Rəsul Rza
yaradıcılığında poema janrının sənətkarlıq
xüsusiyyətləri
Ənvər ƏHMƏD
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
XX əsr
Azərbaycanın poeziyasının banilərindən biri olan
Rəsul Rza yaradıcılığının ilk mərhələsindən
fəlsəfi lirikaya, poeziyada keşməkeşlərin ədəbi-fəlsəfi
ümumiləşdirilməsinə can atıb, Şərq
poetikasıın zəngin çoxçalarlı və yetkin ənənələrini
novatorluqla birləşdirərək xalqımızın poetik
təfəkkürünü təkamül gücüylə
irəli çəkib.
Rəsul Rza poeziyası nikbin, ümidli və müdrik sənətdir. Bu sənətin
ecazkarlığı əsasən, şairin parlaq poetik idrakla,
zəka ilə vəhdətində üzə
çıxır, şair Rəsulla filosof Rəsulun birliyi
arxasında filosof-şair Rəsul Rzanın zamanı ayna kimi əks
etdirən sənəti -xalqımızın mənəvi
qüdrətinin poetik-fəlsəfi təsdiqi sabitləşir.
Rəsul Rza istər lirik, istər lirik-epik, istərsə
də epik sənətkar kimi kamildir, fikirdən, hissdən
tutmuş ta bənzətməyə, mübaliğəyə,
kinayə və ya digər poetik imkanlara, eləcə də
daxili ifadə zənginliklərinə qədər - hər
şey onun şeiriyyətində dolğun və ifadəlidir. Rəsul Rza
tapdanmış, ərimiş, döyənəkləşmiş
yolla getməyərək, Azərbaycan ədəbiyyatında sərbəst
vəznli şeiri məktəb səviyyəsinə
çatdırıb. Lakin bu fikir heç də
belə başa düşülməməlidir ki, guya Rəsul
Rza üslubu əsasən şairin sərbəst vəznli əsərlərilə
formalaşıb. Heç də yox. Rəsul Rza sənətinin
böyüklüyünü təkcə formadan deyil, həm də
məzmundan irəli gələn, onların hər ikisindən
vəhdətdə keyfiyyət kateqoriyasıdır. Rəsul Rzanın heca vəznində
yazılmış əsərləri heç də sərbəst
vəznlilərdən geri qalmır.
Ümumiyyətlə, Rəsul Rza poetikasında təmizlik,
ülvilik hissi dərinliklə təmasdadır. İlk
baxışda çox sadə səslənən sətirlərin
arxasında siqlətli məntiqin axarı oxucunu tədricən
ələ alır və duyğularına hakim kəsilir.
Rəsul Rzanın bənzətmələri də
məhz bu baxımdan onun poetikasında aparıcı keyfiyyətlərdən
biri kimi əhəmiyyət kəsb edir.
"Qızılgül olmayaydı" poemasında
Müşfiqin taleyinə balta çalanları sadəcə
bir bənzətmə ilə ifşa və xarakterizə edir:
Doğrudur,
Ona namərd
şilləsi təki
Atılan
imzalar arasında
Mənim
imzam olmadı!..
Müşfiqin əleyhinə atılan imzaları namərd
şilləsinə bənzədərkən şair bu ifadəni
elə dəqiq seçir ki, onun müdrikliyinə, hadisələri
necə həssaslıqla, necə dolğun qələmə
almaq qabiliyyətinə oxucu heyran olur.
Rəsul Rza poeziyası ona görə belə real və
təsirlidir ki, onun qələmə aldığı
mövzular şairin ürəyində uzun müddət
sınaqdan keçmiş,
ölçülüb-biçilmişdir. Şair özü bu fikri
belə mənalandırır: "Böyük mövzular
böyük yetkinlik tələb edir. Elə
mövzular var ki, bir ağrı kimi səndən əl çəkmir,
rahatlıq vermir, öz təzahür və ifadəsini
tapmayınca insanı rahat buraxmır. Bu,
xüsusi bir ağrıdır. Bu
ağrı insanın bütün varlığına
yayılır. Bu fikir ağrısı,
hiss ağrısı, yaradıcı ana
ağrısıdır. Bu ağrı
böyük məhəbbət kimidir, verdiyi bütün
iztirabla şirin və qiymətlidir. Mən belə bir
ağrını böyük sənət əsərləri
yazmağın daxili tələbini inadla hiss etdiyim zaman
duydum".
Bənzətmələr
Rəsul Rza poetikasında bənzətmələrin
xüsusi yeri və aparıcı mövqeyi vardır. Onun bənzətmələri
insanla təbiət arasında körpü yaradır, ürəklə
gözü qovuşdurur, idrakla əməlin ülviyyətinə
zəmin yaradır. Bu bənzətmələr
həyatın özü kimi canlı, real və gerçəkdir.
Bu bənzətmələrin arxasında elə
həyatı situasiyalar, elə sosial-ictimai problemlər
dayanır ki, onlar Rəsul Rza poeziyasının bəşəri
əhəmiyyət kəsb etməsinin əsas amillərindən
hesab edilməlidir. "Qızılgül
olmayaydı" poeması başdan-başa sanballı bənzətmələrlə
zəngindir.
Vahimədən
qorxan körpələr kimi,
Çəkildim
addım-addım,
Bəlkə
də işıq azdı,
İllərin
o tayından gələn
Yorğun
yolçunu
Belə adi işıqda tanımaq olmazdı.
Mikayıl Müşfiqin həyat yoldaşı Dilbər
xanımın gəlişindən həyəcanlandığını
bildirmək üçün şair "Vahimədən qorxan
körpələr kimi çəkildim addım-addım"
deməklə həm həyatı lövhə yaradır, həm
də özünün hal-vəziyyətini əks etdirir. "İşıq
azdı..." məcazi bənzətməni daha da gücləndirir
və şirin həyəcanını əsasandırır.
"Karmen" həcmcə heç də şeirdən
fərqlənmir. Lakin bu əsərin poetik siqləti
çox ağırdır. Çünki
şair elə obrazlar, elə bənzətmələr işlədib
ki, oxucu xəyala dalmaya, İspaniyada faşizm
özbaşınalığına bütün
varlığıyla nifrət etməyə bilmir. Əsər
bənzətmə ilə bitir:
Qarışır
aləm,
Tufanda son
bahar yarpaqları kimi,
Havadan od yağır çovğun, qar kimi.
Poemada torpağı qana çalxalanan gözəl Madrid
şəhərinin faşizm əliylə necə xarabazara
çevrildiyi təsirli bənzətmələrə verilir. Oxucu Madridin
timsalında faşizm tərəfindən xarabazara çevrilən
şəhərlərin ümumi mənzərəsini ürək
ağrısı ilə ifadə edir.
Ümumiyyətlə, Rəsul Rza kiçik həcmli
poemalarında böyük məna və məzmun
aşılayan başlıca amillərdən biri kimi bənzətmələr
ön planda nəzərə çarpır. "Zənci
balası Villi haqqında ballada" poeması da bu baxımdan
xarakterikdir. Zənci balası Villinin qonşuluqlarında
yerləşən lakin onunçün əlçatmaz olan ağ dərililər üçün məktəbin
astanasına ayaq basdığına görə qanına qəltan
edilir. Poemada çox güclü bənzətmələr
silsiləsi bir-birinə tamamlayan obrazlar silsiləsi
güclü dağ seli kimi coşğun əhval-ruhiyyəyə
zəmin yaratmışdır.
Villidir,
İki
yandan baxışlar sancılır ona,
Villi
keçir
Sanki tikanlar arasından.
Villi
gedir,
Sanki alov
tökülür canına...
Rəsul Rza poemalarında bənzətmələr
çoxçalarlıdır. Təbiət insana,
insan təbiətə, cansız canlıya - ümumiyyətlə,
maddi ilə mənəvi bir-birinə çox ustalıqla bənzədilir.
Həm də elə bənzətmələr
işlədilir ki, onlar milli əhval-ruhiyyə yaradır, hadisənin
yerini, stuasiyanın münasibliyini aydın boyalarla əks etdirə
bilir. Bu bənzətmələr məzmunu
dərinləşdirilir, hadisələrin təfərrüatını
genişləndirir və poeziyanın müdriklik kəsb etməsinə
meydan açır.
Obrazların
xarakterindən, əsərin məzmun mündərəcəsindən
asılı olaraq, bənzətmələr də öz
boyalarını dəyişir, döyüşkən əsgər
əhval-ruhiyyəsi kəsb edir və müəllifin iradəsinin
təliqinə xidmət göstərir:
Dostları
çox idi -
Bütün yaxşı insanlar kimi.
Ürəyi
sadəydi, zəngin idi -
Bahar kimi.
Müşfiqin
ürəyini bahara bənzədən şair, sonrakı bənzətmələrində
bahar ömürlü Müşfiq taleyini qara yeldən solan
bahar çiçəyinə bənzədir və onun taleyinə
alta çalan "Mircəlladları"
kəskin satira hədəfinə çevirir. O faciəvi
günləri, o çağlardakı səksəkəli
ömrü mənalandırmaq istəyən şair belə
bir bənzətmə verir:
Bir
qıl körpüydü sanki,
Ömrün
yolu,
Başı
kəsilmiş quş kimi
Çırpınırdı
ürək
Gecə qapı döyülsə.
Ömrün yolunu qıl körpüyə bənzədən
müəllif qorxu hissini əks etdirmək üçün səksəkəli
ürəyini başı kəsilmiş quşa bənzədir. Və bu bənzətmələr
də obrazın daxili həyəcanını çox
aydın əks etdirir. Rəsul Rza
poemalarında tutarlı bənzətmələr əvəzlənir,
nəhayət, şairin poetik "mən"i əsrin,
zamanın taleyinə narahat bir şəxsiyyət kimi təqdim
edilir və prometeyvari bir cəfakeşə bənzədilir.
Şairin fəlsəfi-ədəbi, estetik amalı həqiqətin
aynasına bənzədilir və bu ayna
"Qızılgül olmayaydı" poemasında Mikayıl
Müşfiqin və böhtan qurbanı olan digər vətən
oğullarının yarımçıq, bitkin taleyini əks
etdirir. O dövrün mənzərəsini canlandırn epik
lövhələri xatırladıqca şairin özü də
doluxsunur və belə bənzətmə işlədir:
Bəli,
bu, nə bəraətdir,
Nə ittiham.
Ögey
analı uşaq kimi
Qısılıb
bir küncə
Susdu İlham.
İlham-ögey analı uşaq paralleli
qanlı-qadalı illərin sənətkarda doğurduğu
ruh düşkünlüyü sərrast mənalandıra
bilir.
Əlbəttə, Rəsul Rzanın poemalarında bənzətmə
problemindən çox danışmaq olar, lakin zəruri poetik
xüsusiyyətlərdən də söz açmalı
olduğumuzu nəzərə alsaq, yekun etibarlı ilə deyə
bilərik ki, onun poemalarında bənzətmələr nəhəng
bir binanın ağırlığını özülə
şərik daşıyan mərmər sütunlara bənzəyir.
Təkrirlər
Rəsul Rza sənətində o sıradan şairin
poemalarında təkririn xüsusi çəkisi çoxdur. Təkrirlər şairin poemalarında
əsasən poetik vurğu rolunu oynayır və poetik məntiqi
gücləndirməyə, oxucunun diqqətini ən vacib
problem ətrafında cəmləşdirməyə xidmət
edir
"Alabama
qurbanları" poemasının ən təsirli səhnələri
məhz bu cür qüdrətli poetik təkrirlərin vasitəsi
ilə yaradılmışdır:
Diqqətlə
bax,
Kimdir onlar?
Yeddi zənci!
Yeddi həyat!
Yeddi
yaddaş!
Yeddi
qırpım keçmədən
Qara kömür olsunlarmı?
"Haqq"
bağıran məhkəmənin
Düşün, buna haqqı varmı?
Yeddi zənci!
Yeddi həyat!
Yeddi səhər!
Həyat
sənin!
Səhər
sənin!
Onlar sənin,
səninkidir!
Yeddi zənci!
Yeddi
qüvvət!
Yeddi
yardım!
Dad
dağında!
Onlar sənin
Döyüşdaşın.
Qəti
vuruş ayağında!
Bu gün
qatil
Elektrik
Stuluna oturanlar.
Yeddi zənci,
yeddi sevinc,
Yeddi
bahar!
Bu parçada təkririn çox uğurlu nümunəsini
görürük. "Yeddi" sayı axıra qədər
dəfələrlə təkrar edilir və beləliklə də,
şair zülm qurbanlarını təkrarən mübarizəyə,
işıqlı həyatı sonluğa səsləyir. Yeddilərdən çitənən təkrir
döyüşkən çağırış daha da
gurlaşdırılır və poemanın mübarizə
parfosunu qat-qat artırır. Rəsul Rza
poemalarında elə təkrirlər də olur ki, əsəri
musiqi, haray, çağırış notları ilə
doldurur. Zənci balası Villinin döyüldüyü
səhnədə şair "səs" sözündən
ibarət təkrir yaradır:
Adam səsi
İt səsi,
Ağac səsi...
Yerdə
bir qara yumaq,
Bir də quru budaq kölgəsi.
Səs təkriri zənci balasının döyülməsinə,
zənci hüquqsuzluğuna qarşı haray,
qarışıq, qəzəbli etiraz dalğası yaradır
və poemanın irqi ayrı-seçkiliyə qarşı
ittihamnamə kimi səslənməsinə səbəb olur. "Karmen" poemasında
Karmen rolunu oynayan aktrisanın, İspaniyanın bu vətənpərvər
qızının həlakı səhnəsində də
şair qüvvətli təkrirə meydan verir:
Birdən
toplar gurlayır,
Başlayır vurhavur.
Vur bunu!
Vur bunu!
Vur bunu!
Vur bunu!
Təkrirlər Rəsul Rza poemalarının
döyüşkən əhval-ruhiyyəsini gücləndirməklə
yanaşı, əsərlərin döyüşkən qayəsini
həmişə hücumda olmasına şərait yaradır
və poetik "mən"in qabiliyyətini təmin edir.
Xitablar
Rəsul Rza poemalarında başlıca poetik elementlərdən
biri də xitabdır. Xitablarda Rəsul Rza adicə nəzm
qayda-qanunlarını gözləmək xatirinə deyil, ən
zəruri anlarda meydan verir. "Alabama qurbanları"
poemasında xitabın ən klassik nümunəsi ilə
qarşılaşırıq:
Bəsdir!
Yetər!
Ey əsrdaş!
Haydı,
birbaş,
O qüvvətli
bir ox kimi
Toplayaraq
Ağaların
axırına tax!..
Bu cür
qəti, üsyankar xitabın ardınca təkrirli xitaba meydan
verilir:
Sən də...
Ey əli
qabarlı qara!
Əmr et qayışlara!
Əmr et,
Daha
fırlanmasın!
Daha bir də
Nyu-Yorkun
Ulduzları
yaranmasın!
Sən də
ey...
Azğın
suları qantarğalayan!
Deyir!
Dayan...
...Sən
də ey
Torpağın bağrını bıçaqlayan.
Həyatını
yük kimi öz çiynində
saxlayan,
Kömür
yeyən
Məzar
kimi şaxtalarda!
Sən də
ey
Barmaqları
balıq tilovunda doğan!..
"Sən də ey" ifadəsinin dönlü təkriri
ilə müşayiət olunan xitabda dörd ünvana üz
tutur və şair dördündə də üsyana,
mübarizəyə, qeyrətə çağırır. İfadə təkririni sadəcə
nida təkriri əvəz edir və xitab daha da güclənir:
Ey
maşın kimi tərpənən...
Ey mis bənizli
əsgər!
Ey
"qanunla" tuşaqlı!
Ey sizlər!
Ey
şaxtaçı!
Ey əsgər!
Beləliklə
də, poetik xitab alovlu ruha tribuna verir və sanki əli
qabarlı milyonlara müraciətlə, ayıl haqqını
tələb et və azadlığını qazan!" tələbinə
gəlib çıxır!
Rəsul Rzanın xitabları insanın mənəvi aləmini
təlatümə gətirməklə, oxucu qəlbinin elə
ehtiraslı duyğularına rövnəq verir ki, həmin
duyğuların oyanması bütün bəşəri mərhəmət
hisslərini, bütün bəşəri humanizm
bağlarını rövnəqləndirir və insanın mənəvi
təkamülünə, sosial-estetik yetkinliyinə yol
açır.
"Qızılgül
olmayaydı" poemasının oxucusu ondakı həsrətli,
qəhərli xitabları həyəcanla sinəsinə soyuq
su kimi çilədikcə qəlbi riqqətə gəlir,
ömrü-sənəti yarımçıq qalmış
Müşfiqə və onun kimi taleyikəmlərə,
vüsalı yarımçıq, eşqi
yarı yolda qırılan Dilbərə acıyır və
belə faciəvi illərin səbəbkarlarına lənətlər
yağdırır.
Poetik
monoloqlar
Müdrik və fəlsəfi deyimlər poeziyası olan
Rəsul Rza sənəti yaranışının ilk günlərindəcə
həm də poetik monoloqlar - kamil şair ürəyinin
dünyaya üz tutması ilə şöhrət qazanmağa
başlamışdır. Bir ömrü yaşayıb birini də
yaşamağı arzu edən dünyagörmüş
şair deyəndə ki:
Bir
ömür də yaşayaydım
Bundan belə,
Görəydim "nələr" olur.
Kim
sözünə sadiq qalır,
Kim yel əsdi - "dönən" olur.
Oxucuya aydın olur ki, şair həyatdakı
üzüdönüklərin ünvanına tənə
daşı atır və deməli, heç də ikinci
ömür yaşamaq həvəsində deyil, sadəcə
olaraq fikrinin ifadəsi naminə ikinci ömürdən söz
salır. Hələ
1948-ci ildə - yazdığı "Madrid" poemasında
şairin qəlbinin bütün fikir
ağırlığını daşıyan, ispan faciəsi
ilə od tutub yanan qəlbinin
çılğın monoloqunu görürük. Madridin
faşizm məngənəsində sıxıldığı
anları qələmə alan şair,
sanki bir ittihamçı məntiqi ilə poetki monoloqu davam
etdirir:
Toplar
ovlayır körpələri,
Güllələrdən
dolu yağır,
Don Kixotun başına.
Cəlladlar
kəsmiş yolu,
Torpağa düşmüş Sançonun qolu.
Nə
Dulsineya, nə Rosinant,
"qəhrəmanlıq" göstərərkən
Nains oğulları.
Gəlsin cəhənnəmə baxsın Dante.
Gəlsin,
Zindan
olmuş yurdun
Böyük
Dantesi,
Balaskenin
güllələndiyi yerdə
Qucaqlasın yurdu yanmış Servantesi.
Əsrlərin
əməyi sovrulur göyə,
Dağıdır
gözəl Madridi
Faşizmin
bir qarış oğlu,
Özünü öyə-öyə.
Açılmış hərrac bazarı.
Millət-on
təyyarəyə
Vətən-beş topa.
Hələlik
budur mallar,
Bir də
güllə, topa
Kasadlıqdır,
tapılmır namus, vicdan,
Tələb də yox bunlara.
Əvəz
verilərkən Əndəlüs qızları
Faşist markalı qurşunlara.
Bu parçada monoloq tarixi sadalama ilə başlanır və
yavaş-yavaş bu günə gəlib çıxır. Dünənlə bu
günün dialektik vəhdətini qələmə alan şair, keçmişin
yaratdığı ecazkar gözəlliklərin, misilsiz mənəvi
sərvətlərin faşizm əliylə soldurulduğu,
xarabazara çevrildiyi mənfur zamanı ifşa və tənqid
hədəfinə çevirir.
Harada ki, Rəsul Rza poemasında fikirlərin yeri sözlərin
yerinə nisbətən daha genişdir, orada kəskin prinsipli
və güzəştsiz məntiq poetik "mən"in
diilndən daha əzəmətlə səslənir. Elə "Alabama
qurbanları"nı götürək.
Başdan-ayağa ümidin müşayiəti ilə irəliləyən
poetik "mən"in bu əsərin sonunda nikbin gələcəyə
can atan ümid, milyonları ayağa qaldıra biləcək
nikbinlik və sarsılmaz inamla qovuşub hayqırır
Bütövlükdə poetik-epik monoloqla canlı bir
misal kimi "Ana" poemasının da adını çəkə
bilərik.
Oksana ananın iztirablarını, mənəvi əzablarını
əks etdirən müəllif onun böyük qürurunun,
ana əzəmətini və vətənpərvərliyini də
unutmur və daxili aləminin bütün zənginliklərini
ananın faciəli taleyinin fonunda poetikləşdirdikdən
sonra şair ilhamlı monoloqunu nikbin sonluqla bitirməklə
öz ənənəsinə sadiq qalır:
Oksana,
yaşamaq şirindir, şirin,
İnan
ki, çəkdiyin qara günlərin
Sonunda
günəşli bir səhər vardır,
Hər qışın axırı ilıq bahardır.
Bir sıra xəyali dialoqları, şairin öz xəyalı
və mərhum dostlarının xatirələri ilə qiyabi
söhbətlərini nəzərə almasaq,
"Qızıl gül olmayaydı" poemasını da
monoloq-poema hesab edə bilərik. Burada hərdən
monoloqa zamanın özü müdaxilə edir və ani olaraq
o, yerini dioloqa güzəşt etməli olur. Lakin həmin hal çox çəkmir və qeyd
etdiyimiz kimi, yenə də monoloq əsərin ruhuna hakim kəsilir.
"Qızılgül olmayaydı"
monoloqunda nida təhkiyəsi, hiss, həyəcan, qorxulu
şübhə, kədər, aclıq çalarları
monoloqun qayəsini zaman-zaman idarə edir və günün
hadisələri ilə daima təmasda olması
üçün şair xəyalının romantik
qanadlarını vaxtaşırı real zəminə
qaytarır. "Qızılgül
olmayaydı" poemasındakı epik monoloq həm də
süjetli monoloqa nümunədir.
Rəsul Rza poeziyasını oxucuya sevdirən bir mühüm məziyyət də onun doğma yurda, ana torpağa bağlılığı ifadə etməsidir. Təsadüfi deyil ki, əsərlər toplusunun birini "Mən torpağam" adlandıran şair torpağa məhəbbətini yaradıcılığının əsas qayəsitək tərənnüm edir. Rəsul Rzanın əsərlərini oxuyarkən sanki "torpağın səsini" eşidir, əsl dostluq müğənnisinin bəşəri sənətinin humanizmi ilə estetik nəfəs alırsan.
Rəsul Rza poemasının dost
ölkələrdə, eləcə də dünyanın
müxtəlif xalqlarının dillərində səslənməsinin,
şairin əsl yaradıcılq səadəti
qazanmasının ən başlıca səbəbi həm də
şairin məhz ana torpağa, Vətənə, xalqa bağlılığında
özünü göstərir. Rəsul Rza
xalqın, vətənin taleyi üçün
"mühüm mövzuları" qələmə
aldığına görədir ki, "şeirimizin
şöhrəti"ni mütərəqqi dünya
miqyasında səsləndirə bilmişdir. Əlbəttə,
hər bir sənətkarın böyük ürəyi, xalqa
böyük məhəbbəti və mühüm
mövzular seçməsi də onun hələ yetkin bir sənətkar
kimi formalaşmasını təmin edə bilməz. Sənətkarı
yetkinləşdirən onun seçdiyi sənətin sirlərinə
nə dərəcədə valeh olmasından da çox
asılıdır. Yuxarılarda ayrı-ayrı
yarımbaşlıqlar altında təhlilə cəlb
etdiyimiz bənzətmə, təkrir, xitab, monoloq kimi daxili
poetik xüsusiyyətlərdə məhz həmin baxımdan
gözdən keçirildi.
525-ci qəzet 2018.- 27 noyabr .- S.6.