Fikrət Əmirov musiqisi:
doğma və rəngarəng duyğular aləmi
Noyabr ayı Azərbaycan musiqi incəsənəti üçün əlamətdar aydır desək, yanılmarıq. Bir-birinin ardınca
keçirilən musiqi tədbirləri, Azərbaycan bəstəkarlarının
yubiley gecələri soyuq payız günlərinə
özünəməxsus hərarət qatır. Belə ki,
noyabrın 7-si nəğmələri qəlblərdə
yaşayan böyük bəstəkar Tofiq Quliyevin 100 illik
yubileyi musiqisevərlərə əsl bayram sevinci
yaşatdı.
Ayın
22-ci günü isə daha bir böyük sənətkarın
- Azərbaycan musiqisinə "Sevil"i, "Min bir gecə"ni,
"Şur"u, "Azərbaycan kapriççiosu"nu
bəxş edən, yazdığı əsərlərdə
öz bənzərsiz üslubunu yaradan, musiqisi xarici ölkə
dinləyicilərini heyrətləndirən, hər notundan
zövq aldığımız, könüllləri fəth edən
F.Əmirovun 95 illik yubileyi qeyd olundu. Deyirlər,
dahilər ölümü ilə yenidən dirilirlər, bir əbədi
ömür yaşamaqçün. Yaratdıqları
əsərləri yaşadıqca onlar da yaşayır, tarixin
yaddaşına çevrilərək əbədiyyətə
qovuşurlar. Müşfiqin şeiri, Cavidin obrazları,
Rəşidin avazı, Səttarın fırçası
kimi... Fikrətin musiqi dünyası kimi. O
dünya ki, öz mənbəyini xalq musiqisindən
götürür, Üzeyir məktəbindən qidalanır,
dünya musiqi mədəniyyətinin naliyyətləri ilə
üzvü surətdə birləşir.
Böyük bəstəkar F.Əmirov 1922-ci ildə Gəncədə
doğulmuşdur. Nizami dühasının qüdrəti, Məhsəti
şeirinin sehri, Cavadxanın qeyrəti qədim Gəncə torpağı
XX əsrdə daha bir layiqli övladının yetişdirir.
Görkəmli tarzən, mahir xanəndə, eləcə də
istedadlı bəstəkar Məşədi Cəmil
Əmirovun ailəsində dünyaya göz açan
F.Əmirovun lap uşaqlıqdan muğamlar, xalq musiqisi
canına, qanına hopmuş, gözəl qəlbinə hakim kəsilmişdir.
Əlindəki tar isə onun əbədi, sadiq dostuna, qəlb
sirdaşına çevrilmişdir. Illər
keçəcək uşaqlıqda eşitdiyi gözəl
havalar bəstəkarın "Şur"u, "Kürd
ovşarı"nda duyulacaq. Bu havalar
"Azərbaycan kapriççiosu"nu, bir ömür
boyu daha nələr yaradacaq.
Tale Fikrət Əmirova Məşədi Cəmil kimi ata
bəxş etmişdi. Məşədi Cəmil bütün
varlığı ilə oğlunun onun yolunu davam etdirməsini
arzulayırdı. Lakin həyatın sərt
rəftarı üzündən Fikrət istəkli
atasını erkən itirir. Anası
Dürdanə xanım Fikrəti 16 yaşındaykən Bakıya
Məşədi Cəmilin yaxın dostu Bülbülün
yanına gətirir, o isə öz növbəsində Fikrəti
Üzeyir bəyə təqdim edir. Fikrətin
istedadını duyan dahi sənətkar ona konservatoriyaya qəbul
olmağı məsləhət görür. Beləliklə, Bülbülün və Üzeyir bəyin
qayğısı ilə əhatə olunmuş tələbəlik
illəri başlayır. Sonralar
özünü Üzeyir bəyin yetirməsi adlandıran
F.Əmirov bu sözlə qürur duyduğunu, fəxarət
hissi keçirdiyini daim bildirmişdi. Elə
1948-ci ildə Üzeyir bəyə həsr etdiyi
"Elegiya" əsəri büyük müəllimə
istedadlı tələbənin minnətdarlıq ifadəsi
idi.
Konservatotiya illərində F.Əmirov Bülbülün
rəhbərlik etdiyi "Xalq musiqisi kabineti" ilə
yaxından əməkdaşlıq edərək, xalq
mahnılarının toplanmasında, nota yazılmasında fəal
iştirak edir.
Ümumiyyətlə, bəstəkarın
yaradıcılığında xalq mahnılarının
işləmələri xüsusi bir mərhələdir.
Xalq musiqisinin qanunauyğunluqlarına yaxından
bələd olan F.Əmirov onları incə bir şəkildə
səs və müşayiət üçün işləmişdi
("Evləri var xana-xana", "Küçələrə
su səpmişəm" xalq mahnıları).
Bülbülün redaktəsi ilə işıq üzü
görmüş ikicildlik "Azərbaycan xalq
mahnıları" məcmusəsinin mündəricatında
F.Əmirovun adına tez-tez rast gəlmək
olar.
Konservatoriyada F.Əmirov şəxsən Üzeyir bəy
tərəfindən dəvət olunmuş B.İ.Zeydmanın
sinfində bəstəkarlığın sirlərinə yiyələnir. Məlumat
üçün qeyd edək ki, Zeydmanın sinfində
S.Hacıbəyov, S.Ələsgərov, Ə.Abbasov,
C.Cahangirov, Ə.Hüseynzadə, Ş.Axundova kimi bir çox
Azərbaycan bəstəkarları dərs almışlar.
Fikrət Əmirovun elə ilk bəstəkarlıq təcrübələri
də məhz konservatoriya illərinə aiddir: Bu, əsasən
müxtəlif şairləri sözlərinə
yazılmış mahnı və romanslar idi.
("Koreyalının andı" - S.Rüstəm;
"İki sahil" - Dorizo, "Ulduz" - Lermontovun sözlərinə)
"Nizami poeziyası məni gözəlliyi, onun məna
dərinliyi və mahiyyəti, surətləri əyaniliyi,
yüksək mənəvi-etik ideyaları, ehtirasların
çarpışması, ən başlıcası isə
dramatikliyi ilə, bəzən faciəvi gərginliyi ilə cəlb
edir" - deyən F.Əmirov dahi şairin irsini tükənməz
ilham mənbəyi hesab edirdi. F.Əmirovun Nizaminin
irsinə məhəbbəti elə erkən yaradıcılıq
dövründən başlayır. Konservatoriya
illərində bəstəkar "Nizaminin xatirəsinə
simfonik poema", 1947-ci ildə böyük ədibin adı ilə
bağlı olan kamera simfoniyasını yazır. Həmçinin, Üzeyir bəyin əsasını
qoyduğu romans-qəzəl janrına da öz töhfəsini
bəxş edən "Gülüm" romans-qəzəli də
bu dövrə aiddir. Həmçinin, F.Əmirov Azərbaycan bəstəkarlarının
Nizaminin sözlərinə yazılmış vokal əsərlərini
toplayaraq, məcmuə şəklində öz redaktorluğu
ilə nəşr etdirmişdir. Maraqlıdır
ki, bəstəkarın sonuncu əsəri də böyük
dühanın ümumiləşdirilmiş obrazını təcəssüm
etdirən "Nizami" baletidir (1982).
Böyük Vətən Müharibəsinin
başlanması ilə əlaqədər F.Əmirov
konservatoriyadakı təhsilini yarımçıq qoyub ön
cəbhəyə yollanır. Lakin Voronej cəbhəsində
ağır yaralanıb 1942-ci ildə ordudan tərxis olunur, əvvəlcə
Gəncəyə gedərək, Gəncə Dövlət
Filarmoniyasında, indi onun adını daşıyan musiqi məktəbində,
eləcə də Dram Teatrında fəaliyyət göstərir.
Lakin yarımçıq qalmış musiqi təhsili,
yazıb-yaratmaq eşqi onu Bakıya çəkirdi. Beləliklə, 1943-cü ildə F.Əmirov
Bakıya qayıdaraq təhsilini bərpa edir. Müharibənin qanlı-qadalı təəssuratları
isə əbədi olaraq 1943-cü ildə yazdığı
"Böyük Vətən Müharibəsi qəhrəmanlarının
xatirəsinə" adlı simfonik poemasının
partiturasına həkk olunur. Bu əsər
bəstəkarın dostu, müharibədə həlak
olmuş musiqiçi Məmməd İsrafilzadənin xatirəsinə
həsr edilib.
Bəstəkarın
yaradıcılığında 1945-46-cı illəri əhatə
edən skripka və fortepiano üçün "İkili
konsert", fortepiano və xalq çalğı alətləri
orkestri üçün konsert eləcə də fortepiano
üçün yazdığı "Romantik sonata"
müvafiq olaraq bu janrların ilk nümunəsi olub, Azərbaycan
musiqi ədəbiyyatı zənginləşdirən musiqi əsərləri
kimi qiymətləndirilir.
1944-cü ildə o zaman C.Məmmədquluzadənin
adını daşıyan Musiqili Komediya Teatrının
açılması F.Əmirova yeni imkanlar yaratdı. Sənət
müəllimi Üzeyir bəyin möhkəm təməlli
musiqili teatr ənənələrinə söykənən
F.Əmirov bu janrda da öz qələmini sınayır və
"Ürəkçalanlar" (1944), "Gözün
aydın" (1946) musiqli komediyalarını bəstələyir.
"Mən bir zirvə tanıyıram. Uca zirvə... Günəşli
zirvə... Vüqarlı zirvə... O zirvə dünyanın hər
yerindən görünür. Bəzən Nyu-Yorkun
alqışlarından titrəyən konsert salonları o zirvəyə
səcdəyə gəlir, bəzən dumanlı Londona o zirvədən
şəfəqlər süzülür..." - Xalq şairi
N.Xəzri bu sözləri 1949-cu ildə Dövlət
Mükafatına layiq görülmüş bəstəkarın
iki böyük şedevri - "Şur" və "Kürd
ovşarı" haqqında deyib. İki tip musiqi təfəkkürünün
- xalq və Avropa musiqisinin sintezi olan simfonik muğamlar yeni bir
janrın əsasını qoymaqla özündən sonra elə
bir zəmin hazırladı ki, bu zəmin əsasında
sonradan Niyazi, S.Ələsgərov kimi bəstəkarlar öz
maraqlı nümunələrini yarada bildilər. Bu əsərlərlə
F.Əmirov "Şərq simfonizmi"nin
əsasını qoydu. F.Əmirovun simfonik
muğamlarının yüksək bədii keyfiyyətlərini
dahi Q.Qarayev belə açıqlayır: "F.Əmirovun
yaradıcılıq işinin məziyyəti onadadır ki, o,
xalq dühasının əsrlərlə yaratdığı
bütün xüsusiyyətlərini saxlamaqla bərabər,
muğamlara yeni məzmun verə bilmişdir. Ölməz
musiqi poemaları onun təfsirində yeni şəkildə səslənir.
Əmirov öz vəzifələrini dərindən
dərk edərək zəngin məzmunlu, xəlqi dilli,
orijinal formalı simfonik əsərlər
yaratmışdır".
Bütün
bəstəkarların arzuları, demək olar ki, eynidir: əsərlərinin
sədasını uzaqdan eşitmək. F.Əmirovun da arzusu Azərbaycan
musiqisinin dünyanın hər yerində səslənməsi
idi və bəstəkar bu arzusuna elə sağlığında
çatmışdı. Tam qürurla deyə bilərik ki,
F.Əmirov musiqisi sovet hakimiyyəti illərində,
ideologiyanın ciddi nəzarətdə olduğu dövrdə
sərhədləri aşaraq bir çox kapitalist ölkələrində,
hətta Amerikada da səslənmiş, bir çox dünya
şöhrətli dirijorların - Ş.Münş,
L.Stokovskinin təfsirində səslənmiş, xarici
dövrü mətbuatda kifayət qədər
işıqlandırılmışdı.
Təqribən 20 ildən sonra bəstəkarın sayca
üçüncü simfonik muğamı meydana gələcək. Fars
poeziyası klassikləri Sədi və Hafizin şeirlərindən
ilhamlanan F.Əmirov "Gülüstan -
Bayatı-Şiraz" simfonik muğamını yazır.
Əvvəlki nümunələrdə klassik incilərimiz
olan muğamların dramaturji inkişaf prinsipini göstərdiyi
halda "Gülüstan - Bayatı-Şiraz"da bu məsələyə
başqa rakursdan yanaşaraq muğamın emosional bədii təsirini,
muğamın fəlsəfi tutumunu əks etdirmiş və
muğama vokal ifa - messo soprano daxil edib.
Keçən əsrin 50-ci illərində bəstəkar
əsasən fortepiano musiqisinə diqqət yetirirdi. "12
miniuatür" və həmçinin, E.Nəzirova ilə
birgə "Ərəb mövzularına konsert" bu illərin
məhsuludur. Sonuncu əsər bəstəkarın
Birləşmiş Ərəb Respublikasına səfərinin
təəssüratları nəticəsində ərsəyə
gəlmişdi. Bu əsərdə müəlliflər ərəb
musiqi üslubunu saxlamaqla Azərbaycan melosu ilə vəhdət
yaratmaq nail olublar.
"Mən, "Sevil"i əzbərləyə-əzbərləyə
ona musiqi yazmışam. C.Cabbarlının ən gözəl övladı olan
"Sevil"ə musiqi don geyindirərkən öz-özümə
hesabat vermişəm: görəsən, "Cəfərin
xoşuna gələrmi..." - deyən F.Əmirov opera
janrına özünəməxsus bir cığırla irəliləyərək
gəlib çıxmışdı. Bəstəkarın
diplom işi birpərdəli "Ulduz" operası
olmuşdu. Opera yalnız əlyazma şəklində
saxlanılsa da, bəstəkar yeni böyük əsəri
üçün müəyyən təcrübə əldə
etmişdi.Eyni zamanda bəstəkar musiqili komediya janrında da
kifayət qədər naliyyətləri "Sevil"
operasının yazılması üçün bir pillə
idi. Azərbaycan musiqisində ilk
lirik-psixoloji opera olan "Sevil" bəstəkarın
özü tərəfindən bir neçə dəfə
redaktə edilmiş, 1970-ci ildə yeni redaksiyada film-opera şəklində
ekranlaşdırılmışdı. 1998-ci
ildə professor F.Bədəlbəyli operanın növbəti
redaksiyasını edib, inqilabi səhnələr, Sevilin Moskva
haqqında mahnısı operadan çıxarılıb.
Başqa sözlə desək, süjetdə
ideya vurğusu başqa tərzdə mənalandırılıb.
Bu redaksiyada Sevilin azadlığa
çıxması deyil, Sevil və Balaşın ailə faciəsi
daha da qabarıq göstərilib. Lakin edilən
ixtisarlar və dəyişikliklər əsərin bədii məzmununa
xələl gətirməyib. Operanın bu
tamaşasında şəxsən iştirak edən
Ümummilli lider Heydər Əliyev F.Əmirovun bu əsərini
opera səhnəsinin bir töhfəsi, onun yenidən
canlandırılmasını Azərbaycan musiqi incəsənəti
üçün əlamətdar hadisə
adlandırmışdı.
Bəstəkarın yaradıcılığının əhəmiyyətli
hissəsini vokal-instrumental əsərləri təşkil
edir. F.Əmirovun çoxsaylı vokal əsərlərinin
bir qismi müstəqil şəkildə yazılmış
mahnı və romanslar, digər qismi isə kino və dram
tamaşalarına yazılmış mahnılardan ibarətdir.
Bu mahnılar yazıldığı dövrdən
indiyə kimi ən müxtəlif üslubda ifa edən
musiqiçilərin repertuarını bəzəyir, daim yeni tərzdə
oranjiman oluna bilir. Bu mahnılar
xalqımız tərəfindən sevilir. Bunun da səbəbi
bu mahnıların bəstəkarın öz sözləri ilə
desək, "xəmirinin xalq musiqisi ilə yoğrulması"na bağlıdır. Dahi
Şostakoviçin "Melodiya F.Əmirov musiqisinin
canıdır" fikrini əsas götürərək belə
nəticəyə gəlirik ki, bu mahnılar məhz gözəl,
ifadəli melodiyası ilə qəlblərə yol tapa bilib.
Təbii ki, burada poeziyanın rolunu da danmaq olmaz.
F.Əmirov əsərlərində Nizami,
S.Vurgun, H.Cavid, M.S.Ordubadi, N.Xəzri, T.Elçin, T.Əyyubov,
M.Dilbazi kimi söz ustalarının şeirlərinə
müraciət edib.
Bəstəkarın yaradıcılığından
qırmızı xətlə keçən mövzulardan biri
doğma Vətənə, Azərbaycana olan sonsuz məhəbbət
mövzusudur.
Bəstəkarın üç böyük
simfonik əsəri doğma torpağımızın adı
ilə bağlıdır. Vətən
şövqü S.Vurğunun sözlərinə
yazdığı "Azərbaycan" simfonik süitası
(1950), "Azərbaycan kapriççiosu" (1961) və
"Azərbaycan qravürləri" (1979) simfonik əsərlərində
öz parlaq təcəssümünü tapır.
F.Əmirov Azərbaycan Milli Dram Teatrında tamaşaya
qoyulan bir sıra dram tamaşalarının musiqi müəllifidir. Teatrın
qanunuyğunluqlarına yaxından bələd olan bəstəkar
bu sahədə də melodik başlanğıclı, milli lad
təfəkkürünə əsaslanan koloritli harmonik dilə
malik, orijinal orkestr üslublu musiqi nümunələrini
yaradır. Çoxsaylı nümunələr
içərisindən H.Cavidin "Şeyx Sənan
"dramına yazılmış "Kor ərəbin
mahnısı"nı xatırlamaq kifayətdir. Onu da əlavə edək ki, bəstəkar bu dram əsasında
opera yazmaq fikrində də olmuşdur. Bəstəkarın
kino musiqisində işi də tədqirəlayiqdir. İlk işi 1960-cı ildə "Səhər"
kinofilminin musiqisidir. "Böyük
dayaq", "Mən ki gözəl deyildim", "Nəğmə
dərsi" və digər filmlərdəki uğurlu işi
Azərbaycan musiqi mədəniyyətini zənginləşdirib.
Fikrət Əmirov musiqi dünyası yaşından,
maraq dairəsindən asılı olmayaraq, hamı
üçün aktualdır. İncə ruhlu bəstəkar
uşaqların da zövqünü oxşamağa müvəffəq
olmuşdur. Bəstəkarın "Qatar", "Bizim
həyət", "Bahar gəlir" mahnıları
balacaların tərəfindən sevilə-sevilə oxunulur.
1979-cu ildə bəstəkar daha bir böyük əsəri - "Min bir gecə" baletini yazır. Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının səhnəsində tamaşaya qoyulan balet qısa bir zamanda çox geniş populyarlıq qazanır. 1980-ci ildə bəstəkar özü, baletmeyster N.Nəzirova, rəssam T.Nərimanbəyov, dirijor N.Rzayev və əsas partiyaların ifaçıları SSRİ Dövlət Mükafatına layiq görülüblər. Azərbaycan musiqisində ilk nağıl baleti olan "Min bir gecə" rəngarəng palitraya bənzəyir. Başqa sözlə desək, "Min bir gecə" al-əlvan, rəngarəng boyaların musiqi təcəssümüdür.
F.Əmirov 1984-cü il fevralın 20-də vəfat etdi. Lakin özündən sonra "Reyhan" ətirli, "Göy göl"ün büllur sularından süzülən, "Şur"un ibrətamiz nəsihətlərilə yüksələn, "Sevil"in məğrurluğu, "Şəhrizad"ın müdrikliyindən ilham alan, Nizami, Nəsimi dühasından qaynaqlanan, "Azərbaycan qravürlərində" "gözəlim" deyib mədh etdiyi, "Mən səni araram" deyib soraqladığı "Azərbaycan ellərində" əbədiyaşar irs qoyub getdi.
Aytən MANAFOVA
Musiqişünas
525-ci qəzet 2018.- 29 noyabr.- S.6.