İspaniya -
düşüncələr və unudulmaz xatirələr
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
“Bütün böyük səyahətçilər
kimi, mən xatırladığımdan çox şeyi
görmüşəm və gördüklərimdən
çox şeyi xatırlayıram”.
Bencamin
Dizraeli
Böyük
Britaniyanın 1868-1874-cü illərdəki baş naziri
Yeretikliyə (dinsizliyə) görə məhkum
olunanların sayını bəzən protestant
yazıçılar artırırdılar. Lakin bu da bir
faktdır ki, Katolik kralların hakimiyyəti ərzində bir
neçə min dinini dəyişən yəhudi-konversos
iudaizm ibadətlərini icra etdiyinə görə məhkum
edilmiş və tonqalda yandırılmışdı. Minlərlə konversos yalnız ölkədən
çıxıb qaçmaqla bu ağır taledən
uzaqlaşa bilmişdi. İspaniyada katoliklərin
çoxu inkvizisiya tədbirlərinə qarşı
müxalif idi. Neapollular və milanlılar
isə (kimlər ki öz katolitsizmi ilə
öyülürdülər və kimlərki papa tərəfindən
dəstəklənirdi) sonralar ispan hökmdarlarının
İspan inkvizisiyası tədbirləri özlərinin üzərində
tətbiq edilməyə başlandıqda, buna müvəffəqiyyətlə
müqavimət göstərdilər. Hətta
İspaniyanın özündə də dəbdəbəli
autodafeyə (inkvizisiyanın hökmünün təntənəli
qaydada elan edilməsi və həm də hökmün, əsasən
tonqalda yandırılmanın icra edilməsi) və ya
hökmün mərasim şəklində icrasına, yeretiklərin
edam edilməsinə maraq nisbətən az
idi, ispanların əksəriyyəti heç vaxt bu dəhşəti
anlamaq istəmirdi.
İlk inkvizisiya generalı Tomas de Torkvemadanın
özü də konversos (iudaizmdən xristianlığa
keçən) ailəsindən idi. Nəhayət, o, yəhudilər
əleyhinə təbliğat kampaniyasına
başlamışdı. 1492-ci ildə o,
xristianlaşmaqdan imtina edən yəhudiləri ölkədən
qovmaq tədbirinə əl atılmasının vacibliyinə
katolik kralları inandırdı. İzabella
və onun müasirləri 170 minə qədər öz təbəəsinin
bu şəkildə qovuşmasına özlərinin mömin
bir vəzifəsi kimi baxırdılar. Elə
bu vaxt İspaniya özü iqtisadi resurslara möhtac idi ki,
yeni Avropa mövqeyində və dənizlər
arxasındakı imperiyasında özünü qoruyub saxlaya
bilsin. Bu ədalətsiz, qeyri-insani tədbir
iqtisadi cəhətdən daha fəal vətəndaşları
ölkəyə xidmətdən məhrum etdi, həm də
qapıları ölkədə alman və italyan maliyyəçilərindən
istifadə edilməsi üçün açdı.
1492-ci ildəki sürgün, ispan tarixinə yəhudilərin
göstərdiyi təsirə heç də son qoya bilmədi. XV əsrin
sonunda İspaniyada 300 min dinini dəyişmiş konsersos var
idi və onların çoxu sonralar da ölkədə qalmaqda
davam edirdi. Onlar şəhər
burjuaziyasının savadlı adamları və varlı ailələrdən
olmaqla, ispan kübarlığından olanlarla evlənmiş,
digərlərinə, hətta kral ailəsinə də öz
qanlarını ötürə bilmişdilər. Ancaq 1492-ci ildən sonra onların mövqeyi təhlükəli
olaraq qalırdı. İnkvizisiya onları
ölkəni tərk etməyə məcbur edirdi. Bu qaçqınlara sığınacaq verən və
onlara himayə göstərən, əsasən Osmanlı
imperiyası, İstanbul idi. Ölkənin
özündə qalan konversosların əksəriyyəti və
onların törəmələri isə ortodoks katoliklərə
çevrildilər. Onlarsız
İspaniyanın “Qızıl əsri” də o qədər
inandırıcı olmazdı.
Katolik kralların dinsizlərə qarşı mübarizəsi
sonrakı nəsillərdə də davam etdirildi. 1556-cı ildə ispan
kralı II Filippin Almaniyadakı, Fransadakı və
İspaniyadakı bütün yeretiklərin “yəhudilərin
törəmələri tərəfindən səpilmişlər
olduğu” barədəki ağılsız prinsipə
razılıq verdi. Papa IV Pavel isə
İspaniya ilə müharibə vaxtı kral II Filippin
özünün bütöv marrano və
ya yəhudi törəməsi olduğunu açıqca
bildirdi.
Qranadanın
işğal edilməsi
İspan həyatına mavrların təsiri və ənənələri
yəhudilərinkindən kifayət qədər fərqli idi. Ferdinanda və
İzabellaya mavr problemi özünü siyasi və hərbi
şəkildə göstərirdi. Çünki
mavrlar müstəqil Qranada krallığını idarə
edirdilər. Öz hərbi
resurslarını təmərküzləşməkdə
Kastiliya təbəələri katolik krallara həvəslə
köməklik göstərirdilər.
Araqon hələ də Siciliyanı və Sardiniyanı
ekstensiv Orta əsrlər Aralıq dənizi imperiyasından
ayrılıqda saxlayırdı. Ferdinand öz
uşaqlarının Portuqaliya, İngiltərə və
Burqundiya ailələrindən olanlar ilə nikahları vasitəsilə
yaranan ittifaqda Fransa əleyhinə öz diplomatik mövqeyini
möhkəmləndirirdi. Lakin onun iki
övladı və onların uşaqları gözlənilmədən
öldü. 1504-cü ildə İzabella
öləndə Kastiliyadakı varisliyin özü də yeni
problemə səbəb oldu.
İspaniya
və Yeni Dünya
Afrikanın
Atlantik sahili XV əsrdə prints Henrix Dəniz Səyyahının
cəsarətli səfərləri hesabına başlıca
olaraq Portuqaliyanın kəşfləri ilə əlaqədar
idi. Kastiliyalılar bu növ fəallıqla
praktiki qaydada maraqlandıqda, Kanar adalarını tutdular.
Bu işğal Kastiliyaya imkan verdi ki, öz
resurslarını və cəhdlərini dənizin o
tayındakı kəşflər üzərində cəmləşdirsin.
Genuyalı Xristofor Kolumbun kraliça
İzabelladan aldığı dəstək bu yeni siyasətin
göstəricisi idi. 1492-ci ildə Kolumb
Vest-İndiyaları kəşf etdi, sonrakı yarım əsrdə
isə ispanlar Amerikadakı nəhəng bir ərazini
işğal etdilər və Uzaq Şərqdə də öz
ilk məskənlərini saldılar. Katolik
krallar 1493-cü ildə ispan mənşəli papa VI
Aleksandrdan papa bullaları aldılar. Bunun nəticəsi
kimi 1494-cü ildə Portuqaliya ilə Tordesilias müqaviləsi
bağlandı. Bu müqaviləyə
görə, Atlantik okeanındakı nöqtədən qərbdə
olan bütün torpaqlar İspaniyaya məxsus olmalı, şərqdə
olanlar isə Portuqaliyanın ixtiyarına keçməli idi.
Tac təkid
edirdi ki, koloniyalarla bütün ticarət Sevilya limanı vasitəsilə
aparılsın. Kastiliyalılar
üçün saxlanılan yerli pul ispanların qanı
hesabına dənizin o tayındakı imperiyanı qurmağa sərf
olunurdu. Sevilya tezliklə Avropanın ən
böyük ticarət mərkəzlərindən birinə
çevrildi, onun əhalisi üç rüb ərzində
dörd dəfəyə qədər artdı.
İndiki Sevilya gözəl şəhər, turist
axını mərkəzi olmaqla yanaşı, ticarət sahəsində
əvvəlki şərəfini saxlaya bilməmişdir. Onu qınamaq
da düzgün olmazdı, axı İspaniya da Amerikalardakı
həmin hegemonluğunun heç siluetini də saxlaya bilməmişdir.
Ən tutarlı səbəb isə ondan ibarətdir
ki, bütün dünyada XIX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq, müstəmləkə sistemi süquta
uğramışdır.
İspan
Amerikası ilə ticarətə Kastiliya inhisarı praktikada
belə bir effekt verdi ki, Avropanın qalan
hissəsi ticarətdə bərabər şərtlərlə
rəqabət aparmaq şansına yiyələndi. Bu vaxt Amerikadan xeyli miqdarda gümüş idxal
olunurdu.
Ferdinand 1516-cı ildə öləndə taxt-taca onun nəvəsi
I Karl (1516-1556-cı illər) çıxdı, o, Niderland
hökmdarı, Avstriya və Cənubi Almaniya torpaqlarında isə
Habsburların varisi idi. Navarra adamları isə deyirdilər ki,
onlar qubernator kimi araqonludansa, türkü qəbul etməyi
seçərdilər. Sonrakı ili
Karl İspaniyaya gələndə onun tərəfdarları
artıq ümidlərini itirmişdilər və ölkə
bu əcnəbinin idarəçiliyindən qorxurdu. Karl təcrübəsiz olmaqla yanaşı, ispanca
danışa bilmirdi, özünü burqundiyalı məsləhətçilərlə
əhatə etmişdi. Bütün bunlara
görə o, heç də yaxşı təəssürat
bağışlamırdı.
1519-cu ildə kral I Karl V Karl kimi Müqəddəs Roma
imperiyasının imperatoru seçildi. Almaniyaya getmək
üçün Karl gəmidə üzməyə
başlayanda, Kastiliyada inqilab artıq başlamışdı.
1538-ci ildə Karl kübarlığın da azad ola bilməyəcəyi bir vergi təklif edəndə,
bu narazılıqdan ləngimədən qiyam qalxdı.
Karl müsəlman türklərə və alman yeretiklərinə
qarşı öz mübarizəsində xristianların vaxtilə
mavrlara qarşı apardığı müharibəyə əsaslanırdı.
İspaniya xarici müharibələrdən də kənarda
qalmırdı. Cənubi İtaliyanı türklərdən
qorumaq zərurətinə görə Karl öz
imperiyasını Osmanlı imperiyası ilə toqquşmaya
aparıb çıxardı. Bu vaxt Mərkəzi
Aralıq dənizi başlıca döyüş meydanına
çevrildi.
Şimali Afrikanın işğalını tamamlamaqda
Karlın uğursuzluğa düçar olması acı
intiqam alınmasına gətirib çıxardı. Dəniz
quldurlarının lideri, Barbarossa kimi tanınan Hayraddin 1529-cu
ildə özünü Əlcəzairin ağası elan etdi və
İstanbul sultanının suverenliyini qəbul etdi. Sultan
bunun müqabilində ona paşa titulu verdi
(İstanbulun uzun prospektlərindən biri indi Hayraddin
paşanın adını daşıyır).
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2018.- 6 oktyabr.- S.22