Məmməd
Araz poeziyasında təbiət mövzusu və ekoloji
dünyagörüş
Yer kürəsində canlı aləmin təbii
inkişafı üçün normal şəraitin qorunub
saxlanılmasında yaşlı nəsillə birlikdə gənc
nəslin də üzərinə mühüm vəzifə
düşür. Belə ki, gənc nəslin hərtərəfli
yetişməsində bütün tərbiyə formaları
kimi (fiziki tərbiyə, estetik tərbiyə, əxlaqi tərbiyə
və s.) ekoloji tərbiyə
də ən önəmli bir məsələdir.
İndiki dövrdə yetişməkdə olan gənc nəslin
ekoloji tərbiyəsi bəşəriyyətin
qarşısında duran qlobal problemdir. Ekologiya ilə
bağlı əksər sənədlərdə ətraf
mühitin mühafizəsinin əhəmiyyəti və ekoloji
tərbiyə məsələlərinin hətta məktəbəqədər
dövrdən başlayaraq həyata keçirməyin vacibliyi
öz əksini tapır. Ona görə də
gələcək nəslin ekoloji ruhda tərbiyə olunması
uşaqların ən kiçik yaşlardan başlayaraq tərbiyə
olunmasını tələb edir.
Ekoloji tərbiyənin
mühüm vəzifələrindən biri uşaqlarda və gənclərdə
təbiətə, ətraf mühitə məhəbbət və
rəğbət hissi
yaratmalı, onları yaş səviyyələrinə
uyğun onun mühafizəsində durmağa
hazırlanmalıdır. İkincisi, ekoloji tərbiyə gənc nəsildə ekoloji
baxışların və mühakimənin yaradılmasına kömək
göstərməlidir. Üçüncüsü,
ekoloji tərbiyə uşaqları ekologiyanın müxtəlif
sahələri üçün bilik, bacarıq və vərdişlərə
yiyələnməkdə kömək olmalıdır.
Yuxarıda deyilən vəzifələrin həyata
keçirilməsində şair və
yazıçılarımızın əsərlərinə
müraciət etməyi,
poeziyanın ekoloji tərbiyədə
vacib rol oynamağını ilk plana çəkməyi məsləhət bilirəm. Bu baxımdan Xalq şairimiz Məmməd
Arazın əsərlərinə müraciət etməyi və şairin bir vətəndaş kimi bu məsələyə
münasibətini araşdırıb, oxuculara onu təqdim etməyi
vacib sayıram.
M.Arazın
poeziyasını təhlil etməzdən əvvəl akademik
Budaq Budaqovun şair haqqındakı qeydlərini oxucuların nəzərinə
çatdırmaq istəyirəm.
Akademik
Budaq Budaqov Məmməd Arazın
yaradıcılığı haqda belə demişdir: "Məmməd
Arazın bəzi opponentləri tez-tez təkrar edirdilər ki,
Məmməd ədəbiyyatçı deyil,
coğrafiyaçıdır. Bəli, M.Araz coğrafiya
ixtisası üzrə ali təhsil
alıb. Mən isə coğrafiyadan başqa elə bir ixtisas tanımıram ki, o, Yer
kürəsinin bütün
sferalarının,
atmosferin, litosferin,
hidrosferin, biosferin sintezini özündə cəmləşdirsin.
Savadlı coğrafiyaçının təfəkküründə
Yer kürəsinin dağları qatarlanıb gedir, okeanlar
dalğalanır, atmosfer prosesləri cövlan edir, təbiətin
kortəbii hadisələri ətraf
mühiti
dağıdır, demoqrafik
problemlər, dünyanın
siyasi durumu, əhalinin
coğrafi yerləşməsi, artımı və bütün bunların
nəticəsində qlobal ekoloji problemlər
yaranır".
Coğrafiyanın təfəkkürü tutumludur, dərindir,
genişhəcmlidir, çoxsahəlidir. Bu səbəbdən
də M.Araz yaradıcıllığında təbiət-cəmiyyət
problemi diqqətəlayiq yer tutur. M.Araz ayrı-ayrı proseslərin
və təbii komplekslərin əmələ gəlməsini,
inkişafını, qarşılıqlı əlaqəsini son
həddə ictimai-siyasi proseslərlə qovuşduraraq
onları böyük ustalıqla şeirə gətirir.
Məmməd
Araz Vətənimizin dağ yamaclarında müxtəlif səbəblərdən
yaranmış qayalarının hər birini vətən
keşiyini çəkən qəhrəman əsgərə, qayaları
bütövlükdə vətəni qoruyan güclü orduya
bənzədir. O, müdrik bir şair, görkəmli bir
mütəfəkkir səviyyəsinə qalxaraq deyir ki, vətənin
daşı olmayandan, olmaz ölkə vətəndaşı. M.Arazı bu fikrə
gətirən təbiətin bir parçasıdır,
başqalarına adi görünən daşdır. Biz şairin şeirlərini oxuyarkən, orada elə
bir fikir ümumiləşməsinə, poetik duyğuya rast gəlirik
ki, o fikirləri ancaq təbiəti, ekoloji problemləri,
demoqrafik prosesləri yaxşı bilənlər şeirə gətirə
bilər.
M.Araz
çox böyük şair ustalığı ilə təbiəti ürəyə
bənzədir və bununla
ürəyin böyüklüyünü,
davamlılığını və tutumluluq dərəcəsini poetik
ustalıqla tərənnüm edir.
Ürəkdə
Ay doğur, Günəş də batır:
Göy
qopur, ildırım çaxır ürəkdə
Tufan da
hayqırır, sükut da yatır,
Alov da, Gürşad da
yağır ürəkdə...
Başqa
bir şerində: Bir parça
buluda bir dəniz yükü... deməklə şair dənizlərin
buludlardan yağış və qarlardan
qidalandığını və ya dəniz yükünü buludların özlərində
bir məkandan başqa məkana
daşıdığını açıqlayır.
Şairin fikrincə:
Təbiət
özü də bir kitabxana,
Hər dərə məktəbdir,
hər dağ müəllim
Təbiətin
kitabı əsrlər
boyu müdriklər tərəfindən
oxunmuş, oxunur və oxunacaqdır. İnsan təbiətdən dərs ala-ala onun qanunlarını
da aşkarlayır. Şair deyir ki;
Dağlar təbiətin ağsaqqalıdır.
Nəfəsi
gələndə meşələr əsir...
Şübhəsiz
ki, Cabbarlının
"Ölkəm", S.Vurğunun "Azərbaycan" şeirlərinin
baş qəhrəmanına - Azərbaycana öz məhəbbətini
həsr edən bir çox şairlər olub və
olacaqdır. Vətənə aid şeir yazmaq şair vətənpərvərliyinin
ən ali
formalarından
biridir.
1970-ci ildə M.Araz
"Azərbaycan dünyam mənim" şeirində yeni
poetik yol axtarıb tapmaqla yenidən Azərbaycanı Azərbaycan
səviyyəsinə layiqincə yüksəldə bildi.
Azərbaycan
qayalarda bitən bir çiçək
Azərbaycan
- çiçəklərin içində bir qaya -
deməklə şair vətənin tərənnümü
üçün yeni poetik forma və məzmun kəşf
etdi...
Azərbaycan
mayası nur, qayəsi nur ki...
Hər
daşında alov
dilli ox ola bilər
"Azərbaycan!"
deyiləndə ayağa dur ki,
Füzulinin ürəyinə toxuna bilər.
Vətənin mayası da, qayəsi də nur
adlandırılan bu misralar oxucuda Vətənə məhəbbət
hissini daha da gücləndirir.
Vətən
mənə oğul desə nə dərdim,
Mamır
olub qayasında bitərdim -
müraciəti haqqında demək olar ki, şair vətən
qarşısında böyük
xidmətlərinə görə vətən sənə
"oğul" deyir və sənə onun qayasında
mamır olub bitmək üçün tam haqq verir.
Məmməd Arazın "Professor Gülə məktub"
şeiri özünün ictimai-siyasi və vətəndaşlıq
pafosu ilə fərqlənir. Xəzər dənizinin ekoloji problemlərlə
üzləşməsi, ekoloji tarazlığının
pozulması şairi ciddi narahat etmiş və təbiətin
acınacaqlı taleyinə vətəndaş harayı ilə əks-səda vermişdir.
Həm
özümüzünkülərin, həm də digər
qonşu ölkələrin dənizi amansızcasına istismar
cəhdləri şairi qəzəbləndirmiş
və o, bu sahədə məsul olan hökümət dairələrini, o cümlədən,
elminə qəlbən inandığı
coğrafiyaşünas alim professor
Gülü həmin məsələyə
vətəndaş mövqeyindən yanaşmağa
çağırmışdır.
Azərbaycan
təbiətinə, həmçinin, Xəzərə həsr olunmuş elmi məqalələrini
nəzərə alıb, onu bu məsələdə daha
çox vətəndaşlıq
mövqeyi göstərməyin vacibliyini bildirir.
Xəzər
bir xəzinədir
Qoynu
qoltuğu dolu
Bir nənədir
Yedirdir-süfrə
salır
Yatırdır-layla
çalır
Xəzər
xəzərilərin
Gözəllik
adını saxlayır
Lakin
şairin fikrincə, bu gözəllik xəzinəsinin qədrini qədərincə
bilmirik. Bu haqda fəryadını
aşağıdakı şeirdə aydın başa
düşürük və onun dediklərinə şərik
oluruq.
Sağılır
qızıl inək kimi
Sağıb,
sorub, sonra yorub
Qısır
inək kimi
Biz onu satmaq istəyirik,
Ölü
dənizlər muzeyinə
Atmaq istəyirik.....
Xəzərdən
sahilə
Qızıl
dartırıq,
Gülab
tökürük
Sahildən
Xəzərə
Zəhər
axıdırıq
Çirkab
tökür
Bu misralar
şair-vətəndaş mövqeyini, əsl vətənpərvərlik
duyğularını nümayiş etdirir. Xəzər sadəcə
olaraq vəsf
olunmur, bəlkə daha çox ciddi ekoloji problemlərlə
qarşılaşdığı fəal sənətkar mövqeyindən
açıqlanır.
Xəzərin
taleyi,
Biganəliyə
yem olur,
Xəzərin
taleyi,
Kağızlar
üstündə,
Problem olur.
Biganəliyi
böyük faciə hesab edən şair bildirir ki, Xəzərin
təkində bəlkə də əzəli və əbədi olan neft
yataqlarını qoruyub-saxlamaq əsas şərtdir. Bu sərvəti sovurub tükətmək gələcək
nəsli çətin problem qarşısında qoya bilər.
Xalqın sərvətini gələcək
üçün ehtiyatda saxlamaq əsl uzaqgörənlik olardı. Xəzərdə
olan balıq sərvətinə qayğı-məhəbbətlə
yanaşmaq vətəndaşlıq
borcudur. Şeir, demək olar ki,
başdan-başa mübaliğə və ironiyalarla
yoğrulmuşdur. Şübhəsiz ki, şeirin məzmuna
uyğun bədii forma, çevik vəzndə yazılması da onun estetik dəyərini
xeyli artırmışdır. Şair
özünəməxsus yumor, kinayə, təzadlarla lirik
"mən"lə özü arasında məntiqi,
anlaşıqlı rabitə yarada bilmişdir. Sərbəst yazılan bu şeirdəki poetik məna,
təşbeh və replikaya aludə olmamaq mümkün
deyildir.
Şerim
sərbəstdir bir qədər,
Birdən
ahəngdarlıq sevən Xəzər
Məndən
küsər
Mən qəsdən
belə yazdım professor
Qırılan
sətirləri
Qırılan
balıqların
Sürüsünə
bənzədirəm
Seyrələn
nöqtələri
Xəzərin
seyrələ n
Kürüsünə
bənzədirəm
Xəzərin
taleyinə baxımda
Bax, belə
bir sərbəstlik var, professor
Sərbəstlikdən
betər,
Sərməstlik var, professor.
Məmməd
Arazın şeirlərini
oxuduqca belə qənaətə gəlirsən ki, təbiətdə
mövcud olan bütün nə
varsa hamısı insanların rifahı
üçündür. Onun fikrincə, təbiətdə
hər şey canlıdır. Hər şey
yaşayır,
inkişaf edir. Bu mənada təbiət
həmişə gözəldir, cavandır, təzədir.
Gənc olduğu qədər də uludur.
Onun şeirlərində elə məqama rast gəlinir ki,
oxucu özünü bir anlığa şairin yerinə qoyur,
oxuduqca fərəhlənir və Azərbaycanın cansız bir daşını
da sevməyə can atır. Məmməd
Arazın "İnsan qayalar" adlı şeirini təlaşsız
oxumaq olmur. O yazır:
Bir qayaya
söykənmişəm, deyirəm kaş
Bax beləcə
daşa dönəm yavaş-yavaş
Taleyimi
qayaların taleyinə bağlayam mən
Bircə
insan düşüncəmi saxlayam mən
Şair bu cansız qayalara o qədər poetik dillə
xalqımızın igidliklərini, onların qəhrəmanlıqlarını
qələmə alır ki, həmin fikirlərin fəlsəfi
ümumiləşməsi bütün vətəndaşlara
böyük ruh verir. Şair həmin şeirini belə
tamamlayır.
... Bu
basılmaz nərlər, ərlər
Bu qaya sərkərdələr
Onda məni
- bir balaca daş əsgəri
Qoyar yəqin
qoşulmağa bu cərgəyə
Qayaların
keçmişini qayalara yazdım deyə
Onda Vətən
sanar məni
Bir balaca
Vətən daşı
Vətən
daşı olmayandan
Olmaz
ölkə vətəndaşı
Şairin əsərindəki tərbiyənin
gücünü, sözün hikmətini, sakitcə oxumaq
olmur. Onun qəlbindəki belə arzu və diləklər
indi bütün gənclərimiz üçün örnək
olmuşdur.
Təbiətdəki
bütün hadisələrə çox həssaslıqla
yanaşan şairin hər bir şeiri oxucularda kiçik bir
prosesə də qayğı ilə yanaşmağı, onun
yaratdığı ekoloji problemlərlə yanaşı,
baş verən yeni təzadları oxuculara elə müdrikcəsinə
aşılayır ki,
onun bu istedadına, bu fəlsəfi fikirlərinə sadəcə
həsəd aparmaq olmur. O, "Uçqun" şeirində
yazır:
Baxdıqca
dağlara, dərələrə mən
Qəribə
fikirlər başıma gəlir;
Bəzən
ilk baxışda xoşa gəlməyən
Uçqunlar
yamanca xoşuma gəlir
Görürsən
bir anda dağ dərəsində
Uçqunlar
özgə bir həyat yaradır
Min illik təzadlar
mənzərəsində
Uçqunlar təzə bir təzad yaradır.
Şeirin bu yerində xalq şairimiz Hüseyn Arifin
"Sellər itirərmiş, sellər taparmış"
şeiri yada düşür. Təbiətdə baş verən bu
dağıdıcı hadisəyə də hər iki şairin
münasibəti eyni olub. H.Arif sellərin əhəmiyyətini
vurğulayaraq qeyd edir ki, "... Qəribə
xilqəti varmış sellərin, sellər itirərmiş,
sellər taparmış". Məmməd
Araz yuxarıdakı şeiri belə tamamlayır.
Ayırır
bir dağı bir dağdan uçqun
Qarın
göz yaşını selə döndərir
Qartal
yuvasını dağıdan uçqun
Bir düzü sonalı gölə döndərir.
Şair bu misralarını elə bil Azərbaycanın durna
gözlü Göygölünə həsr etmişdir və
onun əmələ gəlməsində də bu uçqunun səbəb
olmasını poetik dillə belə vəsf edir:
Çiskinli
bir gündə gəldim bu yerə
Dumanda
görünməz dumandı Göygöl
Tənha
qayalara, lal meşələrə
Zülmət
gecələrdə hayandı Göygöl
Bir səhər
gördüm ki, durulub yatır
Kəpəzin
dibində burulub yatır
Qovulan
ceyrantək yorulub yatır
Daş
atdım, diksinib oyandı Göygöl
Ekoloji tərbiyədə bədii söz sənətinin
rolu müstəsnadır. Xalqın mənəviyyatı
keçmişinə,
kökünə bağlılığı ilə
ölçülür. Qədim zamanlar odu allah, torpağı
müqəddəs saymış babalarımız bulaq
gözü açmağı, bağ salmağı, təbiəti
qorumağı xeyirxah iş sayıblar. Bütün bunları
böyüməkdə olan nəslin şüuruna çatdırmaqda şair və
yazıçıların əməyi əvəzsizdir.
Azərbaycan
diyarının füsunkar təbiəti-onun
ceyranlı-cüyürlü düzləri, başı ərşə
dirənən dağları, sonalı gölləri,
zümzüməli çayları ta qədimdən söz ustalarının ilham
mənbəyi olmuşdur. Şair və
yazıçılarımız öz əsərlərində
təbiətin gözəlliyini böyük məhəbbətlə
qələmə almış və bu gözəlliyi dönə-dönə
vəsf etmişlər.
Bu baxımdan, sevimli şairimiz Məmməd Arazın
yaradıcıllığı yuxarıda deyildiyi kimi xüsusi
əhəmiyyət kəsb edir. Bu, ilk növbədə
onun təbiətə vurğunluğundan irəli gəlir.
Şairi düşündürən, narahat edən, kədərləndirən
suallar saysız-hesabsızdır. Onun
təbiətin gözəlliyindən ilhamlanıb həzinləşən
nəğmələri balası ovlanmış ana ceyranın
iniltisinə naləsinə, fəryadına çevrilir.
O, "Muğanın şikayəti" şeirində
görün bizlərə nələri tövsiyyə edir:
Bu
düzləri düz keçin,
Haraysız, səssiz keçin.
Şirvanda
ov gəzməyin
Mili
tüfəngsiz keçin:
Ceyran
azalıb,
Yaman
azalıb!
Güllə
səsi gəldimi
Güllətək süzüb gedər.
Bir
şer sətri kimi
Çöllərdən küsüb gedər.
Ceyran
azalıb,
Yaman
azalıb!
Azərbaycan çöllərini bəzəyi olan
ceyranın sürətlə azalmasını əvvəlcədən
duyan şair.
"Ceyrançölün ceyransız qalmasını"
qabaqcadan hiss etmiş, məhz bu problemin acı nəticəsini
şeirində belə vurğulamışdır:
Gözündə
gözü qalan
Bulaq da gileylənir.
Qanıyla
xal-xal olan
Torpaq da
gileylənir:
Ceyran
azalıb,
Yaman
azalıb!
Belə
gedərsə ancaq
Gələn
nəsillər sabah
Ceyranı
çöldə deyil,
Muzeydə axtaracaq.
Ceyran
azalıb,
Yaman
azalıb!
Məmməd
Araz yaradıcılığını vərəqlədikcə
hiss olunur ki, o, təbiəti böyük məhəbbətlə
sevirmiş. Ona görə də təbiətin
qorunması probleminin həllini böyük uzaqgörənliklə
insanın təbiətə olan məhəbbətində
axtarırmış. Şairin fikrincə, əgər təbiətə
qarşı insan
məhəbbəti, insan həssaslığı varsa, demək bu, hər şeydir.
Şair
Azərbaycan təbiətindən doymadığını dəfələrlə
etiraf etmiş və dağlardan ayrılarkən həm
özü kövrəlmiş, həm də oxucularını
kövrəltmişdir. Budur Məmməd Arazın
böyüklüyü və ucalığı
Bəlkə
bu yerlərə bir də gəlmədim,
Duman, salamat qal, dağ, salamat qal.
Dalımca
su səpir yoxsa buludlar?-
Leysan,
salamat qal, yağ, salamat qal!
Qıy
vuran qartallar yox oldu çəndə,
Nərgizlər
saraldı şehli çəməndə
Ey
qaragöz pəri, dalımca sən də
Boylan,
salamat qal, bax, salamat qal!
1962-ci ildə
yazdığı
"Əlvida, dağlar" şeirində şair
çaylara, güllərə boz biçənəklərə
necə kövrək "salamat
qal" deyir və sonda o dağları
ömrünü-gününü yaylaqlarda keçirmiş,
qağların vəfalı dostu saydığı çobana
belə tapşırır.
Gəldim, qarşıladı güllər-çiçəklər,
Gedirəm, əl edir boz biçənəklər
Nidamı çaylara dedi küləklər:
Bulan,
salamat qal, ax, salamat qal!
Dağların
pələngi, şiri də sənsən,
Şairi də sənsən, şeri də sənsən.
Varı,
bərəkəti, xeyri də sənsən-
Çoban, salamat qal, sağ-salamat qal.
Tahir
İBRAHİMOV
BDU-nun Ekologiya və
torpaqşünaslıq fakültəsinin dosenti, coğrafiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet 2018.- 28 noyabr.- S.6.