Azərbaycandan dünyaya yayılan əbədi Üzeyir işığı
Azərbaycan xalqı bir çox əvəzedilməz şəxsiyyətlər - rəssamlar, bəstəkarlar, yazıçılar yetirib və bu görkəmli simaların keçdiyi böyük yaradıcılıq yolu Azərbaycan mədəniyyətinin parlaq səhifələrində məxsusi yer tutur.
Belə şəxsiyyətlər
sırasında öz
dühası ilə seçilən, Azərbaycan
professional musiqisinin banisi,
bütün Şərqdə
ilk operanın müəllifi,
dahi bəstəkar, publisist, pedaqoq və ictimai xadim olan Üzeyir
bəy Hacıbəyli
18 sentyabr 1885-ci ildə
Şuşa qəzasının
Ağcabədi mahalında
Əbdülhüseyn bəy
Hacıbəylinin ailəsində
dünyaya göz açıb. İlk təhsilini mədrəsədə
alan bəstəkar
sonra iki illik rus-tatar məktəbində oxumuşdu.
1899-cu ildə Üzeyir bəy təhsilini davam etdirmək üçün
Gürcüstanda Qori müəllimlər seminariyasına
daxil olur. Seminariyada müxtəlif fənlərdən,
o cümlədən, musiqidən
də dərslər keçirilirdi. Üzeyir bəy
seminariyada oxuyarkən
3 musiqi alətində
- skripka, violonçel
və baritonda çalmağı öyrənir.
1904-cü ildə seminariyanı bitirdikdən
sonra Üzeyir bəy Qarabağın Hadrud kəndində müəllim işləməyə
başlayır. Burada o, ermənilərlə
azərbaycanlılar arasında
baş verən münaqişələrin şahidi
olur və bununla əlaqədar
1905-ci ildə Bakıya
gələrək müəllimlik
fəaliyyəti ilə
yanaşı, bir sıra qəzetlərdə
redaktor və jurnalist kimi də çıxış
etməyə başlayır.
Ümumiyyətlə, böyük bəstəkar musiqi nəzəriyyəçisi, musiqi
xadimi, görkəmli bir ədib idi
və ədəbi yaradıcılığı da
üç istiqamətdə
davam etmişdir: pedaqoji, publisist -dramaturji və bəstəkarlıq fəaliyyəti.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Üzeyir bəyin publisistikası çox gözəl, başadüşülən,
ürəyəyatandır. O, sadə,
başadüşülən misallarla ən çətin söhbətləri
rahat ifadə edə bilirdi. Onun publisistikası sərt deyil. Bu da
Üzeyir bəyin nəcibliyindən irəli
gəlirdi. O, öz
istədiklərini daha
sakit ifadə etməyi, problemlərimizi
göstərməyi bacarırdı.
1908-ci ildə 22 yaşında
Üzeyir Hacıbəyli
ilk operasını - dahi
M.Füzulinin "Leyli
və Məcnun" poeması əsasında
opera yazıb və bu opera muğam opera janrının ilk nümunəsidir. Muğamlar ("Segah", "Şur",
"Bayatı-Şiraz", "Cahargah") operanın əsasını təşkil
edir. Bu operada
həmçinin, Azərbaycan
xalq mahnılarının
("Evləri var xana-xana", "Bu gələn
yara bənzər")
melodiyalarından da istifadə edilmişdir.
Bəstəkar burada şairin
bir çox şeirlərini saxlamaqla, poema əsasında libretto
tərtib etmişdir.
"Leyli və Məcnun" operası nəinki Azərbaycanda, bütün Şərqdə
ilk opera sayılır. Bu operanın
premyerası 1908-ci il yanvarın 25-də
olmuşdur. İlk tamaşanın dirijoru
görkəmli dramaturq
Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev idi. Üzeyir bəy isə premyerada
skripkada ifa edirdi.
"Leyli və Məcnun"
operasının ardınca Üzeyir bəy
6 opera və 3 operetta
yazmışdır. Operalardan "Şeyx Sənan" (1909), "Rüstəm və
Söhrab" (1910), "Şah
Abbas və Xurşidbanu"
(1912), "Əsli və Kərəm" (1912), "Harun və Leyla" (1915)
və ən nəhayət, son operası
"Koroğlu".
Üzərində 5 il
(1932-1937) işlədiyi "Koroğlu"
operasının premyerası 30 aprel 1937-ci
ildə Bakıda Opera və Balet Teatrında olub. Koroğlu rolunda dahi sənətkar Bülbül,
Nigar rolunda isə
Gülarə İsgəndərova çıxış edib.
1938-ci ildə "Koroğlu"
operası Moskvada Azərbaycan İncəsənəti
Dekadasında nümayiş etdirilmiş və ən gözəl opera adlandırılmışdı. Bu operaya görə Üzeyir Hacıbəyli Stalin
mükafatına layiq görülür.
Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycanda
operetta janrının da
özülünü qoyub.
Buna "Ər və arvad"
(1909), "O olmasın, bu olsun"
(1910) və "Arşın mal alan" əsərlərini misal
göstərə bilərik. "Arşın mal
alan" əsərini Üzeyir
Hacıbəyli 1913-cü ildə Peterburq
Konservatoriyasında təhsil alarkən yazmışdı. Bu operetta bəstəkarın
diplom işi olmuşdu. Konservatoriyanın rektoru
A. Qlazunov "Arşın mal
alan" əsərini bütün
Rusiyada ilk və ən
gözəl operetta adlandırıb. Bu opera 50 ölkənin
100-ə yaxın səhnəsində tamaşaya
qoyulmuş, 60-dan çox
dilə tərcümə edilmiş və
dəfələrlə ekranlaşdırılıb.
Üzeyir Hacıbəyli bir neçə simfonik, kamera, kamera-instrumental, xoreoqrafik miniatürlər, kantatalar və s. kimi əsərlərin də müəllifidir. O, II Dünya müharibəsi illərində hərbi mövzuda da bir sıra əsərlər yazır. Onlardan "Şəfqət bacısı", "Qızıl əsgər marşı", "Pilotlar" və s. göstərmək olar. Müharibə illərində Üzeyir bəy həmçinin, Nizami Gəncəvinin 800 illik yubileyinə həsr olunmuş iki əvəzedilməz əsərini - "Sənsiz" və "Sevgili canan" romanslarını da yazıb ki, bununla da o, qəzəl-romans janrının da əsasını qoyub.
Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycanda
bir sıra musiqi məktəblərinin,
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
yaradıcısı və rektoru olub. O, 1931-ci ildə xalq
çalğı alətlərindən ibarət notlu orkestr, 1936-cı ildə
dövlət xor kollektivini,
ilk simli kvarteti və simfonik orkestri yaradıb.
Üzeyir Hacıbəyli nəinki bəstəkar, hətta iti qələm sahibi və incə satiraya malik olan bir publisist və tərcüməçi idi. O, N.V.Qoqolun "Şinel" əsərini Azərbaycan dilinə tərcümə etmişdir. Bundan əlavə o, 1907-ci ildə rus-türk, türkcə-rusca lüğətini, 1908-ci ildə isə orta məktəb üçün "Riyaziyyatdan hesab məsələləri" kitabını yazır.
Üzeyir bəyin 1918-1920-ci illər arasındakı musiqi yaradıcılığı haqqında dolğun məlumat yoxdur. Sovet dövründə onun bu dövrdəki həyat və yaradıcılığının öyrənilməsi qadağan edilmişdi. Çünki Üzeyir bəy bir müsavatçı kimi M. Ə. Rəsulzadənin yaxın məsləkdaşı olmuşdur. Ümumiyyətlə, 1920-ci ildən 30-cu illərin ortasına kimi Üzeyir bəyin həyatı çətin və keşməkeşli keçib.
İyirminci illərdən sonra Üzeyir bəy musiqi sahəsində bir nəzəriyyəçi
alim kimi
tanındı. Onun tükənməz
axtarışları və tədqiqatları nəticəsində
1945-ci ildə "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" elmi
əsəri işıq üzü görür. Bu əsəri
yazarkən müəllif heç bir ədəbiyyatdan istifadə etməmişdir
və əsər üzərində 20 il
işləmişdir (1925-1945). Azərbaycan Dövlət Himninin müəllifi Üzeyir
Hacıbəyli 2 dəfə SSRİ Ali Sovetinin deputatı (1937, 1941) seçilir.
Sovet İttifaqında o,
ilk bəstəkardır ki,
SSRİ xalq artisti
(1938) adına layiq görülmüşdür.
23 noyabr 1948-ci il... Bu tarix Azərbaycan incəsənətində hüznlü bir səhifə kimi yadda qaldı. Həmin gün gecə saat 2-də dahi bəstəkar əbədiyyətə qovuşdu. Bəstəkarın ölümündən sonra, 1965-ci ildə Üzeyir bəyin adına mükafat təsis edildi, bir sıra obyektlərə onun adı verildi. Üzeyir bəy özünün gözəl, əvəzedilməz əsərlərini və böyük bəstəkarlıq məktəbini gələcək nəsillərə ərməğan qoyub getdi.
Bəstəkarın anadan olduğu gün - 18 sentyabr Azərbaycanda Üzeyir
Musiqi Günü kimi qeyd olunur.
Həmin gün respublikamızın hər
yerində silsilə tədbirlər keçirilir,
onun həyat və
yaradıcılığını əks etdirən filmlər
nümayiş etdirilir.
Üzeyir Hacıbəyli bütün Şərqdə və Azərbaycanda
ilk professional musiqinin və operanın müəllifi kimi yaddaşlara həkk olunub, daima da
beləcə qalacaq. Üzeyir
bəy dünyası gözəllik, ülvilik,
nəciblik dünyasıdır. Onun musiqisi ölməzdir, ömrünü
verdiyi əsərlər son
dərəcə qiymətlidir.
Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılıq yolu tək bir adamın, tək bir dahi sənətkarın ömrü
deyil, bütün Azərbaycan
musiqisi və səhnə sənətinin
salnaməsidir, bir tarixidir.
Onun füsünkar musiqisi xalqımızın neçə-neçə
nəslini ömürboyu müşayiət
edib və etməkdədir.
Təranə
HƏSƏNOVA
Üzeyir Hacıbəylinin Ev
Muzeyinin elmi işçisi
525-ci qəzet 2018.- 22 noyabr.- S.8.