Absurd: qazanmaq, itirmək, imtina etmək...
Həyatınız boyu dünyanın ən gözəl
cümləsi ilə başlayan bir mətn yazmaq arzusunda
olursunuz. Bir
iç səsi, bir obraz axtarırsınız.
Dünyadakı bütün dillərdə insanlara xitab
edirsiniz. Kitabları, qəzet parçalarını, musiqi mətnlərini
misra-misra, sətir-sətir oxuyursunuz. Adamları
söhbətə tutur, onları dinləyir, eşitdiklərinizi
çantanızda daşıdığınız kiçik
qeyd dəftərçəsinə, ya da gündəliyinizə
köçürürsünüz. Bir
gün tapacağınız o cümlənin sizi xoşbəxt
edəcəyini düşünürsünüz. Və həmin gün o cümləni (gəlin belə
təsəvvür edək) yaşlı bir taksi
sürücüsünün dodaqları arasından
kağıza çəkirsiniz. Məhz həmin
andan sonra içinizdə qara dəliklər boyda geniş,
sonsuz bir boşluq yaranır və siz xoşbəxt olmursunuz.
İllərinizi onu tapmaq üçün sərf
etdiyiniz yol, sizi doğru ünvana gətirmir. Ya da lap
başdan siz düzgün ünvanı seçməmişdiniz.
Bu, sizə Martin İdeni xatırlada bilər.
Qoy xatırlatsın. Mövzunun
ilkin olaraq nə olduğunu açıqlamaq üçün
Martin İden obrazı da bəs edir. Ancaq
xoşbəxtlik axtarışı daha böyük bir
xarakterin arxasında dayanır. İnsanların
min illərdir Tanrı axtarışının, güc
axtarışının, yaxşı yaşamaq
axtarışının, hökmranlıq etmək istəyinin
də, mədəniyyət yaratmaq düşüncəsinin də
indi səsləndirəcəyimiz o sehirli sözün içərisində
olduğunu anlayırsınız.
İmtina. İmtina etmək... İnsan olmaq
yaradıcılığınızın təməl probleminə
çevriləndə siz ondan (insan olmaqdan) qurtulmaq, ya da yeni
insan olmaq (postinsan kimi yox) ehtirasını sinənizə
çəkdiyiniz ağır payız havasıyla bərabər,
yazı olaraq barmaqlarınızın ucundan çıxarmaq
istəyirsiniz. Sonsuz düz xətləri
andıran həyatınızı “mətn” adlanan yerdən -
nöqtədən qırırsınız. Beləliklə, o nöqtədən geridə qalanlardan
qurtulmuş olursunuz, o nöqtədən sonra gələnlərdən
imtina etmiş sayılırsınız. İstəmirsiniz.
Sizi gözləyəcəklərin sizi xoşbəxt
edəcəyi yəqininə inanmaq zamanı aldatmaqdan başqa
bir şeyə çevrilməyəndə siz
qırdığınız nöqtədən yeni bir xətt
çəkir və həyatınızı oradan davam
etdirirsiniz. Başqalarına qeyri-müəyyən,
sizə müəyyən olan bir dünya absurd dünyadır.
Siz o dünyanın içərisindən istənilən
qədər sizi xoşbəxt edəcək mətnlər, ya
da hadisələr çıxarırsınız. Çünki orada heç nə məntiqə
hesablanmayıb. Siz bütün
fiqurların yerini dəyişsəniz belə, orada çox
gözəl bir incəsənət nümunəsi yaranacaq.
Absurd incəsənət. Absurd
ədəbiyyat. Absurd kino. Sizin istədiklərinizin baş verdiyi səhnələr.
Bəs imtina ilə absurd arasındakı hansı
yaxınlıq var?!
Məsələ, sizin özünüzü absurd
dediyimiz həqiqətin içərisinə atarkən
bütünlükdə həqiqi olan hər şeydən
qopmağınızdır. Sizin olan hər
şeyi burada qoyursunuz. Onlar sizə absurdun
içərisində lazım olmayacaq. Daha
doğrusu, onların dəyəri sıfırlanacaq.
İşinizdən, ailənizdən, çevrənizdən,
zamandan, məkandan imtina edib özünüzü yazı
masasına bağlayır və sırayla düzülən
bütün xatirələri sorğu-suala çəkirsiniz. Heç nə
qazanmadan. Sizin qazandıqlarınız
axı sizi xoşbəxt etməyə də bilər. Necə
ki, Martin İden xoşbəxt ola bilmədi.
Bir gün
bir qoca dostumuz evini, ailəsini atıb çantasına
Dostoyevskinin “Karamazov qardaşları”nı
qoyub dəmiryoluna çıxır və qışın
sümüyə işlədiyi bir havada
ağır-ağır qar üzərinə
addımlarının rəsmini çəkir. Yazdıqlarını,
onun olanları geridə qoyub öz tanrısını axtaran
qoca bütün malik olduqlarından imtina edir. Bir daha geri qayıtmır. Həyatını
öz dinini axtarmağa sərf edən dostum
“Etiraflarım”ı yazıb və orada hər şeyin imtina
etməkdən başladığını deyib.
Başqa bir dostumuz universiteti atır, atasından, əmisindən
qalan pulları kitablara xərcləyir, özünü bir
otağa kilidləyib, yaşaya bilmədiklərindən qisas
almaq üçün yazmağa başlayır. Zaman
keçir və o, imtina etdiyi hər şeyi hədiyyə
olaraq geri alır.
Kino çəkmək istəyən başqa bir yaxın
dostumuz öz xanımından ayrılır. Və
kamyusayağı anasının vəfatını
ağlının içindəkilərə
qarışdırmamağı bacarır. Öz
ölkəsinin ən yaxşı rejissoruna çevrilir.
Yaradıcılıq imtinadır.
İmtina
mədəniyyəti yaradıcılıqdır!
Yaradıcı olmayan adamlar imtina edə bilmir. Nədən
keçəcəklərini bilmədikləri
üçün. Niyə imtina edəcəklərini
anlamadıqları üçün. Bəzi
adamlar həyatının düz xəttini qırar. Amma qırılan nöqtədən yeni bir xətt
çəkməyi bacarmaz. Uduzar. Bu, imtina deyil. Bu, nihilizmdir. Bizim olan hər şeyi mətnə çevirməkdir
imtina.
Adamlardan başlayın. Sizə,
yaratmağınıza mane olan adamlardan qopanda bunu
bacardığınızın fərqinə
varacaqsınız. Sonra lazım gələrsə,
məkanlardan, zamandan, sizin olan hər şeydən sakitcə,
onları oyatmadan əllərinizi çəkib cibinizə
qoyacaqsınız. Həmin günün gecəsi
isə yazacağınız mətn sizə əlinizi çəkdiklərinizin
hamısını yazı masasında qarşınıza
düzəcək. Və siz onlardan istədiyiniz
kimi istifadə edəcəksiniz. Bunları
mənə qoca yazıçı dostlarım və kino
çəkən yaxın bir yoldaşım demişdi.
Bu gün səhər etdikləriniz, axşam edəcəkləriniz
nə qədər önəmlidi?! Hansı sizi yolun kənarıyla
taxta, içində isti sobası olan, pəncərəsindən
xəzana açılan mənzərəli, içi kitab
qoxuyan evə aparacaq?! Oraya getmək
üçün yola çıxmalısınız. Yükünüz ağır olmamalı. Tez çatasınız deyə. Kor
bir kitabxana müdiri kimi səsindən
tanımalısınız sizin olan adamları. “Səsi özünə bənzəmir” dediyiniz
adamlardan bir addım kənarda dayanıb içinizdəki
iniltilərdən itin ipindən tutub gəzən xanım
qız kimi yapışıb evinizə - Absurd məhəlləsi,
0 ünvanına dənizin kənarıyla yeriməlisiniz.
İmtina etdikləriniz arasında itirdikləriniz də
olacaq. İtirmək dünyanın ən mükəmməl
ağrısını yaşadır. Zəncirotu
kimi hər şey üzü günəşə tərəf
uçur və həyatınızın çəhrayi
üfiqində yoxa çıxır. Ancaq
onu həmişə görürsünüz. Əliniz çatır. Toxuna bilmirsiniz.
Eşidirsiniz. Danışa
bilmirsiniz. Bir zaman sizin olan indi sizin
qarşınızda yaxınlaşdıqca çata bilməyəcəyiniz
ruha dönür. Çarəni yenə
öz ağlınızda qurduğunuz hekayələrdə
görürsünüz. Absurd. Evdə işıqlar sönür və qaynar xəttə
zəng edəndə itirdiyiniz adamın səsini
eşidirsiniz. Çevriləndə onu
divanda oturan görürsünüz. Bərabər şəkillərə
baxanda onun üzü sizə tanış gəlir.
O və siz şəkillərə baxıb onun haqqında yad
bir adamdan danışırmış kimi
danışırsınız. Sonra məlum olur
ki, avtomobil qəzasında ölüb. Bu
cür yüzlərlə hekayə sizi yavaş-yavaş həyatdan
qoparır. Bu hekayələrin içinə girə bilməyənlər,
onları olduğu kimi qəbul etməyənlərə həyat
çətin olur və əsla xoşbəxt ola
bilmirlər.
Başqa bir kinematoqraf dostum demişdi ki, xoşbəxt
olmaq üçün mütləq dəli olmalısan. Dəli olmaq
üçün hər gün çoxlu şəkil çəkməlisən.
Keçən payız onu torpağa
tapşırıb evə qayıdanda rejissorluğunu etdiyi bir
filmə baxıb ağladım. Orada balaca
bir qız adamların şəklini çəkir, sevinir.
Filmin sonunda məlum olur ki, bu adamlar - çəkdikləri
müharibədə itirdiyi əzizləridir.
Yenidən başlamaq üçün olduğun yerdən
çəkilməlisən. Oraya yenidən
qayıtmamalısan. Ümumiyyətlə
unutmalısan. Yaddaşının kirayəsinə
verməlisən. Yazmağa başlayanda onu
çıxara bilərsən.
Paltarın
kola ilişəndə keçirdiyin narahatlıq kimi bir hisslə
çarpayıdan oyanıb bu gün də Zamza ola
bilməmisənsə, deməli, hələ ki həyatın
içindəsən. Onu üst-başından
çırpa bilməmisən. Əllərindən
yuya bilməmisən. Saçlarının
dibində ilişib qalıb. Absurd həyat
olmur. Absurd
düşündüyümüz hadisələr olur. Məsələn, hər kəs fotoalbomdakı şəkillərə
baxa bilər. Amma fotoalbomdakı şəkil
sizin şəklinizdisə, öldü deyə
ağlayırsınızsa, bu absurddu. Bir
gün belə bir şey olsa, onsuz da siz onun anormal
olmadığının fərqində olacaqsınız.
İndicə bir hekayə uydurmaq üçün
küçədə gəzmək istəyiniz də vaxt
itkisidi. Siz hekayənin içindəsiniz. Küçəyə hekayənin orada baş verən
hadisələrini görmək üçün çıxa
bilərsiniz. Borxesin hekayələrindəki
kimi. Güzgüdə təkcə
özünüzü görürsünüzsə, həyatdasınız.
Güzgüdə heç nə
görmürsünüzsə, mətndəsiniz. Güzgüdə çoxlu adamlar və rəngarəng
şarlarla oynayan uşaq görürsünüzsə, həyatın
və mətnin xaricindəsiniz və oradan həyatınız
üçün də, yazdıqlarınız
üçün də xammal götürə bilərsiniz.
Absurd yaşamaq öncə qazanmağın Martin İden misalından, sonra itirməyin Zamza üsulundan və imtina etməyin Tolstoy yolundan ibarət olur. Bütün bunları bilmək və yazmaq o qədər də vacib deyil. Belə olarsa, absurd deyildir deməkdir.
İkinci Dünya Müharibəsilə hər şey dəyişdi. Dəyişdi və ədəbiyyata çevrildi. Adamlar on-on beş il əvvəl hesabladıqları xoşbəxtliyi alman qırıcılarının səsində itirdilər. Dünyanın o başından bu başına bombalar atıldı. Cəbhələr yer kürəsinin mərkəzi oldu. Müharibə bitəndə yazmaq üçün sadəcə tüstülər, dəmir parçaları, bayraqlar, yanmış simalar qalmışdı. Hər şeyi olduğu kimi yazmaq bir az da kədərli ola bilərdi. Dünyanın ümidsizliyə qapıldığı bir vaxtda bunu etmək cinayət idi. Ondansa heç olmamış, heç olmayacaq nələrsə qələmə alınmalı idi. Detallar seçilməli idi. Onlarda ilişib qalmalı idi kitab oxuyanlar. Ayağının birini cəbhədə itirən əsgər divanda kitab oxuyanda tapmalıydı onu. Ya da elə hiss etməliydi ki, adamlar uça bilir. Oğlu şizofren olan ana belə bir xəstəliyin Tanrı vergisi olduğuna özünü inandırmalıydı. Kasıblar pulu lazım olan qədər saymalı idilər. Varlılar kasıblar olan dünyanın mövcudluğuna inanmamalıydılar. Absurd olardı deyilmi? Elə də oldu. Ədəbiyyatın və kinonun absurd həyatı buradan başladı.
“Etiraflarım”ı yazan böyük Tolstoy da,
kor kitabxana müdiri, ədəbiyyatın yeni izini
salmağı bacaran Borxes də, bir otağa çəkilib
dövrünün yazıçısı olmağı bacaran
Orxan Pamuk da bu həyatın bir parçası oldu.
Rəvan
CAVİD
525-ci qəzet.-
2018.- 13 oktyabr.- S.23.