Məsud Əlioğlu:
özü, sözü, şəxsiyyəti
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya elmləri
doktoru
Qırxıncı illərin sonlarında ədəbiyyata
yeni, cavan bir tənqidçi gəldi. O, Azərbaycan sovet ədəbiyyatının
banilərindən biri - məşhur yazıçı Əli
Vəliyevin ailəsində dünyaya gəlmişdi.
1928-ci il oktyabrın 5-də, Qubadlı rayonunun
Mahmudlu kəndində. Elə ibtidai təhsilini də o kənddə
aldı, sonra Bakıda, 1 saylı şəhər məktəbində
orta təhsilini başa vurdu. Sonra ADU-nun filologiya fakültəsi.
Oranı bitirdikdən sonra bir il "Uşaqgəncnəşr"də
işlədi və ondan sonra ömrünün axırına qədər
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda
çalışdı, namizədlik və doktorluq
dissertasiyalarını da burada - filoloji mərkəzdə
müdafiə etdi.
Əllinci-altmışıncı illərdə
o, Azərbaycan ədəbi tənqidinin aparıcı nümayəndələrindən
biri idi, həm də görkəmli bir ədəbiyyatşünas
kimi də şöhrət qazandı.
Altmışıncı illərin əvvəllərinə
kimi o, yalnız Məsud Vəliyev kimi tanınırdı,
sonra Məsud Əlioğlu kimi də imzasını məşhurlaşdırdı.
Çox təəssüf ki, Məsud
Əlioğlu az yaşadı, cəmi 44 il... 45 ilin tamamına
cəmi 4 ay qalırdı, 1973-cü ilin iyun ayında vəfat
etdi. Amma iyirmi beş illik tənqidçi-ədəbiyyatşünas
fəaliyyətində gecə-gündüz bilmədi, yüzdən
artıq məqalə, resenziya dərc etdirdi, neçə dəyərli
monoqrafiya ərsəyə gətirdi. Çox sonralar gözəl
şair-ədəbiyyatşünas Qasım Qasımzadə
onun haqqında yazacaqdı ki:
"Sənətkar üçün, alim
üçün istedad
başlıca şərtdir. Lakin istedad o zaman məhsuldar və səmərəli
olur ki, gecəli-gündüzlü
yorulmaq bilməyən qızğın zəhmətlə
alışıb işıq
saçır. İstedad və
zəhmətin birliyini öz
şəxsiyyətində təcəssüm etdirən elə alim, sənətkarlar da var
ki, onların verdiyi məhsul heç də həmişə milli ədəbiyyatın mənafeyinə,
tərəqqisinə kömək
göstərmir, əksinə, yad mövqedə dayanıb
xeyirdən çox zərər gətirir. Deməli, əsl
alim kimi yetişməkdən ötrü istedad və zəhmətsevərlikdən əlavə, başqa bir keyfiyyət
də - xalq, vətən sevgisi ilə çırpınan hərarətli
qəlbə malik olmaq da şərtdəndir. Bu üç keyfiyyət görkəmli tənqidçi və ədəbiyyatşünas
alim Məsud
Əlioğlunun şəxsiyyətində ahəngdar vəhdətdə təzahür
edirdi".
Ədəbi tənqidimizin hər bir onilliyi
öz məxsusi, səciyyəvi cəhətləri ilə
seçilir, burada inkişaf, tərəqqi nəzərə
çarpdığı kimi, enmələr, geriləmələr
də müşahidə edilir. Əllinci illər ədəbi
tənqidin sıraları seyrək idi, həm də tənqidin
özündə hələ də stereotiplər, şablonlar
qalmaqdaydı. Ədəbi tənqiddə bir neçə məşhur
imza nəzərə çarpırdı: Məmməd Arif, Məmməd
Cəfər, Əkbər Ağayev, Cəfər Cəfərov,
Mehdi Hüseyn, Orucəli Həsənov... bu sırada onlardan
nisbətən gənc olan Kamal Talıbzadənin, Əziz Mirəhmədovun,
Yəhya Seyidovun, Pənah Xəlilovun, Bəkir Nəbiyevin,
Qulu Xəlilovun da adlarını çəkmək olar. Və
Məsud Əlioğlu da bu sıraya qoşuldu.
Məsud Əlioğlu əllinci illərdə
həm tənqidçi, həm də ədəbiyyatşünas
kimi fəaliyyət göstərirdi. Bir tərəfdən
"Azərbaycan" jurnalında, "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetində müasir şair və
nasirlərin yaradıcılığı, yeni kitabları
haqqında resenziyalar, məqalələrlə
çıxış edir, digər tərəfdən,
"Şamo" romanı haqqında" (1951), "Cəlil
Məmmədquluzadənin dramaturgiyası" (1954), "Mirzə
İbrahimovun dramaturgiyası" (1955), "S.S.Axundovun həyat
və yaradıcılığı" (1955), "Osman
Sarıvəlli" (1958), Qulu Xəlilovla birgə
yazdığı "Rəsul Rza" (1960) monoqrafiyalarını çap
etdirir.
Tənqidi məqalə və resenziyalarında
Məsud Əlioğlu ciddi və tələbkar bir müəllif
kimi diqqəti cəlb edirdi.
Təbii ki, o dövrün tənqid
ştamplarından xilas olmaq mümkün deyildi, amma Məsud
Əlioğlunun yazıları bədii mətni duyub onu mənalandırmaq
baxımından maraq doğururdu. Bu məqalə və
resenziyalar o dövrün nəsr və poeziyası haqqında
müəyyən təsəvvür yaradır və təhlil
mədəniyyəti, yazı üslubundakı sadəlik, tərifi
difirambaya, tənqidi şəxsi ambisiyalara çevirməmək xüsusiyyəti
bu yazıların əsas göstəricisiydi.
Altmışıncı illərdə isə o, ən məşhur
monoqrafiyalarını çap etdirdi: "Ədəbiyyatda
yeni insan", "Məfkurə dostları". "Məslək
qardaşları"... Bir halda ki, biz "yazı
üslubu" ifadəsini işlətdik, o zaman Məsud
Əlioğlu üslubunu qısaca da olsa, şərh etməliyik.
Məsud Əlioğlunun istər məqalə
və resenziyalarında, istərsə də
monoqrafiyalarında aparıcı üslub əsasən ciddi elmi meyarlarla şərtlənən
bir üslubdur. Bunu biz onun "Cəlil Məmmədquluzadənin
dramaturgiyası", "S.S.Axundovun həyat və
yaradıcılığı", "Rəsul Rza",
"Ədəbiyyatda yeni insan", "Hüseyn Cavidin
romantizmi" monoqrafiyalarında, ikicildlik "Azərbaycan
sovet ədəbiyyatı tarixi" üçün
yazdığı "20-ci illərdə nəsr",
"30-cu illərdə nəsr", "Müharibədən
sonrakı dövrdə dramaturgiya", "Tənqid və ədəbiyyatşünaslıq",
"Müasir dövrdə tənqid
və ədəbiyyatşünaslıq" oçerklərdə,
həmçinin, klassiklərin (Nizami və Füzulinin, Vaqif və
Vidadinin, Səhhət və Hadinin, Şaiq və Vahidin, C.Məmmədquluzadə
və Sabirin, Haqverdiyev və S.S.Axundovun
yaradıcılığına həsr olunan ədəbi
portretlərində də izləyə bilərik. Ancaq
üslubun başqa bir komponenti - emosionallıq, fikir və
mülahizələrin bədii mətn kimi qavranılması
da diqqətdən yayınmır.
Bu xüsusiyyət onun ayrı-ayrı elmi məqalələrində
parçalar halında görünsə də, ömrünün son illərində
qələmə aldığı "Məhəbbət və
qəhrəmanlıq" yazısında üstünlük təşkil
edir. Esseçilik də Məsud Əlioğlunun bir çox
yazılarında nəzərə çarpır və
yetmişinci illərdə Asif Əfəndiyevlə birgə Məsud
Əlioğlu bu janrın inkişafında, Azərbaycan tənqidi
fikrində intişar tapmasına yardımçı oldular.
Amma ən əsası budur ki, Məsud Əlioğlunun tənqidi
lisanı, təhkiyə tərzi təmiz Azərbaycan dilinə
söykənikli idi. Oxucu onun yazılarını oxumaqda
heç bir çətinlik çəkmirdi, bu yazılarda qəliz
terminlərə rast gəlməzdin, fikri bilərəkdən,
ya bilməyərəkdən mücərrədləşdirməyə,
anlaşılmazlığa sürükləmək
hallarına da təsadüf edilmirdi.
Onun yaradıcılığında məhdudluq
yox idi, belə ki, ədəbiyyatımızın bütün
dövrləri və janrları əhatə olunurdu. "Dədə
Qorqud"dan və Nizamidən başlanın ədəbiyyat təriximiz
müasir ədəbiyyatımıza qədər bir yol gəlirdi,
bu yolun hər mərhələsi ayrı-ayrı problemlərin
və ədəbi şəxsiyyətlərin
yaradıcılığının özünəməxsus tədqiqi
ilə diqqəti cəlb edirdi. Janrlara diqqət yetirək -
resenziya, məqalə, ədəbi portret, monoqrafiya, ciddi mahiyyət
kəsb edən problem yazılar.
Məsud Əlioğlu Azərbaycan ədəbiyyatının
klassik dövrünün dərin bilicisi idi desək, səhv
etmərik. Onun Nizamiyə, Füzuliyə, Vaqifə, Vidadiyə,
Cəlil Məmmədquluzadəyə, Sabirə, Səhhətə,
Şaiqə, Cavidə, Hadiyə, Möcüzə həsr
etdiyi yazılar yubiley stixiyasından uzaq idi. Bu yazılar
klassikanı qədərincə duyan və bu ədəbi
korifeylərin hər birinin yaradıcılığına Məsud
Əlioğlu gözüylə baxmağın
ölçüsü idi. Həm də bu yazıların bir
çoxunda o, mümkün qədər sırf tədqiqatçı
missiyasını - mətnə aludəçiliyi, faktlara,
müqayisələrə istinad
etmək prinsipini unudurdu, daha
çox sərbəst tənqidçi-ədəbiyyatşünas mövqeyini ifadə edirdi. Və
burada bəlkə də subyektiv səslənə bilər ki,
deyək: Məsud Əlioğlu yeganə tənqidçilərdən
idi ki, öz yazılarına romantik pafos, romantik nəfəs
qatırdı. Onun "Füzuli kədəri" məqaləsinə
diqqət yetirirəm. Bu məqalə Füzuli poeziyasında
EŞQ konsepsiyasının bədii ifadəsinə həsr
olunub. "İnsan nə zaman sarsılmazdır! Məhəbbətə
könül verəndə! İnsan nəyə əsasən
qüdrətlidir? Sevilmək üçün
yaradılmağına! Məhəbbət
yaradılışın, ilkinliyin əsası-cövhəridir"
- bu tezis bütün məqələ boyu inkişaf etdirilir.
"Eşq - insanın insan uğrunda fədakarlığıdır".
Lakin Füzuli haqqında söhbət bununla bitmir.
M.Əlioğlu "Füzuli və Üzeyir" məqaləsində iki dahi insanın neçə əsrdən sonra bir-birinə "qovuşmasını", şeirlə musiqinin bir ucalıqda səslənməsini nəzərə çarpdırır. Həmin məqalədə M.Əlioğlunun möhkəm bir muğam bilicisi olduğu da diqqətdən yayınmır. M.Əlioğlu "Gözəllik tükənməzdir" məqaləsində Molla Pənah Vaqif yaradıcılığından söz açır: "Vaqifin adı, şeir-sənət dünyası xəyalən xatırlandıqda gözəllik və həyat eşqi ilə çırpınan azad bir şair könlü yada düşür. Bu könül sıxıntıdan, məhdudluqdan, yeknəsəklikdən büsbütün uzaqdır. Orada real varlığın əbədi və sarsılmaz qanunlarına sitayiş edən bir qüvvə hökmfərmandır-həyatsevərlikdir" - bütün məqalə boyu da M.Əlioğlu Vaqif şeirin bu həyatsevərlik notlarına diqqəti yönəldir.
"Vaqif və Vidadi" məqaləsi isə tənqidin Vaqif və Vidadi deyişməsini reallaşdırır. O, Natəvan kədərindən söz açanda da, Cəlil Məmmədquluzadə, Sabir, Möcüz, Səhhət yaradıcılığına qiymət verəndə də yeni mənalar axtarır, klassiki müasir ədəbi zövqün, estetik çevrənin nəzərincə təqdim etməyə çalışırdı. Mənim M.Əlioğlunun klassiklərə həsr etdiyi yazıları içində "Faciəli istedad" və "Əliağa Vahidin könül dünyası" məqalələri daha çox cəlb elədi. "Faciəli istedad" məqaləsi böyük romantik Məhəmməd Hadiyə həsr edilib. "Hadi - "hürriyyət" aşiqidir.
Onun romantizminin əsas qayəsi məfkurə, fikir qaynağı və
həyat idealı-azadlıqdır. Şairə görə,
cismən əsarətdə qalmaq, hələ azadlıqdan məhrum
olmaq demək deyil. İstibdad maddi həyatı məhv etsə
də, şəxsiyyəti alçalda bitməz". Məqaləni
sonadək oxuyuram və Hadini bədbin şair kimi
düşünmürəm, M.Əlioğlu Hadini azadlıq
aşiqi kimi təqdim edir, bu faciəli istedadın
nikbinliliyini, həyat eşqini duyuram. "Əliağa Vahidin
könül dünyası"nda isə "Füzuli
yadigarı"nın fəlsəfi-lirik aləmini qədərincə
duyuram. Hiss olunur ki, Məsud Əlioğlu Vahidin qəzəl
dünyasına, onun şeiriyyət aləmindəki
ecazlarına yaxşı bələddir. Vahidi duymaq və sevmək
üçün Füzulidən başlamaq lazımdır,
sonra gəlir Seyid Əzim Şirvani. Azərbaycan qəzəlinin
üçüncü möcüzəsi Vahidlə
tamamlanır. Elə Məsud Əlioğlu da bu fikri nəzərə
çarpdırır.
Məsud Əlioğlu klassiklərə sevgisini
Abdulla Şaiq, Süleyman Sani Axundov və Haqverdiyev
haqqındakı yazılarında da ifadə edirdi. Ancaq onun
çox sevdiyi bir dahi sənətkar da vardı ki,
ömrünün sonunacaq onun adı M.Əlioğlunun dilindən
düşmədi. Bu, Hüseyn Cavid idi. Bu böyük sevgi
"Hüseyn Cavidin romantizmi" monoqrafiyasında öz əksini
tapır... bu əsər onun şah əsəridir, desək, səhv
etmərik. Cavidşünaslığın yeni bir mərhələsində-akademik
Məmməd Cəfərin "Hüseyn Cavid"
monoqrafiyası ilə başlayan tədqiqatı, Mehdi Məmmədovun,
Yaşar Qarayevin və digər alimlərin ən sanballı məqalə
və monoqrafiyaları ilə bir sırada dayanan, lakin
mövzuya, yəni Cavid romantizminə ilk dəfə sistemli
elmi münasibəti ilə
seçilən bu əsərdə Cavid qəlbinin
romantikası, darıxan adamların faciəsi, eşq və
ülviyyət fəlsəfəsi öz təcəssümünü
tapır.
Bəli, öncə qeyd etdiyim kimi, Məsud
Əlioğlu istər klassiklərdən, istərsə də
müasirlərdən yazsın, ilk növbədə
haqqında söz açdığı sənətkara sevgisi
göz qabağında idi. O, hər cür rasionalizmdən
imtina edib emosional bir tərzdə həmin sənətkara
münasibətini bəzən lap coşqunluqla, hətta
çılğıncasına ifadə edirdi. Məsələn,
Azərbaycan ədəbiyyatında
"Aran köçü", "Namus davası",
"Trut qaçaqları" kimi milli-mənəvi-etnoqrafik dəyərləri
vəsf edən, o dövrdə
hətta buna görə "keçmişi idealizə",
"yenilikdən uzaq", "qolçomaq" kimi tənqidlərə,
söyüşlərə ürcah olan Hacı Kərim
Sanılı haqqında yazını götürək. Qeyd edək
ki, bu yazı hələlik Hacı Kərim Sanılı
haqqında qələmə alınan ən sanballı
yazıdır. Həmin məqalədə Məsud Əlioğlu
başlanğıcda bir qartalın ölümündən
söz açır. Bu qartalı öz yuvasından perikdirirlər,
o, özünü çayın gur axınına atır və
həlak olur. Hacı Kərim Sanılının həyatı
da buna bənzər, o da çox təqiblərə, tənqidlərə
məruz qaldı, sonu da repressiya. Və həmin yazıda
Hacı Kərim Sanılının Saz dünyasına,
köçəri həyatın romantikasına, təbiətə
bağlılığı şirin bir təhkiyə ilə
davam etdirilir, sanki məqalə deyil, bir hekayə oxuyursan. Osman
Sarıvəlliyə həsr etdiyi məqalədə isə Məsud
Əlioğlu şairin şeirlərindəki ayrı-ayrı
obrazlar (tut ağacı və bənövşə)
üzərində dayanır. Osman Sarıvəllinin bir
şair kimi formalaşması, kənddən
çıxması, uzun müddət şeirlərində o
hava ilə yaşaması və "Gətir, oğlum, gətir!"
kimi milli-mənəvi dəyərlərimizi təbliğ edən
poetik bir şedevr yaratması həmin yazıda böyük səmimiyyətlə
şərh olunur.
O, Cəfər Cabbarlı, Səməd
Vurğun, Rəsul Rza haqqında da eyni səmimiyyətlə
söz açırdı. Altmışıncı illərin əvvəllərində
Rəsul Rza poleziyası ilə bağlı çoxlu gərəksiz
mübahisələrin olduğunu bilirik. M.Əlioğlu yeniliyi
duyan, R.Rza novatorluğunu dərk edən bir tənqidçi
kimi onun yaradıcılığını Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni bir üslub kimi şərh elədi...
Mən Məsud Əlioğlunu görməmişəm.
Və təbii ki, onun özünəməxsus insani keyfiyyətlərindən
danışa bilmərəm. Lakin "Məsud Əlioğlu
necə insan idi" sualına onun ən yaxın
dostlarından biri - İmamverdi Əbilovun xatirə
yazısında tam dolğunluğu ilə cavab tapdım.
Yazımı da İmamverdi müəllimin sözləriylə
bitirmək istəyirəm:
"Məsud bütövlük, təmizlik
timsalı idi. Neftçala - evimiz onun üçün
doğma ocaq idi. 1954-cü ilin 1 may bayramında İsmayıl
Şıxlı ilə birlikdə gəldi.
1957-ci ilin yanvarında isə Bəxtiyar Vahabzadə
ilə gəldi. Məsudu
çox sevən Bəxtiyar
xasiyyətcə xeyli fərqli olsalar da, səfərə
birgə çıxmaqdan
xoşlanardı. Məsud-şeir,
musiqi dünyası, lətifə, zarafat aləmi idi. İki
gün qaldılar. Qeyri-adi hafizəsi,
musiqi yaddaşı olan Məsud
birinci gün məclisi o qədər əyləndirdi
ki... Axırda Bəxtiyar müəllim sadəcə xahiş
etdi: "Məsud, kifayətdir, and verirəm, söhbətinə
ara ver. Bu axşamkı gülüş, şübhəsiz, məni
xəstələndirəcək". 1969-cu ildə Bəxtiyar Vahabzadə və Xudu Məmmədovla birlikdə bizdə olarkən Cavid sənətindən, klassik və
müasir türk poeziyasından
vəcdlə, ilhamla danışdı, nə qədər
şeir dedi.
Mən Məsudla ünsiyyət yaradanda iyirmi
iki yaşı vardı. Onunla 23 il dostluq etdim. Axırıncı dəfə
Neftçalaya 1973-cü ilin baharında gəldi. Əliağa
Kürçaylı ilə birgə. Yenə də Məsudun
poetik cövlanı evi
başına götürdü.
Bu dəfə "qonağımız" Məhəmməd
Hadi idi.
Mən solmalıyam, taki açılsın da baharım,
Mən ölmədən əvvəl vətənim
oldu məzarım.
Sonra mən onu bir daha görə bilmədim. Həmin ilin bir iyun səhəri Məsudun dostları üçün gözlənilməz hüzünlü xəbərlə açıldı. Bu nikbin, səmimi dostumu son mənzilə ötürmək üçün Bakıya yollandım. Yol boyu Məsudun axırıncı görüşümüzdən "əmanət" qalan səsi qulaqlarımda səslənirdi:
Söndükcə zəka əhli-vətən ağlayacaqdır,
Göz incisi yaşlar o zaman parlayacaqdır.
525-ci qəzet 2018.- 12 oktyabr. - S.6.