Ömrün ötən, amma itməyən
illəri
YAZIÇI
ƏLİ İLDIRIMOĞLUNUN “SEÇİLMİŞ
ƏSƏRLƏRİ”NİN ON İKİ
CİLDLİYİNƏ BİR NƏZƏR
“Ömrüm boyu doğulub
boya-başa çatdığım kəndin məskunluq
borcunu, bir də ki, məni dünyaya gətirən ata-ana
haqqı-sayını unutmamışam. Bir gün atam gəlib-gedənlərdən
sifariş göndərdi ki, vaxt tapıb mümkün eləyə
bilsə, bir kəndə gəlsin, ona sözüm var.
Dörd-beş saatlıq maşın yolunu qət eləyib
getdim. Sən
demə, kəndimizi yarıya bölən dərənin ağ kranlığındakı qoşa
çarhovuzlu, iki daş döşənmiş Məşədi
Allahverən bulağı xeyli vaxtdı quruyub. Çiyni
səhəngli qız-gəlin su sarıdan əzab-əziyyət
çəkir”.
Bu kövrək sətirlər yazıçı-publisist
Əli İldırıioğlunun “Mənim rəncbər atam”
romanındandır. Son illərin nəsr əsərləri
içərisində yaşadığın, dünyaya
göz açdığın yurd yerini, ata ocağını
bir belə nisgilliklə, amma həm də qürurla
xatırlayan əsərlər yazılır, amma Əli müəllimin
bu əsəri nostalgiyadan uzaqdır. Onun təsvirlərində
hər bir lövhə çox təbiidir, o qədər ki, sən
özünü keçmişdə, ötən günlərdə
deyil, bu gündə hiss edirsən, yazıçı ilə
birgə Qubadlının Əliquluuşağı kəndinə
baş çəkirsən.
Əli İldırımoğlunun seçilmiş əsərlərinin
on iki cildliyində onun yetmiş illik bədii-publisistik
yaradıcılığı əks olunur və müxtəlif
janrları (roman, povest, hekayə, felyeton, publisistik yazılar)
bu yazıların (xüsusilə romanların) əksəriyyətini
Əli müəllim yetmiş-səksən yaşlarında qələmə
alıb və mən buna qətiyyən təəccüblənmirəm. O fikirdə də deyiləm
ki, Əli müəllim illərin yorğunluğunu
canından çıxarır. Əlbəttə,
belə deyil. Sadəcə, vətənpərvər
bir yazıçının yerinə yetirdiyi vəzifədir
ki, ömrün ötən, amma itməyən illəri, bu illərdə
baş verən hadisələri qələmə alsın, yeni
nəsilləri ata-baba ruhuna kökləsin.
Əli
İldırımoğlu - tutiya yaşlı bu KÖHNƏ
KİŞİ ömrün ötən illərinə
qayıdanda rəncbər atasını, nəvazişini
duymadığı, oğulluq borcunu verə bilmədiyi
anasını kövrək duyğularla xatırlayır: “Xəstələnmişdim,
deyirdilər qızılca çıxardıb. Başımı
dizinin üstünə qoymuşdu. Huşdaydım,
özümü-sözümü bilmirdim. Hərdən
səksənib, gözlərimi açıb anama güclə
baxırdım. Onun yanaqlarından yaz
leysanı kimi yaş süzülürdü. Vəssalam!
Anamla əlaqədar daha heç nə
xatırlaya bilmirəm. Bircə onu bilirəm ki, hələ
altı yaşım tamam olmamış birdəfəlik qeybə
çəkildi! Görünməz oldu!”
Anasını itirən o körpə - Qubadlının
Əliquluuşağı kəndində dünyaya gələn
Əli İldırımoğlunun bu günlərdə -
noyabrın 17-də 91 yaşı tamam oldu.
Əli İldırımoğlunun həyatında
üç mərhələ bir-birini əvəz edib.
Birinci mərhələ:
Uzun illər Azərbaycanın kəndlərində müəllim
işləyib. Əsl ziyalılığın
bünövrəsi müəllimlikdən başlayır.
Beyinləri işıqla, ürəkləri
sevgi, həyat eşqi, vətənpərvərlik
duyğuları ilə kökləyən müəllim isə
heç vaxt unudulmur, çəkdiyi zəhməti
müqabilində heç bir təmanna güdməyən
müəllim hər bir insanın xatirə yaddaşına
çevrilir. “Qarlı gecələr” romanında və
başqa əsərlərində Əli müəllimin Həkərinin
buzlu sularından, sərt qarlı və sırsıralı
dağ aşırımlarından, çovğunlu
çöllərdən keçə-keçə
Qubadlının Məlikəhmədli, Xıdırlı,
Novlu, Gürcülü, Xəndək, Teymur Müsganlı,
Əliquluuşağı, Muradxanlı, Dondarlı kənd məktəblərində
dərs deməyi necə də heyranlıqla təsvir olunur.
Müəllimliyi təkcə dərs deməklə, şagirdlərə
bilik aşılamaqla deyil, həm də yaşadığı
kəndin, elin-obanın içinə, məişətinə,
dərd-sərinə şərik olmağı, özündən
yaşlı insanların öyüd-nəsihətlərini,
ağıllı məsləhətlərini dinləyib
müdriklik dərslərini də mənimsəməyi Əli
İldırımoğlu məhz kənddə, müəllimlik
elədiyi illərdə öyrənib.
Əli İldırımoğlunun ən kamil əsəri,
fikrimcə, öncə adını çəkdiyim “Mənim
rəncbər atam” xatirə-romanıdır. Azərbaycan ədəbiyyatında
ATA obrazını yaradan, atadan danışan əsərlər
az deyil, amma həqiqət naminə deməliyəm
ki, bu əsər təkcə bir atanın deyil, daha çox Azərbaycan
atalarının və kişilərinin obrazı ilə
ümumiləşən əsərdir. Romanın
qəhrəmanı - Əli İldırımoğlunun rəncbər
atası milli xarakter səviyyəsində bir obrazdır.
“Atamın təhsili yox idi, elə bir məktəb
də bitirməmişdi. Elm sahibi deyildi.
Sovet hökumətinin ilk dövrlərində kəndimizdə
təşkil olunmuş savad kursunda yazı-pozu öyrənmişdi,
vəssalam. Rəncbər idi -baltasına,
dəhrəsinə, orağına, çəkicinə, kərəntisinə.
Belinə, düsərinə söykənən
rəncbər. Elmini, öyüd-nəsihətini
heç vaxt məcrasından çıxmayan coşqun
çaylardan, büllur çeşmələrdən, vəfalı-səfalı
dağlardan, mer-meyvəsi tükənməyən bağlardan,
qartal yuvalı yalçın qayalardan, bir dən atanda, on əvəzini
qaytaran barlı-bəhrəli torpaqdan
götürmüşdü. Qeyrət, zəhmət
cığırları ilə yüksəlmişdi - ucadan uca
insanlıq, kamillik, halallıq, kişilik zirvəsinə mənim
rəncbər atam”. Bunlar bir oğulun
atasına böyük məhəbbət ifadə edən gəlişigözəl
sözlər deyil, sadəcə, rəncbər atanın
ümumiləşmiş obrazıdır - əsər boyu bu
obraz Əli İldırımoğlunun həqiqət,
düzlük, haqq-ədalət yolunu
işıqlandırır. Müəllif
İldırım kişinin hər bir hərəkətinin,
insanlara münasibətini, əkinçi-biçinçi
dünyagörüşünü, torpağa, təbiətə
məhəbbətini və əlbəttə, oğlunun xalqa gərəkli
bir insan kimi yetişməsində rolunu qətiyyən
şişirtmir, yəni göründüyünə heç
bir əhvalat uydurmur, İldırım kişi necə varsa, eləcə
təsvir edir. Onun oğluna nəsihətlərində
xalqın əsrlər boyu formalaşmış və nəsildən-nəsilə
keçən ULU YADDAŞ arxetipi əsas rol oynayır.
Romanda Atanın Ata, Papağa, Çörəyə halallıq
çevrəsindən qiymət verməsi
Əli İldırımoğlunu kamil bir publisist kimi onun
“Közərən sətirlər” sənədli romanında
izlədim. Bu, Azərbaycan publisistikasında ən dəyərli
əsərlərdən biridir. Heç bir
memuar, o cümlədən, xatirə-roman bir insanın sadəcə
tərcümeyi-halı olmayıb, o, insanın həm də
onun öz dünyasıdır, daha doğrusu, dünyaya,
insanlara, yaşadığı cəmiyyətə də bədii
dünyasıdır. Və mən bir oxucu kimi Əli
İldırımoğlu dünyasını addım-addım
izlədikdən sonra onun təsvirlərində heç vaxt
görmədiyim Qubadlını gəzdim, Qaçaq Nəbinin,
Həcərin, igid Əmrahın, “Kişi Tavat”ın, Sultan bəyin
kim olduğunun bir daha fərqinə vardım. O gözəl
torpaqdan nəşvü-nüma tapan, o torpağın suyunu,
havasını ruhuna hopduran Əli İldırımoğlu bu
gün o diyarın belə mərd insanlarıyla fəxr edir. Bu gün torpaqlarımızın iyirmi faizi, o
cümlədən, Əli İldırımoğlunun
doğulduğu Qubadlı da yad tapdağındadır. Əli müəllim o gözəl diyarı ürəkdən
ona görə belə təsvir edir ki, Qubadlının,
Laçının, Kəlbəcərin, Zəngilanın
işğalından sonra doğulan yeni nəsil öz
kökünü, nəslini, atalarının,
babalarının torpağını tanısınlar.
Əli müəllimin həyatının ikinci mərhələsi
onun 1952-ci ildən başlayan jurnalistlik fəaliyyəti ilə
bağlıdır. Bu mərhələdə də o,
torpağını, kəndini, doğulduğu, boya-başa
çatdığı elini-obasını unutmayıb. O,
rayon qəzetinin redaktoru işləyəndə də,
“Kommunist” qəzetinin xüsusi müxbiri kimi
Naxçıvanda, Qubada, Qarabağda fəaliyyət göstərəndə
də atasından ona miras qalan KÖHNƏ KİŞİ
xasiyyətini zərrəcə itirməyib. Sovet
dövrünün ən qart, dünyaya meydan oxuduğu
dövrdən - 1955-ci ildən ta ki, Azərbaycanda milli
azadlıq hərəkatının ən qızğın
dövrünə - 1990-cı ilə qədər, tam 35 il öz jurnalistlik missiyasını yerinə
yetirib. “Közərən sətirlər”də Əli müəllim
bu otuz beş ildə həmişə
xalqın içində olub, toy-yas mərasimlərində
iştirak edib, şikayətləri dinləyib, haqlı olub
haqsızlıq əlində boğulan adamları müdafiə
edib, yeri gələndə vəzifəli adamlarla cəng-cidala
çıxıb və ən başlıcası odur ki, hər
bir hərəkətində ədalətin, haqqın tərəfini
saxlayıb. Amma mənim üçün bu
kitabda ən dəyərli sətirlər ailə-məişət
münasibətləri, əxlaq, milli-mənəvi dəyərlərlə
bağlı olan sətirlərdi.
Bir filosofun ailə eybəcərliklərini qəzet səhifələrinə
çıxarmaq istəyib, amma son anda eldən-obadan,
tanışdan ayıbdı deyə yazıdan vaz keçib. Ortaya
ağsaqqal, qarasaqqal düşüb, ailə çəkişməsini
yoluna qoyub. “Filosofun biliyinə söz yoxdu,
Hegeldən, Feyerbaxdan, Kantdan. Makarenkodan, Marksdan, Engelsdən,
Homerdən elə danışırdı ki... adam
heyran qalırdı. Lakin adamlığına,
insani keyfiyyətlərinə gələndə. Bu alimi-biəməlin ömür-gün
yolddaşı ilə rəftarı elə təsəvvür
yaradırdı ki, onun hər kəs üçün zəruri
olan mərifət, nəzakət, ədəb normalarından,
insanlıq əlifbasından belə bixəbərdi”.
Amma Əli müəllim xatırladır ki, hərf belə
tanımayan, Hegelin, Feyerbaxın, Marksın kim olduğunu bilməyən
babam Məşədi Paşa, qocam Gövhər əsl ədəb
sahibləriydi. Əli müəllim yazanda ki,
babam, qocam elə qayda qoymuşdular ki, evdə
böyüyün böyük yeri var idi, kiçiyin
kiçik. Babam evin allahı idi. Bəlkə də “Babam evin allahı idi” ifadəsi
indiki cavanların bir çoxuna xoş gəlməz, amma bu
ifadə Azərbaycan ailəsinin əsrlər boyu
yaşatdığı bir ənənə olub. Evin kişisi ailənin pənahı, çörək
ağacı, ağsaqqalı olub - Əli müəllim bu fikri
söyləyir və keçmişdən, KÖHNƏ
KİŞİLƏRin həyat tərzindən söz
açır.
Üçüncü mərhələ onun romanları
ilə bağlıdır. Bu romanlar haqqında
xeyli yazılar çap olunub, hamısında belə bir həqiqət
etiraf olunur ki, Əli İldırımoğlunun romanları
müasir nəsrimizdə kənd, torpaq, Vətən sevgisi,
böyük həyat təcrübəsi keçmiş bir
insanın zəngin ömür yolu haqqında yeni
sözdür. Onun romanlarında folklor, eldən
gələn adət-ənənə, etnoqrafik detallar,
xalqın mənəvi aləmi gur çeşmə kimi
axır. Sovet dövrünün insanı
kimi deyil, elə o dövrdə yaşayıb quruluşun
bütün naqis cəhətlərini yazmaqdan çəkinməyən
bir insanın etiraflarıdır bunlar. Təkcə
etirafları yox, həm də gizlində qalan həqiqətləridir
ki, bunları söyləməyin vaxtı gəlib.
Əli müəllim erməniliyin mahiyyətini “Daş yağan gün” romanında təsvir edib, elə hadisələrdən, şəxsən üzləşdiyi vaqiələrdən söz açır ki, bunları unuda bilmirsən. Əli müəllim “Zorən jurnalist” və “Həmin adam” romanlarında həyatın gur axını üzə çıxan qəzetçilik, jurnalistlik aləmini canlandırır - bir rayon daxilində baş verən hadisələri, istedadlı və istedadsız yazarların qarşıdurmalarını göz önünə gətirir. O illərdə hər bir rayon qəzeti “güzgü” rolunu, missiyasını yerinə yetirirdimi - bax, həmin romanlarda bu suala cavab tapırıq. “Közərən sətirlər”də Əli İldırımoğlunun “Kommunist”in müxbiri kimi Naxçıvandakı fəaliyyəti təkcə onun fədakar jurnalist həyatını əks etdirmir, həm də o diyarda baş verən ictimai-siyasi hadisələri, müxtəlif xarakterli insanların münaqişələrini də qələmə alır.
Əli müəllim bütün romanlarında sadə insanların tərəfindədir, onların zəngin mənəvi aləmini açır. Romanlarında bu sadə insanların - çobanların, kənddə yaşayan adi peşə sahiblərinin siyahısı tutulsa, sayı-hesabı bilinməz.
Nəhayət, Əli İldırımoğlunun əsərlərinin dili və üslubu barədə lap qısaca söz açmaq olar. Geniş təhlilə, şərhə ehtiyac duymuram: onun çox sadə, hər kəsin anlayacağı tərzdə bir üslubu var. Oxucu ilə ünsiyyət tapan yazıçıdır. Yurdun çobanı da, akademiki də onu eyni dərəcədə (əlbəttə, çoban çoban kimi, akademik akademik kimi) anlayır.
Azərbaycan ədibləri içərisində
yaşı doxsanı keçən neçə nəfər
var? Çox az. Əli İldırımoğlu 91
yaşındadır və yenə sapsağlamdır, yenə qələmi
əlindədir, yenə yazır-yaradır. Belə bir
ömürə ancaq qibtə edirik və sevirik Əli müəllimi!
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2018.- 24 noyabr.- S.17.