Odlu ürəyin
işığında
Gülnar SƏMA
"Əsl yaradıcının zəka məhsulu cəmiyyətin qida mənbəyidir" sözlərinin müəllifi müasir Azərbaycan ədəbiyyatına yorulmadan töhfələr verən Əlirza Xələflidir.
O, bu dəfə ədəbi mühitə
istedadı və hazırlığı ilə gəlmiş Mədət
Məmmədovu oxuculara yenidən təqdim edir. Bu təqdimat
sanballı bir kitab vasitəsilə reallaşır. Kitabda
publisist Mədət Məmmədovla şair Mədət
Əyyuboğlunun bir-birini tamamlayan obrazı ilə
qarşılaşırıq. Müsahibələrlə kifayətlənməyən,
ayrı-ayrı vaxtlarda mükəmməl publisistik əsərlər
də yazan M.Əyyuboğlu növbəti yubileyinə
dostlarının dəyərli yazılarından tərtib
olunmuş bir kitabla qədəm qoyur. Kitab yalnız yubilyara həsr
edilmiş yazılardan ibarət deyil, həmçinin,
kitabın "Publisistik düşüncələr"
bölməsində Mədət Əyyuboğlunun publisistik
yazıları təqdim olunur.
Kitabda 1959-cu ildə Ağdamın Güllücə
kəndində zəhmətkeş ailəsində doğulan Mədət
Əyyub oğlu Məmmədovun yaradıcılığı
işıqlandırılır. Qarabağı işğal
olunan, Ağdamı yağı tapdağında inləyən,
dünyanın paytaxtı sandığı Güllücəsi
göz dağına çevrilən şair "Xoşbəxtəm,
xoşbəxtəm təkcə onunçün Üstümdə
insanlıq adı var mənim" misraları ilə poetik
mövqeyini nümayiş etdirir. Onun bu cür şeirləri
Ə.Xələfli tərəfindən müfəssəl təhlilə
cəlb olunur. Bununla yanaşı, Ə.Xələflinin təqdimatında
biz kitabın ümumi qayəsi ilə yaxından tanış
oluruq. Təqdimatdan məlum olur ki, onun Ulu Öndər Heydər
Əliyev haqqında düşüncələri "Bir
ürək yanırdı" başlığı ilə
verilmişdir. Həmin yazıda
Heydər Əliyevin xilaskar obrazının təqdim edilməsi,
hərtərəfli təqdimatda verilməsi diqqətə
çatdırılır. Ə.Xələfli xüsusi olaraq
vurğulayır ki, "başsız karvana bənzəyən
Azərbaycan xalqı, bəlkə də, həyati göstəriş
kimi Ulu Öndərə üz tutmuşdu". Məhz belə
bir şəxsiyyətin ömür yolundan bəhs edən
yazı geniş təhlilə cəlb edilməklə
yanaşı, müəllifin seçmə yazılarından
biri kimi kitabda özünə yer tutmuşdur.
M.Əyyuboğlunun "Bir ürək
yanırdı" sərlövhəsi ilə verilmiş bu
yazısında Heydər Əliyevin həyat və fəaliyyətinin
incəliklərinə toxunulmuş, onun 20 Yanvar hadisələri
zamanı nümayiş etdirdiyi mövqe dəstəklənmişdir.
Müəllif yazır ki, "1990-cı ilin yanvarında
baş verən həmin hadisəyə siyasi iqtidardan təcrid
olunmuş, Moskvanın özündə nəzarətdə
saxlanılan və dünyanın yaxşı
tanıdığı görkəmli siyasi xadim Heydər
Əliyev heç nədən - hətta canından qorxmayaraq
Azərbaycan nümayəndəliyinə gəlmiş və
Qorbaçov başda olmaqla siyasi intriqantların gözü
qarşısında onları ifşa etmişdi".
Bütün bunlardan əlavə, onun hakimiyyətə gəlməsi
və əməli işlər görməsi də
lütfkarlıqla yad edilir: "Tarix göstərdi ki,
içdiyi andın keşiyində dura bilməyənlər də
var. Ancaq Heydər Əliyev qüdrət sahibi kimi Ali Baş
Komandan kimi və ən başlıcası, bütün
dünya xalqlarının gözü qarşısında
böyük faciələrə düçar edilmiş Azərbaycan
xalqını axıracan qoruyacağına andı ilə
inandırdı". Bütün bunları müşahidə
edib diqqətdə saxlayan M.Əyyuboğlu "Böyük yolun davamı"
yazısında Azərbaycan Prezidenti cənab İlham
Əliyevin dövlətimizin dünənindən sabahına
işıq salan əməllərindən söz
açır. Yazıda qeyd olunur ki, "Azərbaycan Demokratik
Cumhuriyyətinin tarixi yubileyinin keçirilməsi, cumhuriyyət
liderlərinin ayrı-ayrılıqda yubileylərinin qeyd
olunması, onların mənəvi irslərinin öyrənilməsi
naminə görülən işlər də Prezident İlham
Əliyevin tarixi sərəncamlarından qaynaqlanır.
Cumhuriyyət dövrü Azərbaycan Parlamentinin sənədləri
nəşr olunur, tədqiqatçılar üçün hər
cür şərait yaradılır ki, həmin dövrü
müstəqil Azərbaycanımızın özülü, sələfi
kimi daha yaxşı öyrənək".
Müəllifin bu cür sanballı əsərlərini
bir araya toplayan, onlara layiqli şərh verən Əlirza Xələfli
yazır: "Mədət Məmmədovun "Gözəlliyin
əməldə təzahürü" əsərini Azərbaycan
Respublikasının Birinci vitse-prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın uğurlu siyasi, mədəni, mənəvi fəaliyyətinin
tərənnümü də adlandırmaq olar".
Həmin yazıya diqqət etdikdə Ə.Xələflinin
fikirləri ilə tamamilə razılaşırıq.
"Gözəlliyin əməli təzahürü" məqaləsində
Azərbaycan mənəvi mühitinin birmənalı şəkildə
sevgi ilə qəbul etdiyi Mehriban xanım Əliyevanın Azərbaycanın
mənəvi həyatında qeyri-adi görünüşdə
təzahürünün təsadüfi olmadığı,
tarixən türk qadınlarının dövlətçilik
siyasətində yaşarı ənənələri
olduğu iftixarla yad edilir. Həmçinin, M.Əyyuboğlu
bir faktı da unutmur ki, "Mehriban xanım Əliyeva türk
xalqlarının mənən daha yaxınlaşmasına,
müştərək mənəvi irsin öyrənilməsinə
də xüsusi diqqət göstərir". Bununla belə,
onun şəxsi həyatında da örnək bir türk
qızı olması alqışlanılır, müəllif
bu yönümdə düşüncələrini belə
ümumiləşdirir: "Azərbaycanı idarə edən
mərkəz sevgi düsturuna güvənir". Hər
üç yazıda Mədət Əyyuboğlunun zəkası
və müşahidə qabiliyyəti diqqətdən
yayınmır. "Qəlbimdə bir işıq var"
yazısında isə həyatında böyük rolu olan Mir
Cəlal Paşayevin əzəmətli obrazı
yaradılır, onun insani keyfiyyətləri böyük sevgi
ilə anılır.
İlk yazılarda biz Mədət Əyyuboğlunun şeirlərinin layiqli dəyərləndirilməsi ilə qarşılaşırıq. Ə.Xələfli əsərlərində insanlığın geniş mənzərəsini verməyə çalışan M.Əyyuboğlunun poeziyasının incəliklərinə varır, şeirlərini və poemalarını təhlilə cəlb edir. Hər sözə, hər misraya ürəklə yanaşır. Bu da poeziyanı içdən duyan bir insan üçün təbii haldır. "Poeziya bütün məqamlarda görünə bilən, həyatın bütün künc bucağında, təbiətdə və cəmiyyətdə hər yerdə cilvə göstərə biləcək bir gözəldir"- fikirlərinin müəllifi təhlil etdiyi bədii nümunələrlə bu sözlərə haqq qazandırır. Sözün öz haqqını istədiyi bir dönəmdə o, Mədət Əyyuboğlunun şeirlərində onun tərcümeyi-halını görür. Hər kəsin öz həyatını yaza bilməsi üçün indi daha çox şəraitin olduğu bir dövrdə dərdi və ağrını unutmaq insanı yaddaşsızlıq bəlasına düçar edə bilər qənaətinə gəlir. Bu baxımdan "Sözün ahı Vətənin ahı qədər ağırdır" - deyir. Onun fikrincə, "Mədət Əyyuboğlu sözdən xəsisliklə istifadə edir. Misraların arasına artıq söz və ifadənin girə bilməsinə yer qoymur". "Sənətkarın bütün həyatı gözəl sözlər arasında keçir". Yəqin elə bu səbəbdən də şair dünyanın gələcəyini və gedəcəyini unudaraq, necə deyərlər, öz işi ilə məşğul olur. Nəticədə isə yazılmalı olanlar yazılır. Onların necə yazılmasını isə belə təqdim edir: "Mövzu isə yalnız o zaman şairin mənəvi aləminə, dünyasına qonaq gəlir ki, onu qabaqcadan şair hiss edir, duyur, qarşılamağa hazırlaşır". Şair nə qədər hazırlıqlı olsa da, nə qədər ustalıqla sözlərə toxunsa da, öz səmimiliyindən uzaq düşmür. Buna görə də söylənilmiş bu fikirlər inandırıcı görünür:"...M.Əyyuboğlunun şeirlərini oxuyanda sadə və aydın düşüncənin gücünü görmək olur". Bu güc həm də insana, insanlığa olan inamdır. Ə.Xələfli qeyd edir ki, şair M.Əyyuboğlu üçün dünyanın ən böyük problemi dünyanı idarə edən və dünyanın özünə cavabdeh olan insandır. Hər şey insanın xeyrinə, onun xoşbəxtliyinə hesablanmalıdır. Hətta "sənətin qızıl kərpicləri ilə dünyanın - insanlığın mənəviyyat sarayı tikilməlidir".
Sənətin bu missiyasını öz
yazılarında əks etdirən Mədət
Əyyuboğlunun yaradıcılığı haqqında
görkəmli insanların əhatəli təhlilləri də
kitabda yer alıb. Hər bir yazıda onun söz dünyası
müxtəlif prizmalardan araşdırılır, lakin ortaq qənaət
bu olur ki, istinad edilən mətnlər dəyərli mənbələrdir.
Tahir Paşayevin onun şeirləri haqqında ümumiləşdirməsini
məqbul hesab etmək olar: "Çoxlarından fərqli
olaraq, Mədət Əyyuboğlu poeziyasında şairin
mövzu, obraz fürsətcilliyi, zamanın kiçicik səhvlərindən
yararlanıb..." Zamanın səhvlərini
bağışlamasa da, zamanın süzgəcindən
keçməyi bacaran müəllif haqqında Cərayıl Qəhrəman
deyir ki, "Mədət müəllim xaraktercə səmimi,
istiqanlı, həddindən artıq duyğusal və xeyirxah
bir insandır". Ən maraqlısı da odur ki, o, "...
xeyirxahlıqdan, yaxşılıqdan çox böyük
zövq alan, mənəvi rahatlıq tapan insandır".
Bütün bunları cəmləyərək belə
ümumiləşdirmə aparır: "Mədət müəllim
bütöv insandır. Bütövlük -
böyüklükdür". Böyüklüyün də
özünə görə xırdalıqları,
çeşidli incələnməsi var. Bu da hərənin
öz baxış bucağına uyğun nəzərə
çarpır. Tahir Orucov fikirlərini belə ifadə edir:
"M.Əyyuboğlunun şeirlərini oxuyanda Vətənə
sevgi, ona ürəkdən bağlılıq duyğuları
öndə gəlir və bu hisslər onun
yaradıcılığının əsas leytmotivini təşkil
edir". O həm də, M.Əyyuboğlunun şeirlərinin
mövzu rəngarəngliyi və müxtəlifliyi ilə daha
çox diqqəti çəkdiyi qənaətinə gəlir.
Tahir müəllim onun şeirlərinin nəzəri aspektlərinə
də biganə qalmayaraq söyləyir ki, "şair bir qayda
olaraq şeirlərində poetik fiqurlardan bacarıqla
yararlanıb, canlı və cansız varlıqlara sanki yeni bir
həyat tərzi verir". Bu deyilənlər yalnız
poeziyaya deyil, həm də publisistik yazılara da şamil edilə
bilər.
Prinsipial və əqidəli mövqe
nümayiş etdirən müəllif "Tarixdən
günümüzə" adlı yazısında Xalq
yazıçısı Elçinin
yaradıcılığına və böyük şəxsiyyətinə
dərin hörmətlə yanaşır. Onu bir
yazıçı kimi belə xarakterizə edir:
"Elçin "iç üzü" kifayət qədər
görə bilən sənətkardır". Həm də
onun xeyirxah əməllərini tarixi əhəmiyyət
daşıyan fikir və düşüncələrini, tarixi
təcrübə kimi sevdirir. "Məni sevindirən nədir"
yazısında isə mənəvi dəyərlərə
xidmət edən, hər cür şoudan kənar qəzet
buraxmağın hədsiz dərəcədə çətin
olduğu bir dönəmdə yaranmış "Kredo" qəzetindən
bəhs edir. Bir qəzet barəsində yazı ilə
bütöv mətbuat tarixi haqqında təsəvvür
yaradır, hadisəyə öz münasibətini də gizlətmir:
"Mən o vaxt çox sevinirdim ki, "Kredo"nun nəşrə
başlamasını ziyalılar böyük sevgi ilə
qarşılayır və münasibət bildirməkdən
çəkinmirlər".
Göründüyü kimi, kitabda müəlliflərin
bir-birinə qarşı sayğısı və bir-birinin
yaradıcılığından xəbərdarlığı
maraq doğurur. Bütün bunlar isə ortaya mükəmməl
bir kitabın çıxması ilə nəticələnir.
"Və bu yerdə - yəni bu kitabda şair Mədət
Əyyuboğlu ilə publisist Mədət Məmmədov birləşir".
Bu birlikdən onun həmkarlarının
dünyagörüşü də boy verir. Biri haqqında
yazılmış yazı ilə başqa birinin yazma
bacarığı nümayiş olunur. Hərə özünəməxsus
şəkildə öz sözünü deyir.
525-ci qəzet 2018.- 12 oktyabr.- S.8.