Elçin zirvəsi
Zirvə, məlumdur ki, ən yüksək nöqtə anlamında ifadə olunan sözdür. Bəzən, "ən yüksək zirvə" kəlməsi də işlədilir. Çünki hər bir ucalığın öz zirvəsi vardır.
Fikrimcə, bu, doğru deyildir. Zirvənin ən
yüksəyi yoxdur. Çünki hansı həddə
dayanmasından asılı olmayaraq, zirvə, elə, zirvədir...
Zirvədən o tərəfdə isə, ənginlik
dayanır. Ənginlik əlçatmazlıqdır. Zirvə, ənginlik
altında daima öz əzəmətini qoruyur və bir
növ özü də əlçatmazlıq simvoluna
çevrilir. Zirvə sözü, mənəvi aləmdə
özünə daha əngin yer tutur. Mənəvi zənginlik
bütün zirvələrin fövqündə dayanır.
Öz məzmunu ilə daha əzəmətli
görünür. Çünki insanın mənəviyyatı
onun varlıq düsturu, kimlik şifrəsidir. Odur ki, zirvə
kəlməsinə ucalıq, yüksəklik anlamında
yanaşmaqla məhdudlaşmaq səhvdir. Zirvə meyarına mənəvi
təmizlik, vicdani paklıq ənginliyi anlamında yanaşmaq
doğrudur.
Zirvəyə yüksəlmək çox
asandır. Lakin zirvə olmaq çox çətindir. Zirvəyə
yüksəlmək üçün müəyyən,
keşməkeşli və yaxud da çox asan bir yol keçməklə yetişmək
olur. Zirvə olmaq üçünsə, Allahın verdiyi
daxili potensialı nüvə gücü ilə püskürdən
qüdrət sahibi olmalısan. Allahın seçilmişləri
olan bütün yaradıcı insanların zirvə olmaq
şansı vardır. Lakin burada mənəvi saflıq, daxili
paklıq böyük önəm daşıyır...
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndəsi, Xalq yazıçısı Elçin
yaradıcılığa başladığı ilk gündən
etibarən özünün genişmiqyaslı
düşüncə, idrak, təxəyyül imkanları ilə
hüdudsuz bir yaradıcılıq potensialından xəbər
verən yazıçı kredosunu göstərmişdir. Onun
özünün də vurğuladığı kimi desək,
ömrünün çox hissəsinin sovet sosialist sistemi
dövrünə təsadüf etməsinə baxmayaraq, elə
həmin illərdə yazdığı, lakin
şaşqın ideologiyaya heç bir xidmət göstərməyən,
özündə bəşəri mövzuları bəşəri
problemləri ehtiva edən əsərləri,
özünün də dediyi kimi, dünən necə oxunurdu və
qəbul olunurdusa, bu gün də heç bir cümləsini və
sözünü dəyişdirmədən olduğu kimi
oxunur, qəbul olunur. Mən deyərdim ki, həmin əsərlər
hətta zaman keçdikcə öz klassik qüdrəti ilə
zamanın axarında hər dəfə müraciət etdikdə,
yeni bucaqdan boy verdiyi görünür. Onun əsərlərinin
dili şirin, nəfəsi təzədir, istidir.
Elçin ədib olaraq, təkcə bədii əsərlər
yaratmaqla məhdudlaşmır. O, publisistikada, ədəbi tənqiddə,
elmi baxışlarında və digər ədəbi xidmətlərində
bədii təxəyyül imkanlarının zirvəsinə
eyni profesionallıqla yüksəlir.
Elçin zirvəsi hər tərəfdən
aydın görünən, ənginliyə doğru boy verən
yüksəklikdir. Həmin yüksək müstəvidə o,
öz dəsti-xətti ilə parlaq şəkildə bərq
vurur. Onun ədəbi baxışları ilə
publisistikası arasında yalnız bir fərq vardır, o da
janr fərqidir. Ədibin təxəyyül imkanı elə
yoğrulub yapılmışdır ki, heç vaxt heç
bir yazısında, hansı janrda yazmasına baxmayaraq, biri digərini
üstələyə bilmir. Hətta elmi əsərləri
Elçin müəllimin mükəmməl ədib olaraq
yaratdıqları ilə eyni miqyasda özünü göstərir.
Elçin geniş fantaziyaya məxsus
yazıçı olduğu kimi, həssas duyumlu publisist, dərin
düşüncəli ədəbiyyatşünas-tənqidçidır.
Elçin yaradıcılığının fəlsəfi
miqyası, dərya dərinliyi qədər dərin, sonu
görünməyən fəza qədər genişdir.
Elçin haqqında danışarkən onun hansı cəhətlərini qabartmaq istəsən görürsən ki, Elçin - nasir, Elçin - ədəbiyyatşünas-tənqidçi, Elçin - dramaturq, Elçin - kinossenarist, Elçin - publisist, Elçin - tərcüməçi, Elçin - neçə-neçə kitabın tərtibçisi, eyni zamanda, Elçin - ictimai xadim kimi mükəmməldir, zəngindir, dolğundur.
Dramaturgiya ilə məşğul olan elə ədiblər vardır ki, onların əsərləri yalnız ədəbiyyat olaraq özünü ifadə edə bilir. O cür dramaturgiya səhnədə özünü tapa bilmədiyi kimi, yaşaya da bilmir. Lakin Elçin dramaturgiyası, mükəmməl dramaturgiyadır. Onun ümumiyyətlə bütün əsərləri, həm nəsr, həm də səhnə əsərləri nə qədər oxunaqlıdırlarsa, bir o qədər də hərəkətə çevrilmək imkanını özündə cəmləşdirən dinamikaya malikdirlər. Tamaşa kimi yoğrulmaq üçün son dərəcə yumşaq xassəlidir. Ona görə də Elçinin pyesləri qədər povestləri, romanları da öz səhnə ekvivalentini çox üzvi şəkildə tapa bilmişdir. Elçin müəllimin bir ədib olaraq qüdrəti və gücü ondadır ki, onun nə pyesləri, nə də romanlarından, povestlərindən pyesə çevirdiyi səhnə əsərləri heç vaxt heç bir rejissor redaktəsinə tabe olmur. Necə var, eləcə də səhnədə canlanır. Lakin bu pyeslərin bir üstün cəhəti ondan ibarətdir ki, Şekspirin, Molyerin, Çexovun əsərləri kimi çox elatikdir, istənilən formaya düşə bilir və bu da o əsərlərə müraciət edən hər bir rejissora konsepsiya qurmaq üçün geniş meydan yaradır. Bütün bu üstünlüklər o deməkdir ki, Elçin dramaturgiyası heç vaxt səhnədən düşməyəcəkdir.
Elçin müəllim 14 tam, 10 kiçik həcmli
pyeslər müəllifidir. Onun, "Poçt şöbəsində
xəyal", "Ah, Paris, Paris!..", "Mən sənin
dayınam", "Mənim sevimli dəlim", "Mənim
ərim dəlidir", "Qatil", "Arılar
arasında", "Cəhənnəm
sakinləri", "Teleskop", "Şekspir", "Sənətkarın
taleyi", "O da aşiq ola yaza dünyada", romanları əsasında
səhnələşdirdiyi "Ağ dəvə",
"Mahmud və Məryəm", "Ölüm
hökmü" və sair bu kimi bir-birindən fərqli,
maraqlı, aktual mövzuları əhatə edən, yüksək
bədii yükə malik əsərləri həm milli
teatrlarımızın həm də əcnəbi
teatrlarının səhnələrinin bəzəyidir.
Elçinin müəllif olaraq bir çox
üstün cəhətləri vardır. Mən bunların
hamısını sadalamaq niyyətində deyiləm. Sadəcə,
onlardan biri barədə qısa danışmaq istəyirəm.
Elçin müəllim bu yaxında, Mərkəzi kitabxanada
özünün "Daş" romanının ərəbcə
çap olunmuş kitabının təqdimat mərasimində
vurğuladığı: "Mən ömrümün
çox hissəsini sovet sistemində
yaşamışam..." fikrini dinləyərkən, dərhal
gözlərim önündə canlanan, teatr sahəsinə bəxş
etdiyi, dünya teatrlarında yeganə geniş meydan tapan silsilə
səhnə əsərləri diqqətimi, bir daha onun
yaradıcılığına nəzər salmağa cəmlədi.
Elçin müəllimin sovet dövründə
yaşadığı illəri, müstəqillik
dövrümüzdəki illərlə müqayisələndirəndə
görünür ki, doğrudan da ömrünün çox
hissəsi o dövrə təsadüf etmiş, lakin
yazıçı məhsuldarlığı məhz müstəqillik
dövrümüzdə daha yüksəkdir. Bu baxımdan,
müstəqillik dövrümüzdə
teatrlarımızın formalaşmasına xidmət edən
ikinci bir məhsuldar yazıçımız yoxdur. Bax bu cəhətdən
Elçin müəllim bir müəllif olaraq xoşbəxtdir.
"Müstəqillik dövrü
teatrımızın inkişafında Elçin
dramaturgiyasının mövqeyi" adlı mövzu ilə
namizədlik dissertasiyam üzərində çalışarkən,
Elçin ədəbi kəhkaşanında
itib-batdığımın şahidiyəm.
Yazılarımın birində də qeyd etmişəm ki, mən
Elçin müəllimə çata bilmirdim. Onun hərəkət
dinamikası ən məhsuldar nöqtədə bərqərar
idi. Hər dəfə işi yekunlaşdırmağa
hazırlaşarkən, Elçin müəllimin, istər
respublika teatrlarımızda, istərsə də xarici olkələrin
səhnələrində yeni pyesinin premyerasının
olduğu xəbəri yayılmağa başlayırdı. Nəhayət
yay mövsümündə dissertasiyamı
yekunlaşdırdım və müdafiə etdim. "Müstəqillik
dövü teatrımızın inkişafında Elçin
dramaturgiyasının mövqeyi" adlı monoqrafiyam
işıq üzü gördü. O monoqrafiyada Elçin
dramaturgiyası bir neçə cəhətdən
araşdırılır, müxtəlif bucaqlardan təhlil, müqayisə və
təsvir olunur. Dünya teatrları da daxil olmaqla, bütün
teatr səhnələrində tamaşaya hazırlanan əsərləri,
hətta başqa-başqa teatrlarda hazırlanan eyni adlı əsərləri
təhlillə yanaşı müqayisələndirilir.
Elçin müəllimin üstün cəhətlərindən
biri də odur ki, müəllifin pyeslərinin səhnə
sehri hər yazıçıya nəsib olmayan "Elçin
teatrı"nı yarada bildi.
"Elçin teatrı" kontekstində
görünən mənzərə budur ki, o, böyük bir
nəsil üçün aktyor, rejissor məktəbinin
bünövrəsini qoydu. Onun əsərlərində bir
çox sənətkarlar formalaşdı, yetginləşdi və
sənət aləmində özlərini "Elçin
teatrı" məktəbinin nümayəndələri kimi təsdiqlədilər.
Bu gün də Elçin müəllimin əsərləri
teatr səhnələrinin bəzəyidir.
Deməliyəm ki, Elçin bir ədib olaraq əsərləri
ilə bir neçə cəhətdən oxucunun,
tamaşaçının və sənətşünas alimlərin
diqqətini özünə cəlb edir. Onlardan biri də,
çağdaş elmlər müstəvisində inqlabi
yeniliyi ilə dünyanı heyran qoyan, dünyanın məhvərini
dəyişdirən qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsi
arealında, müəllifin özünü ifadə edə
bilməsidir. Elçinin əsərləri öz rəngarəng
polifoniyası ilə nə qədər zəngin, sinfonikdirsə,
bir o qədər də ölçülərə yerləşməyən
sonsuz bir fəzaya bənzəyən bir kəhkəşandır.
Elçinin əsərləri heç bir qəlib çərçivəsində
məhdudlaşmır. O, əsərlərində elə bir aləm
yaradır ki, həmin aləmdə konkret rəng, səs,
ölçü yoxdur. Həmin əsərlərdə hər
kəs öz nəzər nöqtəsindən istənilən
rəngi görə bilir, öz duyumuna uyğun olaraq istənilən
səsi eşidə bilir və öz performansına uyğun gərdiş
etmək imkanını tapır. Ona görə də hər
bir mütəxəssis, istər rejissor, istərsə də
tamaşa yaradan digər sənət sahəsinin sənətkarları,
istərsə də hər bir oxucu və ya
tamaşaçı onun əsərlərinə baş vurarkən,
qol açdıqca daha uzaq məsafələrə uçmaq
imkanı əldə edə bilirlər. Bir də, dediyimiz kimi,
Elçinin əsərləri elə elastik
yumşaqlığa malikdir ki, onlardan istənilən
"fiqurları" çox asanlıqla yaratmaq olur. Ona
görə də Elçin müəllimin pyesləri
dünya teatr səhnələrinə çox asanlıqla
daxil ola və həmin səhnələrdə yaşaya bilirlər.
Xəmir kimi yoğrulmaq imkanı olan bu əsərlər hər
cür modelin modern bütövlüyünü ərsəyə
gətirmək imkanındadırlar. Təsadüfi deyil ki,
"Qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin teatr sənətində
sinergetik adoptasiyası (Elçin dramaturgiyası əhatəsində)"
doktorluq dissertasiyamın mövzusu da məhz həmin tələbin
diqtəsi ilə baş qaldırmışdır. Güman
edirəm ki, dünyanın humanitar səhəsində ilk
qaranquş olan bu orijinal mövzu az zaman içində elm
müstəvisində öz yerini tutacaq və dünya
teatrşünaslıq elmində Elçin
dramaturgiyasının yeni aspektləri, yeni nəzəriyyə
konteksində sənətşünasların diqqətini
özünə cəlb edəcəkdir.
Bizə görkəmli Azərbaycan ədibinin
yaradıcılığını araşdırmağı
davam etdirmək, müəllifə isə bundan sönrakı
ömrünün hər anını, bu günə qədərki
kimi, heç durmadan ədəbiyyatımızın zənginləşdirilməsinə
sərf etmək düşür. Bu yolda əziz Elçin müəllimə
can sağlığı, uzun ömür və yeni-yeni əsərlərlə
öz oxucularına və tamaşaçılarına töhfələr
bəxş etmək, fəth etdiyi, hər tərəfdən
aydın görünən yaradıcılıq zirvəsindən
Azərbaycan ədəbiyyat və sənət yollarına
daima şəfəq saçan bədii nuruna sönməzlik
arzulayıram!
Bu arzulara, 2012-ci ilin 17 mayında, saat 10.35-də yazdığım, "Azərbaycanın görkəmli ədibi, Xalq yazıçısı Elçini düşünərkən..." remarkası ilə başladığım şerimi birləşdirməyi də yerində hesab edirəm.
...Bax!.. bir də bax
gecənin qaranlıq gözündən
süd kimi süzülən sabaha!..
Sabahın içindən
bir qatar keçəcək,
hazir ol minməyə,
gecikmə sən daha.
Bu qatar adamla
bir anda dolacaq.
Qatarda yol gedən
yüzlərlə, minlərlə
sərnişin olacaq...
"Tık-çak-tak... tık-tak-tak...
tık-çak-tak... tık-tak-tak.."
ətrafa yayılan bu nəğmə
qatarın qəlbinin gur səsi,
durmadan yol gedən,
ürəkdən oxunmuş,
zövq ilə dinlənən
bir ömür nəğməsi.
Zülmətin içində dayanma!..
Bu qatar beləcə,
zamanın ömrünü
biçəcək anbaan.
Bu fani dünyada
yol gedən qatarda
hamısı sənindir
görduyn nə varsa,
ey İNSAN!..
Şərbətlər süzülüb dolacaq camlara
cürbəcür ləzzətdə,
cürbəcür hikmətdə:
"Salam, mən sizin dayınızam",
"Ah, Paris, Paris",
"Mənim sevimli dəlim",
"Mənim ərim dəlidir",
"Cəhənnəm kirayənişinləri",
"Poçt şöbəsində xəyal",
"Qatil", "Teleskop",
"Mahmud və Məryəm",
"Ağ dəvə", "Ölüm hökmü",
"Şekspir" və sair...
Burada hər kəsin öz payı olacaq...
Qatarda yol gedən adamlar
hərəsi bir badə alacaq,
badəni başına çəkəcək,
bu dadlı, ləzzətli,
bu şirin, hikmətli şərbətdən
doyunca içəcək!..
Dopdolu bu qatar
durmadan gedəcək...
Bu qatar getdikcə,
qaranlıq gecənin
qaranlıq gözündən
ox kimi şütüyüb
sabaha ötəcək...
Ləzzətli şərbətdən,
hikmətli şərbətdən
doyunca içənlər
məst olub uyacaq,
şütüyən qatarla
gecənin gözündən
sıyrılıb birbaşa
gündüzə keçəcək.
Gözləmə, sən də iç,
O nurlu sabaha
qatarla sən də keç.
Dopdolu bu qatar
zamanın ömrünü
zəmi tək biçəcək...
İşığa tuşlanıb,
işıqdan nur alan qatarın bu yolu...
Elçindən-Elçinə
qatarlar keçəcək
dünyadan, dopdolu...
Bax!..
dön geri bir də bax,
bir də gör işıqdan nur alıb,
işığa tələsən bu yolu!..
İFTİXAR
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, Əməkdar mədəniyyət
işçisi.
525-ci qəzet 2018.- 5 oktyabr.- S.7.