-ci illərdə insan hüquqlarının
müdafiəsinə dair milli fəaliyyət proqramı"na
əsasən, Ədliyyə Nazirliyi tərkibində İnsan
hüquqları üzrə şöbə, sonra nazirliyin yeni
Əsasnaməsinə uyğun olaraq İnsan hüquqları və
ictimaiyyətlə əlaqələr idarəsi
yaradılıb. Ümumiyyətlə, son illər nazirliyin
strukturunda dövrün tələblərinə uyğun olaraq
normativ hüquqi aktların hüquqi ekspertizalarının
yaxşılaşdırılması və layihələrinin
hazırlanması işinin təkmilləşdirilməsi məqsədi
Qanunvericilik baş idarəsi, dövlət qeydiyyatı
işinin sadələşdirilməsi, fiziki və hüquqi
şəxslərə göstərilən notariat xidmətinin
səmərəliliyinin artırılması məqsədi ilə
Qeydiyyat və notariat baş idarəsi, ali hüquq təhsili
almış şəxslərin ixtisasları üzrə
müəyyən vəzifələrə təyin edilmələri
üçün peşə səviyyəsinin yüksəldilməsi,
habelə ədliyyə orqanları işçilərinin,
müvafiq hakimlərin və digər
hüquqşünasların peşə
hazırlığının artırılması məqsədi
ilə Ədliyyə Akademiyası, yerlərdə ədliyyə
orqanlarının fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi
və onlara nəzarətin gücləndirilməsi, əhalinin
ədliyyə orqanlarına müraciət etmə
imkanlarının asanlaşdırılması, bələdiyyələrin
fəaliyyətinə inzibati nəzarətin səmərəsinin
artırılması məqsədi ilə regional ədliyyə
şöbələri, hüquqi şəxslərin dövlət
qeydiyyatı üzrə bölgə şöbələri və
vətəndaşlıq vəziyyəti aktlarının
dövlət qeydiyyatı orqanları əsasında hüquqi
və fiziki şəxslərin dövlət qeydiyyatı
işinin sadələşdirilməsi məqsədi ilə
yerlərdə rayon (şəhər) qeydiyyat şöbələri
və digər müvafiq strukturlar yaradılıb.
Ədliyyə Nazirliyinin səlahiyyətlərinə aid
edilmiş mühüm sahələrdən biri də məhkəmə
ekspertizalarının aparılmasıdır. Bu sahədə
beynəlxalq təcrübənin öyrənilməsi,
xüsusilə də ekspertiza rəylərinin beynəlxalq aləmdə
tanınması məqsədi ilə Azərbaycan Məhkəmə
Ekspertizası Mərkəzi 2011-ci ildə Avropa Məhkəmə
Ekspertizası İnstitutları Şəbəkəsinin
üzvlüyünə qəbul edilib. Ekspert
araşdırmalarının operativliyinin təmin edilməsi məqsədi
ilə Ekspertiza Mərkəzinin Naxçıvan, Gəncə,
Şirvan və Şəkidə filialları yaradılıb.
Elektron hökumət təsisatlarının
yaradılması istiqamətində də nazirlik mühüm
addımlar atıb, dövlət qeydiyyatına
alınmış təşkilatlar üçün "Fərdi
elektron pəncərə" elektron məlumat sistemi qurulub. Vətəndaşların
ədliyyə orqanlarına müraciətlərini
asanlaşdırmaq məqsədi ilə "Elektron
notariat" avtomatlaşdırılmış qeydiyyat
informasiya sistemləri qurularaq, notariat kontorları və
qeydiyyat orqanları vahid elektron şəbəkədə birləşdirilib.
Vətəndaş-məmur münasibətlərinin
minimuma endirilməsi, əhaliyə göstərilən
hüquqi xidmətlərin səmərəliliyinin
artırılması, o cümlədən, elektron xidmətlərin
dairəsinin genişləndirilməsi üzrə davamlı tədbirlər
həyata keçirilib, ədliyyə orqanları tərəfindən
göstərilən elektron xidmətlərin sayı 22-ə
çatıb. 2017-2018-ci il ərzində
nazirliyin elektron xidmətlərindən istifadələrin
sayı 1 milyonu ötüb. Dünya
miqyasında Azərbaycan brendinə çevrilmiş "ASAN
xidmət" mərkəzlərində insanlara yüksək
keyfiyyətli xidmətlər göstərilməsində ədliyyə
orqanları da aktiv iştirak edir. 8 milyondan
artıq insanın faydalandığı "ASAN xidmət"
çərçivəsində 2 milyona yaxın əməliyyat
məhz ədliyyə işçiləri tərəfindən
həyata keçirilib. Nazirliyin Qeydiyyat və notariat
baş idarəsi tərəfindən 2018-ci ilin 11 ayı ərzində 3,607,669 notariat hərəkətləri
həyata keçirilib, 6,457,944 elektron xidmətlər göstərilib,
122,179 doğum qeydiyyatı aparılıb.
Beynəlxalq
təşkilatların rəylərinə əsasən,
aparılan bu genişmiqyaslı islahatlar ölkənin
hüquqi təsisatlarının möhkəmləndirilməsində
ədliyyə orqanlarının rolunun artmasına, ədliyyə
orqanlarında avtomatlaşdırılmış informasiya sisteminin
və məhkəmələrin fəaliyyətində yeni
texnologiyaların tətbiqinə, ədliyyə
orqanlarının və məhkəmələrin fəaliyyətində
aşkarlığın artmasına, vətəndaşların
ədliyyə orqanlarına və məhkəmələrə
müraciət etmək və onların fəaliyyəti barədə
məlumat almaq imkanlarının genişlənməsinə,
hakimlərin, ədliyyə orqanları və məhkəmə
aparatı işçilərinin peşəkarlıq səviyyəsinin
artmasına, kadr potensialının güclənməsinə gətirib
çıxarıb.
Nazirlik çərçivəsində
aparılan bu genişmiqyaslı işlər Qubadlı rayonu
üzrə də uğurla həyata keçirilir.
İşğal faktına görə, Qubadlı rayon qeydiyyat
şöbəsi 23 noyabr 1993-cü ildən etibarən öz fəaliyyətini
müvəqqəti olaraq Sumqayıt şəhəri 29-cu məhəllə,
N.Nərimanov küçəsi, ev 7 ünvanında davam
etdirir. Burada vətəndaşların qəbulu
qanuna uyğun şəklidə, ən yüksək səviyyədə
təşkil olunur, müraciətlər dinlənilir və
icrası təmin edilir. Şöbə tərəfindən
2017-ci ildə 479 ilkin qeydiyyat aparılıb ki, bunlardan 187-i doğum,
54-ü nigah, 69 nigahın pozulması, 142 ölümdür.
2018-ci ilin üçüncü rübü ərzində isə
292 ilkin qeydiyyat aparılıb. Bunların
114-ü doğum, 20-i nigah, 42-i nigahın pozulması, 95-i
ölümdür. Şöbə tərəfindən daim xidmət
səviyyəsinin yüksəldilməsi istiqamətində tədbirlər
həyata keçirilir, vətəndaşların razı
qalması üçün ən zəruri addımlar
atılır.
İnanırıq
ki, dövlət səviyyəsində inamla aparılan və ədliyyə
sisteminin sürətli inkişafını təmin edən
islahatlar yaxın gələcəkdə də davam etdiriləcək,
milli ədliyyəmiz bundan sonra da vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun əsas stimulverici mexanizmlərindən biri kimi
fəaliyyət göstərəcək.
Afət ABDULLAYEVA
Qubadlı rayon
Qeydiyyat şöbəsinin rəisi
525-ci qəzet 2018.- 21 noyabr .- S.5.