Balet sənətimizin uğurlu müjdəçisi
Azərbaycanın ilk balerinası Qəmər Almaszadənin adı çəkiləndə həmişə
niyəsə təzadlı
duyğulara qapılıram. Sərt,
dözümlü olduğu
qədər də gözəl, incə, zərif, kübar... Bu qədər əksliyi
özündə birləşdirə
bilən bir qadın, uğur simvolu yalnız zanbaq çiçəyilə
müqayisə oluna bilər. Gözəl,
dözümlü və
möhtəşəm...
Dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyov o vaxt hələ çox gənc olan balerina Qəmər Almaszadə haqqında qiymətli fikirlər söyləyib: “Qəmər
Almaszadə öz ifasında müasir xoreoqrafiya sənətinin texnikasını xalq rəqs yaradıcılığı
ilə uğurla birləşdirə bilib. Yaratdığı obraz, inandırıcı
və məqsədyönlüdür.
O, azərbaycanlı qadının
faciəsinin təcəssümü
olmaqla, uzaq fərəhsiz keçmişi
özündə xatırladaraq
bizi həyəcanlandırır...”
“Azərbaycanlı qadının
faciəsi...”
Bəli, o dövrdə dinin
və mühafizəkar,
savadsız kütlənin,
patriarxal təzyiqin altında əzilməmək
qadınların, fərdlərin
əlində deyildi.
Çox az
sayda qadın bu təzyiqə dözə bilir, onun təsir dairəsindən çıxa
bilirdi. Bu azsaylı
qadınlardan biri də on iki yaşlı qızcığaz
- pinəçi qızı
Qəmər Almaszadəydi.
Müsəlman Şərqinin qaranlıq atmosferi nəinki onun təhsilə gedən bütün yollarını bağlayır,
hətta ən xırda əyləncəni
də qadağan edir, dinsizlik kimi görürdü. Keçən əsrin əvvəllərində
qadının səhnəyə
çıxması qəbul
ediləcək məziyyət
deyildi. Hətta həmin qadın
üçün həyati
təhlükə daşıyırdı.
Qəmər Almaszadə
məhz belə mühitdə idealları,
arzuları uğrunda çarpışmış, nəhayət,
bütün təzyiqlərə,
maneələrə qalib
gələrək istədiyi
yola qədəm qoya bilmişdi...
Üzeyir bəy də hələ gəncliyə
yeni qədəm qoyan Qəməri hər vasitə ilə müdafiə edir, gələcəyi haqqında düşünür. Qəmər Üzeyir
bəyin diqqət və qayğısından,
məsləhətlərindən ruhlanaraq öz üzərində ciddi surətdə çalışır.
Lakin atasının buna heç cür razı olmayacağını
dərk edərək vəziyyətdən çıxış
yolu axtarır.
Qəmər xanım Opera Teatrında
çalışdığı ilk illərini belə xatırlayır: “Hər dəfə səhnəyə
çıxandan sonra evə qorxa-qorxa gedirdim. Atamın qəzəbindən çəkinirdim. Bilirdim ki,
nə qədər gizlətsəm də, əvvəl-axır səhnəyə
çıxmağımdan xəbər
tutacaq. Həmin dəhşətli anın qorxusu məni rahat buraxmırdı.
Günlərin birində qrim otağındaydım. Tamaşanın başlanmasına lap az qalırdı. Birdən qarderobçu qadın otağıma girərək dəhşətdən
bərəlmiş gözlərini
mənə zilləyib
“Atan zaldadır”, - dedi. Özümü itirmişdim. Nə edəcəyimi bilmirdim.
Dizlərim əsirdi. Tamaşanı pozmamaq üçün birtəhər özümü
ələ alaraq səhnəyə çıxdım.
Tamaşadan sonra qrim otağına qayıtdım
və tez-tələsik
qrimi sildim. Evə getməkdən qorxurdum.
Xeyli gözlədikdən sonra qorxa-qorxa evə gəldim. Həmin gün atam mənə heç bir söz demədi.
Deyəsən, çıxışım xoşuna gəlmişdi.
Həm də sonralar bildim ki, Üzeyir
bəyin mənə öz doğma qızı kimi göstərdiyi münasibət
atamı bir qədər sakitləşdirib.
Atam tez-tez oynadığım tamaşalara baxmağa gələrdi. Lakin bu haqda heç vaxt mənə bir söz deməzdi”.
1930-cu ildə “Koreliya”dakı
debütü çox
böyük əks-səda
qoparır. Az
qala hamı heç kəsin tanımadığı gənc
istedaddan danışır...
Həmin
il milli
teatrların Moskvada keçirilmiş olimpiadasında
“Namus” tamaşasında
oynadığı Süsən
roluyla bütün teatrların qapılarını
özü də bilmədən taybatay açır...
Yaxşı bəs Qəmər
Almaszadə kim
idi? Onu başqa aktrisalardan,
balet ustalarından fərqləndirən əsas
cəhətlər hansıydı?
Qəmər xanım 1915-ci ildə Bakıda, çəkməçi
ailəsində doğulub. Bir dostunun
təkidilə özəl
balet studiyasına (Bakıda ilk balet studiyası 1923-cü ildə
yaranıb, 1929-cu ildə
sözügedən kurs
Opera Teatrının nəzdində
Dövlət Balet Studiyasına çevrilib.
1936-cı ildən adı
dəyişdirilərək Bakı Xoreoqrafiya Məktəbi adlandırılıb
- C.Q.) yazılan balaca
Qəmər bunun mühafizəkar atasından
gizləmək məcburiyyətində
qalır. Atasını baletlə yox, idmanla məşğul olduğuna inandıra bilsə də, bir neçə ildən sonra sirrinin üstü açılır. Atası əvvəlcə
xeyli qəzəblənir,
amma sonra qızının göz yaşları, balet sevgisi qarşısında
yumşalır. Hətta bəzən
gizlicə teatra gəlir, qızının
çıxışlarını tez-tez izləyir.
1930-cu ildə Xoreoqrafiya
Məktəbini bitirən
gənc balerina Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrının kollektivinə
qatılır. Eyni zamanda, pedaqoji
təhsil almağa başlayır.
Elə həmin il
dahi Üzeyir bəyin dəstəyilə
Moskvada təhsilini artırmağa yollanır.
Böyük Teatrın nəzdindəki
balet məktəbinə
daxil olur. Leontyev, Çekrıgin, Monaxov kimi tanınmış
balet ustalarından dərs alan
Qəmər xanım təhsilini uğurla davam etdirir.
Bu zaman Bakıda o dövrün Mirzə Fətəli Axundov adına Dövlət
Böyük Türk Teatrında Reynold Qlierin məşhur “Şahsənəm” operası
hazırlanır. Azərbaycan dilində
libretto yazmaqsa görkəmli
dramaturqumuz Cəfər
Cabbarlıya tapşırılır.
Moskva konservatoriyasının
Dirijorluq fakültəsində
təhsil alan
Əfrasiyab Bədəlbəyli
də operanın yeni redaksiyasının hazırlanmasında iştirak
üçün Bakıya
çağırılır. Qlier əsərdəki “Vakxanaliya” və fars rəqslərinin
yalnız Qəmər
Almaszadənin ifa etməsini arzuladığını
təkidlə bildirir.
Ona görə də Qəmər xanımı Moskvadan Bakıya çağırırlar...
Qəhrəmanımız 1933-cü ildə indiki Sankt-Peterburq şəhərində
Leninqrad Xoreoqrafiya Məktəbinə daxil olur. Məşhur balerina Qalina
Ulanovanın anası Mariya Romanovanın sinfində oxuyur. 1936-cı ildə təhsilini bitirib Bakıya qayıdır.
1937-ci ildə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının nəzdində
Azərbaycan Dövlət
Mahnı və Rəqs Ansamblının əsasını qoyur.
Üzeyir Hacıbəyovun rəhbərliyilə Azərbaycan
əyalətlərində ilk mənbədən xalq rəqsləri haqqında məlumat toplamağa başlayır. 1939-cu ildə Bakı Xoreoqrafiya Məktəbində
dərs deməyə başlayan Qəmər Almaszadə sonra elə həmin məktəbin direktoru olur. 1940-cı ildə həyat yoldaşı Əfrasiyab Bədəlbəylinin “Qız
Qalası” baletində
ilk professional çıxışını
edir. Eyni zamanda, baletin
tərtibatını verir
və Gülyanaq partiyasının ilk ifaçısı
kimi də adını tarixə yazır.
Bu roldan sonra uğur Qəmərin üzünə daha çox gülməyə
başlayır. Fransada, Hindistanda, Nepalda
da səhnəyə çıxan Almaszadə
1970-ci ildə Bağdada
İraq Xalq Rəqsləri Ansamblını
qurmaq üçün
dəvət olunur.
50-ci illərdə baleti
tərk etsə də, 90-cı illərin sonuna qədər Bakı Xoreoqrafiya Məktəbinin direktoru kimi çalışır.
Ümumiyyətlə, Qəmər xanımın
bütün həyatı
sənətlə bağlıdır. Atası pinəçi
olsa da, qardaşı Ənvər
Almaszadə incəsənəti
seçib, teatr rəssamı kimi fəaliyyət göstərib.
Həyat yoldaşı
Əfrasiyab Bədəlbəyli
Azərbaycanda və müsəlman şərqində
ilk balet olan “Qız qalası”nın
bəstəkarı olub.
Bundan başqa, bəstəkar Çingiz Almaszadə görkəmli balet ustasının qardaşı
oğludur.
Qəmər xanım uzun illər Opera və Balet Teatrının baş baletmeysteri olub, Soltan Hacıbəyovun
“Gülşən”, Reynold
Qlierin “Qırmızı
lalə”, Pyotr İliç Çaykovskinin
“Yatmış gözəl”
və başqa baletləri səhnəyə
qoyub.
Q.Almaszadə həm də Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının rəqs
ansamblının yaradıcılarından
sayılır. 1937-1938-ci illərdə bu ansamblın bədii rəhbəri vəzifəsində
çalışıb.
Leyla Vəkilova, Rəfiqə Axundova, Maqsud Məmmədov, Çingiz
Babayev kimi balet ustaları ilə birlikdə işləyib, böyük
uğurlar qazanıb.
O, yalnız əsərlərə
quruluş vermək, balet tamaşalarında çıxış etməklə
kifayətlənməyib. Həm də
görkəmli pedaqoq idi. Ömrünün sonuna kimi milli xoreoqrafiya kadrlarının hazırlanmasına
böyük əmək
sərf edib. İfaçılıq fəaliyyətini pedaqoji sahəyə yönəldərək Azərbaycan
səhnəsi üçün
rəqqaslar yetişdirməklə
məşğul olan Qəmər Almaszadənin
dərs dediyi tələbələr arasında
məşhur baletmeysterlər
var.
Şəxsi həyatında problemlər,
alınmayan nüanslar
çox olsa da, Qəmər Almaszadənin xoşbəxt
səhnə həyatı
olub. Həmişə də çəkdiyi
zəhmət, göstərdiyi
xidmət yüksək
qiymətləndirilib. Yalnız vətənində deyil, dünyanın bir çox ölkələrində
rəğbətlə qarşılanıb.
Onun “Koroğlu” operasında canlandırdığı Rəqqasə obrazı haqqında ancaq xoş sözlər eşitmək, oxumaq olar.
30-cu illərin ağır repressiyalarından qurtulmaq hər sənətkara nəsib olmayıb. Ancaq nə yaxşı ki, o qanlı-qadalı repressiya illərinin qara səmum yeli Qəmər Almaszadədən yan keçib.
Sənətşünaslar Qəmər xanım haqqında danışanda onun klassik xoreoqrafiya ənənələri ilə xalq rəqslərini sintez edərək uğurlu ifalara imza atdığını deyiblər. Balerina ölkəmizdə qadınların incəsənət sahəsini seçməsində mayak rolunu oynayıb, musiqi mədəniyyətimizdə yeni janrın yaranmasında böyük əzm göstərib. Azərbaycanda balet sənətinin təşəkkül tapmasında böyük xidməti olan Qəmər Almaszadənin ifa etdiyi partiyalar təkrarolunmazlığı, peşəkarlığına görə, əsl sənət incisi hesab olunur. Dünya klassiklərinin şah əsərlərində canlandırdığı obrazlar ona ölməzlik bəxş edib.
Bir çox səhnə əsərinin uğurlu olması Qəmər Almaszadənin quruluşu ilə sıx bağlı olub.
Böyük sənətkar 2006-cı ildə, aprelin 7-də dünyasını dəyişib. İlk azərbaycanlı ballerina, pedaqoq, baletmeystr Qəmər Almaszadənin anadan olmasının 100 illiyi dövlət səviyyəsində qeyd edilib.
Cavid
QƏDİR
525-ci qəzet.- 2018.- 13 oktyabr.- S.27.