Şah İsmayıl Səfəvinin
portret cizgiləri
(Əvvəli 28
sentyabr sayımızda)
Çaldıran döyüşü ərəfəsində
və gedişində də Şah İsmayıl ona əta
olunmuş ilahi kəramətin bir daha nümayiş
olunacağına şübhə etmirdi.
O əmin idi ki, Osmanlı qoşunlarına
qarşı döyüş həm ilahi qədərdir, həm
də bu döyüş ilahi vəzifənin icrası
üçün onun qarşısına
çıxarılmış növbəti sınaqdır.
Şah İsmayıl həm də onun qismətinə
çıxmış bu sınaqdan ilahi kəramətə
tapınaraq uğurla çıxacağına şübhə
etmirdi. O əmin idi ki, malik olduğu kəramətlə məğlubedilməzdir.
Yəni qarşıdakı qoşunların çoxluğuna
baxmayaraq, ilahi kəramətə arxayınçılıq
onda döyüşdən uğurla çıxacağına
bir əminlik yaratmışdı. Səfəvi əmirlərində
də Şah İsmayılın kəramətinə inamdan
doğan bir arxayınçılıq var idi. Ona görə də
Məhəmməd xan Ustaclının döyüşün
aparılması ilə bağlı təkliflərinə
etinasız yanaşıldı və şübhə edilmirdi
ki, Şah İsmayıla verilmiş olan kəramət
qoşunu Çaldıran döyüşündən
uğurla çıxaracaqdır.
Bütün bunlara görə, Şah
İsmayıl ilahi kəramətə olan etiqadını və
arxayınçılığını Çaldıran
döyüşünün aparılmasında obyektiv təcrübə
və tələblərlə əlaqələndirilməsinə
etinasızlıqla yanaşdı. Halbuki ilahi etiqad özü də
bunu istisna etmirdi. Bütün bu deyilənlərdən belə
bir qənaətə gəlmək mümkündür ki,
Şah İsmayıl ilahi kəramətə arxayın olaraq
qarşı tərəfin gücünü və qüvvəsini
reallıqla qiymətləndirmədi, ağır
döyüşün aparıılması üçün
çevik manevrlərə və fərqli bir taktikaya əl
atılmadı və bu da döyüşün təşkilində
və idarə edilməsində özünü göstərdi.
Bu döyüşün nəticələrinə
toxunan mənbə müəllifləri şübhə
etmirdilər ki, Şah İsmayılın müridləri və
eləcə də qoşun əhli tərəfindən onun kəramətinin
fəzilətinin və mahiyyətinin düzgün dəyərləndirilməməsi
onların islami inanclardan sapınmasına meyl yaradırdı.
Şah İsmayılda müşahidə olunan kəramət
onlara belə bir əsas verirdi. Güman edilir ki, əgər
Çaldıran döyüşündə də Şah
İsmayıl sonsuz üstün olan Osmanlı
qoşunlarına qalib gəlsəydi, onun kəramətinə
olan inam onun bütləşməsini və beləliklə də,
insanların islami dəyərlərdən daha da
uzaqlaşmasını gücləndirəcəkdi.
Məsələn, "Tarix-i aləmara-yi
Abbasi" əsərində belə qeydlər vardır:
"Elə bil ki, Allahın mükəmməl hikmətinin zərurəti
nəticəsində o həzrətə (Şah
İsmayıla) göz dəymiş və o, belə bir məğlubiyyətə
düçar olmuşdu. Çünki əgər bu
(Çaldıran) döyüşündə də o həzrət
zəfər qazansaydı, onda belə bir təhlükə
vardı ki, qızılbaş tayfalarının sadəlövhlərinin
o həzrətin şanı barəsindəki əqidəsi və
inancı elə bir həddə çatardı ki, onların
etiqad ayağı dinin və imanın doğru yolundan azıb,
onları səhv gümanlara doğru aparardı".
Yəni ona işarə edilirdi ki, Şah
İsmayıl Çaldıran döyüşündə də
qalib gəlsəydi, onun kəramətinə
qızılbaşların etiqadı daha da artacaqdı və
onun bütləşdirilməsi və bununla haqq yolundan sapınma
daha da güclənəcəkdi. Çaldıran
döyüşündə baş verən uğursuzluq isə
Allah qədəri olmaqla qızılbaşların haqq yolundan
sürətlə aralanmasının qarşısını
aldı.
Mənbə müəlifləri onu da bildirirlər
ki, Çaldıran döyüşündəki uğursuzluq
heç də Şah İsmayılın ilahi kəramətdən
məhrum edilməsi demək deyildi. Qeyd edildiyinə görə,
o, daim yaradanın lütfi və himayəsi altında idi. Məhz
bunun nəticəsi idi ki, 1520-ci ildə Sultan Səlim yenidən
Səfəvi dövləti üzərinə hücum
başlayanda gözlənilmədən onun sinəsindən
böyük bir yara çıxdı. Elə Şah
İsmayıl üzərinə yeni yürüşün
gedişində də bu yara onu həyatla
vidalaşdırdı. Yəni yaradanın lütfi imkan vermədi
ki, Sultan Səlim yenidən Şah İsmayılı ciddi
sınaq qarşısında qoysun.
Çaldıran müharibəsinin nəticələrinin
qızavü-qədərlə əvvəldən müəyyənləşdirilməsi
haqqında mövcud olan fikirlər bir sıra mənbələr
və müəlliflər tərəfindən əsaslı dəlil
kimi ortaya qoyulsa da, müharibənin qanunları çərçivəsində
həmin fikrin birmənalı şəkildə qəbul edilməsi
müəyyən mübahisələr doğura bilər. Amma
mənbələrdə olan məlumatlara görə, Şah
İsmayıl özü də Çaldıran
döyüşünün uduzulmasının qəzavü-qədərdən
irəli gəlməsinə inanmışdı. Məsələn,
mənbə məlumatlarına görə, Şah
İsmayıl Çaldıran döyüşünün
uğursuzluğa doğru getdiyini görəndə ətrafındakılara
dedi ki, bu gün müqəddəs məsumlar bizim köməyimizə
gəlməmişlər və ona görə də daha bir
iş görə bilməyəcəyik. Bu sözlərdən
sonra isə Şah İsmayıl döyüşdən
çıxmağı qərarlaşdırdı.
Bununla belə, 27 yaşında olan Şah
İsmayıl Çaldıran döyüşündə
sonsuz sayda üstün olan qoşun qarşısında insan
gücünün və məharətinin nəyə qadir
olmasının misilsiz bir nümunəsini ortaya qoydu və hər
bir bəşər övladının hüdudsuz qüruruna və
heyrətinə səbəb ola biləcək bir qəhrəmanlıq
möcüzəsi yaratdı.
ŞAH İSMAYILIN ƏBƏDİYYƏTƏ
QOVUŞMASI
Şah İsmayıl həyatının
sonlarına yaxın Şəkiyə səfər etdi, bir
müddət burada ovla məşğul oldu. Sonra oradan Ərdəbilə
tərəf hərəkətə başladı. O istəyirdi
ki, bu şəhərdə əcdadlarının qəbrini
ziyarət etsin. Amma hələ Şəki ətrafında
olarkən onda ağır xəstəliyin özünü
göstərməsi müşahidə olundu. "Rövzətüs
Səfəviyyə" əsəri Şah
İsmayılın xəstəliyinin qara ciyər ilə
bağlı olduğunu yazmışdır. Bu xəstəlik
qısa müddətdə xeyli şiddətləndi. Şah
İsmayıl elə bir hala düşdü ki, hətta yemək
belə yeyə bilmədi. Onun təbibləri xəstəliyin
müalicəsinə çalışsalar da, onun aradan
qaldırılmasına nail ola bilmədilər. Şah
İsmayıl səfərini yarımçıq saxlayıb
Ərdəbil yolu ilə Təbrizə üz tutdu. Ərdəbildə
olarkən onun səhhəti bir qədər
yaxşılaşdı. Bu da onun sağalacağına bir
ümid yaratdı. Lakin Sərab
yaxınlığındakı Sain Gədiyi ("Tarix-e
elçi nizam şah" əsərindən bu məntəqənin
adı Savalan kuh - Savalan dağı göstərilmişdir)
adlanan yerdə Şah İsmayılın hərarəti birdən-birə
xeyli yüksəldi və 1524-cü il may ayının 23-də
həmin məntəqədə dünyasını dəyişdi.
Dünyasını dəyişəndə Şah
İsmayılın 37 yaşı var idi. Bu ömrünün
24 ilini o, Səfəvi dövlətinin şahı olmuşdu.
"Aləmara-yi Şah İsmayıl" əsərinin
məlumatına görə, Şah İsmayıl Şirvana
yollananda onu bu bölgənin hakimi Şeyxşah
qarşıladı və onun xidmətində dayandı.
Şahın gəlişindən məqsəd ova
çıxmaq olduğu üçün Şirvanşahın
əmri ilə bölgədə mövcudluğu bəlli olan
ov heyvanları qovularaq bir məntəqəyə toplandı
ki, səhəri gün həmin məntəqədə ov
edilsin. Həmin gecə Şah İsmayıl yuxusunda atası
Sultan Heydəri gördü. Yuxuda Sultan Heydər ona dedi ki, ey
övlad, yanımıza gəl, sizin şərəfli qədəmlərinizin
intizarındayıq. Şah İsmayıl yuxudan
ayıldıqdan sonra ağ libas geyindi və bütün gecəni
dua və minacat deməklə məşğul oldu. Səhər
açılanda isə Şah İsmayıl həmin libasda xidmətçilərinin
və əyanlarının qarşısına
çıxdı. Əmirlər yaxınlaşıb ondan
ağ libasda olmasının səbəbini soruşdular. O da
cavabında yuxuda eşitdiklərini danışdı və
sonra da əlavə etdi ki, son səfərin yaxında
olduğu hiss olunur. Ona görə ov səfəri təxirə
salındı. Sonra da Ərdəbilə yollanmaq barəsində
göstəriş verdi. Mənbə məlumatına görə,
Şah İsmayıl Şirvandan hərəkətə
başlayanda Olumə Sultanı göndərdi ki, Herata gedib Təhmasib
Mirzəni tez Təbrizə gətirsin (Amma məlumdur ki,
Xorasan hakimi olan Təhmasib Mirzə bu zaman artıq Heratdan Təbrizə
qayıtmışdı. Çox güman ki, Şah
İsmayıl onun Təbrizdən gətirilməsini istəmişdi).
Bildirilir ki, Şah İsmayıl hələ Ərdəbilə
daxil olmamışdan əvvəl Təhmasib Mirzəni onun
hüzuruna yetirmək mümkün oldu.
"Aləmara-yi Səfəvi"də isə
bu məsələ bir qədər fərqli şəkildə
təsvir olunmuşdur. Gecə yuxusuna gələn atası
Şah İsmayıla belə dedi: "Ey fərzənd, gəl
ki, sənin qədəmlərinin intizarındayam". Şah
İsmayıl yuxudan ayılandan sonra padşahlıq və
cahangirlik yaraqlarını kənara qoydu və ağ libas geyindi.
Əmirlər maraqlananda, Şah İsmayıl dedi: "Məni
bu fani dünyadan əbədi dünyaya
çağırdılar. Daha bizim ova getməyimiz aradan
qalxır. Gedin o ovları da azad edin". Şirvanı tərk
edəndə isə Şah İsmayıl saray əmirlərindən
olan Olumə Sultana belə bir məktub yazdı: "Durmuş
xan, Təhmasib şahı götürüb tez və təcili
Darül-irşad Ərdəbilə yola düşsün".
Təhamis Mirzənin dayısı olan Durmuş xan onun lələsi
təyin edilmişdi. Şahın bu göstərişi
vaxtında yerinə yetirildi və o, Ərdəbilə daxil
olmamış Təhmasib Mirzə Ərdəbilə
çatdırıldı.
Təhmasib Mirzə hüzura yetişib təzim edəndə Şah İsmayılın gözlərindən yaş axmağa başladı və onu ağuşuna alıb qucaqladı. Əmirlər bu dəfə də göz yaşlarını saxlaya bilməməsinin səbəblərini Şah İsmayıldan soruşdular. Şah İsmayıl isə bildirdi ki, o, 12 yaşında olarkən müqəddəslərin köməyinə çatmaq üçün Gilandan hərəkata başlamış, Xəta hüdudlarından Hələb hüdudlarına və Durna çayının sahilinə kimi olan əraziləri ələ keçirmiş, Əlaüddövlə Zülqədəri, Türküstanın padşahı Şeybək xanı qətlə yetirmişdi. Şah İsmayılın dediyinə görə, indi o, ehtiyat edirdi ki, bu zəhmət və əziyyətlə əldə etdiklərinin hamısı zay olsun və Təhmasib Mirzə səltənət şahlığının öhdəsindən gələ bilməsin. O, istisna etmirdi ki, qılıncının zərbindən qorxub dağlarda gizlənmiş hakimiyyət həvəskarları onun dünyasını dəyişməsindən sonra hərəkətə gələcək və qızılbaş qoşunlarına qarşı ədəbsizlik nümayiş etdirəcəklər. Şah İsmayıl sonra əlavə etdi ki, onun ümidləri həzrət Əmir əl-mömüninə və həzrət məsumlara bağlı olsa da, qızılbaşlar arasında elə bir adam görmür ki, onu Şah Təhmasibin vəkili etsin və bununla, din və dövlət də əldən getməsin. Bundan sonra Şah İsmayıl bir daha Şahqulu ilə bağlı öz qəzəbini ifadə etdi və bəyan etdi ki, əgər Mirzəşah Hüseyni sağ olsaydı, onda onun dərdi olmazdı. Şah İsmayıla görə, qızılbaş əyanları arasında səltənət vəkili vəzifəsinə Div Sultandan yaxşı namizəd yox idi və bu fikrini o, saray əyanlarına və əmirlərinə də açıqladı. Sonra da Div Sultana buyurdu ki, onu oğlu Təhmasib Mirzənin vəkili təyin edir. Şah İsmayılın buyuruğuna əsasən, Div Sultan 7 il vəkili-mütləq olmalı, bütün saray əmirləri, qızılbaş qoşunları, sufilər birmənalı şəkildə ona itaət etməli idilər. Amma bu şərtlə ki, gərək Div Sultan qızılbaş qoşunlarını incitməyəydi və qoşun əhlini narazı salmayaydı. Təhmasib şah 18 yaşına çatandan sonra isə dövlət idarəçiliyini bütünlüklə öz əlinə almalı idi.
Div Sultan bu sözləri eşidəndən
sonra Şah İsmayılın qarşısında təzim
etdi və bir daha itaətini bəyan etdi. Şah İsmayıl
sonra qızılbaş əmirlərinə öz vəsiyyətini
çatdırdı və onlara tövsiyə etdi ki, heç
bir zaman öz aralarında nifaq etməsinlər.
Qarşılıqlı anlaşma və ittifaqda olmağı
o, sufiliyin tələblərindən biri kimi dəyərləndirdi.
Şah İsmayılın fikrincə, qızılbaşlar
öz aralarında ittifaqda və qarşılıqlı
anlaşmada olduqları təqdirdə dörd tərəfi
bürüyən düşmənlər də onlara heç
nə edə bilməzdilər. Sonra Şah İsmayıl
qızılbaş əyanlarına çoxlu nəsihətlər
etdi və onlara bildirdi ki, nə qədər ki, aranızda
ittifaq var, heç bir padşah sizin üstünüzə
hücum etmək iradəsinə malik deyil. Çünki
onların hamısı qızılbaşlardan qorxurdular. Həmin
anlarda Şah İsmayılın hərarəti xeyli dərəcədə
yüksəldi və sonrakı 2-3 gün ərzində də
bu hərarət enmədi. Vəziyyəti o qədər
ağırlaşdı ki, Şah İsmayıl hətta
namazı da oturduğu yerdə qılmağa məcbur oldu.
Ətrafına əmirlərin və əyanların
toplaşdığı günlərin birində Şah
İsmayıl bəyan etdi ki, üç gündən sonra
dünyanı tərk edəcəkdir. Şah İsmayıl onu
da əlavə etdi ki, Əmir əl-mömünin də yuxuda
ona Təhmasib Mirzəni şahlıq taxtına
çıxarmağı buyurmuşdur. Çünki Şah
İsmayılın övladları içərisində
yalnız Təhmasib Mirzə bu qabiliyyətə malik idi.
(Ardı var)
Mehman
SÜLEYMANOV
Tarix elmləri
doktoru, ehtiyatda olan polkovnik
525-ci qəzet 2018.- 2 oktyabr.- S.8.