Milli oyanışın
və istiqlalın poetik manifesti
XALQ
ŞAİRİ MƏMMƏD ARAZIN 85 İLLİYİNƏ
Xalq şairi Məmməd Arazın əsərləri XX
yüzil Azərbaycan poeziyasının təkrarsız və
özünəməxsus hadisələrindən biri
sayılır.
1992-ci il isə böyük şairin poetik tərcümeyi-halında
xüsusi əhəmiyyətə və çəkiyə
malikdir. Məhz 1992-ci ildən etibarən milli istiqlal
uğrunda savaş Məmməd Araz, Bəxtiyar Vahabzadə, Nəbi
Xəzri, Qabil, Xəlil Rza Ulutürk, Nəriman Həsənzadə,
Fikrət Sadıq, Cabir Novruz, Hüseyn Kürdoğlu, Musa
Yaqub, Məmməd İsmayıl, Fikrət Qoca, Şahmar
Əkbərzadə, Sabir Rüstəmxanlı, Zəlimxan Yaqub
və başqa sənətkarların
yaradıcılığında yeni mərhələyə
yüksəlir. Onlar müstəqillik
dövrü Azərbaycan poeziyasının ilk təməl
daşlarını qoyur və möhkəm bünövrəsini
yaratmağa müvvəffəq olurlar. Böyük
şairin yaradıcılıq yolu haqqında hələ
90-cı illərdə qiymətli tədqiqat əsəri
yaradan görkəmli ədəbiyyatşünas alim, akademik
İsa Həbibbəyli “Xalq şairi Məmməd Araz”
monoqrafiyasında haqlı olaraq yazırdı: “Məmməd
Araz bütün ömür yolu ilə, əlli ildən
artıq davam edən böyük sənəti ilə həmişə
Vətən səngərində keşikdə olmuşdur. Xalq şairi Məmməd Araz indiki müstəqillik
mərhələsində də millət və milli dövlət
yolunda mübariz keşikdədir. ...Bu gün lazım gəlsə,
“Ayağa dur, Azərbaycan!” - deyə poetik
hökmü verməyə Xalq şairi Məmməd Arazın
mənəvi cəhətdən haqqı çatır”. Həqiqətən də,
böyük sənətkarın İkinci İstiqlal
savaşı illərində - 90-cı illərin əvvəllərində,
xüsusən, 92-ci ildə yazdığı şeirlər
görkəmli ədəbiyyatşünasın fikirlərini təsdiq
etməkdədir. Xalq şairinin bu dövr
yaradıcılığında əsas yer tutan ən
mühüm əsərləri - “Ya rəbbim, bu dünya sən
quran deyil” (1991), “Ata millət, ana millət ağlama” (1992),
“Bizi Vətən çağırır” (1992), “Ayağa dur,
Azərbaycan” (1992), “Çıxıb getmək istəyirəm”
(1992), “Biz olmayanlar” (1992), “Sərhəd çəpərləri”
(1992), “Əsrin yalanları, əsrin vədləri” (1992), “Qoş
məni dağ küləyinə” (1992), “Dilənçi
qaçqın” (1992), “Nişançı özümüz, hədəf
özümüz” (1992), “Yaşamaq budurmu” (1992), “Bu millətin
dərdi-səri” (1992), “Ay Allah” (1992), “Qayıtma” (1992), “Bu
insan adlanan insan” (1992), “Bu millətə nə verdik ki?!” (1992), “Yaşamağa nə var ki?” (1993), “Əsgər oğul” (1993) və b. şeirləri
müstəqillik dövrü Azərbaycan poeziyasının
ilk qızıl səhifələrini təşkil edir.
“Ayağa dur, Azərbaycan” şeiri təkcə 90-cı
illərin yox, ümumən, XX yüzil milli şeirimizin
möhtəşəm nümunələrindən biridir. Şeirdə sənətkar
və xalq dialoqu kəskin şəkildə qoyulmuşdur:
Nə
yatmısan, qoca vulkan, səninləyəm!
Ayağa
dur, Azərbaycan, səninləyəm!
Bu şeirin özəlliyi və orijinallığı
onun bir neçə xüsusiyyəti ilə səciyyələnir. Min illik Azərbaycan
poeziyasında xalqa bu dərəcədə və bu səviyyədəki
açıq müraciəti müşahidə etmirik. Həqiqətən,
1992-ci ilin 19 mart günü yazılan bu tarixi şeir bəlkə
də Azərbaycan tarixinin ən ağır və qanlı
çağlarının ifadəsidir:
Səndən
qeyri biz hər şeyi bölə billik!
Səndən
qeyri biz hamımız ölə billik!
Müəllifin
dəhşətli nigarançılığının və
bütün qəlbini saran iztirabların əsas səbəbi
də məhz budur: Ana Vətənin yenidən daha kiçik
parçalara və bölgələrə bölünmək
təhlükəsi müəllifi hayqırmağa məcbur
edir. Bu bölünmələr isə artıq Vətənin
ölümü və sonu deməkdir. Vətənin
ölməsi isə ağlasığmazdır. Vətən
- vətəndaşlar
diri ikən ölməməlidir. Bu,
min illərin, yüz illərin dəyişməz qanunu və
həqiqətidir. Şair “biz
hamımız ölə billik” dəhşətini və həqiqətini
qəbul edir. Amma bir şərtlə: “Səndən
qeyri!” Ona görə də qocaman şair söz
qılıncını göylərə qaldırıb
hayqırır, o taya və bu taya hay salır, haraylayır:
Bu, Şəhriyar
harayıdı,
Bu, Bəxtiyar
harayıdı!
Şair
öz adından, ustad Şəhriyar adından, milli qəm və
qələm yoldaşı Bəxtiyar adından millətə
üz tutur, onu yumruq kimi yumulmağa, düşmən
önündə varını-yoxunu,
qızını-oğlunu səfərbər etməyə səsləyir:
Hanı sənin
tufan yıxan,
Gurşad
boğan yurda oğul oğulların!
Qara
Çoban, Dəli Domrul oğulların.
Müəllif bununla kifayətlənmir, yağı
qarşısında yenilməmək üçün hətta
mümkün olmayanları belə etməyə
çağırır. Vətən dağlarından və qayalarından sinələrə
sipər yaratmağı tələb edir:
Çək
sinənə - qayaları yamaq elə,
Haq yolunu
ayağına dolaq elə,
Bayrağını
Xəzər boyda bayraq elə,
Enməzliyə
qalxmış olan bayrağını!
Şeirdəki qəzəbli mübaliğələr və
bədii müqayisələr təbii şəkildə ürəklərə
yenilməzlik və məğlubedilməzlik ovqatı bəxş
edir. Xüsusən,
aşağıdakı misra təkcə Məmməd
Arazın deyil, ümumən, XX yüzil şeirimizin məğlubedilməzlik
rəmzi olan poetik xitablarından biri kimi səslənir:
... Azərbaycan,
Azərbaycan,
Azərbaycan
bayrağını!
“Azərbaycan,
Azərbaycan, Azərbaycan...” Məmməd
Arazın milli xilaskarlıq və müstəqillik manifesti kimi
yazılan bu şeiri ana yurd sevgisinin ayıqlığı və
aydınlığı ilə qəlbinizi ovsunlayır. Şairin müraciəti görün nə qədər
ümumiləşdirici pafosla yoğrulub, nə qədər
aydın, səmimi və sərrastdır.
Ayağa
dur, Azərbaycan!
Bunu bizə
zaman deyir,
Məzarından
baş qaldıran baban deyir!
Göründüyü kimi, şair Vətənin
taleyini, həmişə olduğu kimi, üç zaman
kontekstində dəyərləndirir. “Ayağa dur!” - çağdaş zamanın, yəni
bugünün əmridir. “Ayağa dur!” - bu, həm də məzarlarından baş
qaldıran mərd və mübariz babalarımızın, yəni
dünənin əmridir. Üçüncü zamanın, yəni
gələcəyin səsi isə şairin təhlükələri
aydın surətdə əks etdirən həyəcanlı
xitabında açıqca əks edir:
Nər
oğlu nər, səninləyəm!
Səninləyəm,
silah tutan,
Külüng
tutan, yaba tutan,
Kösöy
tutan, nişanlı ər, səninləyəm!
Şairin müraciəti xalqın daha dərin
qatlarına, təbəqələrinə doğru yönəlir. Təkcə
“nişanlı ər” yox, hətta “qız atası” da onun milli
səfərbərlik çağırışının hədəfindədir.
Səninləyəm,
qız atası,
Hanı nərən,
hanı səsin!
Hanı
andın!
Yoxsa sən
də yatmışlara, batmışlara,
Qeyrətini
satmışlara xırdalandın!!!
“Ayağa dur, Azərbaycan!” hərarətli xitab şəklində
və ahəngində düşünülmüş,
yazılmış şeirdir. Amma onu yalnız poetik
xitab olaraq qəbul etmək və dəyərləndirmək
elmi cəhətdən natamamlıq olardı. Çünki bu şeirdə təkcə adi və ənənəvi
vətənpərvərlik, səfərbərlik səviyyəsindəki
misralar, demək olar ki, yoxdur. Əksinə,
hər misrada, bəlkə də hər sözdə baş
vermiş müsibətə aydın və analitik münasibət
mövcuddur. Şair bir tərəfdən ictimai-siyasi
situasiyanın mürəkkəbliyini və vəziyyətin
çıxılmazlığını, ikinci tərəfdən
isə çıxış və qurtuluş yollarını
müdrik bir millət atası və filosof sənətkar kimi
hamıya - Vətənin qeyrətini çəkənlərə,
ana yurd uğrunda ölənlərə və öldürənlərə,
hətta “yatmışlara”, “batmışlara” və “qeyrətini
satmışlara” belə anladır. Şairin ata və xilaskar
öyüdü necə də səmimi və sirayətedicidir:
Gözünü
sil, Vətən oğlu,
ayağa qalx!
Üfüqünə bir yaxşı bax.
Sərhəddinə bir yaxşı bax.
Sərhəddinin
kəməndinə bir yaxşı bax!
Bu -
şairin əsas və həyati əhəmiyyət
daşıyan öyüd və tövsiyələrindən
biridir. Yəni müəllif öz əzizlərinə
- vətəndaşlarına yaxşı-yaxşı anlatmaq
istəyir ki, sən düşdüyün vəziyyəti dərindən
dərk etmək üçün öncə öz
keçmişini, kimliyini və bölünə-bölünə
gələn ana yurdunun əsl hüdudlarını təsəvvüründə
canlandırmalısan. Belə bir
düşüncə və anlayış tərzi
yaranmayınca, milli birlik və səfərbərlikdən
söz gedə bilməz. Məhz bu milli həqiqətlər
dərindən dərk edildikdən sonra isə, onların
qorunması və bərqərar olması üçün
maneəlik törədən əsas mərəz - qorxu, hətta
Vətən üçün ölmək qorxusu! - birdəfəlik aradan
qaldırılmalıdır. Ölüm və qalım
dilemması önündə Vətən fədailəri bir an belə tərəddüd edə bilməz:
Dur,
içindən qorxunu boğ,
Ölümünlə qalımını ayırd elə.
Dur,
içindən qorxağı qov,
Dur,
özünü Bozqurd elə!
“Ayağa dur, Azərbaycan!” Məmməd Arazın
fövqəladə şeirlərindən biridir. Azərbaycan poeziyasının fövqəl
şedevridir. Bu şeirdə, bu
çağırışda sevgi və məhəbbət, qəzəb
və nifrət, təəccüb və heyrət, eyni zamanda,
hədsiz mehribanlıq, qayğı, xalqa misilsiz dərəcədə
yanmaq və bütün bunların mahiyyətində, məğzində,
ruhundakı səmimiyyət sizin qəlbinizi titrədir.
Şairin müraciəti könlünüzə bir alov
şöləsi kimi, sərin bir dağ havası kimi, saf bir
bulaq suyu kimi axır:
Varım,
yoxum, səninləyəm,
Azım,
çoxum, səninləyəm,
Şirin
yuxum, səninləyəm...
Şeirdə öz Vətəninin və vətəndaşlarının
həmişə qeyrəti, qorxmazlığı və cəsarəti
ilə öyünən şairin qəzəbli andları,
alqış və qarğış sərhəddindəki
emosional xitabları bütün mənəvi aləmimizi
alt-üst edir.
Bu misralarda Məmməd Araz öz duyğularını
şeirə, sətirə, sözə sığdıra
bilmir:
Yıxın
məni söz atından,
Atın məni tank altına.
Vətən və millət taleyi üçün
özünü səfərbər edən müəllif ən
yüksək tələbkarlığı özünə
qarşı yönəldir. Şair yaşına və
səhhətinə baxmayaraq, qələmi nizəyə
çevirib, döyüş meydanlarına can atır. Düşmən tankları altında əzilən,
yağı gülləsinə qurban gedən anaları,
bacıları, nakam uşaqları və körpələri
xilas etmək istəyir. Ümumən, Məmməd
Arazın İstiqlal lirikasında səfərbərlik
ovqatı ilə bərabər, xilaskarlıq əzmi və
ehtirası da güclü əks olunub:
Qundaqdakı
bir körpəni xilas edim,
Neçə “səni”, neçə “məni” xilas edim.
90-cı illərdəki amansız mübarizələr
müdrik şairə əsrin əvvəllərindəki -
1918-1920-ci illərdəki milli ölüm-dirim uğrunda gedən
qanlı döyüşləri - Birinci İstiqlal
savaşını xatırladırdı. 1918-ci ilin 28
mayında mərd və mübariz babalarımızın
yaratdığı Şərqdə ilk Demokratik Respublikanı
- Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini şair böyük
qürur hissi ilə anır. Məmməd Araz isə
1992-ci ildə İkinci İstiqlal savaşının
qızğın çağlarında bütün bunlar və
milli taleyimiz haqqında nigaranlıqla, narahatlıqla
düşünürdü:
Səninləyəm,
Sözü qəmli,
özü qəmli
rəhbər adam!
1918-də
vuruşurdu,
Danışmırdı,
rəncbər atan,
rəncbər
atam!
Məmməd Araz bu şeirində ədalətsiz
dünya ilə “haqq-hesabı” da yaddan çıxartmır. Silahsız və köməksiz
Azərbaycanın amansız düşmənlər mühasirəsindəki
müsibətlərinə seyrçi baxan dünyaya nifrətini
də gizlətmir:
Səninləyəm,
haqq-ədalət, səninləyəm!
Amma
şair indiki zaman və dünya müstəvisində
çıxış və qurtuluş yolunu yalnız və
yalnız milli özünəinamda, milli qeyrətin
gücündə görür:
Milli
qürur, milli qeyrət, səninləyəm!
Şeirin sonuncu misraları daha dəhşətli və
daha da düşündürücüdür. Şair insanın
sığına və üz tuta biləcəyi ən sonuncu
ünvana müraciət edir:
Oyat bizi,
ey Yaradan, səninləyəm!
Bu misrada sonsuz iztirablar, xahiş, yalvarış, amiranə bir xitab bir-birinə qarışıb. Şairin qəzəbi, sevgisi və mərhəməti bu söz yollarında sanki bir-birini əvəz edir:
Ya birmərrə yatırt bizi...
Az qala yüz il keçsə də, Mirzə Cəlilin və Mirzə Ələkbər Sabirin dərdlərini, sarsıntılarını yenidən yaşamaq müəllifi dəhşətə gətirir:
Ya birmərrə oyat bizi...
Bəli, müəllifin yalnız acı və acınacaqlı milli taleyə münasibəti deyil, elə çıxardığı son qərar da eynən düz yüz il əvvəlki kimidir:
Ya yenidən yarat bizi...
Şairin nigaran və narahat, iztirablarla yoğrulmuş hayı və harayı qulaqlarımızda səslənir:
Ey yaradan, səninləyəm...
Məmməd Araz istiqlal mövzusundakı
şeirlərində təkcə Mirzə Cəlil və Mirzə
Ələkbər Sabir kədərini yaşamayıb.
Böyük realistlərimizin acı gülüşlərini
də, romantiklərimizin emosional fəryadlarını da o,
öz əsərlərində məharətlə ümumiləşdirməyə
nail olub. Məmməd Arazın “Ayağa dur, Azərbaycan!”
şeiri və ümumən, İkinci İstiqlal savaşı
dövründə qələmə aldığı
mübarizlik və səfərbərlik ruhu ilə yoğrulmuş
əsərləri Müstəqillik dövrü Azərbaycan
poeziyasının üzvi tərkib hissəsi olmaqla bərabər,
eyni zamanda, həmin dövr ədəbiyyatımızın
bünövrəsini təşkil edən klassik və möhtəşəm
poetik nümunələrdir.
Yaşar
QASIMBƏYLİ
Filologiya
elmləri doktoru, AMEA-nın baş elmi işçisi
yashargasimov@mail.ru
525-ci qəzet.-
2018.- 13 oktyabr.- S.24.