Sözün, sənətin
İlyas Əfəndiyev ucalığı
Şahanə
MÜŞFİQ
Onu ilk dəfə oxuyanda
"yazıçılıq nə gözəldir,
düşüncələrini, xəyallarını,
arzularını, gördüklərini, görmək istədiklərini
yaza bilirsən, hamı da oxuyur" - demişdim.
Yazıçılığın fərqli peşə, nasirin
qeyri-adi insan olduğuna əsərləri ilə
inandırmışdı məni.
Bu günə kimi də onun
yazdığını düşünmürəm. Bunun
adı təkcə "yazmaq" olmamalıdır
çünki. O, obrazlarını tək-tək dirildib, bizim
yaşadığımız cəmiyyətə gətirib,
"burada gəz, dolan, səni oxuyanlarla tanış ol" -
deyib sanki. Ona görə də canlıdırlar, həmişəyaşardılar,
illər keçməsinə baxmayaraq, hələ də seviləndilər,
maraqlıdırlar. Bəlkə ona görə ki, bizdən
biridirlər?! O, heç bir obrazını qeybdən, ayrı
dünyalardan, xəyallar aləmindən, utopiyadan tutub gətirmirdi,
bu cəmiyyətdə, bu mühitdə, gündəlik
qarşılaşdığımız, üz-üzə gəldiyimiz,
yanından bəzən etinasızca ötüb keçdiyimiz,
bəzən ayaq saxlayıb hal-əhval tutduğumuz
insanları obraz olaraq seçirdi. Hətta qəfildən səhifələr
güzgüyə çevrilər, özümüzü belə
görərik sətirlərin arasında. Ədəbiyyata,
kitaba yeni-yeni məhrəmləşən bir uşaq
üçün ömrü boyu unutmayacağı hissdir bu. Mən
də unutmadım, unutmuram...
İlyas Əfəndiyev imzası ilə ilk dəfə
"Geriyə baxma, qoca" əsərindən dərsliyə
düşən kiçik parça ilə tanış
olmuşdum. Adətim üzrə o kiçik parça ilə
kifayətlənməmiş, yazıçının
"Seçilmiş əsərləri"ndən həmin
romanı tam oxuyub bitirmişdim. Etiraf edim ki, romanın
qalınlığı o zamanki balaca qızcığazı
qorxutmuşdu, "bu əsəri nə vaxta oxuyub bitirərəm?"
- deyə düşünmüşdüm. Amma elə ki, ilk səhifələr
bir-birini əvəz edirdi, roman sanki məni çəkib
özündə saxlayır, başqa bir yerə tərpənməyə,
başqa nəsə haqda düşünməyə imkan
vermirdi. Yazıçının balaca uşağın belə
anlayıb sevə biləcəyi qədər aydın, rəvan,
sadə, axıcı, səmimi dili mənim o əsəri
oxumağımı asanlaşdıran bir səbəb idisə,
hadisələri nəql edənin aşağı-yuxarı mənlə
eyni yaş dövründəki Murad olması isə ikinci əsas
səbəb idi. Murad elə yazıçının özü,
daha doğrusu, prototipidir.
Avtobioqrafik əsər hesab olunan "Geriyə baxma, qoca" romanı İlyas Əfəndiyevin altıncı romanıdı. Yazıçı bu romanı 1980-ci ildə, altmış altı yaşında yazıb.
Elə bu romanın ardından dərhal
oxuduğum digər əsərlərində, hekayələrində,
pyeslərində yazıçının son dərəcə
müasir, yenilikçi təfəkkürü, yeni, müasir
insana marağı diqqətimi çəkmişdi. Hətta
sonralar onun oğlu, Xalq yazıçısı Elçindən
bu mövzu ilə bağlı oxuduğum sözləri
xatırlayıram. O deyir: "Mən deyə bilmərəm
ki, İlyas Əfəndiyev keçmişlə
yaşayırdı, çünki belə deyildi, bəlkə
də, əksinə idi, o, gələcəklə yaşayan
bir adam idi və onun yaradıcılığındakı daimi
yenilik meyli də, şəxsiyyətindəki xüsusiyyət
- həmişə təzəlik, yenilik sorağında
olması da, güman ki, elə buradan gəlirdi..."
İstər-istəməz ilk oxuduğum bu əsərlə
digərlərini müqayisə etmişdim. Çünki
"Geriyə baxma, qoca" romanı kənd mühitini, tərəkəmə
həyatını ən kövrək çalarla, ən
gözəl və təbii şəkildə əks etdirən
romandır. Altmış altı yaşlı müəllifin
bu həyata, xalqın keçmişinə, folkloruna, adət-ənənələrinə
olan sevgisi balaca Muradın fonunda təqdim edilir. Ədib romanda
yaxşı, pis, xoşbəxtlik, bədbəxtlik, həyat,
ölüm, sevgi, nifrət kimi insan mənəviyyatının
təzahürü olan hissləri o qədər nəcib, həssas,
kövrək dillə təqdim edir ki, oxucu da o hissləri romanın qəhrəmanları
ilə birgə addım-addım, nəfəs-nəfəs
yaşayır.
Romandakı hadisələr XX əsrin əvvəllərində
Qarabağda cərəyan edir. Yazıçı o nəsil
şəcərəsində baş verən bitkin, maraqlı məlumatları
oxucusu ilə bölüşür. Eyni zamanda, Qarabağın
füsunkar təbiəti, bəylərin, xanların,
onların ailələrinin yaşayış tərzi sözlər
vasitəsilə çox canlı təsvir olunur.
Yadımdadır ki, əsəri oxuyub bitirəndən
sonra bir müddət təsirindən çıxmamış,
hətta böyüklər vasitəsilə öz nəslimizi,
şəcərəmizi araşdırmışdım.
Görkəmli şair İlyas Tapdıq
"Bir gözəl görüşün həsrəti"
adlı məqaləsində İlyas Əfəndiyevi vətənpərvər
bir yazıçı kimi səciyyələndirərək
yazır: "Geriyə baxma, qoca", "Sarıköynəklə
Valehin nağılı"....kənd mühitində
yaşayan soydaşlarımızın keçmişini, gələcək
arzularını bədii sözün gücü ilə
açıb tökən sənət nümunələridir.
Hər hansı bir əcnəbi-xarici ölkə vətəndaşı
İ.Əfəndiyevin əsərlərini oxusa, ölkəmiz,
xalqımız haqqında dolğun ensiklopedik bilik əldə
etmiş olar. Və azərbaycanlıların adət və ənənələri,
bu xalqın tarixi taleyi, torpağa münasibəti haqqında əsl
həqiqətləri, bu xalqın gözəl ürəyini,
ucalığını öyrənə bilərlər".
Mərhum şairin sözlərinə qüvvət olaraq, deyə bilərik ki, İlyas Əfəndiyevin nisbətən kiçik həcmli əsərlərində də xalqının folkloruna, tarixi köklərinə, saf, təmiz dilinə sonsuz sevginin izləri ilə tez-tez qarşılaşırıq. Ədib "Qarı dağı", "Apardı sellər Saranı" kimi hekayələrində folklor motivlərindən ustaqlıqla istifadə edib. O, xalq arasında məşhur olan, dildən-dilə dolaşan əfsanələri yazıya köçürür, amma İlyas Əfəndiyev kimi. Onun qələminin "dadı-duzu" ilə əfsanələr yeni nəfəs qazanır, müasir dövrümüzlə uyğunlaşır.
Onun folklora sevgisi və marağı heç də
əbəs deyildi. O, yazılarının birində qeyd edir
ki, uşaq vaxtı eşitdiyim nağıllar, əfsanələr
uzun illər boyunca mənimlə olmuşdur. "Qarı
dağı" hekayəsinin ideyası düşmənə
nifrət, Ballı qarının şəxsində yurda, vətənə
məhəbbət, bağlılıq hisslərini ifadə
edir. Hər iki hekayədə folklorun ən yaxşı
xüsusiyyəti - vətənpərvərlik, xalqın, vətənin
mənafeyini hər şeydən üstün tutmaq aydın
boyalarla öz əksini tapıb.
İlyas Əfəndiyev yaradıcılığında qadına xüsusi münasibət var. Onun demək olar ki, bütün əsərlərində bir nəfər də olsa, yaddaqalan, oxucu hafizəsində özünə yer edən bir qadın qəhrəmanı var. Yazıçı qadına çox böyük önəm verirdi. O, qadını müti, kölə, savadsız, cahil, atadan, qardaşdan, ərdən asılı bir varlıq kimi deyil, bütünlükdə hissləri, yaşantısı, düşüncələri ilə azad görmək istəyirdi.
Onun qadın qəhrəmanları kişilər
kimi döyüşkən, vurub-yıxan, kobud deyillər.
Onlarda zəriflik var, həssaslıq, kövrəklik, incəlik
var. Bu zəriflik sırf qadına məxsusdur. Onun əyninə
biçilib və onun "üzərində" sevimlidir,
könül açandır.
Onun ən döyüşkən, şıltaq,
el dili ilə desək, "oğlanfason" qəhrəmanları
belə o zərifliyə, incəliyə bkülüblər.
İlyas Əfəndiyevin qadın qəhrəmanları milli ədəbiyyatımızda bir ilk idi, yenilik idi. Yeniliyin qəbul edilməsi çətin olur, zaman alır. O da bu azad düşüncəli qadınlara görə az tənqidlərə, gileylərə məruz qalmamışdı. Amma bunların heç biri onu maraqlandırmırdı, o, tənqidçilərin ədəbi konteksdən çıxışlarına çox da önəm vermirdi. Haqqındakı təriflərə də, tənqidlərə də hər zaman biganə yanaşırdı. Onu maraqlandıran, daha çox düşündürən isə oxucuların fikirləri idi. Bunu da yazıçı Elçin öz xatirələrində yazır: "...onun üçün bəlkə də qat-qat artıq dərəcədə maraqlısı, bir insan və bir yazıçı kimi, onun hisslər aləmində daha artıq dərəcədə təsirlisi ardı-arası kəsilmədən gələn oxucu məktubları idi... Bir də ki, tanınmaz-bilinməz adamların - oxucuların, tamaşaçıların (və xüsusən də qadınların!) - telefon zəngləri... Onların etibarla söylədikləri həyat tarixçələri... hisslərin etirafı... müşkül suallar... və bu suallara cavab axtarışları..."
1958-ci ildə qələmə alınan "Söyüdlü arx" romanının qəhrəmanı gənc aktrisa Nuriyyə şəhərdən kəndə işləməyə gəlir. O, burada kitabxana müdiri işləyir, kənddə quruculuq işləri ilə məşğul olur. Nuriyyəyə qədər də ədəbiyyatımızda şəhərdən kəndə gələn, burada maarifi yayan qadın obrazları vardı, elə ondan sonra da yazıldı. Ancaq Nuriyyə onların hamısından öz hissləri, duyğu və düşüncələri, daxili azadlığı ilə tamam fərqlənirdi. Yazıçını onun quruculuğu, əməkçi insan obrazı, ictimai fəaliyyəti deyil, daxili hiss və düşüncələri, xarakteri, qadına xas sentimentallığı, məhəbbətə qarşı kövrəkliyi maraqlandırır. Sanki İlyas Əfəndiyev onun ictimai fəaliyyətindən bir pərdə kimi istifadə edir. O pərdənin arxasında isə bütün varlığı ilə bir qadın boylanır.
Nuriyyədən cəmi iki il sonra - 1960-cı ildə ədəbiyyat daha bir qadın obrazı ilə silkələndi. Səriyyə aydın düşüncəsi, azad fikirləri ilə Nuriyyədən də öndə dayanırdı. Ali təhsilli mühəndis olan Səriyyə sevmədiyi əri Adildən ayrılıb, buldozerçi Qəriblə evlənərək qadın qəlbinin hüdudsuz azadlığını nümayiş etdirir. Səriyyə bir ilk idi. Dövrünə görə günahkar, bəlkə də əxlaqsız adlandırılacaq qadın bunların heç birindən çəkinmir, sevdiyi insanla yaşamağı hər şeydən üstün tutur, hisslərinə sahib çıxır.
Müəllif onun bu hərəkətini
qınamır, əksinə, ona haqq qazandırır, onu
anlayır və oxucusuna da anladır. O, bəzəksiz-düzəksiz,
pafosdan uzaq, adi şəkildə bu eşqin ülviliyini,
qadın hisslərinin nəhayətsizliyini əks etdirir.
Və bütün bunları qələmə
alan bir kişidir. Kişi qələmindən qadını,
qadın qələmindən kişini oxumaq hər zaman
maraqlıdır. Deyim ki, hər müəllif bu məsələdə
uğur qazana bilmir. Çünki bu iki əks cinsin hiss və
düşüncələri, həyata, insanlara
baxışları tamamilə fərqlidir. Hətta bəzən
əsərini oxuduğumuz hər hansısa bir müəllifdə
öz cinsinə qarşı tərəfkeşlik də
sezirik. Burda (və İlyas Əfəndiyevin bütün əsərlərində)
bu tərəfkeşlikdən söhbət belə gedə bilməz.
İlyas Əfəndiyev burada təxəyyülə
deyil, tamamilə həyat həqiqətlərinə əsaslanır.
Səriyyə kimi qadınlar az, çox az olsalar da, hər
halda varlar. Bəlkə üstündən 60 ilə yaxın
bir zaman keçəndən sonra onların sayı müəyyən
qədər artmış ola bilər, amma o dövrdə də
yox deyildilər. Yazıçı da məhz həmin
qadınların səsi olmağı seçmişdi, əks
cinsin nümayəndəsi kimi, bir ziyalı kimi onlara dəstək
olmuşdu.
Professor Nizami Tağısoy yazır:
"İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığının ən mühüm
xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, o, yaşayıb
yaratdığı mühitdə statik müşahidələr
aparmaqla məşğul deyildi. Onu ictimai-siyasi mühitin təzadları
daha çox maraqlandırırdı. Belə olduğu təqdirdə
müəllif müraciət etdiyi mövzunun elə tərəflərinə
nüfuz etməyi bacarırdı ki, onlar ictimaiyyət
arasında böyük rezonansa səbəb olmaqla, onun vitruoz
dramaturq və nasir olduğu göz önündə
dayanırdı. Ədəbi şəxsiyyətinə nəzər
saldığımız yazıçı-dramaturqun
yaradıcılığının üstünlüyü bir
də ondadır ki, o, tarixi-ictimai, sosial-siyasi, ailə-məişət,
fəlsəfi-psixoloji və mədəni-mənəvi problemləri
diqqət mərkəzinə qoyarkən bu məsələləri
çeynənmiş, ona qədər qabardılmış bədii
üsullar, vasitələr və priyomlarla həll etmir, onlara həyat
materialının özünün verdiyi imkanlar prizmasından
yanaşmaqla, öz fərdi yazıçı idealını
və problemə münasibətini sərgiləyirdi".
İlyas Əfəndiyevin təkcə bu iki
romanında deyil, sonrakı yaradıcılığında,
xüsusən dram əsərlərində də bu mövzu
yüksək şəkildə davam etdirilir. O, Azərbaycan
qadınının əzəmətini, qüdrətini, vüqarını,
saf duyğularını tarixə baş vuraraq, Xurşidbanu
Natəvan kimi tarixi qəhrəmanların simasında da əks
etdirir. Onun şair, ictimai xadim, Qarabağ xanı Mehdiqulu
xanın qızı Natəvana həsr olunmuş dram əsərində
tarixi hadisələrin fonunda xalqın taleyi, azadlığı
və birliyi ideyası ön plana çəkilir.
Natəvan xalqının yanında olan, vətəninə
hər zaman sahib çıxan, xalqının dərdinə,
problemlərinə əlac etməyi özünə həyat
amalı seçən bir xan qızıdır. O, kübar təbəqəni
təmsil etsə də, xalqına böyük məhəbbətlə
bağlıdır, onlardan biridir. Xalqın taleyi Natəvanı
düşündürən əsas məsələdir.
Ancaq onun şəxsi həyatındakı
uğursuzluqlar, ictimai mövqeyi hər zaman vüqarlı, əzəmətli,
sərt olmağını gərəkdirsə də, nəhayətində
o da bir qadındır. Özü də sinəsinin altında
şair qəlbi daşıyan bir qadın. O da sevir, sevilir, hətta
sevdiyi şəxsdən (Dağıstanlı Xasay)
ayrılmağa belə məcbur qalır. Səbəb isə
yenə də xalqına olan sevgisidir. O, şəxsi mənafeyini
məhz bu yolda qurban verir.
Sənət mühitində "İlyas Əfəndiyev
teatrı" deyilən bir ifadə yayılıb. Artıq
yarım əsrə yaxın zamandır ki, milli
teatrımızı onun əsərlərindən kənarda
düşünmək mümkün deyil. "Atayevlər ailəsi",
"Sən həmişə mənimləsən",
"Mahnı dağlarda qaldı", "Büllur
sarayda", "Şeyx Xiyabani", "Unuda bilmirəm"
və s. kimi əsərlər teatr səhnəmizin illərdir
təkrar-təkrar müraciət edilən və hər dəfə
də tamaşaçı tərəfindən eyni maraq, eyni həvəslə
qarşılanan əsərlərdir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev görkəmli
nasir və dramaturqun ədəbi fəaliyyətini bu sözlərlə
qiymətləndirmişdi: "İlyas Əfəndiyev Azərbaycan
teatrına çox böyük töhfələr veribdir,
böyük xidmətlər göstəribdir, çox dəyərli
əsərlər yaradıbdır. İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığı
başqa cəhətlərlə yanaşı, bir də ona
görə əhəmiyyətlidir ki, o, öz əsərlərində
həm Azərbaycan xalqının tarixinin çox
mühüm səhifələrini ədəbiyyat, teatr vasitəsilə
bugünkü nəsillərə çatdırıbdır, həm
də öz əsərlərində müasir həyatımızın
müsbət və mənfi cəhətlərini çox
gözəl təsvir edibdir. Beləliklə,
xalqımızı həm tarixə hörmət bəsləməyə
sövq etmişdir və bu barədə xidmətlər
göstərmişdir, tarixi bilmək üçün
xalqımıza yardım etmişdir, eyni zamanda,
yaşadığımız zamanda mənəviyyat, əxlaq,
insanlıq, Vətənə və millətə sədaqət
ruhunu aşılamışdır".
Professor Şirindil Alışanlı isə onun dramaturgiyasından danışarkən yazır: "İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyasındakı şəxsiyyət və mühit, şəxsiyyət və iqtidar, fərdin taleyi, təkliyin sosial-fəlsəfi məzmunu kimi bəşəri amillər bu gün də, sabah da aktual olaraq qalır. İlyas Əfəndiyevin ən böyük xidməti milli mənəvi tərəqqimizin konkret zaman çərçivəsində mənəvi problemləri yüksək sənət səviyyəsində bəxş etməsindədir".
İlyas Əfəndiyev dramaturgiyasının ən
çox sevilən və müraciət olunan əsərlərindən
biri, lirik-psixoloji dramın ilk nümunəsi hesab olunan "Sən
həmişə mənimləsən", başqa sözlə,
"Boy çiçəyi" (1964) əsəri əsasında
televiziya filmi çəkilib və uzun illərdir Akademik Milli
Dram teatrının səhnəsində nümayiş olunur.
Əsəri bu cür aktual edən məsələ
isə təbii ki, onun psixoloji qatıdır. Dramda qoyulan
problem şəxsiyyət və onun taleyi, ailə, sevgi
problemidir. Bu əsərində də İlyas Əfəndiyevin
digər əsərlərində olduğu kimi, qadın taleyi
ön plana çəkilib. Burada bir-birinə ziddi iki qadın
var: Nargilə və onun anası Nəzakət. Nargilə azad
ruhlu, aydın düşüncəli, saf bir gənc
qızdırsa, həyat yoldaşını gənc yaşda
itirmiş, azyaşlı körpəsi ilə dul qalmış
və bütün mənfi xüsusiyyətləri
özündə cəmləşdirən Fərəcin diqqət
və qayğısına aldanaraq ona ərə getmiş Nəzakət
isə müti, qorxaqdır. O, ərinin qorxusundan heç
qızına belə sahib çıxa bilmir. Bu mütilik onun
analıq hisslərindən, qadınlıq qürurundan dəfələrlə
çoxdur. Müəllif baş qəhrəman Həsənzadənin
dili ilə Nəzakətin bu biganə "analığını"
tənqid edir, onu bir ana kimi qızına sahib
çıxmağa səsləyir.
Əsərin digər qolunda isə məhəbbət
macərası dayanır. Ailəsindən, ən
doğmalarından sevgi görməyən, Fərəcin
kobudluğundan, sazmaylığından bezən Nargilə
qonşuluqdakı zavod müdiri 46 yaşlı Həsənzadəni
özünə bir növ sığınacaq seçir. 19
yaşlı qızın 46 yaşlı Həsənzadəyə
sevgisi əslində, bir qaçış, məhəbbət,
qayğı arayışıdır. Həsənzadə onu
gözəl anlayır, bu gənc qızın hisslərinə
həqarətlə yanaşmır, əksinə, hörmət
edir, Nargilə kimi ağıllı bir qızı yenidən cəmiyyətə
qazandırmağa çalışır. O, bu sevgini elə rədd
edir ki, gənc qızda sevgiyə, məhəbbətə,
insanlara inam hissi ölməsin. Axı, o, onsuz da həyatdan
öz zərbələrini almışdı.
Həsənzadənin fonunda oxucu müəlliflə
qarşılaşır. Bəzən dramaturq obrazının
dili ilə öz düşüncələrini də
paylaşır. Və maraqlıdır ki, nə Nargilənin Həsənzadəyə
sevgi etirafları, nə də Həsənzadənin Nargiləylə
söhbətləri oxucuda ikrah hissi yaradır. O, hər iki
obrazı çox yaxşı başa düşür və
haqq qazandırır.
"İlyas Əfəndiyev teatrı" mənə
"bir köynək" yaxındır. Çünki 5 il
öncə Bakı Dövlət Universitetinin səhnəsində
İlyas Əfəndiyevə həsr olunmuş tədbirdə
iştirak etmək mənə də qismət olmuşdu. Mən
onun çox sevdiyim əsərlərindən biri olan "Unuda
bilmirəm"də Nərmin obrazını canlandırırdım.
Məhəbbət girdabında əzab-əziyyətlər
çəkən, sevgisinə ərköyünlüyü,
şıltaqlığı, saflığı, qüruru
üzündən vaxtında sahib çıxa bilməyən
bu gənc qızın "libasında" mən qadın
obrazı olaraq İlyas Əfəndiyevin bu zərif cinsə
olan sonsuz sayğısını bir daha, ən dərin şəkildə
hiss etdim.
"Dünyada böyük sənətkarlar
çoxdur və onların böyüklük dərəcəsi
də müxtəlifdir, lakin hər xalqın öz dahisi,
öz sənət ulduzları vardır, bu ulduzlar, ilk növbədə
öz doğma xalqları üçün əzizdir,
çünki onların işığı həmin xalqlara
aydınlıq, fərəh və sevinc gətirmişdir".
Onun bir zamanlar inanaraq, böyük bir əminliklə
söylədiyi bu sözləri, bu gün biz də eyni əminliklə
onun özünə aid edirik. Azərbaycan xalqının da
taleyində bir İlyas Əfəndiyev ulduzu doğmuşdu.
Öz dövründə Söz üfüqündə bərq
vuran, aid olduğu ədəbiyyatı nuruna qərq edən, o
nurla xalqına aydınlıq, fərəh, sevinc bəxş
edən bir ulduz!
İndiki dövrdə - oxucudan çox
yazıçının, şairin olduğu zamanda onun
yazıçı üçün təyin etdiyi meyarları
bilməyə hər birimizin ehtiyacımız var. O deyirdi ki,
yazıçının hər şeydən əvvəl,
istedadı olmalıdır, bu bir; yüksək savadı
olmalıdır - yəni dünya ədəbiyyatının ən
yaxşı nümunələrinə bələd
olmalıdır, daha dəqiq desək, yazdığından
çox mütaliə etməlidir, bu iki; böyük mədəniyyəti
olmalıdır, bu da üç.
Onun əsərlərini təkrar-təkrar
mütaliə etdikcə, bu üç meyarın onda bir-birinə
necə sıx tellərlə, ayrılmaz bağla
bağlandığının şahidi oluruq. Ona görə də
həmişə aktualdır, müasirdir.
Bu gün bu ölməz şəxsiyyətin
cismən aramızdan ayrılmasının 22-ci ilidir. Onunla
eyni dünyada (hətta eyni ölkədə, eyni şəhərdə!)
cəmi dörd il yaşamaq şansı qazanmışam. Mən
harda olduğumu yenicə dərk etməyə başlayarkən,
sözdən, ədəbiyyatdan uzaq, dünyadan xəbərsiz,
kitabları ancaq şəkillərinə görə ayıra
bildiyim zamanlarda, o, artıq bu dünyanı tərk etməyə
hazırlaşırmış. Amma özündən sonra elə
bir zəngin irs, elə bir xəzinə qoyub getdi ki, deyil 22 il,
onilliklər də keçsə, əsr də keçsə,
unudulmaz, Azərbaycan xalqı durduqca yaşayar. Boşuna
demirdi ki, dahi sənətkarların həqiqi varisi xalqdır.
Həqiqətən də bu xalq çox uzun illərdir
İlyas Əfəndiyev sevgisini qəlbində
daşıyır, kitabla ilk dəfə tanış olan, ədəbiyyata
qəlbinin bir küncündə kiçik də olsa maraq
yaranan, yaranmayan hər kəs ilk növbədə onun əsərlərinə
üz tutur, hələ də bir-birimizə İlyas Əfəndiyevin
romanlarını, kitablarını oxumağı məsləhət
görür, sonra onların qızğın müzakirələrini
keçiririk. Deməli, həqiqətən də xalq
özünün varislik vəzifəsini layiqincə yerinə
yetirir. Buna onu qəlbindəki İlyas Əfəndiyev sevgisi təhrik
edir. Rahat uyuyun, böyük sənətkarımız! Tükənməz
böyük bir sevginin, eşqin məhsulu əsərləriniz
bizə - Azərbaycan xalqına əmanətdir! Ruhunuz şad
olsun!
525-ci qəzet 2018.- 3 oktyabr.- S.7.