AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASININ PREZİDENTİ 2018-Cİ İLİ -
AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ İLİ ELAN
ETMİŞDİR
Müsəlman
Şərqində ilk demokratik respublikanın elan edilməsinin
100 ilinin 23 ayı müstəqillik, 71 ili
istila-fasilə dövrüdür. Vətəni
tərk edib mühacirət həyatı yaşayan mücahidlər
müstəqilliyin yenidən qələbəsi uğrunda
mübarizələrini qətiyyətlə davam etdirmişlər.
Mühacirət mətbuatı bu, istila-fasilə
dövrünün canlı salnaməsidir. Nəzərdən
keçirək.
Azəri
gənclər birliyi yığıncağında M.Ə.Rəsulzadənin
mühazirəsi: Qərbdə və Şərqdə milli məsələ
V
SIRA
ŞƏRQİNDİR
Milliyyət məsələsi Avropada həll edilmişsə
də, bütün dünyada daha həll edilməmişdir. Milliyyət
davasının Fransa və Amerika ixtilallarındakı bəşəri
fikirlərdən istifadə etdigi yuxarıdan bəri təfsil
etdigimiz vaqeələrlə sabitdir. Müstəmləkə
inqilabısının ən böyük mürşidi bulunan
Müttəhid Amerika Cümhuriyyətinin qəhrəman müəssisi
Vaşinqton nitqlərindən birində “Biz hürriyyət və
birlik toxumunu saçdıq, bu toxum bütün dünyada
çiçəklənəcək. Bir
gün gəlir ki, müttəhid Amerika hökumətlərinə
nazir olaraq Müttəhid Avropa təəssüs edər və
Amerika hökumətləri bütün cahana örnək
olur!”
Vaşinqtonun
bu sözlərindəki məna, bədə kəndisindən
bəhs etdigimiz Monroenin məşhur bəyannaməsində
yer verilmiş, nihayət bu “tez” (ideya) Rəis Vilsonun nitq və
bəyannamələrində tərvic edilmişdir. Vilsona görə Amerika ənənəyi siyasiyyəsini
təşkil edən əsas ikidir. Xaricən
hər millətin kəndi müqəddəratını həllə
səlahiyyətdar olması və daxilən də vətəndaşların
tabe olduqları hökuməti bizzat təyin etmələri.
Birinci məbdə (prinsip) beynəlmiləl
münasibatda hürriyyətdən, dövlətin millətləri
mexanik qüvvətlə istiladan imtinandan, ikinci məbdə də
hər məmləkət daxilində demokrasi rejiminin təsisindən
ibarətdir. “Bən təklif ediyorum ki, -
Vilson diyor - bütün millətlər (dövlətlər)
digər bir milləti kəndisinə tabe olmaq
üçün təzyiq və icbar etməsin, hər millət
kəndi idarəsini bizzat kəndi təyin eyləsin və təklif
ediyoram ki, tabelər mətbuları (başçıları)
bulunan idarənin şəkil və mahiyyətini bizzat kəndiləri
təyin eyləsinlər”.
Vaşinqton bütün cahandan bəhs edərkən
Avropanın Amerikaya bənzəyəcəgini söyləmiş
və bununla iktifa eyləmişdir (kifayətlənmişdir). Vaşinqton
proğramını tərvic edən Monroe və Vilson kibi rəislər,
fikirlərini bütün cahanı ehtiva edər bir şəkildə
ifadə etməklə bərabər, tətbiqatda yalnız Amerika
və Avropa sahəsi ilə iktifa eyləmişlərdir.
Avropadakı ən radikal və sosyalist cərəyanlar
belə aləmşümul mülahizə və projelərində
Avropa və Amerika qitələrindən dışarıyı
qəst etməmişlərdir. Avropadakı
radikal əmələ cərəyanlarını belə,
Şərqdəki hərəkat, avropalılara təəlluq
edən şu və ya bu məsələyə
toxunduracağı məzərrət və fayda nisbətində
əlaqədar etmiş, hadisə o nöqtədən təqdir
edilmişdir.
Yalnız bu hərbdən sonradır ki, “cahanı-mədəniyyət”
milliyyət məsələsinin sırf Amerika və Avropaya
münhəsir bir məsələ olmadığını
görmüş, kəndisini müəzzəm bir hərəkat
qarşısında bulmuşdur.
Əvət, məsələyi avropalıların
“eqosentrik” görüşlərindən təcrid və aləmşümul
bir nəzərlə tədqiq edərsək, əsl milliyyət
məsələsinin bundan sonra həll ediləcəginə
hökm etməliyiz. Türk dünyasını qəbzəsində
(ovcunda) bulunduran qızıl bolşevizm yalancı
bütün şüarına rəğmən, milliyyət məsələsini
həll etmiş degildir. Sovet Federasyonunun nə
kibi sentralist və milliyyət düşməni zalım bir
idarə olduğunu biliyorsunuz. Millətlər
Cəmiyyətinin qaliblər arasında bulduğu yeni müstəmləkələr
haqqında tətbiq etdigi sistemin, əski müstəmləkələr
sistemindən şəklən fərqli olmaqla bərabər,
yeni müstəmləkə sistemi olduğu məlumdur. Burada dəyişən yalnız kəlimədir.
Müstəmləkə yerinə “mandat”
deyilmişdir. Təbiidir ki, bənligini
istehsal (hazırlayan) və tamamilə təşəkkül
etmiş bir milləti, bu kibi məhdud şəkillərlə
aldatmaq olmaz.
Şərq məmləkətlərinin, bilxassə
Türk ellərinin, Avropa millətlərinin XVIII və XIX əsrlərdə
keçirdikləri milli cidal və ixtilal dövrünə
girdiklərində şübhə yoxdur. XIX əsr
Avropa millətləri üçün nə idisə XX əsr
də Şərq millətləri üçün odur.
“Milliyyət” kəlməsi ilə “millət” kəlməsi
arasında fərq vardır. Hürriyyət və
istiqlalını kəsb (əldə) etmək yolunda əzm və
israr göstərməyən bir cəmiyyət milliyyət
olsa da millət degildir. Millət,
istiqlalı ilə yaşamaq əzminə qərar vermiş
milliyyətdir. Türkiyənin göstərdiyi
xarüqə Asiya İstiqlal hərbi kibi, şanlı misallar
varkən Türk və Şərq millətlərinin də
artıq bir millət olaraq meydana çıxdıqlarına
şübhə ediləməz.
Şərqdə və bilxassə Türk və İslam
dünyasında zühur edən milliyyət cərəyanlarının
və milli cidalların mahiyyət və həqiqətini
tamamilə qavraya bilmək üçün məsələyi
ayrıca tədqiq etmək lazım. Bu bəhsə
başqa bir müsahibədə övdət etməyə
çalışacağız. Şimdilik
şu qədər söyləyə biliriz ki, Avropadakı
milliyyət cərəyanlarında təsbid edilən 3
mühüm dövrü Şərq hərəkatları pək
qısa bir zamanda keçiriyorlar.
Avropa
milliyyətpərvərligi, verdigimiz təfsilatdan da seziləcəgi
vəchilə 3 dövr keçirmişdir:
1. Fransa
ixtilal məktəbinin təsirində bulunan rasyonalizm
dövrü. Bu dövrdə milli hərəkat
yalnız hüquqi-təbiiyə nöqteyi-nəzərindən
görülüyor, milliyyəti müəyyən qanunlar təhdində
yaşamağa qərar vermiş siyasi bir zümrə ədd
ediyorlardı. Madam ki, insan
hürdür, dövlət də hürr insanların muradi
ümumisinə müvafiq hürr bir müəssisə
olmalıdır, deniliyordu.
2. Alman
filoloji məktəbinin təsiri ilə zühur edən
irqçilik dövrü (rasizm). Bu dövrdə
milliyyət məbdəi (prinsipi) romantik bir həyəcanla
müdafiə olunaraq, milliyyətin şəxslərin iradəsilə
degil, irq və mənşə vəhdətindən mütəvəllid
olduğu iləri sürülüyordu.
3.
Üçüncü dövrdə bu iki nəzəriyyənin
etilafından (birləşməsindən) hasil olma əsri hars
nəzəriyyəsi hakim oluyor ki, milliyyəti eyni şərait
təhdində bulunan insanlar zümrəsindən mütəvəllid
(əmələ gələn) cəmiyyət məhsulu ədd
edərək, irq nəzəriyyəsindəki kollektivizm şərtini
ifa etməklə bərabər, milliyyəti müstəhsəyə
dönmüş bir müəssisə halında görəməz,
onun tərəqqi və təkamül edər bir müəssisə
olduğunu və milliyyət davasının insani demokratik
prinsiplərlə müttəfiq olduğunu iddia edər.
Türkiyə
həyati-siyasiyyəsini Şərq cərəyanlarının
tipik bir misalı olaraq alırsaq bu 3 tipik nəzəriyyənin
müxtəlif zamanlarda təsir yapmış olduğunu
görürüz:
Tənzimat, Fransız rasyonalizminin təhti-təsirində
idi.
İttihad və Tərəqqi zamanındakı
Türkçülük, alman filoloji məktəbinin təsis
etdigi irq nəzəriyyəsini tərviç edərdi.
Cümhuriyyət Türkiyəsi isə bəzi ifrad və
təfridlərdən sərfi-nəzər hars nəzəriyyəsinə
müstənid əsri idealını təqib etməkdədir.
Bu nəzəriyyə bizi alman filoloji məktəbinin
oyanmaq üzrə bulunan millətlərə romantiq bir həyəcan
verdigi mühəqqəq bulunan xalqiyyat, ətiqiyyət sahəsində
icra etdigi elmi tədqiqat üsulundan müstəğni
(ehtiyacsız) etmədigi kibi, milli bir hərəkata müvəffəqiyyəti
təmin edən xalqçılıq əsası ilə də
sıxı-sıxıya rəbt edər. Milliyyətpərvərlik
bu nəzəriyyəyə görə demokratik və inqilabi
bir cərəyandır.
Alacağımız
Dərs
Hala tarixi düşmənin qəhhar (güclü, məhv
edən) pəncəsindən qurtulamayan bir Azərbaycan, bir
Türkistan, bir Kazan və sairə Türk qövmlərinə
Avropa milliyyətpərvərligini tədqiq nəticəsində
alınacaq pək mühüm dərslər vardır.
İctimai
mücadilə məhkum, fəqət həqiqi həyata malik
siniflərə istinad edən fikri cərəyanlar, hürriyyəti
hədəf ittixaz etdikləri kütlənin bütün kin və
nifrətini demokrasi əlehdarı zalım aristokrasiyə
qarşı cəlb etdikləri nə qədər təbii isə,
hürriyyət və istiqlalını istihdaf edən məhkum
bir millətin də kəndisini əsarəti altında
bulunduran qüvvətə, yalançı və
müstövli millətə qarşı eyni hissi ədavət
və kinlə mücəhhəz olması qayət təbiidir.
Bu təbii saiqəylədir ki, alman ittihadının taktiki
fransız düşmanlığı, slav
ittihadının taqtiki alman və türk düşmənligi,
İtalya itdihadının taqtiki Avstriya düşmənligi
olmuşdu.
Bu təcrübəyə nəzərən bizim də
proğramımız milli harsımızı tədqiq ilə
Türkcəmizi sevmək, milliyyətimizi anlamaq, milli
xüsusiyyət və mənliyimizi elmi surətdə öyrənmək
olmalıdır. Mədəni millətlər arasında
tüfeyli degil, dəyərli bir üzviyyət olmağa
çalışmaqla bərabər biz, milliyyətpərvərligi
irticai mənada alma-malı, onun həddi zatında demokratik və
inqilabi bir cərəyan olduğunu dərk etməli, insani qayələrə
milli demokratik yollardan daha səri gediləcəgini təqdirə
qadir olmalıyız.
Taktiqə
gəlincə, Avropadakı milliyyətpərvər cərəyanlarda
gördügümüz kibi, milliyyət və
istiqlalımızın yolu üzərində duran tarixi
düşməndən tamamilə xilas olmadıqca, müqəddəs
mücadilənin böyük mənfəəti naminə, kəndimizdə
rus əleyhdarlığı fikrini tərbiyə etməli,
Türklüyün əbədi düşməni
müstövli (işğalçı) rusluğun, yalnız
siyasi degil, harsı hər türlü təsirlərinə dəxi
amansız bir mücadilə elan etməliyiz!
Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin
“Yeni
Qafqasiya”, 16 nisan (aprel) 1927, ¹14
“VƏTƏN”
MÜHƏRRİRİ BAKIDA
İstanbul qəzetələrindən “Vətən”in heyəti-təhririyyəsi
ərkanından Əhməd Şükrü bəyin
Rusiyayı tədqiq məqsədilə Sovetlər
İttihadına ezam eylədigi məlumdur.
Əhməd Şükrü bəyin əziməti epey
zaman olduğu halda “Vətən” səhifələrində bu
səyahətin ancaq bir müqədiməsi görüldü. İstanbul ilə
Batum arasında vapurdan (gəmidən) göndərdigi bir
qaç məktubdan sonra, qütbi-şimal kəşfinə
çıxan bəzi səyyahlar kibi, Əhməd
Şükrü bəyin izi qeyb oldu. Hali-hazırda
bu “cəsur kaşifin” (kəşfiyyatçının) nərələrdə
olduğu belə “Vətən” oxucularına bəlli degildir.
Vapurdan göndərdigi məktublarında Sovet Cəmahiri-Müttəhidəsini
Amerika Cəmahiri-Müttəhidəsini tədqiqə
çıxan bu qəzetəçiliginin
türk şagirdi Sovetlərin nəyini öyrənəcəgini
oxucularına bildirmişdi. Amerikalıların “soqaqdakı adam” dedikləri bir təbir varmış,
iştə Əhməd Şükrü bəy də bizə
Qızıl Rusiya sokaklarındakı adamları anlatacaqdı.
Əhməd Şükrü bəy, Moskvaya Qafqasiya tariqi
ilə gediyordu. Onun, qəzetəsinə göndərəcəyi
ilk məktublar bizi bilxassə əlaqədar ediyordu.
Baxalım, “Qafqasiya soqaqlarındakı adam”
nasıldır, deyə maraq ediyorduq. Fəqət
intizarımız çox sürdü. Batuma
çıxdıqdan sonra Əhməd Şükrü bəyin
səsi eşidilməz oldu. Sovet
kaşifinin hali-hazırda hansı şəhər
soqaqlarında nə kibi “adam” kəşfi ilə məşğul
olduğunu biləmiyoruz. Yalnız 30 mart tarixi ilə
Bakıda müntəşir “Komunist” qəzetəsinə
baxılarsa, o nisan ibtidalarında Bakıda
imiş.
“Vətən”
mühərriri Bakıda nələr görmüş,
“soqaqdakı adam”larını nasıl
bulmuş? Bunu daha biləmiyoruz. Fəqət bildigimiz bir şey vardır ki, o da
Şükrü bəyin 71 nömrəli “Komunist” qəzetəsində
dərc etdirdigi bir məqalədir. Bolşevik
qəzetəsinə “lütfən” göndərdigi bu məqaləsində
“Vətən” Müdiri” (“Komunist”) qəzetəsi kəndisini
oxucularına böylə təqdim eyləmişdir) Sovetlər
İttihadına aid təəssüratını anlatıyor.
Məzkur qəzetənin eyni nüsxəsində
bir fotoğrafı dəxi mündəric bulunmaya idi, klişe
olaraq basılan imzasına rəğmən, biz bu təəssüratın
tanıdığımız “Vətən” mühərriri
Əhməd Şükrü bəyə aid olduğuna
çox şübhə edərdik.
Müstəqil
Cümhuriyyət namını daşıyan bir türk məmləkətinin
paytaxtına varid olan bir qəzetəçinin, bilxassə “Vətən”
namını daşıyan bir Türk qəzetəçisinin
gözünə ilk batan şey milli istiqlal məfhumu ilə təlif
qəbul etməz bulunan yabançı işğal qüvvətlərini
görmək, bu Türk məmləkətində rus
ordularının hökmfərma olduğunu acı bir heyrətlə
seyr etmək olurdu. Halbuki Əhməd
Şükrü bəy pək acı həqiqətlər ərz
edən bu talesiz məmləkətdə dadlı röyalar
görüyor. Əhməd Şükrü bəycə:
“Türkiyədən Bakıya gələn bir türk qəzetəçisi
adətən həqiqət dünyasından röya aləminə
atılmış bir insan vəziyyətində
qalıyor”muş.
Nə imiş bu röya aləmi?
Türkiyədə
daha müvəffəq olmadıqları halda, burada latın hürufu tətbiq olunmuş;
qadınlar çarşaflarını atmışlar,
İstanbulda geyəlimmi-geymiyəlimmi deyə
düşünməkdə ikən burada şapkayı
geyirmişlərdir. Ruslar türklərə təhəkküm
və təkəbbür göstərmədikləri kibi,
türklər də rus cəbrinə qarşı artıq
çırpışınmaq həvəsini
daşımıyorlarmış... və sairə.
“Amerikalı” mühərririn kəşfi yalnız bu qədər
degildir. O, bu
kibi “röyalar”la bərabər bir “həqiqət” daha kəşf
eyləmiş: məgərsə (sən demə)
bakılılar türk imiş. O qədər türk ki,
Əhməd Şükrü bəylə belə
qonuşmuş, yekdigərlərini gözəlcə
anlamışlardır. Fəqət o, bu qədərlə
də qalmamış, “Kolumb”ları bir kəşfdə dəxi
bulunmuşdur. “Şapka röyası” ilə “türkcə
həqiqəti”ni təfriq ediləməz
bir hala ifrağ edən (ayıran) amil “Cahanşümul Rusiya
inqilabı imiş”.
Demək, Bakı türkünün şapka geyməsi də
böyük inqilabın canlı kəramətlərindən
imiş. Fəqət bu amerikalı kaşifə xəbər
verəlim ki, şapka geyməkdə qibtə ediləcək
bir kəramət varsa, bunun şərəfi bolşevik
inqilabına degil, Rusiya istilasına aiddir. Bakılılardan
bir qismi şimdi degil, şapkayı ta Çar zamanından bəri
geymişlərdi, nitəkim çarşaflar da şimdi degil,
ta o zamandan bəri atılmışdı. Tühəf (təəccüblü) degilmi ki, 1918-ci
sənədə Gəncəyə gedən bir türk qəzetəçisi
şapka geyən bir Azərbaycan nazirini təhtiyə eyləmiş
idi. Halbuki, şimdi şapka geymək
böyük inqilabın şanlı müqtəzəbatından
(qanun və fərmanından) ədd olunaraq kəndisindən
qibtəli bir lisanla bəhs olunuyor.
Türk qadınlarının sərbəst bir həyatla
yaşamağa başlamalarını göstərən
“çarşaf atma” xüsusunda İstanbuldan bir mühərririn
Bakıdakı türk qadınlarından bir lisanı qibtə
ilə bəhs edişi qədər mürai (riyakar) bir şey
təsəvvür olunamaz. Rusiyadakı
böyük inqilab, məazallah (Allah saxlasın!), İstanbula
şamil degil ikən qadınlıq məsələsinin buraca
həll olunan şəkli heç də komunist ifratlarına
qibtə etdirəcək bir mahiyyətdə degildir.
Latın
hürufunun tətbiqinə gəlincə “Hətta tramvay arabalarında
belə yazıların latınca olduğu”na həsrət
çəkən bu mühərrir bu “röya” ilə bərabər
ruscanın da bir “həqiqət” olaraq
yazıldığını əcəba
görmüşmüdür? Yaxşı ki,
Əhməd Şükrü bəy “amerikalı”dır. Lakin hüruflarından anlar. Əcəba
bu “röya”dan anlamayanların latınca ilə yazılı
türkcədənsə, rusca oxumayı daha ziyadə tərcih
edən “soqaqdakı adamlar”dan möhtərəm mühərrir
heç xəbər tutdumu?
Yazıları
latın, sərpuşları (baş
örtükləri) şapka olanların milliyyətlərini
qeyb etmədikləri haqqındakı meydan oxurca
iddialarını sühulbətlə (asanlıqla) qəbul edən
mühərrir bu adamların nə milliyyətsiz və cibilliyətsiz
(xilqətsiz) bir tip olduqlarını heç ögrəndimi?
Yoxsa bolşevik kosmopolitligində bulduğu bu tiplər
Amerikalı zövqünə müvafiqmi gəldi?!.
“Rusun
Türkə təhəkkümü yoxmuş, türk də
artıq təhəkküm və təkəbbürün
intiqamını almaq həvəsilə
çırpınmıyormuş” - deyən istanbullu bir mühərrir
bu cümləsi ilə Bakı həbsxanalarında
çürüyən, Sibiryanın soyuq mənfalarında məhv
olan fədakar milliyyətçilərin dərdilə mütəəllim
(kədərli), Xəzər dənizinin dalğaları
içində boğdurulan istiqlal şəhidləri ilə
Azərbaycanın hər tərəfində yatan vətən
və milliyyət məzlumlarının acısı ilə
dağdar milli Azərbaycan əfkarı-ümumiyyəsini nə
qədər acıtdığını əcəba təqdir
edə bilmişmidir? “Vətən” qəzetəsinin
İstanbulda istifadə eylədigi hürriyyəti mətbuatdan
mində biri Bakıda olsaydı, müqəddəsata toxunan bu
cümlənin nə kibi protestolara məruz
qaldığını qailinin (söyləyənin)
başına nə kibi nifrət qasırğaları cəlb
etdigini, Əhməd Şükrü bəy dərhal
anlamış olurdu.
Rusunmu
türkə təkəbbürü yox?... İstanbulun ingilis, fransız və rum ordusu tərəfindən
işğalı Türkiyə nəzərində nə qədər
acı və mənfur bir təkəbbür və təhəkküm
idisə, rus ordusunun Bakıdakı hakimiyyəti də o dərəcə
mənfur və o qədər məlun bir təkəbbür və
təhəkkümü ifadə etməzmi?! Əhməd Şükrü bəy, Azərbaycan
Sovet hökuməti deyilən heyətin Moskva əlində,
mohud (aşnası) Fərid hökumətinin Londra əlində
olduğundan ziyadə zavallı bir alət olduğunu əcəba
tədqiq etmədimi?
Əhməd
Şükrü bəy Bakıda nisan
günlərində bulunuyordu. Bu günlərin
acı xatirələri içində Azəri gəncliyinin qəlbini
parçalayan qara ləkələrdən birisi də kəndilərinə
Türkiyə müməssili (nümayəndəsi) təvrini
verən bir taqım zəvatın işlədigi müdhiş
xətalardır. Hər kəsdə bu xətaların təshih
edilmək üzrə olduğu qənaəti qüvvətləndigi
bir zamanda, Əhməd Şükrü bəyin, bir Türkiyə
qəzetəçisi sifətilə, çıxıb da
istila altında inləyən Azərbaycanda “rus təhəkkümü
yoxdur” deməsi, heç şübhəsiz ki, Azərbaycan vətənpərvərliginin
arxasına saplanmış xain bir xəncər təsiri
vermişdir.
Şükrü bəy bu xüsusda daha iləri
getmiş “Hərbi-Ümumiyi mütəaqib Amerika ilə Avropa
dövlətləri və Rusiya, bilümum millətlərin kəndi
müqəddəratlarına hakim olması əsasını vəz
və elan etmişdi. Avropa dövlətləri bu qaydaya əsla
riayət etməmişlər ikən Sovetlər
İttihadı yalnız elan ilə iqtifa etməmiş, bu qaidəyi
eyni zamanda mövqei-tətbiqə də qoymuşdur”
iddiasını sərd eyləmişdir.
Qafqasiya Federasyonundakı müşahidatının
hansı vəsiqə və ya vəqas ilə Əhməd
Şükrü bəy, Sovet İttihadı sisteminin Cəmiyyəti-Əqvam
mandaterligindən daha məqbul olduğunu iddia ediyor? Biz, Azərbaycan
işğalının fərzən bir Misir
işğalından və ya Əhməd Şükrü bəyin
məqsədi rəisi bulunan Kıbrıs ilhaqından daha
adilanə olduğunu “Vətən” mühərriri nə ilə
isbat edər?!
Əhməd
Şükrü bəy bu məqaləsində Azərbaycan
Türklügünü, istiqlal həyatı ilə
yaşamış və yaşamaq istəyən hakim bir millət
degil, böyük Rusiya daxilində həqqi-əqəll həyatı
təmin olunmuş bir əqəliyyət kibi tələqqi eyləmiş,
hal ilə mazi arasında müqayisə yaparkən, yalnız
Sovet sistemi ilə heç görmədigi Çarist Rusiyadan bəhs
eyləmişdir. Sovetlər İttihadında təyini müqəddərat
haqqı, səmimanə surətdə təmin edilmiş
imiş!... Halbuki hər kəsin
məlumu olduğu vəchlə, Qızıl Moskva Qafqasiyaya
zorla girmişdir. Onun buradakı
hökümranlığı ordusuna, “Çeka”sına və
istibdadına istinadən davam ediyor. Bütün
bunlar ortada durur ikən bir Türk mühərriri hansı
vicdanın müsaidəsi və hansı haqq və səlahiyyətlə
bu böyük günahı işliyor, göz görə bu fəci
həqiqəti inkar ediyor?!
Əhməd Şükrü bəyi Azərbaycanın və
ələlümum Qafqasiyanın Qızıl Rusiya tərəfindən
bir müstəmləkə kibi istismar olunduğunu dərk etməyəcək
qədər məhrumi-zəka bir zat deyə
tanımadığımızdan, imzası ilə nəşr
olunan bu fikirlərə doğrusu şaşdıq, gözlərimizə
inanmadıq, hala da inanmıyoruz. Bu vaxta qədər “Vətən”
vasitəsilə nəşriyatda bulunmadığı dəxi
bu xüsusda bizə bir fikir verə bilir. Ehtimal
ki “Amerikalı” mühərrir “Çeka” Rusiyasından səlamət
qurtarmaq üçün böylə bir “manevra”ya lüzum
görmüş, əsil intibalarını sonra yazacaq, Sovet
soqaqlarında bulduğu “həqiqi adamı” İstanbula
döndükdən sonra “Vətən” səhifələrində
göstərəcəkdir.
“Vətən”
qəzetəsini milliyyət kafiri ədd
etmək istəmədigimizdən mühərriri Əhməd
Şükrü bəyi də “mömin” deyə qəbul etməmiz
icab edər. Bir möminin işlərini sihhətə
həml etmək isə islamlıq icabındadır.
Bakıdakı
manevrasından dolayı, mübariz Azərbaycan Türk gəncliginin
ülvi məfkurəsi, iki türk məmləkəti
miyanında mövcud qardaşlıq rabitəsi və nəhayət,
Azərbaycan istiqlalı uğrunda, Bakı topraqları
altında yatan Türk şühədasının əziz və
müqəddəs xatirəsi naminə duyduğumuz acı təəssürlərə
rəğmən, Əhməd Şükrü bəyi tamamilə
təfkir etmiyəlim, bir az daha bəklə-yəlim,
baxalım, bu xüsusata “Vətən” oxucularına nə
söyləyəcək!..
Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin
“Yeni
Qafqasiya”, 15 May 1924, ¹16
BOLŞEVİK
YALANÇILARI
Yalan, bolşevik propağandasının ən
böyük bir silahıdır. Propağanda mahiyyətinə haiz hər
hankı bir hərəkat və nəşriyyatda elmi bir sihhət
(doğruluq) aramaq müşkül pəsəntligində
bulunmaq caiz olmasa belə, izzəti-nəfis sahibi bir müəssisə
propağanda olsun deyə, göz görə-görə yalan
da uydurmaz, bir gün sonra təkzib edəcəyini bildiyi
üçün, düşmən haqqında olsa dəxi,
söyləyəcəgi sözlərin dərəcəyi-vüsuqunu
ölçmək məcburiyyətində qalır. Bir günlük təsir üçün
yapılacaq bəzi işlərin becərilməsi bir yalana mütəvəqqif
(yerində duran) olsa belə, dövlət başında duran məsuliyyətli
bir zat bu yalanı irtikaba (pis işə) tənəzzül etməz.
Bu kibi işlər qüyri-məsul bir taqım
“mütəxəssislər”ə yaptırılır. İctimai bir zərurət sövqilə, cəmiyyət,
bir cəlladı nasıl tələqqi və onun mövcudiyyətinə
nasıl təhəmmül edərsə, bu kibi “mütəxəssis”
mürtəkibləri (yaramaz işlər görənləri)
də eyni kəharət və nifrətlə qarşılar.
Fəqət
sözlə mətbuat hürriyyətini kəndi inhisarına
alan bolşevik sistemi “böyük müəssis və
mürşid” Leninin məruf düsturunca casusluğu şərəfli
bir vəzifə halına ifrağ etdigi kibi, cəlladlıqdan
başqa bir şey olmayan çekistliki də “ixtilalın dəmir
əli” deyə təsid eyləmiş, yalanı isə
propağandanın ən böyük silahı olaraq
qullanmışdır. Propağanda məqsədi
ilə əlahəddə bir qəzetə müxbiri degil, hər
hanki böyük bir komisar, rəisi-cümhur mövqeində
bulunan bir zat belə yalanlar irtikabından zərrə qədər
çəkinməz, çünki bu yalanın xalq
hüzurunda üzünə
çırpılmayacağını bilir. Misal istərsiniz, sizə Azərbaycan Sovet
Cümhuriyyəti icra heyəti rəisi Ağamalıoğlu Səməd
Ağanın bir yalanını zikr edə biliriz.
Yövmi
türkcələrdə “Azərbaycan Rəisi-Cümhuri” deyə
yad edilən bir zat “Bakinski Raboçi” namilə intişar edən
rusca qəzetədə (Rəisi-cümhurun türkcə
yazısı yoxdur) yazdığı ərəb əlifbası
ilə latın əlifbasından bəhs bir məqaləsində,
latın əlifbasının Rusiyaya siyasi bir məqsədlə
tətbiq edildigini dava edən baş mühərririmizlə
münaqişə edərkən, ərəb əlifbası
islahını istəyənlərin sıralarından tam
yüz sənə geri qaldıqlarını elan etmək kibi həfifliklərdə
bulunduqdan donra, ziraət naziri Səbri Bəy Əfəndiyə
ətf etdikləri bəyanat kafi degilmiş kibi, bir də
Ağamalıoğlu Böyük Millət Məclisinə
böyük bir inadda (məxəz, dayaq) bulunmaq
küstaxlığını göstərmişdir. Guya biz,
Sovetlər İttihadını, latın hərflərinin
tətbiqi ilə Türk vəhdətini qırmaqla ittiham
etdigimiz sırada (1924 sənəsində) Böyük Millət
Məclisinə latın hərflərinin tətbiqi lüzumuna
aid bir qanun layihəsinin verildigini görməklə
gülünc vəziyyətdə qalmışız.
Zavallı Azərbaycan qarei (oxucu), “Komunist” yavərlərindən
başqa müstəqil və hür mətbuata malik olsaydı
bu iftiranın propağanda məqsədi ilə uydurulmuş
fahiş bir yalandan ibarət olduğunu ertəsi günü həmən
öyrənərdi. Yaxud yalanın üzünə vurulacağını təqdir
edən “Rəisi-Cümhur” bu alçaqlığı irtikab etmədən
əvvəl bir az düşünür,
heç olmazsa, bu dibsiz ifşaat “şərəfini”
yardaqçıları Əhməd Bədilərə tərk
edərdi.
Məlum
olduğu üzrə, latın hərfləri
xüsusunda bu günə qədər rəsmi Türkiyə
nöqteyi-nəzəri elan edilmiş degildir. Maarif Nəzarətinin
vaxtilə bütün Türkiyə müəllimlərinə
sorduğu anketlərə verilən cavablar, son zamanlarda mətbuat
səhifələrində mütaliələr bəyan edən
ixtisas əhlinin nəşriyyatına baxılırsa,
Türkiyə əfkari-ümumiyyəsinin latın
əlifbasının tətbiqi əleyhində olduğuna
hökm etmək lazım gəlir.
Yazı yalanının şahkar nümunəsini
bolşevik Azərbaycanın ən yüksək şəxsiyyətinin
imzasını daşıyan bir məqalədən aldıq. Şifahi
propağandada qullanılan yalan nümunəsini də
Bakıda tərtib edilən mətbuat sərgisinə rəhbərlik
edən bolşevik məmurlarının təlqiyatından əxz
edəcəgiz. Türkoloji konqresi münasibətilə
tərtib olunan mətbuat sərgisinin “Müsavat” dövrünə
aid qismi haqqında izahat verilirkən Türkiyə deleqələrinin
nəzəri-diqqəti “Azərbaycan Cüzi layən
fövqi-İran” başlığı daşıyan bir qəzetə
üzərinə cəlb edilmiş, “İştə kor
göz” denilmişdir. “Azərbaycan
istiqlalını guya müdafiə edən
müsavatçılar, kəndi hakimiyyətləri
dövründə burasını İranın ayrılmaz bir
hissəsi kibi tələqqi edən bir qəzetə
intişarına meydan vermişlərdir”. Məzkur qəzetənin
hankı sənədə və hankı hakimiyyət
dövründə intişar etdigini tədqiqə
vaxt bulamayan deleqələr üzərində bu “izahat”ın
icra edəcəgi təsir aşikardır. Nitəkim
kəndilərinin böylə bir “üqdə” (həlli
çətin məsələ) ilə mütəəssir
olduqlarını təmaslarımızla anladıq.
Halbuki,
mövzu bəhs qəzetə “Yeni Qafqasya”nın
Azərbaycan mətbuatının 50-ci ildönümünə
aid olaraq intişar edən nüsxəsində mündəric
mətbuat tarixçəsindən də
görüldügü kibi 1917 sənəsində intişar
eyləmişdir. (“Yeni Qafqasiya” məlumatının məxəzi
isə bolşeviklər zamanında nəşr olunan “Azərbaycan
mətbuatı” nam risalədir)
Həddi-zatında İran demokratları tərəfindən
müsavatçıların “Azərbaycan istiqlalı”
şüarına qarşı mücadilə etmək məqsədi
ilə təsis edilmiş olan bu qəzetənin intişarı
Müsavat hakimiyyətindən əvvəlki dövrə
aiddir. Azərbaycan istiqlalı və Müsavat hakimiyyəti
1918, 1919 sənələrində təəssüs eyləmişdir.
Bu qəzetə isə 1917-də intişara
başlamış, bolşeviklərin Bakıda icrayi-hakimiyyət
etdikləri ilk dövrdə davam eyləmiş və 1918-də
Bakının Azərbaycan hökuməti idarəsinə
keçməsi üzərinə bir daha çıxmaz
olmuşdur.
Azərbaycanda
hürriyyəti mətbuat olsa və insanlar “Çeka”
qorxusundan məsun qalaraq bildiklərini
söyləmək imkanında bulunsaydılar, biz əminiz ki,
Türkiyə deleqələri bu “üqdə”yi İstanbula gəlincəyə
qədər qəlblərində daşımaq məcburiyyətində
qalmazlardı.
Qəribədir ki, bundan bir zaman əvvəl Mirzə Davud Hüseynov, müsavatçıların Rusiya tərəfdarı olduqlarını isbat eyləmək üçün gücənmiş idi. Şimdi də mətbuat sərgisinin “rəhbər”ləri onu “İranpərəstlikdə” ittiham etmək istəmişlərdir. Fəqət ötəkinin də, bərikilərin də təlqin etmək istədikləri yeganə bir fikir vardır ki, bütün bu yalanların hədəfini təşkil edər:
Qızıl Rusiya əlində birər oyuncaq olduqları gün kibi aşikar olan bu uşaqlar, xalq nəzərində kəndi günahlarını təbriə etdirmək (sakitləşdirmək) üçün müxalifətlərini qaralıyor, lisani-hal ilə “burası zatən müstəqil degildir ki” deyərək şu mənfur yalançılığı irtikab ediyorlar.
Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)
“Yeni Qafqasiya”, 14 nisan (aprel) 1926, ¹11
(Ardı
var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2018.- 6 oktyabr.- S.20-21.